Metalcore je známý tím, že používá breakdowny, v tom mu předcházel už heavy hardcore. Zpěváci obvykle používají screaming, vokální techniku vyvinutou v 80. letech a charakteristickou pro metalcore 90. let. Pozdější metalcoreové kapely ho často kombinují se standartním zpěvem, obvykle během refrénu písně. Populární je také deathmetalová technika zpěvu. Hudební projev metalcore zahrnuje těžké kytarové riffy a hru na dva šlapáky. Často se také používají podladěné kytary. Většina kapel používá ladění v rozmezí mezi Drop D a A, i když se objevují ještě nižší ladění, stejně jako nejsou neobvyklé 7 a 8 strunné kytary. Bubeníci používají pomalejší tempo než například thrash metal. Mnoho pozdějších metalcore kapel používalo v písních i kytarová sóla.
Metalcore kapely z 90. let byly silně ovlivněné heavy hardcorem, ale po roce 2000 začaly být metalcore skupiny téměř výhradně inspirovány heavy metalem. Mnoho metalových kapel z roku 2000 bylo silně inspirováno melodickým death metalem a ve své hudbě používaly i jeho prvky. Malcolm Dome z časopisu Revolver napsal, že bez melodické death metalové kapely At the Gates a jejich alba z roku 1995 Slaughter of the Soul by moderní americký metalcore neexistoval. Graham Hartmann z Loudwire napsal: "Přestože se metalcore na začátku roku 2000 změnil, poslech alba At the Gates z roku 1995 vypadá jako Nostradamova předpověď vývoje metalu."
Hardcore punkové kapely Black Flag a Bad Brains obdivovali a napodobovali Black Sabbath. Britské hardcore punkové skupiny jako Discharge a Exploited se také inspirovaly heavy metalem a Misfits vypustili Earth A.D., album, které mělo zásadní vliv na thrash metal. Během první poloviny 80. let však punková a metalová kultura a hudba zůstaly docela oddělené. Křížové opylování mezi metalem a hardcore nakonec zrodilo crossover thrash scénu, která vznikla v roce 1984 v berkeleyském klubu Ruthie's. Termín „metalcore“ byl původně používán k označení těchto crossover skupin. Hardcore punkové skupiny Corrosion of Conformity, D.R.I. a Suicidal Tendencies hráli po boku thrash metalových skupin jako Metallica a Slayer. Tato scéna ovlivnila skinheadské křídlo newyorského hardcore, které také začalo v roce 1984, a zahrnovalo skupiny jako Cro-Mags, Murphy's Law, Agnostic Front a Warzone. Cro-Mags patřili mezi nejvlivnější z těchto kapel, čerpali stejně z Bad Brains, Motörhead i Black Sabbath. Další newyorskou metalovou přímočarou skupinou tohoto období jsou Crumbsuckers. Album Agnostic Front z roku 1986 Cause for Alarm bylo založeno na kombinaci hardcore punku s vlivy heavy metalu.
V letech 1993 až 1995 se objevila vlna metalických hardcore kapel, včetně Integrity, Earth Crisis, Converge, Shai Hulud, Judge, Strife, Rorschach, Vision of Disorder, Hatebreed, Zao a Disembodied. Vliv čerpaly od tvrdé kapely G.I.S.M., thrash metalových Slayer a dalších kapel jako Septic Death, Samhain, Motörhead a Joy Division. Kapely Earth Crisis a Hatebreed se inspirovaly hardcore punkem a death metalem. Alba Earth Crisis Firestorm, Destroy the Machines a Gomorrah's Season Ends byla rannými příklady metalcore. Další důležité ranné metalcorové kapely byly Coalesce a Overcast. Metalcore byl přirozeným důsledkem setkání extrémního metalu a hardcore. Album Shai Hulud z roku 1997 Hearts Once Nourished with Hope and Compassion se stalo v druhé polovině desetiletí zvláště vlivným. Hatebreed vydali své debutové album Satisfaction is the Death of Desire v roce 1997. Toto album pomohlo kapele dosáhnout úspěchu v undergroundu a podle Nielsen SoundScan se ho prodalo 158 000 kopií.
