VENOM

Historie

Odkaz

VENOM


Původ:Newcastle upon Tyne, Anglie
Aktivní roky:1979 – 1992, 1995 – 2002, 2005 – současnost
Styl:Black metal, speed metal, thrash metal
Vydavatelé:Spinefarm, Neat, Filmtrax, Under One Flag, SPV, Sanctuary, Castle
Web:www.venomslegions.com nebo www.venomcollector.com
Podrobnosti:Venom - Metal Archives

Historie

VENOM je anglická heavymetalová skupina, která vznikla v Newcastle upon Tyne v roce 1978. Její první dvě alba Welcome to Hell (1981) a Black Metal (1982) jsou považována za zásadní vliv, který se podílel na vzniku thrash metalu a extrémního metalu obecně. Hudba VENOM pomohla konkrétně formovat vývoj 'velké thrashové čtyřky', která měla zase velký vliv na nastupující thrashovou vlnu. METALLICA předskakovala VENOM na turné na počátku 80. let, stejně tak SLAYER.

Jejich druhé album se ukázalo být natolik vlivné, že byl jeho název použit jako označení celého žánru black metalu. VENOM se tak spolu s MERCYFUL FATE, HELLHAMMER a BATHORY zařadili do první vlny tohoto žánru.

Předehra (začátek 70. let - 1978)

Původní tři členové klasické sestavy Venom pocházeli ze tří různých formací, které tehdy v Newcastlu sbíraly první hudební zkušenosti. Šlo o uskupení Guillotine, Oberon a Dwarfstar. V původní partě Guillotine hráli ke konci 70. let Jeffrey Dunn (Mantas) a Dave Rutherford na kytary, Dean Hewitt na basu, Dave Blackman zpíval a Chris McPeters seděl za bicími (nahradil Paula Burka, původního bubeníka při založení sestavy). Blackmana a McPetersa později vystřídali zpěvák Clive Archer a bubeník Anthony Bray (Abaddon), kteří dorazili z Oberon. Hewitta následně v Guillotine nahradil baskytarista Alan Winston.

Celý ten kotel, ze kterého nakonec vyvřel přízrak jménem Venom, ale začal vřít už o pár let dříve, a jeho iniciátorem byl mladý heavy metalista a punk rocker jménem Conrad Lant. Po ukončení školy začal pracovat v místním nahrávacím studiu Impulse Studios. O hudbu se zajímal od útlého věku – vyrůstal v Londýně v 60. letech a žil poblíž formací jako The Who a The Rolling Stones, které vídal při cestách do školy i v televizi během jejich prvních vystoupení.

Když se na počátku 70. let přestěhoval do Newcastlu, začal se ve škole učit na kytaru díky učiteli hudby, který si všiml jeho zápalu a umožnil mu trávit polední přestávky u nástrojů. Během školních let hrál v různých uskupeních, přičemž jedním z vážnějších projektů byla formace Album Graecum, což v překladu znamená Zkamenělé psí hovno – míchali punk s rockem. Conrad hrál na kytaru a s frontmanem začali skládat první vlastní skladby. Zbytku partičky ale autorský materiál moc nevoněl, takže nakonec na zkouškách přehrávali songy od Sex Pistols, The Clash, T.Rex, Bowieho, UFO a samozřejmě Judas Priest, AC/DC a Motörhead.

Mladý Conrad ale dál hledal spoluhráče pro své vlastní nápady, a tak po čase založil další projekt – Dwarfstar. Ten byl už znatelně metalovější, s prvními náznaky satanistických motivů v textech písní jako "Sons of Satan", "Bloodlust" a "Welcome To Hell". Stále ho neopouštěla vize zformovat kapelu, která by byla těžší než cokoliv, co kdo slyšel – ďábelštější než Black Sabbath, hlasitější než Motörhead, s pyrotechnikou rivalizující KISS a s větší porcí kůže a cvočků než Judas Priest. Prostě recept na ultimátní metalovou bombu.

V Impulse Studios, které vlastnili místní folkaři, začínal Conrad jako operátor pásků a asistent zvukaře. Pracoval s nejrůznějšími soubory i sólisty, kteří přicházeli nahrávat své skladby – často zmiňovali, že chtějí znít jako Judas Priest nebo Saxon. Ve dne se učil ovládat vybavení, po nocích skládal. Postupně se propracoval ke kompletnímu zvládnutí studiové techniky a když jednoho dne onemocněl hlavní inženýr, zvládl jeho práci sám, což zachránilo celé nahrávací sezení. Výsledek vyšel jako EP na vinylu. Právě v této době se také spřátelil se zpěvákem Geordie Brianem Johnsonem, který se později proslavil jako frontman AC/DC.

„Asi půl roku nebo víc poté, co jsem začal pracovat v Impulse Studios ve Wallsendu,“ vzpomíná Cronos, „jsem potkal v jednom burger baru holku, která mě jednoho večera pozvala k sobě domů. Byla tam ještě s jednou holkou a jejím přítelem. Ten mi řekl, že je kytarista (byl to Jeff Dunn), a tak jsem se s ním dal do řeči o hudbě a podobně a taky jsem se zmínil, že hledám další muzikanty pro novou kapelu. Říkal mi, že pracuje s nějakými dalšími muzikanty, kteří dělají coververze, ale není se všemi spokojený, tak mě pozval, abych se podíval, co dělá na zkoušce.“

„Když jsem jeho skupinu viděl poprvé, říkala si Guillotine a byla to taková Judas Priest tribute/cover kapela. Kytarista měl dokonce dlouhé blonďaté vlasy a vypadal jako obraz KK Downinga. Možná to teď popírá, ale ví, že je to pravda. Zněli jako sračky a nevěděli to, ale protože jsem pracoval jako A&R pro Neat Records a většinu nových kapel v okolí jsem už slyšel, tak mi věřte, že tihle kluci stáli za houby, přičemž nejhorší byly bicí, které byly úplně mimo a prostě odfláknuté. Říkal jsem si, že jestli mám nějakou šanci s těmi lidmi pracovat, tak první věc, kterou musím udělat, je vyrazit z nich přístup cover bandu. Šlo o to, že bubeník a zpěvák pracovali v ocelárně a kytarista dělal obsluhu benzinového čerpadla, takže o nahrávacích studiích, koncertních sálech a dalších věcech nevěděli vůbec nic, ani o ničem, co by souviselo s nahráváním nebo živým hraním. Ale i když to byli hrozní muzikanti, bylo na nich něco, co se mi líbilo, a navíc mi připadalo, že mám s těmi kluky čistý štít, takže můžu ovlivnit směr, kterým se budou ubírat. Nebrali se moc vážně a vypadalo to, že se hraním baví, tak jsem si řekl, že dám těmhle vtipálkům šanci a uvidíme, co z toho vzejde.“


Začátky (1979 - 1981)

Lant opustil Dwarfstar a rozhodl se začít zkoušet s novými spoluhráči. Tím se formace zformovala do pětičlenné sestavy, kterou kromě něj tvořili Clive Archer (zpěv), Alan Winston (baskytara), Jeffrey Dunn (sólová kytara) a Tony Bray (bicí).

Conrad vzpomíná: „Hrál jsem na rytmickou kytaru. Ten kluk, Dave Rutherford, kterého měli předtím, měl krátké kudrnaté vlasy a prostě nevypadal, jak má, takže jsem rytmickou kytaru převzal já. Po pár zkouškách, kdy jsme hráli covery Judas Priest a Motörhead, jsem se zmínil, že mám nějaké vlastní nápady na nové písničky. To se setkalo s poněkud smíšenou reakcí, takže jsem to v podstatě položil na lopatky a řekl, že mým cílem je být v kapele, která hraje původní materiál, a tak pokud je jejich jediným záměrem hrát covery, budu muset odejít. Souhlasili s prací na nových písních, protože v tu chvíli už věděli, že pracuji ve studiu, a tak si mě chtěli v kapele nechat.“

Jedna z verzí vzniku názvu souboru vypráví, že se jednou s bubeníkem bavili o názvu a shodli se, že je na hovno. V té době měli bedňáka, který také řídil dodávku, a ten navrhl název Venom. Dunn zpočátku nebyl z názvu příliš nadšený, ale pod tlakem ostatních členů se nechal ovlivnit – a legendární smečka Venom byla na světě. Psal se rok 1979 (podle jiné verze vznikl název ještě před příchodem Conrada Lanta o rok dřív).

