![]() | Vydáno | 14.4.1980 |
---|---|---|
Natočeno | leden 1980 | |
Studio | Kingsway (Londýn) | |
Žánr | heavy metal | |
Délka | 37:39 | |
Label | EMI | |
Producent | Wil Malone |
![]() | ![]() |
"Running Free" (8.2.1980) | "Sanctuary" (23.5.1980) |
Skladba "Running Free" byla vydána jako singl 8. února 1980 a dosáhla 34. místa v UK Singles Chart. Tato formace píseň také předvedla v britském televizním pořadu Top of the Pops, čímž odmítla obvyklou tradici umělců pantomimy a stala se tak první partou, která v tomto pořadu vystoupila živě od dob The Who v roce 1972.
Podle zpěváka Paula Di'Anna, který je autorem textu, je to velmi autobiografická píseň, i když nikdy nestrávil noc v losangeleském vězení. Je to o tom, že je ti šestnáct a jak se v ní zpívá, prostě běháš divoce a volně. Pochází z dob, kdy byl skinheadem. Toto číslo je známé jako jedno z tradičnějších rockových songů Iron Maiden, které Mick Wall popisuje jako tuto sestavu v jejich punk-metalové apoteóze a dodnes se hraje naživo.
Obal singlu je proslulý tím, že se na něm poprvé oficiálně objevil maskot Eddie, ačkoli jeho tvář je zakrytá, protože formace si nepřála, aby byl odhalen až do vydání alba. Na stěně za mladíkem na obrázku je nastříkáno několik názvů kapel (například Scorpions, Judas Priest, AC/DC, Sex Pistols a Led Zeppelin) a také slovo "Hammers", což je pocta West Ham United, a "Vambo", které odkazuje na The Sensational Alex Harvey Band.
B-stranu "Burning Ambition" nahráli Iron Maiden v listopadu 1979 ve Wessex Studios s producentem Guyem Edwardsem jako čtyřčlenná sestava těsně před najmutím Dennise Strattona a Cliva Burra. Je to jedna z Harrisových prvních skladeb, napsaná v době, kdy ještě působil v Gypsy's Kiss. Jde o jednu z mála nahrávek, na které hraje Doug Sampson na bicí, a jedinou, kterou formace vydala (demo verze písní "Wrathchild" a "Sanctuary" se Sampsonem na bicí vyšly na kompilačním albu NWOBHM Metal for Muthas). Kytarové sólo v této skladbě hraje Dave Murray. Píseň se neobjevila na žádném albu, dokud nebyla zařazena na kompilaci Best of the 'B' Sides, která vyšla jako součást Eddie's Archive boxsetu, a objevila se na soundtracku k DVD dokumentu The History of Iron Maiden - Part 1: The Early Days.
Shodou okolností německý a francouzský výlisek "Running Free" obsahuje tuto skladbu ze sessions ve Wessex Studio s Dougem Sampsonem na bicí a pouze s Davem Murrayem na kytaru. Stejná verze skladby "Running Free" se objevila také na prvních výtiscích kompilačního alba Axe Attack.
První singl Iron Maiden v Japonsku obsahoval jako stranu A skladbu "Prowler" a jako stranu B skladbu "Running Free". Použitý obal byl cenzurovanou verzí singlu "Sanctuary".
V roce 1985 vyšla živá verze skladby jako první singl z živého alba Live After Death. V roce 1990 byl původní singl znovu vydán na CD a 12" vinylu jako součást boxu The First Ten Years, v němž byl spojen s dalším singlem této skupiny, "Sanctuary". V rámci tohoto boxu byl vydán také koncertní singl z roku 1985, kombinovaný s písní "Run to the Hills" z téhož roku.
"Sanctuary" je druhý singl Iron Maiden, který byl vydán 23. května 1980. Ačkoli byla skladba původně vydána jako nealbový singl, byla přidána na pozdější americké vydání debutové studiové desky této formace (1980). Když bylo »debutové album« v roce 1998 znovu vydáno, byla píseň přidána na všech územích. V roce 1990 byla znovu vydána na CD a 12" vinylu v boxu The First Ten Years, v němž byla spojena s jejich prvním singlem "Running Free".
Původní mix skladby byl nahrán v listopadu 1979 a objevil se na kompilačním Metal for Muthas z roku 1980, na které se podílelo několik dalších umělců spojených s novou vlnou britského heavy metalu. Tuto verzi formace nahrála ve čtyřčlenné sestavě s Dougem Sampsonem na bicí. Ačkoli byla kompilace v časopise Sounds kritizována, písně Iron Maiden byly chváleny a jejich příspěvky popsány jako dravé crossovery heavy metalu a punku a lákavé ochutnávky pro jejich vlastní připravovaný debut.
