Původ: | Stony Brook, stát New York, USA |
Aktivní roky: | 1967 - současnost |
Styl: | Hard rock, heavy metal, occult rock, progresivní rock, psychedelický rock (v začátcích) |
Vydavatelé: | Columbia, CMC, Frontiers |
Web: | blueoystercult.com |
Podrobnosti: | BOC - wikipedia |
V New Yorku, na Long Islandu, vzniká BLUE ÖYSTER CULT, americká hardrocková a heavy metalová skupina, která následovala první vlnu inovátorů - BLACK SABBATH, LED ZEPPELIN nebo DEEP PURPLE. Proslavila se používáním sci-fi témat v textech a epickými živými představeními. Také byla pravděpodobně první skupinou, která použila lasery. Singl "Donť Fear The Reaper" z alba Agents of Fortune (1976) dosáhl v USA žebříčku 12. místa a skupina se v té době stala kultem. Dohromady prodali přes 14 milion alb.
Blue Öyster Cult vznikli v roce 1967 jako Soft White Underbelly (pod tímto názvem band příležitostně vystupoval v 70. a 80. letech na malých klubových koncertech ve Spojených státech a Velké Británii) ve společném domě na univerzitě Stony Brook na Long Islandu. Všechno začalo, když rockový kritik Sandy Pearlman zaslechl jam session, kterou tvořil spolužák ze Stony Brook Donald Roeser a jeho přátelé. Pearlman se nabídl, že se stane manažerem a tvůrčím partnerem formace, což hudebníci s nadšením přijali. Původní složení tvořili kytarista Roeser, bubeník Albert Bouchard, klávesista Allen Lanier, zpěváci Jeff Kagel (aka Krishna Das) a Les Braunstein a baskytarista Andrew Winters.
V říjnu 1967 Blue Öyster Cult poprvé vystoupili jako doprovodná parta Steva Noonana v tělocvičně Stony Brook University, přičemž koncert objednal Pearlman. Název bandu pochází z popisu Winstona Churchilla, který označil Itálii za "měkký podbřišek Osy". Pearlman byl pro Blue Öyster Cult zásadní – dokázal jim zajistit koncerty a nahrávací smlouvy s firmami Elektra a Columbia a poskytl jim své básně, které použili jako texty mnoha písní, včetně "Astronomy". Textař Richard Meltzer, rovněž student Stony Brook University, přispíval texty od jejich začátků až po poslední studiovou nahrávku. V roce 1968 se parta nastěhovala do svého prvního společného domu v Thomastonu v oblasti Great Neck ve státě New York a nahrála materiál pro společnost Elektra Records.
Braunstein odehrál svůj poslední koncert jako zpěvák Soft White Underbelly na jaře 1969. Jeho odchod vedl Elektru k rozhodnutí odložit nahrávky pořízené s jeho vokály.
Eric Bloom byl původně najat jako akustický inženýr, ale nakonec se stal hlavním zpěvákem a nahradil Braunsteina díky sérii tří nepravděpodobných náhod. Jednou z nich bylo, že se Lanier rozhodl připojit k Bloomovi na cestě na koncert na severu státu, kde strávil noc s Bloomovými bývalými kolegy z vysoké školy a poslechl si staré nahrávky jeho vokálního projevu. Díky tomu byla Bloomovi nabídnuta role zpěváka Soft White Underbelly. Špatná recenze koncertu ve Fillmore East v roce 1969 však přiměla Pearlmana změnit jméno – nejprve na Oaxaca, poté na Stalk-Forrest Group. Pearlman rovněž přidělil členům umělecká jména – 'Jesse Python' pro Erica Blooma, 'Andy Panda' pro Andyho Winterse, 'Prince Omega' pro Alberta Boucharda a 'La Verne' pro Allena Laniera. Pouze Buck Dharma si ponechal své vlastní.
