Původ: | Gelsenkirchen, Severní Porýní-Vestfálsko, Německo |
Aktivní roky: | 1981 - současnost |
Styl: | Thrash metal, speed metal, black metal (v počátcích) |
Vydavatelé: | Steamhammer |
Web: | sodomized.info |
Podrobnosti: | Sodom - Metal Archives |
SODOM je německá thrashmetalová kapela z Gelsenkirchenu, která vznikla v roce 1981. Prošla mnoha změnami v sestavě a jediným stálým členem zůstal baskytarista a zpěvák Tom 'Angelripper'. V současnosti kapelu tvoří Angelripper, kytaristé Frank 'Blackfire' Gosdzik (který byl členem SODOM v letech 1987 - 1989 a znovu se k ní připojil v roce 2018) a Yorck Segatz a bubeník Toni Merkel. Spolu s KREATOR, DESTRUCTION, a TANKARD bývájí SODOM označováni za jednu z kapel 'velké čtyřky' teutonského thrash metalu.
Tři z těchto kapel (kromě TANKARD) vytvořily zvuk, který výrazně ovlivnil žánry death metal a black metal. Raný hudební styl SODOM ovlivnil především mnoho blackmetalových kapel konce 80. tých a začátku 90. tých let a to více než styl ostatních jmenovaných skupin.
SODOM vydali sedmnáct studiových alb, tři živá alba, dvě kompilační alba a sedm EP. Prvního komerčního úspěchu dosáhli se svým třetím studiovým počinem Agent Orange (1989), který se jako jedno z prvních thrashmetalových alb dostalo do německé albové hitparády, kde se umístil na 36. místě. 27. června 2025 vyšlo jejich poslední studiové album The Arsonist. SODOM patří mezi nejprodávanější thrashmetalové kapely všech dob, prodali přes dva miliony desek.
Původní sestavu Sodom tvořili Tom 'Angelripper', 'Bloody Monster', Arius 'Blasphemer' a 'Aggressor'. Formace, jejíž název údajně odkazuje na píseň Venom "One Thousand Days in Sodom", vznikla z popudu Toma jako zoufalý pokus, jak se vyhnout práci v uhelných dolech v jeho rodném městě Gelsenkirchenu. Tato parta se stala soudržnou jednotkou, když 'Bloody Monstera' na bicí nahradil Chris 'Witchhunter' (Christian Dudek) z Essenu, který přinesl zkušenosti s psaním písní z dob studií, a po vyhazovu Ariuse stál v čele tvůrčího procesu. Uskupení se inspirovalo jmény jako Iron Maiden, Judas Priest, Motörhead, Venom, KISS, Tank, Accept, Raven, Rainbow, AC/DC nebo UFO, pokračovalo jako tříčlenná formace ve stylu Motörhead a vydalo dvě demosnímky, které vedly k uzavření nahrávací smlouvy se Steamhammer.
Pro první demo Witching Metal dali dohromady čtyři písničky k nahrání, všechny nástroje zapojili na malý PA ve zkušebně a nahrávali se dvěma mikrofony, jen s magnetofonem. Hrálo se to živě ve zkušebně. Druhé demo Victims of Death, které pořídili asi o rok později, bylo už na osmi stopách. Bohužel se tyto master pásky ztratily.
Krátce před vydáním EP In the Sign of Evil (které je obecně považováno za důležitou ranou blackmetalovou nahrávku) uskupení opustil 'Aggressor' a nahradil ho 'Grave Violator', který sám dlouho nevydržel a odešel po nahrání EP. Jako náhrada byl nalezen Michael 'Destructor' Wulf, načež sestava nahrála plnohodnotný debut Obsessed by Cruelty s hudbou, která se nesla převážně v duchu první nahrávky. Wulf ovšem v partě také dlouho nevydržel a později odešel ke Kreator (kde také působil jen krátce). Zemřel po tragické nehodě na motocyklu v roce 1993.
