VOIVOD

Historie

Odkaz

VOIVOD


Původ:Jonquiere (Saguenay), provincie Quebec, Kanada
Aktivní roky:1982 - současnost
Styl:Progresivní metal, thrash metal, alternativní metal, speed metal, avantgardní metal
Vydavatelé:Metal Blade, Noise, MCA, Mausoleum, Hypnotic, ChophouseThe End, Relapse, Century Media
Web:voivod.com

Historie

Voivod je kanadská heavymetalová skupina z Jonquiere v Quebecu (nyní Saguenay, Quebec). Současnou sestavu kapely tvoří Denis "Snake" Bélanger (zpěv), Daniel "Chewy" Mongrain (kytara), Dominic "Rocky" Laroche (baskytara) a Michel "Away" Langevin (bicí). Jejich hudební styl se od vzniku kapely na počátku 80. let několikrát změnil. Voivod začínali jako speed metalová kapela, přidali směs progresivního metalu a thrash metalu a vytvořili tak svůj vlastní jedinečný metalový styl a spolu s kapelami Coroner a Watchtower se zasloužili o vznik subžánru "technický thrash metal". Voivod jsou také považováni za jednu z "velké čtyřky" kanadských thrash metalových kapel, spolu s kapelami Sacrifice, Razor a Annihilator.

Od roku 1982, kdy ji spoluzaložil kytarista Denis "Piggy" D'Amour, vydali Voivod patnáct studiových alb, dále jedno EP, jedno živé album, dvě kompilace, sedm demosnímků a jedno DVD s živým koncertem. Úspěch v hlavním proudu kapela zaznamenala koncem 80. let se svým pátým studiovým albem Nothingface (1989), které je jediným albem Voivod, jež se dostalo do žebříčku Billboard 200, kde se umístilo na 114. místě. Kapela získala v roce 2017 cenu "Visionary" na Progressive Music Awards. V roce 2019 získalo čtrnácté studiové album Voivod The Wake cenu Juno Award za metalové/tvrdé hudební album roku. Nejnovější studiové album Voivod, Synchro Anarchy, bylo vydáno v únoru 2022.

Počáteční kariéra (1982-1991)

Skupina Voivod vznikla v roce 1982 v Jonquiere v Quebecu. Vlivem nové vlny britského heavy metalu, vznikající hardcore punkové scény a progresivního rocku 70. let vytvořili Voivod osobitou značku těžké hudby, která se často opírala o lyrická témata, jako byla politika studené války z dob Reagana, postapokalyptická literatura a science fiction.

Brzy poté, co se objevili na kompilaci Metal Massacre V vyšlo kapele 10. srpna 1984 u Metal Blade Records debutové album, nazvané War and Pain. Album je syrovou, bezstarostnou smrští mladistvé energie, postapokalyptického Mad Maxismu a pichlavého power-thrashe připomínajícího Motörhead. Vzrušující skladby jako "Voivod" a "Black City" disponují syrovou, neomamnou kvalitou, která překonává chabou kvalitu produkce.

Podle televizního rozhovoru s kapelou z roku 1986 se ho během dvou let od vydání prodalo přes 40 000 kopií. War and Pain bylo několikrát znovu vydáno na formátu CD (někdy u jiných vydavatelství v jiných zemích): v roce 1990 u Enigmy; remasterované u Metal Blade a znovu vydané v roce 1994; vyšlo také v sérii Pricekillers u Roadrunner (rovněž 1990); a znovu u Metal Blade v roce 2004 jako remasterovaný 3-CD boxset. K titulní písni "Voivod" byl natočen videoklip, který režíroval Dédé Fortin.

V roce 1986 bylo u vydavatelství Noise Record vydáno Rrröööaaarrr, druhé studiové album Voivod. Odhadovaný prodej je více než 40 000 kopií, a to po celém světě. V rozhovoru s Michaelem Doddem z Get Your Rock Out v roce 2012 zpěvák Denis Bélanger uvedl, že ačkoli se jedná o thrashovou desku, představuje album pokrok od thrashového zvuku War and Pain k progresivnějším metalovým prvkům, které se poté objeví na následujícím albu Killing Technology.