Skupina pro Elektru nahrála ještě jednu desku, ale nakonec u Elektra Records vyšel pouze singl "What Is Quicksand?" (a to pouze v promo edici 300 kusů). St. Cecilia: The Elektra Recordings vyšla až v roce 2001 u Rhino Handmade Records. Na St. Cecilia: The Elektra Recordings zpíval Bloom jako hlavní vokalista, ale v několika skladbách převzal hlavní vokály i Roeser – tento model sdílení zpěvů zůstal charakteristickým rysem Blue Öyster Cult po celou jejich kariéru. Pod Bloomovým vedením se Soft White Underbelly a Stalk-Forrest Group staly domácími formacemi Stony Brook University, kde si získaly solidní popularitu.
Po několika dalších dočasných názvech, včetně Santos Sisters, se v roce 1971 sestava ustálila na názvu Blue Öyster Cult. Newyorský producent, skladatel a autor znělek David Lucas viděl Blue Öyster Cult vystupovat, pozval je do svého studia Warehouse a produkoval čtyři demosnímky. S nimi se Pearlmanovi podařilo zajistit přejmenovanému souboru další konkurz u Columbia Records. Clive Davis byl nahrávkami nadšený a podepsal s nimi smlouvu. První studiovku pak Lucas nahrál a produkoval ve svém osmistopém studiu. Krátce poté opustil kapelu Andy Winters a nahradil ho Joe Bouchard, bratr Alberta.
Debutová deska Blue Öyster Cult vyšla v lednu 1972 a její černobílý obal navrhl výtvarník Bill Gawlik. Nahrávka obsahovala skladby "Cities on Flame with Rock and Roll", "Stairway to the Stars" a "Then Came the Last Days of May". V té době už se zvuk formace více orientoval na hard rock, ale v písních jako "She's As Beautiful As a Foot" a "Redeemed" byly stále patrné psychedelické kořeny. Pearlman měl ambici, aby se Blue Öyster Cult stali americkou odpovědí na Black Sabbath. Všichni členové souboru kromě Allena Laniera zpívali hlavní vokály, což zůstalo běžnou praxí i na mnoha dalších počinech, přestože většinu skladeb převzal Eric Bloom. Prvotina se prodávala solidně a band vyrazil na turné s umělci jako The Byrds, Mahavishnu Orchestra a Alice Cooper. Během koncertního šňůrování se jejich zvuk stal tvrdším a přímočařejším.
Následující studiovka Tyranny and Mutation, vydaná v roce 1973, vznikla během turné k první desce. Obsahovala skladby jako "The Red and the Black", "Hot Rails to Hell" a "Baby Ice Dog", která byla první z mnoha spoluprací kapely s Patti Smith. Oproti debutu se vyznačovala tvrdším rockovým přístupem, ačkoli kompozice byly současně stále propracovanější. Tato nahrávka překonala svého předchůdce, což byl trend, jenž pokračoval i na několika následujících LP.
Třetí studiové album Secret Treaties z roku 1974 si vysloužilo velmi příznivé recenze a přineslo skladby jako "Career of Evil" (opět ve spolupráci s Patti Smith), "Dominance and Submission" a "Astronomy". Díky neustálému koncertování byla už v té době parta schopna vystupovat jako headlineři. Studiovka pokračovala ve vzestupném prodejním trendu a nakonec získala zlatou desku. Jelikož všechna tři alba z tohoto formativního období měla černobílé obaly, bývá tato éra fanoušky i kritiky označována jako 'černobílá léta'.
První koncertní album On Your Feet or on Your Knees (1975) zaznamenalo větší úspěch a získalo zlatou desku. Jeho úspěch poskytl Blue Öyster Cult více času na přípravu další studiovky. Členové si pořídili domácí nahrávací zařízení a pořídili demosnímky pro nové skladby.
