BOLT THROWER

Historie

Rozhovor s Karlem Willettsem

BOLT THROWER


Původ:Coventry, Anglie
Aktivní roky:1986-2016
Styl:Death metal, grindcore (ze začátku)
Vydavatelé:Vinyl Solution, Earache, Metal Blade, Combat, Relativity
Web:boltthrower.com
Podrobnosti:Metal-archives - Bolt Thrower

Historie

BOLT THROWER byla britská deathmetalová skupina z Coventry, druhého největšího města v hrabství West Midlands, vzdáleného asi třicet kilometrů východně od Birminghamu. Vznikla v roce 1986 a své první album vydala v roce 1988 u společnosti Vinyl Solution. Poté přešla k vydavatelství Earache Records, kde se brzy stala jednou z nejprodávanějších kapel. Jejich posledním labelem byl Metal Blade Records. Během kariéry se v ní vystřídalo několik členů, především na postu bubeníka a zpěváka. Za třicet let své činnosti absolvovali BOLT THROWER bezmála dvacet turné, většinou po Evropě, ale byli také několikrát ve Spojených státech a jednou v Austrálii. Vydali osm studiových, jedno živé, tři kompilační alba, tři EP a dvě dema. Od roku 2005 se jen ve Spojených státech prodalo více než 100 000 kopií jejich desek.

Po vydání osmé desky Those Once Loyal (2005) oznámili v červnu 2008 přestávku v nahrávání nových alb na dobu neurčitou, přestože pokračovali v koncertování, a to až do smrti bubeníka Martina Kearnse 14. září 2015. V roce 2016, v den prvního výročí jeho smrti oznámili konec kariéry.

Vznik (1986-1988)

Skupina Bolt Thrower vznikla v roce 1986 po punkovém koncertě v hospodě v Coventry po rozhovoru dvou přátel, kytaristy Barryho 'Baze' Thomsona a baskytaristy Gavina Warda. Inspirováni tvorbou Sacrilege, Discharge, Candlemass a Slayer se tehdy rozhodli založit kapelu, která by byla heavy, agresivní, ale hlavně originální. Brzy se k nim připojil Alan West, Bazův kamarád, který se ujal role zpěváka a textaře. Zbývalo už jen najít bubeníka; v tom jim pomohl společný kamarád, který doporučil Andyho Whalea. Tomu stačila jediná zkouška aby zjistil, že má podobný hudební vkus a okamžitě se ke klukům přidal. V této sestavě vzniklo ještě v závěru roku ve zkušebně demo Rehearsal Dec. ´86.

Čtyřčlenná skupina hned napsala několik písní a v dubnu příštího roku nahrála další demosnímek In Battle There Is No Law. Během této doby se Gavin rozhodl přesedlat z basy na kytaru a tak se začali rozhlížet po novém basákovi. Dočasnou náhradou se stal další místní baskytarista Alex Tweedy, ten se ale zdržel jen několi týdnů. Když o jeden nebo dva koncerty později zase odešel, kapela souhlasila, že to na basu zkusí Gavinova přítelkyně Jo Benchová.

Jo k tomu v jednom z rozhovorů poznamenala: „Není to zrovna vzrušující příběh, ale Gav původně hrál na basu a pak se rozhodl, že chce přejít na kytaru. Vyzkoušeli několik baskytaristů, což nevyšlo, tak jsem se zeptala, jestli to můžu zkusit, a oni řekli, že ano a souhlasili, že mě vezmou na dvouměsíční zkoušku. Dřela jsem, naučila se písničky a za týden jsem byla připravena vystupovat. Myslím, že to šlo dobře, protože jsem pořád tady. Jsem si jistá, že existují úžasní metaloví baskytaristé, ale já jsem stále fanouškem stejných baskytaristů, kteří se mi líbili, když jsem začínala: Cronos z Venom, Rainy z Discharge a Geezer Butler z Black Sabbath.

Později své vzpomínky ještě doplnila: „Začalo to už v roce 1986, v podstatě jsem jen občas vzala Gavovu basu a vymýšlela nějaké riffy pro Bolt Thrower, prostě jsem si jen tak hrála. Když se Gav rozhodl přejít na kytaru a řešilo se, koho vzít na basu, přihlásila jsem se, protože jsem věděla, že z toho umím zahrát aspoň něco. Takže jsem nebyla nijak zvlášť disponována k hraní na basu, byla to jen příležitost, která se naskytla a já se jí chopila...“

V září 1987 byla tedy nová pětičlenná sestava kompletní a mohla se vrhnou na nahrávání dalšího dema Concession of Pain, které bylo poté zasláno uznávanému britskému rozhlasovému DJ-i Johnu Peelovi. O několik koncertů později jim zatelefonoval, že se mu demo líbí a chce kapele nabídnout rozhlasové vystoupení.

V lednu 1988 nahráli Bolt Thrower čtyři písně pro své první Peel Sessions na BBC Radio One a věci se začaly dávat do pohybu. Po odvysílání přenosu v celostátním rádiu kontaktovala kapelu společnost Vinyl Solution, nabídla jim nahrávací smlouvu a Bolt Thrower souhlasili s tím, že se zaváží na nahrání jedné desky. V té době Alan West usoudil, že pro něj kapela začíná být příliš profesionální a byl nahrazen Karlem Willettsem, který se jim do té doby staral o pódiovku a byl Andyho dlouholetým přítelem. V této nové sestavě se začali chystat na nahrávání svého prvního alba.


První alba (1989-1994)

In Battle There Is No Law!, svůj debut kapela nahrála pod dohledem Andrewa Fryera ve studiu Loco a Alan Scott ho smíchal ve studiu Clockwork. Vyšel 20. června 1988 pod křídly vydavatelství Vinyl Solution; v roce 1992 byl znovu vydán stejnou společností, ale s jiným obalem. V roce 2005 pak byl vydán opět s původním starým obalem. Ve jeho stylu (má pouhou půlhodinu) převažovaly rysy grindcoru a texty byly zřetelně sociálně - politicky zabarvené, protože členové kapely vzešly z crust punkové scény. Nově vytvořený styl tak byl silně ovlivněn jejich kořeny. Němečtí melodičtí death metalisti Heaven Shall Burn použili později stejný název pro své debutové EP jako poctu Bolt Thrower, kteří měli na jejich hudbu velký vliv.

Debut byl vcelku slušně hodnocený, jenom na metal-archives se sešlo devatenáct recenzí a jejich průměrné hodnocení se lehce přehouplo přes osmdesát procent. Recenzent 'robotniq' o něm v roce 2022 napsal: „»In Battle There Is No Law!« má zvláštní historii, kterou jsem nikdy úplně nepochopil. Kapela nahrála své první studiové demo pod stejným názvem (bez vykřičníku) už v roce 1987. Na tomto demu se podílel Alan West, původní zpěvák kapely a obsahovalo zřejmě všechny písně, které se objevují i na albu (kromě bonusové skladby "Blind to Defeat"). Mělo být album reedicí dema s Westovou náhradou (Karl Willetts) na postu zpěváka? To nemohu potvrdit, protože jsem demo nikdy neslyšel, přestože jsem na internetu našel jeho falešné kopie (které se všechny zdají být nemasterizovanými verzemi nahrávek z desky). Hádám, že se původní demo ztratilo, což se může lehce stát.

