Black metal

Charakteristika black metalu

Zatímco u death metalu se někdy používá podladění kytary o jeden až dva tóny (dominuje technika hry před melodikou), u black metalu je častější klasické ladění (dominuje melodika, snaha o minimalistické podání). Typickým rysem pro tento hudební žánr je zkreslený, chraplavý vokál – False Chord Scream, screaming a taky growling, jehož účelem je docílení děsivé atmosféry, evokující válečné pohanské zpěvy, jež měly původně za cíl zastrašení nepřítele. Někdy se setkáváme se složením kapely bez baskytary, pouze s jednou nebo dvěma elektrickými kytarami. Kromě klasického nástrojového obsazení (old school black metal), jsou od počátku devadesátých let často používaným nástrojem klávesy, případně zvukové vzorky (samply), dotvářející temnou atmosféru.

Kytary jsou rychlé a velice zkreslené. Převažuje použití tzv. powerakordů (první kytarista, který je použil, byl Tony Iommi z Black Sabbath). Časté je použití chromatických tónů posunutých dolů nebo nahoru o půltóny, vytvářející tónicky neklidnou atmosféru (běžné rysy třítónových intervalů, také zpopularizované Black Sabbath). Vzácné je využití kytarových sól ve srovnání s heavy a power metalem.

Bicí hojně používají rychlou hru na dva basové bubny, připomínající kulometnou palbu (až 300 úderů za minutu), čímž se vytváří působivá zvuková stěna. V některých případech ale mohou mít bicí v hudbě menší úlohu a mnohdy ji jen doprovázejí velmi holými a prázdnými tóny, což vytváří zvláštní temnou atmosféru black metalu. Zde jistě budou mít mnohé skupiny výhrady, zvláště v některých pasážích skladeb. Některé skupiny, zejména sóloví umělci, využívají umělé bubenické zařízení namísto lidského bubeníka.

Zřetelný je tvrdý (harsh) styl vokálů, často velmi hrdelní skřehot (False Chord Scream, growling) nebo vysoko-intenzivní vřískot (screaming). Vokál současně doplňuje hudbu svou dramatickou podstatou zkleslení. Některé skupiny, zvláště v symfonickém black metalu, vkládají do písní tradiční vokály, často uváděné jako 'čisté' vokály. Také některé blackmetalové skupiny, jako je Arcturus, používají 'čisté' vokály pro všechny písně. Často se využívá efektu ozvěny hlasu k vytvoření hudby více plné a atmosférické. Stejně jako gregoriánský chorál jsou některé blackmetalové písně doplněny o ženský nebo mužský pěvecký sbor.

V textech klade black metal velký důraz na odpor proti křesťanství (satanismus, pohanství, okultismus). Texty často zmiňují zimu, temnotu, lesy a jiné přírodní elementy. Dále mohou opěvovat folklór a historii těchto zemí. Texty se zabývají spíše temnými stránkami života, včetně války, misantropie, bídy a násilí. Mohou být také inspirovány světem fantasy. Zejména se mnoho skupin zaměřuje na fiktivní kontinent Středozemě od J. R. R. Tolkiena, např. rakouská skupina Summoning či norská kapela Burzum. Jiné skupiny si mnohdy vytváří své vlastní smyšlené říše. Například určité písně od skupiny Immortal vyobrazují imaginární království nazvané Blashyrkh. Angličtí Bal-Sagoth si také vytváří své vlastní fantasy příběhy, které jsou inspirovány spisovateli Robert E. Howardem a H. P. Lovecraftem.

V black metalu se využívá struktura písní, která často postrádá veršování a refrén a obsahuje dlouhé a opakující se instrumentální pasáže s menším využitím vokálů než v jiných stylech metalu. Rychlý rytmus, většinou v celém taktu, někdy v tříčtvrťovém se střídá s klidnějšími pasážemi. Příležitostně se využívají elektronické klávesy, někdy i cembala, housle, varhany a pěvecké soubory. Tyto nástroje dávají hudbě orchestrální nebo chrámovou atmosféru. Některé skupiny mají sklon k častému používání kláves, kterých využívají jako hlavní nástroj. Obvykle jsou skupiny používající klávesy označovány jako hrající symfonický black metal. Některé skupiny, jako je například Dimmu Borgir, nahrávají svá alba se symfonickými orchestry. Někdy je úmyslně vytvářena technicky velmi chudá hudba. Tento efekt demonstruje album Transilvanian Hunger od skupiny Darkthrone.

Na rozdíl od jiných žánrů mnoho blackmetalových skupin nevystupuje na živo. Jedná se převážně o jednočlenné skupiny, které si vybraly kariéru bez živých vystupování. Mezi jejich přední zástupce patří Burzum, Darkthrone a Xasthur. Nicméně jiné jedno- nebo dvoučlenné skupiny (Satyricon, Nargaroth, Satanic Warmaster) účinkují často spolu s jinými hudebníky na živých vystoupeních. Živá vystoupení jsou často obohacena o divadelní techniky a jevištní rekvizity anebo ohnivou show v podobě plivání ohně. Skupiny Mayhem, Gorgoroth nebo Cradle of Filth jsou velmi proslulé ve svých groteskních a kontroverzních jevištních show. Mnoho hudebníků si osvojilo neo-medieval (napodobující středověk) styl oblékání, který může obsahovat kožené oblečení, bodce, otrokářskou výbavu, erby a zbraně. Mnoho hudebníků používá přezdívky, často inspirované mytologií nebo folklórem (například Bard Eithun ze skupiny Emperor se sám označil jako Faust). Obaly alb bývají atmosférické nebo zobrazují přírodní či fantastické krajiny (album Filosofem od skupiny Burzum, album In The Nightside Eclipse od skupiny Emperor), zatímco jiné skupiny používají motivy násilí, sexuálních zvrhlostí nebo obrazových výjevů (album Opus Nocturne od skupiny Marduk). Velmi běžné jsou i satanistické motivy, například obrácené pentagramy nebo obrácené kříže. Jedním z největších rysů blackmetalového image je líčení corpsepaint (tj. napodobující mrtvolu) nebo warpaint černý a bílý makeup (tj. napodobující obličejové válečné barvy pohanských válečníků, majících zastrašit nepřítele v průběhu bitvy), někdy s falešnou krví. Inspirované bývalým frontmanem skupiny Mayhem Deadem.