Zpočátku nebyla formace brána vážně a různé tiskové zdroje ji popisovaly jako druhořadý klon Venomu s poloinvenčními texty. Jeden z členů to však chtěl změnit. Frank 'Blackfire' Gosdzik přišel na místo kytaristy, které 'Wulf' opustil. Frank Toma přesvědčil, že thrash metal se přesouvá od hororových, okultních a satanistických témat kapel jako Venom k politickým, společenským a válečným tématům. Tom se už tehdy zajímal o různé války, přesto zůstal 'peacenikem'. Nová inspirace vyústila ve Frankův LP debut s partou nazvaný Persecution Mania. Nový lyrický přístup a zvýšená muzikantská zručnost ze strany Franka přinesly souboru velký ohlas (stejně jako maskot v plynové masce 'Knarrenheinz', který se na obalu Persecution Mania poprvé objevil). Následně absolvovali evropské turné s Whiplash, Destruction a Coroner a vydali se na své dosud jediné severoamerické turné.
Poté se kapela vrátila do studia, aby natočila další studiovou nahrávku. Výsledného LP Agent Orange (1989) se jen v Německu prodalo ve 100 000 kopiích. Právě tato deska Sodom proslavila, zajistila jim celosvětové uznání kritiky a vedle Kreator a Destruction jim přihrála místo mezi velkou trojkou teutonského thrash metalu. Do dnešního dne se tohoto počinu prodalo více než jakékoli jiné německé thrashmetalové desky na světě. Na podporu nahrávky se Sodom vydali na turné s tehdy relativně neznámou Sepulturou.
Uvnitř skupiny se však začaly objevovat problémy. Tom a Chris dále upadali do alkoholismu. Franka navíc přestalo bavit skládat hudbu, kterou jeho spoluhráči často špatně předváděli naživo. Mille Petrozza nabídl Frankovi místo ve své partě Kreator poté, co přišli o druhého kytaristu, a Frank nabídku přijal. Angelripper se vydal hledat náhradu a našel Michaela Hoffmanna, který dříve působil v německých thrasherech Assassin.
V nové sestavě vydali v roce 1990 studiovou nahrávku Better off Dead a následovalo další vyčerpávající turné po Evropě, kde hráli s formacemi jako Acid Drinkers, Destruction, Accu§er, Running Wild, Coroner, Tankard a Atrocity. Během jihoamerického turné se Hoffmann rozhodl zůstat v Brazílii, a proto byl nucen skončit. Nahradil ho Andy Brings a vznikla nová deska Tapping the Vein (1992), která měla výraznější deathmetalový zvuk. Šlo o poslední nahrávku s bubeníkem 'Witchhunterem', jenž byl ze souboru vyhozen. Na jeho místo nastoupil 'Atomic Steif', dříve působící ve skupinách Holy Moses a Living Death.
Dne 15. září 1991 zahráli Sodom v bulharské Sofii. Koncert byl pro formaci výjimečný, protože patnáctitisícové publikum bylo jedním z největších, které kdy jako headliner zažila. Pro publikum byl koncert pozoruhodný tím, že šlo o první vystoupení západní metalové party v Bulharsku po pádu komunismu (jedinou vzdáleně podobnou událostí bylo vystoupení hardrockové sestavy Uriah Heep v roce 1987).
Na dalším albu Get What You Deserve (1994) soubor zmírnil deathmetalový zvuk svého předchůdce a přiklonil se ke stylu ovlivněnému hardcore punkem. Počin měl zřejmě groteskní obal (zobrazující zastřeleného mrtvého muže ležícího v posteli se svázanou ženou poblíž), a mnoho fanoušků nový směr kapely nepřijalo. Toto období znamenalo i menší mezinárodní zviditelnění, neboť thrash ztratil svou komerční životaschopnost po zbytek 90. let kvůli nástupu grunge a alternativního rocku. Angelripper se navíc pustil do sólové dráhy, v rámci níž se věnoval metalovým verzím pijáckých písní, německým šlágrům a dokonce i vánočním koledám. Z podpůrného turné vzniklo živé album Marooned - Live.
