Vzhledem k tomu, že existuje mnoho žánrů heavy metalu, je obtížné zevšeobecňovat texty a lyrická témata. V roce 1989 dva vědci napsali, že texty heavy metalu se v jakékoli formě soustředí na temné a depresivní předměty v rozsahu dosud nevídaném, což je samozřejmě dost nepřesné zjednodušení. Jeffrey Arnett uvádí, že metalovým písním převážně dominují ošklivá a nešťastná témata, která nevyjadřují žádnou naději do budoucna. Deena Weinstein navrhla způsob, jak analyzovat témata heavy metalových písní, a to rozdělit je volně do dvou kategorií: dionýská témata (odkaz na římského boha vína), která oslavují 'sex, drogy a rock and roll', párty a zábavu, a chaotická témata, která zahrnují temné předměty, jako je peklo, nespravedlnost, chaos, krveprolití a smrt.
Ne všechny metalové žánry ale spadají do jejího tematického modelu, například textová témata power metalu se mimo jiné často zaměřují na fantasy a mytologii, kamarádství a naději nebo osobní boje a emoce. Další výjimkou jsou pop metalové kapely, které nahradily témata pochmurnosti a zkázy pozitivními a optimistickými písněmi o romantické lásce a vztazích, což je součástí jejich cíle přitahovat co nejvíce posluchaček, i když celkově se v metalu vyskytuje jen malý počet písní o vztazích, zvlášť o těch, které už skončily. Úplně mimo tohle rozdělení jsou pak křesťanské metalové skupiny.
Nedílnou součástí tohoto druhu hudby jsou také podivné, fantastické texty, vyvolávající rozptýlení. Kupříkladu texty kapely Iron Maiden v sobě často nesou znaky bájesloví, krásné literatury a poezie; k takovým písním patří např. "Rime of the Ancient Mariner" (Píseň o starém námořníkovi), založená na stejnojmenné básni Samuela Taylora Coleridge. Mezi další ukázkové příklady patří: "The Wizard" od Black Sabbath, "The Conjuring" a "Five Magics" od Megadeth či "Dreamer Deceiver" od Judas Priest.
I před Black Sabbath sice existovaly 'heavy' kapely, jako byly Led Zeppelin a Cream, ale byli to Black Sabbath, kteří začali současně používat temnou a agresivní hudbu a 'útočné texty'. Ustanovili tím vlastně podstatu tohoto žánru, která v sobě spojovala fascinaci temnou mytologickou a náboženskou tematikou, která se snoubí s realitou života dělnické třídy v chudobě na počátku 70. let.
V jejich tvorbě se objevili do té doby neobvyklá a citlivá témata, jako je politika, smrt, válka, drogy, Satan, fantazie a podobně. Druhé album Paranoid(1970) obsahovalo písně zabývající se osobními traumaty jako "Paranoid" a "Fairies Wear Boots“, které popisovaly nechutné vedlejší účinky užívání drog, stejně jako ty, které se potýkají s obecnějšími problémy, jako například protiválečné skladby "War Pigs“ a "Hand of Doom“. Často demonstrují 'špatný postoj' a 'politickou nekorektnost' a bývá v nich používána okultní a satanistická symbolika.
Bubeník Black Sabbath, Bill Ward, uvádí, že skupina si zvolila temnější lyrická témata, protože jim lezly krkem všechny ty hippie kecy ve stylu 'milujte svého bratra svého' a 'květinová síla navždy', a romantické bláboly o závislosti na ženách, které byly populární v tradiční hudbě.
Původní název skladby "War Pigs" byl "Walpurgis" a týkal se sabatu čarodějnic. „Walpurgis je něco jako Vánoce pro satanisty. A pro mě byla válka velkým Satanem,“ řekl k tomu baskytarista a textař Geezer Butler, „Nešlo o politiku, vládu nebo tak něco. Bylo to Zlo jako takové. Takže jsem říkal 'generálové shromáždění v masách / stejně jako čarodějnice na černých mších', abych vytvořil analogii. Ale když jsme to přinesli nahrávací společnosti, mysleli si, že 'Walpurgis' zní příliš satanisticky. A tak jsme z toho udělali 'War Pigs'. Ale text jsme neměnili, protože už byl hotový.“ V tomto období v Británii nedávno skončila povinná vojenská služba, ale vzhledem k zuřící válce ve Vietnamu se mnoho mladých mužů obávalo, že budou odvedeni, aby v ní bojovali. „To odstartovalo celou tuhle rebelii, že nechceme jít za nikoho do války,“ řekl Butler, „děsil jsem se toho, že budu povolán.“
Generals gathered in their masses, | Generálové se shromáždili ve svých štábech, | |
just like witches at black masses | jako čarodějnice na černé mši. | |
Evil minds that plot destruction | Zlé mozky, které chystají zkázu, | |
sorcerers of death's construction | čarodějové, kteří vytvářejí smrt. | |
In the fields the bodies burning | Na polích hoří těla, | |
as the war machine keeps turning | jak se válečná mašinérie stále točí. | |