Většina těchto písní skutečně pochází z Westovi éry; pět z nich se objevilo na druhém demu Concession of Pain a šestá "Attack in the Aftermath" na zkušební nahrávce kapely a poté také na jejich prvním Peel session. Mám pocit, že Bolt Thrower se ale při nahrávání této desky už pohybovali mimo styl těchto písní. Kapela se v tomto období vyvíjela a příchod Willettse (a baskytaristky Jo Benchové) se časově shodoval s pomalejším, těžším a deathmetalovějším přístupem v jejich písních. Krátce po vydání tohoto alba skupina předvedla novější písně na druhém Peel session.

»In Battle There is No Law!« sice pochází z dřívější doby, přesto je deska brutální kombinací extrémního thrashe a super těžkého, špinavého crustu. Z nedostatku lepšího popisu ji budu nazývat 'proto-death metal'. Žádná grindcorová rychlost a zkratkovitost se tu nekoná. S »Horrified« (Repulsion) nebo »From Enslavement to Obliteration« (Napalm Death) byste si to nespletli. Deathmetalové revoluci z přelomu let 1989 / 1990, jejíž hnací silou byly klasiky jako »Altars of Madness« (Morbid Angel), »Slowly We Rot« (Obituary) nebo »Left Hand Path« (Entombed) tato nahrávka předchází. Karlův vokál je hlubší a zní více deathmetalově než vokál Westa, ale je chraplavější a méně hrdelní než na následujících deskách...

Celkový zvuk je podobný albům jako »Pleasure to Kill« (Kreator), »Morbid Visions« (Sepultura) a »I.N.R.I.« (Sarcófago). Mnohé z těchto skladeb obsahují polorychlou, repetitivní kombinaci rytmů a riffů, která pak spadne do chumlu, budujícího dynamiku pomalejší části (např. "Forgotten Existence", "Challenge for Power"). Všechny pomalejší úseky znějí, jako by byly inspirovány titulní skladbou z »Hell Awaits«. Hlavním vlivem byli Slayer. Nikdo ale nemůže popřít zdrcující účinnost této desky, jejíž půlhodinová stopáž svědčí o punk / hardcorovém étosu kapely. Skladby a riffy jsou skvělé, tempo je konstantní a v chaotických sólech se objevují náznaky melodie. Produkce se mi líbí, přestože je horší než na prvním Peel session. Jedinou výhradu mám k tomu, že těmto raným skladbám Bolt Thrower lépe seděl Westův vokál. Díky tomu působí album přechodným dojmem, protože se jen zřídkakdy pouští do plnohodnotného grindcorově laděného death metalu z následujícho »Realm of Chaos«. Přesto je to skvělá deska".

Po neustálém koncertování po celé Velké Británii, které následovalo po vydání alba, byli Bolt Thrower stále populárnější. Nebyli ale spokojeni se smlouvou s Vinyl Solution, protože to byl v té době čistě hardcorový label. Vydavatelství Bolt Thrower málo propagovalo a jejich směs death metalu a hardcore punku byla v té době neortodoxní. Napomohl osud, brzy je kontaktovalo vydavatelství Earache Records, které bylo v té době největším nezávislým vydavatelstvím extrémní hudby a podepsalo smlouvu i s mnoha dalšími death metalovými kapelami včetně Carcass a Napalm Death.

Kapela tedy podepsala smlouvu s Earache a zároveň ji v té době oslovila společnost Games Workshop, která se zabývá fantasy hrami a jejíž šéf slyšel první Peel Session. Karl, Andy a Gavin byli také zapálení hráči her od Games Workshop a napsali o nich několik písní, například "Plague Bearer" a "World Eater". Vedení společnosti to natolik ohromilo, že projevilo zájem o spolupráci a obal a booklet následující desky nakonec pocházel od výtvarníkú z Games Workshop.

Druhé studiové album Bolt Thrower, Realm of Chaos: Slaves to Darkness bylo nahráno ve studiu Loco Studios v dubnu 1989 a smícháno ve Slaughterhouse Studios v červenci 1989 Colinem Richardsonem. Produkovali jej Bolt Thrower a Digby Pearson. Vyšlo 28. října 1989 a bylo úzce spjato s herním světem Warhammer 40 000 a Realm of Chaos společnosti Games Workshop. Název Realm of Chaos: Slaves to Darkness byl název herní knihy, kterou Games Workshop vydal v roce 1988. V roce 2005 vyšla u Earache reedice s novým obalem, ale tu kapela doporučuje nekupovat, protože se na ní nepodílela a nedostává za ni honorář.

Realm of Chaos vykazuje oproti předchozí tvorbě pokrok v rychlosti a riffování. V mnoha skladbách je kladen velký důraz na blast beaty a chaotická kytarová sóla. Nicméně charakteristický heavy riffing je také patrný. Recenzent AmogusEnjoyer na metal-archives o albu napsal: „Rok 1989 by mohl být jedním z těch zlatých let v historii death metalu. »Altars of Madness« od Morbid Angel a »Leprosy« od Death zanechaly svou stopu. Byla to však hutná, monstrózní fúze grindcoru a death metalu, díky níž dříve zmíněná dvě alba, pozor, opravdu skvělá, vypadají jako vztekající se batole. Bolt Thrower jsou spolu s Death, Morbid Angel a velmi diskutabilně také s Possessed považováni za jednu z nejstarších a nejpionýrštějších deathmetalových kapel. Ironií osudu je, že jejich první deska obsahovala více grindcoru než death metalu. Byl to dobrý, solidní počin a nikdo nemohl tušit, jaký monstrózní skok v kvalitě nastane u následného díla.

Na začátku se ozve industriální zvuk připomínající strojovnu bitevní lodi, který je doprovázen vyprávěním, jak se pomalu připravujeme na nadcházející útok. Pak vypravěč zmlkne, několik vteřin industriálních zvuků a pak... VÁLKA! Vrčení, kytary, bicí, celá kapela okamžitě zahajuje akci s intenzitou a zuřivostí orbitálního útoku. První opravdová skladba "Eternal War" není nic jiného než přibližně dvě a půl minuty tepajících blast beatů a hutných kytarových zvuků. Spolu s dalšími jako "Plague Bearer", "World Eater" a mým favoritem "Lost Souls Domain", reprezentuje tu stránku alba, která je přímočarou, agresivní a chaotickou pekelnou palbou blast beatů a chaotických sól a riffů. Na druhou stranu kapela ukazuje, že se nebojí trochu zariskovat se skladbami, které začínají pomalu, až na hranici doomu, a pak pokračují ve zrychlování až do chaotické změti, jak můžeme slyšet v "All That Remains" a "Through The Eye of Terror".

