Doom metal

Charakteristika

Historie

Regionální scény

Podžánry

Československá scéna

Seznam skupin


Charakteristika doom metalu

Nástroje - Elektrická kytara, basová kytara a bicí souprava jsou nejběžnějšími nástroji používanými ke hře doom metalu (i když někdy používají klávesy), Jeho struktura je založena na stejných postupech jako blues. Kytaristé a basisté často ladí své nástroje na velmi nízké tóny a využívají velké zkreslení, čímž vytvářejí velmi „silný“ nebo „těžký“ kytarový tón, který je jednou z určujících charakteristik žánru. Spolu s obvyklou heavymetalovou kompoziční technikou kytar a basů hrajících stejný riff unisono vytváří hlasitou a basově těžkou zvukovou zeď. Další definující charakteristikou je soustavné zaměření na pomalá tempa a menší tonalitu s velkým využitím disonance (zejména ve formě tritonu), s využitím opakujících se rytmů s malým ohledem na harmonický postup a hudební strukturu.

Zpěv - Tradiční doom metaloví vokalisté upřednostňují čisté vokály, které jsou často prodchnuty pocitem zoufalství nebo bolesti a napodobují hlasité nářky Ozzyho Osbourna (Black Sabbath), Franka Ferrara (Bang), Bobby Lieblinga (Pentagram) nebo Zeeba Parkese (Witchfinder General). Vokalisté „epic doomu“ jdou často ještě o krok dále a zpívají operním stylem. Doom metalové kapely ovlivněné jinými extrémními metalovými žánry často používají growling nebo screaming, jako je tomu v případě death-doomu, black-doomu a funeral doomu.

Texty - Texty v doom metalu hrají klíčovou roli. Pod vlivem významných bluesových hudebníků, jako jsou Robert Johnson a Son House,jsou obvykle pochmurné a pesimistické, a týkají se témat jako je utrpení, deprese, strach, zármutek, hrůza, smrt a hněv. Zatímco některé skupiny píší texty introspektivně a osobně, jiné vyjadřují svá témata pomocí symboliky - která může být inspirována okultním uměním a literaturou. Některé doom metalové kapely používají ve své hudbě náboženské motivy. Trouble, jeden z průkopníků žánru, byl mezi prvními, kdo začleňoval do své tvorby křesťanské obrazy. Jiní začlenili okultní a pohanské obrazy. Mnohé kapely používají náboženská témata pouze pro estetické a symbolické účely. Některé doom metalové kapely navíc píší texty o drogách nebo drogové závislosti. To je nejběžnější mezi skupinami stoner doomu, kteří často popisují halucinogenní nebo psychedelické zážitky. Na začátku 90. let s novými žánry se texty stávají lyričtějšími, náměty jsou spíše osobního rázu, mimo vyjádření deprese nebo pohledu na svět také láska (My Dying Bride nebo raná Anathema).

Ukázka části „typického“ doom/death metalového lyrického textu:

Anathema – Shroud of Frost:

I gaze through my window at a world lying under a shroud of frost.

In a forlorn stupor I feel the burning of staring eyes, yet no one is here.

Detached from reality, in the knowing of dreams,

we know the entity of ensuing agony waits to clasp us in its cold breast, in an empty room.

We awake and it's true. I dreamt of the sun's demise, awoke to a bleak morning.

In the emptiness I behled fate for the dead light is a foretelling of what will be…

I saw a soul drift from life, through death, and arrive at Elysian fields in welcoming song.

Yet I stand in a dusk-filled room despondently watching the passing of the kindred spirit…

and there is no song… just a delusion of silence.

Překlad: Anathema - "Mrazivý závoj":

Ochromen, hledím z okna na svět, který leží pod pláštěm mrazu.

V bezútěšném omámení cítím jak mne spalují hledící oči, ale přesto tu nikdo není.

Vytržen z reality, ve vědomí snů. Víme, že entita utrpení čeká až nás přimkne na svá

studená prsa v prázdném pokoji.

Probudíme se a je to pravda.

Zdálo se mi o smrti slunce, probudil jsem se do prázdného rána …

V prázdnotě jsem spatřil osud, protože to mrtvé světlo předvídá co bude …

Viděl jsem duši jak se smrtí vytrácí ze života a odchází do Elysejských polí vítána písní,

ale přesto stojím v pokoji naplněném soumrakem, sklesle pozoruji odchod spřízněné duše…

A nezní žádná píseň… jen klam ticha.