Se změnou jména partičky vyvstala i potřeba nově pojmenovat její členy. Conrad podotkl: „Pro používání uměleckých jmen jsme se rozhodli velmi brzy. Myslel jsem si, že by bylo trapné zpívat o Satanovi a démonech a všech temných silách a mít základní normální jména. Cítil jsem, že to není správné, potřebovali jsme jména, která by odpovídala našim osobnostem, něco hrozivějšího a démoničtějšího. To byl vždycky můj problém s Ozzym. Zpíval o temných postavách a pak to všechno zkazil tím, že řekl: 'Bože, pomoz mi!'. Duh, špatně! To bylo zastavení o krok vedle, kam jsem chtěl tuhle kapelu dovést. Byli jsme připraveni jít za hranice hammerovského hororu Black Sabbath.“

Členové tedy přijali nová jména: Archer se stal 'Jesus Christ', Lant přijal jméno 'Cronos', Bray si zvolil 'Abaddon' a Dunn si říkal 'Mantas'.

Pro pořádek dodejme, že jméno 'Cronos' pochází z řecké mytologie a byl to jeden z původních Titánů – božstev, která předcházela Diovi. „Chtěl jsem si vymyslet umělecké jméno, které by mělo nějaký význam nebo souvislost se mnou, a protože moje rodné znamení je Kozoroh a moje planeta Saturn, pak bůh Saturnu je Cronos,“ říká Conrad. „Co se týče ostatních členů kapely, ti nad tím moc nepřemýšleli, prostě si vzali jména ze satanské bible, z pekelných jmen. Vypadá to, že si prostě vzali první jména, o kterých si mysleli, že znějí cool, aniž by nad tím moc přemýšleli.“

Týden před prvním koncertem (15. 2. 1980) odešel baskytarista, a tak Cronos souhlasil, že převezme basu – a už u ní zůstal. Spolu s Mantasem začali tvořit vlastní skladby. Cronos složil písně jako "Sons of Satan", "Bloodlust" a "Welcome to Hell", zatímco Mantas přinesl "Angel Dust", "Red Light Fever", "Buried Alive", "Raise the Dead" a "Live Like an Angel, Die Like a Devil". V té době ještě působili jako čtveřice, ale zrod klasické sestavy Venom se pomalu blížil.

Cronos opět vzpomíná: „V té době jsme měli zpěváka, Clivea Archera, kterého napadlo, že by si jako umělecké jméno mohl říkat ´Jesus Christ´, což moc neladilo s ostatními našimi jmény, ale co, byla to jeho volba. Dělal ale jednu skvělou věc: nanášel si na obličej tuny mokrého vápenného prášku a nechal ho zaschnout, něco jako dívčí maska, která byla čistě bílá. Pak pohnul obličejem a nechal ho popraskat, byl to zrod mrtvolné barvy, i když mnohem hrůznější. Archer si zbytek kapely zrovna neoblíbil, když si zvolil nevhodné umělecké jméno a nesnášel satanistický prvek. To samo o sobě stačilo k tomu, aby byl později vyhozen.“

Sestava zatím stále fungovala jako čtyřčlenná. Rozpracované skladby spolu dotvořili, nazkoušeli a po pár týdnech se pokusili na kazetový magnetofon nahrát první demo. Cronos kazetu přehrál vydavatelství, pro které pracoval, ale protože zkoušeli ve starém kostelním sále, zvuk byl otřesný – a jak později sám řekl, znělo to hrozně. V dubnu 1980 ale Cronos vydavatelství přesvědčil, aby jim poskytli volný čas ve studiu – a kapela natočila třískladbové demo.

Konečně měli kvalitní nahrávku, kterou mohli prezentovat světu. Kopie rozeslali všemožným vydavatelstvím a časopisům. Největší zájem projevil Sounds Magazine, jehož redaktor Geoff Barton zařadil všechny tři skladby do svého playlistu – a několik týdnů v kuse tvrdil, že se mu líbí tolik, že raději místo tří různých interpretů zvolil všechny tři songy právě od Venom.

10. října 1980 se opět vrátili do studia a za pouhé čtyři hodiny a 50 liber natočili dalších šest skladeb: "Sons Of Satan", "In League With Satan", "Angel Dust", "Live Like An Angel", "Schizo" a "Venom". Cronos se ujal zpěvu v písni "Live Like an Angel", čímž se prakticky završil konec Clivea Archera v uskupení.

„Když přišel čas nahrávat 'Live Like An Angel',“ vzpomíná Cronos, „Jeff se mě zeptal, jestli bych ji nezazpíval, a já řekl 'Hell yeah'. Na konci nahrávání jsme měli poradu kapely a kytarista s bubeníkem řekli, že mají raději můj styl zpěvu než Cliveův. Musím ale říct, že se Clive k celé situaci postavil velmi velkoryse. I když právě dostal padáka, řekl, že si můžeme nechat jeho PA, abych mohl zpívat, a jeho slova na rozloučenou byla něco jako: 'Tuhle kapelu kurva miluju, fakt doufám, že to zvládnete.'“


Klasická sestava (1981 - 1986)

Takže s těmito demosnímky a faktem, že starý zpěvák byl mimo, Neat Records nakonec souhlasili, že to risknou a nechají Venom nahrát singl. Geoff Barton z časopisu Sounds (který byl v počátcích velkým příznivcem formace) zakončil recenzi alba skupiny White Spirit slovy: „Na závěr mohu jen zdvořile navrhnout, aby Neat Records vydali singl virulentních Venom, a to co nejdříve“, což partě zřejmě trochu pomohlo, protože Neat byli překvapeni, že se Venom líbí fanouškovi klasického rocku, jako je Geoff.

Cronos k tomu dodal: „Musel jsem se ve studiu opravdu hodně snažit, abychom ten singl stihli vystřihnout. Neat nás požádal, abychom spolupracovali s chlápkem jménem Steve Thompson jako s popovým producentem – a my jsme ho nenáviděli. Vůbec nechápal, o co nám jde, byl to jenom takovej starej 'vševědoucí' tlusťoch, kterej se potloukal po baráku a dělal sessions pro blbý klubový zpěváky a podobně, nevěděl nic o rocku, metalu a vlastně o ničem, chtěli jsme ho svázat a zavřít do kufru, ale věděli jsme, že nemá smysl pro humor a nepřijde mu to vtipný a bude brečet jak malej.“

„Původní mix singlu byl příšerný, neznělo to vůbec jako my. Tak jsem udělal něco, kvůli čemu mě málem vyhodili ze studia a zároveň jsem málem zmařil šanci na vydání singlu. Když jednoho dne nikdo nebyl na nahrávání, vrátil jsem šestnáctistopý master pásek do stroje a kompletně ho přemíchal, prostě jsem do toho šel bez povolení. Pak jsem vyměnil nově smíchanou pásku, kterou jsem udělal, s druhou páskou, kterou smíchal ten druhý. Takže to byl můj mix, který byl vylisován na singly, a teprve když vydavatelství přehrávalo první várku disků, které dorazily do kanceláře, producent řekl: 'Počkejte, to není můj mix.' A pak jsem se vrátil k tomu, co jsem udělal. A já jsem rovnou přiznal: 'Ne, to není, to je můj mix!' Upřímně řečeno, málem jsem kvůli tomu přišel o práci... lidé z vydavatelství byli vzteky bez sebe. Ale stojím si za tím, co jsem udělal. Ten singl zněl syrově, tvrdě a přesně tak, jak měl být. Pořád mám doma originální kazetu – vůbec se nám nepodobá, asi bych ji měl prostě zničit, aby se nikdy nedostala ven.“

Singl "In League with Satan/Live Like an Angel" vyšel u Neat Records v roce 1981. Po pozitivním přijetí a vysokém prodeji byli Venom požádáni vydavatelstvím, aby během pouhých tří dnů nahráli a smíchali veškerý materiál, který napsali. Téhož roku, 1981, vyšla debutová studiovka Venom s názvem Welcome to Hell – zvukový ekvivalent vtírání soli do zející rány. Mnoho lidí si vlastně neuvědomuje, že deska ve skutečnosti nebyla ničím jiným než sbírkou demosnímků! Nebylo to opravdové LP, a proto je mezi Welcome to Hell a následující nahrávkou Black Metal tak obrovský rozdíl v kvalitě zvuku. Nicméně svým zvláštním způsobem právě demo kvalita studiového počinu pravděpodobně hodně přispěla k rostoucí popularitě Venom coby nekorunovaných králů rychle se rozvíjejícího metalového undergroundu.

Vzhledem k tomu, že si členové formace během tří dnů ve studiu mysleli, že nahrávají pouhé demo, a ne skutečné album, posloužila syrová a nevyleštěná produkční kvalita LP jako inspirace pro mnoho norských blackmetalových part, které jeho silný a technicky základní zvuk považovaly za první skutečnou výpověď blackmetalového žánru. Welcome to Hell je často popisováno jako směs heavy metalu, punk metalu a speed metalu. Texty a obrazy písní čerpají ze satanismu a biblických textů, přičemž lyrika se většinou zabývá temnými tématy jako hédonismus, sexuální zvrácenost, sériové vraždy, čarodějnictví a uctívání Satana. Na obalu, který navrhl bubeník Tony Bray, je obrácená zlatá pěticípá hvězda s Mendesovým kozlem, symbolem Satanovy církve, uvnitř.