Následující studiové album Agents of Fortune (1976), opět produkované Davidem Lucasem, se stalo prvním platinovým počinem kapely. Obsahovalo průlomový singl "(Don't Fear) The Reaper", který se vyšplhal na 12. příčku hitparády Billboard a stal se klasikou hard rocku. Mezi další výrazné skladby patřily "(This Ain't) The Summer of Love", "E.T.I. (Extra-Terrestrial Intelligence)" a "The Revenge of Vera Gemini". Díky domácím demosnímkům byla tvorba více individuální – na rozdíl od dřívějších desek zde zcela chyběla vzájemná spolupráce členů. Přestože album stále neslo typické hardrockové znaky kapely a ponuré texty, skladby měly konvenčnější strukturu a produkce byla uhlazenější. Poprvé a zároveň naposledy se na albu objevily hlavní vokály všech pěti členů – Allen Lanier zpíval "True Confessions", Albert Bouchard tři skladby, Joe Bouchard a Donald Roeser po jedné a Eric Bloom vedl pouze čtyři z deseti písní.
Během turné kapela obohatila svou světelnou show o lasery, čímž se stala jednou z prvních skupin, které tuto technologii při živých vystoupeních používaly.
Další studiovka Spectres (1977) přinesla hit "Godzilla" a stala se jedním z nejprodávanějších alb skupiny. Obsahovala i známé skladby jako "I Love the Night" a "Goin' Through the Motions". Přesta nedosáhla platinového statusu a prodalo se jí méně než předchozího Agents of Fortune. Desku charakterizovala ještě uhlazenější produkce a pokračující rozdělení hlavních vokálů mezi členy – Allen Lanier tentokrát nezpíval, a i Eric Bloom vedl méně než polovinu písní.
Následovalo živé album Some Enchanted Evening (1978). Ačkoli původní záměr byl vytvořit dvojalbum podobně jako On Your Feet or on Your Knees, vydavatelství Columbia trvalo na zkrácení na jedno LP. I tak se nahrávka stala nejúspěšnějším albem Blue Öyster Cult – prodalo se přes dva miliony kopií. Znovu potvrdila, že přestože studiová tvorba skupiny směřovala k sofistikovanější produkci, na pódiu šlo stále o ryzí hard rock.
Rok 1979 přinesl LP Mirrors, produkované Tomem Wermanem, známým spoluprací s Cheap Trick či Tedem Nugentem. Místo tradičních producentů Sandyho Pearlmana (který se mezitím stal manažerem Black Sabbath) a Murrayho Krugmana sázela kapela na nový přístup a nejlesklejší produkci ve své diskografii. Donald Roeser, autor největších hitů skupiny, se více prosadil jako hlavní zpěvák – vedl čtyři z devíti skladeb. Prodeje však byly spíše zklamáním.
Práce Sandyho Pearlmana pro Black Sabbath vedla k tomu, že na další album byl přizván producent Heaven and Hell Martin Birch. Cultösaurus Erectus (1980) znamenalo návrat ke tvrdšímu zvuku. Ačkoliv se o hlavní vokály dělili bratři Bouchardové a Roeser, většinu skladeb zpíval Bloom. Deska získala pozitivní recenze, ve Velké Británii se vyšplhala až na 12. příčku žebříčku, v USA však nezaznamenala stejný ohlas. Píseň "Black Blade", kterou Bloom napsal s textařem a autorem sci-fi Michaelem Moorcockem, vychází z jeho epické ságy o Elricovi z Melniboné. Kapela podpořila album společným turné s Black Sabbath, které neslo název "Black and Blue".
Birch se ujal produkce i následující desky Fire of Unknown Origin (1981), jež se vyšvihla na 24. příčku Billboard 200 a stala se tak nejúspěšnější studiovkou skupiny. Největším hitem alba byla skladba "Burnin' for You", kterou Roeser napsal s Richardem Meltzerem – původně ji plánoval pro své sólové album Flat Out (1982), ale nakonec se rozhodl ji nabídnout domovské kapele. I přes návrat k tvrdšímu zvuku bylo album protkáno syntezátory a v některých skladbách byl patrný vliv nové vlny. Obsahovalo také fanouškovsky oblíbené kousky jako "Joan Crawford" (inspirovanou knihou a filmem Mommie Dearest) a "Veteran of the Psychic Wars", opět s textem Moorcocka. Některé skladby byly napsány pro animovaný film Heavy Metal, ale nakonec se ve snímku objevila jen "Veteran of the Psychic Wars" – ironicky jako jediná, která pro film původně určena nebyla. Deska znamenala komerční oživení a získala zlatou desku – poprvé od dob Spectres.
