Původ: | Curych, Švýcarsko |
Aktivní roky: | 1984 – 1987, 1988 – 1993, 2001 – 2008 |
Styl: | Thrash metal, doom metal, black metal, avantgardní metal |
Vydavatelé: | Century Media, Noise, Metal Blade |
Web: | celticfrost.com |
CELTIC FROST byla švýcarská extrémní metalová skupina z Curychu. Jsou připomínáni pro svůj silný vliv na vývoj několika odnoží extrémního metalu a pro svůj avantgardní přístup k hudbě obecně.
Skupinu založili v červnu 1984 kytarista a zpěvák Thomas Gabriel Fischer a baskytarista Martin Eric Ain poté, co měsíc předtím ukončili činnost skupiny HELLHAMMER. V listopadu téhož roku pak CELTIC FROST vydali debutovou desku Morbid Tales, po níž následovaly další studiové nahrávky To Mega Therion (1985) a Into the Pandemonium (1987), které jsou obecně považovány za kanonické pro svůj vliv na extrémní metalové žánry. Každá z nich obsahuje ukázky avantgardní kompozice, zejména Into the Pandemonium vyniká osobitým stylem a experimentováním s hudebními hranicemi přesahujícími heavy metal.
Další album Cold Lake (1988) přineslo novou sestavu a výraznou změnu stylu, který byl kvůli svému komerčnímu a okázalému vyznění všeobecně zesměšňován a po vydání dalšího alba Vanity/Nemesis (1990) se skupina dočasně rozpadla. V roce 2001 se CELTIC FROST znovu zformovali a vydali kritikou oceňované album Monotheist (2006), aby se nakonec po Fischerově odchodu v roce 2008 definitivně rozpadli.
Hudba kapely v průběhu času mísila prvky různých extrémních metalových stylů. Jejich dřívější tvorba bývá často řazena k experimentálnímu thrash metalu nebo black metalu, zatímco jejich poslední album bývá označováno jako doom metal nebo gothic metal. CELTIC FROST se inspirovali ranými heavymetalovými kapelami jako BLACK SABBATH, JUDAS PRIEST a VENOM, novovlnnými skupinami BAUHAUS, SIOUXSIE AND THE BANSHEES, CHRISTIAN DEATH a JOY DIVISION a hardcore punkem jako DISCHARGE a GBH.
V roce 1982 založil kytarista a zpěvák Tom Gabriel Fischer, který přijal pseudonym Tom Warrior, spolu s baskytaristou Stevem Warriorem Hellhammer, jednu z prvních extrémních metalových kapel. Stevea Warriora později nahradil Martin Eric Ain (vlastním jménem Martin Erich Stricker). Kapela si získala malou mezinárodní fanouškovskou základnu, podepsala smlouvu s německým vydavatelstvím Noise Records a v březnu 1984 nahrála své debutové EP Apocalyptic Raids.
Mnohé metalově zaměřené publikace se k jejich hudebnímu počinu stavěly skepticky. Metal Forces skupinu nenáviděl; to odstartovalo trvalý spor mezi tímto zinem a Warriorem, kvůli němuž Celtic Frost nemohli několik let hrát v Anglii. Ani pisatelé v Rock Power neměli Hellhammer v lásce, označili je za nejstrašnější, nejodpornější a nejzrůdnější věc, kterou kdy 'muzikanti' směli nahrát.
Ke kontroverznímu statusu své bývalé kapely Thomas řekl: „V letech 1984 a 85, kdy jsme s Martinem Ericem Ainem nahráli první dvě alba Celtic Frost »Morbid Tales« a »To Mega Therion«, na nás Hellhammer doléhali téměř jako prokletí. Přestože právě Hellhammer byl důvodem, proč jsme se zamysleli nad svými cíli a zplodili Frost, zbytky HH nám stále byly mocnými kameny v cestě. Mnoho hlasů považovalo Frost za stejnou kapelu, jen se změnou názvu. Nedostatek hudební kvality HH nám téměř znemožnil získat pro Frost nezaujaté reakce. Zkrátka a dobře, málem to zabilo veškerou naši práci a sny.“
V květnu 1984 se Hellhammer rozpadli, aby se následně stali kultovní záležitostí a hluboce ovlivnili nastupující scénu extrémního metalu. Fischer a Ain se hned poté spolu se studiovým bubeníkem Stephenem Priestlym přeskupili v novou smečku a vyrazili s obrozenou silou znovu na metalová pódia pod názvem Celtic Frost, aby stanuly v čele této nově se rozvíjející extrémní stránky heavy metalu. Prvotní agrese, která se ozývá z jejich raných nahrávek, se může zdát běžná každému, kdo zná současné metalové odnože, ale na začátku 80. let se to, co dělali, zdálo být naprosto revoluční. Jedinečný drsný vokál, loudavá, industriálními vlivy ovlivněná tempa, atmosféra gotické nadsázky a celkově destruktivní, satanistická atmosféra kapely je odlišovaly od jejich skromných současníků, jako byli Venom, Bathory a Sodom, stejně jako jejich okamžitá ochota experimentovat, překrucovat a škádlit potenciál toho, čím by heavy metal nakonec mohl být.