Studiová nahrávka Welcome to Hell získala od kritiků vesměs pozitivní recenze. Velká část pochval však přišla až později v kariéře uskupení, kdy byl uznán vliv desky na celou plejádu extrémních metalových kapel a žánrů, včetně thrash metalu, death metalu a black metalu. To vedlo k tomu, že LP bylo považováno za významný milník v historii metalu. Někteří kritici však nebyli z alba tak nadšeni – zpochybňovali technické dovednosti sestavy a také nízkou kvalitu produkce. Nicméně neschopnost Venom, zejména na počátku, napodobit technicky zdatnější metal svých předchůdců nebo vrstevníků, spolu se zvukově syrovým a nedostatečně produkovaným zvukem, je přiměla zaměřit se na čistou rychlost a vytvořit muziku, která byla inspirována dřívějším metalem, ale zároveň byla inovativní a vlivná.

Tvorba Venom byla rychlejší a drsnější než u většiny heavymetalových současníků, a přestože se satanismus a další temná témata objevovala v metalu už dříve, málokdy bylo toto téma tak výrazné. Lant se nechal slyšet, že tato oslava zlých témat byla inspirována vnímanou potřebou překonat hudebníky jako Ozzy Osbourne z Black Sabbath, kteří zpívali o zlých věcech a temných postavách, a pak to všechno zkazili slovy: „Ale ne, ne, prosím, Bože, pomoz mi!“

Jejich druhá deska Black Metal vyšla 1. listopadu 1982. Autory hudby jsou zpěvák a baskytarista Cronos a kytarista Mantas, přičemž většina skladeb vznikla na počátku 80. let a dvě písně byly napsány ještě před vznikem Venom v roce 1979. Vzhledem k vysokým prodejům a pozitivním recenzím debutu Welcome to Hell, který sestava nahrála za pouhé tři dny, si vyžádali od Neat více času ve studiu na nahrání následovníka.

Nahrávání studiovky probíhalo opět v Impulse Studios po dobu sedmi dnů. Cronos, který díky svým zkušenostem asistenta inženýra a operátora pásků ve studiu Impulse nesl většinu odpovědnosti, spolu se studiovým inženýrem a producentem Keithem Nicholem pracoval na nahrávání od svítání do soumraku, a poslední den sám dokončil závěrečné mixy.

Po hudební stránce Venom na albu staví na svém extrémním zvuku, který založili na debutu, s charakteristickými tříminutovými nářezy, a zároveň experimentují s ambicióznějšími a dobrodružnějšími skladbami, které zkoumají divadelní a filmovou stránku souboru. Black Metal je často popisováno jako speed metal, thrash metal, extrémní metal a black metal, přičemž svůj název propůjčilo posledně jmenovanému subžánru heavy metalu.

Stejně jako u jeho předchůdce hudba, stejně jako texty a obrazy, nadále utváří některé ze základních rysů blackmetalového žánru a měla zásadní vliv na ranou norskou blackmetalovou scénu. Na obalu, který navrhl Cronos, se objevují satanské obrazy, včetně tváře démona s obrácenou pěticípou hvězdou na čele, obráceným křížem a nápisem 666 na levém, respektive pravém rohu.

Deska byla vydána s obrovským ohlasem kritiků jak z metalového undergroundu, tak z mainstreamového hudebního tisku, přičemž její hudba byla popsána jako 'proto-thrashová klasika', překvapivě komplexní a absolutní klasika. Později byla považována za jeden z nejvlivnějších metalových počinů všech dob. Je považována za zásadní vliv na thrashmetalovou, deathmetalovou a blackmetalovou scénu, které se zformovaly v 80. a počátkem 90. let. Deska byla rovněž zpětně zařazena na seznamy nejlepších alb několika publikací, včetně 1001 alb, která musíte slyšet, než zemřete Roberta Dimeryho a 100 Albums You Must Hear Before You Die časopisu Kerrang!.

První dvě nahrávky skupiny dodnes inspirují kultovní příznivce. Ale zatímco mnozí jejich vrstevníci z NWOBHM (jako Iron Maiden) našli míru populárního úspěchu nebo uznání kritiky, nebo se (jako Def Leppard) odklonili od heavy metalu směrem k hard rocku, Venom byli kritiky stále považováni za 'trio šašků'.

V roce 1984 nahráli Venom At War with Satan, koncepční desku, která vypráví o válce mezi nebem a peklem, v níž vítězí druhá strana. Byla avizována jako přechod souboru do mainstreamové hudby, ale to se nezdařilo. Krátce po zahájení prodeje ji řetězec HMV stáhl kvůli jejímu protikřesťanskému obsahu.

Epická dvacetiminutová titulní skladba s výraznými vlivy mnoha různých stylů zabrala celou první stranu LP. Navazovala na závěr předchozí nahrávky Black Metal, která končí něčím velmi neobvyklým – písní jako ochutnávkou věcí příštích, konkrétně ukázkou titulní skladby z toho, co nakonec bylo třetí deskou souboru.

„Nápad na desku »At War With Satan« vznikl jako povídka, kterou jsem napsal ještě ve škole,“ vypráví Cronos. „Měla to být myšlenka typu Satanské bible, kterou jsem chtěl vydat jako román. Bylo to o boji mezi nebem a peklem. Celou myšlenku jsem měl zmapovanou. A pak se z toho stalo tohle koncepční album. Předpokládám, že to byla naše obdoba desky »2112« od Rush, i když jejich počin byl spíš o útlaku. Každopádně mě napadlo, že by bylo fajn dát na konec desky »Black Metal« teaser, který by fanoušky upozornil, co přijde. A skutečně jsme udělali koncepční album. Vlastně jsme titulní písni věnovali celou první stranu desky »At War With Satan«, což bylo tehdy pro formaci jako my neslýchané! A jestli tu čtou nějací opravdoví fajnšmekři, tak vězte, že když jsem původně ve studiu masteroval skladby a dával dohromady úvodní skladbu AWWS, kterou končí »Black Metal« s celou písní "At War With Satan", vyšlo to na 21 minut a 12 vteřin... 2112 na souboru zvukových dat, super, co?“

Titulní píseň byla také záměrným způsobem, jak chtěla formace vyvrátit kritiky, které tvrdily, že neumí hrát.

Strana B byla zaměřena na rychlé tříminutové vypalovačky, kterými byli Venom známí, včetně "Stand Up And Be Counted". Metalový novinář Malcolm Dome uvedl, že skladby jako "Cry Wolf" ukazují, jak moc Venom ve svém písničkářství vyspěli, aniž by ztratili svou ostrost. Podle recenzenta AllMusic Eduarda Rivadavii je poslední skladba desky, "Aaaaaarrghh", možná nejzábavnější písní, jaká kdy byla nahrána.

Ve stejném roce vyšlo také živé video The 7th Date of Hell: Venom Live at Hammersmith Odeon.

V roce 1985, kdy se blížilo vydání čtvrté studiovky, se skupina rozhodla uspořádat turné po Americe (na tomto turné jim předskakovali Slayer). Přibližně týden před jeho začátkem však kytarista kontaktoval vydavatelství s tím, že je nemocný a nemůže se zúčastnit. V Newcastlu se tak horečně hledala náhrada, protože turné nebylo možné zrušit. Nakonec narazili na Davea Irwina z formace Fist, který se ale kvůli nedostatku času necítil na to, aby zvládl celý set, a tak angažovali také Lese Cheethama z Avenger, aby se naučil druhou polovinu koncertního programu. Tito dva nováčci odehráli větší část turné, než se kytarista připojil k několika závěrečným vystoupením. V americkém tisku se následně objevily poznámky, že koncerty s těmito dvěma náhradníky údajně fungovaly lépe.

Na koncertě v Los Angeles bylo hlášeno, že si novináři pobaveně všimli, že někteří členové Slayer byli v přední části u pódia a zuřivě headbangovali, když Venom začali svůj set. Pro Slayer a celou generaci mladých amerických metalistů byli blázni z Newcastlu skutečnými hrdiny – poskytli cestu vpřed, zvuk pro novou generaci.

„Myslím, že jsem si až do tohoto turné neuvědomoval, jak moc jsme pro Američany znamenali,“ řekl tehdy Cronos, „ale zdá se, že jsme se stali kmotry extrémního zvuku, do kterého teď hodně přispívá Amerika. Šílené, že? V USA a v Evropě jsme větší než doma.“

V roce 1985 vydali Venom své čtvrté studiové album Possessed, které se nahrávalo v honosném domě, a na němž si formace užívala úspěchu – během nahrávání desky každý den přilétali jiní kuchaři a konaly se opulentní večírky plné sexu, drog a rock'n'rollu. V té době už Venom vydali několik singlů ("Warhead", "Die Hard" a "Manitou" a další) a živých EP (The Assault Series zahrnující Canadian Assault, American Assault a French Assault). Cronos a Abaddon se také objevili na živém videu Combat Tour Live: The Ultimate Revenge se Slayer a Exodus.