Death and hatred to mankind | Smrt a nenávist k lidstvu | |
poisoning their brainwashed minds. | otravují jejich vymyté mozky. | |
Oh lord yeah! | Ach Bože, ano! |
Politicians hide themselves away | Politici se schovávají, | |
they only started the war | oni válku jen začali. | |
Why should they go out to fight? | Proč by měli jít bojovat? | |
They leave that role to the poor, yeah! | Tuto roli přenechají chudým, Yeah! | |
Time will tell on their power minds | Čas ukáže sílu jejich smýšlení, | |
Making war just for fun | dělat válku jen pro zábavu. | |
Treating people just like pawns in chess | Záchazejí s lidmi jen jako s šachovýma figurkama, | |
Wait 'till their judgement day comes, yeah! | Vyčkejte až přijde jejich soudný den, Yeah! |
Now in darkness, world stops turning | Teď se v temnotě svět zastavil, | |
Ashes where the bodies burning | tam, kde hořela těla je popel. | |
No more war pigs have the power | Žádná válečná prasata už nemají moc | |
Hand of God has struck the hour | Boží ruka v tuto hodinu udeřila, | |
Day of judgement, God is calling | Soudný den, Bůh volá. | |
On their knees the war pigs crawling | Válečné svině se plazí po kolenou, | |
Begging mercy for their sins | prosí o milost za své hříchy, | |
Satan, laughing, spreads his wings | Satan se směje a roztahuje svá křídla. | |
Oh lord yeah! | Ach Bože, ano! |
Dalším důležitým tématem, který si počínající heavy metal přinesl v té době ze svých bluesových kořenů, je sex. Jeho vlákno se prolíná hudbou od sugestivních textů Led Zeppelin po pozdější jasnější narážky glam metalu a nu metalových kapel. Některá témata jsou ale ve většině případů z heavy metalu vyloučena, například optimistické písně plné naděje, písně o romantické lásce nebo písně s protikulturním poselstvím 60. let, které se snaží změnit svět. Většinou platí, že metalové texty nebývají veselé a obvykle nevyužívají satiru.
Hudební kritik Robert Christgau nazval metal expresivní módou, která s námi zřejmě bude ak dlouho, dokud se obyčejní bílí chlapci budou bát dívek, litovat se a bouřit proti světu, který nikdy neporazí. Výzkum Karen Bettez Halnonové ukázal, že písně, které se líbí fanouškům heavy metalu, jsou vnímány jako alternativa k poslechu neosobní, konformní, povrchní a otupující realitě komerce, která je přítomna v populárních hudebních žánrech.
Koncem 70. a počátkem 80. let se v Británii objevila skupina metalových kapel, známá jako Nová vlna britského heavy metalu. Tato vlna znovu oživila metalovou scénu, tentokrát ale byla rychlejší, energičtější a méně ovlivněná ze strany rockové a bluesové scény než na počátku sedmdesátých let. Tyto kapely se pohybovaly v širokém záběru témat, ale zároveň zůstávali dlužni širším literárním a kulturním tématům. Inspirovali se fikcí a mysticismem, vytvářeli alba s mytologickou tematikou, občas koncepční, zpívali klasické básně a podobně.
Metalové (ale také punkové) kapely té doby byly silně spjaty s dělnickou třídou, která žila tvrdým pesimistickým životem, většinou bez vzdělání a s odlišnou kulturou než ostatní třídy. Byla to chudá britská mládež bez zjevné budoucnosti, která zakládala kapely, aby vyjádřila svou frustraci prostřednictvím hudby. Hráli v hospodách a klubech pro lidi z dělnické třídy a vyjadřovali své pocity vůči ekonomickým, politickým a kulturním tlakům, které na ně doléhaly. V tom se třeba od klasických rockových kapel lišili Motörhead, kteří se tématicky zabývali především kulturou dělnické třídy, která nebyla považována za kulturu vysoké úrovně. Pro ně to bylo důležitější než mluvit o ekonomice, politice nebo historii.
Atmosféru v dělnických klubech popisuje John Gallagher z Raven: „Museli jste jít před publikum,které nemělo žádnou snahu nechat se bavit, a zatáhnout ho do dění. Lidé na nás házeli půllitry od piva. Hrávali jsme koncerty na tři části. Úplně jsme šíleli, mezi našimi koncerty se totiž losovalo bingo. Bývali jsme v zákulisí a snažili se nesmát, když ten člověk vyvolával čísla.“
NWOBHM kapely se poměrně často inspirovaly také britskou historií a mytologií. K nejoblíbenějším tématům patřily také Tolkienovy příběhy, které jsou ostatně skvělou inspirací do dnešních dnů (Blind Guardians, Helloween). Další oblíbené historické jsou čarodějnícké procesy. Píseň skupiny Iron Maiden "Hallowed be The Name" je zpovědí vězně, který měl být popraven za černé čarodějnictví.
