Heavy Metal

Regionální scény

Česká a Slovenská scéna

Regionální scény

Evropa

Anglie

Právě ve Velké Británii vznikla metalová hudba a tato země má stále jednu z největších metalových scén. Většina anglických rockových kapel se zrodila z anglického psychedelického rocku, silně ovlivněného tradiční a popovou americkou hudbou (rock and roll, blues a jazz). Mezi "klasické" anglické hard a heavy kapely patří Deep Purple, Led Zeppelin, Nazareth, Uriah Heep nebo Black Sabbath.

Podle kritiků měla klasická evropská hudba velkých skladatelů minulosti určitý vliv i na britské „hard-n-heavy“.

Ranná alba Black Sabbath spolu s ranou tvorbou američanů z kapely Pentagram stála u zrodu doom metalu. V této cestě pokračovali tradiční britské doomové kapely jako Pagan Altar a Witchfinder General. Později se tento zvuk stal základem pro řadu různých subžánrů doomu.

Pod vlivem vlny punkrocku a na základě klasického „hard-n-heavy“ vznikla v Británii na přelomu 70. a 80. let "Nová Vlna Britského Heavy Metalu", kterou reprezentovaly kapely jako Judas Priest, Iron Maiden, Saxon, Motörhead, Angel Witch, Samson, Diamond Head nebo Praying Mantis. Mnoho amerických kapel jako například Manowar vzniklo a nahrávalo v Anglii, kde byly pro klasický metal příznivější podmínky.

Britové jsou také vůdčími osobnostmi ve formování folkového stylu v metalu - v 90. letech skupina Skyclad spojením thrash metalu a keltského folku vytvořila žánr jako keltský metal.

V současné době v Anglii existují kapely, které hrají téměř všechny druhy metalu. Rozvíjeny jsou zejména tradiční britské doom-metalové a gothic-metalové scény (Paradise Lost, My Dying Bride, Anathema) a symfonický black metal (Cradle of Filth, Bal-Sagoth).


Německo

Německo hrálo v historii vývoje heavy metalu poměrně důležitou a znatelnou roli. Stejně jako v Británii si vyvinulo vlastní školu psychedelického rocku - kraut rock. Kraut rock sloužil jako platforma pro rané německé metalové kapely stejně jako anglická psychedelie v Anglii. Jedna z nejpozoruhodnějších tvrdých kapel v Německu, Scorpions, na začátku své kariéry vycházela z německé psychedelie kraut rocku. Scorpions jsou často považováni, spolu s ranými britskými kapelami, za průkopníky hard rocku a heavy metalu. Vznikli ještě dříve než první britské „klasické“ hard-n-heavy kapely - v roce 1965, ale první album se jim podařilo nahrát až v roce 1972, v době kdy již Britové vydali pro heavy žánr mnoho významných alb. Kapele se připisuje zásluha o vznik heavy metalových balad založených na evropské melodii germánského folklóru a klasické evropské hudbě. V Německé demokratické republice byla populární kapela Puhdys, hrající německý hard rock.

Další významnou skupinou na německé metalové scéně je formace Accept z roku 1976 (základ vznikl už v roce 1971), která je často považována za předchůdce speed a power metalu. V 70. letech se věnovali hlavně koncertní činnosti a až v roce 1978 skupina zahájila studiové práce (v roce 1979 vyšel jejich eponymní debut).

V 80. letech se na německé scéně zrodil melodický speed a power metal. V jeho počátcích stály skupiny Running Wild, Rage, Blind Guardian, Helloween, Gamma Ray nebo Scanner. Následně se rozšířil do celého světa.

Kapely Kreator, Sodom, Tankard a Destruction vytvořily významnou německou thrash metalovou scénu, také známou pod výrazem "Teutonic Thrash" a i v současnosti patří mezi špičku thrash metalové hudby.

Stejně slavná se stala i scéna Neue Deutsche Härte (new German heavyiness), která zahrnuje industriální metalové kapely hrající německé písně. Soubory jako Rammstein, Oomph! a KMFDM dosáhly úspěchu i mimo Německo. Německý folk metal je také široce rozvinutý. Německý gothic metal zastupují pozdní Garden Of Delight a několik méně známých kapel.


Skandinávie

Specifickou a významnou evropskou scénu má Skandinávie. K ní se řadí známé pojmy jako 'švédský death' nebo 'norský black'.