„Písně na »Possessed« se mi líbí,“ řekl o nové nahrávce Cronos, „to, co mě zklamalo, byla produkce a agresivní vstup kapely, respektive jeho nedostatek. Měli jsme si písničky před odchodem do studia nacvičit, tak jako jsme to dělali na ostatních deskách. Ty písničky jsou dobré, ale já jsem musel album nahrávat tak, že jsem jim každou písničku ukázal, a jakmile se chytli melodie, tak jsme ji nahráli. Pak jsem tam později dal všechny zpěvy, takže skladby neměly šanci se usadit a najít svou pravou rychlost. Myslím si, že skladby na tom albu jsou dobré – ano, mohly být nahrány lépe – a ta deska měla tehdy od lidí špatnou reklamu, přitom by si zasloužila lepší.“

Během března a dubna 1986 se zdálo, že je soubor připraven nahrát pátou studiovku (tehdy ještě nevydanou) s názvem Deadline, ale vnitřní vztahy se začínaly zhoršovat. V roce 1986 nicméně ještě vyšlo živé album Eine Kleine Nachtmusik a druhé koncertní video Alive in '85.

Cronos k tomu poznamenal: „Poté, co jsme vydali dvojalbum »Eine Kleine Nachtmusik«, jsme začali pracovat na pátém studiovém albu, které jsem chtěl nazvat »Deadline«, ale všechny nápady kytaristy byly prostě špatné – vůbec to nebyly skladby Venom. Byly to příšerné kytarové kousky, které nakonec použil na své sólové věci.“ Mantas začal být viditelně v depresi a jeho sobecké a nákladné požadavky způsobovaly třenice mezi členy, takže bylo rozhodnuto, že musí odejít. A kapela udělala jednoduše to, co nedávno udělali Motörhead – nahradila jednoho kytaristu dvěma jinými. Mantas poté formaci opustil a v roce 1988 vydal sólové album Winds of Change.


Dočasný rozpad a éra Tonyho Dolana (1987 - 1995)

Na místo Mantase byli najati dva noví kytaristé, Mike Hickey a Jim Clare, s kterými se kapela pustila do přípravy a natáčení nového materiálu a využila změněné situace k rozšíření svého zvuku. Venom, nyní čtyřčlenná kapela, zjistila, že může zkoušet různé hudební věci. Stejně jako Motörhead, když přivedli Wurzela a Phila Campbella, zjistili, že je tu potenciálně možnost nového přístupu.

Cronos k nové situaci řekl: „To, že jsme měli v sestavě dva kytaristy, nás skutečně posunulo jiným směrem. Bylo to vzrušující období, protože nám to dalo skutečnou injekci, dávku nadšení od nových kluků. Upozorňuji, že pro mě osobně to mělo i stinnou stránku. Když tam byly dvě kytary, najednou jsem se potýkal s tím, že moje basové linky byly trochu zahlcené, a to mě vůbec nepotěšilo!“

Jejich páté album Calm Before the Storm vyšlo 7. listopadu 1987 a odklonilo se od satanistických motivů ve prospěch materiálu 'sword and sorcery', což byl pro Venom nový směr.

Bylo to období, kdy celé thrashové hnutí bylo na vrcholu a žánr se začínal tříštit. Některé kapely se stávaly sofistikovanějšími, zatímco jiné se pouštěly do ještě extrémnějších oblastí hudby. Pro Venom to byla snadná doba, protože byli jedineční a průkopničtí, takže nový kontroverzní směr byl ideální k tomu, aby fanoušci mohli hádat, co skupina udělá dál.

Nové LP se také vyznačuje o něco čistším, syntetičtějším zvukem ve srovnání s ostatními alby kapely. Přispívají k tomu zejména bicí, které znějí téměř jako bicí automat, také kytary mají trochu jasnější zvuk a jsou snadno odlišitelné od basy. Změna zvuku je možná způsobena především přidáním dalšího kytaristy a producenta Nicka Taubera, který dříve spolupracoval s hardrockovými kapelami jako UFO a Thin Lizzy.

Jak už v minulosti zjistilo mnoho jiných skupin, když dojde ke změnám v křehkém mechanismu, kterým je rocková nebo metalová kapela (zejména tak významná, jako byli Venom), jako by se spustila řetězová reakce; neklidný duch náhle převezme vládu a s ním přijde řada změn, a protože hniloba, která se usadila u 'zesnulého' kytaristy, se přenesla i na bubeníka, zpěvák věděl, že jeho výměna je jen otázkou času. Venom koncertovali v Japonsku a Jižní Americe, ale Cronos a oba kytaristé začínali být frustrovaní nedostatkem bubeníkovi angažovanosti. Ten navíc prohlásil, že ruší zkoušky a odmítá se sejít, aby naplánovali budoucnost kapely.

A tak se Cronos, který se za ta léta stal vůdčí osobností skupiny, rozhodl, že je čas jít dál. Prohlásil, že začne novou kariéru tím, že s oběma kytaristy založí novou kapelu a nazve ji Cronos. Později k tomu řekl: „To jméno nebylo mým záměrem. Nikdy jsem nový projekt nepovažoval za něco jako sólovou kapelu, dávám přednost konceptu 'The Band' před dohodou s jedním člověkem, ale pro okolní svět jsem mohl vypadat jako sólový umělec, protože na něm bylo moje jméno. Měl jsem připravený celý seznam názvů kapel, včetně Ghost nebo Transatlantic. Nakonec jsem se ale nechal přesvědčit – navzdory svému nejlepšímu úsudku – a zvolil jsem název Cronos.“

Bray tedy zůstal jediným členem původní skupiny, ale podařilo se mu přesvědčit Music for Nations k dohodě o vydání nového alba Venom na značce Under One Flag, přičemž použil demo nahrávky Deadline, které byly nahrány s předchozími sestavami, ale nikdy nebyly vydány.

V roce 1988 Bray nabídl roli zpěváka a baskytaristy Tonymu "The Demolition Man" Dolanovi z Atomkraft. Bray a Dolan napsali nový materiál ještě předtím, než se ke kapele vrátil Mantas spolu s rytmickým kytaristou Alem Barnesem. Společně nahráli desky Prime Evil (1989), Tear Your Soul Apart (1990) a Temples of Ice (1991). Barnes poté skupinu opustil a na jeho místo byl přijat Steve White z Atomkraft. V roce 1992 vydali desku The Waste Lands, rovněž bez úspěchu. Music for Nations odmítli vydat další alba Venom, a tak Dolan a Mantas odešli, čímž se Venom fakticky rozpadli. Abaddon pokračoval ve vydávání kompilací a živých alb až do roku 1995. Dolan, Mantas a Abaddon nicméně nadále vystupovali jako trio.


Cronos (1988 - 1995)

Stejnojmenná kapela Conrada 'Cronose' Lanta vznikla poté, co ho poměry v sestavě a neuspokojivý prodej desky Calm Before the Storm přiměly k odchodu z Venom.

„Přestěhoval jsem se do Ameriky a začali jsme pracovat na kapele, psát nové písně a jezdit na turné. Myslel jsem si, že je důležité začít v USA, protože kdyby to nefungovalo, tak bych to tam rychle zjistil, protože oni nemají čas na ztroskotance, a navíc Státy byly jednou z prvních zemí, které svého času Venom opravdu pochopily.“

Cronos s sebou vzal oba dva kytaristy, Mikea Hickeyho a Jamese Clarea, které formace najala jako náhradu za zakládajícího kytaristu Jeffa 'Mantase' Dunna, když v roce 1986 odešel. Tři bývalí členové Venom doplnili původní sestavu nové party o bubeníka Chrise Pattersona a v roce 1990 vydali svou první nahrávku Dancing in the Fire, po níž následovala deska Rock n' Roll Disease (1991).

V následujících letech Clare i Patterson odešli, přičemž druhého z nich krátce nahradil bubeník Ian McCormack a později bývalý člen skupin Cathedral a Acid Reign Mark Ramsey Wharton. Třetí studiovka Triumvirate byla nahrána, ale nikdy oficiálně nevyšla. Místo toho kapela v roce 1995 vydala album s matoucím názvem Venom, na němž byly shromážděny písně z prvních dvou LP, materiál z Triumvirate a také znovu nahraný repertoár Venom v podání tehdejší sestavy Cronos. V témže roce se klasické trio Venom reformovalo, čímž se vydání Triumvirate definitivně zrušilo a formace Cronos se natrvalo odmlčela. Hickey poté absolvoval krátké turné s anglickou deathmetalovou partou Carcass.