Historie Black metalu

Kořeny

Okultní a satanská lyrická témata byla přítomna už v hudbě heavy metalových a rockových kapel z konce 60. a začátku 70. let, jako jsou Black Sabbath a Coven. Na konci 70. let si pak získala popularitu forma drsného a agresivního heavy metalu, kterou hrála britská skupina Motörhead, kterou by mnoho black metalových kapel první vlny uvedlo jako vzor, který je ovlivnil. I punk rock, který byl také populární na konci 70. let, přispěl ke vzniku black metalu. Tom G. Warrior, kytarista kapel Hellhammer a Celtic Frost popsal anglickou punkovou skupinu Discharge jako revoluci, podobně jako Venom, a řekl: „Když jsem uslyšel první dvě desky Discharge, byl jsem unesen. Právě jsem začal hrát na nástroj a netušil jsem, že byste mohli zajít tak daleko. “. Použití mrtvolných barev v metalovém black metalu bylo ovlivněno hlavně shock rockem Alice Coopera a americkou rockovou kapelou Kiss ze 70. let.


První vlna

První vlna black metalu odkazuje na ty kapely během 80. let, které ovlivnily zvuk black metalu a vytvořily prototyp žánru. Často to byly ranné speedmetalové nebo thrashmetalové kapely. Termín „black metal“ vymyslela anglická skupina Venom na svém druhém albu nazvaném Black Metal (1982). Ačkoli se podle dnešních měřítek dá jejich hudba považovat spíše za speed metal nebo thrash metal než za black metal, texty a snímky alba se zaměřovaly více na antikřesťanská a satanská témata, než bylo zvykem u jakékoliv jiné skupiny dříve. Jejich hudba byla rychlá, co se týká produkce hrubá a s chraplavým nebo zabručeným vokálem. Členové skupiny Venom také přijali pseudonymy, což je praxe, která se rychle rozšířila mezi dalšími black metalovými hudebníky. Další skupinou s významným vlivem na vývoj black metalu byli švédští Bathory. Kapela vedená Thomasem Forsbergem (také známým jako Quorthon) vytvořila vzor skandinávského black metalu. Nejenže hudba Bathory byla temná, rychlá, silně zkreslená a s protikřesťanskými tématy, Quorthon byl také první, kdo použil křičený zpěv, který se později stal v black metalu běžným rysem. Kapela hrála v tomto stylu na svých prvních čtyřech albech: Bathory (1984), The Return... (1985), Under the Sign of the Black Mark (1987) a Blood Fire Death (1988). S Blood Fire Death a dvěma následujícími alby se Bathory stali průkopníkem stylu, který se stal později známým jako vikingský metal.

Další důležitou skupinou pro vývoj žánru byl Hellhammer ze Švýcarska, který dělal skutečně syrovou a brutální hudbu se satanskými texty. Jejich jednoduché, ale účinné riffy a rychlý zvuk kytary byly průkopnické a staly se později ochrannou známku raného švédského death metalu. V roce 1984 založili členové Hellhammeru kapelu Celtic Frost, jejíž hudba prozkoumávala orchestrálnější a experimentálnější teritoria. Texty se staly také osobnějšími a pohrávaly si s tématy vnitřních pocitů a majestátních příběhů. Po několik let byl Celtic Frost jedníou z nejextrémnějších a nejoriginálnějších metalových kapel na světě s velkým dopadem na black metalovou scénu v polovině 90. let. “

Dánská skupina Mercyful Fate ovlivnila norskou scénu svými obrazy a texty. Frontman King Diamond, který na pódiu nosil na obličeji strašidelný černo-bílý makeup, může být jednou z inspirací toho, co se stalo známým jako „corpse paint“. Dalšími kapely, které se vydaly podobnou cestou, byly hororová punková kapela Misfits, Celtic Frost a brazilská extrémní metalová skupina Sarcófago. K umělcům obvykle považovaným v ranných letech za součást tohoto hnutí patří také Kreator, Sodom a Destruction (z Německa), Bulldozer a Death SS (z Itálie), jejichž zpěvák Steve Sylvester byl členem Ordo Templi Orientis.

V roce 1987, v pátém čísle svého fanzinu Slayer, Jon 'Metalion' Kristiansen napsal, že móda black metalových satanských kapel se zdá být u konce. V tradici pokračuje několik kapel jako Incubus a Morbid Angel (z USA), Sabbat (z Velké Británie), Tormentor (z Maďarska), Sarcófago (z Brazílie), Grotesque, Treblinka a ranný Tiamat (ze Švédska). Mezi další rané blackmetalové kapely patří Sabbat (vznikli v roce 1983 v Japonsku), Parabellum (vznikli v roce 1983 v Kolumbii), Salem (vznikli v roce 1985 v Izraeli) a Mortuary Drape (vznikli v roce 1986 v Itálii). Japonská skupina Sigh vznikla v roce 1990 a byla v pravidelném kontaktu s klíčovými členy norské scény. Jejich debutové album Scorn Defeat se stalo kultovní klasikou ve světě black metalu. V letech před vznikem norské black metalové scény vydaly důležité nahrávky skupiny Root a Master's Hammer (z Československa), Von (z USA), Rotting Christ (z Řecka), Samael (ze Švýcarska) a Blasphemy (z Kanady) ), jejíž debutové album Fallen Angel of Doom (1990) je považováno za jednu z nejvlivnějších nahrávek stylu war metal. Fenriz z norské kapely Darkthrone nazval debutové album tehdy ještě československých Master's Hammer, nazvané Ritual „prvním norským blackmetalovým albem, i když je z Československa“.