Švédsko

Jedním ze zakladatelů neoklasického metalu a glam metalu je Yngwie Malmsteen. V roce 1976 založil svou první skupinu Powerhouse a v roce 1978 skupinu Rising Force. Název skupiny byl ovlivněn druhým albem skupiny Rainbow Rising, které vyšlo v roce 1976 a které bylo v té době jeho nejoblíbenější.

Jednou z nejdříve známých švédských hard 'n' heavy kapel byli Europe, založení ve Stockholmu v roce 1979 pod názvem Force, se zpěvákem Joey Tempestem a kytaristou Johnem Norumem. Europe získali celosvětovou slávu v 80. letech 20. století po vydání jejich třetího alba The Final Countdown (1986), které se stalo komerčně velmi úspěšným - pouze v USA se ho prodalo přes tři miliony kopií. Od roku 1986 do roku 1992 skupina prodala přes 20 milionů alb po celém světě, a tak se umístila na 4. místě v seznamu nejúspěšnějších švédských projektů.

Švédsko má rozvinutou doom metalovou scénu a podílí se na tvorbě žánru jako je epický doom. Díky úsilí švédských doomers z Candlemass se ve druhé polovině 80. let začal z podzemí vynořovat doom metal, kterého si nakonec všimli kritici i veřejnost. Nejznámější švédští zástupci jsou Candlemass, Tiamat, Therion, Lake of Tears nebo Katatonia.

Tradiční švédský death metal se zde začal objevovat koncem 80. let a měl jedinečný zvuk díky kytarám laděným níže než obvykle. Stejně jako v USA nahrávaly první švédské deathové kapely v jednom studiu - Sunlight studios (anglicky) pod vedením Thomase Skogsberga. Švédský zvuk se stal jedním z převládajících standardů v death metalu a přilákal mnoho následovníků a experimentátorů. Nejznámější zástupci jsou Grave, Entombed, Dismember nebo ranní Edge of Sanity.

Švédský melodický death metal (tzv. „Göteborskou školu“) zastupují kapely At the Gates, In Flames, Dark Tranquillity, Arch Enemy, Hypocrisy nebo Amon Amarth.

Švédská death metalová scéna byla jedním z klíčových faktorů ve vývoji nových směrů těžké hudby - gothic a symphonic metalu. V polovině 90. let se death metalový projekt Therion v důsledku žánrových experimentů přesunul z canon death metalu do symfonického metalu a stal se jednou ze světových klasik tohoto žánru.

Kromě výše uvedených scén zde existuje i malá black metalová scéna: Bathory, Marduk, Dark Funeral, Dissection.


Norsko

Norsko se specializuje na black metal: "True Norsk Arysk Black Metal" se v této zemi stal značkou. Vznikly zde kapely Burzum, Darkthrone, Immortal, Emperor, Mayhem, Gorgoroth, Satyricon a Dimmu Borgir.

Další významný směr metalové hudby v Norsku je gotický metal. Zastupují jej kapely jako Theatre of Tragedy, Leaves 'Eyes, Sirenia, Tristania, The Sins of Thy Beloved atd.


Finsko

Finský metal je velmi různorodý, bez jasně dominujících žánrů. Finům se však připisuje zásluha za vytvoření extrémního subžánru doomu - Funeral doomu (Thergothon, Skepticism).

Hrají také melodický power/symphonic metal (Stratovarius, Nightwish, Sonata Arctica), heavy metal (Kotiteollisuus, Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus, Teräsbetoni, Lordi), gothic metal (Entwine, Tears Of Magdalena, Charon), folk metal (Finntroll, Ensiferum, Amorphis, Turisas, Korpiklaani, Moonsorrow), doom metal (Lyijykomppania, Swallow the Sun, Reverend Bizarre, Thergothon, KYPCK), melodický death metal (Children of Bodom, Norther, Kalmah, Wintersun, Eternal Tears of Sorrow), black metal (Barathrum, Catamenia, Horna) a thrash metal (Mokoma, Stam1na).


Další skandinávské země

Dánsko a Island jsou na metalové scéně zastoupeny mnohem méně, i když existují známé kapely jako Falkenbach, King Diamond, Mercyful Fate, Solstafir a další. Slavná skupina Týr pochází z formálně nezávislých Faerských ostrovů.