Během turné k Fire of Unknown Origin došlo ke konfliktu mezi členy, což vedlo k odchodu bubeníka Alberta Boucharda. Za bicí usedl Rick Downey, jejich dřívější osvětlovač. Tím skončila nejslavnější sestava Blue Öyster Cult.
Po odchodu z Blue Öyster Cult pracoval Albert Bouchard pět let na sólové nahrávce inspirované básní Sandyho Pearlmana "Imaginos". Skupina mezitím vydala své třetí živé album Extraterrestrial Live. Poté se odebrala do studia, kde pod vedením producenta Bruce Fairbairna vznikla deska The Revölution by Night (1983). Po dvou tvrdších počinech se formace vydala směrem k více rádiově přístupnému AOR zvuku. Výsledek měl dílčí úspěch — zejména singl "Shooting Shark", který napsal Donald Roeser s Patti Smith a na baskytaru jej nahrál Randy Jackson. Skladba se dostala na 83. místo hitparády. Bloomova "Take Me Away" se pak hrála na FM stanicích. Přesto zůstala odezva vlažnější a titul nedosáhl na zlatý status, čímž začalo druhé komerční útlumové období kapely. Po turné Rick Downey odešel a Blue Öyster Cult zůstali bez bubeníka.
Skupina se na krátkou dobu znovu spojila s Albertem Bouchardem během kalifornského turné v únoru 1985, známého jako 'Albert Returns Tour'. Tato spolupráce však přinesla další napětí — Bouchard doufal v trvalý návrat, zatímco zbytek ho považoval pouze za dočasnou výpomoc. Po turné odešel, stejně jako klávesista Allen Lanier, a zůstali jen tři původní členové. Fanoušci tomuto období někdy přezdívají '3ÖC'.
Blue Öyster Cult přizvali bubeníka Jimmyho Wilcoxe a klávesistu Tommyho Zvonchecka, aby dokončili Club Ninja. Nahrávka se nesetkala s příznivým ohlasem; z několika skladeb napsaných výhradně externími autory měla jistý úspěch pouze "Dancin' in the Ruins", která se objevila v rádiích a na MTV. Nejvýraznějším autorským příspěvkem členů skupiny byla "Perfect Water", napsaná Donaldem Roeserem a Jimem Carrollem, známým díky knize The Basketball Diaries. Přestože většina kapely dnes desku hodnotí kriticky, Joe Bouchard ji označil za geniální — alespoň co se zmíněné písně týče.
Po turné v Německu odešel i Joe Bouchard. Z klasické sestavy tak zůstali pouze Eric Bloom a Donald Roeser, kvůli čemuž se skupině začalo přezdívat 'Two Öyster Cult'. Baskytaru převzal Jon Rogers, který s nimi dokončil zbytek koncertního turné roku 1986. Poté následovala krátká pauza od koncertování i nahrávání.
Když se Blue Öyster Cult v létě 1987 rozhodli přijmout nabídku na vystoupení v Řecku, kapela se znovu sešla. Wilcox odešel, Zvoncheck byl kvůli vysokým finančním požadavkům propuštěn. Do sestavy se vrátil Allen Lanier, čímž se obnovilo jádro skupiny, doplněné o baskytaristu Rogerse a bubeníka Rona Riddlea.
Columbia Records odmítla vydat projekt Imaginos jako sólové album Alberta Boucharda. Místo toho se rozhodlo, že nahrávka vyjde v roce 1988 pod jménem Blue Öyster Cult, s novými vokály Erica Blooma a Donalda Roesera a přepracovanými kytarovými party, které nahradily většinu původních verzí. I přesto, že Joe Bouchard a Allen Lanier již dříve přispěli některými doprovodnými party, do výsledné verze byli uvedeni všichni původní členové. Přestože Imaginos získal pochvalnou recenzi v časopise Rolling Stone, komerčně propadl a chyběla mu odpovídající podpora labelu. Když CBS Records, mateřskou společnost Columbie, odkoupilo Sony a transformovalo na Sony Music Entertainment, Blue Öyster Cult byli ze stáje společnosti vyřazeni.