I'm waiting in my cold cell when the bell begins to chime | Čekám ve své studené cele až zvon začne vyzvánět | |
Reflecting on my past life and it doesn't have much time | přemýšlím nad prožitým životem ale nezbývá mi mnoho času | |
Cos at five o'clock they take me to the gallows pole | Protože v pět mě vezmou na šibeniční vrch | |
The sands of time for me are running low | Písky času se mi téměř přesypaly | |
Running low, yeah | Přesypaly, yeah |
When the priest comes to read me the last rites | Když příjde kněz přečíst mi poslední řádky | |
Take a look through the bars at the last sights | vrhnu skrze mříže svůj poslední pohled | |
Of a world that has gone very wrong for me | na svět, který se pro mě stal tak špatným | |
Can it be that there's some sort of error? | Nemůže tohle být nějaká hrozná chyba | |
Hard to stop the surmounting terror | Jen těžko lze překonat tu hrůzu | |
Is it really the end, not some crazy dream? | Je toto opravdu konec nebo jen bláznivý sen |
Somebody please tell me that I'm dreaming | Řekněte mi prosím někdo, že se mi to jen zdá | |
It's not easy to stop from screaming | Není snadné přestat křičet | |
But words escape me when I try to speak | Ale když zkouším mluvit slova mi unikají | |
Tears fall, but why am I crying? | Slzy tečou ale proč pláču | |
After all, I'm not afraid of dying | Po tom všem se už nebojím umírání | |
Don't I believe that there never is an end? | Copak nevěřím, že nikdy není konec? |
As the guards march me out to the courtyard | Když mě stráže vyvedou na nádvoří | |
Somebody cries from a cell, "God be with you" | Někdo z cely volá „Bůh s tebou“ | |
If there's a God, why has He let me go? | Pokud Bůh existuje, proč mě nechal jít? | |
As I walk, my life drifts before me | Když jdu, můj život se přede mnou vzdaluje | |
And though the end is near, I'm not sorry | A ačkoliv je konec blízko ničeho nelituji | |
Catch my soul, it's willing to fly away | Chyť mou duši chce odletět pryč |
Mark my words, believe my soul lives on | Pamatuj si má slova prosím věř že má duše stále žije | |
Don't worry now that I have gone | Prosím neběduj že jsem odešel | |
I've gone beyond to seek the truth | Šel jsem na druhou stranu abych viděl pravdu | |
When you know that your time is close at hand | Až budeš vědět že tvůj čas je na dosah ruky | |
Maybe then you'll begin to understand | možná potom začneš chápat | |
Life down here is just a strange illusion | Že život tam dole je jen divná iluze |
Yeah, yeah, yeah | Yeah, yeah, yeah | |
Hallowed be thy name | posvěcené budiž tvé jméno! | |
Yeah, yeah, yeah | Yeah, yeah, yeah | |
Hallowed be thy name | posvěcené budiž tvé jméno! |
Okultismus - V metalových textech se často používají okultní témata a odkazy na okultní náboženské praktiky, na satanismus a gotický horor. Jako příklad odkazů na Satana může sloužit píseň "Hell Awaits" od Slayer, která 'oslavuje vládu Satana'. Metalová skupina Cradle of Filth píše texty, které kombinují satanismus, okultismus a témata hororových filmů.
Deathmetalové písně obsahují témata hororu, gore a ekologického a sociálního úpadku, včetně popisu rozčtvrcení a zpackaných forenzních postupů. James Parker uvádí, že i když použití témat orientovaných na peklo a podsvětí v heavy metalu může být temné a znepokojivé, je poctivé k lidské povaze a poslech metalových textů může být přínosné pro duševní zdraví posluchačů (říká, že metalové texty nás mohou udržet při smyslech).
Válka a násilí - Klíčovým tématem textů heavy metalu je nesmyslná hrůza a ničení války. Řada heavy metalových písní kritizuje válku, včetně "War Pigs" (Black Sabbath), "One" (Metallica), "Symphony of Destruction" (Megadeth) a "Now You’ve Got Something To Die For" (Lamb of God). Heavy metal má lyrickou fixaci na temná témata, včetně války, destrukce, zkázy a bídy. Texty heavy metalu se zaměřují na poetiku ničení, jako je smrt, zmrzačení a fyzické násilí. Ronald Pogue uvádí, že deathmetalové písně mají násilné, agresivní a rozzlobené texty. Pozdější thrash metalové písně zpochybňovaly nespravedlnost válčení.
Náboženství - Dokonce i nejranější heavy metalové skupiny používaly ve svých textech témata náboženství. Zejména Black Sabbath, kteří obvykle vystupovali s krucifixem, přestože jejich hudba obsahovala vyprávění o černé magii. V 80. letech skupiny jako Slayer nebo Venom prokázaly fascinaci náboženstvím, což lze vidět na průkopnickém albu Slayer z roku 1986 Reign in Blood, které má na obalu obraz od Larryho Carrolla se satanskou tematikou. Metalové kapely se mohly zabývat náboženstvím také proto, aby popudily konzervativní křesťanské skupiny, které metal kritizovaly. Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let se protikřesťanská poselství v metalu stala extrémnějšími, Deicide například napsali píseň "Kill the Christian".
Některé metalové písně náboženství kritizují. Například "Death Church" od Machine Head kritizuje pokrytectví křesťanské církve. Metalové skupiny hledají jakoukoliv cestu k útoku na náboženství a náboženské pokrytectví, konkrétně na křesťanství. Písně používají i témata z Apokalypsy (například "The Number of the Beast" od Iron Maiden). Metalovým subžánrem s největším důrazem na apokalyptické motivy je thrash metal. Anti-patriarchální témata jsou v metalu také běžná. Texty black metalu obvykle útočí na křesťanství pomocí satanských prvků, pohanství a apokalyptického jazyka.
