Conspiracy

Popis alba

Sestava

Seznam skladeb

Hitparády a ocenění

Texty

KING DIAMOND - Conspiracy


Vydáno21.8.1989
Natočeno1989
StudioRumbo Recorders (Los Angeles)
Žánrheavy metal
Délka47:21
LabelRoadrunner
ProducentRoberto Falcao, King Diamond, Andy LaRocque, Chris Tsangarides

Popis alba

Conspiracy je čtvrté studiové album dánské heavymetalové skupiny King Diamond a druhá část příběhu, který začal na albu Them. Conspiracy vyšlo 21. srpna 1989 u Roadrunner Records a je posledním albem, na kterém se podílel bubeník Mikkey Dee, který sice skupinu ještě před natáčením opustil, ale album nahrál jako host. Mike pak krátce zakotvil u Dona Dokkena, aby v roce 1992 započal své dlouhé angažmá u legendárních Motörhead. V době natáčení alba se už na veřejnosti začalo objevovat i jméno Mikkeyho nástupce, kterým se stal další Švéd Snowy Shaw, na novém albu se ale plánovaná posila nijak nepodílela.

Ačkoliv alba Them a Conspiracy spolu úzce souvisela, rozhodně nevznikla v jednom zátahu. Zatímco album Them bylo nahráno na počátku roku 1988 v Dánsku, jeho o rok mladšího následovník už vznikl v Kalifornii. A kromě osvědčeného Kingova a Andyho producentského parťáka Roberta Falcaa se zde nahrávacího procesu účastnil i Chris Tsangarides, i když měl na starosti pouze produkci kytarových sól, což možná to souviselo se stavem věcí uvnitř kapely a potřebou usměrnit výraz poněkud přehlednějším směrem (Chris o rok později proslul především prací na heavymetalovém milníku britských Judas Priest, albu Painkiller). Každopádně je album jemnější, melodičtější a vůči posluchači vstřícnější.


Příběh

Příběh začíná ve chvíli, kdy King stojí před hrobem své sestry Missy. Vyzývá ji, aby se vrátila do země živých, a on tak mohl dát dohromady pravdu o domu Amonově. King říká Missy, že jí ONI ukáží cestu na druhou stranu. Duchové začnou vstávat z hrobů a King spatří ducha, o němž se domnívá, že je Missy. Odvede ji k bráně hřbitova; duch mu řekne, že musí vrátit do svítání, aby neshořel od slunečního světla. King duchovi vypráví, jak teď slyší JEJICH zpěv a jak by si přál, aby je mohl slyšet znovu.

King nemůže spát, protože když zapadne slunce, slyší JE zpívat. Když se ONI o půlnoci probudí, teprve tehdy může King komunikovat s Missy. Každou noc nespí, jen aby ji zase viděl. Uzavře s NIMI dohodu: ONI mu Missy přivedou, když jim vydá Amonův dům. Přijde úsvit, ONI zmizí a s nimi i jejich hlasy.

King se znovu setkává s doktorem Landauem, svým terapeutem. Ten klade Kingovi otázky, ale King mu ve všech odpovědích lže. Doktor u Kinga nevidí žádné stopy šílenství a zmíní se o možnosti návštěvy jeho matky. King uvažuje o tom, že Doktora zabije, ale vzhledem k tomu, že se jde o jeho matku, tak se ovládne. Té noci King uklidí celý dům, pak vychází slunce a King jde vyčerpaný spát.

Kingovi se zdá krásný sen o tom, že si opět hraje se svou sestrou. Scéna se ale náhle mění, pokoj se ponoří do naprosté tmy, postel se začne hýbat a ochladí se. Někdo stoj u jeho postele, King přemýšlí, jestli je to Missy. Volá na něj hlas, at si dá pozor, že se blíží něco zlého. King chce vedět víc víc. Postava mu odpoví, že pošle sen.

King se propadne do dalšího snu. Vidí svou matku, jak neohrabanými kroky kráčí ve svatebních šatech k oltáři. Drží za ruku doktora Landaua. Ten se hodlá oženit s Kingovou matkou. King se to rozhodne zastavit a zabije sekyrou doktora Landaua, jeho matka se zhroutí na podlahu. King nechápe, co provedl a nemůže uniknout ze snu. Je v pasti. Vidí, co leží v doktorově ruce, klíč od Amonova domu. King začne křičet o pomoc. Jeho zrak se opět zatemní. Z noční můry se za úsvitu probouzí zbrocený potem.