Ještě v říjnu 1984 bylo natočeno debutové EP Morbid Tales a už v listopadu vstoupilo na trh, příčmž mezi evropským a americkým vydáním byl jeden zásadní rozdíl. První evropské vydání u Noise Records bylo mini-LP se šesti skladbami, zatímco americké vydání u Enigma/Metal Blade přidalo další dvě skladby "Dethroned Emperor" a "Morbid Tales", čímž dosáhlo délky běžného LP.
Později, v roce 1999, vyšla u Noise Records remasterovaná edice Morbid Tales na CD, která obsahovala i skladby z dalšího EP Emperor's Return z roku 1985, stejně jako remasterovaná edice z roku 2017 vydaná stejným vydavatelstvím na CD a vinylu.
Nahrávka se vyznačovala thrashmetalovou intenzitou, která měla zásadní vliv na tehdy se rozvíjející žánry death a black metalu, a obsahovala prvky, které převzali průkopníci obou stylů. Vliv měl i ponurý a smrtelně vážný módní styl kapely, včetně líčení obličeje mrtvolnou barvou. V roce 2017 časopis Rolling Stone zařadil Morbid Tales na 28. místo svého seznamu '100 Greatest Metal Albums of All Time (100 největších metalových alb všech dob)'.
V komentáři k albu Panzerfaust skupiny Darkthrone Fenriz uvádí toto album spolu s alby Under the Sign of the Black Mark skupiny Bathory a Necrolust skupiny Vader jako klíčové riffové inspirace. Sampl ze skladby "Danse Macabre" byl později použit ve skladbě "Totgetanzt" z jejich demo alba Prototype z roku 2002.
Album bylo na rozrůstající se undergroundové metalové scéně celkem dobře přijato a to umožnilo kapele vyrazit na své první turné po Německu a Rakousku.
Skladby na druhém EP Emperor's Return se natáčely ve dvou termínech, v říjnu roku 1984 a v dubnu roku následujícího. Deska vyšla v srpnu 1985 a byla první nahrávkou, na které se podílel americký bubeník Reid Cruickshank (známý také jako 'Reed St. Mark'), dříve působící jako jazzový bubeník v New Yorku.
Pro spoustu lidí je právě tohle nejoblíbenější éra Celtic Frost; Morbid Tales a jeho následovník, Emperor's Return, vystihují kapelu v její nejlepší hladové, zlé, extrémní metalové formě. Industrializované dupání je plně přítomné, ale stále je zakryté špinavými, kroutivými proto-blackmetalovými riffy a podpořeno dnes již kultovním chraplákem Toma G. Warriora, který dal vzniknout nespočtu napodobitelů, ale zde existuje navždy ve své nejčistší podobě. Ponuré reklamní fotografie kapely z tohoto období měly také vliv na módu a styl rozvíjejícího se blackmetalového žánru.
Úspěch desek Morbid Tales a Emperor's Return připravil půdu pro smrtící triumf kapely To Mega Therion, nahraný v říjnu roku 1985, který zůstává jedním z nejposvátnějších dokumentů extrémního metalu. Na albu nehrál na basu Martin Ain, ale byly zde využity služby náhradního baskytaristu Dominica Steinera. Obrázek na obalu je obraz H. R. Gigera s názvem Satan I, který Giger kapele daroval poté, co si s Fischerem dopisoval. Ain se po natočení alba do kapely vrátil.
Ned Raggett ve své recenzi pro AllMusic napsal: „Bombastická skladba "Innocence and Wrath" zahajuje »To Mega Therion« přesně tou správnou notou - wagnerovské rohové linky, dunivé bicí a pomalé chroupání směrem k apokalypse. Když to udá tón, rozjede se naplno šíleně divoký a vlnitý vesmír Celtic Frost, Warrior řve svůj vokál s leskem a šibalským úsměvem a nikdy se neuchýlí k sebeparodickému kastrátskému kvílení. Už samotný "The Usurper" stojí za vstupné, úžasná ukázka Warriorova talentu pro brutální sílu a nečekaně zapamatovatelné riffy.“
Podle Raggetta mezi další prvotřídní kousky patří "Circle of the Tyrants", "Dawn of Megiddo", "Tears in a Prophet's Dream", "Eternal Summer" a "Necromantical Screams". Raggett svou recenzi uzavírá konstatováním, že album je a zůstává death metalem ve své nejlepší podobě. Kanadský novinář Martin Popoff považuje album za blackmetalový mezník a nejdůslednější příklad raného death metalu, který existuje. Poznamenává, že kapela se rozhodla ponořit více do extrému, a chválí překvapivě dokonalé texty Toma Warriora a směs death, black a doom metalu se špetkou ambientu.