Toto album by samozřejmě nebylo tím, čím je, bez talentu lidí, kteří ho vytvořili. Karl Willets má jeden z nejlepších growlů v historii death metalu, díky němuž vypadají takoví jako Fisher, Barnes a dokonce i David Vincent jako amatéři. Samotná síla growlu je slyšet a cítit na skladbách "Through The Eye of Terror" a "Lost Souls Domain". Na chaotickou energii a naprostou intenzitu kytar Baze Thomsona a Gavina Warda je skutečně radost pohledět. Chaotická krátká sóla jako v úvodu "Plague Bearer" a ty hutné kytarové riffy v "All That Remains" a titulní skladbě jsou skutečným důkazem talentu těchto chlapíků. Basa Jo Benchové je stejně jako u jejích vrstevníků kytaristů masivní a hutná a v podstatě položila základ toho, co udělalo tuhle desku tak drtivou. A moje ocenění muže zápasu patří samozřejmě bubeníkovi Andymu Whaleovi, zejména za jeho blast beaty. Ještě jsem neslyšel nikoho v branži dělat blast beaty tak jako tohohle chlápka, může se hrdě postavit po bok takových borců jako Gene Hoglan a Hellhammer. Samozřejmě neexistuje dokonalá deska, i když některým dávám stoprocentní hodnocení, a v případě »Realm of Chaos« je to tím, že někdy prostě nemám náladu na pomalý rozjezd a pak zrychlení skladeb, takže je přeskakuji. To je však hnidopišství nejvyššího řádu a i tak se projeví jen někdy v závislosti na tom, jakou mám náladu, takže ho můžete klidně ignorovat.

Zatímco »Altars of Madness« a »Leprosy« zkoumaly a posouvaly death metal do nových oblastí, byly jen průzkumem. »Realm of Chaos« nové území nejen prozkoumalo, ale kurva ho zničilo, vtrhlo na něj a pak se jím prohnalo s takovou zuřivostí, že všechny thrashové kapely z dřívějška vypadaly měkce. Rozhodně doporučuji, pokud jste deathmetaloví fanoušci, a zejména pokud jste nováčci, kteří nevědí, kde začít".

Po nahrání alba se kapela zúčastnila legendárního turné 'GrindCrusher' po Velké Británii, na kterém vystoupila společně s Carcass, Napalm Death a Morbid Angel, což pomohlo uvrdit jejich pověst jako jednoho z nejsilnějších koncertních uskupení. Na základě úspěchu britského turné se pak v roce 1990 vydali také na své první evropské turné s kapelami Autopsy a Pestilence - zde se mimo jiné seznámili s budoucím zpěvákem Martinem Van Drunenem a pozdějším tour manažerem Turtlem. V druhé polovině roku, 22. července 1990, natočili Bolt Thrower třetí a poslední Peel session. Tři písně z připravovaného alba zde zazněly v syrových verzích, stejně jako "Lost Souls Domain" z alba Realm of Chaos. Všechny tři Peel Session pak vyšly v roce 1991 na jednom CD s názvem The Peel Sessions 1988 - 1990.

Dalším milníkem v historii kapely byla deska War Master. Stejně jako předchozí album byla nahrána s Colinem Richardsonem jako producentem ve Slaughterhouse Studios v Driffieldu, které dva týdny poté vyhořelo. Byla vydána u Earache Records 4. února 1991. Zatímco albu Realm of Chaos dominovaly blasty a riffy založené na grindcore, tato deska opouští většinu grindcoreových vlivů a přechází do stylu, který je striktněji deathmetalový. Navíc je v hudbě a kytarových sólech více melodií, i když některá chaotická sóla zůstávají.

Je to vlastně poslední album Bolt Thrower, na kterém byl použit blast beatový styl bubnování (lze ho slyšet ve čtyřech skladbách - "Unleashed (Upon Mankind)", "What Dwells Within", "War Master" a "Afterlife"), poté byl opuštěn a následně už se nikdy v diskografii kapely neobjevil. Společnost Games Workshop se opět nabídla, že si vezme na starost výtvarné zpracování obalu, protože však jejich nabídka byla příliš drahá, kapela ji odmítla. Grafiku nakonec udělal bývalý hlavní designér Games Workshopu, což mělo za následek, že obal byl dosti podobný tomu předešlému.

'Metalmike' o albu na webu Metal Crypt napsal: Bolt Thrower jsou kapela, kterou jsem na přelomu 80. a 90. let kvůli své averzi k drsným vokálům zavrhl, ale nyní nastal čas dát jim další šanci. Třetí deska kapely »War Master« z roku 1991 zde na The Metal Crypt neměla recenzi a já jsem na ni narazil už při jejím původním vydání, takže tady je.

»War Master« je solidní deathmetalová album se zpěvem, který není odrůdou 'cookie monster' a ve skutečnosti je po několika posleších poměrně snadno dešifrovatelný. Nenazval bych jej sice 'uhlazeným', ale není to jen nesrozumitelný growl a dobře doplňuje nástroje. Co se týče hudby, riffy jsou monstrózní. Není tu slabá skladba, jen jeden drtivý, trestající zvukový útok za druhým. Bolt Thrower zkušeně využívají změny temp, snadno přepínají mezi groovovými breakdowny a vřískavými kytarovými sóly, která určitě odřežou prsty začínajícímu kytaristovi, jenž se je snaží napodobit. Mou nejoblíbenější skladbou je "Profane Creation". Něco na ní mě prostě chytlo pod krkem a tlouklo mě do hlavy pokaždé, když zazněla. Nemohu poukázat na jeden jednotlivý aspekt, který by vynikal; celá věc je prostě kouzelná.

Další pro mě promarněná příležitost z roku 1991 přišla nyní v době, kdy dokážu ocenit celek a nenechám se odradit vokálem. Fanoušci death metalu už nejspíš vědí, jaké dobroty »War Master« obsahuje, ale pokud ne a máte byť jen letmou náklonnost k thrashi, udělejte si laskavost a poslechněte si to.“

Na svůj vztah k herní scéně kapela nezapomněla ani v této době. Během amerického turné s Believer a Sacrifice , propagujícího album War Master použili pro dopravu starý americký školní autobus, naložený mnoha počítačovými hrami. Tím ale propagace desky nekončila, Evropu objeli hned v následujícím roce společně s Benediction a Asphyx.

Po návratu z turné začala práce na další, už čtvrté studiové desce, nazvané The IVth Crusade. Čtvrtá křížová výprava začala v Sawmills Studios v Cornwallu v roce 1992 a ukázala, že kapela pokračuje ve vytváření vlastního jedinečného hudebního stylu, který byl snadno identifikovatelný jako Bolt Thrower. Tentokrát se také rozhodli odklonit od obvyklého fantasy obalu a místo něj použili klasický obraz od Delacroixe, který zobrazuje vpád křižáků do Konstantinopole.

Troy Killjoy na Metal Storm album krátce shrnul: „Legendární deathmetaloví mistři Bolt Thrower, kteří za sebou nechali grindcoreové prvky, pokračují ve svém působení na deathmetalové scéně čtvrtou dlouhohrající deskou s příznačným názvem »The IVth Crusade«. Když vydáte klasické grindcorové album jako svůj debut a na něj navážete dvěma hvězdnými deathmetalovými počiny, očekávání jsou poměrně vysoká. V typickém stylu Bolt Thrower byla očekávání nejen naplněna, ale i překonána.

