EXODUS

Historie

Odkaz

EXODUS


Původ:Richmond, Kalifornie, USA
Aktivní roky:1979 – 1993, 1997 – 1998, 2001 - současnost
Styl:Thrash metal
Vydavatelé:Capitol, Century Media, Combat, Allied Artists Music Group, Nuclear Blast, Torrid Records
Web:exodusattack.com

Historie

Exodus je americká thrashmetalová skupina, která vznikla v roce 1979 v Richmondu v Kalifornii.Její současnou sestavu tvoří kytaristé Gary Holt a Lee Altus, baskytarista Jack Gibson, bubeník Tom Hunting a zpěvák Steve "Zetro" Souza. V Exodus nezůstal žádný původní člen kromě Huntinga, který ze skupiny dvakrát odešel, v roce 1989 a 2004, ale v roce 2007 se k ní opět připojil. Exodus je také pozoruhodný tím, že v jeho původní sestavě působil kytarista Kirk Hammett, který nakonec v roce 1983 skupinu opustil a připojil se k Metallice jako náhrada za Davea Mustainea. Holt, který v roce 1981 nahradil původního kytaristu Tima Agnella, byl nejkonzistentnějším členem během různých změn v sestavě a rozpadů a je jediným členem, který je přítomen na každé studiové nahrávce Exodus. Velkou část kariéry kapely také ovlivnily ostré spory mezi členy kapely i nahrávacími společnostmi, dvě delší přestávky, úmrtí bývalých členů kapely a vnitřní problémy často související s drogami.

Od svého vzniku vydala skupina Exodus jedenáct studiových alb, dvě živá alba, jedno kompilační album a reedici svého prvního alba. Spolu s Metallicou jsou známí jako králové scény Bay Area, často jsou považováni za průkopníky thrashmetalové scény Bay Area a jsou označováni za jednu z takzvaných "velkých šesti" v regionu vedle kapel Testament, Death Angel, Laaz Rockit, Forbidden a Vio-lence. Exodus celosvětově prodali přes pět milionů alb a jsou také považováni za jednu z "velkých osmi" thrash metalu, spolu s Metallicou, Megadeth, Slayer, Anthrax, Testament, Overkill a Death Angel. Kapela zaznamenala úspěch zejména v polovině až na konci 80. let se svými prvními třemi studiovými alby: Bonded by Blood (1985), Pleasures of the Flesh (1987) a Fabulous Disaster (1989). Pochvalné kritiky na Fabulous Disaster přitáhly pozornost velkých vydavatelství, včetně Capitol Records, s nimiž Exodus podepsali smlouvu v roce 1989 a vydali u nich dvě alba: Impact Is Imminent (1990) a Force of Habit (1992). Po rozpadu v roce 1993 a krátkodobém reunionu v letech 1997-1998 se Exodus znovu sešli v roce 2001 a od té doby vydali dalších šest studiových alb, počínaje albem Tempo of the Damned (2004), které znovu oživilo popularitu Exodus a je považováno za klíčovou součást thrashmetalového revivalového hnutí z počátku až poloviny roku 2000. 19. listopadu 2021 vyšlo jedenácté a zatím poslední studiové album kapely Persona Non Grata.

Ranná léta (1979-1984)

Původní sestavu Exodus tvořili na konci 70. let kytaristé Kirk Hammett a Tim Agnello, bubeník a zpěvák Tom Hunting a zpěvák Keith Stewart, kteří spolu navštěvovali střední školu. V roce 1980 se ke kapele přidal baskytarista Carlton Melson a kvintet se začal prosazovat na zahradních večírcích a různých školních akcích. Hráli převážně coververze v duchu hard rocku 70. let a nové vlny britského heavy metalu (NWOBHM), ale vytvořili i několik vlastních originálních skladeb. Stewart brzy kapelu opustil a jediným zpěvákem se na nějakou dobu stal Hunting. Carltona Melsona nahradil v roce 1981 baskytarista Jeff Andrews. Skupinu opustil také Tim Agnello, který se přestěhoval do New Yorku a zůstal zapojen do hudebního průmyslu jako kytarista, manažer a spisovatel. Skupina Exodus tak vystupovala jako power trio, dokud se nenašla náhrada v podobě Hammettova přítele a bedňáka kapely Garyho Holta.