Během ledna až dubna 1987 se kapela vydala znovu do studia, aby zde natočili své další unikátní dílo Into the Pandemonium, druhé řadové album skupiny na němž se uplatňují různé hudební styly. Psaní trvalo šest měsíců, nahrávání čtyři měsíce a bylo prošpikováno neustálými hádkami mezi kapelou a vpodstatě skoro všemi. Pro Celtic Frost se ale tímhle albem všechno změnilo. Thomas, který byl páteří a nervovým centrem tohoto bizarního kultovního undergroundového metalového experimentu se smíšenými pocity vzpomíná na ponurý příběh, který stál za vznikem jejich nejslavnějšího alba; ačkoli o zásadní povaze samotné desky nepochybuje. „Byli jsme si jistí, že jsme s našimi experimenty zašli příliš daleko,“ vysvětluje kytarista a zpěvák, „Nevěděli jsme, kam směřujeme. Ale tohle bylo album, které vlastně udělalo Celtic Frost. Je to nejdůležitější deska kapely.“
Album je ve srovnání s předchozí tvorbou Celtic Frost výrazně eklektické. Může se pochlubit milostnými písněmi, industriálními rytmickými skladbami, několika případy symfonického nebo operního vlivu, několika party pro ženskou vokalistku a nepravděpodobným coverem "Mexican Radio" od Wall of Voodoo. Je považováno za unikátní oproti předchozí tvorbě kapely a pomohlo upevnit její označení jako avantgardní kapely; je také odklonem od těžšího a přímočařejšího stylu, který lze nalézt na předchozích albech kapely, Morbid Tales a To Mega Therion, ačkoli i ty obsahovaly prvky experimentování a symfonické spolupráce. Na albu se snoubí klasický heavy metalový styl s prvky industriálu a gotického rocku, a dokonce je zde použit rytmus inspirovaný elektronickou hudbou těla, který je slyšet ve skladbě "One in Their Pride". Přesto si však zachovává řídké prvky extrémního metalu pozorovatelné ve Fischerově zpěvu a hře na kytaru.
„Musíte pochopit, že jsme vždycky byli extrémní kapela,“ vzpomíná Fischer, „Vlastně když s námi Noise Records podepsali smlouvu, řekli: "Chceme nejextrémnější kapelu na světě, a tou jste vy". Neuvědomili si ale, jak extrémní ve skutečnosti jsme. Martin a já jsme měli tolik vlivů, které jsme byli odhodlaní zakomponovat do naší hudby. Vlastně od začátku jsme měli pro kapelu herní plán. Celtic Frost (kteří se původně měli jmenovat Celtic Fire) měli natočit tři alba, a to by bylo všechno. Pro všechna jsme měli vypracovaný základ - dokonce i názvy některých písní! - nápady na texty a výtvarné koncepty. Tak daleko jsme sahali.“
"Další věc, kterou musíte pochopit, je, že když jsme začali pracovat na »Into The Pandemonium«, byli jsme ještě děti a od rozpadu Hellhammer neuplynuly ani dva roky. Ta kapela byla velmi ponurá a ultra heavy, ale zároveň tak vzdálená naší vizi Frostu. Takže se to seběhlo opravdu rychle.“
Od samého počátku psaní scénáře k albu si kapela vyřizovala účty se svým vydavatelstvím: „Chtěli, abychom hráli na jistotu. Šlo jim o album typu Slayer nebo Exodus. Prostě další thrashmetalová deska. To jsme v žádném případě nemohli udělat. Vždycky jsme riskovali a vždycky budeme. Den, kdy uděláme kompromis v tom, co děláme, je dnem, kdy to úplně vzdáme. Musíme riskovat - to je to, co nás pohání. V té době byla Metallica ještě kousek od toho, aby se stala mainstreamem, Korn neexistovali - a thrash byl velmi mladý pojem. Od každé kapely, která se snažila prosadit v této oblasti hudby, se očekávalo, že se samozřejmě přizpůsobí. My jsme šli proti všemu. Chtěli jsme udělat album, které by v sobě neslo gotiku, tanec, elektroniku i naše metalové vlivy. Pro Noise to bylo dost děsivé.“
Když Celtic Frost dokončili psaní desky, jejich obavy se zdaleka neuklidnily, ale Noise byli ještě více zděšeni. „Slyšeli, o co se snažíme, a vyděsili se. Hádky došly tak daleko, že nakonec finanční a psychický tlak na kapelu vedl k tomu, že jsme se rozpadli. Bylo to tak strašné. Teď už snad dokážu jejich pohled na věc ocenit o něco víc, protože jsme se opravdu snažili o něco tak odlišného, až to bylo děsivé. V té době to ale... byla válka!“
