V polovině první dekády nového tisíciletí se stal komerční silou metalcore, hybrid extrémního metalu a hardcore punku. V průběhu 80. a 90. let byl metalcore převážně undergroundovým fenoménem; mezi průkopnické kapely patří Earth Crisis, mezi další významné kapely patří Converge, Hatebreed a Shai Hulud. V roce 2004 byl melodický metalcore - ovlivněný i melodickým death metalem - natolik populární, že desky The End of Heartache od Killswitch Engage a The War Within od Shadows Fall debutovaly na 21., resp. 20. místě žebříčku Billboard.
Z metalcoru se dále ještě vyvinul i mathcore, rytmicky komplikovanější a progresivnější styl, který na světlo světa vynesly kapely jako The Dillinger Escape Plan, Converge a Protest the Hero. Hlavním charakteristickým rysem mathcoru je používání lichých časových signatur a bývá popisován jako rytmicky srovnatelný s free jazzem.
Heavy metal zůstal populární i v roce 2000, zejména v kontinentální Evropě. V novém tisíciletí se Skandinávie stala jednou z oblastí produkujících inovativní a úspěšné kapely, přičemž nejvýznamnějšími trhy byly Belgie, Nizozemsko a zejména Německo. Metalová hudba je ve Skandinávii a severní Evropě přijímána příznivěji než v jiných regionech díky společenské a politické otevřenosti v těchto oblastech; zejména Finsko bylo často nazýváno "zemí zaslíbenou heavy metalu", protože v současnosti zde na každých 100 000 obyvatel připadá více než 50 metalových kapel - více než v jakémkoli jiném národě na světě. Mezi zavedené metalové kapely z kontinentu, které se v letech 2003-2008 umístily s několika alby v první dvacítce německých hitparád, patří finská skupina Children of Bodom, norští Dimmu Borgir, němečtí Blind Guardian a švédští HammerFall.
V roce 2000 se objevila žánrová fúze extrémního metalu známá jako deathcore. Deathcore zahrnuje prvky death metalu, hardcore punku a metalcoru. Deathcore se vyznačuje charakteristickými rysy, jako jsou death metalové riffy, hardcore punkové breakdowny, deathový growling, vokály znějící jako 'prasečí kvičení' a screaming. Mezi deathcorové kapely patří Whitechapel, Suicide Silence, Despised Icon a Carnifex.
Termín 'retro-metal' se používá pro označení kapel, jako jsou texaští The Sword, kalifornští High on Fire, švédští Witchcraft a australští Wolfmother. The Sword na albu Age of Winters (2006) hodně čerpali z tvorby Black Sabbath a Pentagram, Witchcraft přidali prvky folk rocku a psychedelického rocku a na debutovém albu Wolfmother z roku 2005 měli varhany podobné Deep Purple a akordické riffování hodné Jimmyho Page. Skupina Mastodon, která hraje ve stylu progressive/sludge se stala inspirací pro tvrzení o metalovém obrození ve Spojených státech, které někteří kritici nazvali 'novou vlnou amerického heavy metalu'.
S novým tisíciletím přicházejí i nové skupiny. Na našem území již není nouze o metalové kapely hrající různé styly, od heavy metalu přes metalcore až po grindcore. V roce 2000 vzniká kapela Umbrtka, která pod vedením známého Lorda Morbivoda vytváří experimentální black metal. Ve znamení black metalu se ubírá i další významná kapela Mater Monstifera, která se orientuje na atmosferický black metal. Grindcoru se nově věnuje kapela Spasm, mající na svém kontě celkem tři alba a koncertuje hojně i v zahraničí. Pro tuto kapelu je typický neotřelý a provokativní pódiový projev.
V roce 2002 je založena nevšední pražská kapela Belligerence, která si svým agresivním death/blackem brzy získává mnoho fanoušků a stává se častým hostem pražských metalových klubů. Je to také i díky bravurnímu zpěvu zpěvačky Apie, která svým hutným growlingem ukázala, že i na domácí scéně existují nadané metalové vokalistky.
