V pátek 13. února roku 1970 byli v jediném okamžiku odsunuti stranou všichni adepti, kteří si brousili zuby na poctu první heavy metalové skupiny. Ten den vychází eponymní debutové album britské skupiny Black Sabbath. Už 4. června získalo v Americe zlatou desku a v britské Top 10 se drželo několik měsíců. Tím přípěvek Sabbatů neskončil, v září stejného roku přerušili turné a za pouhé dva dny natočili monumentální a své nejprodávanější druhé album Paranoid. Skladby jako "War Pigs", "Paranoid" a "Iron Man" předznamenaly vývoj nejen Black Sabbath, ale hudby obecně. Tříminutový singl "Paranoid", který byl napsán za kratší dobu, než trvá vlastní nahrávka, vyhoupl jejich druhé album na první místo britské hitparády a v Americe na číslo osm.
Birminghamská skupina Black Sabbath si vyvinula obzvláště těžký zvuk částečně díky pracovnímu úrazu, který kytarista Tony Iommi utrpěl před založením kapely. Iommi, neschopen normálně hrát, musel svou kytaru podladit pro snazší prstoklad a spoléhat se na power akordy s jejich relativně jednoduchým prstokladem. A ponuré, industriální, dělnické prostředí Birminghamu, výrobního města plného hlučných továren a kovovýroby, se samo o sobě zasloužilo o ovlivnění těžkého, dunivého, kovového zvuku Black Sabbath a zvuku heavy metalu obecně.
Deep Purple v prvních letech své existence nejprve kolísali mezi jednotlivými styly, ale zpěvák Ian Gillan a kytarista Ritchie Blackmore přivedli kapelu blíže k rozvíjejícímu se heavy metalovému zvuku a v roce 1970 zabodovali s vynikajícím albem In Rock. Také tři další britské kapely vydali toho roku svá debutová alba, která se nesla v duchu rodícího se heavy metalu. Uriah Heep vydali album Very 'eavy… Very 'umble, UFO album UFO 1 a Black Widow vypustili nahrávku Sacrifice.
I když se jejich styl obyčejně za heavy metal nepovažuje, Wishbone Ash zavedli do praxe styl dvou kytar, rytmické a sólové, čímž inspirovali mnohé budoucí metalové kapely. Okultní tematika a obrazotvornost kapel Black Sabbath, Uriah Heep a Black Widow měly na žánr rovněž podstatný vliv. Led Zeppelin začali klást důraz na podobné prvky od svého čtvrtého alba vydaného roku 1971. Mezi inspirativní kapely patří bezesporu také vlivná velšská kapela Budgie, která přenesla nový metalový zvuk do kontextu power tria a vytvořila jednu z nejtěžších hudebních formací té doby.
Na druhém břehu Atlantiku určovali kurz Grand Funk Railroad. Komerčně nejúspěšnější americká 'heavymetalová' kapela od roku 1970 až do svého rozpadu roku 1976 uvedla do praxe nový výraz, který byl v sedmdesátých letech synonymem úspěchu - soustavné koncertování. Také texasští Bloodrock vydali v březnu 1970 své eponymní debutové album, kolekci těžkých kytarových riffů, chraplavého stylu vokálů a sadistických a makabrózních textů. V říjnu pak debutovou nahrávku následovalo druhé album Bloodrock 2.
V USA se na začátku sedmdesátých let objevily i další vlivné skupiny ztotožňované s metalem, například Sir Lord Baltimore (Kingdom Come, 1970), Blue Öyster Cult (Blue Öyster Cult, 1972), Aerosmith (Aerosmith, 1973) a Kiss (Kiss, 1974). Debutové album skupiny Sir Lord Baltimore z roku 1970 a první alba skupiny Humble Pie, které si vydali sami, patřily mezi první nahrávky, které byly v tisku označena jako 'heavy metal'. V recenzi časopisu Rolling Stone z roku 1970 bylo toto spojení použito na první album As Safe As Yesterday Is od Humble Pie (vyšlo už v létě 1969).