V letech 1990 a 1991 začaly severoevropské metalové kapely vydávat hudbu ovlivněnou nahrávkami z první vlny. Ve Švédsku to byl Marduk, Dissection, Nifelheim a Abruptum. Ve Finsku se objevila scéna, která míchala black metalový styl první vlny s prvky death metalu a grindcoru; to zahrnovalo Beherit, Archgoat a Impaled Nazarene, jejichž debutové album Tol Cormpt Norz Norz Norz novinář Wolf-Rüdiger Mühlmann z časopisu Rock Hard považuje za součást kořenů z kterých vyrostl war metal. Během této doby, kdy byl mezi fanoušky extrémních stylů čím dál více populárnější death metal, se objevily ve Spojených státech skupiny jako Demoncy a Profanatica. Koncert norské kapely Mayhem v Lipsku se skupinami Eminenz a Manos v roce 1990, později vydaný jako Live in Leipzig, měl silný vliv na východoněmeckou scénu a je dokonce nazýván neoficiálním začátkem německého black metalu.


Druhá vlna

Druhá vlna black metalu začala na počátku 90. let a v jejím čele stála norská black metalová scéna. V letech 1990–1993 začala řada norských umělců hrát a vydávat nový druh black metalové hudby; patřili k nim Mayhem, Darkthrone, Burzum, Immortal, Emperor, Satyricon, Enslaved, Thorns, Carpathian Forest a Gorgoroth. Vyvinuli styl svých předchůdců z 80. let do odlišného žánru. Částečně to bylo díky novému druhu hry na kytaru, kterou vyvinuli Snorre 'Blackthorn' Ruch ze Stigma Diabolicum a Thorns a Oystein 'Euronymous' Aarseth z Mayhem. Fenriz z Darkthrone jej popsal jako odvozený od Bathory a poznamenal, že tyto druhy riffů se staly novým vzorem pro mnoho kapel v 90. letech. Nošení mrtvolných barev se stalo standardem a bylo způsobem, jak se mnozí umělci black metalu mohli odlišit od ostatních metalových kapel té doby. Scéna měla také ideologii a étos. Umělci byli hořce proti křesťanství a prezentovali se jako misantropičtí ctitelé ďábla, kteří chtěli šířit teror, nenávist a zlo. Tvrdili, že ve svých názorech to myslí vážně, a slíbili, že budou podle nich jednat. Ihsahn z Emperor řekl, že se snaží vytvořit strach mezi lidmi a být v opozici vůči společnosti. Scéna byla exkluzivní a vytvářela kolem sebe hranice, zahrnující pouze ty, kteří byli „pravdiví“ a pokoušeli se vyhnat všechny „pozéry“. Někteří členové scény byli zodpovědní za množství požárů kostelů a vražd, které na to nakonec upozornily a vedly k uvěznění řady umělců.

8. dubna 1991 spáchal zpěvák Mayhem Per Yngve Ohlin, který si říkal „Dead“ (mrtvý) sebevraždu, zatímco byl sám v domě sdíleném kapelou. Kolegové hudebníci popsali Deada jako zvláštního, introvertního a depresivního. Před odchodem na scénu se velmi snažil, aby vypadal jako mrtvola, a při zpěvu si podřezával ruce. Bubeník Mayhem zvaný Hellhammer uvedl, že Dead byl první, kdo nosil výraznou mrtvolnou barvu, která se ve scéně rozšířila. Byl nalezen s rozříznutými zápěstími a brokovnicí v ústech. Deadův sebevražedný dopis se omlouval za vystřelení ze zbraně v interiéru a končil slovy: „Omluvte všechnu krev“. Předtím, než zavolal policii, vzal Euronymous jednorázovou kameru a po přeuspořádání některých položek vyfotografoval tělo. Jedna z těchto fotografií byla později použita jako obálka ilegálního koncertního alba Dawn of the Black Hearts. Euronymous vyrobil náhrdelníky s kousky Deadovy lebky a některé dal hudebníkům, které považoval za toho hodné. Také se šířily pověsti, že si udělal dušené maso s kousky jeho mozku. Euronymous použil Deadovu sebevraždu k podpoře zlého obrazu Mayhem a tvrdil, že Dead se zabil, protože extrémní metal se stal trendovým a komercializovaným. Baskytarista skupiny Mayhem Jorn 'Necrobutcher' Stubberud poznamenal, že „lidé si poté, co se Dead zastřelil, více uvědomovali scénu black metalu ... Myslím, že to byla Deadova sebevražda, která scénu skutečně změnila“. Sebevraždu spáchali také dva další členové rané norské scénu: Erik 'Grim' Brodreskift (z Immortal, Borknagar, Gorgoroth) v roce 1999 a Espen 'Storm' Andersen (z kapely Strid) v roce 2001.


