KABÁT

Historie

Odkaz

KABÁT


Původ:Teplice, Československo
Aktivní roky:1983 - 1985, 1988 - současnost
Styl:Thrash metal, heavy metal, hard rock, rock 'n' roll
Vydavatelé: Monitor-EMI, Pink Panther Media
Web:kabat.cz

Historie

KABÁT je česká rocková skupina z Teplic existující od roku 1983 a na hudební scéně aktivně působící nepřetržitě od roku 1988. Za svou téměř 35letou kariéru skupina vydala 13 studiových alb, kterých se prodalo přes 1 000 000 kopií, reprezentovala Česko na soutěži Eurovision Song Contest ve Finsku v roce 2007, kde ovšem neuspěla, a v roce 2015 vyhrála desátého slavíka za 1. místo v anketě Český slavík. Návštěvnost jejich vystoupení se pohybuje okolo 20 000 lidí na jeden koncert. Největším úspěchem skupiny bylo výroční vystoupení na pražském Vypichu roku 2014, kam dorazilo přes 70 000 fanoušků. V roce 2014 byla uvedena do Beatové síně slávy rádiem Beat. Od roku 1991 hraje bez personální změny a nikdy od té doby nepřerušila svoji činnost.

Začátky(1983-1991)

Hudební skupinu Kabát založil v roce 1983 v Teplicích tenkrát ještě kytarista Milan Špalek. Pak přemluvil kytaristu Tomáše Krulicha, aby se k němu přidal a sám se přeorientoval na basu. V této první etapě působili v kapele ještě kytarista Martin "Máca" Uhřík, basák Libor Šerl a Robert Stahl na bicí. V roce 1985 byli někteří členové skupiny odvedeni na tehdy povinnou vojenskou službu a Kabát přibližně na tři roky zastavil svoji činnost.

Během let, kdy byl bez muzikantů působil Milan v další teplické skupině Black Out s kterou měli společnou zkušebnu a byl to právě on, kdo změnil její název na Hlahol. Ti v té době hráli hodně věci inspirované kapelami Motorhead, Judas Priest nebo Accept. Nakrátko se k nim v roce 1986 přidal na druhou kytaru i Pepa Vojtek, který se zrovna vrátil z vojny a o dva roky později kytarista Ota Váňa, kteří oba skončili v Kabátu.

Jakmile měl Milan Špalek kluky pohromadě, tak se začal zase věnovat Kabátu, který v polovině roku 1988 obnovil činnost, tentokrát už jako thrash metalové těleso se zpěvákem Josefem Vojtkem a bubeníkem Radkem Hurčíkem. Start skupiny nebyl nijak rychlý, v té době prý kolikrát trávil víc času v hospodě, přes kterou chodili do zkušeny, než ve zkušebně samotné. Podle skupiny došlo ke zlomu v roce 1989, kdy natočili dvě své písně na kompilaci Rockmapa a o rok později další dvě na sampler Ultrametal.

V letech 1989 a 1990 natočila skupina své první demo s názvem Orgazmus, které ovšem nikdy oficiálně nevyšlo a šířilo se mezi posluchači na audiokazetách. Tehdy Kabát vystupoval s kytaristy Jiřím Buškem a René Horňákem, kteří kapelu chvíli poté opustili a byli nahrazeni vracejícím se Tomášem Krulichem a novým kytaristou Lubošem Illišem, který byl záhy vystřídán Otou Váňou. Od té doby až do dneška už k žádné další změně v sestavě nedošlo. Tentýž rok obsadila skupina třetí místo v anketě Objev roku se skladbou "Koleda, koleda".

V listopadu roku 1991 Kabát uvedl na trh pod společností Monitor své debutové album, Má ji motorovou, které se ještě neslo v thrash metalovém duchu i když okořeněném svérazným melodickým přístupem kapely k tomuto stylu. Natáčelo se v červnu ve studiu Propast s producentem Tomášem Vrábem a na vydání desky měl velkou zásluhu také Petr Janda, který kapele umožnil zveřejnění písniček na už zmíněném projektu Rockmapa a také prosadil zvěřejnění titulní písně na hudebním projektu Ultrametal. Právě zde si jich všimli lidé z vydavatelství Monitor a nabídli kapele spolupráci.

Alba se celkově prodalo 69 000 kusů a skupina díky tomuto úspěchu vyhrála cenu Anděl v kategorii Objev roku a zároveň obsadila 3. místo ve vídeňské soutěži talentů. S vydáním první desky se managementem skupiny stala společnost Sokol's Power Voice, se kterou Kabát spolupracoval až do roku 1999.

Logo kapely, stejně jako fotografie na obalu, na které je skupina před vepřínem, je dílem Franty Štorma, zpěváka z black metalových Master‘s Hammer, který byl grafik a fotograf. Unikátní 'jezeďáckou' image komentoval Milan Špalek slovy: „Byli jsme kluci z Teplic, chodili jsme do hospod v okolních vesnicích, tak jsme měli blíž k traktorům než k mercedesům“.


Rozjezd (1992-1999)

V roce 1992 Kabát vydal koncertní album Živě!, na kterém se kromě písní z předchozí studiové desky objevila také píseň "Žízeň", jež se stala prvním velkým hitem skupiny. Album bylo vytvořeno v roce 1992 výběrem z písní skupiny nahraných na koncertech v Brně a v Třebíči téhož roku. Skladba "Onanie" se nikde jinde než na tomto albu nevyskytuje. Skladby: "Nechte mě bejt", "Má ji motorovou" a "Máš to už za sebou" pocházejí z debutu, ostatní skladby pocházejí z dema Orgasmus či z průběhu koncertování.