Historie doom metalu

Kořeny

Doom metal má kořeny v hudbě ranných Black Sabbath, která je (sama o sobě) stylisticky zakořeněna v blues, ale díky záměrně doomické a hlasité hře na kytaru Tonyho Iommiho a tehdy neobvyklých temných a pesimistických textech a strašidelné atmosféře, určuje standardy raného heavy metalu a inspiruje různé doom metalové kapely. Na začátku 70. let Black Sabbath a Pentagram (stejně jako vedlejší skupina Bedemon) skládali a předváděli tuto těžkou a temnou hudbu, která začala být v 80. letech dalšími hudebníky, kritiky a fanoušky označována jako doom metal. Kromě kapel Pentagram a Black Sabbath vývoj žánru výrazně ovlivnily další skupiny ze 70. let. Blue Cheer je často oslavována jako jedna z prvních stoner a doom metalových kapel. Díky použití hlasitých zesilovačů a zpětné vazby vytvořil jejich debut Vincebus Eruptum šablonu pro další umělce. Ačkoli postrádala pesimistický lyrický obsah svých současníků, waleská heavy metalová skupina Budgie také produkovala těžké písně, které patřily k nejhlasitějším ve své době a stylisticky ovlivňovaly různé doom metalové následovníky. Ranný doom metal ovlivňovala také japonská skupina Flower Travellin 'Band, zejména jejich alba Kirikyogen a Satori. Debut Bang z roku 1971 (Death of a Country)je považován za dalšího významného předchůdce doom metalu. Mezi další významné skupiny patří Sir Lord Baltimore, Buffalo, Necromandus, Lucifer's Friend, Iron Claw a Leaf Hound.


Vývoj

Na počátku 80. let 20. století přispěly kapely z Anglie a Spojených států k formování doom metalu jako odlišného žánru. V roce 1982 vydali angličtí průkopníci Witchfinder General své debutové album Death Penalty. V průběhu roku 1984 vydali debut také dvě americké průkopnické skupiny; Saint Vitus vydali své eponymní album a Trouble vydali Psalm 9. V témže roce vydala americká skupina Cirith Ungol (založená v roce 1971) své druhé studiové album King of the Dead,které mnozí považovali za ranný vliv na doom metal. Následující rok vydala americká skupina Pentagram svůj debut Relentless. Švédští Candlemass se také ukázali být vlivnou skupinoiu díky své první nahrávce Epicus Doomicus Metallicus v roce 1986 (a před tím albem z roku 1984, Day of Retribution ještě jako Nemesis), podle kterého se tento žánr jmenuje. Některé skupiny doom metalu byly také ovlivněny undergroundovou gothic rockovou a post-punkovou scénou 80. let, která se vyznačovala temnými tématy řešenými texty a hudební atmosférou, jimiž se oba hudební styly zabývají. Doom metalová kapela jako Mindrot byla často popisována jako přechod mezi death metalem a gothic rockem.


Regionální scény

Stejně jako u ostatních extrémních stylů metalu, existují i v doom metalu regionální scény, které mají své osobité vlastnosti

Finský doom metal - V jedné z největších scén doom metalu se finské skupiny více zaměřují na depresivní náladu žánru a vyvolávají intenzivní truchlivý pocit. Hrají s velmi pomalými tempy a melodickými tóny, vytvářejícími atmosféru temnoty a melancholie. Tuto scénu odstartovala skupina Rigor Mortis (která kvůli starší americké skupině se stejným názvem změnila název na Spiritus Mortis), která vznikla v roce 1987. Pozoruhodné kapely jsou Reverend Bizarre, Minotauri, Dolorian, Shape of Despair, Thergothon, Skepticism a Unholy.

Louisianský doom metal - Scéna je považována za rodiště sludge metalu a vznikla v New Orleans na konci 80.let.Skupiny této scény využívají některé punkové vlivy, jako jsou drsné vokály, zkreslené kytary a nevyladěný zvuk. Tuto scénu propagoval Exhorder, který jako první zkombinoval doom metal s punkem ovlivněným metalovým zvukem. V 90. letech vzniklo ve státě několik kapel sludge a stoner metalu, ovlivněných hlavně kapelami jako Black Sabbath a Melvins, které také míchaly svůj zvuk s žánry jako hardcore punk a Southern rock. Pozoruhodné kapely jsou Eyehategod, Down, Exhorder, Crowbar a Acid Bath.

