Iron Maiden

Singly

Popis alba

Sestava

Seznam skladeb

Hitparády a ocenění

Texty

IRON MAIDEN - Iron Maiden


Vydáno14.4.1980
Natočenoleden 1980
StudioKingsway (Londýn)
Žánrheavy metal
Délka37:39
LabelEMI
ProducentWil Malone

Singly

"Running Free" (8.2.1980)"Sanctuary" (23.5.1980)

Running Free

Skladba "Running Free" byla vydána jako singl 8. února 1980 a dosáhla 34. místa v UK Singles Chart. Kapela píseň také předvedla v britském televizním pořadu Top of the Pops, čímž odmítla obvyklou tradici umělců pantomimy a stala se tak první skupinou, která v tomto pořadu vystoupila živě od dob The Who v roce 1972.

Podle zpěváka Paula Di'Anna, který je autorem textu písně, je to velmi autobiografická píseň, i když nikdy nestrávil noc v losangeleském vězení. Je to o tom, že je ti šestnáct a jak se v ní zpívá, prostě běháš divoce a volně. Pochází z dob, kdy byl skinheadem. Píseň je známá jako jedno z tradičnějších rockových čísel kapely, které Mick Wall popisuje jako Iron Maiden v jejich punk-metalové apoteóze a dodnes se hraje naživo.

Obal singlu je proslulý tím, že se na něm poprvé oficiálně objevil maskot Eddie, ačkoli jeho tvář je zakrytá, protože kapela si nepřála, aby byl odhalen až do vydání alba. Na stěně za mladíkem na obrázku je nastříkáno několik názvů kapel (například Scorpions, Judas Priest, AC/DC, Sex Pistols a Led Zeppelin) a také slovo "Hammers", což je pocta West Ham United, a "Vambo", které odkazuje na The Sensational Alex Harvey Band.

B-stranu "Burning Ambition", nahráli Iron Maiden v listopadu 1979 ve Wessex Studios s producentem Guyem Edwardsem jako čtyřčlenná kapela těsně před najmutím Dennise Strattona a Cliva Burra. Je to jedna z Harrisových prvních skladeb, napsaná v době, kdy ještě působil v Gypsy's Kiss. Jde o jednu z mála nahrávek, na které hraje Doug Sampson na bicí, a jedinou, kterou kapela vydala (demo verze písní "Wrathchild" a "Sanctuary" se Sampsonem na bicí vyšly na kompilačním albu NWOBHM Metal for Muthas). Kytarové sólo v této písni hraje Dave Murray. Píseň se neobjevila na žádném albu, dokud nebyla zařazena na kompilaci Best of the 'B' Sides, která vyšla jako součást Eddie's Archive Boxsetu, a objevila se na soundtracku k DVD dokumentu The History of Iron Maiden - Part 1: The Early Days.

Shodou okolností německý a francouzský výlisek "Running Free" obsahuje skladbu "Running Free" ze sessions ve Wessex Studio s Dougem Sampsonem na bicí a pouze s Davem Murrayem na kytaru. Stejná verze skladby "Running Free" se objevila také na prvních výtiscích kompilačního alba Axe Attack.

První singl Iron Maiden v Japonsku obsahoval jako stranu A skladbu "Prowler" a jako stranu B skladbu "Running Free". Použitý obal byl cenzurovanou verzí singlu "Sanctuary".

V roce 1985 vyšla živá verze písně jako první singl z živého alba Live After Death. V roce 1990 byl původní singl znovu vydán na CD a 12" vinylu jako součást boxu The First Ten Years, v němž byl spojen s dalším singlem skupiny, "Sanctuary". V rámci tohoto boxu byl vydán také koncertní singl z roku 1985, kombinovaný s písní "Run to the Hills" z roku 1985.


Sanctuary

"Sanctuary" je druhý singl Iron Maiden, který vydán 23. května 1980. Ačkoli byla píseň původně vydána jako nealbový singl, byla přidána na pozdější americké vydání debutové studiové desky kapely (1980). Když bylo album v roce 1998 znovu vydáno, byla píseň přidána na všech územích. V roce 1990 byla znovu vydána na CD a 12" vinylu v boxu The First Ten Years, v němž byla spojena s jejich prvním singlem "Running Free".

Původní mix písně byl nahrán v listopadu 1979 a objevil se na kompilaci Metal for Muthas z roku 1980, na které se podílelo několik dalších umělců spojených s novou vlnou britského heavy metalu. Tuto verzi kapela nahrála ve čtyřčlenné sestavě s Dougem Sampsonem na bicí. Ačkoli byla kompilace v časopise Sounds kritizována, písně Iron Maiden byly chváleny a jejich příspěvky byly popsány jako dravé crossovery heavy metalu a punku a lákavé ochutnávky pro jejich vlastní připravované album.

