SEPULTURA

Historie

Odkaz

SEPULTURA


Původ:Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazíie
Aktivní roky:1984 - současnost
Styl:Thrash metal, death metal, groove metal, alternativní metal, balck metal (v počátcích)
Vydavatelé:Cogumelo, New Renaissance, Roadrunner, Epic, SPV, Nuclear Blast
Web:sepultura.com,br

Historie

Sepultura je brazilská heavy metalová skupina z Belo Horizonte. Založili ji v roce 1984 bratři Max a Igor Cavalerovi a na přelomu 80. a 90. let 20. století patřila k významným představitelům žánrů groove metalu, thrash metalu a death metalu, přičemž její pozdější experimenty čerpaly vliv z alternativního metalu, world music, nu metalu, hardcore punku a industrial metalu. Sepultura je také považována za jednu z nejvýznamějších skupin druhé vlny thrashmetalových kapel od konce 80. let do začátku až poloviny 90tých let.

Během své existence prošla skupina několika změnami v sestavě, v roce 1996 odešel Max a v roce 2006 Igor Cavalera. Současnou sestavu Sepultury tvoří zpěvák Derrick Green (který v roce 1998 nahradil Maxe), kytarista Andreas Kisser, baskytarista Paulo Jr. a bubeník Eloy Casagrande (který v roce 2011 nahradil Igorova nástupce Jeana Dolabellu). Od odchodu Igora Cavalery v roce 2006 v kapele nezůstal žádný původní člen. Ačkoli se Paulo Jr. připojil k Sepultuře krátce po jejím vzniku na konci roku 1984 a je nejdéle sloužícím členem, nehrál na žádném ze studiových alb skupiny až do Chaos A.D. (1993). Kisser, který nahradil někdejšího kytaristu Jaira Guedze, se objevil na všech deskách Sepultury od jejího druhého řadového alba Schizophrenia (1987) a do Chaos A.D. nahrával také baskytaru.

Sepultura dosud vydala patnáct studiových alb, z nichž poslední je Quadra (2020). Jejich nejúspěšnějšími deskami jsou Beneath the Remains (1989), Arise (1991), Chaos A.D. (1993) a Roots (1996). 17] Sepultura prodala přes tři miliony kusů ve Spojených státech a téměř 20 milionů celkově, získala několik zlatých a platinových desek po celém světě, včetně tak rozdílných zemí jako jsou Francie, Austrálie, Indonésie, Spojené státy, Kypr a rodná Brazílie.

Začátky (1984-1986)

Sepultura vznikla v roce 1984 v Belo Horizonte, hlavním městě brazilského státu Minas Gerais. Skupinu založili bratři Max a Igor Cavalerovi, synové brazilské modelky Vani a italského diplomata Graciliana, který pracoval na brazilské ambasádě. Přes svou matku a svou babičku, která byla zčásti indiánka se především Max dostal i k brazilské mystice. Děti (Max a Igor měli ještě mladší sestru Kiru) prožívali šťastné dětství v bohaté rodině až do září roku 1979 kdy smrtelný infarkt ukončil život jejich otce a přivedl rodinu na mizinu. Ze dne na den se jejich život úplně změnil a z téhle doby pochází i ostře protináboženské a anarchistické zaměření obou chlapců. Gracilianova smrt jeho syny hluboce zasáhla a inspirovala je k založení kapely. Později Max vzpomínal, že jim muzika zachránila život, protože kromě ní se před ním otevíraly už jenom cesty k drogám a do kriminálu.

Po tátově smrti se Max probíral sbírkou jeho desek, kde mimo jiné objevil i první album Black Sabbath. Právě heavy metal jim ukázal jejich nový životní směr. Přes desky se seznámili i Wagnerem Lamounierem, budoucím prvním zpěvákem Sepultury. Tím prvotním impulsem pro založení vlastní skupiny se ale stal koncert brazilské kapely Dorsal Atlantica. Poté co uslyšeli domácí skupinu, která to mydlila stejně jako jejich oblíbený Venom, se rozhodli, že to dokáží taky. Název kapely Sepulturaa, portugalský výraz pro "hrob", zvolili, když Max přeložil text písně skupiny Motörhead "Dancing on Your Grave".

Mezi rané vlivy bratrů patřily skupiny Led Zeppelin, Black Sabbath a Deep Purple a metaloví a hardrockoví umělci počátku 80. let, jako byli Van Halen, Iron Maiden, Motörhead, AC/DC, Judas Priest, Ozzy Osbourne a V8. Jezdili do obchodu s deskami v Sao Paulu, kde se míchaly kazety s nejnovějšími nahrávkami amerických kapel. Jejich poslechové návyky seale dramaticky změnily poté, co se seznámili se skupinou Venom. Jak řekl Igor Cavalera:"Vzpomínám si, že když jsem poprvé poslouchal Venom, bylo to na kamarádově půjčené kazetě. Bylo to podobné jako Motörhead, jen mnohem těžší. Vzpomínám si, jak někdo řekl: To je ďáblův Motörhead! Poté, co jsme se seznámili s Venom, jsme přestali poslouchat Iron Maiden a všechny ty lehčí věci."