Na nahrávce Masquerade in Blood se opět vrátily deathmetalové vlivy a objevily se groove metalové prvky, ale celkově se nesla v podobném duchu jako její předchůdkyně. Vydání proběhlo v roce 1995. Opět bylo nutné najít nového kytaristu. Novou volbou byl 'Strahli', který se však v partě dlouho neohřál — byl zatčen a uvězněn kvůli drogám. Kapela s ním ztratila kontakt až do ledna 2011, kdy se dozvěděla, že zemřel v Düsseldorfu. Odešel také 'Atomic Steif', takže Angelripper musel znovu sestavit novou tvář Sodom. Nakonec se podařilo získat kytaristu Bernemanna a bubeníka Bobbyho Schottkowského. Tato sestava kapelu výrazně stabilizovala a fungovala až do prosince 2010, kdy Schottkowski odešel.
Deska 'Til Death Do Us Unite se vyznačovala kontroverzním obalem, na němž bylo vyobrazeno ženské těhotenské břicho a mužský pivní pupek tisknoucí se k lidské lebce. Tento počin znamenal začátek návratu Sodom ke thrashi, ale stále zněl spíš jako thrash-crossover a měl mnoho společného s uskupeními jako Suicidal Tendencies. Vznikla na něm také píseň, ke které band natočil svůj nejslavnější videoklip — velmi kontroverzní song "Fuck the Police".
Po této nahrávce se trojice vrátila do studia a v roce 1999 spatřila světlo světa deska Code Red, která znamenala plnohodnotný návrat k teutonskému thrashmetalovému zvuku 80. let a dočkala se chvály jak od fanoušků, tak i odborné veřejnosti. Limitovaná edice obsahovala bonusové CD Homage to the Gods, které sloužilo jako pocta Sodom. V roce 2001 následovalo vydání koncepčního alba M-16, inspirovaného filmem Apocalypse Now, přičemž název odkazuje na slavnou útočnou pušku M16.
V roce 2003 bylo v thajském Bangkoku nahráno dvojalbum s názvem One Night in Bangkok. Roku 2006 pak vyšel nový studiový počin nazvaný jednoduše Sodom, který se nesl ve stejném duchu jako jeho předchůdci. Název byl zvolen — jak vysvětlil Angelripper — „protože každá kapela potřebuje vlastní album“ a formace do té doby žádné eponymní LP nevydala. Vydání se však opozdilo, neboť tvorba DVD Lords of Depravity zabrala více času, než se původně čekalo.
V roce 2007 požádalo vydavatelství Steamhammer Toma, aby vydal nějaké skladby k EP In the Sign of Evil. Tom věřil, že existují, a nakonec přišel s nápadem znovu je nahrát spolu s bývalými členy Chrisem 'Witchhunterem' a 'Grave Violatorem' (vlastním jménem Franz Josef 'Peppi' Dominik), včetně bonusových skladeb. Výsledkem bylo album The Final Sign of Evil. Chris 'Witchhunter' Dudek zemřel 7. září 2008 na selhání jater po dlouhém boji s nemocí.
Roku 2009 se Sodom vrátili do Velké Británie, kde odehráli svůj první koncert po dvaceti letech na festivalu Bloodstock Open Air.
In War and Pieces, třináctá studiová nahrávka formace, vyšla v Evropě 22. listopadu 2010 a v Severní Americe 11. ledna 2011. Dne 30. listopadu 2010 bylo oznámeno, že Bobby Schottkowski opouští partu kvůli osobním a soukromým problémům mezi ním a Tomem Angelripperem. O necelý týden později, 8. prosince 2010, bylo potvrzeno, že novým bubeníkem Sodom se stal Markus 'Makka' Freiwald.