Skladba "Sanctuary", která se již pravidelně objevovala v koncertním setu tohoto bandu, vyšla na 7" vinylu 23. května během britské části turné Iron Maiden Tour. Tato verze byla nahrána během natáčení debutové desky a podle kytaristy Davea Murraye byla desetkrát lepší než původní verze Metal for Muthas. B-strana obsahuje dvě živé písně nahrané 3. dubna 1980 v londýnském klubu Marquee - "Drifter" (která se objeví na dalším počinu skupiny Killers) a coververzi skladby "I've Got the Fire" od Montrose. Živá verze "Drifter" obsahuje část s interakcí s davem, kdy je publikum vyzváno, aby následovalo zpěváka při skandování "Yo Yo Yo", což paroduje "Walking on the Moon" od The Police. Singl si vedl ještě lépe než jejich debut "Running Free", v UK Singles Chart se umístil na 33. místě a o týden později dosáhl na 29. místo.
Ačkoli je skladba připisována Iron Maiden, podle přispěvatele časopisu Metal Hammer Davea Linga ji původně napsal kytarista Rob Angelo (Bob Sawyer), člen této sestavy v roce 1977, který za práva na píseň dostal 300 liber. Od roku 1998 byla skladba připisována kytaristovi Murraymu, baskytaristovi Stevu Harrisovi a zpěvákovi Paulu Di'Annovi.
Obal vyvolal pobouření, protože zobrazoval jejich maskota Eddieho, jak drží nůž a krčí se nad mrtvolou tehdejší britské premiérky Margaret Thatcherové. Manažer bandu Rod Smallwood vysvětlil koncept obalu: "Obrázek je jako obvykle velmi drzý. V té době Maggie navštívila starý SSSR a po svém tvrdém postoji k němu byla pojmenována 'Železná panna'. Eddieho to urazilo, a ještě víc, když si začala brát naše plakáty." Byl to právě Smallwood, kdo navrhl EMI, aby byl obal vydán s cenzurovaným obličejem Thatcherové, protože by to poskytlo bulváru jiný úhel pohledu a přitáhlo pozornost k singlu. Pokus o získání publicity se ukázal jako úspěšný a deník Daily Mirror 20. května otiskl článek o singlu a také necenzurovaný obal pod titulkem - "Je to vražda! Maggie zavražděna na obalu desky rockové skupiny". Deník Daily Record rovněž uveřejnil článek, který považoval obal za strašlivý, a rovněž zařadil rozhovory s mladými skotskými konzervativci, kteří kritizovali obal za velmi nevkusný.
Margaret Thatcherová se objevila i na dalším singlu této formace, "Women in Uniform", kde je zobrazena, jak se chce Eddiemu pomstít samopalem.
Manažeři Rod Smallwood a Andy Taylor po skladbě pojmenovali svou manažerskou společnost.
Iron Maiden je debutové studiové album anglické heavymetalové formace Iron Maiden, vydané 14. dubna 1980 u EMI Records ve Spojeném království a Harvest a Capitol Records v USA. Severoamerická verze obsahovala píseň "Sanctuary", která ve Spojeném království vyšla jako nealbový singl. V roce 1998 byla deska Iron Maiden spolu s ostatními nahrávkami této party vydanými před rokem 1995 remasterována a na všech územích byla přidána skladba "Sanctuary". Reedice vinylů z roku 2014, digitální vydání z roku 2015 a reedice CD z roku 2018 však po celém světě používají původní seznam skladeb. Jedná se o jediný studiový počin této sestavy, na kterém se podílel kytarista Dennis Stratton.
Ačkoli Iron Maiden od té doby kritizují kvalitu produkce desky, její vydání se setkalo s kritickým i komerčním úspěchem, dosáhlo čtvrtého místa v UK Albums Chart a pomohlo této formaci získat významnou pozici v kontinentální Evropě.
Jedná se o jediný studiový počin této party, který produkoval Wil Malone (uváděný jako Will Malone), o němž Iron Maiden od té doby tvrdí, že o projekt neměl zájem a nechal je, aby si většinu desky produkovali sami, což podle baskytaristy Steva Harrise trvalo pouhých 13 dní. Nahrávání probíhalo v Kingsway Studios v západním Londýně v lednu 1980, přičemž kapela si vzala volno z Metal for Muthas Tour 1980, aby v únoru dokončila závěrečné mixy v Morgan Studios v severozápadním Londýně. Před sezením s Malonem se kapela ještě ve čtyřčlenném složení dvakrát pokusila o nahrávání v prosinci 1979 se dvěma různými producenty. První z nich, Guy Edwards, byl odvolán, protože formace nebyla spokojena s "blátivou" kvalitou jeho produkce, zatímco Andy Scott byl rovněž odvolán poté, co trval na tom, aby Harris hrál na baskytaru trsátkem, a ne prsty. Po těchto pokusech se kapela rozhodla Maloneho neodvolat, protože Harris popsal, že ho mohli obejít a jít k inženýrovi. Tato sestava kritizovala kvalitu produkce, ačkoli mnoho fanoušků stále dávalo přednost syrové kvalitě zvukového záznamu. Ačkoli AllMusic uvedl, že tento styl jasně čerpá z prvků punk rocku, Harris prohlásil, že parta pohrdá vším, co se týká punku.