Skupiny s výslovně křesťanskými texty tvoří v komunitě heavy metalu zřetelnou subkulturu, která se na rozdíl od black metalu někdy nazývá white metal.
Ženy - Texty heavy metalu jsou často označovány jako necitlivé vůči ženám a PMRC v 80. letech tvrdila, že metalové písně jsou misogynní a že propagují znásilnění a jiné násilí vůči ženám. Andrew Cope uvádí, že tvrzení, že texty heavy metalu jsou misogynní, je zjevně zavádějící, protože tito kritici přehlédli ohromující důkazy, které naznačují opak. Craig Hayes uvádí, že metal jednoznačně posiluje postavení žen.
Cope uvádí, že existují styly rockové hudby, které obsahují misogynní texty, ale říká, že jde většinou o bluesovou rockovou hudbu a cock rock. Na rozdíl od tvrzení anti-metalových kritiků Cope uvádí, že metal otevřel prostor pro ženy a od poloviny 90. let došlo k výraznému nárůstu počtu metalových kapel se zpěvačkami (např. Nightwish, Within Temptation, Arch Enemy, Epica nebo Lacuna Coil) a existuje také značný počet i ryze ženských skupin (Girlschool, Rock Godess, Vixen, Burnning Witches, Cobra Spell a další). V roce 2000 mainstreamové metalové časopisy jako třeba Terrorizer obsahovaly řadu článků a titulních příběhů o 'frontwoman'.
Drogy a alkohol - Texty heavy metalu poměrně často odkazují na zneužívání návykových látek. Dokonce i název žánru, heavy metal, vychází z drogového slangu a byl převzat z příběhu Williama Bourroughse Nova Express, ve kterém autor použil tento výraz k označení návykových drog. Weinsteinová uvádí, že oslava užívání drog se v metalu příliš nevyskytuje, protože drogy nerezonují se silou heavy metalové hudby (výrazná výjimka je "Sweet Leaf" od Black Sabbath, která oslavuje marihuanu). Andy Bennett uvádí, že klasické opěvování sexu, drog a rock and rollu není v extrémním metalu přítomno; v těchto podžánrech, pokud písně odkazují na drogy, tak je to obvykle varování před nebezpečím jejich užívání.
V analýze písní Black Sabbath od roku 1970 do roku 2013 mělo 13% písní odkazy na užívání návykových látek; 60% těchto odkazů však líčilo užívání látek negativně. V rozporu s všeobecnou představou, že heavymetalová hudba oslavuje nebo podporuje užívání návykových látek vytvářejí texty Black Sabbath varovný příběh o tom, jak trvalé užívání návykových látek může zničit svobodnou vůli, stát se hlavním smyslem života uživatele a vést k utrpení. Ačkoli časná alba měla nějaké pozitivní odkazy na drogy, téměř všechny odkazy z pozdějších alb na užívání drog byly negativní a písně se zmiňovaly o bídě a o životě, který byl ovládán (a někdy zničen) užíváním drog. Písně Black Sabbath varují posluchače, že kvůli surové hrůze závislosti mohou ztratit důstojnost a skončit v neustálém utrpení.
Existuje ale celá řada metalových písní, které oslavují pití alkoholu a opilost, například "Party Till You Puke" od Saxon, "Blind in Texas" od W.A.S.P, "Have A Drink On Me" od AC/DC, "Drink, Drank, Drunk" od Hellyeah, "Vodka" od Korpiklaani, "Born To Booze" od Black Label Society nebo "Jack Daniels And Pizza" od Carnivore. Můžeme zmínit také německé Tankard, jejíž texty jsou zaměřené především na oslavu piva nebo českou kapelu Alkehol. Finské metalové kapely z 90. let jako Niskalaukaus, Kotiteollisuus a Viikate mají naproti tomu písně o problémovém pití a bídě alkoholismu, které popisují situace, kdy se muži snaží uniknout z utrpení života a vypořádat se se svou hanbou nadměrným pitím.
Rock and roll a metal - Spousta metalových písní chválí rock nebo rokenrol, ale nemělo by se to brát doslovně, jako vychvalování předností rock and rollu z počátku 50. let. Weinsteinová uvádí, že v těchto metalových písních slova 'rock' nebo 'rock and roll' odkazují konkrétně na heavy metal a jeho důležitou roli. Jako příklady lze uvést skladbu "Rocker" od AC/DC, "Rock Hard, Ride Free" od Judas Priest, "Rock 'n' Roll Weekend" od Sammyho Hagara, "I Believe in Rock 'n' Roll" od Twisted Sister, "Rock 'n' Roll" od Motörhead a Ozzyho "You Can't Kill Rock and Roll".
Některé skladby odkazují na žánr. Mnoho z těchto písní přímo chválí heavy metal (nebo jednoduše metal) a oslavuje jeho důležitost. Jako příklady lze uvést "Heavy Metal" od Sammyho Hagara, "Metal Meltdown" od Judas Priest, "Metal Militia" od skupiny Metallica, "Metal on Metal" od Anvil, "Black metal" od Venom, "Metal Command" od Exodus nebo "Die For Metal" od Manowar. Některé písně odkazují na metal i na rock and roll, například "Heavy Metal Rock 'n' Roll" od Rock Goddess.