Další rok vyšlo album Děvky ty to znaj, které měla skupina natočeno za dva týdny. Točilo se opět v Propasti a jako producent byl opět přítomen Tomáš Vráb. Po prodejním úspěchu debutu kluci dostali více času na nahrávání a měli dost prostoru pohrát si s produkcí a nahrávku po všech směrech dotáhnout. Kapele a studiovým mágům se podařilo udělat naprosto perfektní zvuk, čistý a přitom divoký, kde všechno zní přesně jak má.

Obal desky nakreslil malíř Petr Urban, s kterým se kapela seznámila na koncertě v Jablonci nad Nisou a dohodla se s ním na spolupráci. Následně mu pak na albu věnovala písničku "Pivrnec" a kreslený král všech alkáčů se objevil i ve videoklipu k této skladbě. Hudebně kapela v podstatě pokračovala v tom, co začala na debutu, jen se ještě více vymanila z metalových standardů, začala víc využívat bluesové i jiné motivy a muzika se tím stala daleko barevnější. Co se týká textů, nijak neubylo flašek, popelníků ani spodního prádla a témata se navíc rozšířila o různé náboženské pokrytce, mravokárce a další samozvané existence, kterým se kapela v textech pěkně zostra vysmívala. Milan Špalek se jako textař od debutu ještě výrazně zlepšil a jeho parádní verše plné vtipu, přesných postřehů a ironie dosáhly dokonalosti.

K propagaci alba skupina vyrazila na své první „velké“ turné, které vzbudilo obrovský zájem. Koncert v pražské Lucerně se podařilo vyprodat tři dny před začátkem vystoupením a současně byl vyhlášen akcí roku. Alba se celkem nakonec prodalo okolo 85 000 kusů, čímž se podařilo překonat počet prodaných kopií předchozí desky.

V září roku 1994 vydala skupina třetí řadovou desku Colorado, za kterou za necelé dva týdny získala zlatou desku za tehdejších 25 000 prodaných kusů a na konci listopadu také platinovou desku za 50 000 prodaných kusů. Obě ocenění Kabát přebral na vyprodaném koncertu v pražské Lucerně.

S touto deskou se kapela zároveň dostala také do českých rádií, a to paradoxně s bluegrassovou písní "Colorado", která byla původně zamýšlena pouze jako vtip. Toto album se stalo nejúspěšnější studiovou nahrávkou v historii skupiny, prodalo se ho kolem 96 000 kopií. Píseň "Jak ti šlapou Kabáti" se později stala hymnou českého hokejového týmu, který v roce 1996 vyhrál mistrovství světa.

Hudebně je album klasickým příkladem jedinečného zvuku kapely, který už úplně opustil původní thrashmetalové směřování a je směsicí rocku a folku a především plné skvělých písní. Texty Milana Špalka se staly srozumitelnějšími, méně obhroublými a definitivně lidovými. Stále obsahovaly jadrnou mluvu, ale byly promyšlenější a vulgarity do nich byly zasazovány chytře a ne bezúčelně.

V té době Kabát začal čelit mnohaletému nařčení, že své nápady krade dánské kapele D.A.D., kterou roky označoval jako svou oblíbenou partu. Po létech na to Kabát zareagovali nečekaným způsobem, dánskou partu pozvali na své obří stadionové koncerty jako předkapelu. Jisté ovlivnění zapřít nemohli, ale přece jen je každá z kapel o něčem jiném.

„Natáčení »Colorada« byla velká pohoda,“ vzpomínal po čase basista Milan Špalek. „Na natáčení jsme měli asi měsíc, tak jsme si docela dobře vegetili. Hurvajs má ve zvyku hned za první den nahrát všechny bubny, aby měl klid. Já to samé udělám druhý den s basou a zmizím za ním. To samé kytaristi. Pak přišel Josef, rychle to nazpíval a potom jsme už dělali jen moudré ksichty, jakože nahrávku mícháme.“

Na začátku roku 1995 skupina získala za album Colorado od časopisu Rock Report ceny skupina roku a deska roku. Ocenění přebrala také od časopisu Bang, a to v kategorii skupina roku, album roku a radost roku.

Mezitím skupina ve studiu Hacienda od srpna do října roku 1995 nahrávala čtvrtou desku, kterou vydala v listopadu pod názvem Země plná trpaslíků. Kromě skupiny Kabát se na albu podíleli i další hosté, například M. Slezák nebo D. Čámský. Album, které produkoval Miloš "Dodo" Doležal, se původně mělo jmenovat Sněhurka je negr, ovšem ve chvíli, kdy s tímto nápadem kapela přišla, vypuklo zděšení nad (už tehdy) nekorektním pojmenováním, takže byla kapela a název pozměnit. Zrodila se Země plná trpaslíků.

„Název jsme měli v hlavě už dlouho. Napadl nás, když jsme točili minulou desku, ale k té se nehodil. Přišel ve chvíli, kdy se uvolnilo podnikání a kraje silnic se zaplnily příšernýma trpaslíkama,“ poznamenal k tomu basista Milan Špalek. Hudebněí zde není tak velký pokrok jako mezi předchozími alby, stylově se Kabát po počáteční bouři ukotvil u specifického (lidového) hard rocku, v němž pořád zůstávalo dost prostoru pro humornou složku, zejména v textech Milana Špalka. „Už jsme si na to zvykli, že všechno píše Milan. Já na texty nemám hlavu. Můj táta mi kdysi prorokoval, že nedodělám ani učňák,“ šklebil se tenkrát Vojtek. Ovšem ve zpěvu si byl stále jistější a jeho intonace, v začátcích mírně nejistá, byla naprosto přesná a trefná.

I přes rozporuplné přijetí fanoušky se celkový počet prodaných kusů vyšplhal na 82 000. Zpěvák Josef Vojtek o ní s odstupem času prohlásil, že je to jeho nejméně oblíbená deska, a to především z důvodu studia, ve kterém se točila.