Na »The IVth Crusade« se podle dnešních měřítek pohlíží jako na deathmetalovou nahrávku staré školy, ale ve své době to byla vážně brutální záležitost - s méně okultní atmosférou než »Onward to Golgotha« (Incantation), méně ponurými pasážemi než »Last One on Earth« (Asphyx) a méně primitivní než »Legion« (Deicide)... dalo by se pokračovat dál a dál o tom, co tomuhle albu chybí ve srovnání s jinými, vydanými ve stejném roce, ale co má »The IVth Crusade« a co ta ostatní alba nemají, je neskutečný pocit profesionality a povinnosti, jako by si členové kapely vzali za úkol neposkytnout co nejvíc čehokoli, ale dodat posluchači přesné ingredience potřebné pro deathmetalové mistrovské dílo.

Žádné triky, žádné marketingové triky, žádná studiová kouzla nebo umělohmotné emoce - tohle je prostě čistý death metal. Syrový, ostrý, pomalý a hlavně drtivý. Každý riff s sebou přináší pocit jemné melodie a groovu a přesto s každým vyraženým drsným akordem přichází nebezpečí, že vám praskne lebka. Tihle kluci (a holka!) se postarali o to, aby profesionálně znějící produkce neubrala nahrávce nic z primitivních barbarských emocí, které vytváří Thompsonova a Wardova vynikající kytarová práce. Za mikrofonem je cítit zloba díky téměř letargicky znějícímu bestiálnímu chrapláku a drsnému skřehotů Karla Willettse, na jehož pozadí bubeník Andy Whale neúnavně buší do soupravy. Začlenění řídkých melodických prvků skutečně dodává albu na autenticitě, protože posluchač si uvědomuje skladatelskou zdatnost hudebníků. Písně do sebe plynule zapadají a oplývají groovem s množstvím háčků, což z nich dělá jeden z nejsnadnějších 'obtížných' poslechů, jaký kdy zažijete.

Nakonec »The IVth Crusade« v průběhu let dokázala, že si svůj status nadčasové deathmetalové klasiky zaslouží. Nesmlouvavý přístup kapely k tvorbě hlemýždího tísnivého death metalu dokázal divy a výsledkem je něco přes 50 minut solidního death metalu, nad kterým můžeme jenom žasnout.“

Po vydání desky následovalo evropské turné 'World Crusade' s polskou deathmetalovou skupinou Vader a švédskou deathmetalovou kapelou Grave , po jehož absolvování se poprvé podívali do Austrálie společně s Armoured Angel. Během této doby vyšlo EP Spearhead, které obsahovalo velmi těžký, rozšířený remix titulní skladby, píseň "Dying Creed" společně s dvěma novinkama "Crown of Life" a "Lament".

Další řadové album Bolt Thrower, ...For Victory, které vyšlo v 28.listopadu 1994, bylo natočeno během srpna ve studiu Sawmill a produkovali jej Colin Richardson a samotná kapela. Limitovaná edice obsahuje navíc živé CD s názvem Live War.

Titulní píseň "...For Victory" obsahuje citát z básně Laurence Binyona, známé jako Ode of Remembrance, která je součástí básně For the Fallen. Ta byla poprvé publikována v deníku The Times v září 1914 a v Binyonově knize The Winnowing Fan : Poems On The Great War. Postupem času se třetí a čtvrtá sloka básně (nyní obvykle jen čtvrtá) promněnily v poctu všem obětem války bez ohledu na stát. Tato část básně je často brána jako óda, recitovaná na bohoslužbách v Den vzpomínek a je tím, co se obvykle označuje termínem 'Ode of Remembrance'.


Změny v sestavě (1994-2004)

Po natočení ...For Victory následovalo turné s Benediction po USA, které se bohužel příliš nevydařilo. Po jeho předčasném konci a návratu domů následoval odchod bubeníka Andyho Whalea a zpěváka Karla Willettse, kteří se rozhodli, že v kapele kvůli změně svého životního směřování nechtějí pokračovat. Zbytek členů však táhl káru dál, nové album stihlo vyjít ještě do Vánoc toho roku a během jeho vstupu na trh nahradil Karla Willettse bývalý zpěvák Pestilence Martin van Drunen. Bicí soupravu převzal teprve sedmnáctiletý Martin 'Kiddie' Kearns, který hrál od svých 14 let v místních kapelách vše od heavy metalu až po reggae a byl známý svým úderným stylem, ovlivněným Johnem Bonhamem.

V této sestavě pokračovali v následujících dvou letech v propagaci alba dvěma evropskými turné. Tím prvním bylo rozsáhlé 'No guts, No Glory Tour' ve společnosti Cemetary a Brutality po Německu, Holandsku, Belgii, Rakousku, Švýcarsku a Dánsku. O rok později, v roce 1996, následovalo velmi ceněné festivalové turné 'Fuck Price Politics' se Sentenced, Power of Expression a Varukers. Změnám v sestavě ale nebyl konec, v roce 1997 se Martin van Drunen rozhodl odejít, protože měl pocit, že se nikdy nestal skutečnou součástí Bolt Thrower a navíc trpěl nemocí, kvůli které mu vypadávaly vlasy, na pódiu díky tomu působil hodně nejistě. Minimálně na jednom koncertu v Německu ho musel zastoupit jeho kamarád Dave Ingram, dlouholetý přítel kapely. A aby toho nebylo málo, tak se rozhodl odejít i Martin Kearns a pozici za bicí soupravou místo něj zaujal Alex Thomas.

Následující roky se tak pro Bolt Thrower staly zkouškou odolnosti, zvlášť když se k odchodům přidalo ještě ukončení vztahů s Earache Records, kteří se jich chtěli zbavit, a čekalo je jednání o nové smlouvě s Metal Blade Records. Přestože nebyli velkým fanouškem hraní na open air festivalech, souhlasili s tím, že poruší tradici a zahrají v roce 1997 na festivalu 'With Full Force' v německém Zwickau. Přivítalo je nadšené publikum a i s náhradníkem Davem Ingramem se jim podařilo získat si dav na svou stranu vlastní drsnou podobou heavy metalu.

Poté se do sestavy dočasně vrátil Karl Willetts, aby se ujal zpěvu na dalším albu. Nová nahrávka s názvem Mercenary vyšla 8. září 1998 v Evropě a 10. listopadu 1998 v USA. Obsahuje devět skladeb a je celkově pomalejší než její předchůdci, ranné vlivy hardcore punku se na ní už úplně vytratily. Rozhodně je však velmi heavy a zní velmi podobně jako klasičtí Bolt Thrower. Karl se na ní také vrátil k předchozímu stylu zpěvu. Po nahrání alba Karl bohužel zjistil, že se nemůže věnovat kapele na plný úvazek, a tak jeho místo opět obsadil Dave Ingram, tentokrát už jako plnohodnotný člen.

S podporou nového vydavatelství Metal Blade se Bolt Thrower ukázali být úspěšnější než kdykoli předtím. Mercenary bylo skvěle přijato po celém světě - zejména v Německu, kde se dostalo do německé albové hitparády, získalo 10 z 10 a titul album měsíce v jejich nejprodávanějším metalovém časopise Rock Hard.