Kapela si album nechtěla produkovat sama, protože se domnívala, že jejich nezkušenost půjde proti nim. Odvážnost konceptu si žádala producenta, který by rozuměl jak jejich filozofii, tak ji dokázal ve studiu realizovat. Sestavili si krátký seznam potenciálních producentů, mezi nimiž byli Rick Rubin (než se stal známým) a Michael Wagener (který měl za sebou spoustu komerčních úspěchů - líbily se jim zvuky, kterých dosáhl), ale každý pokrok narazil na cihlovou zeď: „Noise nám řekl, že všichni, které oslovili, to buď odmítli, nebo nebyli k dispozici. Dodnes nevím, jestli to tak opravdu bylo, ale nakonec jsme si desku produkovali sami, což vůbec nebylo to, co jsme chtěli. Sehnali jsme arabské hudebníky, orchestr, operního zpěváka... a řídili je tři děti s pramalými zkušenostmi. To vůbec nebylo ideální.“
Celý proces nahrávání trval téměř čtyři měsíce a již tak napjaté vztahy mezi kapelou a vydavatelstvím se zhoršovaly až k bodu, z něhož nebylo návratu. „Živě si vzpomínám, že když jsme desku dokončili, přišli si ji poslechnout lidé z firmy. Nikdy nezapomenu na jejich zděšené pohledy. Nechápali, co jsme udělali, a považovali to za komerční sebevraždu - což asi byla. V Noise se tehdy používala fráze 'dát album k ledu'. Teď si nemohli dovolit ho sešrotovat, protože na něj bylo vynaloženo relativně příliš mnoho peněz. Ale marketingové rozpočty na videoklip a reklamu prostě zmizely ze dne na den. A turné nakonec financoval náš management. Noise se sice snažili do toho umělecky zasahovat, jak jen to šlo, ale my jsme se drželi pevně. V žádném případě jsme nehodlali nic měnit. Léta jsem byl zahořklý a rozhořčený z jejich přístupu, ale teď už nejsem tak pomstychtivý. Posunul jsem se dál. Nechovám k nim žádnou zášť.“
Na samém konci nahrávacího procesu byl do kapely přibrán americký kytarista Ron Marks, ačkoli se na samotném nahrávání nepodílel. Kapela byla ze své situace zmatená a naštvaná. Právě natočili album, které přeneslo metal do nové dimenze, a viděli, že jejich budoucnost blokuje ignorance a předsudky. „Nevím, jestli tahle kapela může ještě dlouho existovat,“ vysvětloval tehdy sklíčený Fischer, „Jsme tak hrdí na to, čeho jsme dosáhli, ale možná svět není připraven na kapelu, která zbožňuje Dead Can Dance a Wall Of Voodoo stejně jako Slayer a Metallicu.“ Nyní, o 18 let později, se Fischer může cítit ospravedlněn, protože vliv desky na současnou metalovou scénu je stále zřetelnější.
„Vím, že jsme na albu udělali chyby, například v "One In Their Pride" jsme zašli příliš daleko, ale »Into The Pandemonium« dává větší smysl než kdy dřív. Jsem hrdý na to, že tolik kapel bylo ovlivněno tím, co jsme tehdy udělali. Když si poslechnete goth metalové kapely jako My Dying Bride, uslyšíte, jak velký vliv jsme měli.“ Otevřít album coververzí "Mexican Radio" bylo také velmi riskantní rozhodnutí. „Proč jsme to udělali? Protože já i Martin jsme tu kapelu a tu písničku milovali. Reed bojoval proti tomu, abychom to udělali, a trvalo čtyři záběry, než se to povedlo. Po třetím jsem byl připraven to vzdát a celý nápad zahodit, ale šli jsme ještě do jednoho - a bylo to přesně tak, jak jsme chtěli. Původně to měla být bonusová píseň, ale vyšla tak dobře, že jsme se rozhodli s ní začít album. Myslím, že to zmátlo spoustu lidí, kteří od nás čekali jen obvyklou dávku thrashe a heavy. To tam sice bylo, ale my jsme byli rozhodnuti, že se od začátku chceme nějak vyjádřit.“
Když album konečně vyšlo, získalo si téměř všeobecný ohlas médií. Než se však kapela vydala na severoamerické turné, čelila tolika měsícům ostrých diskusí s Noisem, že se rozpadla. „Všechno, co desku obklopovalo, byla prostě noční můra. A to nás nakonec dostalo,“ říká Fischer, „V prosinci 1987 jsme se na pódiu v Dallasu rozešli. Možná kdybychom byli o něco starší, možná by zvítězily moudřejší hlavy a my bychom všechny ty trable překonali. Ale byli jsme ještě tak mladí, že nás celá ta záležitost zničila.“
O půl roku později Warrior skupinu reformoval. Stephen Priestly hrál opět na bicí, Oliver Amberg na kytaru a Curt Victor Bryant na baskytaru. V této sestavě nahráli studiové album Cold Lake, které vyšlo v září 1988 u Noise Records. Přestože Tom na projektu spolupracoval, nejevil o něj příliš velký zájem, a tak nechal Amberga, aby se věnoval většině hudebních kompozic. Přestože bylo album prodáváno s cílem využít masového zájmu o glam metal, bylo přijato špatně, protože neoslovilo fanoušky extrémního stylu kapely a Fischer jím dodnes opovrhuje.