Sexuální aspekty - Texty heavy metalu obsahují i témata o 'sexuálních výstřelcích'. Některé metalové písně Cannibal Corpse obsahují obraz sexualního násilí. Weinsteinová uvádí, že zatímco chtíč a sex jsou důležitými lyrickými tématy pro většinu metalových kapel (kromě Black Sabbath), sex je zobrazován jako zábavný a bez závazků, ale není zobrazen jako sadistický nebo násilný, jak kritici metalových textů často tvrdí. Mezi příklady metalových písní se sexem patří "Shoot to Thrill" od AC/DC, "Long Stick Goes Boom" od Krokus, "Whole Lotta Rosie" od AC/DC (o sexuální panence), "Fast And Loose" od Motörhead a "Animal (Fuck Like A Beast)" od WASP. The Mentors se nechvalně proslavili svými sexualními shock rockovými texty, zejména písní "Golden Shower", jejíž text byl přečten během slyšení v PMRC.
Politika a sociální témata - Craig Hayes uvádí, že politika je nedílnou součástí poselství každé metalové kapely; prohlašuje, že i když se tato politická témata liší, často jsou kritikou mainstreamových politických a společenských zvyklostí. Zatímco thrashmetalové kapely zaměřovaly své písně na podobné předměstské publikum z dělnické třídy, které charakterizuje hardcorovou scénu, byli thrash metaloví hudebníci ve svém zájmu o politiku méně horliví než většina hardcore kapel, protože pro thrashové hudebníky byl hardcore také moc kazatelský (např. levicové hardcore písně jako je "California Uber Alles" od Dead Kennedys). To ale neznamená, že thrashové kapely neměly texty s politickým obsahem; thrashové kapely narážely na nespravedlnost průmyslového kapitalismu, válčení, ničení životního prostředí a sociální kontrolu. Texty v thrash metalu se také často zabývají sociálními problémy a obviňují estabilishment pomocí přímého a výmluvného jazyka, což je přístup, který si thrash půjčil od hardcore punku. Anti-patriarchální témata kritizující úřady a instituce jsou v metalu také běžná.
Black metal - Blackmetalové písně mají snahu být jako kalvínská kázání, smrtelně vážné pokusy sjednotit skutečné věřící. Běžnými tématy jsou misantropie, globální katastrofa, válka, smrt, ničení a znovuzrození. V prvních letech black metalu texty podžánru často spojovaly virulentní protikřesťanskou politiku s Nietzschem inspirovaným satanismem a ekologickou mystikou, přičemž texty některých skupin zkoumaly témata týkající se okultismu, Nietzscheho, pohanství a mystického nacismu.
Dalším tématem v black metalových textech je téma divokých a extrémních aspektů a často fenoménů přírodního světa, zejména divočiny, lesů, hor, zimy, bouří a vánic. Black metal je také fascinován dávnou minulostí. Mnoho kapel píše o mytologii a folklóru svých domovin a podporuje oživení předkřesťanských pohanských tradic. Značný počet kapel píše texty pouze ve svém rodném jazyce a několik (například Burzum a Arckanum) má texty v archaických jazycích, jako je stará norština.
Death metal - Témata death metalu se mohou dovolávat slasherově stylizovaného násilí, náboženství (někdy satanismu), okultismu, lovecraftovského hororu, přírody, mysticismu, mytologie, filozofie, sci-fi a politiky. Mohou popisovat extrémní činy, včetně mrzačení, pitvy, mučení, znásilnění, kanibalismu a nekrofilie. Přestože písně death metalu byly popsány jako skladby obsahující obrazy extrémního násilí, fanoušci popisují pocity transcendence a pozitivní emoce, což vedlo psychology ke zvědavosti, proč to tak je.
Texty death metalových kapel byly označovány za méně důležité než názvy skladeb a názvy kapel (např. Autopsy, Cannibal Corpse, Death, Dismember, Napalm Death, Suffocation), protože hrdelní, zvířecí smrtící growling a screaming ztěžuje porozumění textům. Zatímco texty death metalu bývají spojovány s násilným obsahem díky kapelám jako Cannibal Corpse a oslavou satanismu díky Deicide, kapela Morbid Angel má texty s různou tematikou, od sumerské mytologie, Římské říše a děl H.P. Lovecrafta.
Extrémní metal - Podle etnografa Keitha Kahna-Harrise lze definující charakteristiky extrémního metalu považovat za jasně transgresivní: všechny extrémní rysy jsou zaměřeny na porušení nebo překročení daných kulturních, uměleckých, sociálních nebo estetických hranic. Kahn-Harris uvádí, že extrémní metal může být téměř beztvarý hluk, přinejmenším pro nezasvěceného posluchače. Tvrdí, že texty extrémního metalu často nenabízejí možnost naděje ani vykoupení a často odkazují na apokalyptická témata a popisují křesťanství jako slabé nebo podřízené cizí vůli. Mnoho písní vyjadřuje misantropické názory. Malý počet extrémních metalových kapel svými texty odkazuje na pravičáckou politiku, například švédská black metalová skupina Marduk je posedlá nacistickými tanky, což lze vidět v dílech jako Panzer Division Marduk(1999).