Bratři Cavalerovi začali poté poslouchat kapely jako Hellhammer, Celtic Frost, Kreator, Sodom, Slayer, Megadeth, Exodus a Exciter a taky brazilský metal, kam patřily kapely jako Stress, Sagrado Inferno a už zmíněná Dorsal Atlântica. V roce 1984 nakonec opustili školu a po několika počátečních změnách členů Sepultura vytvořila první stabilní sestavu ve složení Max na kytaru, Igor na bicí, baskytary se ujal Paulo Jr a zpěvákem byl Wagner Lamounier. Lamounier po neshodách s kapelou ale už v březnu 1985 odešel a stal se lídrem průkopnické brazilské blackmetalové skupiny Sarcófago. Po jeho odchodu převzal vokální povinnosti Max. Do kapely byl také přizván Jairo Guedes jako sólový kytarista.

Přibližně po roce vystupování podepsala skupina v roce 1985 smlouvu s vydavatelstvím Cogumelo Records. Ještě téhož roku vydali Bestial Devastation, společné EP s další brazilskou skupinou Overdose. Bylo nahráno a vlastnoručně vyprodukováno za pouhé dva dny. Desku rozeslali do Států a do Evropy, kde se dostala i do několika rádií a několik časopisů otisklo její recenze. Psalo se oní i v časopise Kerrang! Nakonec se ho během pár měsíců prodalo 8000 kopií. V té době měli zhruba jeden koncert měsíčně, většinou s kapelou Overdose.

Firma Cogumelo utěšeně rostla, kapely podepisovaly smlouvy a začaly vycházet první desky kapelám jako Mutilator, Holocaust, Chakal a dalším. Nabídku na další album dostala i Sepultura a tak začali pracovat na nových skladbách.

V srpnu 1986 kapela nahrála ve studiu Vice Versa v Sao Paulu své první dlouhohrající album Morbid Visions. Vyšlo 10. listopadu 1986 u vydavatelství Cogumelo Records. Zatímco pozdější alba mají více politický přesah, Morbid Visions se stejně jako EP Bestial Devastation vyznačuje "satanskou" tématikou. Kapela uvedla, že mnoho textů bylo vytvořeno podle vzoru Venom a Celtic Frost.

Produkce alba je poměrně chudá. V poznámkách k reedici alba od Roadrunneru (která obsahuje i skladby z EP) Cavalera přiznává, že kapela během natáčení zanedbala ladění kytar. V té době se teprve začínali učit anglicky, takže texty museli překládat slovo od slova pomocí slovníku. Na všech vydáních Morbid Visions před rokem 1992 byla jako bezejmenný úvod uvedena první část skladby Carmina Burana Carla Orffa ("O Fortuna"). Tato skladba byla z reedice na CD vypuštěna, pravděpodobně kvůli problémům s autorskými právy. Na tomto albu se naposledy objevil původní kytarista skupiny Jairo Guedz. Obsahovalo jejich první hit "Troops of Doom", který si získal pozornost médií.


Od alba Schizophrenia k albu Arise (1987-1992)

Na začátku roku 1987 opustil skupinu Jairo Guedz, který chtěl hrát něco jiného. Bavily ho glamrockové kapely jako Poison a k tomu do jeho rozhodnutí vstouúily i osobní problémy.Nahradil ho kytarista Andreas Kisser, který jim dělal bedňáka na koncertech v Sao Paulu. Andreas, který se kvůli kapele přestěhoval do Bela vnesl do jejich muziky další impuls směrek k větší složitosti skladeb.

Ještě téhož roku v srpnu natočila skupina opět v J.G.Estudiu v Belo Horizonte druhé studiové album, nazvané Schizophrenia. Vyšlo 30.října opět u společnosti Cogumelo. Album odráželo stylovou změnu směrem k thrashmetalověji orientovanému zvuku, přičemž si stále zachovávalo deathmetalové prvky Morbid Visions. Schizophrenia znamenala zlepšení produkce i provedení a stala se menší senzací kritiky v Evropě i Americe jako velmi žádaný import. Kapela poslala do Spojených států nahrávky, které se dostaly do playlistů rádií v době, kdy měla problémy s objednáváním koncertů, protože majitelé klubů se je kvůli jejich stylu báli objednat. Kapela si získala pozornost vydavatelství Roadrunner Records, které s ní podepsalo smlouvu a vydalo Schizophrenia na mezinárodní úrovni ještě předtím, než kapelu vidělo vystupovat osobně. Max Cavalera odcestoval v únoru 1988 do New Yorku a celý týden vyjednával s vydavatelstvím Roadrunner, které sice Sepultuře nabídlo smlouvu na sedm desek, ale nebylo si jisté prodejním potenciálem kapely. Rozpočet na album byl na poměry vydavatelství malý (8000 dolarů), ale nakonec se náklady téměř zdvojnásobily. Vydavatelství se rozhodlo, že album bude vydáno v roce 1988.

