Původ: | Jonquiere (Saguenay), provincie Quebec, Kanada |
Aktivní roky: | 1982 - současnost |
Styl: | Progresivní metal, thrash metal, alternativní metal, speed metal, avantgardní metal |
Vydavatelé: | Metal Blade, Noise, MCA, Mausoleum, Hypnotic, ChophouseThe End, Relapse, Century Media |
Web: | voivod.com |
Podrobnosti: | Voivod - Metal Archives |
VOIVOD je kanadská heavymetalová kapela z Jonquiere v Quebecu (nyní Saguenay, Quebec). Současnou sestavu tvoří Denis 'Snake' Bélanger (zpěv), Daniel 'Chewy' Mongrain (kytara), Dominic 'Rocky' Laroche (baskytara) a Michel 'Away' Langevin (bicí). Jejich hudební styl se od vzniku kapely na počátku 80. let několikrát změnil. VOIVOD začínali jako speed metalová skupina, přidali směs progresivního metalu a thrash metalu a vytvořili tak svůj vlastní jedinečný metalový styl a spolu s kapelami CORONER a WATCHTOWER se zasloužili o vznik subžánru 'technický thrash metal'. Jsou také považováni za jednu z 'velké čtyřky' kanadských thrash metalových kapel, spolu s kapelami SACRIFICE, RAZOR a ANNIHILATOR.
Od roku 1982, kdy kapelu spoluzaložil kytarista Denis 'Piggy' D'Amour, vydali VOIVOD patnáct studiových alb, dále jedno EP, jedno živé album, dvě kompilace, sedm demosnímků a jedno DVD s živým koncertem. Úspěch v hlavním proudu zaznamenali koncem 80. let se svým pátým studiovým LP Nothingface (1989), které je jejich jediným, jež se dostalo do žebříčku Billboard 200, kde se umístilo na 114. místě. Kapela získala v roce 2017 cenu 'Visionary' na Progressive Music Awards. V roce 2019 získala čtrnáctá studiovka The Wake cenu Juno Award za metalové/tvrdé hudební album roku. Nejnovější studiové album VOIVOD, Synchro Anarchy, bylo vydáno v únoru 2022.
Voivod vznikli v roce 1982 v Jonquiere v Quebecu. Vlivem nové vlny britského heavy metalu, rodící se hardcore punkové scény a progresivního rocku 70. let vytvořili Voivod osobitou značku těžké hudby, opírající se o lyrická témata jako politika studené války z dob Reagana, postapokalyptická literatura a science fiction.
Brzy poté, co se objevili na kompilaci Metal Massacre V, vyšla této partě 10. srpna 1984 u Metal Blade Records debutová deska War and Pain. Je syrovou, bezstarostnou smrští mladistvé energie, postapokalyptického Mad Maxismu a pichlavého power-thrashe připomínajícího Motörhead. Vzrušující skladby jako "Voivod" a "Black City" disponují neuhlazenou, avšak podmanivou kvalitou, která překonává chabý zvukový mix.
Podle televizního rozhovoru s kapelou z roku 1986 se jí během dvou let od vydání prodalo přes 40 000 kopií. War and Pain bylo několikrát znovu vydána na CD (někdy pod jinými vydavatelstvími a v různých zemích): v roce 1990 u Enigmy; remasterované u Metal Blade a znovu uvedené v roce 1994; dále jako součást série Pricekillers u Roadrunner (rovněž 1990); a znovu u Metal Blade v roce 2004 jako remasterovaný 3-CD boxset. K titulní skladbě "Voivod" vznikl videoklip režírovaný Dédé Fortinem.
V roce 1986 vyšla u vydavatelství Noise Records jejich druhá studiovka, pojmenovaná Rrröööaaarrr. Odhadovaný prodej překročil 40 000 kopií po celém světě. V rozhovoru s Michaelem Doddem z Get Your Rock Out v roce 2012 uvedl zpěvák Denis Bélanger, že přestože jde o thrashovou nahrávku, představuje album posun od syrového stylu War and Pain směrem k progresivnějším metalovým prvkům, které se naplno projeví na následující desce Killing Technology.