Požáry kostelů

V roce 1992 zahájili členové norské black metalové scény vlnu žhářských útoků na křesťanské kostely. Do roku 1996 bylo v Norsku nejméně 50 takových útoků. Některé z budov byly staré stovky let a byly považovány za důležité historické památky. První, který byl vypálen, byl norský kostel Fantoft. Policie věří, že za to mohl Varg Vikernes z kapely Burzum. Na obalu jejich EP Aske (Popel) je fotografie zničeného kostela. V květnu 1994 byl Vikernes shledán vinným za vypálení kaple Holmenkollen, kostela Skjold a kostela Asane. Souběžně s vydáním nahrávky Mayhem De Mysteriis Dom Sathanas, Vikernes a Euronymous také údajně plánovali vyhodit do vzduchu katedrálu Nidaros, která se objevuje na obalu alba. Hudebníci Faust, Samoth (oba Emperor) a Jorn Inge Tunsberg (z Hades Almighty) byli také odsouzeni za žhářství. Členové švédské scény začali pálit kostely v roce 1993. Odsouzení neprojevili žádnou lítost a popsali své činy jako symbolickou „odvetu“ proti křesťanství v Norsku. Bubeník Mayhem Hellhammer uvedl, že vyzýval k útokům na mešity a hinduistické chrámy na základě toho, že jsou více cizí. Dnes se názory na vypalování kostelů v komunitě black metalu liší. Mnoho lidí, jako je Infernus a Gaahl z Gorgoroth, nadále schvalují vypalování a tvrdí: „mělo jich být více a bude jich více“. Jiní, jako Necrobutcher a Kjetil Manheim z Mayhem a Abbath z Immortal, považují vypalování kostelů za zbytečné. Manheim tvrdil, že mnoho žhářů bylo „jen lidmi, kteří se snaží získat přijetí“ na black metalové scéně. Zpěvák Watain Erik Danielsson útoky respektoval, ale o odpovědných řekl: „Jediné křesťanství, které porazili, byl poslední kus křesťanství v sobě. Což je samozřejmě velmi dobrý začátek.“


Vražda Euronymouse

Na začátku roku 1993 vzniklo mezi Euronymousem a Vikernesem nepřátelství. V noci ze dne 10. srpna 1993 jeli Varg Vikernes (Burzum) a Snorre „Blackthorn“ Ruch (Thorns) z Bergenu do bytu Euronymouse v Oslu. Když dorazili, začala konfrontace a Vikernes Euronymouse ubodal k smrti. Jeho tělo bylo nalezeno před bytem s 23 řeznými ranami - dvěma do hlavy, pěti do krku a šestnácti do zad. Motiv byl nejasný, spekulovalo se, že vražda byla buď výsledkem buď výsledkem boje o moc, finančního sporu o nahrávky Burzum nebo soupeření o dívku. Když státní orgány začali vyslýchat black metalovou komunitu, objevily jiný motiv - Vikernesův zvráceny smysl pro snahu trumfnout své okolí a překonat vraždu, které se dopustil Faust, bubeník skupiny Emperor. Vikernes to všechno popřel a tvrdil, že zaútočil na Euronymouse v sebeobraně. Říkal, že Euronymous plánoval, že ho omráčí elektrošokovou zbraní, sváže a umučí k smrti, přičemž bude událost natáčet. Řekl, že Euronymous plánoval využít k jeho přepadení schůzku o nepodepsané smlouvě. Tvrdil, že měl v úmyslu ten večer předat podepsanou smlouvu Euronymousovi a „říct mu, aby se posral“, ale Euronymous zpanikařil a zaútočil jako první. Také řekl, že většina řezných ran byla z rozbitého skla, na které Euronymous spadl během boje. Příběh sebeobrany Faust zpochybnil, zatímco Necrobutcher potvrdil, že Vikernes zabil Euronymouse v sebeobraně kvůli vyhrožování smrtí.

Vikernes byl zatčen 19. srpna 1993 v Bergenu. Mnoho dalších členů scény bylo povoláno k výslechu přibližně ve stejnou dobu. Někteří z nich se ke svým zločinům přiznali a ostatní se zaplétali do svých výpovědí. V květnu 1994 byl Vikernes odsouzen k 21 letům vězení (nejvyšší trest v Norsku) za vraždu Euronymouse, žhářství čtyř kostelů, a za držení 150 kg výbušnin. K tomu druhému se přiznal. V den, kdy byl odsouzen, byly spáleny dva kostely, pravděpodobně jako prohlášení symbolické podpory. Když byl přečten jeho verdikt, Vikernes se široce usmál a tento snímek byl hojně publikován ve sdělovacích prostředcích. Blackthorn byl odsouzen k osmi letům vězení za to, že byl spolupachatelem vraždy. Ten měsíc vyšlo album Mayhem nazvané De Mysteriis Dom Sathanas, na kterém hrál Euronymous na kytaru a Vikernes na basovou kytaru. Euronymousova rodina požádala bubeníka Mayhem Hellhammera, aby odstranil basové stopy zaznamenané Vikernesem, ale Hellhammer řekl: „Považoval jsem za vhodné, aby vrah i oběť byli na stejné nahrávce. Řekl jsem, že party odstraním, ale nikdy jsem to neudělal“. V roce 2003 se Vikernes nevrátil do vězení Tonsberg poté, co dostal krátkou dovolenou. Krátce poté, co byl chycen při řízení ukradeného auta s různými zbraněmi, byl znovu zatčen. Vikernes byl propuštěn na podmínku v roce 2009.


Black metal mimo Norsko

Na počátku 90. let se na evropské pevnině objevily další blackmetalové scény inspirované norskou scénou, staršími kapelami nebo obojím. V Polsku vedli scénu Graveland a Behemoth. Ve Francii se objevila uzavřená skupina hudebníků známá jako Les Légions Noires; patřily sem muzikanti ze skupin Mütiilation, Vlad Tepes, Belketre a Torgeist. V Belgii vznikly formace Ancient Rites a Enthroned. Během této doby se ve Spojených státech objevily skupiny jako Black Funeral, Grand Belial's Key a Judas Iscariot. Kapela Black Funeral z Houstonu, založená v roce 1993, byla spojována s černou magií a satanismem.