Třetí studiové album skupiny, Beneath the Remains, vyšlo nakonec až v roce 1989. Bylo nahráno v rustikálním studiu Nas Nuvens v Rio de Janeiru, kde kapela komunikovala prostřednictvím překladatelů s americkým producentem Scottem Burnsem, který se již dříve podílel na tvorbě desek deathmetalových kapel Obituary, Death a Morbid Angel, ale v té době zdaleka ještě neměl takové jméno jako později. Původně měl album produkovat Jeff Waters z Annihilator, tomu se ale do Brazílie asi moc nechtělo, zatímco Burns souhlasil s prací za nízký honorář (2 000 dolarů), protože byl na Brazílii zvědavý. Sepultura strávila poslední polovinu prosince 1988 nahráváním alba a to od osmi hodin večer do pěti hodin ráno. Studio bylo vybráno speciálně proto, že v něm několik let předtím brazilská rocková skupina Titas nahrála své klasické album Cabeça Dinossauro, které na Sepulturu udělalo dojem. Burns si do Brazílie přivezl bicí vybavení a zesilovače Mesa Boogie (na tehdejší produkční poměry vzácná věc), což pomohlo zlepšit kvalitu zvuku. Album mělo okamžitý úspěch a v thrashmetalových kruzích se stalo známým jako klasika na úrovni Reign in Blood od Slayer. Časopis Terrorizer ho označil za jedno z 20 nejlepších thrashmetalových alb všech dob a zároveň se dostalo do jejich žebříčku 40 nejlepších deathmetalových desek všech dob. AllMusic udělil albu 4,5 hvězdičky z 5 a uvedl: "Naprostá absence výplně zde z tohoto alba dělá jedno z nejzásadnějších death/thrash metalových alb všech dob."

Bylo to jejich první album s obalem Michaela Whelana. Kolem obalu tohoto alba se rozpoutala menší kontroverze. Sepultura původně plánovala použít jiný obal Michaela Whelana, Bloodcurdling Tales of Horror and the Macabre. Igor Cavalera dokonce zašel tak daleko, že si část obrazu nechal vytetovat na ruku. Vydavatelství Roadrunner Records však kapelu přesvědčilo, aby použila Nightmare in Red, protože se jim zdálo, že se pro Beneath the Remains hodí lépe. Monte Conner z Roadrunneru později poslal originální grafikufloridským deathmetalistům Obituary, kteří ji použili na svém albu Cause of Death, které vyšlo rok po Beneath the Remains. ještě několik let po tomto incidentu byl Igor Cavalera na Monte Connera naštvaný, že prozradil obal jejich alba.

Dlouhé evropské a americké turné ještě prohloubilo reputaci kapely, a to i přesto, že stále ještě velmi omezeně hovořila anglicky. První koncertní vystoupení kapely mimo Brazílii bylo součástí předskakování Sodom na jejich turné k desce Agent Orange v Evropě a odehrálo se ve Vídni. Zahráli si ale třeba i ve slavném klubu Marquee v Londýně.Sodom byli v té době také na vrcholu a většina akcí byla vyprodaná, takže to pro kapelu byla skvělá zkušenost, i když vztahy s manažérem Sodom úplně nejlepší nebyly. Následovalo první vystoupení v USA, které se konalo 31. října 1989 v Ritzu v New Yorku, kde předskakovala dánské heavymetalové skupinám Sacred Reich a King Diamond. Na tomto koncertě Max také poznal jejich budoucí manažérku a svou ženu Glorii.

Kapela natočila svůj první videoklip ke skladbě "Inner Self", který se dočkal značného ohlasu v pořadu Headbangers Ball na MTV, čímž se Sepultura poprvé zviditelnila v Severní Americe. Turné na podporu alba pokračovalo po většinu roku 1990, včetně tří koncertů v Brazílii s Napalm Death a evropských vystoupení s Mordred.

V roce 1990 se kapela přestěhovala z rodné Brazílie do Phoenixu v Arizoně, získala nový management a nahrála v chrámu death metalu, ve studiu Morrisound v Tampě na Floridě další album Arise. V době vydání alba v březnu 1991 se kapela stala jednou z nejlépe hodnocených thrash/death metalových kapel té doby. První singl "Dead Embryonic Cells" byl úspěšný a titulní skladba získala další pozornost, když její videoklip zakázala americká MTV kvůli apokalyptickým náboženským obrazům; dostal se však do vysílání Headbangers Ball, stejně jako videoklipy k "Dead Embryonic Cells" a "Desperate Cry".

Arise byla první deskou Sepultury, která se dostala do žebříčku Billboard, a to na 145. místo. Byla také první, která získala hudební certifikaci - v roce 1992 zlatou za prodej 25 000 kopií v Indonésii. Do roku 1993 se alba po celém světě prodalo 1 milion kusů. V roce 2001 získala druhou certifikaci: stříbrnou ve Velké Británii za prodej více než 60 000 kopií.

V průběhu let bylo album neustále oceňováno hudebním tiskem, a to nejen jako přelomová deska Sepultury, ale i extrémního metalu obecně. V listopadu 1996 časopis Q uvedl, že "Arise zůstává jejich thrashovým vrcholem, který zní jako rozzuřený muž házející nářadí na pisoár při čtení Knihy zjevení." Přispěvatel AllMusic Eduardo Rivadavia považuje Arise za "klasiku deathmetalového žánru." Album se také objevilo v knize 1001 alb, která musíte slyšet, než zemřete (2006), kterou vydal spisovatel Robert Dimery. V lednu 2016, 25 let od vydání, bylo uvedeno do síně slávy časopisu Decibel, čímž se stalo třetím albem kapely, kterému se tohoto ocenění dostalo, předchozími dvěma byly Roots a Beneath the Remains. Tímto uvedením se Sepultura stala první kapelou, jejíž alespoň tři alba byla uvedena v Decibel Hall of Fame. Decibel Magazine dále prohlásil Arise za nejlepší album roku 1991. Mnoho lidí považuje Arise za poslední skutečně skvělé album kapely.

