V pátek 13.února vychází v Anglii album Black Sabbath, přelomový debut legendy Black Sabbath. V roce 2017 se deska umístila na 5. místě v seznamu časopisu Rolling Stone "100 Greatest Metal Albums of All Time (100 největších metalových alb všech dob)". V USA vyšlo 1.června.
18. září tragicky zemřel ve svých 27 letech americký kytarista, zpěvák a skladatel Jimi Hendrix, vůdčí osobnost skupiny The Jimi Hendrix Experience. Přestože jeho kariéra v hlavním proudu trvala pouhé čtyři roky, je všeobecně považován za jednoho z nejvlivnějších rockových kytaristů v historii populární hudby a za jednoho z nejslavnějších hudebníků 20. století. Rock and rollová síň slávy ho popisuje jako pravděpodobně největšího instrumentalistu v historii rockové hudby.
18. září vychází v Anglii album Paranoid, druhá studiová nahrávka legendy Black Sabbath. V roce 2017 se deska umístila na 1. místě v seznamu časopisu Rolling Stone "100 Greatest Metal Albums of All Time (100 největších metalových alb všech dob)". V USA vyšlo 7.1.1971.
Randall Amplifiers je výrobce polovodičových a lampových kytarových zesilovačů. Společnost založil Don Randall po svém odchodu z firmy Fender. V roce 1987 ji prodal a v polovině 90. let ji získala společnost U.S. Music Corporation, dceřinná společnost kanadské firemní skupiny Exertis.
(USA - hard rock, blues rock, glam metal)
(SWE - hard rock, progresivní rock)
(NOR - progresivní rock)
(NSR - progresivní rock, hard rock)
(USA - psychedelický rock, heavy rock)
(GBR - hard rock, blues rock)
(NSR - hard rock, progresivní rock, heavy metal)
(JPN - hard rock, heavy metal)
(GBR - progresivní rock, hard rock, heavy metal)
(NSR - progresivní rock, hard rock, protometal)
(GBR - progresivní rock, hard rock, pop rock)
(GBR - psychedelický rock, hard rock)
(JPN - 1970 - psychedelický rock, protometal)
(GBR - hard rock, blues rock)
(ZAF - hard rock, progresivní rock, protometal)
(GBR - progresivní rock, hard rock)
(GBR - progresivní rock, hard rock)
(CHE - hard rock, psychedelický rock)
(GBR - hard rock, progresivní rock)
Aguaturbia – Volumen 2
Alice Cooper – Easy Action (27.března)
The Amboy Dukes – Marriage on the Rocks/Rock Bottom
Ancient Grease – Woman a Children First
Apollo – Apollo
Argent – Argent
Atomic Rooster – Atomic Roooster
Atomic Rooster - Death Walks Behind You
Attila - Attila
Aunt Mary - Aunt Mary
Birth Control – Birth Control
Black Sabbath - Black Sabbath (13.února v UK, 1.června v USA)
Black Sabbath - Paranoid (18.září)
Black Widow – Sacrifice
Bloodrock – Bloodrock
Bloodrock - Bloodrock 2
Blue Cheer – The Original Human Being
Cactus – Cactus
Caravan – If I Could Do It All Over Again, I'd Do It All Over You
Crow – Crow by Crow
Deep Purple – Deep Purple In Rock (5.června)
Demian (Bubble Puppy) – Demian
Dragonwyck – Dragonwyck
Edgar Broughton Band – Sing Brother Sing
Elias Hulk – Unchained
ELP – Emerson, Lake & Palmer
Euclid – Heavy Equipment
Flower Travellin‘ Band (FTB) – Anywhere
Free – Fire and Watter
Free – Highway
Freedom’s Children – Astra
Fresh Blueberry Pancake - Heavy
Frijid Pink - Frijid Pink
Frijid Pink - Defrosted
Frost - Through the Eyes of Love
Fuse - Fuse
Genesis – Tresspas
Golden Earring – Golden Earring
Gomorrha – Gomorrha
The Guess Who – American Woman
Hairy Chapter - Eyes
Hawkwind - Hawkwind
Haystacks Balboa - Haystacks Balboa
High Tide – High Tide
Horse - Horse
The Human Beast - Volume One
The Human Instinct - Stoned Guitar
International Harvester – Hemat
Iron Butterfly – Metamorphosis (13.srpna)
James Gang – James Gang Rides Again
Jeronimo – Cosmic Blues
Jethro Tull – Benefit
Josefus – Dead Man
Josefus – Josefus
Killing Floor – Out Of Uranus
King Crimson – In the Wake of Poseidon (15.května)
King Crimson – Lizard (10.prosince)
Led Zeppelin – Led Zeppelin III (5.října)
Lincoln Street Exit – Drive It!
