KREATOR

Historie

Odkaz

KREATOR


Původ:Essen, Severní Porýní-Vestfálsko, Německo
Aktivní roky:1982 - současnost
Styl:Thrash metal, speed metal, industrial metal (90tá léta), black metal (v začátcích)
Vydavatelé:Epic, Steamhammer, Drakkar, GUN, Noise, Nuclear Blast
Web:www.kreator-terrorzone.de

Historie

Kreator je německá thrashmetalová skupina z Essenu, která vznikla v roce 1982. Její současnou sestavu (2022) tvoří zpěvák a kytarista Miland "Mille" Petrozza, bubeník Jürgen "Ventor" Reil, kytarista Sami Yli-Sirniö a baskytarista Frédéric Leclercq. Během čtyřicetileté kariéry se sestava kapely několikrát změnila, nejmarkantněji se to projevilo na osobách baskytaristy a sólového kytaristy. Petrozza a Reil jsou jediní dva původní členové, kteří v Kreatoru zůstali, i když Reil si v letech 1994 až 1996 dal krátkou pauzu. Yli-Sirniö je od roku 2001 sólovým kytaristou Kreator, zatímco Leclercq se připojil v roce 2019 jako náhrada za Christiana "Speesyho" Gieslera, který byl členem kapely od roku 1994.

Kreator doposud vydal čtrnáct studiových alb, dvě EP, dvě živá alba a tři kompilační alba. V mezinárodní thrashmetalové komunitě si získali velkou undergroundovou fanouškovskou základnu, přičemž jejich druhé studiové album Pleasure to Kill (1986) je považováno za vlivné album tohoto žánru, vysoce ceněná byla i mnohá jejich následující alba - včetně Terrible Certainty (1987), Extreme Aggression (1989) a Coma of Souls (1990). Přestože se jednalo o vlivnou kapelu a také o jednu z prvních evropských thrashmetalových skupin, která podepsala smlouvu s velkým vydavatelstvím (v roce 1988 podepsala smlouvu s Epic Records), mainstreamové popularity Kreator dosáhli až s pozdějšími alby, včetně jejich třináctého studiového alba Phantom Antichrist (2012) a jeho následovníka Gods of Violence (2017), která se v mnoha zemích umístila na předních příčkách hitparád, přičemž druhé jmenované dosáhlo na první místo v německé hitparádě. Jejich nejnovější studiové album Hate Über Alles by mělo vyjít 3. června 2022.

Kapela dosáhla celosvětového prodeje přes dva miliony kusů všech svých alb, což z ní činí jednu z nejprodávanějších německých thrashmetalových kapel všech dob. Spolu s Destruction, Sodom a Tankard patří Kreator k "velké čtyřce" teutonského thrash metalu, která se zasloužila o rozvoj a popularizaci německé thrashmetalové scény a zároveň byla v polovině 80. let průkopníkem tehdy se rozvíjejících žánrů death metal a black metal.

Začátky (1982-1987)

Kapela vznikla pod názvem Metal Militia v roce 1982 v německém Essenu, ale krátce poté změnila název na Tyrant. Později používali také název Tormentor a to až do roku 1984, kdy se konečně ujal současný název Kreator. Původní sestavu tvořili zpěvák a kytarista Mille Petrozza, bubeník Jürgen "Ventor" Reil a baskytarista Rob Fioretti. V březnu 1985 nahráli za pouhých deset dní své debutové album Endless Pain (1985). Album kombinuje prvky black metalu a thrash metalu a nakonec vytváří blackmetalem ovlivněný thrashový zvuk inspirovaný kapelami jako Venom, Mercyful Fate a Bathory. Na tomto albu se Petrozza i Reil dělí o vokály. Na pár koncertů k propagaci alba si pak skupina najala pozdějšího kytaristu Sodom Michaela Wulfa, aby hrál na sólovou kytaru, zatímco Petrozza přešel na rytmickou kytaru.