V roce 1981 se také Hammett na domácím večírku v North Berkeley seznámil s obyvatelem El Cerrito Paulem Baloffem, přičemž toto přátelství započalo - podle Hammetta - jejich společným obdivem k punk rocku a heavy metalové hudbě 70. let. Baloff se stal zpěvákem kapely a kvintet v roce 1982 nahrál třístopou demokazetu sestávající ze skladeb "Whipping Queen", "Death and Domination" a "Warlord", což byla Hammettova jediná nahrávka s Exodus až do roku 2014. Hudba kapely začala postupně do svých NWOBHM kořenů včleňovat prvky hardcore punku a Exodus byl považován za průkopníka thrashmetalové scény v Bay Area. V listopadu 1982 zahajovali koncert v sanfranciském klubu Old Waldorf pro tehdy relativně neznámou (a nepodepsanou) kapelu Metallica z Los Angeles. Když skupina začala hrát více koncertů v klubech v Bay Area, získala si početnou a zanícenou fanouškovskou základnu známou svým násilnickým chováním na koncertech.

Počátkem roku 1983 Hammett na doporučení manažera/producenta Marka Whitakera opustil Exodus a připojil se k Metallice, takže Gary Holt fakticky převzal tvůrčí kontrolu nad kapelou. Hammetta krátkodobě nahradil Mike Maung, po něm Evan McCaskey, než kapela konečně našla stálou náhradu v podobě kytaristy Ricka Hunolta. Jeff Andrews také odešel, aby založil ranou inkarnaci průkopnické deathmetalové skupiny Possessed, a nahradil ho baskytarista Rob McKillop.

Na jaře 1984 Exodus vstoupili do Turk Street Studios s producentem Dougem Piercym, aby nahráli demosnímky písní, které se později objevily na jejich debutovém albu. Kapela podepsala smlouvu s newyorskou společností Torrid Records a Exodus se v létě téhož roku připravovali na vstup do nahrávacích studií Prairie Sun.


Růst popularity (1984-1991)

Své první album Bonded by Blood nahrála kapela v létě 1984, když jej produkoval její manažer Mark Whitaker. Původně se mělo jmenovat A Lesson in Violence, ale když se nepodařilo najít vhodný nápad na obálku, jeho název byl změněn. Předběžná kazetová kopie alba (s původním názvem) byla po dokončení nahrávání koncem léta 1984 široce distribuována prostřednictvím sítě obchodníků s kazetami, což vyvolalo obrovský undergroundový rozruch ještě před oficiálním vydáním LP, které bylo ale odloženo kvůli problémům s obalem. Původní obal alba tvořila ilustrace hodných a zlých srostlých dvojčat. Pro reedici z roku 1989 byl tento obal nahrazen logem kapely na červenočerném obrázku davu. Album bylo remasterováno a znovu vydáno společností Century Media v roce 1999 pouze v Evropě, a to se dvěma živými skladbami z reedice Combat z roku 1989, ve kterých zpívá Steve Souza. Tato reedice od Century Media obnovila původní dvojí obal. Na přebalu alba byly přiloženy koncertní fotografie z roku 1984, na nichž se objevili na metalovém festivalu Eastern Front v Aquatic Parku (se Slayer a Suicidal Tendencies) a v Ruthie's Inn (s Megadeth a Slayer).

Na albu se původně měla objevit také íseň "Impaler", ale bylo od ní upuštěno, když si Kirk Hammett vzal hlavní riff s sebou do Metallicy (byl použit v písni "Trapped Under Ice").