Master’s Apprentices – Masterpiece
May Blitz – May Blitz
MC5 – Back in the USA
Mott the Hoople – Mad Shadows
Mountain – Climbing!
November – En ny tid är här...
Omega – Éjszakai országút
Pax – May God and Your Will...
Pretty Things – Parachute
Rhinoceros – Better Times Are Coming
Sir Lord Baltimore – Kingdom Come
Skid Row – Skid
Slade – Play It Load
Spooky Tooth – The Last Puff
Steamhammer – Mountains
Steppenwolf - Steppenwolf 7
Stooges – Fun House
Stray – Stray
T2 – It’ll All Work Out In Boomland
Taste – On the Board
Titanic – Titanic
Trapeze – Medusa
T.Rex – T. Rex
UFO – UFO 1 (4.října)
Uriah Heep – Very ‚eavy… Very ‚umble (13.června)
Warhorse – Warhorse
Warpig – Warpig
The Who – Live at Leeds
Wishbone Ash – Wishbone Ash (4.prosince)
Yes - Time a Word (24.července)
Yesterday’s Children - Yesterday’s Children
Zoot – Just Zoot
Týden před smrtí řešil Jimi dva probíhající soudní procesy, jeden se týkal otcovství a druhý, který měl následující týden projednávat britský nejvyšší soud, se zabýval sporem o nahrávací smlouvu. Trápilo ho také, že se chystal opustit svého manažera Michaela Jefferyho. Hendrix byl unavený a trpěl špatným zdravotním stavem, částečně kvůli silnému vyčerpání způsobenému přepracováním, chronického nedostatku spánku a přetrvávajícímu onemocnění, o němž se předpokládalo, že souvisí s chřipkou. K jeho frustraci přispíval také nedostatek důvěryhodných osobních vztahů, nejistota ohledně budoucnosti a rozčarování z hudebního průmyslu.
Dne 11. září 1970 poskytl poslední rozhovor ve svém apartmá v londýnském hotelu Cumberland, kde hovořil s Keithem Althamem, novinářem časopisu Record Mirror. Během interview potvrdil zprávy, že odchází Billy Cox, baskytarista jeho kapely. Cox, který trpěl silným vyčerpáním a projevovaly se u něj příznaky paranoie, se s Hendrixem vzájemně dohodl, že pozastaví své plány na hudební spolupráci.
Když se Altham Hendrixe zeptal: „Cítíš nějaké nutkání dokázat, že jsi Král kytary?“, Hendrix odpověděl: „Ne, ani se tím nenechávám obtěžovat. Protože se říká spousta věcí o lidech, kteří, kdyby se tím nechali obtěžovat, by tu dnes vůbec nebyli ... Král kytary teď? Páni, to je trochu těžký.“ Altham také naznačil, že Hendrix vymyslel psychedelickou hudbu, čemuž se on zasmál a odpověděl: „Přístup šíleného vědce ... Nemyslím si, že jsem svou hudbou vynalezl psychedelii, je to jen kladení spousty otázek“.
Následujícího dne Hendrixovi zavolala jedna z jeho přítelkyň, Devon Wilsonová, která začala žárlit poté, co se doslechla, že chodí s jinou ženou, Kirsten Neferovou. Neferová vzpomínala: „Slyšela jsem, jak Jimi mluví s Devon... byla naštvaná... dostala záchvat... Jimi řekl: 'Devon, jdi mi z očí'.“
Hendrix měl 13. září vystoupit v Rotterdamu, ale koncert byl spolu s dalšími třemi zrušen kvůli Coxově pracovní neschopnosti. 13. září večer navštívila Kirsten Hendrixe v Cumberlandu. Poté, co ho informovala, že se ten večer bude muset vrátit do práce, ji přesvědčil, aby zavolala svému šéfovi, herci Georgi Lazenbymu, a požádala ho o volno. Lazenby se rozzlobil a křičel do telefonu na Nefer: „Nejsi nic jiného než zasraná fanynka.“ Hendrixe, který to slyšel, tato výměna názorů rozčílila a řekl Nefer: „S tím chlapem už nikdy nechoď na rande.“ Nefer mu vysvětlila, že s Lazenbym strávila šest měsíců prací na filmu a nechce dát výpověď. Hendrix nakonec souhlasil. Nefer s ním strávila noc a ráno odešla.