Cronos od té doby opět působí ve Venom. Hickey se ke kapele krátce vrátil v roce 2005, ale o dva roky později opět odešel. Dvojcédéčko Hell to the Unknown od Cronos z roku 2006 znovuobjevuje Venom spolu s dalšími raritami, demosnímky a dříve vydaným materiálem.


Reunion (1995 - 2009)

Myšlenky na obnovení původní sestavy Venom se u Cronose objevily při práci na jeho třetím albu se skupinou Cronos, kde se objevily znovu nahrané staré písně jeho původní skupiny.

„Bylo to moje třetí album pod hlavičkou kapely Cronos (navazující na »Dancing In The Fire« z roku 1990 a »Rock 'N' Roll Disease« o tři roky později) a hrát ty staré písně Venom znovu s Markem na bicí bylo zatraceně skvělé. Dal jim nový nádech a měl pro ně opravdovou vášeň. Dělání tohoto alba mě skutečně přimělo přemýšlet o tom, že bych znovu získal klasickou sestavu Venom. Ale v té době už neexistovala víc než asi pět let a kapela se už zase rozpadla po katastrofálním pokusu, aby to fungovalo s jiným zpěvákem. Takže jsem si to dobře promyslel a probral všechna pro a proti s několika svými přáteli právníky v Londýně, kteří mi skvěle poradili v praktických otázkách. Napadlo mě, že bych mohl znovu zachytit kouzlo minulosti a pokračovat tam, kde jsme v roce 1986 skončili. Věděl jsem, že není žádný chaotický problém s tím, že bychom se museli někoho zbavit, protože všichni šli svou cestou. Tak jsem se nakonec rozhodl navázat kontakt, jen abych zjistil, jestli bychom mohli udělat správnou věc, kdo ví, mohla by to být skvělá zábava.“

Cronos navázal kontakt se svými bývalými spoluhráči z kapely a nakonec se reunion rozjel. Neobešlo se to však bez počátečních problémů.

„Hned na začátku jsem prohlásil, že pokud to někdo nebude brát stoprocentně vážně, tak projekt ukončím, nechtěl jsem si z toho dělat legraci. Chtěl jsem světu ukázat, co dokáže vyprodukovat vyzrálý originální Venom, i když si myslím, že ostatní dva ve skutečnosti prodělali spíš lobotomii, než že by dozráli v lepší muzikanty. Musel jsem je trochu přetáhnout dopředu. kytarista (Jeff) si ostříhal vlasy, takže starý životní styl už nebyl něco, co by ho oslovovalo (tím starým životním stylem myslím dlouhé hodiny ve studiu, turné atd. a ne paření, protože on stejně nikdy nepařil). A jak se dalo čekat, staré spory se brzy vrátily. Ale na krátkou dobu jsme se dali dohromady a mohli jsme být headlinery festivalu Dynamo (s 89 000 fanoušky).“

V roce 1995 tedy Cronos, Mantas a Abaddon dali znovu dohromady klasickou sestavu a 24. června 1995 vystoupili jako headlineři na festivalu Waldrock. Nahráli a vlastním nákladem vydali EP Venom '96 se čtyřmi znovu nahranými starými skladbami a jednou novou písní, což vyústilo v nahrávací smlouvu s vydavatelstvím SPV. Následoval živý CD/video box set The Second Coming, složený výhradně ze skladeb z jejich klasické éry, jako jsou "Welcome to Hell", "Countess Bathory", "In Nomine Satanas" a "Black Metal". Další album, Cast in Stone, vyšlo v roce 1997 a bylo rozděleno na dva disky, z nichž jeden obsahoval zcela nový materiál a druhý reedice populárních písní z počátku 80. let.

Do roku 1999 se kvůli vnitřním konfliktům v kapele zpozdila produkce druhého LP v rámci smlouvy s SPV. Manažer kapely Eric Cook a Abaddon se rozhodli, že s Cronosem už nebudou spolupracovat a Abaddon napsal Cronosovi dopis s úmyslem ho vyhodit. V reakci na to Cronos sdělil situaci společnosti SPV a nahrávací společnost odmítla s Venom spolupracovat, pokud Cronos nebude součástí sestavy.

„Měli jsme problémy“, přiznává Cronos, „a opravdu jsme si nerozuměli. Jednoho dne mi bubeník poslal dopis, ve kterém mi sdělil: 'Tvoje služby už nejsou potřeba'. Ha, ten drzý blbec zřejmě zapomněl, s kým si to rozdává, a tím zpečetil svůj osud. Moje odpověď zněla: 'Ani čerta z pekla nevykopneš, vyhazuju tě!' Nastala taková šílená situace, kdy jsme oba měli pocit, že můžeme toho druhého vyhodit z kapely.“

Přesto se kapela pokusila Abaddona znovu přizvat, aby s ní hrál, ale ten nechtěl a nahradil ho mladší bratr Conrada Lanta, Anton. Tato sestava vydala v roce 2000 na značce SPV album Resurrection a poté odehrála několik koncertů v Německu a Holandsku.

V únoru 2002 měl ale Cronos při horolezeckém výstupu se svými starými kamarády od námořní pěchoty ve Walesu nehodu, což znamenalo, že nemohl hrát na basu, zpívat ani nic jiného, protože měl na krku ortézu a lékaři odhadovali rekonvalescenci na rok nebo dva. Cronos tedy řekl Mantasovi, aby se pustil do čehokoli a využil tento čas co nejlépe.

Kytarista se tedy rozhodl založit vlastní kapelu a poté, co nahrál album, vydal tiskové prohlášení, v němž oznámil, že se k Venom nevrátí, protože investoval spoustu času do své nové skupiny a chce se věnovat novému směru. Cronos zůstal u názvu Venom a nahradil Mantase americkým kytaristou Mikem Hickeym, který se podílel již na vydání desky Calm Before the Storm z roku 1987 a na sólových albech kapely Cronos.

Koncem roku 2005 vydali Venom čtyřdiskový box set MMV, který se věnuje celé kariéře party a obsahuje exkluzivní miniposter ze sedmidenního evropského turné s Metallicou a šedesátistránkovou obrazovou knihu s rozhovory a fotografiemi. Set zahrnuje všechny nejznámější skladby sestavy a rarity, jako jsou živé nahrávky, demosnímky a outtaky. Tato sestava vydala v roce 2006 také novou desku Metal Black.

V roce 2006 po uvedení studiovky na trh Cronos zvýšil počet živých vystoupení Venom, začalo to březnovým turné po Velké Británii, kde se setkali s velkým ohlasem svých fanoušků. Protože se Cronos na britské půdě s touto skupinou naživo neobjevil téměř 20 let, nebyl si jistý, jaké reakce se mu dostane, ale dočkal se skvělé odezvy od publika, ve kterém byla i spousta příznivců z Evropy, kteří je přijeli podpořit. Venom byli také pozváni do BBC, aby natočili session ve studiích Maida Vale; byla to stejná páteční rocková show Tommyho Vance, která v roce 1985 poprvé uvedla kapelu v BBC.

Poté zamířili na letní festivaly se čtyřmi hlavními vystoupeními po celé Evropě. Naložili pyrotechniku a začali v Itálii, kde vystoupili jako headlineři na festivalu "Gods Of Metal Festival", na pódiu hostoval jejich dlouholetý kamarád Phil Anselmo (Pantera a Down), který se přidal ke skladbě "Die Hard". Další zastávka byla ve Švédsku, kde byli headlineři vyprodaného festivalu "Sweden Rock Festival". Následovalo Finsko, kde vystoupili na vyprodaném Tuska Rock Festivalu, a 21. července pak přišlo na řadu Německo, kde se představili na Earthshaker Festivalu. V září Venom zahájili dlouho očekávané americké turné.

V roce 2007 je opustil Mike Hickey a na post kytaristy místo něj nastoupil Stuart 'Rage' Dixon. První část roku strávila formace prací na nových demosnímcích a zkoušením s novým kytaristou. Rozhodli se také uspořádat několik koncertů a dostat novou krev na pódium před své fanoušky, aby ukázal, že je mužem na svém místě. Koncem května pak vyrazili na sedmidenní turné po Skandinávii, kde hráli v Dánsku, Švédsku, Finsku a Norsku. Toto dlouho očekávané turné pomohlo utužit novou sestavu a připravit ji na nadcházející nahrávání desky.