Pozoruhodnou blackmetalovou skupinou v Anglii byli Cradle of Filth, kteří vydali tři dema ve stylu black/death metalu se symfonickými pasážemi, po nichž následovalo album The Principle of Evil Made Flesh, které představovalo tehdy neobvyklý hybridní styl black metalu a gothického metalu. Kapela poté opustila black metalu ve prospěch gothického metalu a stala se jednou z nejúspěšnějších extrémních metalových kapel. John Serba z AllMusic uvedl, že jejich první album „udělalo vlny na rané black metalové scéně a postavilo Cradle of Filth na špičku zájmu metalistů, ať už ji chválili za drzé pokusy rozbít formu black metalu, nebo se jí posmívali za její „komercializaci“ pundergroundového fenoménu, který se pyšní svým pochmurným dědictvím “. Někteří fanoušci black metalu nepovažovali Cradle of Filth za black metal. Na otázku, zda se oni sami považují za blackmetalovou kapelu, zpěvák Dani Filth řekl, že se považuje za black metal z hlediska filozofie a atmosféry, ale jinak ne. Další anglická kapela Necropolis nikdy nevydala žádnou hudbu, ale zahájila znesvěcující útok proti kostelům a hřbitovům v jejich okolí a téměř způsobila, že byl v Británii zakázán black Metal.

Kontroverze kolem durynské kapely Absurd upozornila na německou black metalovou scénu. V roce 1993 její členové zavraždili chlapce z jejich školy Sandra Beyera. Fotografie Beyerova náhrobku je na obálce jednoho z jejich demosnímků Thuringian Pagan Madness, spolu s pronacistickým prohlášením. To bylo nahráno ve vězení a vydáno v Polsku bubeníkem Graveland Capricornusem. Počáteční hudba kapely byla více ovlivněna Oi! a Rock Against Communism (RAC) než black metalem, a popisovali ji jako více podobnou garážovému punku z 60. let než black metalu jejich současníků. Alexander von Meilenwald z německé skupiny Nagelfar považuje debut kapely Ungod Circle of the Seven Infernal Pacts z roku 1993, demo Desaster Lost in the Ages z roku 1994 , album Tha-Norr z roku 1995 Wolfenzeitalter, debut Lunar Aurora z roku 1996 Weltengänger a debut Katharsis z roku 2000 nazvaný 666 za nejdůležitější nahrávky pro německou scénu. Řekl, že to nemusí být nutně nejlepší německé nahrávky, ale všechny něco nastartovali.


Po druhé vlně

Na začátku druhé vlny si různé scény vyvinuly svůj vlastní styl. Jak říká Alan „Nemtheanga“ Averill: „měli jste řecký zvuk, finský zvuk a norský zvuk a byly tu německé kapely a švýcarské kapely a podobné věci.“ V polovině 90. let styl norské scény přijaly kapely po celém světě a v roce 1998 novinář Kerrang! Malcolm Dome uvedl, že black metal, jak jej známe v roce 1998, dluží Norsku a Skandinávii více než jakékoli jiné konkrétní zemi. Novější black metalové kapely také zvyšovaly svou produkční kvalitu a využívaly další nástroje, jako jsou syntezátory a dokonce i celé symfonické orchestry. Koncem 90. let minulého století došel underground k závěru, že několik norských průkopníků - jako Emperor, Immortal, Dimmu Borgir, Ancient, Covenant/The Kovenant a Satyricon se komercializovali a prodali mainsreamu a velkým nahrávacím parchantům. Dayal Patterson uvádí, že úspěšné kapely jako Dimmu Borgir vyprovokovaly ještě větší ohlasy (negativní) z podzemí ohledně názoru, že tyto kapely se zaprodaly.

Po smrti Euronymouse šly některé kapely více směrem k vikingskému metalu a epickému stylu, zatímco některé kapely šly hlouběji do propasti. Od roku 1993 prováděla švédská scéna vypalování kostelů, znesvěcování hrobu a další násilné činy. V roce 1995 se Jon Nödtveidt z Dissection připojil k Misanthropic Luciferian Order (MLO). V roce 1997 byl spolu s dalším členem MLO zatčen a obviněn ze zastřelení 37letého muže. Nödtveidt dostal 10letý trest. Protože obětí byl homosexuální imigrant, byli Dissection obviněni z toho, že jsou nacistická kapela, ale Nödtveidt to popřel a odmítl rasismus a nacionalismus.

Švédská skupina Shining, založená v roce 1996, začala psát hudbu téměř výhradně o depresích a sebevraždách, hudebně inspirovaná kapelou Strid a alby Burzum Hvis lyset tar oss a Filosof. Zpěvák Niklas Kvarforth chtěl nasytit své posluchače sebezničujícími a sebevražednými obrazy a texty. Na začátku používal pro svou hudbu výraz „sebevražedný black metal“. V roce 2001 však tento pojem přestal používat, protože jej začala používat spousta dalších kapel, u nichž měl pocit, že si špatně vyložili jeho vizi a hudbu používali spíše jako druh terapie, než zbraň proti posluchači, jak zamýšlel Kvarforth. Řekl, že nenazval Shining blackmetalovou kapelou a termín „sebevražedný black metal“ nazval pošetilým nápadem.

Podle zpěváka Erika Danielssona, bylo v roce 1998, když se jeho skupina Watain zformovala, jen velmi málo kapel, které braly black metal tak vážně, jako to dělala raná norská scéna. Nová generace švédských satanských kapel jako Watain a Ondskapt, údajně inspirovaná formací Ofermod, novou kapelou člena Nefandus Belfagora, uvedla tuto scénu „do nového světla“. Kvarforth řekl: „Vypadá to, že se lidé ve skutečnosti znovu báli.“ „Současná švédská black metalová scéna má obzvláště ambiciózní a artikulované chápání mystiky a její platnosti pro black metal. Mnoho švédských black metalových kapel, zejména Watain a Dissection jsou (nebo byli) přidruženi k Chrámu černého světla nebo k misantropickému luciferiánskému řádu […] teistické, gnostické a satanské organizací se sídlem ve Švédsku. Po svém propuštění v roce 2004 Jon Nödtveidt znovu rozjel Dissection s novými členy, o kterých se domníval, že jsou schopni „...splnit požadavky satanského konceptu Dissection.“ Začal nazývat kapelu „sonickou propagandistickou jednotkou MLO“ a vydal třetí plnohodnotné album Reinkaos. Texty obsahují magické vzorce z Liber Azerate a vycházejí z učení organizace. Po vydání alba a několika koncertech Nödtveidt prohlásil, že dosáhl limitů hudby jako nástroje pro vyjádření toho, co chtěl vyjádřit, pro sebe a hrstku ostatních, na kterých mi záleží a rozpustil Dissection předtím než spáchal sebevraždu.