Následující rok spatřila světlo světa formace Heiden. Kapela se na počátku své tvorby ubírala spíše směrem k pagan/black metalu, poté se od roku 2006 stylově posunula a její styl by se dal označit spíše jako melodický post–black metal. Zpěv zpěváka zde není typicky blackmetalový, ale spíše deklamační. Kapela v roce 2011 získala cenu akademie Anděl v kategorii hard and heavy za desku Dolores a také cenu album roku v anketě Břitva. Ke stylovému přerodu skupiny se vyjadřuje v rámci recenze alba Dolores publicista Ladislav Oliva takto: „Brněnští Heiden dávno opustili teritorium lesního black metalu, v němž kdysi konkurovali Trollech, a přestože ještě před pár lety s nimi sdíleli i společný disk, zhruba v té době započala jejich druhá éra. Éra postupného a plynulého opouštění čistě blackmetalového znění a čím dál citelnějšího otvírání se novým výrazovým dobrodružstvím. Ortodoxní blackmetalisti sice můžou žvanit cosi o zradě, nicméně ať si žvaní cokoliv, na jedinečném výsledku nemůžou změnit nic.“
V dalším roce vznikl celý zástup vynikajících českých kapel. Abstract Essence uchopili metalovou hudbu velmi nevšedně a díky tomu si na domácí scéně získali silnou základnu posluchačů. Jejich styl by se dal označit jako progresivní death/thrash/experimental/melodic metal. Dominují zde klávesy, kytary a velmi specifický zpěv vokalisty Ondřeje Zbránka. Kapela koncertuje pravidelně po velkých českých festivalech, jako je například Brutal Assault. Další velmi významnou formací, pohybující se na poli crossoveru s metalovými prvky, jsou pražští Atarri Terror. Kapela se začala velmi brzy po svém vzniku prosazovat i v zahraničí. Jako jeden z jejich největších úspěchů je nutno uvést předskakování kapele Korn na jejich pražském koncertu v roce 2009. Skupina vydala tři velmi úspěšná alba a řadí se mezi špičku české tvrdě-rockové scény. O svém stylovém zařazení v rozhovoru pro Fobiazine z března 2012 řekli: „…furt s námi spojovali System of a Down, což chápu, přece jen to míchání stylů a humor jsme měli podobný. … ale to, že se nikdy nebudeme brát úplně vážně, tam vždycky zůstane. No a nesmysl... tak často taky člověk slýchal, že zníme jak Korn a Limp Bizkit. Což mi přijde, že to říkaj lidi, kteří snad v životě nikdy nic jiného neslyšeli. Kde tam jsou proboha Korn a Limp Bizkit?“
Naprosto odlišnou cestou se vydala blackmetalově orientovaná formace Panychida. Po prvních promo nahrávkách sklidila pozitivní odezvu z řad kritiky. Postupně kapela nahrála tři alba. Vystupovali na předních českých metalových festivalech.
V blackmetalovém stylu se nesla i novojičínská formace Sator Marte, ta se vyznačuje svým pure black metalem a v její tvorbě nacházíme vliv kapel jako Mayhem a Bathory. V rozhovoru pro časopis Spark kapela uvádí ke svému hudebnímu žánru toto: "Black metal hrajeme proto, že se nám prostě líbí, je nám nejblíže. Pokud někoho naše tvorba zajímá, těší nás to. Pokud ne, ať neposlouchá. Je nám to jedno."
Velmi známým jménem je kapela Dymytry. Tato formace, založená v roce 2003 těží hlavně z pódiové prezentace. Po vzoru kapely Slipknot jsou všichni její členové v maskách, které působí jako postava legendárního filmového predátora. Stylově se zpočátku podobala dobře známé kapele Arakain. Kapela se označuje stylem "psy-core". Zásadní je ovšem to, že Dymytry prozatím jako jediná česká kapela vystupovala na největším metalovém festivalu v Evropě – na kultovním německém Wackenu.