Po vydání bylo album většinou hudebních kritiků odsouzeno a jádro fanoušků označilo kapelu za zaprodance. Vzhled kapely prošel proměnou také - s natupírovaným účesem ve stylu Mötley Crüe vypadali jako populární glam metalová skupina. Moderní recenze jsou přece jenom lehce pozitivnější - Recenzent AllMusic Bradley Torreano napsal, že Cold Lake je stále nejhorší album Celtic Frost, ale že opravdu není tak špatné a že zdejší živý heavy metal touží po tom, aby ho fanoušci znovu objevili. Kanadský novinář Martin Popoff považoval Cold Lake za dobrou desku, plnou úžasných a zlověstných riffů a textů o hříchu ulice téměř děsivějších než dřívější blackmetalové.
Pokud se oprostíme od dřívějších i pozdějších počinů a odkazu Celtic Frost a budeme se na Cold Lake dívat samostatně, tak především zjistíme, že hudebně nejde o glam metal. Toto album nemá mnoho společného s takovými kapelami, jako jsou Ratt, Poison; dokonce ani s těžšími momenty Twisted Sister či Mötley Crüe. Místo toho je to špinavý heavy metal se středně rychlým thrashovým nádechem a punkovým vokálem. Produkce je stále dost crustová (rozhodně nás neoslňuje žádný glam metalový lesk) a texty jsou z větší části ponuré. V některých ohledech zní album na rok 1988 příliš staře, protože struktura riffů a celkový zvuk odkazuje spíše k NWOBHM z počátku 80. let, ale to ještě neznamená, že je úplně špatné.
Například píseň "(Once) They Were Eagles" má pěkný hybný riff, chytlavý refrén a skvělé malé sólo. "Cherry Orchards" má masivní riff, pěkně tlustou basu a patřičně rozpustilý ženský vokál. Dokonce i "Dance Sleazy" je lehce zábavná píseň se spoustou archetypálních chug riffů. Některé prvky mohly být lepší; například intro je vyloženě iritující. Lehce nakřáplý čistý vokál Toma Warriora není nejlepší, ale na druhou stranu to nebyl nikdy. Některé písně jsou sice docela slabé, ale obecně jsou dostatečně neškodné na to, aby se daly poslouchat dál. Ale i když albu ke konci přece jen dochází dech, Cold Lake je v některých směrech mnohem konzistentnější než schizofrenní Into The Pandemonium. Nepřináší proto-black nebo avantgardní metal a nezní jak by člověk očekával, že mají Celtic Frost znít, ale pro někoho to může být slizké, drsné a thrashmetalové album s parádními riffy.
Devadesátá léta začala pro Celtic Frost změnami v sestavě. Bryant vystřídal u kytary Amberga, a do kapely se vrátil dřívější baskytarista Martin Eric Ain. Natáčení nového alba Vanity/Nemesis se také zůčastnil bývalý koncertní kytarista Ron Marks. Přesto ze sebe pověst Celtic Frost plně nesetřásla zklamání způsobené albem Cold Lake.
Novým albem se kapela částečně obrátila ke své dávné hlomozící minulosti, i když je celé pojaté mnohem profesionálněji a je víc učesaně. Navázat na přetrženou nit ale bylo těžké. Spíš než ke stařičkému black metalu či avantgardnímu experimentu se nahrávka natačí k thrash metalu (i když ne až tak úplně). Zvuk je ostrý a čitelný a nové skladby jsou různorodější a fungují na jiných základech než tomu bylo kdykoliv dříve. Album například obsahuje úderný singl "Wine In My Hand", výtečný Fischerův duet s Michelle Amar "Wings Of Solitude" a Bowieho cover "Heroes". Dá se říct, že v sobě pojí veškerá kladná poznávací znamení ze všech částí tvorby Celtic Frost – je stejně hutné, dynamické a tvrdé jako To Mega Therion, mnohdy nepředvídatelné jako Into The Pandemonium a zároveň si uchovává i trochu té všeobecně akceptovatelné melodiky jako Cold Lake. Jde tedy o to pravé shrnutí. Působí jakoby kapela po sedmi letech definitivně nalezla svůj pevný výraz, své těžiště, rovnováhu a přístav ze kterého bude nadále vysílat své vize.
Efektivní, ale nakonec těžko zařaditelný styl kapely je zde opět v plném rozkvětu, a přestože pro změnu přebírá vedení thrash, není to nic jako průměrná, obvyklá thrashmetalová odysea, stále visí ve vzduchu základní moment překvapení a pocit nepředvídatelnosti, v dobrém i zlém. "The Heart Beneath" a lyričtější (s pěkným ženským vokálem) "Wings Of Solitude" příjemně aktualizují efektní heavy podání kluků ze starých časů pro novější, groove předjímající generaci. Je tu rychlá horská dráha "Wine in My Hand (Third from the Sun)", bojovná dupavost "The Name Of My Bride" a cválající naléhavost "Phallic Tantrum", které pohánějí album kupředu a kompenzují mírně rozkolísaný charakter delšího, ambicióznějšího materiálu, který tvoří poněkud monotónní doomovka "Nemesis" a baladická psychedelická "This Island Earth" (cover Bryana Ferryho z Roxy Music) s Warriorem pokoušejícím se o čistší vokál.