Doom metal z Washington DC. - Tato scéna vznikla na začátku 70. let a byla nastartována kapelami Pentagram a The Obsessed. Jsou v ní zastoupeny různé doom/stoner kapely, většinou z Washingtonu D.C. a jeho metropolitní oblast v Marylandu a Virginii (také označované jako „Maryland doom sound“), vytvořené v této oblasti, která je silně ovlivněna rannými hard rockovými a heavy metalovými kapelami, jako jsou UFO, Blue Cheer, Black Sabbath, Uriah Heep a Sir Lord Baltimore. Tato scéna je také známá jako „Hellhound sound“, protože úzce souvisí s pozdními Hellhound Records, kteří podepsali smlouvu s mnoha důležitými kapelami scény, jako je Saint Vitus, Internal Void, Iron Man, Revelation, Wretched a Unortodox. Mezi další pozoruhodné kapely patří Evoken, Spirit Caravan, Earthride a The Hidden Hand.

Pacific Northwest doom metal - Severozápadní oblast Pacifiku - především Oregon, Washington a Britská Kolumbie - je od 90. let hostitelem rostoucí scény doom, sludge a stoner metalu. Je ovlivněan geografickým původem hudby grunge a zvukem, jehož průkopníkem je zčásti washingtonská kapela The Melvins. Mezi běžné vizuální motivy patří chladné, deštivé a zalesněné podnebí regionu a mnoho kapel využívá psychedelické obrazy ovlivněné kapelami jako Sleep, Karp a Harkonen. Hudební styl často sdílí prvky s atmosférickým / ambientním black metalem, dron metalem a post metalem, jak je vidět na Oregonských YOB, Agalloch, Witch Mountain a Red Fang; Washingtonských Earth a Sunn O))); a Vancouverskýchs Anciients, Astrakhan a na projektu Aarona Turnera nazvaném Sumac, kromě jiných.

Palm Desert scene - Palm Desert v Kalifornii hostí prosperující pouštní rockovou a stoner metalovou scénu, která čerpá silné vlivy z psychedelie, blues a hardcore punku, často s výraznými opakujícími se rytmy bubnů a sklonem k jamování. Kvůli jejich integraci je termín „stoner rock“ někdy používán zaměnitelně s výrazem „desert rock“. Významné kapely jsou Kyuss, Queens of the Stone Age, Dali's Llama, Slo Burn a Brant Bjork.


Podžánry doom metalu

Dnes už má tento termín o dost jiný význam než před patnácti lety. Slovo Doom Metal má široký rozsah a dá se pod ním představit mnoho odlišných stylů, od kapel hrajících revival 70. let (ovlivněných kultem Black Sabbath až tak, že např. používají aparatury ze slavné éry britského kvarteta, např. Witchcraft), přes Folk/Doom kapely s flétnami, psychedelický Stoner/Cosmic Doom a dunivý Sludge/Doom po extrémně pomalé a atmosférické odnože (Funeral Doom).

Tradiční doom metal

Pod vlivem heavy metalu 70. a 80. let používají tradiční doom metalové kapely běžně vyšší ladění kytary a nehrají tak pomalu jako mnoho jiných doomových kapel. Tradiční doomové kapely obvykle hrají pomalé až středně tempové písně se silným a těžkým zvukem s basou sledující melodickou linii a někdy používají klávesy, i když u tradičních doom metalových písní mají vedlejší roli. Vokály jsou obvykle čisté s občasným vrčením nebo křikem. Texty v tradičním doomu jsou obvykle děsivé a temné jako u ostatních druhů doom metalu. Kapely hrající tradiční doom metal jsou například Orodruin, Reverend Bizarre, Witchcraft, Saint Vitus a Count Raven.


Epic doom

Epický doom vychází z klasického heavy metalu. Jednou z hlavních charakteristik jsou vokály; zpěváci používají typicky čistý, operní a sborový zpěv doprovázený klávesovými nástroji a bubnováním prováděným bombastickým způsobem, aby vyvolali „epický“ pocit. Texty a obrázky jsou obvykle inspirovány fantazií nebo mytologií. Mezi významné epické doomové kapely patří Candlemass, Solitude Aeturnus, Solstice, While Heaven Wept a Doomsword.