I když byl na obalu druhého alba Wulf chybně uveden jako člen kapely, byl v kapele ve skutečnosti jen několik dní a na albu Pleasure to Kill (1986), které je všeobecně považováno za thrashovou klasiku a mělo také velký vliv na deathmetalový žánr, se nepodílel. Album produkoval Harris Johns (Sodom, Helloween, Voivod) a ukázalo, že kapela roste v talentu a technických schopnostech. Do německé albové hitparády se ale dostalo až 31 let po vydání. Píseň "Flag of Hate" se stala koncertním standardem a kapela se stala jednou z nejslibnějších a nejnadějnějších evropských metalových skupin. Po vydání alba vyrazili na své vůbec první turné (před jeho vydáním odehráli celkem jen pět koncertů) a na podzim 1986 odehráli své první koncerty mimo Německo, kde předskakovali kapelám jako Destruction a Celtic Frost. Na jaře 1987 Kreator poprvé vyjeli na turné po USA, kde předskakovali Voivod na jejich turné Killing Technology. V roce 1986 vyšlo také první EP Kreator, Flag of Hate, a v té době se ke kapele připojil druhý kytarista Jörg "Tritze" Trzebiatowski.


Vzestup popularity (1987 - 1991)

V roce 1987 Kreator vydali své třetí studiové album Terrible Certainty, které je často považováno za jedno z nejlepších alb skupiny, protože aranže na albu byly složitější a tempa rozmanitější. Frank Trojan, redaktor časopisu Rock Hard, udělil albu devět bodů z deseti. Už tehdy označil Kreator za evropskou thrashovou kapelu číslo 1. Díky lepší souhře a promyšlenějšímu psaní písní podle něj kapela dokázala oslovit širší vrstvy fanoušků, než jen zaryté fanoušky Kreatoru. Allmusic také nešetřil, udělil albu čtyři a půl hvězdičky z pěti. Na webových stránkách www.metal-observer.com byla sice kritizována slabá produkce, ale přesto bylo album hodnoceno jako zásadní pro každého fanouška thrashe. Na albu se objevil také další hit "Behind the Mirror".

Popularita skupiny nadále rostla a k písni "Toxic Trace" byl vytvořen videoklip pro MTV. Podařilo se jim najít i dostatek času a peněz (pocházejících z koncertů) na financování dalšího EP, Out of the Dark... Into the Light. V té době už Kreator absolvovali vlastní turné a hráli v divadlech a arénách s kapelami jako Megadeth, Voivod, Overkill, D.R.I. a Holy Terror.

Berlínské nezávislé vydavatelství Noise Records poskytlo v roce 1988 licenci pro teritoria mimo Evropu a Japonsko velkému labelu Epic Records. Jejich čtvrté studiové album a debut u Epicu (pro omezená území) Extreme Aggression, nahrané v Los Angeles, se po vydání v roce 1989 stalo v Evropě metalovým hitem, do německé albové hitparády se však opět dostalo až 28 let po svém vydání. Album pokračovalo v cestě naznačené Terrible Certainty a zároveň ukazovalo, že kapela stále hudebně postupuje, a díky lepší produkci uznávaného Randyho Burnse (mimo jiné také Megadeth, Possessed, Nuclear Assault, Death, Dark Angel) obsahovalo první významné singly kapely, titulní skladbu "Betrayer" a pouze rádiovou "Love Us or Hate Us", získalo podporu jihokalifornské rozhlasové stanice KNAC a videoklip k "Betrayer" byl odvysílán v pořadu MTV Headbangers Ball, což stejně jako hraní s kapelami jako King Diamond, Raven, Coroner, Suicidal Tendencies, Death a Sadus značně rozšířilo jejich popularitu mimo Německo.

V roce 1989 německý režisér Thomas Schadt natočil o Kreatoru dokumentární film (zaměřený na sociální aspekt heavy metalu v Porúří) s názvem Thrash Altenessen (pojmenovaný podle rodného města kapely, předměstí Essenu). Po albu Extreme Aggression ale kapelu opustil kytarista Tritze. Po prvním koncertu ve východním Berlíně v březnu 1990 a prvním turné po USA se Suicidal Tendencies, na kterém poprvé hrál Frank Blackfire místo Jörga Trebziatowského, se Kreator v létě 1990 opět vydali do studia v Los Angeles s Randym Burnsem, který již produkoval Extreme Aggression. Frank Blackfire, který předtím nahrál výborné album Agent Orange se skupinou Sodom, okamžitě ovlivnil tvorbu písní.

