Slovníček

Dark Culture

Gotická subkultura

Události

Dark culture

Dark culture (česky Temná kultura, německy Schwarze Szene; portugalsky cultura obscura; španělsky escena oscura; italsky scena Dark nebo scena gotica), nazývaná také 'Temná alternativní scéna', zahrnuje gotickou scénu a scénu Darkwave (hudební žánr, který vznikl z hnutí new wave a post-punku na konci 70. let 20. století.), neoklasickou/temnou ambientní scénu, části postindustriální scény (s žánry electro-industrial, EBM, aggrotech a dark electro), část neofolku a rané gotické metalové scény. Původ temné kultury leží ve stoupencích Darkwave a nezávislé hudby, ale v průběhu desetiletí se vyvinula v sociální síť, kterou drží pohromadě společné pojetí estetiky, sebeprezentace a individualismu. Hudební preference temné scény se vyznačují směsicí stylů od futurismu, elektropopu, staré hudby, (neo)vážné hudby a lidové hudby až po punk rock, rock, techno a ambientní hudbu.


Přehled

Dark culture byla v minulosti používána jako zastřešující termín pro několik subkultur, které se jako samostatné hnutí objevily až koncem 80. let 20. století. Dark culture zahrnuje gotickou scénu a scénu temné vlny, elektro subkulturu a části subkultur neofolku a postindustriálu. Někdy se označuje termínem 'temná alternativní scéna', ten se ale v angličtině používá jen zřídka, přestože měl význam pro formování několika dalších hnutí a subkultur, které se objevily v průběhu historie. V tomto kontextu by 'kultura' neměla být chápána jako uzavřená subkultura, ale jako sociální prostředí, tvořené lidmi s podobnými preferencemi.

Dark culture je považována za společenství definované společnými zájmy, jako je umění, móda, filozofie a hlavně hudba, která je z nich pravděpodobně nejvýznamnější. Temná kultura, která vznikla ze společného zájmu o temnou vlnu a nezávislou hudbu, přičemž tento termín se nyní souhrnně označuje jako 'temná hudba', se stala výrazem skupiny lidí, kteří se definují prostřednictvím vnitřních symbolů a alternativních forem médií. V 21. století je tato kultura oceňována jako heterogenní soubor různých subkulturních proudů, aniž by byla vázána na konkrétní hudební styl, s ním spojené myšlení, chování nebo způsob oblékání, přestože většina členů sdílí podobné zájmy tohoto druhu díky svému vzniku z temné scény.

Scéna není hudebně ani esteticky uzavřenou a homogenní skupinou, ale skládá se z mnoha různých proudů, z nichž některé se mohou diametrálně lišit svými hudebními nebo módními ideály. Za kotvu, která drží všechny prvky temné kultury pohromadě, lze považovat černou barvu se vší s ní spojenou symbolikou. Je vnímána jako výraz vážnosti, temnoty a mystiky, ale také beznaděje a prázdnoty, melancholie. Také je vnímáno její spojení s truchlením a smrtí. Temná scéna je komunita, která se definuje prostřednictvím charakteristických módních trendů jednotlivých proudů, stejně jako prostřednictvím svých médií a míst setkávání, zejména akcí a tanečních klubů.


Historie

Ačkoli se významné hnutí dark culture objevilo teprve koncem 80. let 20. století, jeho inspirace sahá až do 16. století ke vzniku čarodějnictví a čarodějnic v raně novověké Evropě, stejně jako k viktoriánské ikonografii. Termín 'dark culture' se nejprve objevil v Berlíně, jeho používání se pak pomalu rozšířilo ve více časopisech a zprávách, až se nakonec v 90. letech 20. století stal široce používaným termínem.

Zpočátku byl používán pro specifickou skupinu čtenářů časopisů, kteří sdíleli podobné zájmy o temnou scénu; časopis Zillo byl považován za nejdůležitější mediální platformu pro a stál v čele ukotvení termínu dark culture v moderním jazyce. Většinou se používal jako souhrnný termín pro všechny sub-scény a trendy temné scény, v současné době je tento termín preferován velkým počtem příznivců scény. Lze říci, že do roku 2010 se tento termín řádně etabloval, zejména v sociologii a výzkumu kultury mládeže. Vzhledem k jeho vzniku v Německu byl v roce 2004 proveden odhad velikosti německé temné kultury, jehož výsledkem byl odhad přibližně 50 000 až 100 000 členů, toto číslo bylo později v roce 2010 znovu potvrzeno. Od té doby toto číslo roste a den ode dne se šíří mezinárodně, příslušníci temné kultury se formují v mnoha zemích světa.