Na konci ledna 2012 začali Sodom pracovat na své čtrnácté studiové desce, kterou plánovali nahrát v květnu téhož roku a vydat na sklonku léta. Dne 17. prosince 2012 oznámila sestava, že album ponese název Epitome of Torture a vyjde 29. dubna 2013. Deska obsahuje 13 skladeb, v Německu vyšla 26. dubna a do amerických obchodů se dostala 7. května.
V listopadu 2014 vydali Sodom EP Sacred Warpath jako předzvěst svého patnáctého studiového počinu. EP zahrnuje jednu původní studiovou skladbu a tři živé verze dříve vydaných písní.
Dne 9. června 2016 oznámili Sodom na své facebookové stránce vydání patnácté studiovky Decision Day, která nakonec spatřila světlo světa 26. srpna téhož roku. Následně, 1. září 2017, formace vydala kompilační nahrávku Demonized. Ta byla dostupná výhradně na kazetě a 12" vinylu a obsahovala první dvě jejich demo kazety: Witching Metal z roku 1982 a Victims of Death z roku 1984. Krátce po vydání Decision Day Angelripper prozradil, že Sodom už mají několik nápadů na další materiál, který by měl vyjít v roce 2018.
Dne 3. prosince 2017 kapela oznámila, že se během koncertu k 35. výročí, konaného 26. prosince v Bochumi, znovu setká se třemi svými bývalými kytaristy: Josefem 'Grave Violatorem' Dominikem (účinkoval na EP In the Sign of Evil), Frankem 'Blackfirem' Gosdzikem (Persecution Mania a Agent Orange) a Andym Bringsem (Tapping the Vein a Get What You Deserve). Šlo o první veřejné vystoupení některého z těchto hudebníků s Sodom na německé půdě od jejich odchodu. Naposledy se s nimi fanoušci mohli setkat na festivalu Wacken v roce 2007.
Dne 5. ledna 2018 Angelripper oznámil rozchod s Bernemannem a Makkou, aby připravil půdu pro nové výzvy. Uvedl také, že novou sestavu představí 7. dubna na festivalu Full Metal Mountain 2018 a že společně začnou pracovat na nové studiovce. Bernemann a Makka však později prohlásili, že byli z kapely vyhozeni skrze aplikaci WhatsApp, aniž by si Angelripper vyslechl materiál, který připravovali pro nadcházející desku. Dne 22. ledna 2018 oznámil Angelripper rozšíření formace na čtyřčlennou. Do řad Sodom se vrátil kytarista Frank Blackfire, přičemž k němu přibyli Stefan 'Husky' Hüskens (bicí) a Yorck Segatz (kytara).
Dne 26. února 2018 kapela zrušila své vystoupení na Full Metal Mountain kvůli krátkodobé změně sestavy a probíhající restrukturalizaci. Angelripper vysvětlil, že na přípravu koncertního programu nebyl dostatek času. Nová čtyřčlenná sestava debutovala naživo 18. května 2018 na festivalu Rock Hard. Na přelomu listopadu a prosince 2018 se Sodom zúčastnili evropského turné MTV Headbangers Ball European Tour 2018 po boku Death Angel, Suicidal Angels a Exodus. V tomto složení pak nahráli EP Partisan (2018) a Out of the Frontline Trench (2019).
Dne 13. ledna 2020 odešel z bandu bubeník Stefan 'Husky' Hüskens kvůli změnám ve svém civilním zaměstnání a dalším závazkům. Za bicí usedl Toni Merkel.
Dne 12. června 2020 formace oznámila, že začala nahrávat svůj šestnáctý studiový počin Genesis XIX ve Woodhouse Studiu v německém Hagenu s producentem Siggim Bemmem. Mix desky byl dokončen v srpnu téhož roku a o měsíc později bylo oznámeno, že vyjde 27. listopadu.