Skladba "Sanctuary", která se již pravidelně objevovala v koncertním setu kapely, vyšla na 7" vinylu 23. května během britské části turné Iron Maiden Tour. Tato verze písně byla nahrána během natáčení debutového alba a podle kytaristy Davea Murraye byla desetkrát lepší než původní verze Metal for Muthas. B-strana obsahuje dvě živé písně nahrané 3. dubna 1980 v londýnském klubu Marquee - "Drifter" (která se objeví na dalším albu skupiny Killers) a coververzi skladby "I've Got the Fire" od Montrose. Živá verze "Drifter" obsahuje část s interakcí s davem, kdy je publikum vyzváno, aby následovalo zpěváka při skandování "Yo Yo Yo", což paroduje "Walking on the Moon" od The Police. Singl si vedl ještě lépe než jejich debut "Running Free", v UK Singles Chart se umístil na 33. místě a o týden později dosáhl na 29. místo.

Ačkoli je píseň připisována skupině Iron Maiden, podle přispěvatele časopisu Metal Hammer Davea Linga ji původně napsal kytarista Rob Angelo (Bob Sawyer), člen skupiny v roce 1977, který za práva na píseň dostal 300 liber, od roku 1998 byla píseň připisována Murrymu, baskytaristovi Stevu Harrisovi a zpěvákovi Paulu Di'Annovi.

Obal vyvolal pobouření, protože zobrazoval jejího maskota Eddieho, jak drží nůž a krčí se nad mrtvolou tehdejší britské premiérky Margaret Thatcherové. Manažer skupiny Rod Smallwood vysvětlil koncept obalu: "Obrázek je jako obvykle velmi drzý. V té době Maggie navštívila starý SSSR a po svém tvrdém postoji k němu byla pokřtěna na Železnou pannu. Eddieho to urazilo, a ještě víc, když si začala brát naše plakáty." Byl to právě Smallwood, kdo navrhl EMI, aby byl obal vydán s cenzurovaným obličejem Thatcherové, protože by to poskytlo bulváru jiný úhel pohledu a přitáhlo pozornost k singlu. Pokus o získání publicity se ukázal jako úspěšný a deník Daily Mirror 20. května otiskl článek o singlu a také necenzurovaný obal pod titulkem - Je to vražda! Maggie zavražděna na obalu desky rockové skupiny. Deník Daily Record rovněž uveřejnil článek, který považoval obal za strašlivý, a rovněž zařadil rozhovory s Mladými skotskými konzervativci, kteří kritizovali obal za velmi nevkusný.

Margaret Thatcherová se objevila i na dalším singlu skupiny, "Women in Uniform", kde je zobrazena, jak se chce Eddiemu pomstít samopalem.

Manažeři Rod Smallwood a Andy Taylor po písni pojmenovali svou manažerskou společnost.


Popis alba

Iron Maiden je debutové studiové album anglické heavymetalové skupiny Iron Maiden, vydané 14. dubna 1980 u EMI Records ve Spojeném království a Harvest a Capitol Records v USA. Severoamerická verze obsahovala píseň "Sanctuary", která ve Spojeném království vyšla jako nealbový singl. V roce 1998 byla deska Iron Maiden spolu s ostatními nahrávkami skupiny vydanými před rokem 1995 remasterována a na všech územích byla přidána skladba "Sanctuary". Reedice vinylů z roku 2014, digitální vydání z roku 2015 a reedice CD z roku 2018 však po celém světě používají původní seznam skladeb. Jedná se o jediné album kapely, na kterém se podílel kytarista Dennis Stratton.

Ačkoli Iron Maiden od té doby kritizují kvalitu produkce alba, jeho vydání se setkalo s kritickým i komerčním úspěchem, dosáhlo čtvrtého místa v UK Albums Chart a pomohlo kapele získat významnou pozici v kontinentální Evropě.