SSSR, Rusko a SNS

V SSSR se první metalové kapely objevily na počátku 80tých let. Základnou sovětského metalu byla Moskva, kde byla vytvořena a poprvé představena většina prvních a nejpopulárnějších kapel hrajících v tomto stylu - Legie, Aria, Corrosion of Metal, EST., Cherny Kofe, Černý obelisk, Kruiz, Mistr. Mezi leningradskými skupinami, které hrály takovou hudbu, se proslavily: Pozemšťané, August, Fronta, Unie a První pomoc.

Aria se stala nejúspěšnější heavymetalovou kapelou v Rusku. V roce 1986 se konal festival Rock-Panorama 86, na kterém vystoupilo několik „těžkých“ umělců, zejména skupina Kruiz. Současně byla otevřena moskevská rocková laboratoř, která chránila několik populárních kapel hrajících metal, zejména skupiny Černý Obelisk a Corrosion of Metal. V roce 1987 začala státní nahrávací společnost Melodiya vydávat první alba sovětských metalových kapel: August, Aria, Kruiz a Black Coffee.

Nejvýraznějších výsledků dosáhla sovětská glam metalová skupina Gorky Park - díky rostoucímu zájmu o Sovětský svaz na Západě po pádu železné opony si Gorky Park brzy získal širokou popularitu ve Spojených státech. Singl "Bang" se dostal do top 15 na americké MTV, zůstal tam dva měsíce a dosáhl čísla 3. Singl "Try to Find Me" zase dosáhl na místo 81 na Billboard Hot 100, čímž se Gorky Park stal první ruskou skupinou, která vstoupila do amerického národního žebříčku. Samotné debutové album dosáhlo čísla 80 na Bilboardi 200, s prodejem více než 300 000 nosičů za tři týdny od zahájení prodeje.

S rozpadem Sovětského svazu nabývají skupiny Aria, thrash metaloví Master i Corrosion of Metal velkou popularitu nejen v Rusku, ale také v zemích SNS. Z tohoto jevu získávají směry jako heavy a thrash metal v Rusku a zemích SNS největší vliv a váhu.

Naopak glam metal, i přes divoký úspěch a uznání skupiny Gorky Park ve světě, nevyvolal v Rusku velký zájem. V roce 1992 nahráli a vydali Gorky Park své druhé album Moscow Calling v USA: přestože bylo ignorováno americkými hitparádami, stále si dokázalo získat značnou popularitu a bylo ho prodáno půl miliónu kopií po celém světě. V polovině 90. let však po té, co kapela výrazně zpomalila a odklonila se od glamu k experimentálnímu metalu tiše zmizela ze scény.

V polovině 90. let se ve velkých městech Ruska začala formovat domácí power metalová scéna, reprezentována kapelami jako Archontes, Epidemia, Catharsis, Arida Vortex a Shadow Host. Později, na samém počátku XXI. století zde také došlo k nárůstu počtu skupin, hrajících metalcore a nu-metal: Amatory, Stigmata a další.

S pronikáním internetu do Ruska se jeho metalová scéna velmi změnila - ve všech regionech se objevilo mnoho mladých radikálních scén a ruský metal přestal být záležitostí čistě hlavního města. Během tohoto období měl na ruský metal největší vliv black a death, který vytlačil tradiční heavy, thrash a nu metalovou scénu. V roce 2000 se díky rostoucí popularitě dvou různých trendů, norského black metalu a slovanského pohanství objevilo také velké množství pohanských metalových kapel, například Temnosor, Butterfly Temple, Arkona, North Gatea další.


Bělorusko a Ukrajina

K pagan metalu se řadí slavné běloruské metalové skupiny: Gods Tower (folk-doom metal), Apraxia (NSBM a pagan metal), Asguard (melodický death metal). Mnoho běloruských skupin hraje black a death metal a kromě angličtiny aktivně používá ruštinu, mnoho skupin má také písně v běloruštině. Na Ukrajině je nejpopulárnější black metal (Nokturnal Mortum, Drudkh, Dub Buk) a folk metal (Veremiy, Tin Sontsya).