Album oficiálně vyšlo až v dubnu 1985 uprostřed tvůrčích a obchodních neúspěchů. Zatímco dnes je Bonded By Blood považováno za velmi vlivné thrashmetalové album, kritici považují zpoždění jeho vydání za překážku pro dopad, který album mohlo tenkrát mít. Jak později napsal recenzent Allmusic Eduardo Rivadavia ve své recenzi na album: "Kdyby bylo vydáno ihned po svém nahrání v roce 1984, mohlo být dnes Bonded by Blood od Exodus považováno vedle Kill 'Em All od Metallicy za jedno z přelomových alb, která stála na počátku thrashmetalové vlny." Kanadský novinář Martin Popoff popsal Exodus jako kapelu, která dělá to, co Metallica dělala nejlépe, a dělá to s vražednou undegroundovou dravostí, a debutové album označil za solidní a pokrokovou desku. Poznamenal však, že jejich "puristický nedostatek kompromisů způsobuje, že Exodus jsou jaksi bezbarví a haraší ve srovnání s multidimenzionálními osobnostmi, jako jsou Metallica a Megadeth.

Kapela album propagovala tím, že se vydala na turné s Venom a Slayer. Čtyři písně z jejich vystoupení 5. dubna 1985 ve Studiu 54 v New Yorku byly natočeny a vydány na domácím videu jako Combat Tour Live: The Ultimate Revenge. Kapela následně absolvovala turné nebo odehrála vybrané koncerty s kapelami jako Exciter, Megadeth, Anthrax, King Diamond, Possessed, D.R.I., Nuclear Assault a Hirax.

Krátce po skončení turné k albu Bonded by Blood byl Paul Baloff z kapely propuštěn, údajně kvůli svému chování spojenému se zneužíváním alkoholu a návykových látek. Nahradil ho Steve "Zetro" Souza, který byl předtím zpěvákem Legacy, rané inkarnace thrashových kolegů z Bay Area Testament. Baloff v roce 1987 založil skupinu Piranha.

Sestava Exodus zůstala stabilní i při nahrávání dalších dvou alb a úspěch, kterého v undergroundu dosáhl s debutovým albem vedl k podpisu smlouvy se Sony/Combat Records, které v říjnu 1987 vydalo druhý počin skupiny Pleasures of the Flesh. Album produkovala tehdy ještě neznámá Sylvia Massy, která později produkovala dvě desky progresivní metalové skupiny Tool. Na obalu alba měla být původně ilustrace kapely zobrazující kanibaly připravující a pojídající jídlo. Před vydáním však byl obal nahrazen fotografií členů skupiny opírajících se o bar. Těsně před vydáním desky byl původní obal alba propagován nahrávací společností v hudebních časopisech s titulkem "Nejtěžší jídlo metalu". Deska byla k dispozici také jako limitovaná edice LP s obrazovým diskem.

Psaní a nahrávání alba Pleasures of the Flesh trvalo dva roky, vydání alba bylo mnohokrát odloženo, když Exodus pokračoval v turné na podporu alba Bonded by Blood a zpěvák Paul Baloff opustil kapelu těsně před nahráváním, které začalo v roce 1987. Na internetu koluje několik demosnímků písní z alba s Baloffem. Ačkoli Baloff na albu nevystupoval, byl připsán na skladbách "Seeds of Hate", "Pleasures of the Flesh" a "Brain Dead".

Po vydání alba Pleasures of the Flesh absolvovali Exodus necelý rok turné na jeho propagaci. Vydali se na měsíční turné po Spojených státech společně s Celtic Frost a Anthrax. V lednu a únoru 1988 kapela znovu absolvovala turné po Spojených státech, tentokrát s M.O.D. jako předkapelou, po kterém o tři měsíce později následovalo evropské turné s Laaz Rockit.

Fabulous Disaster, třetí řadové album skupiny, vyšlo 30. ledna 1989 na britském labelu Music for Nations, zatímco americká verze vyšla na Combat/Relativity Records. V roce 1999 Century Media remasterovala a znovu vydala první tři alba skupiny pouze v Evropě. Fabulous Disaster bylo posledním vydaným albem Toma Huntinga s Exodus až do živého alba Another Lesson in Violence z roku 1997. Navíc to bylo první album Exodus, na kterém nedošlo ke změně sestavy po jednom po sobě jdoucím studiovém albu, a jedno ze dvou alb, které obsahovalo dvě coververze písní (druhým bylo Force of Habit z roku 1992). Videoklip k písni "The Toxic Waltz" se soustavně objevoval v pořadu Headbangers Ball na MTV.