Psaní a nahrávání

Jedná se o jediné album kapely, které produkoval Wil Malone (uváděný jako Will Malone), o němž Iron Maiden od té doby tvrdí, že o projekt neměl zájem a nechal je, aby si většinu alba produkovali sami, což podle baskytaristy Steva Harrise trvalo pouhých 13 dní. Nahrávání probíhalo v Kingsway Studios v západním Londýně v lednu 1980, přičemž kapela si vzala volno z Metal for Muthas Tour 1980, aby v únoru dokončila závěrečné mixy v Morgan Studios v severozápadním Londýně. Před sezením s Malonem se kapela ještě ve čtyřčlenném složení dvakrát pokusila o nahrávání v prosinci 1979 se dvěma různými producenty. První z nich, Guy Edwards, ten byl odvolán, protože kapela nebyla spokojena s "blátivou" kvalitou jeho produkce, zatímco Andy Scott byl rovněž odvolán poté, co trval na tom, aby Harris hrál na baskytaru trsátkem, a ne prsty. Po těchto pokusech se kapela rozhodla Maloneho neodvolat, protože Harris popsal, že ho mohli obejít a jít k inženýrovi. Skupina kritizovala kvalitu produkce, ačkoli mnoho fanoušků stále dávalo přednost syrové kvalitě zvukového záznamu. Ačkoli AllMusic uvedl, že tento styl jasně čerpá z prvků punk rocku, Harris prohlásil, že kapela pohrdá vším, co se týká punku.

Toto bylo také jediné studiové album s kytaristou Dennisem Strattonem, který byl přiveden jako náhrada na poslední chvíli, ale po evropském turné skupiny, kdy hráli předkapelu Kiss, byl pro "hudební neshody" odvolán. Podezření se poprvé objevilo během nahrávání alba, když Stratton do skladby "Phantom of the Opera" přidal harmonické kytary ve stylu Wishbone Ash a doprovodné vokály připomínající Queen, s čímž zbytek kapely okamžitě nesouhlasil a nechal je odstranit. Ačkoli Stratton prohlásil, že se nesnažil tlačit kapelu novým směrem, Harris to komentoval slovy, že to opravdu poukázalo na rozdíl v hudebním vnímáním mezi Denisem a zbytkem kapely.

Remasterované album z roku 1998 se od původního liší přidáním písně "Sanctuary", která tehdy vyšla ve Velké Británii pouze jako singl v květnu 1980, ačkoli se objevila i na pozdější americké verzi alba, která vyšla v srpnu 1980. Skladba se původně objevila na kompilaci Metal for Muthas, ale byla znovu nahrána. Reedice obsahuje také jiný obal; digitální rekonstrukci původního obalu výtvarníka Dereka Riggse, přičemž část původního obalu byla místo toho použita na samotném disku.


Písně

Ačkoli je skladba "Strange World" připisována výhradně Harrisovi, Paul Day, původní zpěvák skupiny v letech 1975-1976, tvrdil, že se na písni podílel také. "Charlotte the Harlot", jediná píseň, kterou napsal Dave Murray sám, je první ze čtyř skladeb Iron Maiden o fiktivní prostitutce "Charlotte", ačkoli Murray uvádí, že byla založena na skutečném příběhu. Sedmiminutová skladba "Phantom of the Opera" je jednou z Harrisových nejoblíbenějších a dodnes se poměrně často hraje naživo. Díky mnoha změnám nálad a časů ji Harris označuje za první píseň, kterou napsal a která byla trochu více progresivní. "Transylvania" je Harrisem složená instrumentální skladba, kterou později převzala skupina Iced Earth na albu Horror Show.

Ze všech písní alba se na koncertních turné skupiny nejčastěji hrají "Phantom of the Opera", "Running Free", "Sanctuary" a "Iron Maiden", přičemž poslední jmenovaná se hraje na každém koncertě od založení skupiny a signalizuje příchod Eddieho na pódium. Všechny písně z alba, s výjimkou "Strange World", byly znovu nahrány s Brucem Dickinsonem, a to buď na živých albech, studiových B-stranách, nebo na obojím. "Strange World" a "Transylvania" byly jediné písně, které se nehrály na turné "Eddie Rips Up the World Tour" v roce 2005.

Čtyři písně ("Prowler", "Remember Tomorrow", "Running Free" a "Iron Maiden") byly převzaty na tribute album Maiden Heaven: A Tribute to Iron Maiden z roku 2008, vydané časopisem Kerrang!, a akustická reinterpretace "Prowler" byla zařazena na album Across The Seventh Sea z roku 2012, které vydal akustický tribute projekt Maiden uniteD.


Ohlas

Po vydání se album okamžitě setkalo s příznivým ohlasem kritiky. Geoff Barton jej v časopise Sounds označil za "Heavy metal pro 80. léta, jehož oslnivá rychlost a zběsilá dravost způsobují, že většina plastických heavy rockových skladeb z 60. a 70. let zní v porovnání s nimi jako lenoška a pohřební hrůza". Album strávilo v britském žebříčku prvních patnáct týdnů a další dva týdny, když bylo v roce 1985 znovu vydáno u nízkonákladové dceřiné společnosti EMI Fame.

