Výraz Avantgardní metal je zaměnitelný s výrazy „experimentální metal“ a „avant-metal“ a může také odkazovat na samostatný žánr „atmosférický metal“ nebo „post-metal“, případně post-rock. Avantgardní metal souvisí s progresivním metalem, ale avantgardní metal se mnohem častěji pouští do experimentování, zatímco progresivní metal má obvykle přísnější zaměření na tradiční metalovou instrumentaci a vyšší úroveň technické složitosti. Avantgardní metal také používá neobvyklé zvuky, porušuje konvence a často obsahuje nové prvky. Eklektické jsou také texty a vizuální prezentace žánru. Jeff Wagner, editor časopisu Metal Maniacs, ve své knize Mean Deviation vidí v avatgardním metalu široké použití elektronických perkusí a bicích automatů spolu s ženským vokálem a operními prvky, které všechny připisuje vlivu kapely Celtic Frost. Kanadská skupina Voivod také ovlivnila budoucí kapely v tomto žánru, průkopnickou techniku, jako jsou robotické vokální efekty, neobvyklé takty a lámavé, disonantní, neortodoxní zvuky kytary.
Podle Iana Christeho se avantgardní metal vynořil z death metalu, protože řada hudebníků opustila pevně navinutou strukturu hudby a experimentovala s abstrakcemi jejích základních prvků. Jako Jako výrazný vliv byl také často citován progresivní rock. V tomto ohledu jsou zmiňována alba od anglických King Crimson Larks 'Tongues in Aspic z roku 1973 a Red z roku 1974, přičemž titulní skladba posledního definuje „avant-metalový styl“, který by Robert Fripp navštívil o několik let později. Dalším ranným příkladem je album Presence z roku 1976 od Led Zeppelin. Mezi průkopníky avantgardního metalu patří především Celtic Frost, dále pak Gorguts, Boris, Earth, Helmet, Mayhem, maudlin of the Well, Neurosis, Sunn O ))), Mr. Bungle, Today is the Day a Voivod. Na konci 90. let se stala propagátorem norského avantgardního metalu společnost Misanthropy Records, a to do roku 2000, kdy ukončila činnost. Pak její úlohu převzala společnost The End Records. Wagner uvádí, že s podporou Misanthropy, The End Records a dalších speciálních vydavatelství přišla nová avantgarda metalu. Další nahrávací společnosti propagující avantgardní metal jsou Aurora Borealis, Flenser, Holy Records, Hydra Head Records, Ipecac Recordings, Napalm Records, Release Entertainment imprint of Relapse Records, Seventh Rule Recordings a Southern Lord Records. Ve Spojených státech se objevily místní avantgardní metalové scény v oblasti San Francisco Bay Area s kapelami jako Giant Squid, Grayceon a Ludicra, v Bostonu s kapelami jako Isis, Kayo Dot a maudlin of the No a místní scéna v Seattlu. Podle The New York Times mezi regionální scény, které se vyvinuly v polovině 90. let, patří města Tokio, Los Angeles a Oslo.
V polovině 90tých let se objevuje několik experimentálních kapel i na naší scéně. V Rosicích vznikají jako vedlejší projekt thrash metalových Sax a doomových Remembrance na podzim roku 1993 Forgotten Silence. O rok později vzniká známá brněnská kapela Tisíc let od ráje, která se původně věnovala experimentálnímu metalu, jež v průběhu let vyzrál a zakořenil v blackmetalových a deathmetalových vodách. Kapela je zajímavá hlavně pro své míšení různých typů vokálů a velmi provokativní show.
V roce 1996 vznikají v Praze multižánroví Demimonde.
Seznam českých a slovenských skupin hrajících avantgardní metal - Aaen Anima, Demimonde, Forgotten Silence, Hyperborean Desire, Master's Hammer, Plague Porter, Tisíc let od ráje, Umbrtka
Voivod
Celtic Frost
Waltari
Alchemist, Master's Hammer, Meshuggah
Naked City, Unholy
Gorguts, Thought Industr
Bethlehem, Painkiller
Alarum, In the Woods
Forgotten Silence
Abstract Algebra, Blut Aus Nord, Dodheimsgard, Tisíc let od ráje
Demimonde, Kekal
Dir En Gray
Cephalic Carnage, Ephel Duath, Peccatum, Thy Catafalque
Between the Buried and Me, Umbrtka
Leprous
Aaen Anima
Ahleuchatistas, Hyperborean Desire
Age of Silence, Altera Enigma
Ihsahn
81db, Plague Porter
Zeal & Ardor