Prvky Dark culture

Široké spektrum temné kultury má mnoho prvků, které tvoří obecný popis hnutí. Za hlavní rysy temné kultury lze považovat hudbu, černou barvu a módu, což jsou některé z charakteristik, které umožňují individuální vyjádření v rámci samotného hnutí. Prvek náboženství byl historicky zkoumán jako znak temné kultury, nicméně mnozí členové této scény přisuzují okultistickému způsobu myšlení náboženské přesvědčení.

Hudba - Dark culture se dělí na různé proudy, z nichž některé jsou ve svých hudebních a módních představách v příkrém protikladu. Hudební preference jednotlivých příznivců černé scény se vyznačují stylovou směsicí, která pokrývá široké spektrum od avantgardy přes elektronický pop, starou hudbu, neoklasiku a folk až po punk rock, techno a ambient. V sociálních a kulturních studiích hudby v rámci temné kultury se upřednostňuje termín 'dark music' (temná hudba), který se používá jako souhrnné označení všechnu hudbu přijímanou v rámci této scény. Alternativní temné hudební vlny zahrnují darkcore, dark ambient, dark kabaret, dark folk, dark psytrance a dark wave music, která je součástí hnutí new wave.

Díky mezinárodně uznávaným akcím a vysokému podílu hudby produkované v Německu je německá subkultura vnímána jako výjimečná a zvláštní. Velkou část základů dark culture lze připsat počátkům v Německu, kde je toto hnutí mnohými oslavováno, což je patrné zejména v hudebním prvku. V celém Německu je temná hudba velmi populární a každoročně se v zemi koná řada festivalů, které tento hudební žánr oslavují. V německém Lipsku se každoročně koná festival 'Wave-Gotik-Treffen', který je poctou 'temné hudbě' a 'temné kultuře' a každoročně přiláká 18 000 až 20 000 návštěvníků. Akce je jednou z největších celosvětových oslav subkultur gothic, cybergoth, steampunk a rivethead a každoročně hostí až 200 alternativních kapel.

Černá barva - V rámci temné kultury lze černou barvu označit za nejmenšího společného jmenovatele při rozpoznávání rysů tohoto hnutí. Černá barva je ústřední součástí komunikace v rámci temné kultury, symbolizuje a reprezentuje široké spektrum prvků, které tato scéna představuje v rámci emocí, módy, hudby a obecného chování. Mimo jiné je vizuálním vyjádřením pocitů obklopujících beznaděj, melancholii, temnotu a navíc je nejvýznamněji používána jako odkaz směřující ke smutku a smrti.

Móda - Kromě černé barvy je středobodem dar culture estetické povědomí a téma individuality. Tyto faktory vyžadují neustálou individuální sebeprezentaci na pozadí toho, co lze považovat za 'normu'. Hlavními body společenského vymezení jsou tedy stylizace a vizuálně estetické prvky, přičemž móda a styl se stávají stěžejním obsahem sebevyjádření.

Od svého vzniku se temná kultura dělila na řadu dílčích scén, jejichž výsledkem je variace vznikajících stylů, které jsou všechny nezávislé, avšak v úzké podobnosti s obecným 'gotickým stylem'. Různé proudy temné kultury se v průběhu postupného vývoje hnutí často ovlivňovaly. V různých časových obdobích, v nichž temná kultura existovala, sice vždy existovaly dominantní stylové prvky, ty však byly často kombinovány s jinými současnými nebo minulými styly, nicméně všechny obecně odpovídaly typickému 'gotickému stylu', který existoval po mnoho let a jehož počátky lze datovat až ke stylům existujícím ve viktoriánské éře. Navzdory hlubokému zakořenění módy temné kultury v historii znamená vývoj stylistických prvků a jejich proměnlivost, že tuto scénu nelze omezit na určitý vzhled. Obecnou podobnost lze určit pouze v dominanci černé barvy, přičemž celkový vzhled temné kultury obvykle odpovídá smíšené podobě různých stylistických prvků.