Přestože se kapela dočkala toho, že ji mezitím předběhli její učedníci Coroner, rovněž nepříliš dobře zapadající do náročnějšího technicko-progresivního metalového prostředí na úsvitu nové dekády, měla by se s konečným výsledkem cítit alespoň částečně spokojená, protože to byl obdivuhodný způsob, jak se pokusit pohřbít své marné glamové sny něčím mnohem vhodnějším. Naprosto výstižný, sebereflexivní název alba by jim měl každopádně přidat pár dalších bodů do životopisu, protože kapela si byla očividně dobře vědoma chyby, kterou udělala, a už vůbec nehodlala šlapat stejnou cestou. Album bylo prvním pokusem o návrat na nohy po katastrofálním propadáku a rozhodně nedopadlo znovu katastrofálně. Švýcarské legendy do jisté míry smyly ostudu ze svého repertoáru (ještě více pak s comebackovým opusem Monotheist), a jejich příběhy o morbiditě, pandemoniu, marnosti atd. si už dávno vydobyly své právoplatné místo na metalovém panteonu.
O dva roky později kompilací Parched With Thirst Am I And Dying (1992), která obsahuje několik předělávek staršího materiálu, B strany singlů, rarity a dvě zbrusu nové kompozice, svou existenci k překvapení všech kapela opět ukončuje. Poslední navrhované album s názvem Under Apollyon's Sun nikdy nevzniklo, ačkoli Fischer později spoluzaložil se svým přítelem, kytaristou Erolem Unalou novou skupinu Apollyon Sun a nahrál EP God Leaves (And Dies) a album Sub. Ačkoli Apollyon Sun zjevně vycházeli z dobrodružnější hudby Celtic Frost, jednalo se o industriálně metalový projekt. Během přestávky Fischer také dokončil práci na autobiografické knize s názvem Are You Morbid?, která vyšla v londýnském nakladatelství Sanctuary Publishing a sklidila v roce 2000 velký ohlas fanoušků.
Koncem roku 2001 začali Fischer a Ain skládat společně s Unalou nové skladby a brzy poté v roce 2002 se k nim připojil švýcarský bubeník Franco Sesa. Cílem bylo nahrát nové, temné a těžké album. Dokončení projektu trvalo déle, než se předpokládalo (zčásti kvůli DIY povaze projektu a jeho financování), ale nakonec vzniklo to, co Fischer a Ain popisují jako možná nejtemnější album, jaké kdy Celtic Frost nahráli.
Finální album Celtic Frost financovala kapela prostřednictvím vlastního labelu Prowling Death Records. Prowling Death Records byl původně vydavatelství, které vydalo demosnímky Hellhammer a v letech 1983 a 1984 řídilo jejich kariéru. Album produkovala kapela s Peterem Tägtgrenem a mixovali Fischer a Ain. Celtic Frost a Prowling Death Records nakonec uzavřely celosvětovou licenční smlouvu s Century Media Records. Album s názvem Monotheist vyšlo v květnu 2006 a bylo slušně přijato kritikou i fanoušky kapely. Ačkoli je experimentální a těžké povahy, je považováno za následovníka jak extrémních metalových stylů, které se poprvé rozvinuly na albech Morbid Tales a To Mega Therion, tak avantgardního stylu alba Into the Pandemonium.
Album, které mnozí tehdy i později označovali za comeback všech comebacků, je gigantickou deskou doomového, drtivého extrémního metalu, který přebírá klasický riffově těžký zvuk raných Celtic Frost, který všichni od Darkthrone po Autopsy stavěli na piedestal, a dělá s ním tři věci. Zaprvé, stopáž a délka skladeb naprosto zasťiňuje předchozí alba Frost a hned ukazuje, že se pustili do něčeho mnohem velkolepějšího než kdykoli předtím. Zadruhé, ty staré Frostovské fráze skloubili s rafinovanější a mnohem silněji zdůrazněnou gotickou atmosférou, která působí jako děsivější, nelidštější perverze Type O Negative. Ale za třetí, a to je nejvíce patrné hned na první poslech, si dali záležet na té nejdokonalejší produkci, jakou si lze pro takovou hudbu představit. Navzdory tomu, jak je vše hlasité, každý nástroj je jasný, zřetelný a vitální. Pravděpodobně nejdiskutovanější částí celé záležitosti je kytarový tón. Kytary jsou ve své extrémnosti tónu zatraceně odvázané a ukazují, jak devastujícím způsobem mohou znít těžké elektrické kytary se středy vytočenými až po střechu namísto stále častěji převládajících nabasovaných nebo basově těžkých tónů.