K propagaci tohoto alba vyrazila v roce 1996 Kabát na turné, během kterého vystoupila ve čtrnácti sportovních halách a kulturních domech po celém Česku; největší turné, jaké do té doby podnikli. Vojtek začal působit i jako zpěvák v muzikálu Krysař a další nabídky se hrnuly. Boční aktivity měl i Tomáš Krulich, který se spojil se svým někdejším spoluhráčem z Motorbandu Danielem Hafsteinem v dnes už zapomenutém (i když slušném) projektu Uruguay. Ovšem Kabát potřeboval pauzu, které se vehementně dožadoval nejen basista Milan Špalek, ale i bubeník Hurvajs. I přes nevůli fanoušků byla přestávka vyhlášena a natáhla se na více než rok.

„Přestávka rozhodně nebyla frustrující,“ přiznal Milan Špalek, „vstával jsem kolem poledne a pak jsem buď jen čuměl do zdi nebo jsem šel na pivo.“ Nebylo proto divu, že když kapela měla nastoupit do studia Propast Petra Jandy, texty na nové skladby nebyly hotové. Špalek je ovšem význačný rétor a hudbu opatřil slovy v brzkém čase. Zásadní část alba se začala točit na Propasti, ovšem Kabát nezanevřeli ani na Haciendu Miloše Dodo Doležala, přestože přiznávali, že Země plná trpaslíků nedopadla úplně podle představ. „Bicí jsme točili u Doležala a pak jsme všechno odvezli na Propast,“ vzpomínal na natáčení Špalek. „U Jandy jsme nahráli zpěv a další nástroje. Tam se nám líbí, tam je skvělá hospoda a bazén, takže tu nejpříjemnější část natáčení jsme si užili tam. Pak jsme to zase odvezli k Doležalovi a tam se to smíchalo. Celkově mám ale na Propast smůlu, protože se mi tam zase podařilo rozbít auto o strom. Je to tam začarovaný. Pak tam přijel Fanánek a rozflákal ho taky.“ I přes několik karambolů (a kocovin), které Kabát během natáčení pátého alba postihly, zní deska velmi uvolněně a optimisticky.

Album nakonec vyšlo v říjnu 1997 pod názvem Čert na koze jel. Obal, který navrhl Martin Lepka, znázorňuje čerta sedícího na ženském poprsí. Ten se podle některých novinářů podobá tehdejšímu předsedovi vlády České republiky Václavu Klausovi, textař a baskytarista Kabátu Milan Špalek ovšem tuto teorii odmítl se slovy, že se 'jedná pouze o čertíka, který je Klausovi jen podobný'.

Hudebně jde o klasické písně kapely, která se opět inspirovala i ve vodách country; mezi nejvýraznější skladby na desce patří „Blues folsomský věznice“, tedy "Můj děda bejval blázen". Hudebně je (ač je autorství připsáno Kabátu) slyšitelnou coververzí "Ace Of Spades" od Motörhead. „Ono je to celé zamotané,“ podotkl Špalek, „základní riff je od Motörhead. Nevím, jestli ho napsal Lemmy nebo Eddie Clarke, ale celá písnička je původně od Johnnyho Cashe a u nás jí zpíval Tučný s textem od Vyčítala. Ptali jsme se na OSA, jak to máme udělat a oni nám řekli, ať se na to vyprdneme a napíšeme tam Kabát, protože to je úprava. Paradoxní je, že pod "Colorado" jsem se podepsat nesměl, protože mi řekli, že je to okopírovaný. Když nás ale za "Za můj děda bejval blázen" zavřou, tak holt budeme psát v kriminále.“

Alba se nakonec prodalo 72 000 kopií a kapela se tentýž rok umístila v anketě Český slavík na 11. místě. Po vydání desky navíc skupina vyrazila v březnu 1998 na turné po České republice. Koncert v brněnské hale Rondo byl natáčen a později vysílán Českou televizí.

Posledním albem před nástupem nového tisíciletí bylo album MegaHu, které vyšlo v květnu roku 1999 a bylo nahráno ve studiu Sono Records. Na přebalu desky se objevila fotka močícího bezdomovce z Košťan, o kterém kolovala fáma, že má 'penis gigantických rozměrů'.

Oproti mírně stylově neukotvenému předchozímu albu, na kterém si Kabát dovolili znovu výlet do krajů country, sázeli jižanské boogie nebo spojili Motörhead s Vyčítalem, působí MegaHu soudržněji. Mizí country, které nahrazují klasické rockové skladby, opatřené mnohem silnější produkcí, což z MegaHu dělá přístupnější desku než byla Čert na koze jel. Humor jako kdyby trochu mizel (ale opravdu jen trochu), poprvé za celou kariéru Kabát neuzavírají album typickou legráckou. Žádný další "Pašík", "Moderní děvče", "Jak ti šlapou Kabáti", "Láďa" ani "Králíci" se na konci alba nekonají a jediným zástupcem podivností je hloupá "Číňani", největší přehmat desky. Nepovedla se stejně jako "Učitel", do níž byly vkládány hitové ambice (snad kvůli využití dětského sboru), ale téma kauzy někdejšího sbormistra Bambini Di Praga Bohumila Kulínského nebylo uchopeno šťastně, stejně jako Vojtkův bohatýrský přednes, takže celá skladba se naprosto minula účinkem. Naštěstí zbytek alba (tu méně, tu vrchovatě) splňuje vysoké standardy.

V říjnu 1999 odjela skupina na koncertní šňůru po Česku. Turné měl poprvé na starosti Radek Havlíček a Petr 'Panki' Volek z agentury Pink Panther Agency. MegaHu se nakonec prodalo 50 000 kusů a skupina se poprvé ve své historii umístila v první desítce ankety Český slavík, konkrétně na deváté pozici. Téhož roku také přešla od dosavadního managementu Sokol's Power Voice ke skupině Pink Panther Agency. Zároveň změnila strategii koncertování. Místo velkého počtu koncertů v malých klubech začali upřednostňovat méně koncertování ve větších prostorách s profesionální zvukovou a světelnou technikou. Nová agentura také začala tlačit kapelu do další desky.