Je den, King se připravuje na návštěvu matky. Matka přichází ke dveřím s doktorem Landauem, ale King pustí dovnitř pouze ji. Doktor předá něco Matce pro případ, že by se věci vyvíjeli špatně. Matka žádá Kinga, aby pustil dovnitř i Landaua, ale King ji zastaví a vypráví jí o tom, že její příchod je součástí plánu. Vypráví, jak viděl v domě Missy a jak teď dům patří JIM. King také prosí matku, aby o tom, co jí vyprávěl, nikomu neříkala. Ta ale Kinga bodne injekční stříkačkou a on padá k zemi.

Matka a doktor Landau nechají Kinga ležet na podlaze a jdou do kostela, aby si promluvili s reverendem Sammaelem. Ptají se ho, jestli si pamatuje Kinga, který zabil na kopci svou babičku. Reverend si vzpomíná a říká, že z hlediska exorcismu se nedá udělat nic, co by Kingovi pomohlo. Musí však udělat to, co je třeba udělat. Doktor řekne matce: „Brzy bude dům patřit dům, drahá, a King bude navždy pryč, není tohle nebe?“

Landau, Matka a Sammael probírají své plány. Spálí Kingovo tělo a jeho popel vysypou do rakve Missy. Kněz drží Kinga v rakvi s křížem, aby jeho duše nemohla uniknout. Kingův duch vydechne svá poslední slova: „Kdykoli se přiblíží tma, vrátím se z hrobu, abych tě strašil... bohem zatracená děvko.“


Recenze

Recenze na album Conspiracy nebyly většinou tak příznivé jako v případě předešlého alba, u fanoušků ale deska zabodovala a stala se Kingovou druhou nejprodávanější nahrávkou.

Eduardo Rivadavia z Allmusic o albu napsal: „Staré umělecké přísloví o tom, že se nic nemá přehánět, se ukázalo jako nadčasové a bezezbytku použitelné, když se King Diamond rozhodl navázat na dvojici úžasně úspěšných hudebních hororů - »Abigail« z roku 1987 a »Them« z roku 1988 - třetím, rozhodně nedokonalým dílem, »Conspiracy» z roku 1989.

Největší Kingovou chybou vlastně možná bylo, že se pokusil znovu navázat na příběhovou linii »Them« (18 let po chronologickém uzavření předchozího alba), místo aby vymyslel novou od nuly, čímž poněkud omezil možnosti vývoje postav »Conspiracy« a vybídl k nevyhnutelnému srovnávání s jeho jasně lepším předchůdcem. Ne že by tyto problémy byly zjevné hned na slibném začátku, který po karnevalové vsuvce a epické, osmiminutové rozmanitosti otvíráku "At the Graves" přichází s okamžitě působivým prvním singlem "Sleepless Nights".

Díry v celkové struktuře se však začnou objevovat, jakmile se následující "Lies" pokusí prokousat hlouběji do masa příběhu, v němž, shrnuto, pochybné příčetnosti postavy Kinga Diamonda zneužívají jeho vlastní matka a cvokař - kteří jsou nyní manželé a rádi by mu vyfoukli zděděný dům, v němž stále straší duch babičky i ONI!

Klíčové, děj rozvíjející písně jako "The Wedding Dream", "'Amon' Belongs to 'Them'" a "Victimized" jsou opakovaně zatěžovány zbytečně komplikovanými aranžemi, jejich tematický tok se ztrácí v labyrintu hudebních zákoutí, takže když dojdete k vrcholné "Cremation", utkví vám v paměti výrazná kytara Andyho LaRocquea - a ne to, že Kingova postava je upálena zaživa!

Je zřejmé, že za neuspokojivý výsledek »Conspiracy« může přehnaná hudba, která slova přehlušuje, místo aby je podporovala. Vždyť dějová linie této kapitoly není ve skutečnosti o nic absurdnější než ta první! Přesto někteří fanoušci Kinga Diamonda přes všechny jeho příběhové nedostatky a nekonzistentní skladby trvají na obhajobě »Conspiracy« právě proto, že není tak jednoznačně vyšperkované jako předchozí díla, a proto nechává část práce na vlastní fantazii.“


Na metalreviews.com recenzent Kyler tak kritický nebyl, i když oslavné fanfáry provázející předchozí album se také vytratily: King Diamond je vybroušená powermetalová kapela, jejíž falzetový vokál silně ovlivňuje moderní metalové kapely, jako jsou 3 Inches of Blood a moji oblíbení The Lurking Corpses. Jednoduše řečeno, tito Dánové jsou hudební géniové. S ohledem na to je »Conspiracy« skutečným odklonem od mých typických grindcorových a deathmetalových zájmů. Neposlouchám moc powermetalových kapel a Megadeth a Iron Maiden, dvě kapely, které mi King Diamond do značné míry připomínají, znám jen zběžně. Ačkoli tento typ metalu není obvykle mou první volbou, nemohu popřít, že »Conspiracy« je prošpikována momenty hudební brilance a technické kreativity.