Dne 11. května 2021 Sodom oznámili připravované EP Bombenhagel, které mělo obsahovat přetočenou verzi skladby "Bombenhagel" z desky Persecution Mania (1987) a dvě nové písně. EP vyšlo 20. srpna. V prosinci téhož roku Angelripper v rozhovoru pro Rockman uvedl, že kapela začala psát materiál pro další LP. O měsíc později bylo potvrzeno, že Sodom prodloužili smlouvu s vydavatelstvím SPV/Steamhammer Records.
K oslavě 40. výročí existence vydali Sodom 28. října 2022 kompilaci 40 Years at War – The Greatest Hell of Sodom. Toto album obsahuje jednu skladbu z každého studiového počinu kapely od Obsessed by Cruelty po Genesis XIX, a navíc skladbu "Sepulchral Voice" z EP In the Sign of Evil.
Dne 10. listopadu 2023 kapela vydala EP 1982, které obsahuje titulní skladbu a nové nahrávky raných písní kapely.
Dne 20. července 2024 se Sodom zúčastnili festivalu Klash of the Ruhrpott v německém Gelsenkirchenu, kde poprvé společně vystoupily všechny čtyři kapely označované jako 'Velká teutonská čtyřka' – Sodom, Kreator, Destruction a Tankard.
Sedmnácté studiové album s názvem The Arsonist vyšlo 27. června 2025 pod labelem Steamhammer/SPV. Podíleli se na něm členové: Tom Angelripper (zpěv, baskytara), Frank Blackfire (sólová kytara), Yorck Segatz (rytmická kytara) a Toni Merkel (bicí). V rámci propagace kapela vydala několik singlů, včetně "Trigger Discipline" a "Witchhunter". Singl "Witchhunter" je poctou bývalému bubeníkovi Chrisu 'Witchhunterovi' Dudekovi.
V počátcích se texty formace zaměřovaly na satanistická a okultní témata, avšak od období desky Persecution Mania se většina jejich skladeb věnuje motivům inspirovaným válkou, politikou, fašismem a světovými dějinami. Některé texty se dotýkají i náboženství, znásilnění, pohlavního styku, nenávisti, násilí, rasismu či xenofobie – často podané s notnou dávkou černého humoru. Politická témata vedla některé posluchače k přesvědčení, že se jedná o militaristickou kapelu, nicméně při hlubší analýze je zřejmé, že poselství skladeb je ve skutečnosti protiválečné.
V rozhovoru pro Metalkings.com Tom Angelripper uvedl: „Vždycky jsem byl rád, že se mi to podařilo. Proč píšeme o válce? Protože válku nechceme. Chceme popsat, jak je válka špatná.“ Refrén písně "Ausgebombt" přináší zcela jasné poselství: „Žádný obchod se smrtí, žádný obchod se zbraněmi. Zbavte se války, poučte se z minulosti“.
Sodom čerpali inspiraci od širokého spektra hudebníků a kapel, mimo jiné: AC/DC, Accept, Anvil, Jeff Beck Group, Black Sabbath, Deep Purple, Fates Warning, The Jimi Hendrix Experience, Iron Maiden, Judas Priest, Mahavishnu Orchestra, Mercyful Fate, Motörhead, Pink Floyd, Queen, Rainbow, Santana, Saxon, Scorpions, Slade, Slayer, Tank, Thin Lizzy, Uriah Heep, Steve Vai, Venom a The Mothers of Invention (Frank Zappa).
Na druhé straně tato thrashmetalová legenda ovlivnila celou plejádu metalových jmen jako Burzum, Cannibal Corpse, Dark Tranquility, Deicide, Enslaved, Evildead, Evile, Incantation, Mayhem, Morbid Angel, Necrodeath, Necromantia, Obituary, Rotting Christ, Sepultura či Tsjuder.