Do nového tisíciletí (2000-2008)

V listopadu 2000 vyšlo sedmé studiové album Go Satane Go, natočené v říjnu až listopadu ve studiu Sono. V rámci reklamy na tuto desku byly vyvěšeny billboardy se slogany Go satane go, které se nelíbily skupině důchodců. Ti podali oficiální stížnost k Radě pro reklamu se slovy, že se jedná o urážku všech křesťanů, židovských obcí a muslimů žijících v Česku. Žádost byla zamítnuta, jelikož se nejednalo o urážku, ale pouze o parodii na slogany Go Ježíšku go od společnosti Eurotel. Celá záležitost se dostala do televizních zpráv a udělala tak skupině reklamu.

Nové album se objevilo jen rok a půl po MegaHu a zřejmě to pro kapelu byla příliš krátká dobadoba, takže nedokázala dát dohromady tolik kvalitního materiálu, aby se vyrovnal předchozím albům. Z komerčního hlediska se sice nepřepočítali, ale ukázalo se, že Kabát pod tlakem tvořit příliš dobře nedokáže. Go Satane Go je průměrná deska, stavěná na třech velkých hitech, kolem kterých jsou rozmístěny skladby béčkové úrovně. Mezi nimi ční „V pekle sudy válej“ a „Bára“, které snesou srovnání s dřívějšími hity, a byly předurčeny k tomu, stát se koncertní stálicí.

K podpoře desky kapela vyrazila na turné a plně spolupracovala s Pink Panther Agency. Během turné vystoupila v sedmi sportovních halách a celková návštěvnost byla kolem 30 000 fanoušků. Pražský koncert byl zároveň zaznamenán a později vydán jako první DVD kapely. Počet prodaných alb Go Satane Go se v té době vyšplhal ke 48 000 kopiím.

Další album vyšlo v listopadu 2001 a jednalo se o kompilaci Suma sumárum, která obsahovala 2 CD. Na prvním byl výčet v té době největších hitů skupiny, plus jako bonus předělaná verze písně "Má ji motorovou" a nová píseň "Pohoda". Ta se na kompilaci objevila na nátlak manažera skupiny a její nahrávání provázely projevy nespokojenosti ze strany textaře Špalka, kterému se vůbec nelíbila. Nakonec se ovšem stala jedním z největších hitů skupiny. Druhé CD obsahovalo zvukový záznam z koncertu z turné k předchozímu albu Go Satane Go. Kompilace se nakonec prodalo přes 130 000 kusů, stala se v té době nejprodávanějším albem kapely a získala šestiplatinovou desku.

Následující rok Kabát jako první České republice připravili turné, během kterého bylo pódium umístěno ve středu sportovních hal. Celkem turné navštívilo 60 000 fanoušků, čímž byla překonána návštěvnost minulého turné. Na podzim téhož roku kapela odletěla do USA na své první větší turné v zahraničí. Poté bylo vydáno historicky první DVD skupiny nazvané Suma sumárum – Best of video, čímž se kapela přidala k hrstce českých interpretů, kteří do té doby vydali DVD. Na něm se objevili jak videoklipy skupiny, tak záznam koncertu z turné Go satane go z pražské sportovní haly Tipsport arena. V Českém slavíku se Kabát umístil na třetím místě.

Dalším albem je deska Dole v dole, která vyšla 14. října 2003 a následně se stala čtyřplatinovou. Před vydáním desky skupina koncertovala na Slovensku a v den vydání se přesunula do Česka, kde začalo halové turné. Kapela poprvé ve své historii vyprodala všechny zimní stadiony, ve kterých během turné vystoupila. V prosinci poté Kabát přebral ve Státní opeře Praha svého prvního zlatého slavíka v kategorii skupina roku. Následující rok kapela zvítězila v cenách Anděl v kategoriích album roku rock, skupina roku a nejprodávanější titul roku, kterého se v té době prodalo přes 78 000 nosičů.

I když je dělí tři roky je nová deska v zásadě dost podobná předchozí Go Satane Go, ale je ještě více zasazena do komerce. Má mohutný, precizní zvuk, vytvořený v nejlepších možných podmínkách studia Sono, ovšem ani on nemohl úplně uspokojit fanoušky, bažící po energickém, rock n`rollovém albu. Úspěch byl tak zaručený mimo komunitu starých fanoušků, u spíše u konzumní společnosti. Ta Kabát přijala za svůj a kapela se mohla vypravit na koncerty s obrovskou výpravou. Na pódiu dominovaly dvě těžební věže a muzikanti si splnili sen, protože dorostli do velikosti pódia, jaké používala Metallica, AC/DC či Guns N`Roses, trojice jejich nedostižných vzorů.

S deskou Dole v dole Kabát definitivně vystoupili na vrchol a nebylo pochyb o tom, že se o nich dá mluvit jako o české hudební jedničce. Už ne rockové, ale všeobecné. V televizi si potřásali pravicí s Karlem Gottem, v estrádách na Nově byli pravidelnými účastníky, v Českém slavíku mířili k vrcholu, na němž se nesestřelitelně usadili na řadu let.

S novým albem skupina vyrazila na své první samostatné open-air turné, během kterého vystoupila na deseti fotbalových stadionech v Česku a na jednom na Slovensku. Celková návštěvnost turné byla přibližně 180 000 fanoušků a průměr návštěvnosti na koncert 15 000 diváků. Ještě téhož roku Kabát vydali DVD Kabát 2003–2004. To obsahovalo záznam vystoupení z koncertu v pražské T-Mobile areně, záznam z koncertu na atletickém stadionu Slavia a dokument k turné 2004. Poté skupina s velkým náskokem obhájila první místo v Českém slavíkovi.