Další evropské země

Téměř ve všech evropských zemích existuje více či méně rozvinutá metalová scéna. V jižní Evropě je popularita metalu mnohem nižší než v severní Evropě, ale současně se mnoho populárních kapel zformovalo právě v „netradičních“ zemích a dosáhlo popularity jak ve vlastní zemi, tak na severu.

Na zemi s malou rozlohou a počtem obyvatel má velmi rušnou metalovou scénu Holandsko. Lví podíl na tom tvoří skupiny hrající symfonický metal a gothic metal se ženským vokálem: After Forever, Within Temptation, Epica, Delain, The Gathering. Podobné je to v rakouské a švýcarské hudbě díky kapelám Lacrimosa, Dreams of Sanity, Edenbridge, Visions of Atlantis, Lunatica.

Itálie, která není považována za tradiční centrum metalové hudby, přesto vytvořila řadu populárních kapel v nejrůznějších žánrech. Mezi nimi jsou Theatres des Vampires, Rhapsody, Lacuna Coil, Graveworm, Raintime nebo Disarmonia Mundi.

V Polsku, navzdory vlivu katolické církve, existuje velmi silná scéna death a black metalu - Vader, Behemoth, Vesania, Graveland, Batushka. Známé jsou také skupiny hrající progresivní metal jako třeba Riverside.

Pro španělskou scénu je typický tradiční metal: Mägo de Oz, Dark Moor, Tierra Santa. Gotický metal a doom metal jsou populární v Portugalsku díky skupině Moonspell. Známé jsou kapely z Řecka: Rotting Christ, Septicflesh, Astarte, hrající hlavně extrémní styly (black, death).

V Maďarsku dominuje power a progresivní metal: Ossian, Tűzmadár. Existuje tu také black metalová scéna (Mist, Tormentor).

Amerika

USA a Kanada

Severoamerická scéna je výrazná a odlišná od většiny evropských. Ačkoli v USA existují tradiční heavymetalové kapely jako Manowar, Savatage, Riot a Black Label Society, vždy zde převládal lehčí a komerčnější glam metal. Téměř všechny populární americké hardrockové kapely (Kiss, Alice Cooper, Bon Jovi, Guns N 'Roses, Aerosmith, W.A.S.P., Mötley Crüe, Twisted Sister a mnoho dalších) jsou často označovány jako glam a hair metal. Jižní státy jsou navíc silně ovlivněny bluesovou, country a latinskoamerickou hudbou, která vytváří směs metalu a hard rocku se žánry, jako je jižanský rock, například Black Label Society a ZZ Top.

V 80. letech se v USA vyvinuly nejextrémnější žánry: thrash metal (Metallica, Megadeth, Slayer, Anthrax, Exodus, Testament, Overkill, Death Angel, Pantera) a brutální death metal (Cannibal Corpse, Obituary, Morbid Angel, Nile). Kanadská scéna je v tomto ohledu podobná, její představitelé se proslavili v thrash a speed metalu (Exciter, 3 Inches of Blood, Annihilator, Voivod) a death metalu (Kataklysm, Cryptopsy). Velikáni kanadského hard rocku Rush stojí odděleně. Americký koncept power metalu se velmi liší od evropského, zde se tímto slovem označují kapely, které by se v Evropě hodnotily jako speed metal, heavy metal nebo dokonce thrash metal (Riot, Iced Earth, Manilla Road, Virgin Steele).

Na americký metal měly také silný vliv jiné žánry populární v Novém světě: grunge, hardcore, alternativa, funk a hip-hop. USA proto produkují většinu alternativního metalu, zde se zrodil nu metal (Slipknot, Korn, System of a Down) a další žánry kombinující metal s variacemi punku a alternativy.

Kromě toho mnoho z nejvlivnějších progresivních metalových kapel (Dream Theater, Fates Warning, Queensryche, Trans-Siberian Orchestra, Symphony X) pochází z Ameriky. Existují tu ale také kapely hrající typicky „evropským“ stylem, například Manowar a Kamelot.


Latinská amerika

Brazílie je regionálním centrem metalu v Jižní Americe. Objevily se zde kapely Sepultura, Overdose, Chakal, Ratos de Porao, Sarcófago a další. Největší hvězdou metalu v Latinské americe je bezesporu Sepultura, která vznikla už v roce 1984 (její základ je ještě o 4 roky starší) na jihu země ve městě Belo Horizonte a patří do thrash metalové první ligy. Jenom ve Spojených státech prodali tři milióny kopií svých alb a celosvětově už dvacet milionů. Power metal zde zastupuje kapela Angra. Beto Vasquez z Argentiny hrají power metal. Rozsáhlé metalové komunity ale existují v každé latinsko americké zemi.