Toto bylo také jediné studiové dílo s kytaristou Dennisem Strattonem, který byl přiveden jako náhrada na poslední chvíli, ale po evropském turné kapely, kdy byli předkapelou Kiss, byl pro "hudební neshody" odvolán. Podezření se poprvé objevilo během nahrávání desky, když Stratton do skladby "Phantom of the Opera" přidal harmonické kytary ve stylu Wishbone Ash a doprovodné vokály připomínající Queen, s čímž zbytek party okamžitě nesouhlasil a nechal je odstranit. Ačkoli Stratton prohlásil, že se nesnažil tlačit kapelu novým směrem, Harris to komentoval slovy, že to opravdu poukázalo na rozdíl v hudebním vnímání mezi Denisem a zbytkem skupiny.
Remasterované vydání z roku 1998 se od původního liší přidáním písně "Sanctuary", která tehdy vyšla ve Velké Británii pouze jako singl v květnu 1980, ačkoli se objevila i na pozdější americké verzi desky, která vyšla v srpnu 1980. Skladba se původně objevila na kompilačním Metal for Muthas, ale byla znovu nahrána. Reedice obsahuje také jiný obal; digitální rekonstrukci původního artworku výtvarníka Dereka Riggse, přičemž část původního obalu byla místo toho použita na samotném disku.
Ačkoli je skladba "Strange World" připisována výhradně Harrisovi, Paul Day, původní zpěvák této sestavy v letech 1975 – 1976, tvrdil, že se na písni podílel také. "Charlotte the Harlot", jediná píseň, kterou napsal Dave Murray sám, je první ze čtyř skladeb Iron Maiden o fiktivní prostitutce "Charlotte", ačkoli Murray uvádí, že byla založena na skutečném příběhu. Sedmiminutová skladba "Phantom of the Opera" je jednou z Harrisových nejoblíbenějších a dodnes se poměrně často hraje naživo. Díky mnoha změnám nálad a časů ji Harris označuje za první píseň, kterou napsal a která byla trochu více progresivní. "Transylvania" je Harrisem složená instrumentální skladba, kterou později převzala formace Iced Earth na desce Horror Show.
Ze všech písní desky se na koncertních turné nejčastěji hrají "Phantom of the Opera", "Running Free", "Sanctuary" a "Iron Maiden", přičemž poslední jmenovaná se hraje na každém koncertě od založení této formace a signalizuje příchod Eddieho na pódium. Všechny skladby z desky, s výjimkou "Strange World", byly znovu nahrány s Brucem Dickinsonem, a to buď na živých deskách, studiových B-stranách, nebo na obojím. "Strange World" a "Transylvania" byly jediné písně, které se nehrály na turné "Eddie Rips Up the World Tour" v roce 2005.
Čtyři skladby ("Prowler", "Remember Tomorrow", "Running Free" a "Iron Maiden") byly převzaty na tribute desku Maiden Heaven: A Tribute to Iron Maiden z roku 2008, vydanou časopisem Kerrang!, a akustická reinterpretace "Prowler" byla zařazena na album Across The Seventh Sea z roku 2012, které vydal akustický tribute projekt Maiden uniteD.
Po vydání se deska okamžitě setkala s příznivým ohlasem kritiky. Geoff Barton ji v časopise Sounds označil za "Heavy metal pro 80. léta, jehož oslnivá rychlost a zběsilá dravost způsobují, že většina plastických heavy rockových skladeb z 60. a 70. let zní v porovnání s nimi jako lenoška a pohřební hrůza". Deska strávila v britském žebříčku prvních patnáct týdnů a další dva týdny, když byla v roce 1985 znovu vydána u nízkonákladové dceřiné společnosti EMI Fame.
Deska se i nadále těšila chvále recenzentů. AllMusic prohlašuje, že by se stále řadila mezi přelomová díla, i kdyby Dickinsonova léta nikdy nenastala, a tvrdí, že nebylo lepšího místa, kde by bylo možné slyšet, jak punk i progresivní rock formovaly novou vlnu britského heavy metalu. Sputnikmusic ji označuje za jedno z nejlepších debutových děl ve světě heavy metalu, obsahující syrovou, agresivní sílu, která definuje raná léta této formace.