Blue Öyster Cult strávili následujících jedenáct let na turné bez vydání nového studiového materiálu. Výjimkou byly dvě čerstvé skladby pro soundtrack k filmu Bad Channels (1992) a kolekce znovu nahraných klasik původní sestavy s názvem Cult Classic, která vyšla v roce 1994. Ačkoliv trojice zakládajících členů zůstala beze změny, rytmická sekce prošla výraznými obměnami. V roce 1991 odešel bubeník Ron Riddle, na jehož postu se postupně vystřídali Chuck Burgi (1991 – 1992, 1992 – 1995, 1996 – 1997), John Miceli (1992, 1995), John O'Reilly (1995 – 1996) a Bobby Rondinelli (1997 – 2004). Baskytarista Jon Rogers odešel v roce 1995 a nahradil ho Danny Miranda.
Koncem 90. let si Blue Öyster Cult zajistili smlouvu s CMC Records (později pohlcenou Sanctuary Records) a pokračovali v intenzivním koncertování. Vydali dvě studiovky: Heaven Forbid (1998) a Curse of the Hidden Mirror (2001). Na obou se podílel spisovatel John Shirley, známý svými kyberpunkovými a hororovými romány. Na první nahrávce hráli převážně Miranda a Burgi, ale v několika skladbách hostoval i původní basák Jon Rogers a v jedné se za bicí posadil Rondinelli, který se ke skupině připojil na sklonku natáčení. Na druhém albu už rytmickou sekci tvořili výhradně Miranda s Rondinellim, a oba se zapojili i do skládání. Oba tituly se však prodávaly jen velmi skromně.
V roce 2002 vyšla další živá nahrávka doprovázená DVD A Long Day's Night, zaznamenaná během jediného koncertu v Chicagu. Podílela se na ní tehdejší sestava: Bloom, Roeser, Lanier, Miranda a Rondinelli. Ačkoli od roku 1997 do roku 2004 panovala personální stabilita, poté nastaly opět změny. V roce 2004 opustil skupinu Rondinelli a jeho místo zaujal Jules Radino. Ve stejném roce odešel i Miranda, aby přijal nabídku hrát s Queen + Paulem Rodgersem jako náhrada za Johna Deacona. Na jeho post nastoupil Richie Castellano, který později příležitostně zastával i roli zpěváka. V roce 2001 vydala reediční odnož Sony/Columbia, Legacy Records, rozšířená vydání prvních čtyř studiových alb Blue Öyster Cult. Tyto verze obsahovaly i dosud nevydané demo snímky, nahrávky ze studiových sessions, živé záznamy (např. z EP Live 72) a materiál z éry Stalk-Forrest Group.
Allen Lanier ukončil koncertní činnost v roce 2007 poté, co se skupinou nevystupoval od konce roku 2006. Castellano přešel na rytmickou kytaru a klávesy (v roce 2005 rovněž zaskočil za nemocného Bucka Dharmu na dvou koncertech) a pozici baskytaristy převzal Rudy Sarzo (dříve Quiet Riot, Whitesnake, Ozzy Osbourne a Dio). Kapela však nadále využívala i hostující hráče – Dannyho Mirandu a Jona Rogerse – kteří zaskakovali, když byl Sarzo nepřítomen. Ten se nakonec stal oficiálním členem, a Rogers příležitostně vystupoval i nadále. V únoru 2007 pokračovala remasterová série Sony Legacy vydáním rozšířených verzí Spectres a koncertního Some Enchanted Evening.
V červnu 2012 skupina oznámila, že Rudy Sarzo odchází, a nahradil ho bývalý baskytarista Utopia Kasim Sulton. V srpnu bylo oznámeno vydání sedmnáctidiskového box setu The Complete Columbia Albums Collection, který vyšel 30. října. Obsahoval remasterované verze prvních alb, ale i dlouho očekávané reedice titulů jako On Your Feet or on Your Knees (1975), Mirrors, Cultösaurus Erectus, Fire of Unknown Origin, Extraterrestrial Live, The Revölution by Night, Club Ninja a Imaginos. Exkluzivní součástí byly i dva disky rarit, béček, demosnímků a rozhlasových vystoupení. V rámci oslav 40. výročí založení Blue Öyster Cult se na speciální newyorské akci tehdejší sestava kapely poprvé po 25 letech setkala s původními členy Joem a Albertem Bouchardovými a Allenem Lanierem.