Austrálie

Hard rock se v Austrálii objevil už dávno, počátkem 70. let, skupina AC/DC může být právem považována za veterány australské metalové scény. Spolu s kapelami jako Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep, Black Sabbath, Scorpions, Judas Priest a Motorhead jsou AC/DC často považováni za průkopníky hard rocku a heavy metalu. Australané hrají širokou škálu žánrů, ale převažuje heavy a thrash metal.


Asie

Japonsko

V Japonsku se vyvinula velmi výrazná scéna, přičemž většina kapel míchala různé hudební styly, většinou převládající ve Spojených státech. Japonské metalové kapely mají obvykle melodičtější přístup ke standardním metalovým stylům, i když existují i takové, které zdůrazňují tvrdost. Nejrozšířenějšími styly jsou neoklasický metal (Galneryus, Versailles, Hizaki, Raphael), alternativní metal a metalcore (Deluhi, Sadie, Dio - Distraught Overlord, Screw, Nightmare, Dir en grey). Kromě toho má Japonsko nejrozvinutější gotickou metalovou scénu. Nejznámějšími představiteli tohoto žánru jsou Moi dix Mois, D, Gram Maria, Asriel, Taia, Secilia Luna, Exist † Trace a další. Glam/ heavy / speed / thrash metalové kapely se formovaly v 80. a 90. letech (X Japan, Sex Machineguns, The Piass, Onmyo-Za, NoGoD a ostatní). Nedávno se také začala rozvíjet japonská extrémní metalová scéna: black metal a jeho subžánry, stejně jako melodický a moderní death metal (UnsraW, Blood Stain Child). Doom metal není v Japonsku příliš populární a hraje jej jen několik kapel. Nejčastěji jde o doom/death metal (například ranní UnsraW). Japonské rockové kapely jsou známé svým extravagantním zjevem (Visual kei), který se vyvinul z glamu, ale rozdělil se do několika směrů a pokrývá téměř všechny žánry metalu. Japonská metalová scéna byla dobře znázorněna ve filmu Global Metal.


Čína a Taiwan

V Číně a na Tchaj-wanu má metalová scéna určitá omezení kvůli neshodám s komunistickým kurzem země a národními tradicemi, ale přesto tam je, rozvíjí se a není pronásledována tak tvrdě, jako například v Severní Koreji nebo Íránu a různých muslimeských zemích. Nejznámějšími projekty v tomto regionu jsou Tang Dynasty (folk / heavy metal), Seraphim (symphonic / power metal), Voodoo Kungfu (death folk metal, progresivní death metal), Twisted Machine (nu Metal / rapcore / alternative). Rysem čínského metalu je jeho symbióza s národními tradicemi, mnoho kapel z tohoto regionu často kombinuje místní etnickou hudbu s různými styly metalu, experimentuje s melodií, jihovýchodní pentatonickou stupnicí a používá exotické nástroje. Za povšimnutí stojí také tradiční láska jižních Asiatů ke klasické hudbě - v souvislosti s níž si takové styly metalu, jako je symfonický metal, získaly značné množství fanoušků. Čínské kapely byly uvedeny v tématickém filmu Global Metal. Byli zastoupeni Kaiserem Ku z Dynasty Tang a Non Youngem z Ritual Day.


Indie, Srí-lanka, Singapur, Tailand

Metalová scéna v Indii zažívá boom. Rozšířily se zde žánry jako death a black metal (Demonic Resurrection, Cry, Exhumation) nebo progresivní metal (Amogh Symphony, Skyharbor). Existuje také rozvinutá thrashová scéna (Kryptos, Artillerie atd.). Srí Lanka má převážně experimentální skupiny jako Raaksha. Singapur má také jednu z nejrozvinutějších scén v jižní Asii. Jednou z nejpozoruhodnějších a nejlegendárnějších kapel v tomto regionu je Rudra, která odtamtud pochází. Ve filmu Global Metal reprezentoval indickou metalovou scénu Sahil Makhija (Demonstealer, Demonic Resurrection), Prashant Shah (Exhumace), Nolan Lewis (Kryptos), Anant Dwivedi (Prakalp), Vincent Pereira (Prakalp) a Sai Prabhakaran (Saiou Prabhakaran).