Na začátku roku 2000 se metalcore začal pomalu prosazovat, poté co několik nezávislých metalových značek, včetně Century Media a Metal Blade, podepsalo metalcore kapely. Hatebreed vydali v roce 2000 své druhé album Perseverance. Tohoto alba se ve Spojených státech prodalo 234 000 kopií. Další jejich alba The Rise of Brutality z roku 2003 a Supremacy z roku 2006 vystoupala na pozice 30 a 31 na Bilboard 200. Vytvořil se nový subžánr, melodický metalcore, silně ovlivněné švédským melodickým death metalem, a rychle se dostal do popředí vzestupu popularity metalcoru. V roce 2002 dosáhla skupina Killswitch Engage s albem Alive or Just Breathing 37. místo na žebříčku alb Heatseekers. V roce 2004 dosáhla alba The End of Heartache od Killswitch Engage, The War Within od Shadows Fall a The Curse od Atreyu pozice 21, 20 a 36 na Bilboard 200. Také v roce 2006 vystoupalo třetí studiové album Atreyu, A Death-Grip On Yesterday na číslo 9 na Bilboard 200, poté na něj navázalo další album Paper Sails Paper Anchor z roku 2007, která dosáhlo na 8.místo. Alba kapely Killswitch Engage z roku 2004 The End of Heartache a As Daylight Dies z roku 2006 byla v letech 2007 a 2009 zlatá. Alba Killswitch Engage z roku 2002 Alive or Just Breathing se ke dni 3. července 2004 se ve Spojených státech prodalo 114 000 kopií. Unearth začal mít úspěch mezi fanoušky heavy metalu v roce 2004 vydáním jejich druhého alba The Oncoming Storm, které dosáhlo vrcholu na žebříčku Heatseekers Albums 17. července 2004. Další album skupiny The March z roku 2008 skončilo na 45. místě na Bilboard 200. První dvě alba Avenged Sevenfold Sounding the Seventh Trumpet (2001) a Waking the Fallen (2003) byla také metalcorová. Na albu skupiny City of Evil z roku 2005 se už Avenged Sevenfold vzdálili od metalcore a zaměřili se na tradiční heavymetalový zvuk.
Skupina As I Lay Dying také dosáhla úspěchu mezi fanoušky heavy metalu. Jejich album Shadows Are Security z roku 2005 vystoupalo na číslo 35 na Bilboard 200 a podle Nielsen SoundScan se prodalo 263 000 kopií. Další jejich album z roku 2007An Ocean Between Us vystoupalo v roce 2007 na 8. místo v Billboard 200. Skupina All That Remains dosáhla úspěchu se svým albem z roku 2006 The Fall of Ideals, kterého se od 1. října 2008 ve Spojených státech prodalo 175 000 kopií. Debutové album The Poison od Bullet for My Valentine vyšlo v říjnu 2005 v Evropě a v únoru 2006 ve Spojených státech. 26. července 2006 Blabbermouth.net uvedl, že se alba prodalo ve Spojených státech 72 000 kopií a 27. října 2007 už 336 000 kopií. 3. dubna 2010 Billboard uvedl, že se alba The Poison ve Spojených státech prodalo 573 000 kopií. 30. ledna 2009 bylo album zlaté. Druhé album Bullet for My Valentine Scream Aim Fire, vydané v roce 2008, vystoupalo na 4. místo na Bilboard 200 a ve Spojených státech se ho prodalo 360 000 kopií. Skupina Trivium také dosáhla úspěchu mezi fanoušky heavy metalu, když jejich album Ascendancy z roku 2005 vystoupalo na 151. místo na Bilboard 200. Jejich alba The Crusade (2006) a Shogun (2008) pak vystoupala až na 25. a 23. místo. Album The Truth z roku 2006 od Bleeding Through vystoupalo až na vrchol na žebříčku Independent Albums 28. ledna 2006. Téhož dne album dosáhlo na 48. místo na Bilboard 200.