V květnu Venom oznámili, že nová studiovka Hell je konečně dokončena pod labelem Universal Music. Deska je nelítostná kolekce intenzivního black metalu v pravém stylu Venom. Pozitivní recenze hovoří o zvýšené intenzitě hudby, kde nový kytarista zuří v riffech, zatímco Cronos chrčí a plive každé slovo a tříská do basových linek v zuřivosti nejčernějšího metalu. Tisk také pozitivně hodnotí nového muže v sestavě a zmiňuje, jak do uskupení přináší smysl pro staré i nové, což Cronos prohlásil po prvních společných koncertech.

Vybrané speciální letní festivalové koncerty začínají vystoupením Venom jako headlinera prvního dne třídenního festivalu Hellfest ve Francii, což je první koncert této party ve Francii po 23 letech. Dalšími účinkujícími jsou Slayer, Motörhead, Dimmu Borgir a Testament. Akce se vydařila a časopis Metallian vydal každoroční DVD z festivalu nazvané Hellfest 2008, doplněné o skladbu od Venom "Welcome To Hell".

Venom jsou také headlinery festivalu Rock Em All Festival v řeckých Aténách, kde nehráli od roku 1997. Cronos je ohromen svými stále mladšími fanoušky, kteří se cpou před pódium a skandují spolu se všemi klasikami: „Většina z těchto dětí nebyla ani na světě, když vyšla alba »Welcome To Hell« nebo »Black Metal«,“ vykřikuje Cronos pro řecký časopis, „to jen dokazuje, že fanoušci opravdu chtějí skvělou sestavu muzikantů, kteří hrají skvělý koncertní set, nikoho z těch děcek nezajímá původní sestava ani nic z toho, znají všechna slova písní z posledních desek, které jsme vydali, stejně jako raný materiál, všichni jsou nadšeni metalem jako čert a jedí, pijí a spí tyhle věci, kurva jo, není to kurva fantastická věc?“

Universal Music do konce roku vydal ještě dvě limitované edice studiovek pro japonský trh, přičemž Welcome To Hell a Black Metal ve speciálních kartonových obalech jako součást své kolekce NWOBHM The Hall Of Fame Collection. Počátkem roku 2009 pak Cronos začal pracovat na speciální edici desky Black Metal, která bude připravena u příležitosti 30. výročí založení kapely. Deska vyšla koncem srpna po celém světě spolu s DVD s koncertem 7th Date Of Hell, legendárním videozáznamem koncertu, který uskutečnili v londýnském Hammersmith Odeonu v roce 1984. Video bylo dosud vydáno pouze na VHS, takže pro DVD byl záznam digitálně remasterován.


Epická sestava (2009 - současnost)

V roce 2009 se k uskupení připojil nový bubeník Danny 'Dante' Needham, který předtím krátce hrál s německou formací Razorback.

„Věřím, že všechno se děje z nějakého důvodu,“ komentuje Cronos, „když se jedny dveře zavřou, jiné se otevřou, a načasování této změny bylo správné, protože jsme získali nový, svěží pohled na věc. Danté přináší přesně to, co přidává zvuku bandu ještě vyšší úroveň intenzity, jeho znalosti rockového a metalového bubnování jsou přesně tam, odkud pocházely vlivy původního bubeníka Venom. Začali jsme psát nové skladby pro příští studiový počin, i když jsme se soustředili hlavně na zkoušení skladeb pro živá vystoupení. Chci tuhle sestavu připravit na to, abychom mohli vyrazit na turné, věřím, že když vyjedeme naživo, tak Dante skutečně pocítí, o čem Venom skutečně je, než nahráme desku. Je také důležité, aby Legie viděly band naživo, aby slyšely a viděly, jak úžasná je tahle změna. Jsem opravdu ohromen, jak dobře se tahle sestava za tu krátkou dobu, co jsme spolu, sžila. Je to, jako bychom hráli už roky, vážně, jsem si jistý, že máme telepatické spojení. Taky se spolu skvěle bavíme a střílíme nové nápady sem a tam, byl bych ochotný říct, že tahle formace je nejblíž původním členům od vzniku kapely, myslím tím, že máme stejné cíle a přístup, a hlavně jsme v tom všichni z toho správného důvodu... hudba. Právě jednám s managementem, abychom začali jednat o našich živých vystoupeních, protože se nemůžu dočkat, až vyjedeme ven, prostě vím, že naživo budeme úžasní, a jsme připraveni vyrazit co nejdříve, což bude určitě ještě před koncem roku.“

Poté Venom vyrazili na kompletní jihoamerické turné, které začalo na začátku prosince 2009 v Mexiku, poté pokračovalo do Kolumbie, Chile, Argentiny a nakonec Brazílie. Band naposledy koncertoval v Brazílii v roce 1987 a Cronos tehdy řekl, že brazilští fanoušci patřili k nejtvrdším metalovým publikům, pro která kdy hrál, takže uskupení se těšilo, až si zahraje i v dalších latinskoamerických zemích.

Na začátku roku 2010 se Venom rozhodli oficiálně uznat jednu z mnoha svých fanouškovských stránek jako oficiální (www.venomcollector.com). Nejenže jde o nejdéle fungující fanouškovskou stránku, ale její správce Martin Bjorklund je fanouškem bandu déle než kdokoli jiný. Jeho stránky obsahují rozsáhlejší znalosti o uskupení než kterékoli jiné a jedinečný, nezaujatý přístup ke kapele.

Na začátku roku management formace oznámil první koncerty pro rok 2010. Plánovalo se navštívit další panenská teritoria, počínaje květnovým Bulharskem, pak následovalo Polsko a Rusko. Potvrzeny byly také další festivalové vystoupení v České republice, Švédsku, Finsku a Norsku a překvapení v Německu na festivalu With Full Force XVII, kde band odehrál speciální koncert pro své legionáře.

Další studiový počin s názvem Fallen Angels vyšel v listopadu 2011 a obsahoval 15 skladeb. Vydání získalo skvělé recenze od médií, která označila desku za návrat do formy. Časopis Metal Hammer streamoval jednu ze skladeb na svých internetových stránkách a Terrorizer zařadil skladbu na CD vydání časopisu. Legionáři Venom se těšili, že nové písně budou hrát na koncertech.

Venom rychle podpořili vydání živými vystoupeními v Bukurešti, kde 12. listopadu headlinovali festival Rock In Concert, a pak v německém Lichtenfelsu 26. listopadu, kde vystoupili jako headlineri festivalu Christmas Metal Fest ve Stadthalle. Uskupení se těšilo, že po nahrávání nové studiovky opět zahraje a předvede písně naživo svým legionářům.

Rok 2012 začal razantně, když se parta objevila na festivalu na výletní lodi 70,000 Ton Of Metal, která plula z Miami na Kajmanské ostrovy a zpět. Během plavby odehrála dva živé sety. První set na cestě na Kajmanské ostrovy se odehrál v lodním divadle a sestava představila klasický repertoár Venom. Druhý set byl zcela bezprecedentní, odehrál se na otevřené palubě u bazénu za větru o rychlosti 100 km/h. Band se oblékla do černých kožených kalhot a košil a představila alternativní set, ve kterém zahrála některé skladby dosud nikdy živě nehraných, například "Teachers Pet" a "Heavens on Fire".

V červenci představila sestava nový koncertní setlist s názvem Black Angels (se skladbami převážně z alb Black Metal a Fallen Angels), se kterým zahrála na Getaway Festivalu ve Švédsku a byla headlinerem Bang Your Head Festivalu v Německu. V září se pak uskupení vydalo do Kanady jako headliner Noctis V Festivalu v Calgary, což byla pro fanoušky výjimečná show, protože šlo o první kanadské vystoupení Venom po 27 letech (naposledy tam hráli během Possession Tour v roce 1985), kdy jim předskakovali Slayer. Poté se formace vrátila do Velké Británie a odešla do studia pokračovat v práci na dalším počinu.

27. ledna 2015 vydali Venom své čtrnácté studiové album From the Very Depths. Vydavatelství rozeslalo propagační kopie světovým médiím, která většinou chválila těžký syrový zvuk desky a klasické názvy skladeb jako například "Long Haired Punks" a "The Death Of Rock n' Roll".

U příležitosti vydání novinky se formace vrací na festival '70,000 Tons Of Metal' 2015 a chystá světovou koncertní premiéru celého studiového počinu. To se však neobešlo bez problému. Když soubor přistál na mezinárodním letišti v Miami pouhý den před vyplutím na plavbu, bylo jim oznámeno, že British Airways a American Airlines nenaložily kytary a vybavení na letadlo. Vedení uskupení kontaktovalo leteckou společnost, aby zajistilo, že nástroje budou přepraveny na další let a dorazí do přístavu včas. Přestože byly dány sliby, neschopnost a ignorance ze strany dopravců vedla k tomu, že loď následující den vyplula bez jakéhokoli vybavení. Když se tato zpráva o situaci Venom rozšířila po lodi, mnoho bandů nabídlo veškerou potřebnou techniku.