Škoda, že kapela nebyla plně schopna skutečně dobře využít ten krásný kytarový tón a správně skloubit ten obrovský gotický katedrální zvuk s jeho vrstvenými vzdálenými melodiemi a ženským vokálem upíří nevěsty se skladbami, které využívají dobré riffy, s maximálním efektem. Navzdory jednotící síle produkce a Tomovu možná vůbec nejlepšímu vokálnímu výkonu jsou na Monotheist opravdu jen dva naprosto odlišné písničkářské přístupy: písně s riffy a písně bez riffů. To, že jde o dva různé skladatelské styly, není samo o sobě problém, ale upozorňuje to na skutečný problém. Agresivnější, riffověji zaměřené písně jsou prostě tak nějak děsivě úsporné, často opakují ty samé kytarové linky pořád dokola a jejich někdy nabubřelá délka stopáže opravdu vyčerpává. "Ain Elohim", která je pravděpodobně nejlepší z riffovějších skladeb na tomto albu, a to i díky obratnějším přechodům mezi riffy, se začne táhnout už po třech minutách, natož po sedmi a půl.
Největším zklamáním, které album nakonec přineslo, ale nespočívá v něm samotném, ale hlavně v tom, že kapela nepřišla s propracovanějším a lépe provedeným pokračováním a nakonec se nadobro rozpadla. Tom se sice pokusil úspěch tohoto alba zopakovat v nově vzniklé skupině Triptykon, ale výsledek nebyl tak přesvědčivý. Ve výsledku zní Monotheist skvěle, ale je těžké se k tomuto albu vracet, aniž by si člověk představil, co mohlo být dál.
Dne 29. května 2006 se Celtic Frost vydali na nejrozsáhlejší turné v kariéře kapely, Monotheist Tour, na kterém byli zpočátku headlinerem festivalů (např. Wacken Open Air) po Evropě, v roce 2006 projeli Spojené státy a Kanadu a na začátku roku 2007 měli vůbec první koncerty v Japonsku. Poté se uskutečnila další evropská část turné a následoval návrat do Spojených států, kde turné dokončili s Type O Negative. Další festivalová vystoupení a koncerty následovaly v polovině roku 2007. Na pódiu hráli Celtic Frost i s druhým kytaristou, který se staral o rytmické kytarové party. Tuto pozici zpočátku zastával Anders Odden a později V Santura.
Poslední dva koncerty Celtic Frost se konaly v Mexiku, jeden 12. října 2007 v Monterrey a závěrečný koncert následující den v Mexico City. Fischer podal 9. dubna 2008 výpověď ze skupiny, přičemž tento na oficiálních webových stránkách kapely se objevil tento vzkaz: „Zpěvák a kytarista Celtic Frost Tom Gabriel Fischer opustil Celtic Frost z důvodu neřešitelného a vážného narušení osobního základu, který je tak naléhavě nutný pro spolupráci v rámci tak jedinečné, proměnlivé a ambiciózní kapely.“ Po této poznámce baskytarista Ain prohlásil, že kapela stále žije, i když v jakémsi kómatu. Dále uvedl, že zbývající členové kapely nebudou pokračovat v nahrávání ani v koncertování, protože bez Fischera by to bylo absurdní. Fischer poté založil skupinu Triptykon s kytaristou V Santurou, který byl na turné s Celtic Frost, původním bubeníkem Reedem St. Markem a baskytaristou Vanjou Slajhem. Fischer tehdy prohlásil, že jeho nová kapela půjde podobným směrem, kterým se Celtic Frost vydali na svém posledním albu Monotheist.
Dne 9. září 2008 se stěžejní členové Celtic Frost, Martin Eric Ain a Tom Gabriel Fischer, shodli a na oficiálních stránkách potvrdili, že se kapela společně rozhodla Celtic Frost nadobro uložit k odpočinku.
V sobotu 21. října 2017 zemřel ve věku 50 let na infarkt Martin Eric Ain. Jeho smrt potvrdil Ainův blízký přítel Jan Graber, který pro švýcarskou televizi 20 Minuten uvedl, že Martin náhle zkolaboval, když přestupoval na jinou tramvaj. Graber si nebyl vědom žádných vážných zdravotních problémů, které by Ain mohl mít. Měl podle něj zjevně určitou nadváhu, přesto byla Ainova smrt pro Grabera naprostým překvapením. „Obědvali jsme spolu teprve před dvěma týdny,“ řekl, „Dařilo se mu jako nikdy předtím.“
Thomas Gabriel Fischer, který s Martinem hrál v Hellhammer i Celtic Frost, v příspěvku na sociálních sítích uvedl, že ho Martinův odchod hluboce zasáhl: „Náš vztah byl velmi složitý a rozhodně ne bez konfliktů, ale Martinův a můj život byly velmi úzce propojeny, protože jsme se poprvé setkali v roce 1982.“
V rozhovoru pro Heavy Culture v roce 2021 Tom Gabriel Fischer hovořil o otevřené možnosti uspořádat jednu nebo dvě tributní show Celtic Frost na Ainovu památku, s kapelou složenou z bývalých členů. Upřesnil, že nemluví o tom, že by kapelu reformoval, ani by o to nikdy neměl zájem, ale že by případně znovu spojil bývalé členy a uspořádal tributní show: „Pokud by k tomu někdy došlo, nejednalo by se o stálý projekt, ani by to nebyl Celtic Frost, nehledě na to, že by se skládal pouze z bývalých členů. Byl by to pouze prostředek, jak vzdát úctu, možná na jeden nebo dva koncerty, zesnulému spoluzakladateli kapely.“ 8. prosince 2022 Fischerova nástupnická kapela Triptykon oznámila, že vystoupí s tribute setem Celtic Frost na sobotním speciálním hostu festivalu Bloodstock Open Air ve Velké Británii poté, co z tohoto místa odstoupili Anthrax.