V letech 2006 a 2007 získala mírnou popularitu vlna metalcorových kapel silně ovlivněných death metalem. Významné kapely, které tento žánr postavily do popředí, jsou Bring Me the Horizon a Suicide Silence. No Time to Bleed od Suicide Silence se dostalo na 32. místo na Bilboard 200, zatímco jejich album The Black Crown na 28. místo. Alba Whitechapel This Is Exile se první týden prodalo 5 900 kopií, díky čemuž se dostalo do žebříčku Billboard 200 na pozici 118. Jejich třetího alba A New Era of Corruption se prodalo ve Spojených státech během prvního týdne vydání přibližně 10 600 kopií a skončilo 43. v žebříčku Billboard 200. Bring Me the Horizon vyhráli Kerrang 2006! Ocenění pro nejlepšího britského nováčka poté, co v roce 2006 vydali debutovou nahrávku Count Your Blessings. Po vydání tohoto alba ale opustili žánr deathcore. Rodáci ze San Diega Carnifex byli úspěšní se svým prvním albem Dead in My Arms, kterého se prodalo i s malou publicitou 5 000 kopií. Kromě nepřetržitého koncertování a metodického psaní písní se Carnifex rychle podepsali značce Victory Records. A konečně, australská deathcoreová skupina Thy Art Is Murder debutovala na 35. místě na ARIA Charts svým albem Hate 2012), čímž se stala první metalovou kapelou, která se kdy dostala do Top 40 tohoto žebříčku.
Na začátku další dekády se metalcore dále vyvíjel a častěji do své hudby začleňoval syntezátory a prvky z žánrů mimo rock a metal. Objevilo se mnoho dalších metalcorových kapel, které dosáhly mnoha úspěchů. Album Dead Throne od The Devil Wears Prada z roku 2011 (kterého se během prvního týdne prodalo 32 400 kopií) dosáhlo čísla 10 na žebříčku Billboard 200. Asking Alexandria měly také úspěch, přičemž jejich skladba z roku 2009 „Final Episode (Let's Change the Channel)“ byla zlatá. Album této skupiny Reckless & Relentless z roku 2011 vystoupalo na číslo 9 na Bilboard 200. Mezi další metalcoreové kapely, které dosáhly úspěchu na začátku a v polovině roku 2010, patří Motionless in White, Blessthefall a August Burns Red.
V roce 2018 se článek v Kerrang! zmínil o oživení dřívějšího stylu metalcore, popsaného jako „temná, silná kombinace poctivé zuřivosti hardcore a thrashově bezohledného riffingu“, přičemž jako průkopníky uvedl Vein, Vatican, Thirty Nights of Violence, Orthodox, 156/Silence a Chamber. Internetová společnost Odyssey také zmiňovala skupiny Code Orange, Knocked Loose, Varials, Jesus Piece, Counterparts, Employed to Serve a Kublai Khan jako skupiny, které získaly v rámci žánru významný úspěch.
Melodický metalcore - Počátkem dvacátých let se objevila vlna metalcorových kapel, které kladly výrazně větší důraz na melodii. Mezi melodické metalcore kapely patří Killswitch Engage, Avenged Sevenfold, As I Lay Dying, Trivium, Dead by April, All That Remains, Atreyu, Bullet for My Valentine, Bury Tomorrow, Darkest Hour, Shadows Fall a August Burns Red. Tyto skupiny převzaly hlavní vliv a styly psaní od švédských melodických death metalových kapel, zejména At the Gates, In Flames, Arch Enemy a Soilwork. Melodický metalcore často používá čistý vokál.
Mathcore - Mathcore se objevil v polovině 90. let s hudbou Converge, Botch, Eso-Charis a The Dillinger Escape Plan. Termín mathcore má naznačovat analogii s matematickým rockem. Mathcore se vyznačuje zvýšenou rychlostí, technickým riffem a neobvyklými taktovými předznamenáními. Skupiny jako Fear Before také kombinují metalcore s progresivními prvky.