Frank Albrecht z výše jmenovaného časopisu o nahrávce napsal: „Je krásné, že to moje staré deathmetalové srdce ještě může zažít. »Mercenary« je nejpohodovější deathmetalové album od dob »The End Complete« od Obituary, a to mě těší. Deathmetalová scéna přesně takový impuls potřebovala. Zatímco loni to byli Six Feet Under a Hypocrisy, kterým se podařilo vdechnout DM komunitě znovu život, nyní jsou to Bolt Thrower, kdo dokazují, že lze tento styl stále ještě mistrovsky oslavovat, aniž byste se od něj vzdalovali. Protože »Mercenary« je britský death metal ve své nejčistší podobě. Bez kompromisů. Žádné gotické vlivy. Žádné blackmetalové prvky. Jen vše drtící šlapákové útoky, břitké salvy riffových mistrů Thomsona a Warda, pumpující basové linky a drtící, ale jasně srozumitelný growl Karla Willetse. A navrch, panebože, ty melodie!!!!!. Jen si musíte zvyknout na zvuk, protože nemá úplně plnou hlasitost produkce Colina Richardsona. Ale po dvacátém poslechu už nebudete jiný zvuk chtít. A dodávám: Děkujeme Vám, BOLT THROWER, že jste vydrželi. Děkujeme, že jste nám tímto kladivem vynahradili dlouhé čekání. Je hezké, že jste pořád tady. Nemůžu si pomoct: nejvyšší hodnocení!“

V listopadu 1998 vydali Earache Records kompilaci Who Dares Wins, která obsahovala různé starší nahrávky, včetně dvou EP Spearhead a Cenotaph. Sami členové kapely vydání tento kompilace neschvalují a varují, aby si ji lidé nekupovali, protože ji považují za tahání peněz z kapes fanoušků. Původně se měla jmenovat No Guts - No Glory, ale název byl změněn, protože jedna skladba na Mercenary má stejný název a Metal Blade Records se proti tomu ohradili.

Po vydání Mercenary se kapela vydala na evropské turné nazvané Into the Killing Zone, na kterém Dave všem dokázal, že je důstojnou náhradou, a bez problémů se ztotožnil s pozicí zpěváka. Když však turné skončilo, čekaly Bolt Thrower další otřesy na bubenické stoličce poté, co Alex seznal, že už nemůže naplno plnit své závazky, protože ztratil zájem o hudební směřování kapely. Velké hledání bicmistra se tentokrát naštěstí nekonalo, volnou pozici celkem rychle obsadila stará známá tvář - Martin Kearns, který se ke kapele poté, co si vyřešil své životní záležitosti vrátil právě včas, aby mohla podruhé absolvovat německý festival 'With Full Force'.

Většinu roku 2000 strávili Bolt Thrower zkoušením v nové sestavě a psaním (a přepisováním!) nových písní pro sedmé album. Když byla práce dokončena, nemohli se nažhavení muzikanti dočkat, až se zase vrátí na cesty. Začátkem následujícího roku se tedy Martin znovu představil veřejnosti na několika koncertech v Holandsku a Německu (krátké evropské turné v roce 2001 čítalo pouze 5 vystoupení). Vyprodané koncerty a zjevný nárůst popularity byly pro kapelu dostatečnou inspirací, aby se v květnu 2001 vydali do studia natočit pro Metal Blade Records novou desku Honour - Valour - Pride, která vyšlo v Evropě 19. listopadu 2001 a ve Spojených státech 15. ledna 2002. Obsahuje devět skladeb; digipak pak jednu bonusovou skladbu navíc.

První album s jedním novým a jedním staronovým členem bylo vypuštěno na některé zástupce tisku jedinečným způsobem ve stylu Bolt Thrower, kdy se obvyklá reportáž ze studia změnila v předstíraný únos s vojenskými úkoly pro nic netušící hudební novináře. Bez ohledu na to (nebo možná právě proto!) se Bolt Thrower opět dočkali přílivu pozitivních recenzí a ohlasů fanoušků. Honour - Valour - Pride získalo 10 bodů z 10 a ocenění album měsíce v časopise Rock Hard, což je pro kapelu dvakrát po sobě a se sedmou studiovkou velký úspěch.

V lednu 2002 následovalo turné 'Ground Assault', v rámci kterého kapela objela Evropu doprovázená Daveovu starou kapelou Benediction - tím byly vyvráceny veškeré zvěsti o špatných vztazích mezi oběma skupinami. Turné mělo obrovský úspěch, Bolt Thrower opět hráli v plných sálech a dokázali, že jsou jedním z nejlepších koncertních uskupení. V říjnu se také vrátili do Německa na 'Westfalenfestival', který si 13000 členný dav užil stejně jako kapela sama.

V roce 2003 začali psát Bolt Thrower riffy pro další studiovou desku. Odmítli kvůli tomu několik nabídek, aby mohli hrát výhradně na jediném letním festivalu - The Rock Hard jubilee. Bohužel pro kapelu i fanoušky museli své vystoupení zrušit kvůli předčasnému narození Daveova syna.

Ke konci roku 2003 a na začátku toho příštího pokračovali muzikanti v psaní nového materiálu pro své osmé studiové album. Nahrát ho chtěli v květnu 2004 a jeho vydání u Metal Blade bylo stanoveno na konec roku. Mezitím se připravovalo evropské a americké turné. Práce se ale postupně zpomalily, když se ukázalo, že Dave trpí zdravotními a osobními problémy. Bohužel těsně před zahájením nahrávání se rozhodl odejít z kapely, aby se mohl soustředit na své uzdravení, čímž se nová deska i turné odložily a prioritou se stalo hledání nového zpěváka.


Reunion (2004-2014)

Kapela se opět dostala do situace, v níž se ocitla již několikrát předtím - musela najít náhradního zpěváka. Samozřejmě existovala jen jedna volba... musel to být Karl Willetts. Karl byl požádán a souhlasil, že se koncem roku 2004 znovu připojí k Bolt Thrower a ujme se zpěvu. Dne 18. listopadu 2004 skupina oznámila jeho rozhodnutí a nahrávání nového alba s názvem Those Once Loyal už nic nebránilo.

Karlův návrat uvítala jak kapela, tak na slibnou budoucnost natěšení fanoušci a zkušený zpěvák bez problémů vklouzl do své staré role a pustil se s Gavinem do psaní textů. Willettsovy hlasové schopnosti byly navíc prověřeny hned po jeho opětovném nástupu, když ho přiměli znovu nahrát zpěv do skladeb z alba Honour - Valour - Pride. Ačkoli kytarista Gavin Ward prohlásil, že Bolt Thrower samozřejmě nemají v úmyslu vydat Willettsovu předělávku, protože by to 'znehodnotilo produkt' a urazilo Ingrama, kapela nakonec v květnu 2005 kvůli poptávce fanoušků vydala aspoň hrubý mix Willettsovy verze písně "K-Machine".