Pouhý den po dokončení nahrávání alba Arise se kapela vydala na malé turné s extrémními metalisty Obituary a Sadus.Tím začalo nejdelší propagační turné v kariéře Sepultury, které trvalo celé dva roky.V lednu 1991 byla kapela pozvána na brazilský hudební festival Rock in Rio 2, kde jejich vystoupení sledoval 70tisícový dav. Než se Sepultura vydala z Brazílie na evropské turné v polovině roku 1991, odehrála ještě jeden koncert v největším městě země Sao Paulu. Uskutečnil se 11. května na náměstí Praça Charles Miller (před Estádio do Pacaembu), kde místní vojenská policie očekávala účast 10 000 lidí. Místo toho se jich dostavilo 30 000, což téměř znemožnilo řízení davu. Šest lidí bylo zraněno, 18 zatčeno a jeden byl zavražděn sekerou. Týden předtím byl na koncertě Ramones v Sao Paulu při rvačce mezi headbangery a skinheady ubodán mladý muž. Po těchto událostech následovala v celé zemi obrovská mediální odezva proti rockové hudbě.

Tříměsíční turné s thrashmetalovými skupinami Sacred Reich a Heathen mělo úspěch u kritiky. Poprvé se objevili na obálce nejprodávanějšího britského heavymetalového časopisu Kerrang! a významné popové týdeníky jako Melody Maker a NME o skupině publikovaly dlouhé tematické články. Během pobytu ve Španělsku natočila Sepultura videoklip "Under Siege", který zahrnoval jejich barcelonský koncert a záběry z rozhovorů se všemi čtyřmi členy kapely. Po Evropě vyrazili na severoamerické turné New Titans on the Block s kapelami Napalm Death, Sick of It All a Sacred Reich. Max Cavalera vzpomínal, že před přihlášením se na turné New Titans on the Block měla Sepultura předskakovat na turné Clash of the Titans, na kterém se podíleli Megadeth, Slayer a Anthrax, ale "vyhodili je" a nahradili je Alice in Chains. Sepultura zakončila rok krátkým prosincovým německým turné s Motörhead a Morbid Angel.

Sepultuře se pak podařilo zajistit si místo na dvou nejvyhledávanějších rockových turné roku 1992. Jedno z nich absolvovala s bývalým zpěvákem Black Sabbath Ozzy Osbournem, který propagoval své multiplatinové sólové album No More Tears, zatímco druhé turné se uskutečnilo s industriálními metalovými stálicemi Ministry a vlivnou alternativní metalovou/noise rockovou jednotkou Helmet. Max Cavalera se v tomto období oženil s manažerkou kapely Glorií Bujnowski

V roce 1997 vyšla u Roadrunneru remasterovaná verze alba Arise s přidanými poznámkami hudebního kritika Dona Kaye a čtyřmi bonusovými skladbami, které předtím vyšly na kompilaci The Roots Of Sepultura: coververzí skladby "Orgasmatron" od Motörhead, hrubým mixem skladby "Desperate Cry" a dvěma dříve nevydanými písněmi. V rozšířeném bookletu CD byly také zařazeny dříve nedostupné fotky z období Arise.


Chaos A.D. a Roots (1993–1996)

Páté album Sepultury, Chaos A.D., vyšlo v roce 1993, podpořeno singly "Refuse/Resist", "Territory" a "Slave New World". Bylo to jediné album, které vyšlo v Severní Americe u Epic Records, a první ze dvou alb kapely, které tam získalo zlatý certifikát. Došlo na něm k odklonu od jejich deathmetalového stylu, přibyly vlivy groove metalu, industrialu a hardcore punku. Ačkoli Chaos A.D. není deathmetalové album, obsahuje prvky thrashmetalové hudby, AllMusic albu udělil 4,5 hvězdičky z 5 a napsal, že "Chaos A.D. se řadí mezi nejlepší heavymetalová alba všech dob."

Kapela zvažovala řadu producentů, včetně avantgardního jazzového skladatele Johna Zorna a Ala Jourgensena od průkopníků industriálního metalu Ministry. Nakonec si vybrali Andyho Wallace, který předtím mixoval Arise. Sepultura chtěla být izolovaná, a proto Andy Wallace navrhl Rockfield Studios, které se nacházelo v jižním Walesu. Nahrávání znamenalo, že kapela poprvé nahrávala jako kvartet namísto tria, v němž Andreas Kisser na předchozích třech albech obstarával baskytaru i kytaru; Chaos A.D. tak bylo prvním albem, na němž se podílel Paulo Jr., který s kapelou hrál většinu času naživo od jeho připojení ke kapele v roce 1984.

Skladba "Kaiowas" byla nahrána živě mezi zříceninami středověkého hradu Chepstow. Jednalo se o zcela akustickou skladbu, na kytary hráli Kisser a Max Cavalera, na bicí Igor Cavalera a Paulo Jr. Při nahrávání skladby "Kaiowas" kvarteto ani neuvažovalo o tom, že by ji hrálo živě, protože se domnívalo, že by bylo příliš obtížné obnovit bubnování na pódiu. Názor změnili poté, co viděli video americké skupiny Neurosis: "Viděli jsme v tom živém videu, že kluci z Neurosis odložili kytary a všichni začali hrát na pódiu na bicí," vzpomíná hlavní kytarista Andreas. "Rozhodli jsme se, že zkusíme to samé. Jednou jsme to nacvičili a bylo to úžasné. Od té doby jsme tu písničku nepřestali hrát naživo."