Na jaře 2006 začala kapela pracovat na nové studiové desce. Podle původních plánů mělo album vyjít již v září téhož roku, ale kvůli nedopsaným textům se jeho vydání postupně odkládalo. Deska, která dostala název Corrida, nakonec vyšla 8. prosince 2006. Kvůli tomu bylo původně podzimní turné odloženo na jaro roku 2007. Po pěti dnech prodeje získali Kabát za album tříplatinovou desku za 45 000 prodaných kopií. Do konce roku 2006 se alba prodalo 56 900 kusů, za což skupina v roce získala cenu Anděl za nejprodávanější desku roku 2006.

Skupina v roce 2007 vyhrála s písní "Malá dáma" české kolo mezinárodní soutěže Eurovision Song Contest a postoupila do semifinále, které se konalo ve Finsku v Helsinkách. Do finále soutěže už ovšem nepostoupila.

Pocity ze soutěže shrnul Milan Špalek slovy: „Myslím, že každý, kdo to viděl, si o celé té akci udělal obrázek. My jsme se tam celý ten týden v podstatě trápili. Trávili jsme dvakrát denně čtyři hodiny čekáním na zvukové zkoušky, na nichž pak nikdo netušil, jak se dělá a zvučí bigbeat. Nevěděli ani, že zpěvák má bejt zapuštěnej do kapely, a ne být někde úplně jinde. Byli prostě zvyklí dělat jenom pop, navíc měli i mikrofony na pop, s nimiž se bigbeat dělat pořádně ani nedá. Ta komunikace s organizátory podle mě úplně nefungovala, snažili se, ale vlastně ani moc nevěděli, co mají dělat. Každé vystoupení brali hlavně jako reprezentaci jednotlivých zemí. Oni sice vědí všechno, ale jen v oblasti popu. Halfplayback je navíc úplně šílená věc, vždycky z toho vyleze v podstatě karaoke.“

Podle Milana se na soutěž nehodili: „Bylo to jako když přivezou psa na výstavu holubů. Ale na druhou stranu to byla jakási zkušenost, i když z jiného světa. Zahráli jsme si ale taky v Helsinkách v rockovém klubu a to bylo úplně o něčem jiném. Několik stovek lidí tam skákalo po stolech a to byl fakt nářez. My prostě patříme spíš do rockového prostředí. Samozřejmě si ale nestěžujeme, jsme za tu zkušenost rádi.“

Krátce po návratu z Finska kapela vyjela na turné k tehdy poslední desce Corrida. Tato koncertní šňůra čítala celkem třináct koncertů po fotbalových stadionech a celková návštěvnost se pohybovala okolo 240 000 diváků. Na konci roku poté Kabáti získali svého třetího zlatého slavíka v kategorii skupina roku.

V roce 2008 získala kapela cenu Deska roku 2007 Allianz v kategorii Nejprodávanější interpret patnáctiletí za prodej 825 606 kusů alb. Poté vystupovala na českých a slovenských festivalech. Během vystoupení skupiny na festivalu Votvírák se podle pořadatele nacházelo v areálu přes 50 000 lidí. V listopadu vyšlo DVD Kabát Corrida 2007, které obsahuje záznam koncertu z lehkoatletického stadionu na Slavii v Praze. Součástí balení byl i dokument z celého turné. Limitovaná edice obsahovala také knihu s fotkami, která však byla širší než samotný obal, takže musela být stažena z prodeje a znovu vydána v upravené verzi. Tento rok skupina také opět zvítězila v anketě Český slavík a připsala si tak své čtvrté prvenství


Po čertech velkej koncert (2009)

Již na začátku roku 2009 skupina oznámila, že pro tento rok chystá pouze jeden koncert pod širým nebem, který by měl být v září a byl by k příležitosti oslavy 20 let ve stejné sestavě. Do tohoto termínu chtěli vydat také novou řadovou desku, což se ovšem nepovedlo. Výroční koncert byl nakonec stanoven na 12. září 2009 na louce u pražského letohrádku Hvězda. K příležitosti koncertu byly dovezeny speciální tribuny z Maďarska, které se používají při závodech Formule 1 na Hungaroringu. Zvukový aparát L'Acoustics o výkonu přes 500 000 W dodala společnost Black Box Music, pódium a zastřešení pro tuto událost zapůjčila Stageco, osvětlení bylo od firmy AC Lighting a na realizaci se podíleli odborníci z celé Evropy. Výbavou se tak jednalo o koncert na úrovni světových interpretů, jako jsou například AC/DC, The Rolling Stones, Robbie Williams nebo Metallica. Několik dní před koncertem manažer skupiny, Radek Havlíček, oznámil, že je již prodáno 50 000 vstupenek.

„Původně jsme chtěli koncert pojmout v menším, ale trochu se nám to vymklo,“ přiznal manažer kapely Radek Havlíček. Podle baskytaristy Milana Špalka chtěl Kabát hlavně oslavit dvacet let existence. „Už se nám nemusí podařit zahrát si na tak velkém pódiu, tak to chceme vyzkoušet,“ vysvětlil.

Na koncertě, který začal přesně v plánovaných osm hodin večer, kapela zahrála 36 svých největších hitů od alba Má ji motorovou až po do té doby nejnovější album Corrida. Celkem se nakonec dostavilo přes 60 000 fanoušků, čímž se Kabát vyrovnal koncertu Jana a Františka Nedvědových na pražském Strahově a předčil srpnový koncert Madonny na Chodově, jenž se uskutečnil ve stejném roce. Celé vystoupení na Vypichu kapela nahrávala a ke konci listopadu ho vydala na dvou DVD nazvaných Po čertech velkej koncert. Na konci roku kapela s náskokem téměř 10 000 bodů porazila v anketě Český slavík skupinu Chinaski a vyhrála tak svého pátého slavíka.