Třetí LP Killing Technology (1987) značí skutečný vývoj sestavy, přičemž postava z obalů jejich nahrávek (nakreslená bubeníkem Awayem a pojmenovaná 'Korgull' na albu Rrröööaaarrr) je tentokrát zobrazena uvnitř vesmírné lodi. Podle tehdejších rozhovorů byli Voivod v roce 1986 více ovlivněni hardcore punkem a crossoverovými jmény než jinými metalovými soubory. Z celé metalové scény oceňovali pouze Kreator a Motörhead. Odhadovaný celosvětový prodej činí přes 60 000 kopií. Ke skladbě "Ravenous Medicine" vznikl videoklip.
Na následné desce Dimension Hatröss se Voivod posunuli dál bez nutnosti zvyšovat rychlost nebo důraz na příběh. Album z roku 1988, vydané pod hlavičkou Noise Records, je koncepční a sleduje hrdinské činy maskota kapely – kyborga Korgulla. Obal a výtvarné pojetí opět vytvořil bubeník Michel Langevin. Celosvětově se prodalo přes 70 000 kopií. Sestava dále rostla na kvalitě i nápaditosti. V roce 2017 zařadil americký časopis *Rolling Stone* Dimension Hatröss mezi 100 Greatest Metal Albums of All Time (100 největších metalových alb všech dob)', a to na 78. místo. Slovo 'Hatröss' vyslovuje zpěvák Snake (Denis Bélanger) francouzsky jako 'atroce', což znamená 'strašný' nebo 'hrozný'. Deska konceptuálně zachycuje vzestup a pád cizího vesmíru a je podbarvena komplexními skladbami, které koketují s melodičností, ale zároveň si uchovávají energii předchozích počinů. S příchodem elektronických prvků a nově objeveného vokálního rozsahu Snakea se jedná o vynikající nahrávku.
Voivod byli jednou z prvních thrashových part z Kanady, která prorazila i za hranicemi, a svého vrcholu dosáhli albem Nothingface z roku 1989. Nahrávka obsahuje ohromující cover skladby "Astronomy Domine" od Syda Barretta a Pink Floyd (mezi další coververze patří "The Nile Song" od Pink Floyd na LP The Outer Limits z roku 1993 a "21st Century Schizoid Man" od King Crimson na Phobos).
Nothingface předvádí vytříbený smysl pro melodii, živou produkci, samplovací technologie a čím dál výraznější roli kytaristy Denise 'Piggyho' D'Amoura, který se stává jakýmsi Robertem Frippem alternativního metalu. Strhující "Missing Sequences" je jen jednou z mnoha kvalitních písní, jež jsou spojeny s dosud nejzávažnějšími a nejpropracovanějšími texty uskupení — témata sahají od ekologie a alchymie až po existencialismus. Studiový počin znamenal zásadní změnu a posunul zvuk bandu směrem k progresivnímu rocku/metalovému výrazu. Některé riffy jsou silně inspirovány skladbou Igora Stravinského "Svěcení jara", konkrétně její střední částí "Pre-Ignition". Výraznou součástí jejich zvuku se stávají disonantní akordy hrané ve vysokém rejstříku, které Piggy hojně využívá právě na Nothingface. Desce rovněž dominují nečekané rytmické změny.
V roce 1991 vyšlo u Mechanic/MCA Records šesté studiové album Voivod, nazvané Angel Rat. Produkoval ho Terry Brown z Rush a navazuje na kritikou oceňované Nothingface z roku 1989. Na této nahrávce si Voivod osvojili alternativnější, progresivnější až psychedelický rockový výraz – na rozdíl od progresivního metalu předchozího alba a thrashového stylu jejich rané tvorby. Ke skladbě "Clouds in My House" byl natočen videoklip.
Ačkoli deska Angel Rat vyšla u velké nahrávací společnosti, zpočátku se setkala se smíšenými recenzemi a nedosáhla takového úspěchu jako Nothingface, ačkoli si od té doby získala silné kultovní zastánce. Ještě před vydáním nahrávky však ze sestavy odešel baskytarista Jean-Yves Thériault ('Blacky'). Ve skladbě "The Outcast" hraje na klávesy kapelník Men Without Hats Ivan Doroschuk. Stalo se tak výměnou za to, že bubeník Michel Langevin nahrál bicí pro jejich LP Sideways, natočené přibližně ve stejné době, a zúčastnil se turné na podporu této desky. Dlouho se myslelo, že master pásky k tomuto albu, stejně jako k Nothingface a The Outer Limits, byly zničeny při požáru Universal Studios v roce 2008. Nicméně Thériault koncem roku 2019 po vytrvalém dotazování zaměstnanců Universal zjistil, že se pásky nacházejí v zařízení v Pensylvánii. Kazety jsou nyní v jeho vlastnictví.