Během nahrávacích sessions nahrála Sepultura řadu coververzí: "The Hunt" od New Model Army, "Polícia" od Titas, "Inhuman Nature" od americké hardcore punkové skupiny Final Conflict a "Crucificados pelo Sistema" od brazilských Ratos de Porao. Igor, fanoušek New Model Army, přesvědčil ostatní členy kapely, aby na desku zařadili "The Hunt". Paulo žertoval, že peníze z LP půjdou rovnou na nové zubní protézy pro Justina Sullivana, bezzubého zpěváka New Model Army.

Na podporu Chaos A.D. skupina absolvovala roční turné, počínaje evropskou šňůrou s Paradise Lost, po níž následovalo americké turné s Fudge Tunnel, Fear Factory a Clutch. Byli také jedním z předskokanů (spolu s Biohazard a Prong) na turné Far Beyond Driven skupiny Pantera v Severní Americe a poté předskakovali Ramones v Jižní Americe a absolvovali turné po Austrálii a Novém Zélandu se Sacred Reich. V době, kdy v listopadu 1994 skončilo turné Chaos A.D., byla Sepultura jednou z nejúspěšnějších heavymetalových kapel té doby.

V roce 1994 také Max a Igor spolupracovali s Alexem Newportem z Fudge Tunnel a založili skupinu Nailbomb. V témže roce vydali ještě industriálněji zaměřené album Point Blank. Skupina odehrála pouze jeden plnohodnotný koncert na Dynamo Open Air v roce 1995 a toto vystoupení bylo vydáno pod názvem Proud to Commit Commercial Suicide. Krátce poté se Nailbomb rozpadli.

Změna zvuku kapely pokračovala šestým albem Roots, které vyšlo v roce 1996. Na tomto albu kapela experimentovala s prvky hudby původních obyvatel Brazílie a přijala pomalejší, dolů laděný zvuk. Album bylo označeno za novodobou heavy metalovou klasiku a mělo zásadní vliv na tehdy vznikající nu metalovou scénu. Recenze brazilské kapely vyšly v amerických novinách The New Times, Daily News a Los Angeles Times: "Směs hutného metalu Sepultury a brazilské hudby působí opojně," napsal recenzent Los Angeles Times. Daily News album pochválily slovy: "Všichni jsme si mysleli, že je to skvělé: "Sepultura znovu vynalezla kolo. Smícháním metalu s domácími nástroji kapela resuscituje unavený žánr a připomíná časy Led Zeppelin. Ale zatímco Zeppelin míchal anglický metal s africkými rytmy, je přece jen dojemnější slyšet kapelu, která využívá prvky své vlastní země. Vytěžením zvuků minulosti určuje Sepultura budoucí směr metalu".

Kladně album hodnotila i specializovaná heavymetalová kritika. Martin Popoff, autor knihy The Collector's Guide to Heavy Metal, zařadil Roots na 11. místo mezi nejlepšími metalovými nahrávkami všech dob. "Jedná se o velkolepé metalové a futuristické hardcorové LP," napsal Popoff, "mistrovské dílo, kterého dosáhla kapela s obrovským srdcem a ještě větším intelektem". Časopis Kerrang! udělil albu druhé místo v seznamu "100 desek, které musíte slyšet, než zemřete". V roce 2001 časopis Q označil Roots za jedno z 50 nejtěžších alb všech dob. Rolling Stone Brasil jej označil za 57. nejlepší brazilské hudební album. V dubnu 2005 uvedl časopis Decibel album Roots do Síně slávy, čímž se stalo celkově třetím albem kapely, které získalo prestižní místo v jeho Síni slávy.


Odchod Maxe Cavalery, přichází Derrick Green (1996-2000)

V srpnu 1996 hrála Sepultura na hlavním pódiu festivalu Castle Donington Monsters of Rock po boku Ozzyho Osbourna, Paradise Lost, Type O Negative, Biohazard a Fear Factory. Kapela byla náhle tříčlenná a zpěv převzal Andreas Kisser poté, co Max Cavalera opustil místo koncertu dříve, když se dozvěděl o smrti svého nevlastního syna Dana Wellse při autonehodě. Po skončení pohřbu Dany Wellse se Max vrátil a pokračoval v turné se Sepulturou. Několik měsíců po Wellsově smrti se skupina sešla s Maxem a řekla, že chce propustit svou manažerku Glorii Bujnowski, která byla Maxovou manželkou a Daninou matkou, a najít si nový management. Zdůvodňovali to tím, že Bujnowskiová upřednostňovala Maxe a zanedbávala zbytek kapely. Max, který se stále vyrovnával se smrtí Wellse, se cítil zrazen svými spoluhráči, protože se chtěli Glorie zbavit, a náhle ze skupiny odešel. 16. prosince 1996 se konalo poslední vystoupení Maxe Cavalery se Sepulturou v Brixton Academy v Anglii.

Po odchodu Maxe Cavalery zbývající členové Sepultury oznámili plány na nalezení nového zpěváka. Do konkurzu se přihlásili mimo jiné Chuck Billy z Testament, Phil Demmel z Machine Head a Vio-lence, Marc Grewe z Morgoth, Jorge Rosado z Merauder a tehdy ještě neznámý Jason "Gong" Jones, pozdější zpěvák Drowning Pool. Novým frontmanem kapely byl nakonec vybrán americký hudebník Derrick Green z Clevelandu v Ohiu.