Práce s producentem Andym Faulknerem ve studiu Sable Rose v Coventry v Anglii začala v květnu 2005 a míchat se začalo ke konci srpna. Stejně jako u předchozích alb Bolt Thrower se proces tvorby materiálu pro Those Once Loyal točil kolem Thomsonových kytarových riffů a sól, které si ostatní členové kapely upravovali podle svého. Nakonec složili 25 až 30 písní, z nichž 10 se dostalo na finální verzi desky.

Willetts, který byl primárně zodpovědný za psaní textů, navštívil několik míst s významnou vojenskou historií, aby se inspiroval - včetně Cenotaphu a Horse Guards Parade (obojí v Londýně), Turnaware Point ve Falmouthu v Cornwallu (nástupní místo 5. sboru americké pěchoty při vylodění v Den D) a Flanderských polí v Belgii. Později Ward zveřejnil Willettsovy zápisníky s názvy písní a dalšími náměty. Nahrávání a produkce alba byly zdokumentovány také - v šesti studiových zprávách, které napsal Kearns (a jednu Willetts) a které byly zveřejněny na oficiálních webových stránkách kapely.

Nahrávání bylo dokončeno v polovině září 2005. Během psaní i nahrávání procházely písně častým a pečlivým přepisováním a úpravami, které se týkaly textů, temp i struktury. Bench poznamenala, že neslyšela výslednou podobu alba, dokud nebylo zmasterováno. Thomson v prosinci 2005 pro Terrorizer uvedl, že kdyby nebyli omezeni termíny stanovenými jejich vydavatelstvím Metal Blade Records a nadcházejícími závazky na turné, byli by pravděpodobně ještě ve studiu a přepisovali své písně.

Obal je inspirován pamětní deskou na památníku Guards Memorial z první světové války, který se nachází v St. James's Parku v Londýně. Jo, která přišla s nápadem použít desku na obal uvedla, že Bolt Thrower se chtěli distancovat od fantasy bitev, které použili na svých předchozích albech, a hledali něco, co by bylo méně předvídatelné a vypadalo více 'epicky'. Kapela si nechala udělat fotografii desky, kterou Jan Meininghaus přetvořil do konečné podoby pro obal. K názvu alba Ward poznamenal: „Je to o vojácích. Kdysi byli loajální a teď už loajální nejsou, protože jsou mrtví!.“ V rozhovoru pro Metal Rules z roku 2006 Willetts také uvedl, že název byl zamýšlen jako pocta těm, kteří Bolt Thrower během jejich dvacetileté kariéry podporovali, například Johnu Peelovi, ale hlavně je opravdu zaměřeno na fanoušky, protože bez nich by tu kapela nebyla.

Album vyšlo 11. listopadu 2005 v Německu, 14. listopadu ve zbytku Evropy a 15. listopadu ve Spojených státech a setkalo se s širokým ohlasem kritiky v časopisech jako Rock Sound, Rock Hard a Metal Hammer. Úspěch byl podtržen umístěním na 76. místě německé hitparády, obálkami různých časopisů a titulem 'Album měsíce' v několika webzinech a magazínech, včetně Rock Hardu, kde se tak umístilo již potřetí.

Nový rok 2006 Bolt Thrower zahájili prvním ze dvou evropských turné na podporu Those Once Loyal. Na prvním z turné 'Those Still Loyal' v lednu a únoru s nimi vystoupili Malevolent Creation, Nightrage a Necrophagist. Karlův návrat na pódia byl velmi očekávaný a nezklamal. Kapela navíc zachovala svou nekompromisní politiku nízkých cen nabízeného zboží a vstupenek a fanoušci jí na oplátku projevili svou vděčnost. Turné mělo obrovský úspěch, lístky šly na dračku a většina koncertů byla vyprodaná. Po několikatýdenní pauze se Bolt Thrower vydali na druhou část turné - tentokrát kapelu podpořili God Dethroned a Kataklysm. Zbývající místa předskokanů byly nabídnuty různým místním skupinám a také přátelům, jako jsou Nightrage a Downlord. Toto turné zavedlo Bolt Thrower do nových míst, jako je Španělsko, Finsko, Norsko a Portugalsko, a také tam, kde už léta nehrála, například do Švédska a Velké Británie. Bylo zřejmé, že fanoušci jsou stále věrní a přijetí, kterého se kapele dostalo, bylo výjimečné.

Po obrovském úspěchu obou turné se Bolt Thrower vydali na svůj jediný tohoroční open air festival. Kapela dlužila vystoupení na Rock Hard Festivalu po jeho zrušení před několika lety a dostála svému slovu. Fantastické místo v Amfiteátru v německém Gelsenkirchenu bylo vynikající kulisou pro zabijáckou show kapely a ocenili ji jejich staří i noví fanoušci.

V roce 2007 odehráli jen několik koncertů a většinu roku se věnovali psaní písní pro nové album. To se ukázalo být obtížnější, než čekali, proto v roce 2008 vydali prohlášení, že zrušili plány na nahrávání nového materiálu z toho důvodu, že písně, na kterých pracovali, neodpovídají úrovni Those Once Loyal. Rozhodli se, že raději nevydají žádný nový materiál, než aby to byl krok zpět. Toto rozhodnutí bylo velmi odvážné, ale získalo jim velký respekt.

Ačkoli tedy nenásledovala žádná studiová novinka, Bolt Thrower k radosti svých věrných fanoušků pokračovali v koncertování. Rok 2008 jim přinesl spoustu výjimečných vzpomínek, včetně triumfálního návratu do USA, kde poprvé od roku 1994 vystoupili na Maryland Deathfestu. Hráli oba dny festivalu, pod střechou i venku, před zaplněným a euforickým publikem a fanoušci v USA je konečně viděli dělat to, co umí nejlépe.

Přestože kapela v minulosti neměla k hraní na takových koncertech chuť, nemohla popřít, že festivalové prostředí jde ruku v ruce s jejich hudebním stylem a rozhodla se vybrat několik festivalů, na kterých v následujících letech vystoupí. Kromě občasných evropských festivalů se vrátili také do rodného Birminghamu, kde odehráli své první vystoupení po patnácti letech, dva po sobě jdoucí koncerty ve zbrusu novém prostoru Atak v Holandsku a vůbec poprvé ve své historii odletěli do Řecka, aby tam fanouškům nabídli dva nezapomenutelné vyprodané večery.

V dalších letech Bolt Thrower pokračovali v přístupu 'kvalita, ne kvantita' - a to se jim rozhodně vyplatilo. V roce 2010 odehráli řadu koncertů a festivalů po celé Evropě od intimnějších undergroundových vystoupení (v souladu se svými kořeny) až po mamutí akce, kde dokázali strhnout i 30 tisícové publikum.


Martinova smrt a rozpad kapely (2015-2016)

Martin Kearns, který byl bubeníkem Bolt Thower v letech 1994 - 1997 a poté od roku 2000, nečekaně zemřel 14. září 2015 ve věku 38 let. V důsledku jeho smrti kapela přerušila činnost a zrušila nadcházející australské turné, které mělo být jejich prvním od roku 1993.