Nu metal - Texty v nu metalových písních, které mohou zahrnovat rapování ve stylu hip hopu, jsou často naštvané nebo nihilistické. Většína se jich zaměřuje na témata jako bolest, úzkost, šikana, emocionální problémy, opuštění, zrada a osobní odcizení, podobným způsobem jako u grunge. Mnoho textů nu metalu, které se týkají těchto témat, má tendenci být vedeno ve velmi přímém tónu. Při popisu alba Korn z roku 1994 jeden recenzent uvedl, že texty byly syrové a měly povahu zpovědi, zabývaly se tématy sexuálního zneužívání dětí, násilí a užívání drog. V roce 2000 The Guardian uvedl, že texty nu metalu jsou plné zkázy a hořkosti, plné nadávek a kritiky systému a obsahují málo sexu a žádný satanismus. Denník Michigan Daily o textech Limp Bizkit napsal, že skupina použila zvuk nu-metalu jako způsob, jak roztočit fantazie poháněné testosteronem do chraplavého rapu bílých chlapců. Divné je, že diváci brali frontmana Freda Dursta vážněji, než chtěl, a neviděli úmyslnou hloupost v mnoha jeho písních. Dopeovy texty jsou obvykle o sexu, drogách, večírcích, ženách, násilí a vztazích.
V roce 2013 Lucy Jones z NME uvedla, že mnoho textů nu metalu zobrazuje ženy jako pouhé sexuální objekty a uvádí, že Courtney Love odmítla vystupovat po boku Limp Bizkit a System of a Down kvůli jejich údajně sexistickým výrokům. Texty Limp Bizkit byly popsány jako misogynní, jako například píseň "Ready to Go" z roku 2013 s textem 'Je tohle tvoje děvka, protože mě říká, že je připravená jít'.
Některé nu metalové písně však mají texty, které se týkají jiných témat. P.O.D. mají pozitivní texty o příslibu a naději. "Bodies" od Drowning Pool jsou o moshingu. Wayne Swinny ze skupiny Saliva uvedl, že píseň skupiny "Badass" měla být jedna z těch sportovních hymen. Podle Josha Cheslera z Phoenix New Times texty Deftones, jejichž styl je směsicí nu metalu a post-hardcore, mívají složité narážky a nechávají písně otevřené mnoha různým interpretacím. Raw Alternative chválí texty alba "Make Yourself(1999) od Incubus a upozorňuje, že nejsou tak úzkostné jako u většiny jejích nu metalových současníků, místo toho se střídají ve filozofických a éterických polohách. Významná část přitažlivosti žánru tkvěla v textech, přičemž Korn a další skupiny se zabývali transgresivními tématy; Linkin Park upřímně řešil sebevražedné myšlenky a odcizení, a Slipknot a Mudvayne vyjadřují nihilistický vztek.
Power metal - Textová témata power metalu se často zaměřují na fantazii a mytologii, kamarádství a naději, osobní boje a emoce, válku a smrt nebo kombinace uvedených témat. Power metalové písně se zaměřují na témata, která apelují na posluchačovu odvahu a krásu. Mnohé powermetalové skupiny, například Helloween, tvrdí, že metal by měl být inspirující a optimistickou hudbou.
Tematický obsah textů heavy metalu je již dlouho předmětem kritiky. Podle Jona Parelese je hlavní předmět heavy metalu jednoduchý a prakticky univerzální; s chrochtáním, sténáním a subliterárními texty slaví večírek bez omezení. Většina hudby je stylizovaná a formální. Hudební kritici často považovali metalové texty za nezralé a banální a další je považovali za obhajobu misogynie a okultismu.
1980-1999 - V osmdesátých letech vedly texty heavy metalu k 'rodičovské panice'. Od té doby ale metal tento status ztratil a předal jej gangsta rapu. V roce 1985 byl frontman Twisted Sister Dee Snider požádán, aby obhájil svou skladbu "Under the Blade" před Senátem. Na jednání PMRC tvrdila, že píseň byla o sadomasochismu a znásilnění, Snider uvedl, že píseň byla o operaci hrdla jeho spoluhráče. V roce 1986 byl Ozzy Osbourne žalován kvůli textu jeho písně "Suicide Solution". Soud proti Osbourneovi podali rodiče Johna McColluma, depresivního teenagera, který údajně spáchal sebevraždu poté, co si vyslechl Osbourneovu píseň. Osbourne nebyl shledán odpovědným za smrt dospívajícího. V roce 1990 byli Judas Priest žalováni před americkým soudem rodiči dvou mladých mužů, kteří se zastřelili před pěti lety, údajně poté, co vyslechli podprahové prohlášení 'do it(udělej to)' v jejich písni. Případ sice přitahoval velkou pozornost médií, ale nakonec byli členové kapely zproštěni viny.
V roce 1991 britská policie zabavila deathmetalové nahrávkay britské nahrávací společnosti Earache Records v neúspěšném pokusu stíhat společnost pro obscénnost. V roce 1997 egyptská policie uvěznila mnoho mladých metalových fanoušků a ti byli obviněni pro uctívání ďábla a rouhání poté, co policie při prohlídkách jejich domovů našla metalové nahrávky.