První album v nové sestavě se jmenovalo Against a vyšlo 6. října 1998. Album bylo kriticky i komerčně méně úspěšné než předchozí alba a prodalo se ho podstatně méně kopií než debutového alba nové kapely Maxe Cavalery Soulfly. V prvním týdnu se ho v USA prodalo jen 18 000 kopií a celkově přes 130 000 kopií. V retrospektivní recenzi AllMusic udělil albu 3 hvězdičky z 5 s tím, že je na něm dost záblesků staré brilantnosti Sepultury, které naznačují, že velké věci teprve přijdou".

Písně "Against", "Choke" a "Tribus" byly vydány jako singly. Píseň "Choke" doprovází video, které obsahuje záběry z koncertu Barulho Contra Fome (Hluk proti hladu), který byl prvním koncertem turné Against. Na tomto vystoupení se jako hosté objevili členové kmene Xavantes, kteří účinkovali na albu Roots (jak dokumentuje videoklip k "Choke"), a dále Mike Patton, Jason Newsted, Carlinhos Brown, původní kytarista Sepultury Jairo Guedz a Coffin Joe (jehož "požehnání" kapele předvedené během tohoto koncertu se objevilo jako b-stranička s názvem "Prenúncio" na EP Tribus).


Další alba a odchod Igora (2001-2007)

Osmé album skupiny Nation, vydané v roce 2001, se prodávalo špatně. Bylo to jejich poslední studiové album u Roadrunner Records. AllMusic albu udělil tři hvězdičky z pěti a uvedl: "Když Green v těchto drzých, vášnivých skladbách drásá výstelku svých hlasivek, zpívá o něčem víc než jen o 'jednom národu, Sepulnation'; naznačuje něco většího, něco, o čem stojí za to křičet a za co stojí bojovat." Derrick Green v jednom z rozhovorů uvedl: "Každá píseň se bude týkat myšlenky budování tohoto národa. Budeme mít vlastní vlajky, vlastní hymnu."

V roce 2002 vyšel u Roadrunner Records záznam posledního živého vystoupení Maxe Cavalery se Sepulturou, nazvaný Under a Pale Grey Sky.

Po nahrání EP coververzí Revolusongs v roce 2002 vydala skupina v roce 2003 své deváté studiové album Roorback. Přestože se mu dostalo většího uznání kritiky než jeho předchůdcům, prodejnost zůstala nízká. Bylo to jejich první album u SPV Records. AllMusic udělil albu 4 hvězdičky z 5 a uvedl: "Pokud ještě existují nějaké přetrvávající pochybnosti o spojení Green/Sepultura, vynikající Roorback z roku 2003 by je měl nadobro zažehnat. Green je na celém albu vášnivý a soustředěný - nedělá mu problém udělat nějakou tu míli navíc - a skladby jsou konzistentně silné." V roce 2005 kapela vystoupila v Dubaji na každoročním festivalu Dubai Desert Rock Festival. V listopadu téhož roku byl vydán živý balíček dvojitého DVD/dvojitého CD Live in Sao Paulo. Jednalo se o první oficiální živé album skupiny.

Desáté album skupiny, Dante XXI, vyšlo 14. března 2006. Jedná se o koncepční album založené na Božské komedii Danteho Alighieriho. Ke skladbám "Convicted in Life" a "Ostia" byly natočeny videoklipy. AllMusic udělil albu 3,5 hvězdičky z 5 a uvedl, že "celkově je Dante XXI jednou z nejsilnějších desek Sepultury, na které se Green podílel jako vokalista".

V rozhovoru pro časopis Revolver v roce 2007 Max Cavalera uvedl, že se s Igorem, s kterým se nedávno usmířil po desetiletém sporu, znovu sejdou v původní sestavě Sepultury. Objevily se také zvěsti, že znovusjednocená sestava zahraje na hlavním pódiu Ozzfestu 2007. To však Kisser popřel a k reunionu nedošlo. Místo toho kapelu po vydání alba Dante XXI opustil Igor Cavalera, kterého nahradil brazilský bubeník Jean Dolabella, a kapela tak zůstala bez všech původních členů.

Na jednom z koncertů Soulfly si Max s Igorem jako přídavek zahráli staré písně "Refuse/Resist" a "Roots". Po nadšeném přijetí publika pak přímo v šatně po vystoupení vznikla skupina Cavalera Conspiracy.


Bez Cavalerů (2008–současnost)

Skupina byla jedním z hlavních hudebních hostů na předávání latinskoamerických cen Grammy v roce 2008, které se konalo 13. listopadu. Zahráli coververzi písně "The Girl from Ipanema" a skladbu "We've Lost You" z chystaného alba A-Lex. 9. ročník předávání cen Latin Grammy se konal v Toyota Center v texaském Houstonu a vysílala ho televize Univision. Sepultura se také objevila v úspěšné reklamní kampani na motory Volkswagen, která se v roce 2008 vysílala celostátně po celé Brazílii. V televizním spotu Volkswagen ukazuje Sepulturu hrající bossa novu, což je opak jejího heavy metalového stylu, a říká, že "něco takového jste nikdy neviděli, stejně jako jste nikdy neviděli auto jako nový Voyage".