Černá barva a vzestup povědomí o estetice a vizuálním sebevyjádření se rozvíjely prostřednictvím stylistických prvků, které představuje temná kultura. Ačkoli módu tohoto hnutí nelze zúžit na jeden konkrétní styl, existují pozoruhodné společné estetické volby členů scény. Šperky na těle, jako je piercing a tetování, jsou v oblasti sebevyjádření dark culture stejně běžné jako oblečení. Šperky se většinou nosí ze stříbra a oceli a často obsahují zvířecí symboly v podobě pavouků, hadů a škorpiónů, stejně jako náboženské a mytologické symboly. Kromě toho si návrháři temné kultury libují v alternativních materiálech, které jsou obecně považovány za 'alternativnější' módní volby, jako je kůže, síťovina a samet. V rámci scény jsou běžné i oděvní součásti, které jsou vnímány jako více androgynní, jako jsou pánské sukně a mužnější střihy oblečení, které nosí ženy, aby zpochybnily společenské genderové normy.

Náboženství - Náboženství jako prvek temné kultury je mnohými lidmi na scéně vnímáno jako abstraktní téma, které je neustále kriticky zpochybňováno. Koncept smrti, který v rámci dark culture stojí jako hlavní téma, stejně jako lidské emoce při vyrovnávání se s truchlením, považují někteří členové hnutí za relativní k náboženskému obsahu. V průběhu posledních let je pozornost věnovaná tématu víry připisována pokračování lidstva v dosahování smyslu pojmu bytí, což je vnímáno jako převládající zejména v rámci mládeže. Tato angažovanost v hledání vyššího smyslu života, konkrétně v rámci náboženství, ačkoli není přímo relativní, byla některými považována za vůdčí prvek toho, co představuje temná kultura. Na scéně byly zkoumány náboženské rituály a obřady, které však nejsou zakotveny v základech toho, z čeho temná kultura vzešla. Navzdory tomu bylo teoretické i praktické zaujetí okultismem a esoterikou vždy trvalou součástí temné kultury a v jistém smyslu je lze přičíst náboženským hnutím a způsobům myšlení.)


Gotická subkultura

Ačkoli se termín temná kultura používá ve scénických médiích a tisku již od 90. let 20. století, zavádějící název gotika, který odkazuje na subproud scény, je nesprávně používán k popisu prvků specificky spojených s temnou kulturou. Od roku 2004 je termín 'gotika' používán nečleny temné scény k nesprávnému označení členů temné kultury, což vede k mnoha zmatkům a kontroverzím ohledně všech subkultur a subproudů temné kultury. Gotická subkultura je specificky spojena s postpunkem a hnutím Nové vlny v rámci hudby, a představuje tak pouze malou část rozsáhlého spektra temné kultury, přestože gotika je používána jako zastřešující termín pro pojmenování všech členů temné scény. Z tohoto důvodu vyvolalo používání gotické subkultury jako termínu kontroverzi v rámci temné kultury, nejvíce patrnou v hudebním tiskovém průmyslu a mezinárodním používání tohoto termínu, přičemž toto nesprávné používání má kořeny ve zmatku a neznalosti subkultur a jejich rozlišujících prvků.


Události

V průběhu historie se vyvinuly velmi významné události v rámci oslav a uznání hnutí spojených s temnou kulturou. Významnou událostí je Světový den gotiky, který vznikl ve Velké Británii v roce 2009; koná se 22. května a jeho oslavy se rozšířily do celého světa. V tento den se oslavují aspekty módy, hudby a umění temné kultury, které se spojují, aby uctily historii tohoto hnutí a inkluzivitu a temné vyjadřování, které představuje.

Mezi akce, které toto hnutí oslavují, patří festivaly, jako jsou Blackfield, Castle Rock a Dark Dance, které se zaměřují výhradně na interpretaci temné kultury. K dalším akcím, které nejsou výslovně přiřazeny k oslavě temné kultury, nicméně na nich vystupují temní hudební umělci a kapely, patří festival Amphi, festival Dark Malta, festival Secret Garden a festival Zita rock.