V novém tisíciletí - V roce 2012 norská metalová skupina Taake, která byla nominována na norskou cenu Spellemann Award (norský ekvivalent ceny Grammy), zahrnovala do své hudby údajně protimuslimské texty, včetně vět 'do pekla s Mohamedem a mohamedány' a 'jejich neodpustitelné zvyky'. V roce 2013 Malajsie zakázala skupině Lamb of God vystupovat ve své zemi z toho důvodu, že texty kapely lze interpretovat jako nábožensky necitlivé a rouhačské. Malajská vláda konkrétně uvedla, že skupina ve svých textech použila výňatky z Koránu.
V roce 2014 ruský soud zakázal texty a obaly alb Cannibal Corpse z důvodu, že zobrazují násilí, fyzické a psychické týrání lidí a zvířat, vraždy a sebevraždy, které podle soudu mohly poškodit duševní zdraví nezletilých. V září 2014 byl muž z Kentucky, který na svém účtu na Facebooku zveřejnil verše píseň Exodus "Class Dismissed (A Hate Primer)", uvězněn a obviněn z teroristických hrozeb. Texty, které muž zveřejnil na Facebooku, zněly 'studentská těla ležela mrtvá v halách, krví potřísněné pojednání o nenávisti / Třída zamítnuta je moje hypotéza, palba ze zbraní končí diskusi.' Americká unie občanských svobod (ACLU) muže brání pomocí argumentu o svobodě projevu podle prvního dodatku ústavy Spojených států amerických.
Údajný násilný, s drogami spojený a okultní obsah a dopady s tím související - Heavy metal byl předmětem kritiky hlídacích psů hudebního průmyslu a skupin rodičů pro jeho násilné, drogy oslavující, sexuální, asociální a okultní texty. V 80. letech 20. století požádalo Centrum rodičovských hudebních zdrojů (PMRC) USA Kongres o regulaci populárního hudebního průmyslu kvůli závadnosti textů, zvláště těch heavy metalových. PMRC využilo profesora hudby Joe Stuessyho jako experta ve svém boji proti metalu. Profesor Stuessy tvrdil, že se heavymetalové písně zaměřují na násilí, zneužívání návykových látek, zvrácenost, S&M a satanismus.
Robert Walser analyzoval témata 88 metalových písní, aby zjistil, zda jsou tvrzení profesora Stuessyho platná. Podle Walserovy analýzy byla dominantním tématem metalových písní touha po intenzitě; zjistil, že negativní témata popsaná Stuessym a PMRC nejsou v metalu tak obvyklá. Jeffrey Arnett analyzoval texty 115 metalových písní: zjistil, že první tři místa obsadila pochmurná témata o násilí, úzkosti a protestech.
V experimentu zaměřeném na agresi a těžkou metalovou hudbu se vysokoškoláci, kteří byli vystaveni agresivním textům od metalové skupiny Protest the Hero (písně "Bloodmeat" a "Limb from Limb"), chovali agresivněji. Studenti konkrétně přidali více pálivé omáčky do šálku vody, o kterém věřili, že jej bude muset vypít jiný člověk. V analýze metalových písní z roku 2001 nalezl Stack konzistentní poselství beznaděje a osamělosti a objevil pozitivní korelaci mezi fandomem heavy metalu a přijatelností sebevraždy. V roce 2013 analyzovali Rafalovich a Schneider textový obsah amerických a evropských heavymetalových kapel a našli mnoho témat násilí a agrese.
Vnímání textů posluchači - Deena Weinsteinová uvádí, že texty heavy metalu jsou určeny spíše k tomu, aby byly slyšeny než čteny. Uvádí, že celkový zvuk kapely v metalu je důležitější než kterákoli z částí, včetně hlavních vokálů. Weinsteinová také tvrdí, že metalové texty by neměly být interpretovány doslovně; místo toho uvádí, že jsou obrazové a sugestivní. Zatímco Weinstein tvrdí, že hlavní vokál není tak důležitý jako celkový zvuk kapely, Wass ukázal, že 87% dospívajících fanoušků heavy metalu zná texty svých oblíbených písní. Podobně profesor Hannelor zjistil, že fanoušci metalu více poslouchají texty a znají slova písní lépe než fanoušci rockové hudby obecně.
Pozitivní účinky - Andy Bennett uvádí, že i když lyrická témata extrémního metalu zahrnují destrukci, rozklad a nemoci, deziluzi, korupci mocných, zmatek a izolaci, tak tato témata rezonují s výzvami skutečného světa, kterým mladí lidé v moderní společnosti čelí. Bennett také uvádí, že metalové texty mohou mladým lidem umožnit vypořádat se s problémy jejich života. Epstein a Pratto tvrdí, že mnoho heavy metalových písní má sociálně konstruktivní texty, které ukazují zájem o svět, který zdědí mládež.
Craig Hayes uvádí, že metal jasně posiluje ženy a lidi všech etnik, sexualit a tříd. Fanoušci heavy metalu, patřící k menšínám, uvedli, že metalové texty mluvily o jejich zkušenostech s traumatem, útlakem a marginalizací. Josh Haun tvrdí, že metalové texty jsou čistá fantazie, takže poslouchání násilných textů se neliší od sledování hororu. Hayes chválí metalové kapely za to, že zkoumají ve svých textech složité a sporné otázky, na rozdíl od nevýrazné populární žebříčkové hudby, která tyto závažné problémy nesleduje. Hayes uvádí, že náročná povaha metalových textů inspiruje diskusi, jelikož metalové texty jsou nepochybně provokující.