26. ledna 2009 Sepultura vydala album A-Lex. Jednalo se o první album kapely, na kterém se nepodílel ani jeden z bratrů Cavalerových, jediným zbývajícím členem z debutového alba kapely byl baskytarista Paulo Jr. A-Lex je koncepční album založené na knize A Clockwork Orange. Nahráno bylo v Trama Studios v brazilském Sao Paulu s producentem Stanleym Soaresem. AllMusic udělil albu 4 hvězdičky z 5 a uvedl: "Personální změny mohou mít na kapelu velmi negativní vliv, ale Sepultura si po všechny ty roky zachovala svou vitalitu - a ta je na vynikajícím albu A-Lex živá a dobrá." V témže roce přispěl Andreas Kisser svým receptem na "Churrasco v sójové omáčce" do Hellbent for Cooking: V receptu uvedl, že preferuje maso "medium-rare". 30. a 31. ledna 2010 na stadionu Morumbi v brazilském Sao Paulu Sepultura podpořila Metallicu . Oba koncerty navštívilo 100 000 lidí. V roce 2010 kapela také natočila koncertní DVD. 27. dubna 2010 hrála Sepultura v istanbulském parku Kucukciftlik. Dne 8. srpna 2010 navštívila Velkou Británii, aby zahrála na hudebním festivalu Hevy poblíž Folkestone.

Dne 6. července 2010 bylo oznámeno, že Sepultura podepsala smlouvu s vydavatelstvím Nuclear Blast Records a v roce 2011 u něj vydá své první album. Kapela také potvrdila, že nedojde k reunionu klasické sestavy. Koncem roku 2010 začala kapela psát nový materiál a vstoupila do studia, aby začala nahrávat své dvanácté album s producentem Royem Z (Judas Priest, Halford, Bruce Dickinson z Iron Maiden, Helloween a Andre Matos). 1. března 2011 dokončila Sepultura nahrávání nového alba s názvem Kairos, které vyšlo v červnu 2011. Album obsahuje coververze skladeb "Just One Fix" od Ministry a "Firestarter" od The Prodigy, které jsou k dispozici jako bonusové skladby na různých speciálních edicích

Sepultura hrála na Kairos World Tour a na Wacken Open Air 2011. V listopadu 2011 kapelu opustil bubeník Jean Dolabella a nahradil ho dvacetiletý Eloy Casagrande, který již hrál v sólové kapele brazilského heavy metalového zpěváka Andre Matose a v brazilské post-hardcorové skupině Gloria. V listopadu a prosinci 2011 se Sepultura zúčastnila turné Thrashfest Classics 2011 po boku thrashmetalových kapel jako Exodus, Destruction, Heathen a Mortal Sin.

V květnu 2012 řekl kytarista Andreas Kisser v rozhovoru pro Metal Underground, že Sepultura brzy začne pracovat na něčem novém s bubeníkem Eloyem a uvidí, zda se jim podaří připravit novou hudbu na začátek příštího roku. V rozhovoru na anglickém Bloodstock Open Air 10. srpna 2012 Kisser prozradil, že Sepultura bude natáčet živé DVD s francouzskou perkusivní skupinou Les Tambours du Bronx. Prozradil také, že kapela už přemýšlí o nových nápadech pro své další album a že v roce 2013 bude mít něco nového.

Dne 10. prosince 2012 napsal na Twitteru producent Ross Robinson, který produkoval album Roots: "Mluvil jsem s Andreasem, už to jede. My vision, smoke Roots", čímž naznačil, že bude produkovat další album kapely. To bylo později potvrzeno, stejně jako oznámení, že album bude koprodukovat Steve Evetts. Na albu hostoval bývalý bubeník B Dave Lombardo.

Dne 25. ledna 2013 bylo oznámeno, že autor Jason Korolenko pracuje na knize Relentless - 30 Years of Sepultura, která je v tiskové zprávě popisována jako jediná knižní biografie, která pokrývá celou 30letou kariéru kapely. Kniha vyšla 8. října 2014 v Polsku pod názvem Brazylijska Furia a anglické vydání vyšlo 4. prosince 2014 u společnosti Rocket 88. Brazilské vydání s názvem Relentless - 30 Anos de Sepultura je naplánováno na začátek roku 2015 u společnosti Benvira. 19. října 2015 vyšlo ve Francii francouzské vydání knihy.

Dne 19. července 2013 vyšlo najevo, že název třináctého alba kapely zní The Mediator Between Head and Hands Must Be the Heart. V září 2013 vystoupili na festivalu Rock in Rio společně s brazilským rockovým/MPB umělcem Zé Ramalhem - tato sestava dostala název "Zépultura", což je portmanteau jmen obou umělců

Po více než dvou letech koncertování na podporu alba The Mediator Between Head and Hands Must Be the Heart se Sepultura v polovině roku 2016 odebrala do studia, aby začala nahrávat své čtrnácté studiové album, jehož producentem byl Jens Bogren. Výsledné album Machine Messiah vyšlo 13. ledna 2017. Sepultura album propagovala řadou světových turné, mimo jiné předskakovala skupině Kreator na jejich turné k albu Gods of Violence v Evropě v únoru až březnu 2017 a spolu s kapelou Prong předskakovala skupině Testament na jejich turné k albu Brotherhood of the Snake ve Spojených státech v dubnu až květnu 2017. V květnu 2017 měl také premiéru první oficiální dokumentární film o Sepultuře s názvem Sepultura Endurance, který byl vydán 17. června]. Max a Igor odmítli poskytnout pro film rozhovor a také nedovolili použít rané materiály kapely

V únoru a březnu 2018 kapela také absolvovala turné po Evropě s kapelami Obscura, Goatwhore a Fit for an Autopsy a v květnu po Austrálii s Death Angel. V rozhovoru na Wacken Open Air v srpnu 2018 Kisser potvrdil, že Sepultura začala psát písně na své patnácté studiové album, a později téhož měsíce uvedl, že jeho vydání se neočekává dříve než v roce 2020. Kapela začala album nahrávat, opět s producentem Bogrenem, v srpnu 2019 s předběžným termínem vydání v únoru 2020.