Iron Maiden je jedno ze dvou alb této party uvedených v knize Roberta Dimeryho 1001 alb, která musíte slyšet, než zemřete (druhým je The Number of the Beast) a v roce 2017 se umístilo na 13. místě v seznamu časopisu Rolling Stone "100 Greatest Metal Albums of All Time".
Paul Di'Anno - hlavní zpěv
Steve Harris - baskytara, doprovodné vokály
Dave Murray - kytary
Dennis Stratton - kytary, doprovodné vokály
Clive Burr - bicí
Wil Malone - producent, inženýr
Martin Levan - druhý inženýr
Derek Riggs - ilustrace
Terry Walker - fotografie
Yuka Fujii - fotografie
Rod Smallwood - management, fotografie
Simon Heyworth - remastering (vydání 1998)
Robert Ellis - fotografie (vydání 1998)
George Chin - fotografie (vydání 1998)
P.G. Brunelli - fotografie (vydání 1998)
Ross Halfin - fotografie (vydání 1998)
Denis O'Regan - fotografie (vydání 1998)
Číslo | Název skladby | Autoři | Délka |
---|---|---|---|
1 | "Prowler" | Harris | 3:56 |
2 | "Remember Tomorrow" | Harris, Di'Anno | 5:30 |
3 | "Running Free" | Harris, Di'Anno | 3:22 |
4 | "Phantom of the Opera" | Harris | 7:02 |
Číslo | Název skladby | Autoři | Délka |
---|---|---|---|
5 | "Transylvania" (instrumental) | Harris | 4:09 |
6 | "Strange World" | Harris | 5:43 |
7 | "Charlotte the Harlot" | Murray | 4:14 |
8 | "Iron Maiden" | Harris | 3:43 |
Celkový čas: | 37:39 |
Číslo | Název skladby | Autoři | Délka |
---|---|---|---|
5 | "Transylvania" (instrumental) | Harris | 4:09 |
6 | "Strange World" | Harris | 5:43 |
7 | "Sanctuary" | Iron Maiden | 3:19 |
8 | "Charlotte the Harlot" | Murray | 4:14 |
9 | "Iron Maiden" | Harris | 3:43 |
Celkový čas: | 40:58 |
Číslo | Název skladby | Autoři | Délka |
---|---|---|---|
1 | "Sanctuary" | Harris, Murray, Di'Anno | 3:14 |
2 | "Burning Ambition" (live) | Harris | 2:42 |
3 | "Drifter" (live) | Harris | 6:04 |
4 | "I've Got the Fire" (Montrose cover; live) | Ronnie Montrose | 3:14 |
Celkový čas: | 15:14 |
Číslo | Název skladby | Autoři | Délka |
---|---|---|---|
1 | "Prowler" | Harris | 3:56 |
2 | "Sanctuary" | Harris, Murray, Di'Anno | 3:17 |
3 | "Remember Tomorrow" | Harris, Di'Anno | 5:29 |
4 | "Running Free" | Harris, Di'Anno | 3:22 |
5 | "Phantom of the Opera" | Harris | 7:02 |
6 | "Transylvania" (instrumental) | Harris | 4:19 |
6 | "Strange World" | Harris | 5:32 |
8 | "Charlotte the Harlot" | Murray | 4:13 |
9 | "Iron Maiden" | Harris | 3:36 |
Celkový čas: | 40:46 |
Přidání skladby "Sanctuary": Tato skladba byla původně vydána pouze jako singl ve Spojeném království, ale v roce 1998 byla přidána do všech verzí alba.
Úpravy stopáže: Na některých verzích remasteru byla délka skladby "Sanctuary" nesprávně uvedena jako 0:00.
Úpravy skladeb: V remasterované verzi byla odstraněna coda skladby "Phantom of the Opera" a intro skladby "Strange World" bylo přesunuto na konec skladby "Transylvania".
Bonusový disk: Americká verze bonusového disku reedice z roku 1995 vylučuje skladbu "Sanctuary", protože se již objevuje v hlavním seznamu skladeb.
Další informace lze nalézt na anglické verzi Wikipedie.
Týdenní hitparáda (1980) | Vrchol |
---|---|
French Albums (SNEP) | 10 |
Swedish Albums (Sverigetopplistan) | 36 |
UK Albums (OCC) | 4 |
Země | Ocenění | (počet prodaných kusů potřebný pro ocenění) |
---|---|---|
Canada (Music Canada) | platina | (více než 100000) |
United Kingdom (BPI) | platina | (více než 300000) |
Germany (BVMI) | zlato | (více než 250000) |