Roky 1965 - 1969

1960 - 1964

1970 - 1974

1965

1966

1967

1968

1969

Československá scéna

Roky 1965 - 1969

Druhá polovina šedesátých let odstartovala invazi tvrdých rockových nahrávek poté, co nové rockové skupiny, založené v předchozích letech, vyslaly do hudebního světa svá debutová alba. V roce 1965 o sobě poprvé dávají vědět jména jako Golden Earring, The Guess Who, Pretty Things, The Sonics, Them, The Who nebo The Yardbirds. V tomto roce také v německém Hanoveru založil Rudolf Schenker jako školní kapelu pozdější německou heavy metalovou legendu Scorpions, v současnosti nejstarší metalové uskupení. V dalších dvou letech začal počet nových formací rapidně narůstat, a tím se zvyšoval i počet nahrávek s tvrdou hudbou vycházející z amerického blues a psychedelického rocku. Americké blues mělo na první britské rockery velký vliv; kapely jako The Rolling Stones a The Yardbirds nahrály coververze mnoha klasických bluesových skladeb, přičemž často zrychlovaly tempo a nahrazovaly původní akustické kytary elektrickými. Britské bluesově orientované skupiny (a jimi ovlivněné americké formace) při svých hudebních experimentech vytvořily zvuk, který se později stal charakteristickým znakem heavy metalu: základem byl hlasitý, zkreslený kytarový projev, postavený na power akordech. Do širšího povědomí tento styl dostali roku 1964 The Kinks svou písní "You Really Got Me". Významně k němu přispěla také nová generace zesilovačů se zpětnou vazbou. Zatímco blues-rockový styl bicích byl jednoduchý, v heavy metalu se bicí postupně stávaly mohutnějšími, komplexnějšími a hlasitějšími, přičemž elektrické kytary nabývaly stále větší intenzity. Zpěváci měnili techniku, byli stále více závislí na zesilování zvuku a využívali nové stylistické i dramatické postupy. Souběžně s tím se zlepšovala úroveň nahrávací techniky, což umožnilo plnohodnotný záznam této tvrdé muziky.

Spojením blues-rocku a psychedelického rocku v této době vznikla téměř celá původní podstata heavy metalu. Jednou z nejvýznamnějších kapel, které definovaly hranice žánru, bylo rockové trio Cream. Jejich mohutný, hutný zvuk byl kombinací Claptonovy bluesové kytary, silného Bruceova hlasu a jeho dynamické hry na basovou kytaru, doplněné jazzem ovlivněnými rytmy bubeníka Gingera Bakera. O jejich prvních dvou deskách, Fresh Cream (1966) a Disraeli Gears (1967), se říká, že významně ovlivnily celý budoucí žánr. Nemalý vliv na rozvoj metalu mělo také debutové album Are You Experienced (1967) od The Jimi Hendrix Experience. Jimiho kytarovou virtuozitu se později snažili napodobit mnozí metaloví kytaristé a nejúspěšnější šlágr alba, "Purple Haze", je často považován za první heavymetalový hit.

Jestliže se o nástupu kapel na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let mluví jako o 'Nové vlně britského heavy metalu', potom konec šedesátých let představuje první vlnu, tentokrát světovou. Roku 1968 se začal formovat zvuk, který se později stal všeobecně známým jako heavy metal.

V lednu vyšlo debutové album sanfranciské kapely Blue Cheer s názvem Vincebus Eruptum, na němž se objevila coververze známého hitu "Summertime Blues" od Eddieho Cochrana. Ta je obecně považována za jednu z prvních heavymetalových nahrávek. Ještě tentýž měsíc vyšlo album Steppenwolf od stejnojmenné kapely, které obsahovalo píseň "Born to Be Wild", v níž zazněl samotný výraz 'heavy metal'.

V červnu spatřily světlo světa další dvě nahrávky, které se nesmazatelně zapsaly do hudební historie. První z nich byla "Think About It" od The Yardbirds, kde kytarista Jimmy Page představil charakteristický metalový zvuk, jenž se později stal ohromně populárním. Druhou byla sedmnáctiminutová skladba "In-A-Gadda-Da-Vida", zabírající téměř polovinu stejnojmenného alba od Iron Butterfly, které je dodnes jedním z hlavních kandidátů na titul prvního heavymetalového alba vůbec.