Na třetím albu Killing Technology (1987) začal skutečný vývoj kapely, na němž byla postava z obalů jejich alb(nakreslená bubeníkem Awayem a pojmenovaná "Korgull" na albu Rrrööööaaarrr z roku 1986) výrazně zobrazena ve vesmírné lodi. Podle rozhovorů ze současnosti po vydání alba byli Voivod v roce 1986 více ovlivněni hardcore punkem a crossoverovými kapelami než jinými metalovými skupinami, přičemž všichni členové kapely stále oceňovali pouze skupiny Kreator a Motörhead. Odhadovaný prodej alba je více než 60 000 kopií po celém světě. Ke skladbě "Ravenous Medicine" byl natočen videoklip.

Na následujícím albu Dimension Hatröss se Voivod začali vyvíjet bez pomoci zvyšující se rychlosti a příběhovosti. Album vyšlo v roce 1988 u vydavatelství Noise Records a jedná se o koncepční album, které vypráví o hrdinských činech maskota skupiny, kyborga Korgulla. Koncept obalu a výtvarné zpracování opět vytvořil bubeník Michel Langevin. Odhadovaný prodej je více než 70 000 kopií, a to po celém světě. Kapela pokračovala ve vzestupu kvality a nápaditosti. V roce 2017 zařadil americký časopis Rolling Stone album Dimension Hatröss do svého seznamu 100 nejlepších metalových alb všech dob na 78. místo. Slovo Hatröss vyslovuje zpěvák Snake (Denis Bélanger) ve francouzštině jako slovo atroce, což znamená strašný nebo hrozný. Dimension Hatröss konceptuálně zachycuje vzestup a pád cizího vesmíru, podbarvený komplexními skladbami, které koketují s melodií, ale zároveň si zachovávají veškerou předchozí energii. S příchodem elektroniky a Snakeových nově objevených pěveckých schopností se jedná o vynikající album.

Voivod byli jednou z prvních thrashových kapel z Kanady, která si získala popularitu i za hranicemi své země, a vrcholu své celosvětové popularity dosáhli albem Nothingface z roku 1989, které obsahovalo také ohromující interpretaci skladby "Astronomy Domine" od Syda Barretta a Pink Floyd (mezi další covery patří "The Nile Song" od Pink Floyd na albu The Outer Limits z roku 1993 a "21st Century Schizoid Man" od King Crimson na albu Phobos).

Nothingface předvádí plnohodnotné melodické cítění, živou produkci, integraci samplovací technologie a rostoucí postavení kytaristy Denise "Piggyho" D'Amoura jako Roberta Frippa alternativního metalu. Strhující "Missing Sequences" je jen jednou z mnoha kvalitních písní, které jsou spojeny s dosud nejzávažnějšími (témata sahají od ekologie a alchymie až po existencialismus) a nejobratněji komponovanými texty kapely. Album znamenalo pro kapelu změnu a rozšířilo její hudbu o progresivnější rockový/metalový zvuk. Několik riffů je silně ovlivněno skladbou Igora Stravinského "Svěcení jara", konkrétně prostřední částí skladby "Pre-Ignition". Velká část zvuku kapely vychází z používání disonantních akordů kytaristy Piggyho, obvykle hraných ve vysokém rejstříku kytary, hojně využívaných právě na albu Nothingface. Albu také dominují nečekané časové signatury.

V roce 1991 vyšlo u Mechanic/MCA Records šesté studiové album Voivod, nazvané Angel Rat. Produkoval ho Terry Brown ze skupiny Rush a navazuje na kritikou oceňované album Nothingface z roku 1989. Na tomto albu si Voivod osvojili alternativnější/progresivnější/psychedelický rockový zvuk, na rozdíl od progresivního metalu Nothingface a thrash metalu předchozích alb. Ke skladbě "Clouds in My House" byl natočen videoklip.

Ačkoli album Angel Rat vyšlo u velké nahrávací společnosti, zpočátku se setkalo se smíšenými recenzemi a nebylo tak úspěšné jako Nothingface, ačkoli si od té doby získalo silné kultovní zastánce. Ještě před vydáním alba ale odešel ze skupiny baskytarista Jean-Yves Thériault (Blacky). Ve skladbě "The Outcast" hraje na klávesy kapelník Men Without Hats Ivan Doroschuk. Stalo se tak výměnou za to, že bubeník Michel Langevin nahrál bicí na jejich album Sideways, natočené přibližně ve stejné době, a zúčastnil se turné k propagaci tohoto alba. Dlouho se myslelo, že master pásky k tomuto albu, stejně jako k Nothingface a The Outer Limits, byly zničeny při požáru Universal Studios v roce 2008, nicméně Thériault koncem roku 2019 po vytrvalém dotazování zaměstnanců Universal zjistil, že se pásky nacházejí v zařízení v Pensylvánii. Kazety jsou nyní v jeho vlastnictví.