Následovaly další koncerty. 22. května hlavní show na Rockhard v Německu a 6. června vystoupení v Holandsku na festivalu Fortarock, na který se kapela vzhledem k tomu, že od jejich posledního holandského koncertu uplynulo téměř 15 let, těšila. Poté zamířili do Norska na Tons Of Rock (19. června) a o den později hráli ve Francii na Hellfestu, kde naposledy hráli v roce 2008. Na podzim odehrála sestava Venom svůj jediný severoamerický koncert v roce 2015 na festivalu 'Fun Fun Fun' v Texasu. 28. listopadu byli headlinery na 'Festival del Diablo' v kolumbijské Bogotě, což bylo jejich jediné jihoamerické vystoupení v roce 2015, a rok zakončili na festivalu 'Black Xmas' ve Švédsku.

Rok 2015 byl pro soubor výjimečný také proto, že sestava Cronos, Rage a Dante je nyní oficiálně nejdéle fungující sestavou Venom vůbec, což z ní dělá 'Epic Venom'. Novináři i fanoušci je již označují za novou klasiku, což je u jiných kapel doposud nevídané.

Rok 2016 začal pro partu jako další skvělý rok. Ve studiu se již začalo pracovat na dalším počinu a koncem ledna byla oznámena úžasná zpráva, že jejich poslední deska From The Very Depths získala ocenění 'Album Of The Year' a formace obdrží cenu. V květnu se Venom vrátili do USA na další headline show na 'Maryland Deathfest' v Baltimoru. Květen 2016 byl pro sestavu výjimečný i z jiného důvodu, protože v novém filmu X-Men Apocalypse zazněla jejich klasická píseň "Countess Bathory". Mezi fanoušky se také mluvilo o tom, že se Cronos objeví jako jedna z marvelovských postav, ačkoli nic oficiálního nebylo potvrzeno.

Následovaly další evropské festivaly a španělské vystoupení na 'Primavera Sound Festivalu' 4. června 2016, který patří k největším festivalům v Evropě s odhadovanou návštěvností 200 tisíc lidí. Ohlášeno bylo i nové teritorium, protože Venom zamířili do Litvy, kde 25. června 2016 headlinovali festival 'Kilkim Zaibu' ve Varniji. Kapela rozpoutala ohnivou smršť efektů s plnou pyrotechnickou show, protože slíbila, že do toho půjde se všemi zbraněmi a předvede skutečně výbušné vystoupení. Festival pro tuto událost vyrobil obrovského proutěného muže, kterého zapálil právě když Venom vstoupili na pódium, což byla pro živou událost opravdu magická podívaná.

Léto přineslo fantastickou zprávu o velmi očekávaném koncertu v Británii, a to 12. srpna 2016 na festivalu 'Bloodstock Open Air'. Od posledního britského vystoupení uplynulo neuvěřitelných 10 let. Soubor nastoupil na pódium v okamžiku, kdy se zapadající slunce postavilo přímo na střed pódia a působilo jako vesmírný reflektor, který oslňoval členy kapely během celého setu, ve kterém předvedli uvítacímu publiku pekelně úžasnou show. V září se uskupení vydalo do Mexika, kde odehrálo dva koncerty. Podobný program koncertů pokračoval i v následujícím roce.

Ke konci roku 2016 se Venom vrátili do studia, aby pokračovali v psaní skladeb pro svůj další studiový počin. Kapela nyní navrhla vydat před novou deskou ještě třískladbové EP, které nakonec vyšlo 22. prosince 2017 pod názvem 100 Miles To Hel.

V roce 2018 následoval obvyklý kolotoč koncertů, který byl v samém závěru roku, 14. prosince, korunován novým albem Storm The Gates.

Rok 2019 byl rokem 40. výročí založení kapely a začal explozí rozhovorů a focení k novému počinu, kdy kapela létala po celé zemi v šílenství tisku. Když uskupení zahájilo produkční zkoušky na nadcházející živá vystoupení, chystalo se další překvapení. BMG / Sanctuary Records oznámili vydání nového box setu In Nomine Satanas - 40 Years In Sodom.

Box set, který je vyvrcholením dvouleté práce Cronose a vydavatelství, obsahuje nejen všechna původní alba a singly, přetočené na vinyl z původních masterových pásů, ale také dosud nevydané demosnímky z roku 1979, kdy kapela začala poprvé zkoušet ve starém kostelním sále v Newcastlu. Soubor zahrnul také vzácné fotografie, plakáty, vstupenky na koncerty a další memorabilie, které ocení každý pravý fanoušek.

Venom se rozhodli omezit počet koncertů, které odehrají v roce 2019, aby mohli věnovat co nejvíce času řádné propagaci nového alba a vydání box setu, protože desky doprovodily další novinky v podobě řady zboží a obrazových vinylových verzí. Dne 14. června se vrátili na 'Montebello Rock Festival' v Kanadě, kde kapela vystoupila jako headliner. Dne 6. července následoval 'Barcelona Rockfest' a ve Švédsku se představili 3. srpna na festivalu 'Skogsrojet'. Poté parta odletěla domů, aby mohla začít pracovat ve studiu na přípravě písní pro další desku. Na závěr skvělého roku odstartoval v Německu na konci prosince 2019 festival 'Lucifer Rising Festival'. Venom se spojili se společností Continental Concerts a společně s dalšími čtyřmi kapelami (Dark Funeral, Midnight, Wiegedood a Deathrite) uspořádali tři akce, aby fanouškům přinesli klasický black metal.

Rok 2020 zahájili Venom svým třetím návratem na plavbu '70,000 Tons Of Metal', která se uskutečnila z Miami v USA do Cozumelu v Mexiku od 7. do 11. ledna. Kapela odehrála dva odlišné sety, první se odehrával na palubě u bazénu a jednalo se o "klasický set" složený ze skladeb z počátků souboru, na druhém setu v lodním divadle zahráli skladby z posledních tří alb kapely v současné epické sestavě. Cronos byl také pozván na pódium, aby se připojil k "Jam Session" na palubě, se zabijáckou interpretací písně KISS "God Of Thunder", na níž se podíleli Gary Holt z Exodus na kytaru, Van Williams z Ghost Ship Octavius na bicí a Bjorn Strid ze Soilwork, který ji odzpíval.

Vzhledem k loňskému úspěchu box setu In Nomine Satanas, který vydalo BMG, se vydavatelství rozhodlo vydat album raritních demosnímků jako samostatné vydání. Deska s názvem Sons Of Satan vyšla na vinylu i na CD a obsahuje 15 raritních demosnímků. Na facebookovém kanálu se také objevila další novinka pro rok 2020, figurka Venom Black Metal ReAction od společnosti Super7 Toys. Figurku doplní mnoho dalších od Super7 a bude ve skvělé společnosti kapel jako Slayer, King Diamond nebo Lemmyho z Motörhead.

Koncertní program pro rok 2021 byl ovlivněn epidemií koronaviru, což znamenalo, že pořadatelé po celém světě museli zrušit své festivaly a živé akce.


Reunion sestavy Venom '89/'90 pod názvem "Venom Inc."

V dubnu 2015, v očekávání termínu vystoupení M-pire of Evil (uskupení Mantase a Demolition Mana) na festivalu Keep It True v Německu, požádali organizátoři festivalu Mantase a Demolition Mana, zda by mohli zahrát písně Venom s Abaddonen. Mantas sice s Abaddonem nemluvil od roku 1998, ale po krátkém přemýšlení si s ním oba bývalí členové Venom zahráli, aniž by předtím absolvovali nějaké zkoušky na vystoupení. V tu chvíli všichni tři kvůli fanouškům dali dohromady sestavu Venom z let 1988 – 1992 pod názvem Venom Inc. (namísto názvu Iron & Steel, který původně vymysleli).

Dne 3. února 2017 podepsali Venom Inc. smlouvu se společností Nuclear Blast a 11. srpna 2017 vydali své první album Avé. Dva singly z desky byly "Dein Fleisch" a "Ave Satanas". Bicí party pro Avé dodané Abaddonem nebyly na úrovni, a tak Mantas pro nahrávku použil počítač.

Po odehrání několika světových turné kapela pokračovala v hraní až do začátku března 2018, kdy na konci australského turné Abaddon požádal o přestávku v činnosti souboru (z důvodu narození dcery Anji) a souhlasil s tím, že ho na dobu jednoho až dvou měsíců (do dubna 2018) dočasně zastoupí front of house inženýr uskupení Jeramie Kling, aby mohl dokončit evropské turné. Nicméně po některých osobních konfliktech kvůli jeho chování na předchozích turné a vedení smlouvy, některých obchodních krocích učiněných za zády 'Demolition Mana' bez jakéhokoli souhlasu a také stylových neshodách s ostatními členy formace byl Abaddon z Venom Inc. propuštěn. Poté se Kling zúčastnil i nahrávání dalšího počinu, čímž se stal plnohodnotným členem.