Skupinu Kiss v té době zatím ještě neprovázelo šílenství fanoušku z druhé poloviny let sedmdesátých. I přes publicitu a koncertní turné se prvního alba nazvaného jednoduše Kiss prodalo jen 75 000 nosičů. Skupina spolu s vydavatelstvím Casablanca Records, které album produkovalo, rychle ztrácely své investice. Rozhodly se proto zkusit nahrát druhé album. Členové skupiny odletěli do Los Angeles do nahrávacího studia, aby se zde pokusili odčinit komerční neúspěch prvního alba. Album Hotter Than Hell vyšlo 22. října 1974. Dostalo se jen na stou příčku žebříčku a jen skladba "Let Me Go, Rock 'n' Roll" se hrála v hitparádách. Jakmile toto album vypadlo z žebříčku, skupina se rozhodla pro zrušení probíhajícího koncertního turné a načatého nahrávaní třetího alba.
Různé menší skupiny z USA, Británie a kontinentální Evropy, včetně Bang, Josefus, Leaf Hound, Primeval, Hard Stuff, Truth and Janey, Dust, JPT Scare Band, Frijid Pink, Cactus, May Blitz, Captain Beyond, Toad, Granicus, Iron Claw a Yesterday's Children, ačkoli byly mimo svou scénu méně známé, měly také velký vliv na vznikající metalové hnutí.
V Západním Německu debutovala roku 1972 albem Lonesome Crow jedna z nejstarších heavy metalových smeček (vznikla už v roce 1965), kapela Scorpions. O rok dříve, než na trh vstoupil debut Scorpions se na německé scéně poprvé objevuje jméno další budoucí německé legendy, skupiny Accept se zpěvákem Udo Dirkschneiderem (vznikla přejmenováním skupiny Band X, kterou založili Wagener a Dirkschneider už v roce 1968). Na výraznější úspěch si ale muzikanti ze Solingenu museli počkat až do druhé poloviny sedmdesátých let.
Tyto kapely si získaly přízeň publika neustálým koncertováním a svým stále se zlepšujícím šoumenstvím. Spornou otázkou zůstává, jestli tvorbu těchto a dalších průkopnických kapel možno považovat vskutku za heavy metal nebo prostě jenom za hard rock. Ty, mající blíže k bluesovým kořenům či zakládající si na melodice v současnosti většinou spadají do druhé kategorie. Vynikajícím příkladem jsou AC/DC (vznikli v roce 1973), kteří debutovali roku 1975 albem High Voltage. Encyklopedie Rolling Stone z roku 1983 píše o australské heavymetalové kapele AC/DC, nicméně rockový historik Clinton Walker tvrdí, že nazývat AC/DC heavymetalovou kapelou bylo nepřesné v létech sedmdesátých a nic se na tom nezměnilo ani v současnosti. Podle něj jsou rokenrolovou kapelou, která zkrátka hraje tak tvrdě, jak se to vyžaduje v metalu. Nejedná se tu pouze o otázku definicí, ale rovněž o to, že je třeba jasně rozlišovat mezi samotným stylem, a tím, k čemu se hlásí fanoušci. Ian Christe píše jak se Ozzy Osbourne stal mluvčím šílenosti rockových hvězd a získal naprostou oddanost heavymetalových zatracenců.
Britská kapela Judas Priest, debutující v roce 1974 albem Rocka Rolla, je po Black Sabbath další kapelou, kterou je třeba brát do úvahy jako čistě heavy metalovou záležitost. I když debutové album přece jenom není ryze 'prístovská' záležitost. Ian Christe o tom píše: „Black Sabbath nabídli posluchačům něco víc než tři akordy a dobrou show – ale jejich obecenstvo chtělo pátrat dál po zvucích s podobným účinkem. V polovině 70. let bylo možno metalovou estetiku vystopovat jako bájnou bestii v náladové base a složitých zdvojených kytarách Thin Lizzy, v jevištní stylizaci Alice Cooper, v excelující kytaře a pompézních vokálech Queen a hřmotných středověkých námětech Rainbow. Potom ale, následujíce Sabbath, vyrazili z Birminghamu Judas Priest, aby tato rozličná nejsvětlejší místa hardrockové zvukové palety spojili a zesílili. Poprvé se z heavy metalu stal žánr sám o sobě.“
Navzdory tomu, že se ani jedno album Judas Priest až do 80. let nedostalo do žebříčku 40 nejlepších alb v USA, bývá kapela pokládána za následovníka sabbathovského heavy metalu. Používajíc dvě kytary, prudká tempa a zřetelnější kovový zvuk bez bluesových vlivů, vytvořili standard, kterým se řídilo nesčetné množství budoucích skupin.