Stoner doom

Stoner doom nebo taky Stoner metal je název pro doom metal, který využívá acid rock a psychedelický rock. Obsahuje často silně zkreslený, basově těžký zvuk, který hodně využívá kytarových efektů, jako je fuzz, phaser nebo flanger. Stoner doomové kapely obvykle hrají v pomalém až středním tempu a využívají melodické vokály a „retro“ produkci. V polovině 90. let jej propagovali kapely jako Kyuss, Sleep, Acid King, Electric Wizard, Orange Goblin a Sons of Otis. Stoner metal je často zmiňován jako samostatný metalový žánr.


Sludge doom

Sludge doom (také známý jako sludge metal nebo sludgecore) je styl, který kombinuje doom metal a hardcore punk, někdy i jižní rock. Mnoho sludgeových kapel skládá pomalé a těžké písně, které obsahují krátké hardcore pasáže. Některé kapely však ve své hudbě zdůrazňují rychlá tempa. Strunné nástroje jsou silně zkreslené a často se na ně hraje s velkým množstvím zpětné vazby, aby se vytvořil abrazivní, kalný zvuk. Bubnování se často provádí typickým doom metalovým způsobem, ale bubeníci mohou během rychlejších pasáží využívat tvrdý d-beat nebo dvojitý kopák. Vokály jsou obvykle křičené a texty se často zaměřují na utrpení, zneužívání drog, politiku a hněv vůči společnosti. Na počátku 80. let byl styl propagován kapelou Melvins a v 90. letech kapelami jako Eyehategod, Crowbar, Buzzov * en, Acid Bath a Grief. Sludge metal je také většinou uváděný jako samostatný žánr metalu.


Death/doom

Death-doom je styl, který kombinuje pomalá tempa a pesimistickou atmosféru doom metalu s hlubokým vrčícím vokálem a rychlým bubnováním death metalu. Styl, který byl ovlivněn především ranou tvorbou Hellhammer a Celtic Frost, se objevil během pozdních osmdesátých let a v 90. letech si získal určitou popularitu. Death-doom byl propagován kapelami jako Winter, Disembowelment, Paradise Lost, Autopsy, Anathema a My Dying Bride.


Black/doom

Black-doom, také známý jako blackened doom, je styl, který kombinuje pomalost a silnější, basovější zvuk doom metalu s řevem vokálů a silně zkresleným kytarovým zvukem black metalu. Black-doomové skupiny udržují satanskou ideologii spojenou s black metalem, zatímco ji kombinují s náladovějšími tématy více souvisejícími s doom metalem, jako je deprese, nihilismus a příroda. Rovněž používají pomalejší tempo doom metalu, aby zdůraznili drsnou atmosféru přítomnou v black metalu. Mezi příklady black-doomových kapel patří Barathrum, Forgotten Tomb, Woods of Ypres, Deinonychus, Shining, Nortt, Bethlehem, ranná Katatonia, Tiamat, Dolorian, October Tide a In the Woods ...


Funeral doom metal

Funeral doom je žánr, který kombinuje death/doom s hudbou pohřebních žalozpěvů. Hraje se ve velmi pomalém tempu a klade důraz na vyvolání pocitu prázdnoty a zoufalství. Elektrické kytary jsou obvykle silně zkreslené a temné ambientní aspekty, jako jsou klávesy nebo syntezátory, se často používají k vytvoření snové atmosféry. Vokály se skládají z truchlivého odříkávání nebo vrčení a jsou často v pozadí. Průkopníky Funeral doomu byli Mournful Congregation, Esoteric, Evoken, Funeral, Thergothon a Skepticism.


Drone doom metal

Drone metal také známý jako drone doom metal nebo power ambient, je nejvíce minimálistická a pomalá variace doom metalu. Hlavně inspirovaný noise a ambientní hudbou. Jeho charakteristickými znaky jsou nízké, zkreslené kytary a basové tóny, melodie je vzácná, a stopy jsou obvykle dlouhé, obvykle trvají od 10 do 30 minut. Některé alba obsahují pouze jednu píseň. Stejně jako funeral-doom metal, drone metal je založený na temných a smutných náladách. Za průkopníka žánru je považována seattleská kapela Earth. Mezi další kapely hrající drone metal se řadí např. Khlyst (USA), Khanate (USA), Sunn O))) (USA), Boris (Japonsko), 5ive (USA), Thou (USA), Nadja (Kanada), Wormphlegm (Finsko), Menace Ruine (Kanada), Pelican (USA), Burning Witch (USA), Sunn O))) (Spojené království), (((...))) (Indonésie), Eagle Twin (USA), Like Drone Razors Through Flesh Sphere (Španělsko), Uncertainty Principle (Spojené království), Moonn (Polsko)nebo Yhdarl (Belgie).