Část undergroundové scény přijala jungiánskou interpretaci vypálení kostelů a dalších aktů rané scény jako znovuobjevení starověkých archetypů, které Kadmon z Allerseelenu a autoři Lord of Chaos implikovali do svých spisů. Smísili tuto interpretaci s pohanstvím a nacionalismem. Varg Vikernes byl některými považován za „ideologického mesiáše“, přestože se Vikernes distancoval od black metalu a jeho neonacismus s touto subkulturou neměl nic společného. To vedlo ke vzestupu nacionálně socialistického black metalu (NSBM), který Hendrik Möbus z Absurd nazývá „logickým závěrem“ norského black metalového hnutí. Jiné části scény se staví proti NSBM, protože je nesmazatelně spojena s Asá Tru a je proti satanismu, nebo se na nacismus dívá s neurčitým skepticismem a lhostejností. Členové scény NSBM mimo jiné považují norské kapely za pózery, jejichž „ideologie je levná“, přesto však stále respektují Vikernese a Burzum, které klíčový zpěvák Grand Belial's Key Richard Mills nazval jedinou norskou kapelou, která zůstává neomluvená a doslova odsouzená za svou víru.

Ve Francii, kromě Les Légions Noires (The Black Legions), vznikla scéna NSBM. Členové francouzské kapely Funeral znesvětili v červnu 1996 hrob v Toulonu a 19letý fanoušek black metalu dobodal na Štědrý den roku 1996 v Mulhouse kněze k smrti. Podle MkM z kapel Antaeus a Aosoth byla raná francouzská scéna snadno rozdělitelná: buď jste byli NSBM a měli jste podporu od zinu a publika, nebo jste byli součástí černých legií a měli jste ten kult „aura“, zatímco jeho kapela Antaeus, která nepatří do žádné z těchto dílčích scén, se nikam nevešla. Mnoho francouzských kapel, jako Deathspell Omega a Aosoth, má avantgardní přístup a disharmonický zvuk, reprezentativní pro danou scénu.

Rané americké black metalové kapely zůstaly v undergroundu. Někteří z nich - například Grand Belial's Key a Judas Iscariot - se připojili k mezinárodní organizaci NSBM zvané Pohanská fronta, ačkoli jediný člen Judas Iscariot Achnaton tuto organizaci opustil. Jiné kapely jako Averse Sefira nikdy neměly žádný vztah s nacismem. Americké kapely nemají žádný společný styl. Mnozí byli skupinou Burzum hudebně inspirováni, ale nemuseli nutně přijmout Vikernesovy myšlenky. Hudba Profanatic je blízká death metalu, zatímco Demoncy byli obviněni z kopírování gorgorothských riffů. Objevily se také kapely jako Xasthur a Leviathan, jejichž hudba je inspirována Burzum a jejichž texty se zaměřují na témata jako deprese a sebevraždy, Nachtmystium, Krallice, Wolves in the Throne Roome (skupina spojená s crust punkovou scénou a ekologickým hnutím)a Liturgie (styl, který frontmanka Hunter Hunt-Hendrix popisuje jako „transcendentální black metal"). Tyto kapely se vyhýbají tradičnímu black metalovému lyrickému obsahu a byly odmítnuty některými tradičními black-metalisty pro jejich ideologii a post-rockové a shoegazingové vlivy, které některé z nich přijaly.

V Austrálii vznikla scéna vedená kapelami jako Deströyer 666, Vomitor, Hobbs 'Angel of Death, Nocturnal Graves a Gospel of the Horns. Typický styl této scény je směsicí old school black metalu a raw thrash metalu ovlivněného starými Celtic Frost, Bathory, Venom a Sodom, ale s vlastními prvky.

Skupina Melechesh byla založena v Jeruzalémě v roce 1993, a je první zjevně protikřesťanskou skupinou, která existuje v jednom z nejposvátnějších měst na světě. Melechesh začínal jako přímočarý black metal, později s prvky folk metalu, které se objevily na jejich EP z roku 1996 The Siege of Lachish. Jejich další alba se rozkročila nad black, death a thrash metalem. Další skupina, Arallu, byla založena koncem 90. let a má vztahy s kapelami Melechesh a Salem. Melechesh a Arallu předvádějí styl, kterému říkají „Mesopotamian Black Metal“, směsice black metalu a mezopotamské lidové hudby. Od roku 2000 se na Středním východě objevila řada antiislámských a protináboženských black metalových kapel, jejichž členové pocházejí z muslimského prostředí. Janaza, o které se tvrdí, že je první iráckou black metalovou skupinou, vydala demo Burning Quran Ceremony v roce 2010. Její frontmanka Anahita tvrdila, že její rodiče a bratr byli během války v Iráku zabiti sebevražednou bombou. Další irácká kapela Seeds of Iblis, kterou také vedla Anahita, vydala v roce 2011 své debutové EP Jihad Against Islam prostřednictvím francouzského labelu Legion of Death. Zpravodajský web Metal Metalluminati naznačuje, že jejich tvrzení, že mají sídlo v Iráku, je podvod. Tyto kapely spolu s Tadnees (ze Saúdské Arábie), Halla (z Íránu), False Allah (z Bahrajnu) a Mosque of Satan (z Libanonu) se označují jako „arabská antiislámská legie“. Další libanonská kapela Ayat přitáhla velkou pozornost svým debutovým albem Six Years of Dormant Hatred, které vyšlo prostřednictvím severoamerického labelu Moribund Records v roce 2008. Některé evropské kapely také začaly vyjadřovat antiislámské názory, zejména norská skupina Taake.