Mille Petrozza: "Frank pozitivně ovlivnil celý styl Kreatoru. Všechno je teď mnohem složitější; někomu se bude zdát, že to, co děláme teď, je trochu pomalejší, ale ve skutečnosti je všechno jen trochu lépe kontrolované."

Obal alba navrhl Andreas Marschall. Jako první video byla vybrána pomalejší šlapavá skladba "People of the Lie". V roce 1991 vyšlo video Hallucinative Comas na VHS, které obsahovalo také klipy "Twisted Urges", "Coma of Souls" a "Terror Zone". Film byl později znovu vydán v režisérském sestřihu na DVD At the Pulse of Surrender. Na podzim 1990 se kapela vydala na turné s Death, během kterého projela 15 evropských zemí, Japonsko, USA a Mexiko. Na začátku roku 1991 začala americká část turné s Morgoth a Blitzspeer. Na začátku této části turné se však objevily problémy s americkým distributorem, společností Epic. Distribuční smlouva mezi touto společností a Noise Records byla vypovězena, takže Kreator zůstali v USA bez distribuce a propagace. Na konci roku 1991 kapela vystoupila na Vánočních metalových setkáních s kapelami jako Motörhead, Sepultura a Morbid Angel. Na jaře 1992 hráli v Jižní Americe a Izraeli. Při zpětném pohledu nebyl Mille Petrozza ale s produkcí alba Coma of Souls zcela spokojen, kapela podle něj musela ve studiu udělat příliš mnoho kompromisů.


Experimentování (1992-2000)

Počátek 90. let přinesl pokles popularity tradičního thrash metalu. Mnoho dalších thrashových kapel, jako Metallica, Megadeth a Anthrax, změnilo svůj styl a do svých skladeb začlenilo více melodických prvků, Kreator v té době začal experimentovat s groove metalem a industrial metalem. Výsledkem byla deska Renewal, vydaná v roce 1992, která obsahovala vlivy death metalu a industriálu. Ačkoli album oslovilo novější publikum, naštvalo mnoho dlouholetých fanoušků, kteří je obvinili z "zaprodání se" a v důsledku odporu proti albu kapela zažila pokles popularity.

Výraznými změnami prošla i sestava kapely. Zakládající člen Roberto Fioretti po natočení alba kapelu opustil a nahradil ho Andreas Herz. V roce 1994 odešel i Reil a jediným původním členem kapely zůstal Petrozza. Reila nahradil Joe Cangelosi, zatímco Herz odešel v témže roce a nahradil ho Christian Giesler. V této době společnost "Epic Records" odstoupila od smlouvy a kapela uzavřela smlouvu s GUN Records. Nová sestava vydala v témže roce album Cause for Conflict. Mezi Renewal a Cause for Conflict uplynuly asi tři roky, což bylo způsobeno i vyčerpáním z dlouhého koncertování. Ačkoli nová deska, nahraná s Vincentem Wojnem v Burbanku v Kalifornii, ukazuje návrat k obvyklému hudebnímu směřování Kreatoru, vokály nedosahují takového křiku jako na raných albech. Eduardo Rivadavia z allmusic.com označil Cause for Conflict za nejzmatenější album v kariéře Kreator a zároveň za jedno z nejméně populárních. Snažili se spojit nedávné experimenty s rychlejší, ale stylově omezenější hudbou dřívějších dob. Rychlejší skladby na Cause for Conflict však podle něj znějí nuceně a nepřesvědčivě. Album bylo ohodnoceno třemi hvězdičkami z pěti. Frank Albrecht z časopisu Rock Hard jej naopak velmi chválil, když mu udělil 9,5 bodu z deseti. Zvláště chválil bubnování Joea Cangelosiho. Na stránkách www.metal.de nebylo album označeno za klasiku kapely nebo žánru, protože laťka nastavená předchozími deskami byla příliš vysoko. Nicméně se podle nich jednalo o prvotřídní a důležité dílo thrashových titánů z Essenu. Na stránkách www.metal-observer.com bylo album Cause for Conflict vnímáno jako "moderna", ovlivněná Panterou a novějšími Slayer. V rozhovoru pro Noisey.Vice.com z roku 2017, v němž byl požádán, aby ohodnotil svá vlastní alba, Mille Petrozza označil album za "záměrné a neumělé" a označil ho za nejhorší album Kreator.