Zakládající klávesista a kytarista Allen Lanier zemřel 14. srpna 2013 na chronickou obstrukční plicní nemoc.
V roce 2016 Albert Bouchard opět vystoupil s aktuální sestavou Blue Öyster Cult při speciálních koncertech v New Yorku, Los Angeles, Dublinu a Londýně, kde zaznělo kompletní album Agents of Fortune. Do setlistu byly zařazeny i méně hrané nebo vůbec poprvé uvedené skladby z této desky, jako "True Confessions", "The Revenge of Vera Gemini", "Sinful Love", "Tenderloin", "Debbie Denise", nebo dlouho opomíjená "Morning Final". Nechyběla ani fanouškovská oblíbenkyně "Five Guitars", která nezazněla od Albertova odchodu v roce 1981. Bouchard se zapojil do různých skladeb zpěvem, kytarou, činely i bicími.
V květnu 2017 Bloom potvrdil v Castellanově podcastu "Band Geek", že kapela plánuje nové album na rok 2018 a zvažuje nabídky od několika vydavatelství. Dodal, že kvůli závazkům Kasima Sultona s Toddem Rundgrenem bude po zbytek roku opět vystupovat Danny Miranda, který byl následně uveden na oficiálních stránkách jako trvalý člen s poznámkou, že se "vrátil do BÖC" začátkem roku.
V únoru 2019 Buck Dharma oznámil, že Blue Öyster Cult připravují nové studiové album, jehož vydání plánují na podzim. 10. července bylo potvrzeno podepsání smlouvy s vydavatelstvím Frontiers Music a oficiální zahájení prací na novém materiálu. "Od posledního studiového alba BÖC uplynula dlouhá doba. Nahrávání s Dannym, Richiem a Julesem by mělo být skvělou zkušeností – koncertujeme spolu roky a těšíme se, že se zapojí i do autorského procesu," uvedl Bloom. Dharma doplnil, že polovina písní je hotová a zbytek bude vznikat během nahrávání. V únoru 2020 zveřejnil Castellano na Facebooku krátké video, kde s Bloomem potvrzují práci na nové desce na dálku přes nástroj ConnectionOpen.
V srpnu 2020 kapela oznámila, že 9. října vyjde jejich patnácté studiové album The Symbol Remains. Devatenáctiletá pauza mezi ním a Curse of the Hidden Mirror představuje nejdelší mezeru v jejich diskografii. Novinka byla přijata velmi kladně, a písně jako "Box in my Head" a "Nightmare Epiphany" byly vyzdvihovány jako návrat ke kořenům a opětovné přiklonění k rockovějšímu zvuku.
Název Blue Öyster Cult pochází z básně, kterou v 60. letech napsal manažer Sandy Pearlman. Byla součástí jeho poezie "Imaginos", jež se později stala základem pro stejnojmenné album Imaginos (1988). Pearlman vymyslel také dřívější název kapely Soft White Underbelly, inspirovaný Churchillovým označením Itálie během druhé světové války. V jeho poetickém univerzu představoval Blue Öyster Cult tajnou skupinu mimozemšťanů, kteří skrytě ovlivňují dějiny Země. „Zpočátku kapela s názvem váhala, ale nakonec ho přijala a začala připravovat své debutové album,“ vzpomínal Pearlman. V rozhovoru pro britský časopis *ZigZag* z roku 1976 uvedl, že jméno kapely vzniklo jako anagram slov "Cully Stout Beer".
Přidání přehlásky navrhl Allen Lanier, ačkoli rockový publicista Richard Meltzer tvrdí, že s tímto návrhem přišel až poté, co název vymyslel Pearlman — údajně kvůli "wagnerovskému aspektu metalu". Umlauty a diakritická znaménka v názvech později napodobily i další kapely, například Motörhead, Mötley Crüe nebo Queensrÿche.