Od Banditú do pekla, do nebe (2010–2018)

V roce 2010 získali Kabát na konci listopadu zlatého slavíka v kategorii skupina, a to i přesto, že v Česku ani jednou nevystoupili a odehráli pouze čtyři koncerty na slovenských festivalech. Cenu za kapelu převzal Vladimír Kočandrle ze společnosti EMI, jelikož členové skupiny v té době pracovali na nové studiové desce, která vyšla 10. prosince 2010 pod názvem názvem Banditi di Praga. Přestože album vyšlo pouhé tři týdny před koncem roku, stalo se s 68 000 prodanými kopiemi nejprodávanějším albem v Česku za rok 2010. S touto deskou kapela zároveň překonala hranici 1 000 000 prodaných nosičů, za což 21. dubna 2011 během vystoupení v pražské O2 areně obdrželi diamantovou desku. Stejnou desku dostal také jeden vylosovaný fanoušek skupiny, který si zakoupil poslední album Banditi di Praga.

Během nadcházejícího turné, které čítalo sedmnáct koncertů v halách po České a Slovenské republice, kapela zvolila variantu s pódiem uprostřed haly, která se osvědčila již na turné Suma sumárum v roce 2002. Díky této koncepci návštěvnost překonávala rekordy jednotlivých hal. Pražský koncert v O2 areně skupina zaznamenávala a následně vydala na CD a DVD pod názvem Banditi di Praga Turné 2011, které se stalo tříplatinové. Ke konci roku pak kapela ještě získala svého sedmého zlatého slavíka a zároveň také cenu Anděl v kategorii nejprodávanější deska roku 2011.

Další rok kapela vystupovala pouze na festivalech a získala za turné k desce Banditi di Praga cenu OSA v kategorii koncert roku. Její baskytarista Milan Špalek zároveň obdržel ocenění jako nejúspěšnější textař roku.

Na rok 2013 kapela nachystala turné s big bandem, které podle vlastních slov tajně připravovala téměř čtyři roky. Kvůli velké technické náročnosti mělo turné pouze šest zastávek v Česku a tři na Slovensku. Později přidali ještě jeden koncert, a to ve svých rodných Teplicích na fotbalovém stadionu Na Stínadlech, který navštívilo více než 20 000 diváků. Celé scéna turné, které se jmenovalo Banditi di Praga po 30 letech, byla pojata ve stylu 30. let a designu klubů a kabaretů z té doby. Big band se ke kapele vždy připojil přibližně v polovině koncertu a zároveň s ním se odhalila také celá scéna, kterou doplňovaly tanečnice. Z největších hitů se ovšem bigbandovských aranží dočkala jen píseň "Dole v dole", ostatní zahráli Kabát bez big bandu.

Na konci roku skupina oznámila, že se v roce 2014 vrátí na Vypich a uspořádá další výroční koncert. V listopadu 2013 zároveň vyšla reedice kompilace Suma sumárum původně vydané v roce 2001. Původní 2 CD byla upravena Vladimírem Fialou, takže se kvalita zvuku starších skladeb podobala kvalitě nových písní. Zároveň byly jako bonus přibaleny 2 DVD s videoklipy a záznamem koncertu z roku 2001, které původně vyšly v samostatné edici Suma sumárum – Best of video z roku 2002. Celá reedice byla balena v novém obalu a obsahovala aktuální fotky skupiny. Na konci roku kapela v anketě Český slavík skončila na úkor skupiny Kryštof na druhém místě, čímž byla přerušena série šesti vítězství v řadě.

Na rozdíl od oslavy výročí v roce 2009, kdy Kabát odehrál pouze jeden koncert, přidala skupina během roku 2014 kromě avizovaného vystoupení na Vypichu také jeden koncert na Slovensku, a to na festivalu Topfest. Kapela původně plánovala vydat novou studiovou desku ještě před létem 2014, nakonec ale kvůli nedostatku textů, které píše Milan Špalek, nedodržela ani termín před výročním koncertem.

Celý koncert, který se uskutečnil 13. září 2014, zahajovala jako předskokan vítězka soutěže Hlas Československa 2014 Lenka 'Lo' Hrůzová. Ta s frontmanem skupiny Josefem Vojtkem spolupracovala již během soutěže, jíž se v roli mentora také účastnil. Po jejím krátkém setu nastoupila dánská rocková skupina D-A-D, kterou si Kabát pozvali jako speciální hosty. Stejně jako před pěti lety i tento rok Kabáti připravili show s kvalitním zvukem, spoustou světel a s pyrotechnickými efekty. Celé vystoupení bylo zároveň zaznamenáváno a později vydáno na DVD.

Podle neoficiálních odhadů Po čertech velkej koncert II navštívilo celkem 75 000 lidí, což je největší počet lidí na jednom koncertu českého interpreta. Samotná kapela přesný počet diváků nezveřejnila, pouze uvedla, že přišlo víc lidí, než v roce 2009. Vzhledem k tomu, že několik dnů před i po koncertu pršelo, byla louka na Vypichu vlivem použití těžkých aut na odvoz techniky naprosto zdevastována, což vzbudilo protesty některých místních obyvatel. Management kapely pak na vlastní náklady dal celou louku do pořádku a znovu vysel trávu. Na konci roku 2014 vyhrála skupina Kabát v anketě Český slavík zlatého slavíka s náskokem přibližně 7 000 bodů.[80]

V květnu 2015 vyšla dlouho odkládaná deska Do pekla/do nebe, na níž se objevilo dvanáct písní. Pro toto album se kapela domluvila na spolupráci s producentem Yardou Helešicem, jelikož podle vlastních slov potřebovala pořádně nakopnout. Zároveň také zkoušela několik různých studií, včetně berlínského Riverside Studios, nakonec ale s ohledem na největší spokojenost preferovali spojení s mixem z českého Sono Records. Na albu se objevila píseň "Brousíme nože", kterou kapela věnovala českým hokejistům. Tuto písničku zahrála na zahajovacím ceremoniálu mistrovství světa v ledním hokeji 2015, které se konalo v Česku.