Zvuk kapely prošel v průběhu let značným vývojem, takže je obtížné ji zařadit. Raná tvorba kapely byla popisována jako thrash metal a death metal, často jsou také označováni jako black metal, ale někteří s tím nesouhlasí, například autoři Axl Rosenberg a Christopher Krovatin, kteří tvrdí, že hudba kapely byla příliš sevřená a její spojení se starou školou rock'n'rollové hudby příliš zřetelné, než aby se jednalo o black metal. V některých případech jsou Celtic Frost popisováni jako avantgardní díky kombinaci ambientních, klasických a elektronických prvků v jejich hudbě. Pozdější tvorba, zejména album Monotheist, bývá označována jako doom metal.
Fischer uvedl, že hudbu Celtic Frost ovlivnily hlavně dva styly: heavy metal a new wave. „V oblasti heavy metalu se dá říct, že nás ovlivnily kapely jako Black Sabbath, Angel Witch a Venom. Martin a já jsme byli také silně ovlivněni tehdejší novou vlnou, například Bauhaus, Siouxsie and the Banshees, Christian Death, a myslím, že zvuk Celtic Frost ovlivnil mix těchto hudebních směrů.“ Ain byl také poznamenán zájmem o Joy Division, zatímco Fischerův vkus vycházel z jazzového a progresivního prostředí: „Miloval jsem progresivní kapely 70. let jako Emerson, Lake & Palmer nebo rané Roxy Music.“ Online hudební web The Quietus zveřejnil rozhovor s Fischerem o jeho oblíbených albech, který obsahoval seznam třinácti významných vlivů. Na začátku tohoto seznamu bylo album i od Quincyho Jonese.
Když byl Fischer požádán, aby se vyjádřil k jejich vlivu na heavy metal, odpověděl: „Snažím se od toho držet dál. Jsem muzikant, nechci se do toho všeho zaplétat. Není to zdravé. Chci dělat dobrá alba. Jsem pořád naživu a cítím, že je toho přede mnou ještě hodně. Nechci se zabývat tím, kdo má vliv, kde stojíme a podobně. Myslím, že je to negativní.“ Přesto Celtic Frost ovlivnili celou řadu metalových kapel. Například skupina Therion převzala název své kapely z alba To Mega Therion. Mezi další metalové kapely, které buď uváděly Celtic Frost jako svůj vliv, nebo převzaly jejich skladbu patří např: Anthrax, Obituary, Death, Benediction, Brutal Truth, Neurosis, Eyehategod, Cradle of Filth, Marduk, Dimmu Borgir, Goatwhore, Sepultura, Cancer, Asphyx, Pro-Pain, Gorgoroth, Gallhammer, Paradise Lost, Evoken nebo Napalm Death. Coroner, další průkopnická švýcarská extrémně metalová skupina, původně začínala jako jejich road crew.
Také Dave Grohl a kytarista Mark Tremonti při několika příležitostech uvedli, že je ovlivnili Celtic Frost. Grohl následně přizval Fischera k účasti na nahrávání svého sólového alba Probot z roku 2004, z čehož vznikla píseň "Big Sky". K vlivu Celtic Frost se přihlásil také zpěvák alternativní country Ryan Adams.
V roce 1996 vydalo vydavatelství Dwell Records album In Memory of Celtic Frost, kolekci písní Celtic Frost coverovaných jinými kapelami. K významným kapelám, které se v této poctě objevily, patří Enslaved s coververzí "Procreation of the Wicked", Opeth s coververzí "Circle of the Tyrants", Grave s coververzí "Mesmerize", Slaughter s coververzí "Dethroned Emperor", Apollyon Sun (se samotným Fischerem) s coververzí "Babylon Fell", Emperor s coververzí "Massacra" a Mayhem s coververzí "Visual Aggression". Toto těžko sehnatelné CD je nyní nedostupné.
V roce 2015 vydalo vydavatelství Corpse Flower Records vlastní tribut s názvem Morbid Tales! A Tribute to Celtic Frost. I na něm je shromážděna řada coververzí Celtic Frost od jiných kapel, mimo jiné Child Bite, Acid Witch, Municipal Waste a Hayward.
V roce 2018 britská deathcorová kapela Black Tongue coverovala píseň "A Dying God Coming Into Human Flesh" na svém druhém albu Nadir, které vyšlo na Halloween roku 2018.
Z písně Celtic Frost převzala svůj název také hiphopová skupina Circle of Tyrants, v níž působí Necro, Ill Bill, Goretex a Mr Hyde.