Gothic doom metal

Gothic-doom, také známý jako doom-gothic, je styl, který kombinuje tradiční prvky doom metalu s gotickým rockem. Skupiny obvykle hrají v pomalém a středním tempu a používají tradiční nástroje doom metalu, aby vytvořily temnější a meditativní atmosféru. Doom-gothic texty kombinují dramatické a romantické prvky gotického rocku se smutkem a melancholií přítomnými v doom metalu, přičemž jsou introspektivnější a zaměřují se na osobní zkušenosti, jako je láska, zármutek, nenapravitelná ztráta, ztráta víry atd. Na rozdíl od gothického metalu a death-doomu dávají gothic-doomové kapely přednost použití čistších vokálů místo deth metalového vrčení (i když některé z nich občas používají drsnější vokály) a vyhýbají se používání death metalových riffů. Mezi skupiny hrající gothic-doom patří Weeping Silence, The Foreshadowing, Grave Lines, Artrosis, Ava Inferi, Draconian a Type O Negative.


Československá scéna

V roce 1993 vzniká v Ostravě skupina Dissolving Of Prodigy a v Plzni skupina Agnus Dei.

V roce 1994 vznikají v Ostravě Endless, kteří se od svých doom metalových počátků postupně hudebně vyvíjí v energický crossover metal. V sousedním Havířově vzniká ve stejném roce Euthanasia. V Mostě vzniká skupina Carpatia Castle

V Hranicích vznikla v roce 1995 jedna z nejzajímavějších českých kapel, doom/folk metalová formace Silent Stream of Godless Elegy. Řadí se mezi významné hráče na poli pomalého depresivního metalu. Pozornost si získala již svým prvním albem Iron (1996) s výraznými melodiemi a dobře rozpoznatelným growlingem tehdejšího kytaristy a zpěváka Petra Staňka. Debutová deska dodnes patří mezi nejlepší nahrávky na tuzemské doommetalové scéně, ale směle snese srovnání i s mezinárodní produkcí. Na druhém albu Behind the Shadows skupina rozšířila svůj repertoár o výraznější rytmické i stylistické postupy, díky čemuž se SSOGE dostali do širšího (mezinárodního) posluchačského povědomí. První etapa kapely byla uzavřena třetí a patrně nejprogresivnější deskou Themes (2000), kombinující doom metal s death a blackmetalovými prvky, hymnickými vokály i chytlavými, téměř až „popovými“ momenty. Po personálních otřesech a odchodu nejvýraznější postavy první generace, frontmana Petra Staňka, skupina začala více akcentovat moravský folklór, nejprve na albu Relic Dances (2004), poté na desce Návaz (2011) i posledním albu Smutnice (2018).

Ve Velkém Ořechově vznikají Six Degrees of Separation. Skupinu založili v roce 1996 bývalí členové skupiny Abyss – Radek Zábojník, Martin Klinkera, Martin Novák, František Dominec a Miroslav Minařík. Největší hudební inspiraci pro svoji tvorbu tehdy skupina čerpala z doom metalu, později se projevily vlivy všech odnoží metalu.

V roce 1997 vznikla v Českém Těšíně skupina Ador Dorath kombinující prvky symfonického black metalu s doom-gothic či deathmetalovými elementy. Skupina je známá nejen growlingem zpěváka Iva Doseděla doplněným o ženský zpěv, ale i originálním grafickým designem svých alb. Ve stejném roce vzniká v Havířově skupina Everlasting Dark, hrající symfonický doom. V Uherském Ostrohu vzniká skupina Gate of Sorrow kombinující gotický metal s doomem a death metalem.