Frank Gosdzik a Joe Cangelosi odešli v roce 1996. Po rozchodu s kytaristou Frankem Blackfirem přivedl frontman Mille Petrozza do kapely Tommyho Vetterliho, kterého znal již léta ze společných turné se švýcarskými Coroner. Podle Petrozzy spolupráce s ním probíhala velmi dobře, protože se pečlivě připravoval a měl detailně propracované své kytarové party. Kromě Vetterliho se vrátil bubeník Ventor, který byl pro kapelu důležitý i mimo bubnování, protože se staral o světelnou show a další vizuální efekty. Nové album Outcast pak bylo nahráno s producentem Vincentem Wojnem v Principal Studios v Münsterlandu. Přestože se vyskytly drobné problémy s produkčním týmem, Petrozza vyjádřil s nahrávkami spokojenost. Řekl, že často vyčerpali 72 dostupných stop a někdy na sebe navrstvili šest nebo sedm kytar.

K pomalejšímu a experimentálnějšímu směřování alba Petrozza řekl: "Tentokrát jsme se snažili propojit starý materiál s progresivnějšími věcmi, snažili jsme se vydat současnějším směrem. Je pravda, že u Renewal byla změna stylu velmi, velmi výrazná. Ale jde o to, že když se tempo zpomalí, můžete mnohem víc experimentovat a rozvíjet úplně jinou dynamiku skladeb, než když hrajete pořád rychle". Kreator dál pokračovali v experimentování i u následujícího alba Endorama, v němž se objevily ambientní a gotické vlivy, zakomponované samply a smyčky. Přestože se o albu občas hovořilo jako o albu s vlivy gothic metalu, částečně i v tiskových zprávách vlastní nahrávací společnosti, kapela tento názor odmítla. Mille Petrozza na otázku, zda se v kapele objevují vlivy gothic metalu, odpověděl: "V žádném případě. Když si představím gotický metal, nemám příliš dobré asociace. Poslouchám buď gotiku, NEBO metal - a my jsme rozhodně metalová kapela. To neznamená, že nezpracováváme vlivy z jiných oblastí. Bylo by také smutné, kdyby tomu tak nebylo".

Endorama nebyla nadšeně přijata ani původními thrashovými fanoušky kapely, ale ti, kteří kladně hodnotili experimentální fázi od Renewal, album hodnotili kladně. Eduardo Rivadavia z Allmusic napsal, že většinu fanoušků album Endorama nenadchlo. Postrádal hlubší emoce a kritizoval studiově vytvořené texty. Udělil mu dvě a půl hvězdičky z pěti. Boris Kaiser z časopisu Rock Hard mluvil o nejlepším dlouhohrajícím albu od vynikajícího, ale nedoceněného Renewal. Hodnocení bylo 8,5 bodu z deseti. Web metal.de také popsal album jako mnohem méně ambivalentní, než se obával. Byly zde patrné vlivy Prong nebo Killing Joke. Hodnocení bylo osm bodů z deseti. Prodej desek však šel dolů a koncem devadesátých let se kapela dostala do komerčního i kritického úpadku. Přesto se Mille Petrozza nechal slyšet, že: "Pro nás se úspěch nedefinuje v prodeji desek. Takže všechna naše alba pro nás byla úspěšná, protože jsme dosáhli toho, o co jsme usilovali...".