Podžánry Black metalu

Pro narůstající rozmanitost subžánrů black metalu se pomalu začíná používat označení tzv. třetí vlny black metalu.

Depressive suicidal black metal (DSBM)

V překladu depresivní sebevražedný black metal, představují ho kapely Xasthur, Silencer, Nargaroth, Coldworld, Anti, Shining, Trist, apod.


Blackgaze (post-black metal)


Ambient black metal

Ambient black metal (atmospheric black metal) je styl, který kombinuje prvky black metalu a ambientu nebo dark ambientu. Hraje se zde na elektrickou kytaru, syntetizátory a klávesy v „atmosférickém“ (= ambientním) stylu za použití dozvuku. Asi nejvýraznější kapelou tohoto subžánru je kapela Darkspace.


Symphonic black metal

Symphonic black metal kombinuje black metal a orchestrální nebo jiné klasické nástroje (klávesy, žesťové nástroje,...) podtrhující strašidelnou atmosféru, v symphonic black metalu se také může objevit čistý ženský vokál. Mezi nejznámější kapely tohoto subžánru patří Emperor, Cradle of Filth, Dimmu Borgir, Carach Angren nebo méně známá kapela z Tchaj-wanu CHtHoniC.


Progressive black metal

kapely jako Enslaved a Windir nebo česká kapela Abstract Essence


Blackened death metal

Jedná se o mix black metalu s death metalem – např. kapela Behemoth.


Unblack metal

Méně významný subžánr, který je zajímavý tím, že působí dojmem stejně agresivním, odporným, mrazivým a temným jako běžný black metal druhé vlny, jenže texty se naopak zaměřují na křesťanskou lásku a boj proti zlu, je to tedy taková forma křesťanského metalu (white metal), která je ale po instrumentální stránce nejblíže black metalu.


Pagan black metal

Pagan black metal kombinuje black metal s folkovými prvky. Podobá se melodic black metalu a je předchůdcem folk metalu.


Red and Anarchist Black Metal

Vznikl jako odpověď na NSBM.


Československá scéna

Pokud chceme mluvit o počátcích českého black metalu tak nesmíme určitě zapomenout na tři jména - Törr, Root a Master's Hammer. Törr patří k našim vůbec nejstarším metalovým skupinám, Ota Hereš založil tuhle budoucí black metalovou legendu už v roce 1977. Zpočátku byla kapela velmi ovlivněná hardrockovými Motörhead, později vzhlíželi k blackmetalovým Venom, Bathory a Celtic Frost. Veřejně poprvé vystoupili v roce 1981 a spolupracovali často s kapelou Arakain, kde dělal bedňáka Vlasta Henych, který se v roce 1985 stal jejich členem na baskytaru.

V roce 1987 vznikli Master's Hammer. Po řadě demo nahrávek vydali debutové album Ritual (1991) a příští rok další album s názvem Jilemnický okultista, kterými si skupina v rámci undergroundu vybudovala kultovní status dokonce i za hranicemi České republiky. Jejich skladbu "Jáma pekel" hrají na koncertech např. plzenští Stíny plamenů nebo polští Behemoth, skladbu „Indiánská píseň hrůzy“ vydala jako coververzi ukrajinská kapela Drudkh na svém kompilačním albu Eastern Frontier in Flames. Kapela ovlivnila i ranou norskou blackmetalovou scénu; norský hudebník Fenriz z Darkthrone poznamenal k první desce, že je to „první norské black metalové album“, ačkoli (Master's Hammer) jsou z Československa.

Ve stejném roce jako Master's Hammer vznikají z trosek skupiny Vega brněnští Root, vedení Jiřím "Big Bossem" Waltrem. Jedna ze skupin ,která se opravdu věnovala satanisnu. Big Boss byl v té době přesvědčeným satanistou a je autorem prvního překladu Satanské bible Antona Szandora LaVeye.

V devadesátých letech se počet black metalových skupin utěšeně rozrůstá. V Plzni vznikají v roce 1993 black/death metaloví Sorath a v Ustí nad Labem kapela Unclean. V roce 1995 vznikají v Havířově folk/blackmetaloví Adultery a v Praze začínají svoji pouť Forest.

Další známou blackmetalovou kapelou byla ostravská Silva Nigra. Formace vznikla v roce 1996 a k roku 2021 nahrála 7 řadových alb. Ve stejném roce vzniká v Karviné skupina Inferno.

V roce 1997 vznikají v Českém Těšíně multižánroví Ador Dorath. A rodí se další black metalové kapely. V Brně vznikají v roce 1997 Sezarbil. V Ústí nad Labem skupina Wyrm. V Plzni pak pod vedením známého metalového hudebníka Lorda Morbivoda vzniká „kanalizační“ black metal Stíny plamenů (v roce 1998) a pagan metal Trollech (1999). V roce 2000 pak Morbivod založil kapela Umbrtka, hrající experimentální black metal. Ve znamení black metalu se ubírá i další významná kapela Mater Monstifera (2000), která se orientuje přesněji na atmosferický black metal. Odlišnou pagan metalovou cestou se vydala blackmetalově orientovaná formace Panychida (2004). Po prvních promo nahrávkách sklidila pozitivní odezvu z řad kritiky, postupně nahrála tři alba a vystupovala na předních českých metalových festivalech.