Seznam českých a slovenských skupin hrajících doom metal - Aaen Anima, Abstract essence, Acid Row, Ador Dorath, After Rain, Agnus Dei, Ánni, Asperra, Baestien, Black Heaven, Bohemyst, Cales, The Corona Lantern, Desperate Desire, Dissolving Of Prodigy, Doomas (SVK), Dying Passion, Ethereal Pandemonium (SVK), Euthanasia, Gate of Sorrow, Hnus umírající, Chlad, Indrid Cold, Liveevil, Livores Mortis, Llyr, Lunatic Gods (SVK), Memoria, Námöl, Opium Warlock, Petroleum, R.E.T. , Return to Innocence, Rotting Beetroot, Sage, Samsara (SVK), Secret of Darkness, Silent Hill, Silent Stream of Godless Elegy, Six Degrees of Separation, Somnus Aeternus, Spirit of the Seven Chakras, Splín, Tisíc let od ráje, Voluptas, White Hat


Seznam skupin spojovaných s doom metalem, sludge metalem a stoner metalem (podle data vzniku)

1967

Blue Cheer, Budgie, Flower Travellin‘ Band


1968

Black Sabbath


1969

Bang


1971

Cirith Ungol, Pentagram


1976

The Obsessed


1977

Manilla Road


1978

Pagan Altar, Saint Vitus. Trouble


1979

Witchfinder General


1983

Melvins


1984

Candlemass, Excruciation


1985

Exhorder


1986

Revelation


1987

Alien Boys, Autopsy, Internal Void, Kyuss, Seventh Angel, Spiritus Mortis, Tiamat, Unortodox, Veni Domine


1988

Eyehategod, Paradise Lost, Solitude Aeturnus, Unholy, Winter


1989

Count Raven, Disembowelment, Earth, Haggard, Mindrot, Type O Negative, While Heaven Wept


1990

Anathema, Barathrum, Buzzoven, Crowbar, Green Carnation, My Dying Bride, Sleep, Solstice, Thergothon


1991

Acid Bath, Bethlehem, Down, Funeral, Grief, Katatonia, Paramaecium, Skepticism


1992

Avernus, Black Heaven, Cales, Deinonychus, Esoteric, Evoken, Memento Mori, Moonspell, Sons of Otis, Soulgrind, Spiritual Beggars, The Third and the Mortal


1993

Acid King, Agnus Dei, Dissolving Of Prodigy, Electric Wizard, Mournful Congregation, Theatre of Tragedy


1994

Carpatia Castle, Draconian, Euthanasia, Flowing Tears, Interitus Dei, Nattvindens Grat, October Tide, Tisíc let od ráje


1995

Agalloch, Ashes You Leave, Blackstar, Burning Witch, Desperate Desire, Dying Passion, Livores Mortis, Lunatic Gods, Minotauri, Nortt, Orange Goblin, Reverend Bizarre, Silent Stream of Godless Elegy, Thorr's Hammer


1996

Catharsis, Demimonde, Ethereal Pandemonium, Six Degrees of Separation, Spirit Caravan, YOB


1997

Abyssic, Dark Suns, Dolorian, Doomsword, Everlasting Dark, Fireball Ministry, Gate of Sorrow, Witch Mountain, The Wounded


1998

Cult of Luna, Mael Mórdha, Orodruin, Return to Innocence, Shape of Despair, Sunn O)))


1999

Amenra, Forgotten Tomb, Grand Magus, High on Fire


2000

5ive, Earthride, Memoria, Witchcraft


2001

Khanate, Kylesa, Sirenia, Year of No Light


2002

Aaen Anima, The Hidden Hand, Woods of Ypres


2003

Abstract essence, Ereb Alto, Liveevil, Llyr, Silent Hill


2005

Ava Inferi, Dawn of Solace, The Foreshadowing, Morne, Nailed to Obscurity, Red Fang, Secret of Darkness, Thou


2006

Amederia, Blood Ceremony, Conan, Doomas, Khlyst, Voluptas


2007

The Atlas Moth, Eagle Twin, Jex Thoth, Somnus Aeternus, True Widow


2008

Sarke, Triptykon


2009

After Rain, Karyn Crisis' Gospel of the Witches, Sabbath Assembly, Sage, Samsara


2011

Acid Row, Anciients, Oceans of Slumber


2012

Avatarium, Darkher, Mantar


2014

The Corona Lantern, Sumac


2015

Hnus umírající, Indrid Cold, Tar Pond


2016

Alkymist, Baestien, Rotting Beetroot, Splín, Triton (USA), Urne


2017

Bohemyst, Chlad


2018

Asperra, Blód, Opium Warlock, Petroleum


2019

Spirit of the Seven Chakras


2020

Sewer Fiend


2022

Dream Widow, Námöl, White Hat


2023

Ánni