Propagace alba zahrnovala i to, že Exodus vyrazili na Headbangers Ball Tour společně s Anthrax a Helloween, čímž se skupina dostala do povědomí širšího publika. Na začátku turné opustil kapelu ze zdravotních a osobních důvodů bubeník Tom Hunting. Do kapely byl rychle přiveden bubeník Vio-lence Perry Strickland jako dočasná náhrada na zbytek turné. A bubeník John Tempesta měl tuto pozici zastávat trvale až do prvního rozpadu kapely v roce 1993. Album Fabulous Disaster se umístilo na 82. místě žebříčku Billboard 200.

Po úspěchu Fabulous Disaster podepsali Exodus v roce 1989 smlouvu na několik alb s Capitol Records. Čtvrté album skupiny Impact is Imminent vyšlo v červnu 1990. Přestože bylo vydáno u velkého vydavatelství, nebylo tak úspěšné jako Fabulous Disaster a debutovalo na 137. místě v žebříčku Billboard 200. A až do vydání alba Blood In, Blood Out v roce 2014 bylo Impact is Imminent posledním albem kapely, které se dostalo do žebříčku. Druhou polovinu roku 1990 strávili Exodus na turné na podporu tohoto alba se Suicidal Tendencies a Panterou v USA a v Evropě s Flotsam and Jetsam, Vio-lence a Forbidden.

V roce 1991 skupina vydala své první živé album Good Friendly Violent Fun, které bylo nahráno během turné v roce 1989.


Rozpad a první reunion (1991-2000)

Po vydání alba Good Friendly Violent Fun kapela rok nepravidelně koncertovala. Baskytaristu McKillopa nahradil Michael Butler, než skupina nahrála a v roce 1992 vydala další studiové album s názvem Force of Habit. Toto album bylo určitým odklonem od charakteristického zvuku skupiny a obsahovalo několik pomalejších, "těžších" skladeb s menším důrazem na thrashový aspekt jejich staršího materiálu. Dobrým příkladem změny směru je jedenáctiminutová skladba "Architect of Pain", která má mnohem pomalejší a progresivnější, grindovější nádech než obvyklý thrash ve vysokém tempu, kterým byli známí. Po skončení turné k albu přiměly kapelu k rozpadu zákulisní problémy i měnící se hudební prostředí.

V polovině 90. let Holt a Hunting založili groove / thrash metalovou formaci Wardance, která odehrála několik koncertů v okolí Bay Area a nahrála čtyřpísňové demo, ale skupina nikdy nenabyla na síle a nakonec se rozpadla.

V roce 1997 se Holt a Hunting znovu sešli s Paulem Baloffem a Rickem Hunoltem na krátkém turné Exodus. Sestavu doplnil baskytarista Wardance Jack Gibson. Vydali živé album s názvem Another Lesson in Violence nahrané v Trocadero Transfer před domácím publikem. Následující rok se však skupina opět rozpadla, částečně kvůli neshodám s nahrávací společností Century Media kvůli způsobu propagace živého alba a kvůli přerušenému pokusu o videoklip z koncertu, který byl natočen, ale kvůli finančním sporům nebyl nikdy vydán.


Druhý reunion (2001-2004)

V roce 2001 se Exodus znovu zreformovali v sestavě z roku 1997, aby nejprve odehráli benefiční koncert Chucka Billyho a Chucka Schuldinera Thrash of the Titans. Hovořilo se o nahrávání nového studiového alba a kapela pokračovala v koncertování v okolí Sanfranciského zálivu.