Většinu časného odpoledne a večera 14. září strávil Jimi diskusemi o svých kariérních plánech s hudebním producentem Alanem Douglasem. V časných ranních hodinách 15. září odjel s Douglasem na londýnské letiště Heathrow, odkud se měl vrátit do New Yorku. V Londýně byla Hendrixova důvěrnice Sharon Lawrenceová, která s ním ten den mluvila. Lawrence se k tomu vyjádřila: „Jimi mě našel, podrobně popsal své tlaky a diskutoval o 'takzvaných přátelích'. Byl nervózní a rozzlobený.“ Řekl jí: „Nemůžu spát. Nemůžu se soustředit, abych napsal nějakou písničku.“ Později odpoledne přijela do Cumberlandu jeho přítelkyně Monika Dannemannová. Poté s Hendrixem odjeli do jejího pokoje v hotelu Samarkand.
Během odpoledne 15. září byl Hendrix požádán svým přítelem Ericem Burdonem, bývalým členem skupiny Animals, zda by se nechtěl zúčastnit jam session v jazzovém klubu Ronnie Scott's s Burdonovou nově založenou skupinou War. Hendrix souhlasil, ale když večer dorazil do klubu, k vystoupení nedošlo zřejmě kvůli jeho drogové dezorientaci. Burdon to komentoval takto: „Jimi přišel dolů a byl úplně mimo. Příliš se kymácel, než aby mohl hrát, tak jsem mu řekl, aby přišel další večer.“ Hendrix se vrátil další večer a vypadal lépe. Publikum bylo jeho vystoupením nadšené a ohromené, a to i přes jeho nezvykle tlumenou hru na kytaru ve skladbách "Tobacco Road" a "Mother Earth". Bylo to naposledy, kdy Hendrix hrál na kytaru na veřejnosti.
Poslední hodiny - Ačkoli jsou podrobnosti Hendrixova posledního dne a smrti nejasné a široce zpochybňované, strávil většinu 17. září v Londýně s Monikou Dannemannovou. Pozdě ráno se probudil v jejím pokoji v hotelu Samarkand. Kolem druhé hodiny odpoledne už seděl na zahradě před hotelem a vychutnával si čaj, zatímco ho fotografovala s jeho oblíbenou kytarou Fender Stratocaster, kterou nazýval "Black Beauty". Podle názoru autora Tonyho Browna Jimi na těchto fotografiích nevypadá nijak zvlášť zdravě. Jeho obličej se zdá být trochu opuchlý a jen na několika málo snímcích se pokouší o úsměv.
Podle Dannemannové odešli ve tři hodiny odpoledne z hotelu do banky. Pokračovali na Kensington Market, kde se Hendrix podepsal jednomu mladému chlapci, koupil si koženou bundu a objednal si boty. Krátce také hovořil se svou bývalou přítelkyní Kathy Etchinghamovou a pozval ji, aby ho ten večer ve 20 hodin navštívila v jeho hotelovém pokoji; ta pozvání odmítla kvůli předchozím závazkům a později přiznala, že toho od té doby lituje.
Hendrix s Dannemannovou se poté vydali na trh se starožitnostmi v Chelsea, kde Hendrix nakoupil další oblečení. Po další zastávce, kde si koupil papír na psaní, který použil k napsání svého posledního textu, odjeli Monika a Hendrix do jeho apartmá v hotelu Cumberland. Cestou potkali Devon Wilsonovou, která šla po King's Road. Hendrix požádal Dannemannovou, aby zastavila auto, aby mohl vystoupit a promluvit si s Devon, která Hendrixe ten večer pozvala na večírek. Dannemannová začala žárlit a během krátkého setkání věnovala Wilsonové chladný pohled. Později Phillip Harvey pozval Dannemannovou a Hendrixe na čaj a ti pozvání přijali. Před příchodem k Harveymu se krátce zastavili v Cumberlandu.