Dne 14. září 2016, v den prvního výročí jeho úmrtí Bolt Thrower na svých webových stránkách uctili Martinovu památku a oznámili, že už nebudou jako kapela dále pokračovat: „Rádi bychom všem poděkovali za podporu v těchto posledních dvanácti měsících. Spolu s Kiddieho rodinou jsme se rozhodli, že ponecháme jeho nečekanou smrt soukromou záležitostí. Teď jen žádáme o trochu času abychom se s tím vypořádali.

Kiddie se k nám přidal v roce 1994, když mu bylo teprve sedmnáct let, nicméně ihned Bolt Thrower jako živou kapelu vylepšil. Nikdo nebyl více loajálním a pyšnějším, že může být součástí Bolt Thrower. Strávili jsme spolu více jak 20 let cestováním kolem světa, s třemi různými vokalisty, ale Kiddie byl pro nás vždy více než pouhým bubeníkem. Takže když jsme nesli jeho rakev na jeho poslední místo odpočinku, pozice bubeníka Bolt Thrower byla pohřebená s ním. On byl, a navždy zůstane bubeníkem Bolt Thrower, naši hybnou silou a naším kamarádem.

A co se týče náš ostatních, tak pro nás byli Bolt Thrower životním stylem přes 30 let. Nikdy jsme nebyli motivováni penězi, slávou či egem, ale vlastními principy a hodnotami, které nás provázely životem a sblížili nás jako přátele.“

7. března 2017, v den Kearnsových 40. narozenin, zveřejnili Bolt Thrower na svých webových stránkách obsáhlé prohlášení, které naznačovalo, že se chystá reunion nebo případná nová deska na jeho památku: „Dnes by Kiddie oslavil 40. narozeniny, je to den smutku, ale také krásných vzpomínek a my doufáme, že se k nám připojíte a pozvednete sklenku na památku nepřítomného přítele. Utěšujeme se vědomím, že jeho pokrevní linie a odkaz jako otce bude žít dál prostřednictvím jeho synů Leona a Maxe, jeho odkaz jako člověka žije dál v srdcích a myslích všech, kteří měli tu čest a privilegium nazývat ho svým přítelem, a jeho odkaz jako úžasného bubeníka bude žít dál prostřednictvím jeho hudby. Kiddie však bohužel kvůli různým okolnostem stihl s Bolt Thrower vydat jen dvě alba, přestože v kapele působil 20 let a odehrál stovky koncertů, a my mu za jeho neochvějnou věrnost a bubenický odkaz vděčíme mnohem víc. Tento dluh začneme brzy splácet...“

Do roku 2024 se tyto myšlenky neuskutečnily.


Rozhovor s Karlem Willettsem

Na podzim 2015, po Martinově smrti založil zpěvák Karl Willetts v Birminghamu společně s původním bubeníkem Bolt Thrower Andrewem Whalem, baskytaristou Benediction a Sacrilege Frankem Healym a kytaristou Benediction Scottem Fairfaxem skupinu Memoriam. Podle rozhovoru s Karlem z března 2016, uveřejněném na stránkách magazínu Iron Fist vznikla kapela jako pocta zesnulému bubeníkovi Martinu 'Kiddiemu' Kearnsovi se záměrem oživit old school death metal.

Kdy vznikl nápad na MEMORIAM? Kdo dal podnět k založení kapely?

Karl Willetts: Memoriam vznikli především proto, aby zaplnili prázdné místo, které vzniklo po tragické smrti Martina 'Kiddieho' Kearnse, bubeníka kapely Bolt Thrower v září 2015. Bolt Thrower následně na dohlednou dobu pozastavili veškerou činnost, což mi dalo příležitost rozvíjet nový projekt s přáteli, kteří už nějakou dobu projevovali zájem o založení kapely. Záměrem založení Memoriam bylo obnovit stará přátelství a znovu získat plamen inspirace, který nás kdysi rozpaloval. Teď se to děje v opravdu rychlém tempu a všichni si užíváme každý okamžik. Cílem Memoriam je v tom pokračovat a stavět na tom i v budoucnu. A samozřejmě ovládnout svět. :-)“

Znovu hrajete s bývalým bubeníkem kapely BOLT THROWER Andym Whalem, jaký je to po tolika letech pocit? Co ho přimělo vrátit se z deathmetalového důchodu?

„Po tom, co se stalo Kiddiemu, jsem se rozhodl, že musím udělat všechny věci v životě, ke kterým jsem se nikdy nedostal, než bude pozdě! Jednou z těchto věcí bylo znovu hrát v kapele s Whalem; takže je fantastické, že to skutečně dělám! Myslím, že s Andym je to pro něj něco jako nedokončená práce. I když už nebyl v kapele, lidé o něm vždycky mluvili jako o bubeníkovi z Bolt Thrower, takže Memoriam je způsob, jak se od toho posunout dál a naplnit jeho kreativitu, která nebyla nějakou dobu využita. Je skvělé se vrátit do zkušebny a slyšet ho hrát. Jako by nikdy nepřestal!“

Ve zkušebně teď musí panovat zvláštní, živá atmosféra a ruch, že?!

„Je to všechno opravdu vzrušující a já mám radost, že mohu psát nové písně a být opět v tvůrčí fázi vývoje. Od napsání a nahrání 'Those Once Loyal' v roce 2005 už uběhl nějaký čas a já si díky tomu uvědomil, jak moc mě baví tvůrčí proces práce s čerstvými nápady. Všichni se nemůžeme dočkat, až se dostaneme do zkušebny a budeme pracovat na nových písních. Z celého projektu je cítit opravdový šum a vzrušení.“

Co dělal Andy od té doby, co skončil s BOLT THROWER? Je to jeho první metalová kapela od nahrávání alba ...For Victory?

„Když jsme v roce 1994 opustili Bolt Thrower, zkoušeli jsme s Whalem hrát v několika dalších kapelách, ale nic z toho nebylo. Myslím, že v té době jsme do toho nebyli na sto procent zapálení. Tohle je první skupina, v které Andy od té doby hraje. Během svého odchodu z metalové scény pracoval jako servisní inženýr alarmů a pořídil si své dva kluky, měl hodně práce! Ale je skvělé, že je zpátky a dělá to, co mu jde nejlíp, mlátí do těch blán.“

Spojili jste se s Frankem Healym (BENEDICTION/SACRILEGE) a Scottem Fairfaxem (BENEDICTION), abyste doplnili sestavu. Čí to byl nápad je zapojit?

„Vždycky jsme s Frankem mluvili o tom, že bychom mohli udělat kapelu, ale nikdy jsme se k tomu nedostali kvůli jiným závazkům. Původním záměrem bylo se jen sejít a zajamovat si staré písně, které nás hudebně ovlivnily v době, kdy jsme s hudbou začínali, nicméně příchod kytaristy Scotta Fairfaxe přinesl nový rozměr spolu s pytlem plným zabijáckých riffů, na kterých jsme pracovali a vytvořili nový materiál. Whale navrhl, abychom Scotta přizvali k doplnění sestavy.“

Kolik písní jste zatím napsali / nahráli a jaké máte plány na vydání?