Izrael

V Izraeli se zrodil nový druh metalu - takzvaný 'orientální metal'. Sám o sobě je podžánrem folk metalu, ale dominuje mu orientální hudba. Tématem písní je zpravidla orientální mytologie (mytologie Mezopotámie, Asýrie, Persie), někdy se vyskytují biblické motivy. Nejjasnějšími představiteli orientálního kovu jsou Orphaned Land, Melechesh a Salem. V dokumentu Global Metal reprezentovali izraelskou metalovou scénu Kobi Farhi z Orphaned Land, Eran Segal a 'Evil' Haim z Whorecore, Butchered z Arall, Nir Nakav ze Salem a Yotam 'Defiler' z Prey for Nothing.


Další asijské státy

Obecně se uznává, že metal je populární pouze v Evropě a Americe. V poslední době však došlo k rychlému rozvoji metalové scény ve všech částech světa, včetně Asie. To je do značné míry způsobeno vznikem alternativních stylů hard rocku, jako jsou metalcore, industrial a nu metal. Japonsko, které představuje nejrozmanitější metalovou scénu, nějakým způsobem ovlivnilo popularizaci metalu ve východní Asii. Zejména v Jižní Koreji nyní existuje mnoho různých rockových kapel, které hrají hudbu v různých stylech. Metalová hudba získala v Jižní Koreji zvláštní popularitu díky Seo Taeji, muži, který se stal jedním z prvních korejských rockových hudebníků, kteří se proslavili nejen v Asii, ale také v Americe a Evropě. Za zmínku stojí také další kapely jako například Pia, TRAX, Oathean a Fatal Fear. Pro thajský rock je charakteristická lyrika a melodie. Proto většina kapel funguje v žánrech jako alternativní metal, metalcore a nu metal. Vietnam, navzdory svým socialistickým názorům, také nezaostává za ostatními asijskými zeměmi. Rock, který přinesli američtí vojáci během války ve Vietnamu, je stále velmi populární a zažívá rychlý rozvoj díky Ngu Cung, Microwave, Small Fire, Epione a Black Infinity.

Metal má problémy se šířením v muslimských zemích. Například alba skupin Metallica a Slayer, která již byla vydána a i ta budoucí, jsou v Jordánsku zakázána prodávat. Metalisté a fanoušci jsou obtěžováni policejními orgány v Egyptě, Maroku, Malajsii, kde policie často zatýká metalisty kvůli podezření ze satanismu, urážky náboženství nebo neslušného chování. V tomto ohledu místní metalové kapely žijí v undergroundu a jsou málo známé. Proto jsou centra metalové hudby soustředěna hlavně v nemuslimských zemích, kde omezení cenzury nejsou tak přísná.


Česká a Slovenská scéna

Česká heavy metalová hudba se ve světovém měřítku zatím nijak výrazně neprosadila a nemáme ani žádnou kapelu, která by patřila k užší světové špičce. V tomhle ohledu jsme zaostali i za kapelami našich severních sousedů, kde se dost výrazně prosadili Vader, Behemoth, Decapitated, Acid Drinkers nebo progresivní Riverside.

Přinejmenším ve východní Evropě si ale už koncem 80. let udělal slušné jméno Arakain, který patří k širší hudební špičce pořád. To že jsme se výrazněji neprosadili v metalovém světě ale neplatí pro některé výrazné muzikantské osobnosti. Jedním z nejznámějších a nejúspěšnějších hudebníků je jistě Martin Škaroupka. Tento brněnský rodák, absolvent brněnské konzervatoře se stal bubeníkem jedné z nejznámějších metalových kapel světa Cradle of Filth. Později se k němu navíc přidal další brněnský rodák Marek 'Ashok' Šmerda, který býval členem kapel Root (1999–2014), Death Sentence (90. léta) a Equirhodont (po roce 2000). V roce 2014 se připojil skrze dlouhodobou spolupráci s Martinem Škaroupkou v různých projektech ke Cradle of Filth nejprve jako záskok, později jako oficiální člen. V souvislosti s Martinem Škaroupkou je nutné zmínit ještě jednu z českých kapel, která se začíná prosazovat v zahraničí a které byl určitou dobu členem - brněnskou skupinu Symphonity. Již v roce 2020 tato kapela vyjela na své první evropské turné s hvězdami Rhapsody of Fire. (Perlička od Lukyho: Symphonity začali jako Otter, pak se přejmenovali na Nemesis. V roce 2003 - 2004 jsme s němi komunikovali, že jsme Nemesis my a byli jsme i dříve. Nechtěli o tom slyšet, nejdříve byli arogantní a pak přestali komunikovat... Soud jsme vyhráli a museli se přejmenovat právě na Symphonity :-)