V říjnu 2019 během svého vystoupení na festivalu Rock in Rio 8 skupina oznámila název a odhalila obal svého patnáctého studiového alba, které se mělo jmenovat Quadra. Zahráli také pilotní singl pojmenovaný "Isolation", který je zároveň úvodní skladbou alba. 8. listopadu vydali studiovou verzi skladby "Isolation" a oznámili, že Quadra vyjde 7. února 2020. Kvůli pandemii COVID-19 nemohla Sepultura více než dva roky po vydání alba vyjet na turné a odehrát žádné koncerty na jeho podporu. První koncert po dvou letech odehráli 12. února 2022 v Circo Voador v Rio de Janeiru. Kapela propagovala album na turné po Spojených státech se Sacred Reich, Crowbar a Art of Shock a po Evropě se Sacred Reich a Crowbar. Kvůli situaci s COVID-19 byla turné přeložena na dva roky od března a dubna 2020, respektive na rok od podzimu 2021. Byl přivolán bubeník Bruno Valverde ze skupiny Angra, aby na posledních třech koncertech amerického turné nahradil Eloye Casagrandeho, protože ten nemohl vystoupit kvůli zranění nohy. Z důvodu "rodinné nouze" Kissera na evropském turné v létě 2022 dočasně zastoupil Jean Patton z Project46; důvodem této "rodinné nouze" se ukázal být boj Kisserovy manželky Patricie s rakovinou tlustého střeva, na kterou 3. července zemřela.

13. srpna 2021 Sepultura vydala karanténní kolaborační album s názvem SepulQuarta, na kterém se podíleli členové skupin Megadeth, Testament, Anthrax, System of a Down, Trivium a Sacred Reich.

V rozhovoru z července 2022 frontman Derrick Green potvrdil, že kapela začne pracovat na novém albu po skončení turné k albu Quadra, nejdříve v roce 2024.


Odkaz

Sepultura byla ovlivněna různými hudebními směry, včetně heavy metalových a hardrockových skupin, jako jsou Queen, Kiss, Black Sabbath, Judas Priest, Motörhead, Iron Maiden, Scorpions, Venom, Celtic Frost, Twisted Sister a Whitesnake, thrash metalových kapel Metallica, Slayer, Exodus, Testament, Anthrax, Kreator, Sodom a Destruction a death metalových skupin Possessed a Death. Byli také ovlivněni punkrockovou hudbou, včetně kapel jako Ramones, Sex Pistols, Black Flag, Dead Kennedys, Discharge, S.O.D., Amebix a New Model Army. Andreas Kisser v jednom z rozhovorů potvrdil, že bez Slayer by b nikdy nebyla možná.

Hudba skupiny se pohybuje v široké škále hudebních stylů heavy metalu. Bývá označována především jako thrash metal a death metal a kapela je považována za jednoho z hlavních vynálezců druhého jmenovaného žánru. Dalším žánrem, do kterého bývá kapela řazena, je groove metal. Později začala kapela experimentovat s prvky dalších hudebních žánrů, jako je hardcore punk, industrial metal, alternativní metal, world music a nu metal. Do metalového stylu Sepultury byly také začleněny prvky latinskoamerické hudby, samby a brazilské lidové a kmenové hudby, zejména ve skladbě "Roots". Album Roots bylo částečně nahráno s domorodým kmenem Xavante v Mato Grosso a obsahuje perkuse, rytmy, zpěv a lyrická témata inspirovaná touto spoluprací.

Při ohlédnutí za kariérou kapely pro článek z roku 2016 o retrospektivním turné Maxe a Igora Cavalerových Return to Roots (u příležitosti 20. výročí vydání alba) přispěvatelka Nashville Scene Saby Reyes-Kulkarni poznamenala: "před Chaos A.D. měla drtivá většina metalu 'bílý' nádech. Sepultura to navždy změnila. A s Roots šla kapela ještě o krok dál, když jednou provždy potvrdila, že tento žánr může pojmout nativní styly z jakékoli kultury, podobně jako to po desetiletí předtím dělal jazz."

MTV označila Sepulturu za nejúspěšnější brazilskou heavymetalovou kapelu v historii a za možná nejdůležitější heavymetalovou kapelu 90. let. V roce 1993 Robert Baird z Phoenix New Times napsal, že kapela hraje "kulometný chaos" a že její členové "rádi útočí na organizované náboženství a represivní vládu".

Sepulturu jako svůj vliv uváděla řada kapel, například Slipknot, Korn, Hatebreed, Alien Weaponry, Krisiun, Gojira, Between the Buried and Me, Xibalba, Vein, Toxic Holocaust, Code Orange, Puya a Nails.