Robert L. Gross uvádí, že na heavy metal lze pohlížet jako na hudební a kulturní exkurzi do fantasy země. Studie z roku 2015 s názvem Extreme Metal Music and Anger Processing ukázala, že poslech extrémní metalové hudby může představovat zdravý způsob zpracování hněvu. Studie ukázala, že heavy metal má pozitivní vliv na chytré děti a dospívající. Studie také ukázala, že inteligentní dospívající často poslouchají heavy metalovou hudbu, aby se vyrovnali s tlakem, který na ně vyvíjí jejich chytrost. Studie zjistila, že poslech metalu není spojen s kriminalitou a špatnými studijními výsledky a naznačila, že dospívající posluchači metal využívají, aby jim pomohl vyrovnat se se stresem a napětím, které s sebou nese nadání (vysoká inteligence), protože působí jako 'katarze', která dospívajícím umožňuje vyrovnat se s odcizením a očistit se od negativity.
Profesor Bill Thompson z australské Macquarie University studoval dopad poslechu death metalu a zjistil, že přináší fanouškům radost a že je vyobrazení násilí v písních neznecitlivuje. Zjistil, že fanoušci death metalu získávají potěšení z poslechu témat zaměřených na násilí stejným způsobem, jako si běžní posluchači užívají poslech smutných písní, které mají vyvolat neštěstí. Thompson k tomuto závěru dospěl tím, že nechal poslouchat skupinu fanoušků a skupinu nefanoušků death metalu skladbu "Eaten" od Bloodbath (která pojednává o kanibalismu) a pro srovnání optimistický popový hit Pharrella Williamse "Happy", zatímco jim ukazoval násilné a nenásilné obrazy a zaznamenával jejich odpovědi. Tvrdí, že výsledky jeho studie by měly být uklidňující pro rodiče nebo náboženské skupiny, kteří se obávají, že by mohla být mládež, která poslouchá death metal, touto hudbou nepříznivě ovlivněna. Hlavní zpěvák kapely Bloodbath Nick Holmes studii pochválil a uvedl, že dokazuje, že jeho texty jsou neškodnou zábavou, a nejsou nebezpečnější než sledování hororových filmů nebo účast na hrách typu LARP.
Potenciální obavy - Epstein a Pratto tvrdí, že existuje riziko, že posluchači metalu mohou nepochopit nebo nesprávně interpretovat texty písní, protože je těžké slyšet slova v této složité, hlasité hudbě. Pro metalové písně jsou typické silně zkreslené kytary a hlasité, agresivní bicí, což může ztěžovat poslech zpěvu a textu. Například, i když Ozzyho píseň "Suicide Solution" je o zlu alkoholu, mnoho posluchačů se nesprávně domnívá, že tato píseň obhajuje sebevraždu. Studie uvádí, že mladí lidé, kteří poslouchají heavy metal a některé další druhy rocku, mají zvýšené riziko spáchání sebevraždy.
Mladí fanoušci heavy metalu mají podle některých studií více problémů se školskými úřady a učiteli a častěji se dopouštějí přestupků a bezohledného chování (to je spojeno také s poslechem rapu). Švédské a americké studie z 90. let ukázaly, že fanoušci heavy metalu měli sníženou motivaci ke školní docházce, horší známky a vyšší potenciál pro předčasné ukončení studia. Studie z 80. a 90. let v USA ukázaly, že fanoušci heavy metalu častěji užívají drogy a alkohol; fanoušci heavy metalu byli spolu s těmi, kteří mají rádi hip-hop, techno a reggae, více spojováni s kouřením, pitím a užíváním konopí. Victor Strasburger zmiňuje studie, které ukazují korelaci mezi poslechem metalu a adolescentními problémy, jako je užívání drog, ale řeší princip kuře-a-vejce a ptá se, zda asociace vzniká proto, že problémoví dospívající rádi poslouchají heavymetalovou hudbu, protože potvrzuje, jak se cítí, nebo je hudba nutí dělat věci, které by běžně nedělali.
Craig Hayes uvádí, že jelikož metaloví umělci neustále zkoumají ve svých textech a tématech písní transgresivní témata, existují příklady metalových písní se sexismem a misogynií a rasismem a homofobií. Hayes uvádí, že v důsledku tohoto transgresivního průzkumného myšlení budou některé metalové texty vždy pro někoho urážlivé. Malý počet ultranacionalistických black metalových kapel má kontroverzní krajně pravicové politické názory související s nacismem nebo rasismem.
Simon Tatz z Rady pro duševní zdraví v Austrálii uvádí, že metalová hudba má některé znepokojivé aspekty, včetně nihilistických textů, které mohou posílit pocit odcizení a vyloučení. Učitelka z University of Melbourne, Dr. Katrina McFerranová zjistila, že mladí lidé ohrožení depresí častěji poslouchají hudbu, zejména heavy metalovou, negativním způsobem; obvykle poslouchají stále dokola stejnou skladbu nebo album, aby se izolovali nebo unikli od reality, což podle ní může naznačovat sebevražedné tendence.