Dne 2. února 2002 však Paul Baloff zemřel po mrtvici. Do kapely se vrátil bývalý zpěvák Steve Souza, aby dokončil zbytek koncertních závazků. Ačkoli se nezasvěceným zdálo, že s Baloffovou smrtí Exodus přestane existovat, kytarista Gary Holt byl odhodlán vydat nové studiové album. Výsledkem bylo Tempo of the Damned z roku 2004 vydané u Nuclear Blast Records. Zvláštností nahrávání bylo, že jedna skladba, "Crime of the Century", byla za záhadných okolností vypuštěna. Píseň byla kronikou doby, kdy Exodus působil pod Century Media (jejíž dceřinou společností je Nuclear Blast). Ačkoli to bylo veřejně popřeno, kolovaly zvěsti, že Century Media tuto píseň z nahrávky vyřadila. "Crime of the Century" byla nahrazena písní "Impaler", která vznikla v době, kdy byl Kirk Hammett ještě členem kapely, a předtím se objevila na živém záznamu Another Lesson in Violence. Přestože se v prvním roce vydání prodalo méně než 15 000 kopií, Tempo of the Damned se dočkalo vesměs pozitivních recenzí od fanoušků i kritiků a dnes je považováno za důležitou součást thrashmetalového revivalového hnutí roku 2000. V průběhu roku 2004 absolvovali Exodus na podporu tohoto alba celosvětové turné.

V roce 2004 Steve Souza opět opustil kapelu kvůli obchodním a osobním neshodám, což vedlo k roztržce mezi ním a Garym Holtem, který následně vydal prohlášení, v němž byl k Souzovi velmi kritický a tvrdil, že kapelu náhle opustil během turné pouhý den předtím, než měli odjet na koncert do Mexico City, přičemž Holt i Souza zpětně uvedli, že důvody rozchodu byly především finanční: Souza měl práci na plný úvazek jako odborářský tesař, který se musel starat o svou rodinu, ale manažeři mu v důsledku pokračující absence v denním zaměstnání kvůli turné položili ultimátum.

Na koncertě v Mexico City zaskočil za Souzu frontman Exhumed Matt Harvey a Steev Esquivel (ex-Defiance a Skinlab) zpíval na podzimních jihoamerických koncertech. Stálou náhradu kapela nakonec našla v Robu Dukesovi.


Éra Roba Dukese (2005-2014)

V roce 2005 opustil kapelu Rick Hunolt, aby se mohl věnovat rodině.Nahradil ho kytarista Heathen Lee Altus. Tom Hunting také opustil kapelu po opětovném výskytu nervových problémů, které vedly k jeho dočasnému odchodu v roce 1989. Huntinga nahradil Paul Bostaph, který předtím hrál se Slayer a Testament. Obnovená sestava vydala v roce 2005 album Shovel Headed Kill Machine. Turné k albu vedlo k rozsáhlému cestování po USA, Evropě a Japonsku a také k vůbec první návštěvě Austrálie.

Tom Hunting se ke kapele vrátil v březnu 2007, aby stihl nahrát a vydat osmé studiové album The Atrocity Exhibition... Exhibit A. V létě 2008 vystoupili na festivalu Wacken Open Air. V dubnu 2009 Exodus vyrazili na společné severoamerické turné s Kreator, na kterém se podíleli také Belphegor, Warbringer a Epicurean. Poté kapela vyrazila na turné jako support Arch Enemy spolu s Arsis a Mutiny Within.

V roce 2008 vydali Exodus reedici svého debutového alba Bonded by Blood z roku 1985 s názvem Let There Be Blood. Gary Holt vydal následující prohlášení k rozhodnutí kapely znovu natočit své debutové album: "Po mnoha letech plánování a diskusí jsme konečně dokončili opětovné nahrávání alba Bonded By Blood. Rozhodli jsme se ji nazvat 'Let There Be Blood' a je to náš způsob, jak vzdát hold [zesnulému zpěvákovi] Paulu Baloffovi tím, že ukážeme, jak aktuální tyto písně, které jsme společně napsali, stále jsou. Nesnažíme se nahradit originál, to je stejně nemožné. Jen dáváme těmto písním výhodu moderní produkce. Je to něco, o čem jsme mluvili ještě před Paulovou smrtí a vždycky pro nás bylo důležité to udělat. Byli jsme nesmírně nadšeni, že jsme mohli znovu vstoupit do studia a nahrát tyto klasiky, a teď se zase věnujeme psaní další studiové desky!"