The Outer Limits je sedmou studiovou nahrávkou formace. Vyšla v roce 1993 opět u vydavatelství Mechanic/MCA Records. Studiovka obsahuje coververzi skladby "The Nile Song", původně od britské progresivní formace Pink Floyd, a nejdelší píseň Voivod – "Jack Luminous", která trvá 17 minut a 26 sekund. Při původním vydání byly k CD přiloženy miniaturní 3D brýle, aby bylo možné si prohlédnout výtvarné dílo v bookletu. Text v pravém horním rohu obalu alba zní "Number 8", což znamená, že se ve skutečnosti jedná o celkově osmý vydaný počin skupiny po kompilaci The Best of Voivod.
The Outer Limits bylo poslední studiové album, na kterém se podílel zpěvák Denis Bélanger až do svého návratu v roce 2002. Zároveň šlo o první nahrávku bez původního baskytaristy Blackyho, který je opustil ještě před vydáním kritikou ceněného, ale komerčně neúspěšného počinu Angel Rat z roku 1991. Protože se Voivod nechtěli spokojit s okamžitým nahrazením Blackyho, rozhodli se, že basové party na The Outer Limits nahraje session hudebník Pierre St-Jean.
V polovině 90. let byli Voivod bez dvou ze čtyř zakládajících členů – baskytaristy Jean-Yvese Thériaulta a zpěváka Denise Bélangera. Jean-Yves spoluzaložil avantgardní taneční soubor The Holy Body Tattoo se sídlem ve Vancouveru (BC) a pro něj, stejně jako pro další projekty elektronické hudby, rozsáhle komponoval veškerou hudbu. Mezitím se Denis Bélanger izoloval a nakonec založil nový projekt Union Made.
Kapela se reformovala a v polovině až na konci 90. let nahrála dvě studiové desky jako trio s novým členem Ericem Forrestem, přezdívaným 'E-Force', který obstarával zpěv i basovou kytaru. První z nich byla Negatron, která vyšla 21. listopadu 1995 u Hypnotic Records po celém světě a u Mausoleum Records v USA. Nahrávka představuje odklon od předchozího progresivního metalového směru kapely, když přejímá prvky industriálního metalu. V roce 1997 natočila tato sestava další studiový počin Phobos.
V roce 1998 se Forrest vážně zranil při autonehodě v Německu a tato inkarnace Voivod už nikdy nenabrala zpět dynamiku, kterou ztratila během jeho rehabilitace. Po odchodu Erica Forresta se jeho pojišťovna pokusila skupinu zažalovat za zranění, která utrpěl při nehodě, neboť v té době byl 'v péči kapely'.
V roce 2001 se formace Voivod nakrátko rozpadla, než se do ní vrátil původní zpěvák Denis Bélanger. V další inkarnaci uskupení působili tři ze čtyř zakládajících členů: Denis Bélanger (alias 'Snake'; zpěv), Denis D'Amour ('Piggy'; kytara) a Michel Langevin ('Away'; bicí), doplnění o Jasona Newsteda ('Jasonic', známého z Metallicy) na basovou kytaru.
První studiovka této sestavy, Voivod, vyšla v roce 2003 na Newstedově značce Chophouse Records. Tento počin je pozoruhodný tím, že formace získala větší pozornost mladšího publika. K písni "We Carry On" vznikl videoklip, který byl po vydání hojně rotován v pořadech Headbangers Ball na MTV2 a Uranium na Fuse TV. V posledně jmenovaném pořadu byl také odvysílán rozhovor s Newstedem, který podrobně popsal svůj přechod od Metallicy k Voivod, jejichž byl dlouholetým fanouškem. Sestava rovněž vystoupila na druhé scéně festivalu Ozzfest 2003. Newsted tehdy obsluhoval basovou kytaru nejen pro Voivod, ale i pro hlavní hvězdu večera – Ozzyho Osbourna.
Dne 26. srpna 2005 zemřel ve věku 45 let kytarista Denis D'Amour na komplikace způsobené rakovinou tlustého střeva.
V červenci 2006 vydal zbytek kapely desku Katorz, založenou na riffech nalezených v D'Amourově notebooku. Těsně před svou smrtí zanechal svým spoluhráčům instrukce, jak tyto nápady využít. V listopadu 2006 se skladba "X-Stream" objevila ve hře Guitar Hero II.