Ke skvělé kariéře má našlápnuto také absoloventka ostravské kozervatoře, bubenice Veronika Lukešová (provdaná Mrázová). Ta hraje od roku 2014 na bicí se skupinou Kiske/Somerville a v rámci projektu Rock Meets Classic, do něhož se už zapojili rockoví velikáni jako Joey Tempest, Ian Gillan, Joey Lynn Turner a další vystoupila na festivalu ve Wackenu před osmdesátitisícovým davem. Klávesista Honza Vacík je členem německých Serious Black. Další čeští hudebníci ve světově známé kapele jsou Aleš Nejezchleba a Zdeněk Pradovský, kteří hrají v kapele Master, původem americké skupině frontmana Paula Speckmanna, která je považovaná za jednoho ze zakladatelů death metalu. Určitý význam si vydobily i další death metalové kapely Krabathor nebo Hypnos.

V oblasti folk metalu jsou i v zahraničí vysoce hodnocení Silent Stream Of Godless Elegy.

Vyjímkou z výše zmíněného hodnocení je black metalová scéna, která je ale dost specifická a řídí se převážně svými vlastními podzemními zákony. Kapely jako Root nebo Masters' Hammer zde patří ke kultovním skupinám celosvětového významu.

Co se týče samotných mladších kapel, je v dnešní době zcela běžné, že české koncertují v zahraničí, a také zde jezdí svoje tour, velmi často ve spolupráci s jinými zahraničními kapelami.

Dobře našlápnuto má také lovosická power/speed metalová skupina SteelFaith. Po řadě EP a singlových nahrávek vzniklo v roce 2017 debutové album s názvem Propustka z nebe. Za produkcí alba natočeného ve studiu The Barn nedaleko Litoměřic nestojí nikdo jiný, než zkušený metalový zvukový inženýr a producent Dan Friml (Mean Messiah, Trahir, Surma, v devadesátkách člen českých Voivod, kultovních Sebastian). Po pěti letech SteelFaith navazují druhou řadovou deskou s názvem MMXXII. Ta se krátce po vydání setkala s pozitivní odezvou fanoušků a následně byla zvolena albem měsíce v metalových hitparádách v Latinské Americe, Španělsku nebo Austrálii.

Za úspěch je také možné považovat skutečnost, že česká progresivní metalová skupina Seven podepsala smlouvu s německým gigantem - nahrávácí společností Nuclear Blast Records. Pod jeho křídly vyšlo v roce 2011 album s názvem Freedom Call.


Regionální scény v Čechách a na Slovensku

V Čechách, na Moravě a na Slovensku se kromě scén ve velkých městech, jako jsou Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, České Budějovice, Olomouc a Bratislava vyskytuje i několik dalších oblastí, které se vyznačují tím, že se v nich zrodilo větší množství zajímavých skupin.

Hranice na Moravě - Grace, Liveevil, Silent Stream of Godless Elegy, Tarantula, Traktor

Teplice - Action, Hlahol, Kabát, Motorband

Uherské Hradiště a okolí - Argema, Death Mosh Core (Veselí nad Moravou), Gate of Sorrow (Uherský Ostroh), Hypnos, Krabathor, Made by Zero, Neutral, Shaark (Bzenec), Six Degrees of Separation (Velký Ořechov, Terminator (Bzenec), Urschullum (Bzenec)

Vyškov - Dark Gamballe, Defeated, Melancholy Pessimism, Moral Insanity, Pigsty, Sanguis, Velká Morava


Bánská Bystrica - Acid Force, Anstratus, Hematit, Pathology Stench

Martin - Deus Pacis, Editor, Eufory


HM - Popis

HM - Texty

HM - Ženy v metalu