The Outer Limits je sedmé studiové album kapely. Bylo vydáno v roce 1993 opět u vydavatelství Mechanic/MCA Records. Album obsahuje coververzi skladby "The Nile Song", původně od britské progresivní rockové skupiny Pink Floyd, a nejdelší píseň Voivod "Jack Luminous", která trvá 17 minut a 26 sekund. Při původním vydání byly k CD přiloženy miniaturní 3D brýle, aby bylo možné si prohlédnout umělecké dílo v bookletu. Text v pravém horním rohu obalu alba zní "Number 8", což znamená, že se ve skutečnosti jedná o celkově osmé vydané album skupiny po kompilaci The Best of Voivod.

The Outer Limits bylo posledním albem, na kterém se podílel zpěvák Denis Bélanger až do svého návratu v roce 2002. Bylo to také prvním albem bez původního baskytaristy Blackyho, který kapelu opustil ještě před vydáním kritikou oceňovaného, ale komerčně neúspěšného alba Angel Rat z roku 1991. Protože se Voivod nechtěli spokojit s myšlenkou okamžitého nahrazení Blackyho, rozhodli se, že na nahrávání alba bude hrát na basovou kytaru session hudebník Pierre St-Jean./p>

Nová sestava (1994-2000)

V polovině 90. let byli tedy Voivod bez dvou ze čtyř zakládajících členů, baskytaristy Jean-Yves Thériaulta a zpěváka Denise Bélangera. Jean-Yves spoluzaložil avantgardní taneční skupinu The Holy Body Tattoo se sídlem ve Vancouveru BC a také pro ni, stejně jako pro další projekty elektronické hudby, rozsáhle psal veškerou hudbu, zatímco Denis Belanger se izoloval a nakonec založil nový projekt Union Made.

Skupina se reformovala a v polovině až na konci 90. let nahrála dvě studiová alba jako trio s novým členem Ericem Forrestem, přezdívaným "E-Force", který obstarával zpěv i basovou kytaru. Prvním z nich bylo Negatron, které vyšlo 21. listopadu 1995 u Hypnotic Records po celém světě a Mausoleum Records v USA. Album je odklonem od předchozího progresivního metalového stylu kapely, když kapela přejímá prvky industriálního metalu. V roce 1997 natočila tato sestava další album Phobos.

V roce 1998 se Forrest vážně zranil při autonehodě v Německu a tato inkarnace Voivod už nikdy nenabrala dynamiku, kterou ztratila během jeho rehabilitace. Po odchodu Erica Forresta z kapely se jeho pojišťovna pokusila kapelu zažalovat za zranění, která utrpěl při nehodě, protože v té době byl v péči kapely.


Reunion se Snakem, smrt Piggyho (2001–2006)

V roce 2001 se skupina Voivod nakrátko rozpadla, než se do ní vrátil původní zpěvák Denis Bélanger. V další inkarnaci kapely působili tři ze čtyř zakládajících členů: Denis Bélanger (alias "Snake"; zpěv), Denis D'Amour ("Piggy"; kytary) a Michel Langevin ("Away"; bicí) spolu s Jasonem Newstedem ("Jasonic", z Metallicy) na basovou kytaru.

První album této sestavy, Voivod, vyšlo v roce 2003 na Newstedově labelu Chophouse Records. Toto album je pozoruhodné tím, že kapela získala větší povědomí mladšího publika. K písni "We Carry On" byl natočen videoklip, který byl po vydání silně rotován v pořadech Headbangers Ball na MTV2 a Uranium na Fuse TV. V posledně jmenovaném pořadu byl také poskytnut rozhovor s Newstedem, který podrobně popsal svůj přechod od Metallicy ke skupině Voivod, jejímž byl dlouholetým fanouškem. Kapela také vystoupila na druhém pódiu Ozzfestu 2003. Newsted se ujal basové kytary jak pro Voivod, tak pro hlavní hvězdu, Ozzyho Osbourna.

26. srpna 2005 ve věku 45 let zemřel kytarista Denis D'Amour na komplikace způsobené rakovinou tlustého střeva.

V červenci 2006 vydal zbytek kapely album Katorz, založené na riffech nalezených v D'Amourově laptopu. Těsně před svou smrtí zanechal svým spoluhráčům instrukce, jak je použít. V listopadu 2006 se píseň "X-Stream" objevila ve hře Guitar Hero II.