Návrat k thrashi (2001-2009)

V roce 2001 vydali Kreator s novým kytaristou Samim Yli-Sirniöem své "comebackové" album Violent Revolution, na kterém se vrátili ke svému klasickému thrashmetalovému stylu. Přestože album obsahovalo hodně melodických a tzv. gothenburských metalových riffů, bylo chváleno fanoušky i kritiky a těžilo z hnutí thrash metal revival 2000, kterému vévodily kapely jako Overkill, Slayer, Megadeth, Exodus a Testament. Turné bylo mimořádně úspěšné a představilo kapelu mladší generaci metalových fanoušků. O Yli-Sirniöovi, který žil v Německu, se vědělo, že je dobrým kytaristou, a tak ho kapela angažovala a vydala v roce 2000 živé album Live Kreation a živé DVD Live Kreation: Revisioned Glory. Nové studiové album, více zdůrazňující göteborské vlivy, Enemy of God vyšlo v roce 2005. Toto album se v roce 2006 dočkalo také reedice ve speciální edici nazvané Enemy of God: Revisited. Na začátku roku 2006 Kreator absolvovali turné po Severní Americe se skupinami Napalm Death, A Perfect Murder a The Undying a v roce 2007 proběhlo společné evropské turné s Celtic Frost s podporou Watain. V roce 2008 měla kapela vyrazit na turné s King Diamond, Leaves' Eyes a Cellador, turné však bylo zrušeno kvůli problémům se zády King Diamonda.

V březnu 2008 vyšlo DVD At the Pulse of Kapitulation, které na jednom disku obsahovalo Live in East Berlin a na druhém Hallucinative Comas. Obě tato alba byla dříve k dispozici pouze na VHS a byla dlouho nevydávána. Kapela také začala na přelomu let 2007 a 2008 pracovat na svém dvanáctém řadovém albu a v červenci 2008 zahájila nahrávání. Nahrávání alba, nazvaného Hordes of Chaos, bylo dokončeno na konci srpna a album bylo vydáno v lednu 2009. 23. ledna 2009 kapela zahájila v Tilburgu (Nizozemsko) turné "Chaos Over Europe", na kterém vystoupily také skupiny Caliban, Eluveitie a Emergency Gate. V dubnu 2009 se kapela vydala na severoamerické turné, na kterém společně s Exodus vystoupili Belphegor, Warbringer a Epicurean. Koncem roku 2009 byl Reil nucen z osobních důvodů vynechat některé koncerty turné a jeho místo dočasně zaujal Marco Minnemann.


Phantom Antichrist a Gods of Violence (2010–2017)

Na začátku roku 2010 Kreator podepsali smlouvu s Nuclear Blast a v březnu vyrazili na severoamerické turné k 25. výročí založení kapely. Koncem roku 2010 se uskutečnilo evropské turné s kapelami Exodus, Death Angel a Suicidal Angels nazvané "Thrashfest". Dne 1. června 2012 vydali své třinácté studiové album s názvem Phantom Antichrist. Zpěvák Mille Petrozza začal pracovat na albu již v roce 2010. Během turné k předchozímu albu Hordes of Chaos sbíral nápady na svém iPhonu. Pro psaní písní si Petrozza také ve svém bytě v Essenu zřídil hudební místnost, kde sbíral nápady na riffy. S pomocí kamaráda byl pro tento účel naprogramován automatický bubeník. Tímto způsobem vznikla jedna polovina alba. Druhá polovina vznikla klasickým způsobem ve zkušebně kapely. Některé písně byly napsány až po vypracování textů. Podle Mille Petrozzy existuje jen titulní píseň v deseti různých verzích. Píseň "From Flood into Fire" byla původně napsána pro Hordes of Chaos, k jejímu nahrání však nedošlo, protože podle tehdejšího producenta Mosese Schneidera nebyla píseň "připravena". Na rozdíl od předchozích alb je na Phantom Antichrist patrný vliv klasického heavy metalu, například kapel jako Blind Guardian, Manowar nebo Iron Maiden.