„Je to všechno na začátku, kapela má za sebou zatím šest zkoušek, ale máme hotové základy pěti písní. Naším cílem je dát dohromady kompletní materiál na album, zhruba deset písní, a ty nahrát někdy v květnu až červnu.“

Jak byste popsali hudbu MEMORIAM?

„Do old school death metalu vracíme to staré! Kapela staví na našich společných silných stránkách. Zní to zabijácky, jako hybridní mix Bolt Thrower/Sacrilege/Benediction, který si zase vytvořil vlastní osobitý zvuk.“

Jaký je to pocit zakládat po tolika letech zbrusu novou kapelu?

„Je to skvělý pocit, celý ten tvůrčí proces mě neskutečně baví! Cítím se podobně, jako když jsme psali materiál pro Bolt Thrower, nicméně s Memoriam máme prázdné plátno, takže můžeme zkoušet nové nápady. Je to opravdu vzrušující a svěží pocit, nejspíš proto, že jsem v takové pozici poprvé.“

Můžete nám prosím prozradit některé názvy písní?

„Zatím máme následující názvy písní: "Memoriam", "War Rages On", "Resistance", "Surrounded (By Death)" a "Drone-Strike".“

Jaká témata vás v současné době inspirují k tomu, abyste přiložil pero k papíru?

„"Memoriam" je úvodní píseň, která představuje naše záměry, je věnována Kiddiemu a je vlastně jeho chvalozpěvem. "War Rages On" je vlastně o tom, jak pokračovat v životě. "Resistance" je svým zaměřením tak trochu anti-establishmentová. "Surrounded (By Death)" je o tom, že jsme doslova obklopeni smrtí, napsal jsem ji po Lemmyho skonu, prostě se mi zdá, že jsme v tom neustále. "Drone-Strike" je pohled na moderní bojiště a pohled na to, jak se válčí pomocí nových technologií; svým způsobem navazuje na myšlenky z písně "The Kill Chain" od Bolt Thrower. Snažím se kombinovat prvky osobní reflexe života spolu s psychologickými dopady války. Vždycky jsem psal o tématech smrti a smrtelnosti, spousta textů napsaných pro BT vycházela z pocitů smutku, když mi v jednadvaceti letech zemřel táta. S přibývajícím věkem se tato témata stávají pro váš život stále aktuálnější. Smrt je stále velké tabu a něco, o čem se otevřeně nemluví, dokud to nepotká někoho blízkého. Mám pocit, že odchod Kiddieho působil jako katalyzátor a celá tato zkušenost mě přiměla o těchto otázkách více přemýšlet. Memoriam je pro mě způsobem, jak vyjádřit některé z těchto emocí, podobně jako to dělá Greg Mackintosh s Vallenfyre.“

Plánujete živé hraní?

„Určitě, v současné době diskutujeme o různých možnostech a máme v úmyslu vystoupit v průběhu léta na vybraných evropských festivalech. Doufáme také, že poté odehrajeme několik klubových koncertů. V současné době probíhá jednání, a jakmile budou potvrzeny, oznámíme to prostřednictvím našich webových stránek i Facebooku.“

Budou v živém setu nějaké skladby BOLT THROWER nebo BENEDICTION?

„Na koncertech chceme hrát hlavně náš nový materiál, nicméně hodláme zařadit i některé písně z našich předchozích kapel, jako jsou Bolt Thrower, Benediction a Sacrilege a v současné době se rozhodujeme, které z to budou.“

Proč se kapela jmenuje MEMORIAM, určitě vám to připomíná starou školu death metalu? Bude logo stejně oldschoolové?

„Výběr názvu kapely byl těžší, než jsme předpokládali. Původně jsem přišel s dlouhým seznamem potenciálních názvů (hodně převzatých z názvů písní BT), nicméně jakmile jsem trochu zapátral, zjistil jsem, že všechno, co mě napadlo, je obsazené nebo mi prostě nepřipadá správné! Takže jsme název kapely odložili a soustředili se na to, abychom dali dohromady nějaké písničky. První skladba, kterou jsme napsali, bylo intro a já jsem dal dohromady pár slov jako formu pocty Kiddiemu a z toho organicky vznikl název Memoriam! Máme hotové logo; jedním z prvků tohoto projektu je zapojení starých přátel, takže jsme se všichni rozhodli, že chceme, aby návrh loga udělal Paul McHale (se kterým se všichni známe už dlouho), jak vidíte, je to dost stará škola. Ale je to čitelné! Memoriam vnímám jako slavnostní poctu minulosti, všemu, co bylo ztraceno, a životům, které odešly, ale nebyly zapomenuty. Tento kontext aplikuji jak na válku, tak na život obecně.“

Hraješ death metal od samých počátků žánru, jaké podstatné rozdíly pozoruješ mezi současnou a old schoolovou scénou?

„Koncem 80. let, v době před nástupem počítačů se scéna vyvíjela lokálně, kdy se podobně smýšlející jedinci scházeli na koncertech a v hospodách, a z toho vznikla místní scéna. V mezinárodním měřítku se scéna šířila prostřednictvím undergroundových časopisů, obchodováním s kazetami a psaním dopisů. Vzpomínám si, že většinu mého času zabíral tento proces a bylo skvělé a opravdu zvláštní dostat dopis nebo balíček z nějakého vzdáleného a poněkud exotického místa! V dnešní době je propagace mnohem snazší prostřednictvím platforem sociálních médií, kontakt je okamžitý a má přímou zpětnou vazbu. Líbí se mi, jak můžete zprávu okamžitě poslat do světa, to je super a je cítit, že existuje obrovské globální spojení v rámci celé scény, což je skvělé. Nicméně to působí poněkud chladně a klinicky, každý je kritik! Chybí mi ten nefalšovaný pocit vzrušení, když dostanu balíček od obskurní kapely odněkud z Peru. Nevím, připadá mi to teď trochu méně výjimečné.“

Od chvíle, kdy se o vaší existenci dozvěděla veřejnost, jste na sociálních sítích vyvolali značný rozruch. Překvapilo vás, jak rychle se o vás začalo mluvit a jakou odezvu jste získali od lidí po celém světě?

„Jsme naprosto ohromeni úžasnou pozitivní odezvou. Facebooková stránka měla za tři týdny 2500 lajků! Videoklip byl zhlédnut 5000 krát. Je to pro nás všechno velmi inspirující a pomáhá nám to v tom, abychom věci posouvali co nejrychleji kupředu!“

Když je MEMORIAM aktivní, znamená to, že je BOLT THROWER oficiálně odložen?

„Rozhodnutí pozastavit BT bylo přijato kolektivně kapelou již v prosinci 2015. Ztráta Kiddieho nás zasáhla opravdu tvrdě a možná je to něco, přes co se nikdy nepřeneseme. Nicméně nikdy neříkej nikdy. Rád bych věřil, že jednoho dne BT nastartuje motor staré válečné mašiny a znovu se rozjede. V tuto chvíli však nelze říct, kdy se tak stane.“


Mezi lety 2015 až 2024 Memoriam neúnavně koncertovali a vydali už čtyři studiová alba.

Zdroje:

boltthrower.com

Wikipedie

www.ironfistzine.com

www.metal-archives.com

metallipromo.com

www.rockhard.de