Album Exhibit B: The Human Condition bylo nahráno v severní Kalifornii s britským producentem Andym Sneapem (Megadeth, Arch Enemy, Kreator) a vydáno u Nuclear Blast Records v květnu 2010. Kkapela byla zařazena na turné k 20. výročí alba Megadeth Rust in Peace společně s Testament. Také se objevili na obálce červnového čísla časopisu Decibel z roku 2010, kde o nich vyšel článek.

Koncem roku 2010 vystoupila kapela společně s Kreator, Suicidal Angels a Death Angel na turné Thrashfest a byli jednou z hlavních kapel na Wacken Open Air 2011.

V roce 2011 absolvovali turné s Robem Zombie a Slayer na jejich turné Hell on Earth jako předskokani. Gary Holt během turné zaskakoval za kytaristu Slayer Jeffa Hannemana poté, co Hanneman onemocněl nekrotizující fasciitidou způsobenou kousnutím pavoukem. Totéž si zopakoval i na na dalším turné Slayer v létě roku 2012. Při turné skupiny Exodus v létě 2012 Holta rovněž zastoupil kytarista Rick Hunolt (který kapelu opustil v roce 2005). V této době za Holta zaskakoval také kytarista Cannibal Corpse Pat O'Brien. Po Hannemanově smrti v roce 2013 se Holt stal jeho stálou náhradou, ale ujistil fanoušky, že Exodus bude pokračovat.

Dne 4. února 2012 se v oaklandské Metro Opera House konal vzpomínkový reunionový koncert na Paula Baloffa. Zúčastnili se ho bývalí i současní členové Exodus, mimo jiné Kirk Hammett, Rick Hunolt, Gary Holt, Jeff Andrews, Lee Altus, Rob Dukes, Tom Hunting a Jack Gibson. Bylo to poprvé od roku 1983, kdy všichni hráli společně. Kapela byla potvrzena pro festival Graspop a pro Hellfest v červnu 2012. V létě 2012 začali Exodus psát nový materiál pro své desáté studiové album. 27. března bylo oznámeno, že kapela vstoupila do studia a je v plném proudu nahrávání bicích skladeb a vydání alba se očekávalo na podzim 2014.


Znovu se Souzou (2014-současnost)

8. června 2014 Exodus oznámili, že kapelu opustil zpěvák Rob Dukes a nahradil ho Steve "Zetro" Souza, který se ke kapele vrátil již podruhé a hned se ujal nahrávání vokálů pro nové album. Desáté studiové album kapely Blood In, Blood Out, vyšlo 14. října 2014. Původní kytarista a zakládající člen Kirk Hammett hostoval v písni "Salt the Wound", což znamenalo jeho první nahrávku s Exodus od dema z roku 1982. Album se po vydání dočkalo pozitivních recenzí od hudebních kritiků a v žebříčku Billboard 200 se umístilo na 38. místě, což z něj učinilo do té doby nejvyšší umístění kapely v žebříčku.

Jako náhrada za Garyho Holta na několik koncertů, zatímco Holt vystupoval a nahrával se Slayer, byl přiveden kytarista Heathen Kragen Lum. Exodus absolvovali v průběhu roku 2015 turné na podporu nového alba, přičemž vystoupili na letošním ročníku australského festivalu Soundwave, který se konal po dva víkendy, a spolu s kapelou Shattered Sun na jaře podpořili Testament na jejich turné Dark Roots of Thrash II, v červnu pak absolvovali turné po Evropě, včetně dvou večerů v londýnském klubu Underworld.

Psaní následovníka alba Blood In, Blood Out začalo již v roce 2016, ale samotné nahrávání alba bylo nejisté kvůli Holtově angažmá u Slayer. V roce 2017 bubeník Tom Hunting uvedl, že kapela má napsáno několik písní, na zbytku se stále pracuje. Souza vysvětlil, že materiál nezní jako pokračování Blood In, Blood Out, ale spíše jako spousta nahrávek poskládaných dohromady. Hunting uvedl, že na albu by se mohl znovu objevit Kirk Hammett a možná i hostující bývalý kytarista Rick Hunolt. V následujících letech byl pokrok pomalý, přerušovaný jak neustálým koncertováním Exodus, tak Holtovým angažmá na rozlučkovém turné Slayer. Nahrávání jedenáctého studiového alba kapely začalo v září 2020, o dva měsíce později Holt na Instagramu prozradil, že název alba bude Persona Non Grata a vyjde v červnu 2021.