Album navazuje na dějovou linii předhozí nahrávky »Them« (1987), a King Diamond v něm musí získat na pomoc svou mrtvou sestru, aby mu pomohla odhalit záhady z jeho - víte co, koho to zajímá? Třískají, vřískají, píší zajímavé písničky. Tohle album vás ale rozhodně dostává do varu pomalu. Až "Lies", úderná píseň se spoustou chytlavých háčků a vynikajícím vokálem, mě neuvěřitelně zaujala. "Amon Belongs To Them" je další melodický majstrštyk, který se vám zaháčkuje přímo do vnitřního ucha.

Skladby jsou i na dnešní poměry velmi experimentální. Velká část alba hraničí s prog-metalem, zejména akustická polovina skladby "A Visit From The Dead" a závěr "At The Graves". "Cremation", kromě toho, že se může pochlubit nejdivočejšími skřeky z celého alba, zní jako ztracená skladba z Castlevanie. A to je dobře. Má úžasné riffy, dvojitou kytarovou melodickou sekci a spoustu bubenických sól nad nepřetržitým vyťukáváním riffu, který skladbu opravdu žene kupředu. Ne všechny experimenty však přinášejí pozitivní výsledky. "Something Weird" dostojí svému názvu, a to ne v dobrém slova smyslu. I když je to stále dobrá skladba. Úvod "At The Graves" zase dokazuje, že vokály Kinga Diamonda a pouťové orchestry nejdou dohromady.

Celkově však toto album stojí za poslech, pokud vám nevadí, že si na ty dobré části musíte chvíli počkat. Každá píseň má svůj osobitý feeling a logický průběh. Produkční hodnota je skvělá a jedinečný vokál Kima Bendixe Petersona jen podtrhuje neuvěřitelný hudební talent, který za ním stojí. Ačkoli se nejedná o nejpřístupnější metalové album (pokud nemáte rádi syntezátory, držte se od něj dál), »Conspiracy« je vynikajícím přírůstkem do diskografie King Diamond.“


Zajímavosti

Píseň "Cremation" se objevuje ve videohře Brütal Legend z roku 2009.

Píseň "The Wedding Dream" (Svatební sen) obsahuje v úvodu prvky skladby "Bridal Chorus" (Svatební sbor) z opery Lohengrin z roku 1850 německého skladatele Richarda Wagnera.


Sestava, která se podílela na vzniku alba

(Produkční a interpretační údaje jsou převzaty z anglické verze Wikipedie)

King Diamond

King Diamond - hlavní zpěv, klávesy, mix, produkce

Andy LaRocque - kytary, asistent produkce

Pete Blakk - kytary

Hal Patino - baskytara

Mikkey Dee - bicí, asistent produkce (pouze jako host)


Produkce

Roberto Falcao - producent, zvukový inženýr, mix, klávesy

Chris Tsangarides - producent kytarových sól, mix

Gina Immel - asistent zvukového inženýra

Howie Weinberg - mastering v Masterdisk, New York


Seznam skladeb

Strana 1

Číslo Název skladby Autoři Délka
1 "At the Graves" King Diamond 8:56
2 "Sleepless Nights" King Diamond, Andy LaRocque 5:05
3 "Lies" King Diamond 4:22
4 "A Visit from the Dead" King Diamond, Andy LaRocque 6:12
5 "The Wedding Dream" King Diamond 6:01
6 "'Amon' Belongs to 'Them'" King Diamond, Andy LaRocque 3:52
7 "Something Weird" (instrumental) Andy LaRocque 2:07
8 "Victimized" King Diamond, Andy LaRocque 5:21
9 "Let It Be Done" King Diamond, Andy LaRocque 1:13
10 "Cremation" (instrumental) King Diamond 4:12
Celkový čas: 47:21

remastrovaná edice - bonusy

Číslo Název skladby Autoři Délka
11 "At the Graves" (Alternatívní Mix) King Diamond 7:18
12 "Cremation" (Mix z kocertu) King Diamond 4:12
Celkový čas s bonusy: 58:51

Hitparády a ocenění

Dutch Albums (Album Top 100)64
Swedish Albums (Sverigetopplistan)41
US Billboard 200111