Návrat Blackyho (2007-2013)

Na konci roku 2007 plánovali Voivod pracovat na svém posledním studiovém albu, které mělo obsahovat skladby nahrané s D'Amourem před jeho smrtí. Zúčastnili se koncertu Heavy MTL, který se konal 22. června 2008 v Montrealu a vystoupili také na festivalu Monsters of Rock v Calgary v Albertě 26. července 2008. 12. srpna 2008 předskakovali Judas Priest v Bell Centre v Montrealu. Voivod také odehráli plný set na festivalu Thrash Domination v japonském Kawasaki ve dnech 20.-21. září 2008 společně s kapelami Testament a Forbidden. Kapelu tvořili Bélanger, Langevin, navrátivší se "Blacky" Thériault a Dan "Chewy" Mongrain na kytaru.

Na začátku ledna 2009 Voivod oznámili, že dokončují práce na novém albu a očekávají, že ho vydají na jaře téhož roku. Album, nyní známé jako Infini, vyšlo 23. června 2009.

Do července 2010 Voivod psali a nahrávali novou hudbu (včetně Dana Mongraina, který hrál na kytaru). Dne 4. července 2012 pak oznámili název svého třináctého studiového alba Target Earth, které vyšlo 22. ledna 2013. Album má progresivnější zvuk než některá z jejich posledních alb a je návratem ke "klasičtějšímu" zvuku kapely, který můžeme slyšet na Dimension Hatross a Nothingface. Veškerou hudbu napsali Blacky a Chewy, zatímco Snake se soustředil na texty a Away se postaral o výtvarnou stránku.


Druhý odchod Blackyho a příchod Dominica "Rockyho" Laroche (2014-současnost)

Dne 10. července 2014 bylo oznámeno, že Blacky opět opustil skupinu. Několik měsíců žádal o schůzky týkající se obchodních a uměleckých záležitostí kapely, ale jeden z ostatních členů mu takové rozhovory odmítl. Koncem ledna 2015 kapela vydala nový singl "We Are Connected", který je hlavní skladbou ze sedmipalcového split vinylu s kapelou At the Gates. Je to první hudba, na které se podílel nový baskytarista Dominic "Rocky" Laroche. Dne 26. února 2016 vydali také nové, pětiskladbové EP s názvem Post Society, které obsahuje dvě nové skladby a coververzi písně "Silver Machine" od Hawkwind.

Již v únoru 2015 začali Voivod pracovat na svém čtrnáctém studiovém albu, které mělo vyjít v roce 2016, ale později bylo odloženo na rok 2017. Očekávalo se, že kapela začne album nahrávat v srpnu 2017. V červnu 2017 Langevin řekl časopisu Rock Sverige, že skládání písní je téměř dokončeno a vydání se odhaduje na začátek roku 2018. Uvedl také, že album bude pravděpodobně dvojalbum na vinylu, a to vzhledem k tomu, že písně jsou opravdu dlouhé a progresivní, přičemž je popsal jako sedm nebo osm minut dlouhé písně, a s tím, že se jedná také o koncepční album. Album, nazvané The Wake, bylo nakonec vydáno v září 2018.

Patnácté studiové album skupiny s názvem Synchro Anarchy vyšlo 11. února 2022.

Dlouho se mělo za to, že master pásky k albům Voivod z éry MCA byly zničeny při požáru Universal Studios v roce 2008; to později zpochybnil Blacky, který koncem roku 2019 odhalil, že master pásky k albům Nothingface, Angel Rat a The Outer Limits se po vytrvalém dotazování zaměstnanců Universal nacházejí v zařízení v Pensylvánii, a tvrdil, že jsou nyní v jeho vlastnictví.


Odkaz

Styl skupiny Voivod je řazen k progresivnímu metalu, thrash metalu, alternativnímu metalu, speed metalu a avantgardnímu metalu. Jejich album Angel Rat z roku 1991 je označováno jako alternativní metal. Mezi vlivy , které působily na kapelu patří Béla Bartók, Igor Stravinskij, Dimitrij Šostakovič, Yes, Einstürzende Neubauten, GBH, Genesis, Hawkwind, Judas Priest, Iron Maiden, Killing Joke, King Crimson, Motörhead, Sodoma, Nektar, Pink Floyd, Ramones, Rush, Van der Graaf Generator, Venom a UFO. Skupina je známá tím, že během své kariéry používá různé styly, členové dělí svou diskografii na "éry".