Na konci roku 2007 plánovali Voivod pracovat na svém posledním studiovém počinu, který měl obsahovat skladby nahrané s D'Amourem ještě před jeho smrtí. Zúčastnili se koncertu Heavy MTL, jenž se konal 22. června 2008 v Montrealu, a vystoupili také na festivalu Monsters of Rock v Calgary (Alberta) dne 26. července 2008. Dne 12. srpna 2008 předskakovali Judas Priest v Bell Centre v Montrealu. Voivod odehráli také plný set na festivalu Thrash Domination v japonském Kawasaki ve dnech 20. – 21. září 2008, společně s partami Testament a Forbidden. Sestavu tehdy tvořili Bélanger, Langevin, navrátivší se 'Blacky' Thériault a Dan 'Chewy' Mongrain na kytaru.
Na začátku ledna 2009 Voivod oznámili, že dokončují práce na novém albu a očekávají jeho vydání na jaře téhož roku. Deska, nyní známá jako Infini, vyšla 23. června 2009.
Do července 2010 Voivod skládali a nahrávali nový materiál, přičemž Dan Mongrain zůstal u kytary. Dne 4. července 2012 oznámili název svého třináctého studiového alba Target Earth, které vyšlo 22. ledna 2013. Studiovka má progresivnější zvuk než některé z jejich posledních desek a znamená návrat ke "klasičtějšímu" zvuku formace, jaký známe z Dimension Hatross a Nothingface. Veškerou hudbu složili Blacky a Chewy, zatímco Snake se soustředil na texty a Away vytvořil vizuální stránku projektu.
Dne 10. července 2014 bylo oznámeno, že 'Blacky' opět opustil sestavu. Několik měsíců žádal o schůzky týkající se obchodních a uměleckých záležitostí kapely, avšak jeden z ostatních členů mu takové rozhovory odmítl. Koncem ledna 2015 kapela vydala nový singl "We Are Connected", který je hlavní skladbou ze sedmipalcového split vinylu s formací At the Gates. Jedná se o první hudbu, na které se podílel nový baskytarista Dominic 'Rocky' Laroche. Dne 26. února 2016 vydali také nové, pětiskladbové EP Post Society, jež obsahuje dvě nové skladby a coververzi písně "Silver Machine" od Hawkwind.
Již v únoru 2015 začali Voivod pracovat na svém čtrnáctém studiovém počinu, který měl vyjít v roce 2016, ale později byl odložen na rok 2017. Očekávalo se, že formace začne nahrávat v srpnu 2017. V červnu téhož roku Langevin uvedl časopisu Rock Sverige, že skládání písní je téměř dokončeno a vydání se plánuje na začátek roku 2018. Zároveň uvedl, že deska pravděpodobně bude dvojalbum na vinylu, protože skladby jsou opravdu dlouhé a progresivní – popsány jako sedm či osm minut dlouhé písně, a že jde také o koncepční nahrávku. Album, nazvané The Wake, bylo nakonec vydáno v září 2018.
Patnáctý studiový počin skupiny, Synchro Anarchy, vyšel 11. února 2022.
Dlouho panovalo přesvědčení, že master pásky k deskám Voivod z éry MCA byly zničeny při požáru Universal Studios v roce 2008. To však později zpochybnil 'Blacky', který koncem roku 2019 odhalil, že master pásky k nahrávkám Nothingface, Angel Rat a The Outer Limits se po vytrvalém dotazování zaměstnanců Universal nacházejí v zařízení v Pensylvánii a tvrdil, že jsou nyní v jeho vlastnictví.
21. července 2023 kapela vydala sbírku znovu nahraných písní Morgöth Tales. V současné době píše novou hudbu pro svou další řadovou desku.
Styl formace Voivod je řazen k progresivnímu metalu, thrash metalu, alternativnímu metalu, speed metalu a avantgardnímu metalu. Jejich deska Angel Rat z roku 1991 je označována jako alternativní metal. Mezi vlivy, které formovaly kapelu, patří Béla Bartók, Igor Stravinskij, Dimitrij Šostakovič, Yes, Einstürzende Neubauten, GBH, Genesis, Hawkwind, Judas Priest, Iron Maiden, Killing Joke, King Crimson, Motörhead, Sodom, Nektar, Pink Floyd, Ramones, Rush, Van der Graaf Generator, Venom a UFO. Formace je známá tím, že během své kariéry používá různé styly a členové dělí svou diskografii na 'éry'.