Deathcore - Deathcore je spojení metalcoru a death metalu. Deathcore je definováno breakdowny, blast beaty a death metalovými riffy. Newyorská death metalová skupina Suffocation je považována za jednu z největším vlivem na vznik deathcore. Mezi další zástupce patří Suicide Silence, Whitechapel, Knights of the Abyss, Carnifex, Chelsea Grin a Impending Doom.
Electronicore - Electronicore popisuje stylistické spojení elektronické hudby a metalcoru. Pozoruhodné kapely tohoto žánru pocházejí ze Spojeného království, Spojených států, Austrálie, Kanady, Francie, Ukrajiny, Hongkongu, Japonska, Jižní Korey a Malajsie.
Progresivní metalcore - Progresivní metalcore je spojení progresivního metalu a metalcore charakterizované vysoce technickými sólovými kytarami, ovlivněné djentem (podžánr progresivního metalu). Praktici žánru se velmi často spoléhají na „atmosférické“ prvky a složité vybavení.
Nu metalcore - Nu metalcore je hudební fúze nu metalu a metalcoru pocházející z druhé dekády nového tisíciletí. Mnoho významných skupin bylo ovlivněno deathcorem, R&B, post-hardcorem a industriálním metalem. Patří sem skupoiny jako Emmure, Of Mice & Men, Suicide Silence (album The Black Crown) a Issues.
Stále populárnější jsou styly mísící metalcore, deathcore a death metal. Zde je nutné zmínit kapelu Translunaria, která již bohužel ukončila činnost, nebo další přední české formace Dymytry, Victims nebo Sunsed Trail.
Seznam českých a slovenských skupin hrajících metalcore - Action, Bad Victim, Bed Sores, Blankvers, Born Again, Breaking the Cycle, Coldbreed, Colp, Day Before, Diphteria, Etterna (SVK), Incalm, Made by Zero, Neurotic Machinery, Pop-Porn, Projekt Parabelum, Scound, Screaming, Shatter, Slight Lie (SVK), Sunsed Trail, Translunaria, Victims
Integrity
Earth Crisis, Rorschach
Converge, Merauder
Overcast, Strife
Vision of Disorder
Botch, Zao
Coalesce, Crisis, Hatebreed, Lamb Of God
Darkest Hour, Disembodied, Eso-Charis, Shadows Fall, Shai Hulud, Soilwork
Colp, The Dillinger Escape Plan, God Forbid, Norma Jean, Showbread, Underoath
Action, All That Remains, Atreyu, Betzefer, Bullet for My Valentine, Chimaira, Unearth
Avenged Sevenfold, Bleeding Through, Killswitch Engage, Shatter, Trivium
As I Lay Dying, Bad Victim, Carajo, Demon Hunter, Sylosis
Avatar, Haste the Day, Incalm, Pop-Porn, Projekt Parabelum
Bed Sores, Suicide Silence, Winds of Plague
August Burns Red, Blessed by a Broken Heart, Born Again, Born of Osiris, DevilDriver, Dymytry, Emmure, The Human Condition, Malefice, Scound, Translunaria
The Agonist, Black Tide, Bring Me the Horizon, Blessthefall, Lionheart (USA)
Carnifex, The Devil Wears Prada, Divine Heresy, For Today, Impending Doom, In This Moment, Knights of the Abyss, Motionless in White, Outreach, Periphery, Silent Civilian, Sonic Syndicate, Victims
Bewized, Counterparts, Dead by April, Diphteria, Chelsea Grin
Betraying the Martyrs, Code Orange, Infected Rain, Jinjer, Make Them Suffer
Karkaos, Kublai Khan, Made by Zero, Of Mice & Men, Screaming, Silent Planet, Wolves at the Gate
Malevolence, Sunsed Trail
Goodbye to Gravity, Jasta, Killer Be Killed
Issues, Ithilien, Slight Lie, Varials
Knocked Loos, Vein
Breaking the Cycle, Jesus Piece
Etterna
Day Before, Urne
Gwendydd
Blankvers
Coldbreed, Ibaraki