V srpnu stanovili Beatles svým singlem "Revolution" nový standard pro zkreslení kytarového zvuku, které se stalo klíčovým prvkem mnoha úspěšných hitů. Kapela Jeff Beck Group, jejímž lídrem byl bývalý kytarista The Yardbirds, vydala své debutové album Truth, plné nejžhavějších, nejostřejších a nejpřímočařejších riffů své doby. Tím připravila půdu pro novou generaci metalových kytaristů.

V říjnu debutovala živou nahrávkou Pageova nová kapela Led Zeppelin a v listopadu vydala velšská formace Love Sculpture album Blues Helping, na němž představila hřmotnou, agresivní verzi Chačaturjanovy skladby "Šavlový tanec". Pozadu nezůstali ani samotní The Beatles – jejich 'Bílé album', které rovněž vyšlo v listopadu, obsahovalo skladbu "Helter Skelter", jež se stala jednou z nejhlučnějších písní, jaké kdy tak významná kapela vydala.

V lednu 1969 vydali Led Zeppelin své stejnojmenné debutové album, které se záhy umístilo na 10. místě v albovém žebříčku týdeníku Billboard. V červenci se konal Atlanta Pop Festival, kde s Led Zeppelin vystupovalo také rockové trio Grand Funk Railroad, inspirované skupinou Cream. Další seskupení, ovlivněné Cream, Leslie West, vydalo v červenci desku Mountain, obsahující tvrdé blues-rockové kytary a vřeštivé vokály. Debutové album Grand Funk Railroad s názvem On Time vyšlo o měsíc později, v srpnu.

Na podzim pak zaznamenala fenomenální úspěch druhá deska Led Zeppelin, nazvaná jednoduše Led Zeppelin II, která se vyšvihlo na první místo hitparád ve Velké Británii i USA a je všeobecně považována za jedno z nejlepších hardrockových alb vůbec. Singl "Whole Lotta Love" se dostal na 4. příčku v žebříčku populární hudby časopisu Billboard.

Za těmito rodícími se hvězdami stála záplava mladých kapel, hvězd budoucnosti, které byly v posledních dvou letech 'šedesátek' buď založeny, nebo vydávaly svá první ohlušující díla. Rodily se Alice Cooper, Black Sabbath, King Crimson, Rush, Sweet, Judas Priest, Thin Lizzy, UFO, Uriah Heep nebo ZZ Top. Metalová revoluce právě začala...




Československá scéna

V druhé polovině šedesátých let se začíná rocková hudba pomalu prosazovat i v našich krajích (myšleno Československo). Po kapele Olympic, která byla založena už v roce 1963, vznikají další významné skupiny. Pro historii hard rocku a později heavy metalu je vhodné zmínit především tři z nich. Už v roce 1965 vznikli The Matadors, o rok později pak na scénu vstupují Flamengo (ve vztahu k tvrdému rocku nás zajímá především jejich pozdější tvorba) a v roce 1967 vznikli Rebels. V roce 1968 se pak objevují i první bigbítová domácí alba. Vedle zřejmě toho nejvýznamnějšího, kterým bylo Želva od Olympicu, to byla stejnojmenná deska od pražských Matadors, Šípková Růženka od Rebels a sampler Beat-line.

Scéna se pomalu rozrůstá i o další převážně rhythm and bluesové skupiny. V Praze nelze opomenout soubory Hells Devils a P-67, a na samém závěru dekády vznikli Yatchmen a zejména Yearning Lorry, původně z Jablonce. Část Yearning Lorry pak vytvořila jednu z prvních opravdu hard rockových formací Perpetuum Mobile, kterou prošli například Slávek Janda nebo pozdější basák Olympicu Milan Broum. Na 1. československém beatovém festivalu (v prosinci 1967 v Lucerně) na sebe upozornili i olomoučtí The Bluesmen, s nimiž zpívala Hana Ulrychová.

K tvrdé scéně má určitý vztah i skupina Primitives Group. Hudebně do tvrdé scény sice úplně nepatřila, jejich doménou byl psychedelický avantgardní rock, jehož byli u nás průkopníky, ovšem jako první u nás používali při živých vystoupeních světelnou šou, kouřové efekty a oheň. 'Ďábelská' podívaná na jejich koncertech předběhla pozdější metalové strašení bezmála o dvě desetiletí.