Domácí metalová scéna citelně roste. V dalších letech vznikají nové, mladé skupiny. Tento stav by se dal přirovnat ke trendu severských států, kde se velmi mnoho mladých lidí věnuje hraní v kapele. Po roce 2000 proto neustále nacházíme nová jména. Kapely, které je vhodné alespoň zmínit, rozdělme tedy žánrově. Začneme s těmi extrémnějšími směry. Black metalu se věnovaly či věnují kapely jako Secret of Darkness, Amortez, mladí Desire For Sorrow nebo Gorgonea Prima (ta reprezentuje black metal s prvky elektronické hudby). Co se týče čistě elektronického metalu, jmenujme skupinu Minority Sound. Stále více populární styly jsou mísící metalcore, deathcore a death metal. Zde je nutné uvést kapely Translunaria, (která již bohužel ukončila činnost), přední českou formaci Smashed Face, či Victims nebo Suffocate With Your Fame. K samotnému death metalu pak tíhnou kapely jako Neurotic Machinery.
Pokud budeme hledat skupiny věnující se melodickému metalu, zde je už počet výrazně vyšší, ať se již jedná o kapely v čele s frontmankami či frontmany. Jmenujme alespoň Everlasting Dark, Demencia Mortalis, Silent Hill, Misty Ways, Arch of Hell. Pokračujeme k folk metalu, kde jsou v popředí pražští Cruadalach, Žrec, či formace stojící na pomezí folk metalu a klasické hudby Clowed Forehead. Dále čistě classic-metaloví Eclipce a formace Hyperion. Ve stylu power či speed metal je třeba zmínit kapely Eagleheart, Salamandra, Sagittari či Rimortis.
Velmi unikátní projekt na pomezí rocku, metalu a opery vznikl v Praze. Projekt nese název Antigona, rocková opera s hudbou Milana Steigerwalda a libretem Pavly Forest. Světová koncertní premiéra se uskutečnila v roce 2006 v pražském kongresovém centru. O dva roky později proběhla světová divadelní premiéra na prknech Divadla v Dlouhé. V této rockové opeře vystoupuje i přední česká operní pěvkyně Eva Urbanová, alternovaná sopranistkou Lívií Vénosovou v roli bohyně osudu Moiry. Další z řad operních pěvců je basista Pavel Opava v roli Háda. Tato rocková opera se setkala s velmi kladnou kritikou a těší se velké návštěvnosti publika. Je ukázkou propojení tvrdě rockové hudby s klasickými pěvci a hudebníky, což je v zahraničí již běžnou praxí. Autoři propagují svůj projekt následovně: „Netradiční zpracování otevírá na scéně českého hudebního divadla zcela nový divácký prožitek. Nechte se unést na vlnách tajemného příběhu v podání špiček rocku a opery, krásných akrobatek a rockové kapely.“
Aktuální stav heavy metalu se na domácí scéně neustále zlepšuje, jsou zakládány nové metalové formace, zvyšuje se prestiž domácí metalové hudby, a to nejen díky kvalitním festivalům, ale i díky možnosti šíření domácí hudby přes internet. Celkem je v roce 2012 registrováno na serveru Bandzone.cz 4537 metalových kapel (filtr nastaven na Českou republiku a všechny odnože heavymetalu). Uvážíme-li, že prakticky každá česká kapela má na tomto serveru svůj profil, ať už se jedná o naprosté nováčky či skupiny velikosti Arakainu či Kabátů, můžeme se podle těchto údajů orientovat alespoň v jejich přibližném počtu. Samozřejmě je nutno brát v potaz, že některé registrované kapely již sice ukončily činnost, ovšem i tak je možno dedukovat, že u nás aktuálně funguje více než třitisíce metalových kapel a z těchto údajů je naprosto zřejmé, jak je naše domácí metalová scéna početná.