Bývalí členové Rick Hunolt a Rob Dukes se ke kapele připojili na pódiu při jednorázovém reunionovém koncertu v červenci 2017. Exodus vystoupil v roce 2018 na Rockharz Open Air v Německu jako jedna z prvních kapel na hlavním pódiu. Kapela byla také headlinerem evropské části MTV Headbangers Ball European Tour 2018 (spolu s Death Angel, Suicidal Angels a Sodom) od konce listopadu do poloviny prosince 2018 a v únoru a březnu 2020 absolvovala evropské turné s Testament a Death Angel, když se zúčastnila turné The Bay Strikes Back.

Dne 13. dubna 2021, tři dny po jeho 56. narozeninách, bylo oznámeno, že bubeníkovi Tomu Huntingovi byl diagnostikován spinocelulární karcinom žaludku. V důsledku jeho zdravotních problémů kapela také oznámila, že vydání alba Persona Non Grata bude odloženo na listopad 2021. Exodus podpořili album turné po Severní Americe na jaře 2022, na kterém vystoupili společně s Testament a Death Angel v rámci turné Bay Strikes Back, které se původně mělo uskutečnit na podzim 2021, ale pandemie COVID znamenala přesunutí turné na příští rok. Zatímco se Hunting zotavoval z operace rakoviny, kapela angažovala bubeníka Johna Tempestu pro vystoupení 22. srpna v Las Vegas a 11. září v Cave-In-Rocku. 7. října 2021 se Hunting znovu připojil ke kapele na jejich vystoupení na festivalu Aftershock v Sacramentu. V létě a na podzim 2022 bude kapela pokračovat v turné za album Persona Non Grata v Evropě a Severní Americe, opět s Testament a Death Angel.

Přibližně dva týdny po vydání alba Persona Non Grata se Holt rozpovídal pro The Aquarian Weekly o potenciálním následném albu. Když mu tazatel připomněl, aby si dával pozor na ztrátu svého mobilního telefonu, v narážce na podobný incident, kdy kytarista Metallicy a původního Exodusu Kirk Hammett ztratil mobilní telefon s riffy, které nahrál pro album Hardwired... to Self-Destruct, Holt odpověděl: "Mám své věci zálohované, ale kdybych přišel o telefon, bylo by mi to jedno. Použil jsem věci, které jsem opravdu chtěl, a než uděláme další album, pravděpodobně nahraju dalších tisíc riffů, které si zpětně neposlechnu." V rozhovoru pro Guitar.com z prosince 2021 Holt slíbil, že mezi studiovými alby nebude další sedmiletá pauza.


Odkaz

Exodus jsou považováni za jedny z průkopníků žánru thrash metalu, který dosáhl mainstreamové popularity v osmdesátých a na počátku devadesátých let, a často jsou považováni za první thrash metalovou kapelu v oblasti Bay Area, před Metallicou, která pocházela z Los Angeles. Kapela je také považována za člena "velké osmičky" tohoto žánru, spolu s kapelami Metallica, Megadeth, Slayer, Anthrax, Testament, Overkill a Death Angel, případně bývá označována za jednoho z "druhé velké čtyřky" nebo "druhé velké čtyřky" thrash metalu, spolu s Testament, Overkill a Death Angel.

Členové Exodus uváděli jako vliv nebo inspiraci pro svůj zvuk řadu umělců, například AC/DC, Angel Witch, Black Sabbath, The Clash, Deep Purple, Diamond Head, Discharge, The Doors, The Exploited, GBH, Iron Maiden, Eltona Johna, Judas Priest, Led Zeppelin, Mercyful Fate, Gary Moore, Motörhead, Nazareth, Pink Floyd, Queen, Rainbow, Sex Pistols, Sweet Savage, Thin Lizzy, Tygers of Pan Tang, UFO, Van Halen, Stevie Ray Vaughana, Davida Bowie, Roye Buchanana, Glena Campbella, Ry Coodera, Jimi Hendrixe, Teda Nugenta a Venom.