Seznam českých a slovenských skupin hrajících black metal - Abstract essence, Ador Dorath, Adultery, Aeraxyz (SVK), Altars Ablaze, Amon, Amortez, Antichües, Arzhaabat, Asgard, Avenger, Bahratal, Begravelse, Bjes, Black Shaman, Bohemyst, Bran, Cult of Fire, Černý kov, Dark Seal, Decompose to Ashes, Defeated, Depths Above, Desire For Sorrow, Dreven, Eerie Heir, Ethereal Pandemonium (SVK), Fata Morgana, Forest, Gorgonea Prima, Gorthol, Heiden, Hnus umírající, Hyperborean Desire, Illuminated Darkness, Immania, Infernal Cult, Inferno, Kapela Smrti, Kat, Kraake, Krajiny Hmly (SVK), Lingam, Lunatic Gods (SVK), Macocha, Mallephyr, Malokarpatan (SVK), Master's Hammer, Mater Monstifera, Moorah, Moriorr, Mramor, Naurrakar, Náv, Necrotos (SVK), Nihillin, Noirum, Oblomov, Ora Lamae, Otras (SVK), Pačess, Pakosteň, Panychida, Pergamen, Petroleum, Plague God, Plague Porter, Poprava, Radhost, Root, Sator Marte, Secret of Darkness, Sekhmet, Semai, Serpent Throne, Sezarbil, Silva Nigra, Solfernus, Somniate, Sorath, Staroslovanská Pitka, Stíny plamenů, Sukkhu, Surt (SVK), Svardenvyrd, Törr, Trautenauer 666, Triglaw (SVK), Trigonum Mortis, Trist, Trollech, Umbrtka, Unclean, United Corpses, Voluptas, War for War, Wyrm, Ytivarg


Seznam black metalových skupin (podle data vzniku)

1977

Törr


1979

Venom


1981

Mercyful Fate


1986

Darkthrone, Fata Morgana, Merciless


1987

Asgard, Primordial, Master's Hammer, Root, Samael, Tiamat


1988

Ancient Rites, Opera IX


1989

Abruptum, Allegiance, Amon, ... And Oceans, Deviser, Dissection, Falkenbach, Moriorr, Thorns


1990

Antestor, Barathrum, Bewitched, Carpathian Forest, Necrotos


1991

Behemoth, Belphegor, Bethlehem, Burzum, Cradle of Filth, Emperor, Tulus


1992

Aborym, Ancient Wisdom, Avenger, Bloodthorn, Cruachan, Deinonychus, Graveworm, In the Woods, Moonspell, Mysticum, Obtest


1993

,Abigor, Antaeus, Arkona (POL), Atanatos, Aura Noir, Bestial Warlust, Cultus Sanguine, Dark Funeral, Darkwoods My Betrothed, Demoniac, Diabolical Masquerade, Dimmu Borgir, The Kovenant, Mortiis, Panzerchrist, Sorath, Ulver, Unclean, Waylander


1994

Amortis, Behexen, Blut aus Nord, Borknagar, Deströyer 666, Dodheimsgard, Geasa, Horde, Kampfar, Nokturnal Mortum, Theatres des Vampires, Vintersorg


1995

Abyssos, Adultery, Agalloch, Agathodaimon, Drastique, Forest, Gloomy Grim, Chthonic, Keep of Kalessin, Kekal, Lunatic Gods, Manegarm, Melechesh, Moonsorrow, Nortt, Skyforger, Sólstafir


1996

Ethereal Pandemonium, Inferno, Shining, Silva Nigra


1997

1349, Ador Dorath, Arkhon Infaustus, Crimson Moonlight, Finntroll, Sezarbil, Witchery, Wyrm


1998

Ásmegin, Anaal Nathrakh, Blacklodge, Ephel Duath, Stíny plamenů, Susperia


1999

Bleeding Through, Forgotten Tomb, Trollech


2000

Alcest, Mater Monstifera, Oblomov, Slechtvalk, Umbrtka, War For War


2001

Equilibrium, Temnozor, Year of No Light, Ytivarg


2002

Arkona (RUS), Axis of Perdition, Bütcher, Drudkh, Infer, Lingam, Pergamen, Sekhmet, Semai, Solfernus, Svardenvyrd, Woods of Ypres


2003

Abstract essence, Amortez, Carach Angren, Ereb Altor, Finsterforst, Folkearth, Heiden, Hyperborean Desire, Kroda, Midnight (USA), Mramor, Sator Marte, Svarttjern, Trautenauer 666, Trist


2004

Agrypnie, Cor Scorpii, Chaos Invocation, Panychida, Valkyrja


2005

Defeated, Evoking Winds, N.K.V.D., Secret of Darkness, Vexillum


2006

Agarwaen, Cnoc An Tursa, Entropia, Plague Porter, Voluptas


2007

Acherontas, Blaze of Perdition, Hod, Immania, Naurrakar, Oranssi Pazuzu


2008

Gorgonea Prima, Illuminated Darkness, Necrowretch, Sarke, Stone of Erech, Surt, Tribulation (CHL), Triptykon


2009

Desire for Sorrow, Djevel


2010

Ævangelist, Cult of Fire, Dark Seal, Deafheaven, Grá


2011

Černý kov, Ellende, Harakiri for the Sky, Kraake, Krajiny Hmly, Necromaniac, Pačess, Poprava, Wayfarer


2012

Black Shaman, Ghost Bath


2013

Bewitcher, Grailight, Mallephyr, Sylvaine, Zeal & Ardor


2014

Grima, Malokarpatan, Myrkur, Uada


2015

Abbath, Antiqva, Hnus umírající, Infernal Cult, Ultra Silvam


2016

Daeva, Depths Above, Gaerea, Kat, Nihillin, Staroslovanská Pitka


2017

Bahratal, Bohemyst, Radhost, Somniate, Stormkeep


2018

Bjes, Eerie Heir, Petroleum


2019

Antichües, Moorah, Náv, Sukkhu, Trigonum Mortis


2020

Altars Ablaze, Bran, Dæmonesq, In Aphelion, Kapela Smrti, Noirum, Otras, Pakosteň, United Corpses


2021

Begravelse, Dreven, Fogos, Ora Lamae, Plague God, Rüyyn, Servant, Serpent Throne


2022

Aeraxyz, Decompose to Ashes, Macocha, Triglaw


2023

Arzhaabat, Gorthol


2024

Patriarkh