Odkaz

Venom byli jednou z prvních inkarnací extrémního metalu a ovlivnili mnoho thrash metalových, black metalových, death metalových a dalších extrémních metalových kapel, proto je jejich přesný žánr předmětem diskusí. Novináři jim postupně přisuzovali různé žánry, od black metalu a speed metalu až po thrash metal.

„...Je to jedna z věcí, které jsem poprvé viděl, když jsem na počátku devadesátých let viděl norskou scénu. Říkal jsem si ok, vím, že říkali, že Venom jsou vliv, atd., pojďme se podívat, odkud tihle kluci přicházejí. A pak, když jsem začal číst jejich texty, četl rozhovory jsem viděl, že tak trochu říkají to samé, ale o své zemi, měli své náboženství, se všemi severskými bohy jako Wodan a Thor. A pak najednou přišli křesťané a snažili se jejich náboženství zničit. Je skvělé, že zůstali uvnitř ve víře své země i ve svých textech. Takže nejsou úplně stejní jako Venom, vymysleli si něco vlastního, což je podle mě zatraceně skvělé.“

Hlavními vlivy Venom byli Black Sabbath, Judas Priest, Motörhead, Sex Pistols a KISS. Mezi další hudebníky, kteří je ovlivnili, patří také Deep Purple, The Who, The Tubes, Van Halen, The Rolling Stones a Elvis Presley.

Album Welcome to Hell ovlivnilo spoustu pozdějších kapel, především pomohlo formovat vývoj mnoha thrashmetalových skupin, konkrétně "velké thrashové čtyřky", která měla zase velký vliv na ostatní. Metallica předskakovala Venom na turné na počátku 80. let, Venom zase předskakovali kapelám Metallica a Slayer na turné Ride the Lightning. Slayer s nimi a s Exodus hráli na Combat Tour v roce 1985. Kerry King i Tom Araya uváděli Venom jako důležitý raný vliv na image a hudbu Slayer, a také Dave Mustaine z Megadeth uvedl, že on a James Hetfield byli fanoušky. Lars Ulrich údajně o jejich prvním albu řekl: Venom jsou pro mě velkým přínosem: »Welcome To Hell« byla klasika! Black metal, speed metal, death metal, ať už tomu říkáte jakkoli, Venom to všechno touhle deskou začali!“ Mille Petrozza ze skupiny Kreator prohlásil, že Venom patřili na počátku jeho kariéry vedle 'velké čtyřky' k jeho nejoblíbenějším kapelám. Kanadská skupina Voivod na svých raných demosnímcích nahrála sedm různých písní od Venom.

Skupina měla mimořádný význam také pro blackmetalovou scénu a ranou deathmetalovou scénu. Švýcarská kapela Hellhammer (později Celtic Frost) a norská skupina Mayhem patří mezi významné skupiny, které ovlivnili. Quorthon, frontman švédské skupiny Bathory, v jednom rozhovoru označil Black Metal za jedno z nejlepších alb, jaké kdy vzniklo, ačkoli později vliv Venom na něj bagatelizoval. Possessed a Repulsion, dvě kapely, které později výrazně ovlivnily velkou část budoucího death metalu a grindcoru, byly obě ovlivněny Venom, přičemž Jeff Becerra z Possessed často tvrdil, že Venom a Exodus jsou dva hlavní vlivy na jeho kapelu. Německá kapela Sodom, formující kapela black metalu i německého thrash metalu, se údajně jmenuje podle písně Venom. Hudební kritik Bradley Torreano napsal, že upoutali pozornost jak metalistů, tak punkerů, ti první kapelu napodobovali a ti druzí z ní udělali táborové ikony.

Ačkoli se nedostali do seznamu 10 nejlepších heavymetalových kapel MTV, získali 'čestné uznání'.

Při úvahách o 40. výročí založení skupiny Cronos řekl, že bez Venom by neexistovaly známé kapely jako Metallica nebo Slayer. Vysvětlil: „Byli jsme kapela, která byla ovlivněna Motörhead a Sex Pistols, ale vzali jsme jejich zvuk a vytvořili z něj něco úplně nového. Byli jsme úplně noví, nikdo nic podobného neslyšel. A samozřejmě, aniž bychom to věděli, v Americe byli kluci, kteří poslouchali naše desky a pak si to, co jsme dělali, přetvořili na něco vlastního. Slayer by toho byli příkladem. A souhlasím s tím, že bez nás by ty kapely buď neexistovaly, nebo by zněly úplně jinak, než jak znějí.“ Sestavu, kterou tvořil on sám spolu s kytaristou Stuartem 'Rage' Dixonem a bubeníkem Dannym 'Danté' Needhamem, také označil za nejlepší, jakou kdy měli.

Jedna z písní skupiny byla zařazena na takzvaný seznam 'Filthy Fifteen', který sestavilo Parents Music Resource Center (PMRC) během slyšení o hudebním obsahu v roce 1980. Titulní píseň z alba Possessed byla PMRC kritizována za okultní textový obsah. Úsilí PMRC vyústilo v zařazení štítků Parental Advisory, které se staly všudypřítomnými na nejen na jejich fyzických hudebních nosičích.

I když mnoho fanoušků a hudebníků považuje Venom za významnou kapelu, jejich hudba je přesto předmětem diskusí. Největší kritika se týká satanismu, který je hlavním motorem hudby a obalů alb kapely. Cronos v roce 2008 vysvětlil, že důvodem jsou zábavné účely: „Vždycky jsem se zajímal o satanismus, ale jsme baviči a témata jako satanismus a pohanství jsme použili k pobavení lidí, podobně jako to dělají horory. Poslouchat naše album je totéž jako sledovat film Evil Dead. Ve volném čase nechodím vraždit panny. Je frustrující, když to lidé nedokážou rozlišit; vždyť David Bowie vlastně není z Marsu, ne? Ale v tisku nás vždycky špatně citovali. Venom přiznávají, že tančili u táboráku s pannami? Nesmysl.“

Kritik Eduardo Rivadavia z AllMusic píše, že ačkoli album Welcome to Hell ovlivnilo doslova tisíce kapel, Venom byli kritikou haněni. Kritik James Christopher Monger však prohlašuje, že členové kapely s postupem kariéry hudebně rostli. Etnograf Keith Kahn-Harris tvrdí, že omezené technické dovednosti Venom, zejména na počátku jejich kariéry, byly hlubokým, i když neúmyslným faktorem vlivu kapely: protože nebyli schopni napodobit technicky zdatnější metal svých předchůdců nebo vrstevníků, rozhodli se místo toho soustředit na čistou rychlost a vytvářeli hudbu, která byla inspirována starším metalem, ale zároveň inovativní.

Za dobu svého působení k sobě Venom přitáhli zástupy oddaných fanoušků, jejich Legii. Tady je jeden z názorů pocházejících z jejich oficiálních stránek: „Všude, kde se navázali kontakt s undergroundovou metalovou scénou, byli Venom šéfové. Pro ty, kteří uctívali stále větší touhu jít v metalu za hranice normálnosti, představovali apogeum. Byli kapelou, která inspirovala tolik lidí, aby vzali do ruky kytary a zkusili své štěstí. Na východním pobřeží, na západním pobřeží, v Texasu... ať už jste se toulali kdekoli, vznášel se tam přízrak Venom. Mluvili jste s mladými začínajícími kapelami a během pár minut jste věděli, že budou potichu zmiňovat posvátné jméno „Venom“. Bylo ohromující pomyslet na vliv kapely. Jejich tajemství je uzamčeno částečně v náhodě, částečně ve víře, ale z velké části v mytologii, která je postavena na pevných základech myšlenek vytvořených Cronosem.“

„Byl to Cronos, kdo měl vždycky přístup a psychologii, aby se odlišil, odhodlaný přinést kapele takový úspěch, který nikdo nikdy nepovažoval za možný, a byl to on, kdo měl vizi, která motivovala kapelu do studia a pochodovala s ní vpřed, bez něj by nikdy neudělali krok. Cronos by se nepochybně řídil svým instinktem a prorazil by na metalovou scénu bez ohledu na to, jestli by se s ostatními potkal, nebo ne, už před Venom spolupracoval s dalšími muzikanty, takže to byla jen otázka času, i vzhledem k tomu, že vytvořil i obaly, které pomohly vytvořit image kapely. Myslím, že Venom nebo jeho verze měla být vždycky, byl to jeho osud, a teď je to zřejmé, protože je jediným původním členem, který je po více než 30 letech v oboru stále silný a tvoří jedovatý metal, ostatní prostě neměli takovou sílu zůstat.“