Album se i nadále těšilo chvále recenzentů. AllMusic prohlašuje, že by se stále řadilo mezi přelomová alba, i kdyby Dickinsonova léta nikdy nenastala, a tvrdí, že nebylo lepšího místa, kde by bylo možné slyšet, jak punk i progresivní rock formovaly novou vlnu britského heavy metalu. Sputnikmusic jej označuje za jedno z nejlepších debutových alb ve světě heavy metalu, obsahující syrovou, agresivní sílu která definuje raná léta kapely.

Iron Maiden je jedno ze dvou alb skupiny uvedených v knize Roberta Dimeryho 1001 alb, která musíte slyšet, než zemřete (druhým je The Number of the Beast) a v roce 2017 se umístilo na 13. místě v seznamu časopisu Rolling Stone "100 Greatest Metal Albums of All Time".



Sestava, která se podílela na vzniku alba

(Produkční a interpretační údaje jsou převzaty z anglické verze Wikipedie)

Iron Maiden

Paul Di'Anno - hlavní zpěv

Steve Harris - baskytara, doprovodné vokály

Dave Murray - kytary

Dennis Stratton - kytary, doprovodné vokály

Clive Burr - bicí


Produkce

Wil Malone - producent, inženýr

Martin Levan - druhý inženýr

Derek Riggs - ilustrace

Terry Walker - fotografie

Yuka Fujii - fotografie

Rod Smallwood - management, fotografie

Simon Heyworth - remastering (vydání 1998)

Robert Ellis - fotografie (vydání 1998)

George Chin - fotografie (vydání 1998)

P.G. Brunelli - fotografie (vydání 1998)

Ross Halfin - fotografie (vydání 1998)

Denis O'Regan - fotografie (vydání 1998)


Seznam skladeb

Strana 1

Číslo Název skladby Autoři Délka
1 "Prowler" Harris 3:56
2 "Remember Tomorrow" Harris, Di'Anno 5:30
3 "Running Free" Harris, Di'Anno 3:22
4 "Phantom of the Opera" Harris 7:02

Strana 2

Číslo Název skladby Autoři Délka
5 "Transylvania" (instrumental) Harris 4:09
6 "Strange World" Harris 5:43
7 "Charlotte the Harlot" Murray 4:14
8 "Iron Maiden" Harris 3:43
Celkový čas: 37:39

Strana 2 - japonská edice

Číslo Název skladby Autoři Délka
5 "Transylvania" (instrumental) Harris 4:09
6 "Strange World" Harris 5:43
7 "Sanctuary" Iron Maiden 3:19
8 "Charlotte the Harlot" Murray 4:14
9 "Iron Maiden" Harris 3:43
Celkový čas: 40:58

Reedice z roku 1995 - bonusový disk

Číslo Název skladby Autoři Délka
1 "Sanctuary" Harris, Murray, Di'Anno 3:14
2 "Burning Ambition" (live) Harris 2:42
3 "Drifter" (live) Harris 6:04
4 "I've Got the Fire" (Montrose cover; live) Ronnie Montrose 3:14
Celkový čas: 15:14

Remastrovaná edice z roku 1998

Číslo Název skladby Autoři Délka
1 "Prowler" Harris 3:56
2 "Sanctuary" Harris, Murray, Di'Anno 3:17
3 "Remember Tomorrow" Harris, Di'Anno 5:29
4 "Running Free" Harris, Di'Anno 3:22
5 "Phantom of the Opera" Harris 7:02
6 "Transylvania" (instrumental) Harris 4:19
6 "Strange World" Harris 5:32
8 "Charlotte the Harlot" Murray 4:13
9 "Iron Maiden" Harris 3:36
Celkový čas: 40:46

Na remasterovaném vydání z roku 1998 byla vystřižena coda k písni "Phantom of the Opera" a intro k písni "Strange World" bylo přesunuto na konec písně "Transylvania". Některé verze remasterovaných vydání z roku 1998 také nesprávně uvádějí délku filmu "Sanctuary" 0:00. Americká verze bonusového disku reedice z roku 1995 vylučuje skladbu "Sanctuary", protože se již objevuje v hlavním seznamu skladeb.

Hitparády a ocenění

Další informace lze nalézt na anglické verzi Wikipedie.

Týdenní hitparáda (1980)Vrchol
French Albums (SNEP)10
Swedish Albums (Sverigetopplistan)36
UK Albums (OCC)4

ZeměOcenění (počet prodaných kusů potřebný pro ocenění)
Canada (Music Canada) platina (více než 100000)
United Kingdom (BPI)platina (více než 300000)
Germany (BVMI)zlato (více než 250000)