Album bylo nahráno s Jensem Bogrenem ve Fascination Street Studios ve švédském městě Örebro. Zpěvák Mille Petrozza si Bogrena vybral jako producenta, protože vždy chtěl pracovat s nejlepšími novými lidmi a Bogren se velmi angažoval při tvorbě demo nahrávek. Stejně jako předchozí album bylo i Phantom Antichrist nahráno analogově. Na rozdíl od předchozího alba ale nebylo nové album nahráno živě, protože hudebníci cítili, že by to bylo příliš náročné. Nejprve kapela nahrála písně ve čtveřici, pouze s bicími a baskytarou. Kytary pak byly nahrány a doplněny overdubem. Kromě vlastních písní na albu skupina nahrála coververzi skladby "The Number of the Beast" od Iron Maiden. Pro japonskou verzi alba byla nahrána také píseň "Iron Destiny". Obal standardní edice navrhl Wes Benscoter, který již pracoval pro kapely jako Slayer, Dio nebo Black Sabbath. Obálku limitované edice nakreslil essenský výtvarník Jan Meininghaus.

Na podzim téhož roku společně s kolegy z labelu Nuclear Blast, skupinou Accept, uspořádali 23denní severoamerické turné. Pod názvem Teutonic Terror Attack 2012 Tour je podpořili finští Swallow the Sun. 16. června 2012 Kreator vystoupili v Bangalore po boku Suidakry. 28. listopadu 2012 vydali videoklip k písni "Civilization Collapse".

V rozhovoru z listopadu 2013 Mille Petrozza uvedl, že Kreator začnou pracovat na svém čtrnáctém studiovém albu po turné Phantom Antichrist a vyjít by mělo v roce 2016. Dne 30. srpna téhož roku vydali dvoudiskové živé album s názvem Dying Alive. Obsahovalo 24 skladeb nahraných v Turbinehalle v německém Oberhausenu.

14. října 2016 bylo oznámeno, že čtrnácté studiové album skupiny Kreator se bude jmenovat Gods of Violence (vyšlo 27. ledna 2017) a 18. listopadu 2016 byl zveřejněn videoklip k titulní skladbě. První písní, která už v roce 2013 vznikla pro nové album, byla titulní "Gods of Violence". V následujících měsících kapela mezi turné napsala další písně, například "World War Now". Během turné kapela nepsala nový materiál, protože podle zpěváka Milleho Petrozzy na to hudebníci neměli čas. Muzikanti si s novým albem dali na čas i proto, že na jedné straně cítili tlak vyvolaný očekáváním fanoušků. Na druhou stranu chtěl Petrozza dostát i svým vlastním očekáváním a nevydat jen napůl dobré album. Mezitím Petrozza nahrál několik demosnímků, z nichž některé obsahovaly jen několik riffů. Na těchto demosnímcích spolupracoval s producentem Markusem Ganterem (mj. Casper), ale podle Petrozzy tato spolupráce nefungovala správně. Petrozza také částečně nahrál různé verze jednotlivých písní. Například titulní píseň "Gods of Violence" měl pět různých verzí. Sekvence, kterou kytarista Sami Yli-Sirniö zamýšlel jako intro k písni "World War Now", se během psaní písně stala druhým refrénem. Yli-Sirniö je uveden jako spoluautor tří skladeb, zbytek hudby a všechny texty napsal Mille Petrozza.

Některé Petrozzovy hudební nápady dále rozvinul Yli-Sirnjö. Některé melodie podle Petrozzy "zkrátil ke zlému" pomocí třítónových intervalů, když dříve "zněly příliš vesele". Kromě toho byl v hudbě kladen větší důraz na harmonii. Kapela pracovala celkem na 14 písních a nestanovila si žádný termín. Původně se mělo začít nahrávat v lednu 2016, ale hudebníci ještě nebyli spokojeni s existujícími písněmi. Od února 2016 kapela zkoušela hotový materiál, než se v létě začalo nahrávat. Album se dočkalo vesměs pozitivních recenzí a jako první v historii kapely se dostalo na první místo německé hitparády. V rámci propagace alba se Kreator v únoru a březnu 2017 vydali na evropské turné, na kterém je podpořili Sepultura, Soilwork a Aborted, a v březnu a dubnu byli spolu s Obituary headlinery turné Decibel Magazine. Koncem dubna kapela oznámila australské turné s Vader, které se uskutečnilo v září. V roce 2018 vyrazili na dvě turné: v lednu v Evropě s Decapitated a Dagobou a poté v únoru a březnu na společné americké turné se Sabaton.