Heavy metal sice získával stále větší popularitu, ale kritici tuto muziku neměli příliš v lásce. Nelíbilo se jim, že heavy metal převzal ze šoubyznysu různé obchodnické triky (vizuální stránka projevu apod.), ale největší námitky měli především k bezmyšlenkovitosti hudebního a textového pojímaní. V recenzi alba Black Sabbath, jež napsal počátkem 70. let přední hudební kritik Robert Christgau, se metal popisuje jako „pochmurný a dekadentní… nedůvtipné, nestydaté ožebračování.“
V Československu je nejvýznamější událostí první poloviny sedmdesátých let zřejmě vydaní jednoho z nejlepších rockových alb československé historie, kterým je Kuře v hodinkách od pražské skupiny Flamengo. Tomu, že album v této době vůbec vyšlo zřejmě hodně napomohly texty Josefa Kainara.
Normalizační doba jinak tvrdé rockové hudbě nepřála, na profesionální scéně stojí za pozornost snad jenom začátek kariéry Jirky Schelingera u skupiny Faraon (s Karlem Šípem a Jaroslavem Uhlířem). S tou natočil roku 1972 svůj první velký hit, píseň "Holubí dům" od skladatelů Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka a několik dalších singlů. V roce 1973 pak přešel do skupiny Františka Ringo Čecha. Dle vyjádření Františka Ringo Čecha účelem jeho přibrání bylo přitvrzení zvuku kapely. Společně pak nahrávají první nový hit "Švihák lázeňský".
I přes nepřízeň doby se tvrdý rock v našich zemích vyvíjel dál, i když až na vyjímky pouze na tanečních zábavách, kde byly stále víc vyžadovány skladby od průkopníků stylu jako byli Black Sabbath, Uriah Heep, Led Zeppelin nebo Deep Purple. Po celých Čechách a Moravě se tak pomalu začaly rodit první amatérské hardrockové formace, jejichž nástup se pak plně projevil v druhé polovině let sedmdesátých. Svoje jméno si začaly tvořit kapely jako Orient (vznikl už v roce 1964), Markýz John (1967), Benefit nebo Víčka. Dres všech těchto kapel oblékal v různých dobách bezpočet později vyhlášených muzikantů, spousta z nich přešla v budoucnu i na profesionální dráhu.
Za zmínku stojí také poměrně známé formace Expanze (s mladým Michalem Pavlíčkem) a Inrou (s Mikolášem Chadimou). Od dříve jmenovaných, muzikantsky ostřílenějších kapel se odlišovali především orientací na vlastní tvorbu.
Zajímavá scéna se rodila zvláště v západních Čechách. Jednou z nejlegendárnějších plzeňských hardrockových kapel byla Regenerace (vznikla v roce 1967 jako The Regeneration). Členy druhé a zároveň poslední sestavy, ve které až do svého rozchodu v roce 1973 skupina hrála, byli Václav Běhavý (kytara, zpěv), Radek Křemenák (baskytara, zpěv) a Jiří Lang (bicí). V dalších letech se Lang proslavil v kapelách Bumerang a Turbo, Běhavý v kapele Odyssea a Křemenák v kapelách Bumerang, M.Efekt či Pumpa.
Další známou kapelou byli The Cathedral, kde kytaru obstarával Olda Říha. Po jeho odchodu na podzim roku 1971 jej vystřídal Richard Kybic (později Turbo) a vznikl Katedrál II, který fungoval asi rok a hrál na svou dobu dost razantní hudbu.Říha ještě v roce 1971 spojil síly s Jiřím 'Dědkem' Šindelářem (basa) a Vladimírem Krampolem (bicí) a založili Mahagon. Po roce ale zamířil do skupiny F.R.Čecha. Opět ho nahradil Kybic a s ním přišei i Lang. Po čase Říha zjišťuje, že může stíhat obě skupiny a Kybic s Langem přechází do Bumerangu. Vrací se i bubeník Krampol. Kapela začíná usilovat o peofesonalizaci a stěhuje se do Prahy. Zde ovšem už jeden Mahagon (jazzrockový) existuje. Říha s Dědkem se spojují s bubeníkem Anatolijem Kohoutem z rozpadlé Sodomovy skupiny a přejímají její název - Katapult.