V rámci propagace alba se kapela vydala na open air turné po jedenácti městech v České republice. Během turné také odehrála jeden koncert na Slovensku, a to na festivalu Topfest. Na konci listopadu Kabáti ve státní opeře Praha převzali jubilejního desátého zlatého slavíka. Dne 15. prosince 2015 poté vystoupili na vánočním koncertu ve vyprodané O2 areně v Praze. Před koncertem kapela převzala od společnosti Pink Panther Media 'pětiplatinovou' desku za v tu dobu více než 50 000 prodaných nosičů CD Do pekla/do nebe. Pár dní na to skupina vystoupila také ve vyprodaném brněnském klubu Sono Centrum.

V dubnu 2016, pár dní před udílením ocenění Ceny Anděl 2015, kapela prohlásila, že byla z těchto cen 'de facto' vyřazena, jelikož album Do pekla/do nebe prodávala převážně v síti prodejen Tesco, které ovšem nehlásí prodeje alb Mezinárodní federaci hudebního průmyslu. Zároveň uvedla, že je schopná doložit, že prodala koncovým zákazníkům za rok 2015 celkem 52 000 fyzických nosičů alba. Ceny Anděl 2015 nakonec vyhrála kapela Kryštof se svým albem Srdcebeat, kterého se prodalo 28 753 kusů. OSA později oznámila, že podle nahlášených prodejů za rok 2015, jež obdržela od jednotlivých vydavatelů, nejvíce desek skutečně prodala kapela Kabát, a to přes 50 000 kusů. Na výsledky ocenění to ale již nemělo vliv.

K písni "Valkýra" vyšel na začátku července 2016 videoklip, který byl nejdražší v historii kapely. V létě 2016 pak skupina objela Topfest, Vysočinafest a putovní festival Hrady CZ. V listopadu 2016 vyšel multinosič Kabát 2013–2015, který obsahuje záznam z vystoupení v pražské O2 areně v rámci turné s big bandem z roku 2013, záznam z výročního koncertu na pražském Vypichu a jako bonus navíc poslední řadové CD Do pekla/do nebe. Na konci listopadu kapela pojedenácté vyhrála Českého slavíka. Kabáti zároveň slavností večer zahajovali písní "Myslivecký ples" z aktuálního alba.

Na podzim roku 2017 kapela pro fanoušky připravila halové turné. Na něm bylo opět postaveno pódium uprostřed hal a skupina využívala především světelných efektů a projekce tvořené ze čtyř nad sebou umístěných pohyblivých oblouků. Zároveň během turné navštívila i taková města, v nichž dosud podle Vojtka nehráli. Mezi ně byl zařazen Chomutov, Třinec, Znojmo a Bratislavu. Celé turné bylo zakončeno ve vyprodané O2 areně, kde Kabát zároveň vytvořili nový rekord této haly - 20 083 diváků.

Ještě před tímto koncertem skupina převzala zlatého slavíka v anketě Český slavík Mattoni 2017 v kategorii Skupina roku. Za pár dní ho ovšem z vlastní iniciativy vrátila zpět agentuře, a to z důvodu neuznání hlasů skupině Ortel, která skončila na druhém místě. Její fanoušci totiž na sociálních sítích inicializovali akce, kde nabádali ostatní lidi k odesílání hlasů právě pro skupinu Ortel. Podle pořádající agentury Musica Bohemica se jednalo o porušení pravidel a proto této skupině nezapočetli hlasy z ročníku 2017, nýbrž z ročníku 2016. Skupině Kabát se toto zdůvodnění zdálo nedostatečné, vrátila tedy zlatého slavíka a požadovala po agentuře uvedení přesného počtu hlasů, jaké skupiny za rok 2017 dostaly, se slovy, že ráda přijme ocenění za své skutečné umístění, ať již bude jakékoliv. Poté, co se k nim připojil také zpěvák Michal David, který vrátil svého stříbrného slavíka v kategorii zpěvák, a od postupu ankety se začal distancovat také její generální partner, společnost Mattoni, zveřejnili pořadatelé skutečné výsledky za rok 2017. Podle nich skupina Ortel opravdu vyhrála, a to s náskokem téměř 5 000 bodů. Pořadatelé zároveň uvedli, že byl jejich zásah 'oprávněný', na výsledcích zveřejněných při předávání cen nehodlají nic měnit.

V roce 2018 skupina vystupovala na českých a slovenských hudebních festivalech, zároveň také začala pomalu připravovat nové studiové album.


Po čertech velký turné a dál (2019-současnost)

Na rok 2019 kapela již tradičně po pěti letech naplánovala oslavit své působení ve stejné sestavě, tentokrát třicetileté. Na začátku tohoto roku též skupina začala ve studiu Sono Records s producentem Milanem Cimfem s nahráváním nových písní. Na rozdíl od předchozích dvou oslav, kdy se uskutečnil pouze jeden koncert na pražském Vypichu, tentokrát skupina absolvovala malé koncertní turné, které nazvala Po čertech velký turné. Ještě před začátkem turné v květnu skupina vystoupila na střeše budovy Diamond Point, toto vystoupení bylo v rámci projektu rádia Impuls, které celý koncert živě vysílala. Během turné hudebníci postupně vystoupili na stadionech v Brně, Ostravě, Bratislavě, Teplicích, Praze a Plzni. První čtyři koncerty se odehrály v červnu, poslední plzeňský se uskutečnil v září 2019. Během pražského koncertu skupina s více než třiceti tisíci fanoušky pozdravila zpěváka Karla Gotta a poblahopřála mu k jeho 80. narozeninám. Ota Váňa v rozhovoru pro fanklub Kabátu prozradil, že pražský koncert natáčela Česká televize, jejíž sestřih se odvysílal 31. prosince.