Logo kapely navrhl Bill Gawlik v lednu 1972. Symbol připomínající hákový kříž je inspirován řeckou mytologií, kde představuje Krona (Kronose), krále Titánů a otce Dia. Zároveň jde o alchymistický znak pro olovo — jeden z nejtěžších kovů — a astrologický symbol Saturna, římského boha zemědělství. Pearlman v tomto znaku spatřoval spojení s hutným a zkresleným zvukem kapely a právě proto jej přijal jako výstižný vizuální prvek spojený s pojmem "heavy metal". Mystické, alchymistické a náboženské konotace loga mu dodávaly prvek dekadence a tajemství.
Poprvé se formální označení The Blue Öyster Cult objevilo na obalu a etiketě jejich druhého alba Tyranny and Mutation.
Blue Öyster Cult zasáhli široké spektrum hard rocku a heavy metalu. Díky záhadným textům, literárním odkazům a sofistikované poetice si vysloužili označení 'heavy metalová kapela myslícího člověka'. Jejich vliv přiznávají mimo jiné Iron Maiden, Metallica, Fates Warning, Iced Earth, Cirith Ungol, Alice in Chains, Twisted Sister, Ratt, Steel Panther, Green River (a později Mudhoney), Body Count, Possessed, Candlemass, Saint Vitus, Trouble, Opeth, White Zombie, Kvelertak, HIM, Turbonegro, Radio Birdman, The Cult, The Minutemen, Firehose, Hoodoo Gurus, Widespread Panic, Queens of the Stone Age, Umphrey's McGee, Stabbing Westward, Royal Trux a Moe.
Odkaz kapely však přesáhl samotnou hudbu. Spisovatel Shawn St. Jean označil text písně "Astronomy" za inspirační zdroj pro pozdější kapitoly svého fantasy románu Clotho's Loom, jehož část se odehrává ve fiktivním baru 'Four Winds Bar' – pojmenovaném po Sandym Pearlmanovi. Verše Blue Öyster Cult hrály klíčovou roli i ve struktuře románu Kariéra zla od Roberta Galbraitha (pseudonym J. K. Rowlingové), kde se stávají součástí samotného děje.
Nejslavnější skladba kapely, "(Don't Fear) The Reaper", pronikla hluboko do popkultury. Objevila se ve skeči "More Cowbell" v pořadu Saturday Night Live, kde se stala předmětem legendární komediální scény. Originální nahrávku produkoval v newyorském studiu The Record Plant David Lucas, který s Donaldem Roeserem nazpíval doprovodné vokály a pravděpodobně nahrál i ikonický part na cowbell – i když se o autorství dělí s Ericem Bloomem a Albertem Bouchardem.
Píseň zazněla v kultovním hororu Halloween (1978) Johna Carpentera, v úvodní sekvenci televizní adaptace The Stand (1994) Stephena Kinga a v coververzi od The Mutton Birds ve filmu The Frighteners (1996) Petera Jacksona. Výrazně se objevila také ve filmu The Stoned Age (1994), kde tvoří součást děje, a ve snímku Gone Girl (2014), kde zní v autorádiu během scény s Benem Affleckem. Nechyběla ani v počítačové hře Ripper (1996) od Take Two Interactive a znovu ožila ve hře Returnal z roku 2021.
Blue Öyster Cult jsou jednou z těch vzácných kapel, které nejen formovaly zvuk určité éry, ale dokázaly ho i překročit – inteligencí, imaginací a vytrvalostí. Jejich hudba je kronikou vědeckofantastických vizí, esoterických symbolů, dekadence a temné romantiky, podaných s rokenrolovým zápalem a technickou přesností. Zůstávají kapelou, která se nikdy nebála experimentovat, ale přitom nikdy neztratila kontakt se svými kořeny. Po více než pěti dekádách na scéně jsou Blue Öyster Cult stále silní – jako symbol, který přetrvává.