Řada thrashmetalových kapel, včetně Testament, Death Angel, Vio-lence, Flotsam and Jetsam, Heathen, Artillery, Havok a Evile, Darkthrone, Fear Factory, Eyehategod a Primal Fear uváděla Exodus jako vliv nebo inspiraci pro svou hudbu.

Server Loudwire.com zařadil Exodus na páté místo svého seznamu 10 nejlepších thrashových kapel všech dob a označil je za původní krále thrashové scény Bay Area. Uvedl, že ačkoli jejich nekompromisní zvuk a nevyrovnaná produkce v následujících desetiletích udržely světovou nadvládu a platinový úspěch stále na uzdě, těžko byste našli jinou kapelu, snad kromě Slayer, která by vyvěšovala thrashovou vlajku tak hrdě a neochvějně jako Exodus. V roce 1989 Brad Tolinski z časopisu Guitar World napsal: "Pokud jsou Exodus ekvivalentem speed metalu Rolling Stones, pak newyorští Anthrax musí být jistě Beatles tohoto žánru. " V roce 2002 Jon Wiederhorn z MTV poznamenal, že Exodus se podíleli na průkopnictví thrash metalu - hudebního stylu, který v sobě spojoval zuřivost hardcoru a břitkou přesnost britských kapel jako Iron Maiden a Judas Priest - a brzy se stali ozdobou metalové scény v Bay Area, kam patřily také Metallica, Testament, Flotsam & Jetsam a Death Angel.

O tom, zda Exodus patří do "velké pětky" thrash metalu spolu s kapelami Metallica, Megadeth, Slayer a Anthrax, se vedly debaty kvůli jejich zapojení do thrash metalové scény počátku 80. let. VH1 uvedla: "Hodně se mluví o thrashové "velké čtyřce": Metallica, Slayer, Megadeth a Anthrax. Opravdoví vyznavači však vědí, že Big Five je skutečný správný počet a že Exodus je kapela, která tento kvintet doplňuje." Kytarista Anthrax Scott Ian také uvedl, že lidé neustále mluví o 'Velké čtyřce', ale tehdy to byla skutečně 'Velká pětka', protože Exodus byli stejně důležití a stejně vlivní jako všichni ostatní. Zakladatel Megadeth Dave Mustaine v jednom rozhovoru v roce 1990 řekl, že z jeho pohledu "Velkou čtyřkou" byli Exodus, Slayer, Metallica a Megadeth, a dodal: "Exodus jsou mnohem lepší kapela - mám je opravdu rád. Gary Holt a Rick Hunolt jsou opravdu skvělí kytaristé. Mám rád Scotta Iana, ale všichni ostatní v té kapele mě tak trochu nudí. Mít diskotékové věci není to, o čem si myslím, že má být metalová kapela, a tenhle chlapík měl tu drzost říct, že bychom spolu měli hrát! Chtělo se mi říct, co máš v plánu? Otevřít si obchod s disco módou?".

Spolu s Ianem a Mustainem Holt souhlasil s tím, že Exodus by měli být zařazeni do "velké pětky" thrash metalu, protože byli u počátku thrash metalu spolu se skupinou Metallica na začátku 80. let. To samé platí o Megadeth, protože Mustaine stál u zrodu Metallicy a také vytvořil Megadeth. Frontman Steve "Zetro" Souza prohlásil, že skutečnost, že Exodus nebyli zařazeni do "Velké čtyřky", mu nevadí: "Slyšel jsem ten termín mnohokrát a je mi to celkem jedno. Není to pravda. Jsou tam oni, a Overkill, Testament a Exodus. Taky by se dalo mluvit o Kreator, Sodom a Destruction, když už se do toho chceš pustit. Mě to netrápí - jsem spokojený tam, kde jsem."