V říjnu toho roku skupina otevřela nové multifunkční centrum O2 universum, jehož výtěžek šel pro nadaci Dejme dětem šanci. Při té příležitosti se kapela vyfotila do benefičního rockového kalendáře PÁLÍ! 2020. 16. října pak kalendář Josef Vojtek a Ota Váňa společně s dalšími hudebníky pokřtili v pražském klubu Roxy. Výtěžek z prodeje kalendáře byl určen na prevenci popálenin a pomoc popáleným dětem. Skupina se pro tento rok rozhodla pro ještě jeden komornější koncert v brněnském klubu SONO, který odehrála 10. prosince a tím završila tento rok.

Na konci roku skupina ohlásila halové turné, chystané podzim roku 2020 a zahájila předprodej vstupenek. Kabát chce opět využít umístění pódia doprostřed hal, stejně tak jako v letech 2002, 2011 a 2017.

Skupina pokračovala v nahrávání nového alba až do března 2020, kdy bylo studio SONO uzavřeno s ohledem na pandemii covidu-19. V červnu 2020 bylo turné v důsledku expanze pandemie covidu-19 odloženo na podzim 2021. V srpnu 2020 byly upřesněny termíny odložených koncertů. Posléze se turné opět přeložilo až na podzim 2022, skupina přesto vyjela na letní turné 2021 pod cirkusovým šapitó s příhodným názvem Cirkus Kabát.

V září 2022 bylo oznámeno dokončení nové studiové desky El Presidento, jejíž písně budou zahrnuty v koncertním repertoáru. První skladba s názvem "Rumcajs miloval Manku" zazněla poprvé 26. září v 15:30 na rádiu Impuls, kde byl Josef Vojtek hostem, v 16:00 byl vydán na platformu YouTube. Album samotné vyšlo 5.října 2022.

Jan Skála na webzinu Metal forever nove album zhodnotil následovně: „Výhoda nového Kabátu je fakt, že se deska dobře poslouchá. Teplická legenda na ní působí více energickým dojmem než na minulých počinech a přestože se drží svého stylu, občas dokáže překvapit. Zejména návratem do minulosti, do fanoušky tolik milovaných devadesátých let, kam se nejen textově, ale i hudebně obrací v singlu "Rumcajs miloval Manku", kterou si dokonce s trochou fantazie lze představit i na albu »Děvky ty to znaj«. Tato skladba na albu vyčnívá (vlastně už jen tím, že obsahuje klasické kytarové sólo Oty Váni, což u dnešního Kabátu není typická norma), i když kvalitativně jí dokáží konkurovat i jiné věci. "Zatoulanej Japonec", "Kazačok", titulní "El Presidento", "Nesmrtelná teta" nebo "Opilej klavír" jsou ty nejvýraznější položky, které se dnes už dají považovat za kabátovskou klasiku. V podstatě kapela zní přesvědčivěji než na minulém počinu »Do pekla/do nebe«, které se po letech strádání dalo považovat za skutečně dobrou desku. U »El Presidento« je situace ještě o ždibec veselejší, takže od chvíle, kdy došlo ke kvalitativnímu propadu mezi deskami »Mega Hu« a »Go Satane Go«, je »El Presidento« nejlepší práce. Kabát tím znovu dokazuje, jak vysoko stojí nad svými nohsledy, jako jsou jiné tuzemské spolky, vyprodávající dnes velké haly.“


Odkaz

Přestože byla skupina založena původně jako thrashmetalová, tento styl jim vydržel pouze do vydání jejich debutové desky Má ji motorovou. Poté se začali postupně přibližovat k hard rocku, klasickému rocku a bigbítu. Zpěvák Josef Vojtek v roce 1993 řekl, že hrají 'přímočarej rock 'n' roll'. V textech se v začátcích skupiny objevovaly hlavně vulgarity, sexuální motivy a opěvování opilosti. Těchto motivů ovšem od vydání desky Colorado ubylo a začaly se objevovat především jednoduché a humorné texty, ve kterých je často komentováno politické nebo sociální dění v Česku a ve světě. V některých skladbách zároveň začali kombinovat další hudební styly jako například country. Také odehráli jedno koncertní turné za doprovodu big bandu, jinak ale běžně vystupují jako klasické rockové kvarteto (dvě kytary, baskytara, bicí) se zpěvákem.

Veškeré texty, až na pár výjimek, píše ve skupině Milan Špalek. Vždy k tomu ovšem potřebuje prvně slyšet hudbu, podle které pak text napíše. Tu skládá dvojice kytaristů Ota Váňa a Tomáš Krulich. Všechny texty jsou psané v češtině. O anglickém textu uvažovali u písničky "Malá dáma" k příležitosti vystoupení na evropské hudební soutěži Eurovision Song Contest, nakonec se ale podle Špalka rozhodli, že nebudou podlejza. Vojtek ještě doplnil, že jsou Češi, tak zpívají česky.

Hudební styl skupiny je občas urážlivě označován jako agro metal, a to především kvůli začátkům skupiny a přebalu desky Má ji motorovou. Na ten se totiž nechali nafotit ve vepříně spolu s prasnicemi a traktorem. Členové kapely totiž nechtěli napodobovat americké skupiny a rozhodli se dle vlastních slov působit jako 'naprostí burani'.

Kytarista Tomáš Krulich je znám tím, že nosí malý klobouk a na koncertech kouří cigarety. Podle vlastních slov si jich za vystoupení zapálí kolem sedmi. Některé ovšem po chvíli uhasí, jelikož musí zpívat. Druhý kytarista Ota Váňa zase na koncertech téměř vždy nosí kšiltovku.

Členové skupiny mají poměrně široký záběr oblíbených interpretů. Hudební styl kapely se během let vyvíjel, proto její členové uvedli skupiny AC/DC, ZZ Top, Judas Priest, Staus Quo, D.A.D., Motörhead, Slayer, Suicidal Tendencies nebo Metallica jako zdroj inspirace nebo vliv.