Rozchod s Geislerem (2018-současnost)

Asi tři měsíce po vydání Gods of Violence se Petrozza zmínil o následném albu: "Možná bychom měli pracovat s jiným producentem. Možná bychom měli jet nahrávat album do jiné země. Možná bychom měli napsat více metalu nebo více plnohodnotného thrash metalu. Ať už cítíme cokoli, to co cítíme je to nejdůležitější. Čas ukáže." V rozhovoru pro australský Silver Tiger Media v září 2017 Petrozza uvedl, že Kreator by po Gods of Violence mohli natočit další album, ale zatím to neplánují. Když se ho v únoru 2018 znovu ptali na budoucnost kapely, Petrozza řekl: "Myslím, že si příští rok dáme pauzu a napíšeme novou desku. Takový je přinejmenším plán. Uvidíme, co se bude dít. Nevyvíjím na sebe žádný tlak. Uvidíme, jak se budu cítit po tomto turné, a pokud budu mít nápady na novou hudbu, zamluvím si studio a začnu pracovat na demosnímcích, jakmile budu mít čas. A pak přijdu s nějakým novým materiálem". V červenci 2018 řekl časopisu Guitar Interactive, že Kreator si v roce 2019 vezmou volno, aby se mohli soustředit na psaní nového alba, jehož vydání bylo naplánováno na léto 2020, později Petrozza uvedl, že jejich nové album by mělo vyjít až v létě 2021.

Začátkem prosince Kreator vyrazili na turné po Evropě nazvané European Apocalypse, na kterém vystoupili se skupinami Dimmu Borgir, Hatebreed a Bloodbath a bylo také oznámeno, že závěrečný koncert European Apocalypse v Londýně bude natočen a vydán jako živé DVD. Pod názvem London Apocalypticon - Live at the Roundhouse bylo toto DVD vydáno 14. února 2020. Kreator podpořili Slayer na jejich posledním světovém turné a 6. října 2019 vystoupili na festivalu Santiago Gets Louder v Chile společně s Anthrax a Pentagram Chile.

Dne 16. září 2019 bylo oznámeno, že baskytarista Christian "Speesy" Giesler po 25 letech opustil skupinu a byl nahrazen Frédéricem Leclercqem, který nedávno opustil skupinu DragonForce.

Dne 26. března 2020 Kreator vydali videoklip k písni "666 - World Divided", což byla jejich první píseň po třech letech a první od doby, kdy se ke kapele připojil Leclercq.

Dne 20. července 2020 zveřejnil Petrozza na své stránce na Instagramu fotografii ze studia, která naznačovala, že Kreator pracují na novém albu. O dva měsíce později Petrozza potvrdil, že píší nový materiál a že pro album nahrává vokály. V rozhovoru z března 2021 Petrozza prozradil, že kapela měla začít nahrávat nové album v únoru, ale dodal, že tento plán byl přerušen pandemií COVID-19. Dále uvedl, že chce, aby album vyšlo a hned poté se vyrazilo na světové turné, a prozradil, že ho bude produkovat Arthur Rizk. V září 2021 kapela oznámila, že s Rizkem začala nahrávat album v Hansa Tonstudio v Berlíně. V prosinci 2021 Mille na své instagramové stránce oznámil, že jejich nové album vyjde v létě 2022. 4. února 2022 kapela vydala titulní skladbu z alba Hate Über Alles jako první singl a ve stejný den oznámila, že album vyjde 3. června. 8. dubna 2022 byl zveřejněn videoklip k druhému singlu z alba, "Strongest of the Strong".


Odkaz

Hudební styl Kreator je podobný stylu jejich krajanů Destruction, Sodom a Tankard, ale je obvykle složitější a od alba Violent Revolution (2001) i melodičtější. Spolu s těmito třemi kapelami je Kreator označován za jednu z "velké čtyřky" teutonského thrash metalu a často je mu připisován podíl na průkopnictví death metalu a black metalu, protože obsahuje několik prvků toho, co se mělo stát těmito žánry. Styl kapely se v průběhu let několikrát změnil, od speed metalového zvuku inspirovaného kapelou Venom, přes pozdější přechod k thrash metalu, až po období přechodu od thrashe k industrial metalu a gothic metalu v průběhu 90. let. Počátkem roku 2000 se vrátili ke svému klasickému thrashovému zvuku, který přetrval až do současnosti.

Kreator byli ovlivněni různými hudebními směry, například temnými postpunkovými kapelami jako Siouxsie and the Banshees, hardcore punkovými kapelami jako Bad Religion, D.R.I., The Exploited, GBH a Raw Power, a hardrockovými a heavymetalovými kapelami 70. a 80. let včetně Accept, Bathory, Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest, Kiss, Mercyful Fate, Metallica, Motörhead, Possessed, Raven, Rush, Slayer a Venom.

Na prvním demu Blitzkrieg byl styl kapely ještě více NWOBHM-heavy a orientovaný na speed metal, zatímco na následujícím End of the World už převzal otěže thrash. Debutové album Endless Pain je stále ovlivněno Slayer a je považováno za milník thrash metalu a zdroj inspirace pro řadu death a black metalových formací. Podle Petrozzy chtěl producent Horst Müller mít Kreator za black metalovou kapelu, protože krátce předtím produkoval německé kolegy Sodom. Zpěv proto smíchal s obrovským množstvím efektů a bohužel se mu to vymstilo. Na debutovém albu nebyly texty otištěny, protože podle Petrozzy opravdu nebyly dobré.

Na následujícím albu Pleasure to Kill nebyly texty také otištěny, protože by s jejich vydáním v USA mohly být potíže kvůli jejich brutalitě. Texty však nebyly klišovitou brutalitou, Kreator nepatřili k těm kapelám, které hlasitě propagují brutalitu. Násilí zpracované v textech mělo reálné pozadí, skutečné násilí, tedy zločiny, mučení a další věci, které se skutečně dějí. Petrozza uvedl, že kapela nemá nic společného s oslavou násilí a že nechce, aby texty kapely byly chápány jako oslava násilí. Prohlásil ale, že thrash metal je nesporně nejbrutálnějším hudebním žánrem a že brutální texty se k tomuto druhu hudby hodí nejlépe; přinejmenším lépe než texty typu mír a dobro. Mezi hlavní vlivy alba Pleasure to Kill patřily skladby "Hell Awaits" od Slayer a "Seven Churches" od Possessed. Album produkoval Harris Johns (mj. Helloween, Voivod) a je považováno za klasiku thrash metalu.

Postupem času Petrozza změnil texty více sociálně kritickým směrem, protože se mu podle vlastního vyjádření už nechtělo zpívat o jízdě na mrtvolách a tak. Například skladba "Europe After the Rain" se zabývá problémem organizovaného pravicového extremismu a na albu Enemy of God některé texty odkazují na teroristické útoky z 11. září 2001. Na albu Gods of Violence je proti homofobii v metalu namířena zejména píseň "Side by Side".

V devadesátých letech se mnozí metalisté rozčilovali, jak se thrashmetalová kapela vůbec může odvážit připustit nové vlivy; krátce nato přišly kapely jako Machine Head a Sepultura, které udělaly něco podobného a místy používaly stejné samply. Po návratu Ventora do kapely a příchodu Tommyho Vetterliho vznikla hudebně ambiciózní, ale opět polarizující alba Outcas a Endorama; Christian "Speesy" Giesler označil Vetterliho za výjimečného kytaristu: "... ale možná nám vtiskl svou pečeť až příliš. Jednou jsem se ho zeptal, jestli by se přidal ke Kreator, nebo jestli bychom se přidali k nové verzi Coroner. Na odpověď čekám dodnes."