Během pobytu v hotelu Hendrix několikrát telefonoval. Dannemannová uvedla, že volal svému právníkovi Henrymu Steingartenovi a žádal ho, aby našel způsob, jak se vyvázat ze smlouvy s jeho manažerem Mikem Jefferym, a producentovi Eddiemu Kramerovi, kterému zanechal hlasovou zprávu. 17. září Mitch Mitchell uvedl, že Hendrixovi volal do Cumberlandu poté, co ho o to požádal manažer turné Gerry Stickells, který s Hendrixem mluvil jen několik minut předtím. Mitchell uvedl, že během telefonického rozhovoru Hendrix souhlasil, že se k němu kolem půlnoci připojí v klubu Speakeasy na předem domluvenou jam session, které se zúčastnil i Sly Stone.
Pozdě odpoledne a večer - Po zastávce v Cumberlandu Hendrix a Dannemannová doprovodili Harveyho do jeho bytu, kam dorazili kolem půl šesté. Kouřili hašiš a popíjeli čaj a víno s Harveym a jeho dvěma společnicemi, přičemž probírali své individuální kariéry. Dannemannová, která se zřejmě cítila vynechaná z konverzace a žárlila na pozornost, kterou Hendrix věnoval Harveyho kamarádkám, se viditelně rozčílila a vyrazila z bytu. Hendrix ji následoval a došlo mezi nimi k hádce, během níž Dannemannová údajně křičela. Harvey, který se obával, že hluk přitáhne nežádoucí pozornost policie, je požádal, aby se ztišili.
Harvey, který o incidentu mlčel z úcty ke svému otci, anglickému šlechtici Arthuru Vere Harveymu, vydal po otcově smrti v roce 1994 čestné prohlášení, ve kterém tvrdí, že měl mírné obavy o Hendrixovu bezpečnost a obával se, že by se Dannemannová mohla uchýlit k vážnému fyzickému násilí. Podle Harveyho slovně napadala Hendrixe tím nejurážlivějším možným způsobem.
Přibližně po 30 minutách Hendrix znovu vstoupil do bytu, omluvil se za výbuch a ve 22:40 s Dannemannovou odešel. Dannemannová uvedla, že jim pak ve svém bytě kolem 23:00 připravila jídlo a s Hendrixem se podělila o láhev vína. Po návratu do bytu se Hendrix vykoupal a pak napsal báseň "Příběh života".
Brzy ráno - V pátek 18. září přibližně v 1:45 ráno odvezla Dannemannová Hendrixe na večírek, na který ho Wilson pozval dříve toho dne a který pořádal Hendrixův známý a obchodní partner Pete Kameron. Na večírku si Hendrix stěžoval Kameronovi na obchodní problémy, snědl nějaké jídlo a vzal si nejméně jednu tabletu amfetaminu.
Přibližně o 30 minut později zazvonila Dannemannová na interkom v bytě a ptala se po Hendrixovi. Další host, Stella Douglasová, ji požádala, aby přijela později. Podle hostující Angie Burdonové, bývalé manželky Erica Burdona ze skupiny Animals, když se Dannemannová asi po 15 minutách vrátila, Douglasová k ní byla asertivní až nezdvořilá. Dannemannová se dožadovala, aby mohla mluvit s Hendrixem. Burdon si vzpomněl: „Hendrix se rozčílil, protože ho nenechala na pokoji.“ Podle Burdona ostatní hosté na večírku křičeli z oken na Dannemannovou a žádali ji, aby odešla. Hendrix nakonec ustoupil a s Dannemannovou si promluvil. Kolem třetí hodiny ráno pak večírek nečekaně opustil.
Monika Dannemannová, jediná očitá svědkyně Hendrixových posledních hodin uvedla, že někdy po třetí hodině ráno, když přišli do jejího suterénního bytu, jim připravila dva sendviče s tuňákem. Kolem čtvrté hodiny ranní ji Hendrix, který se potýkal s nespavostí po požití amfetaminu o několik hodin dříve, požádal o prášky na spaní. Později uvedla, že jeho žádost odmítla v naději, že usne přirozeně. Také uvedla, že si někdy kolem šesté hodiny ráno, kdy byl Hendrix stále vzhůru, tajně vzala tabletu na spaní. Probudila se někdy mezi 10:00 a 10:20 a zjistila, že normálně spí v posteli vedle ní. Uvedla, že poté odešla koupit cigarety, a když se kolem 11:00 vrátila, našla ho v posteli dýchajícího, i když byl v bezvědomí a nereagoval. V 11:18 zavolala záchranku a ta přijela v 11:27.
Když členové posádky sanitky Reg Jones a John Saua dorazili do Samarkandu, dveře do bytu byly dokořán, v bytě hořel plyn, záclony byly zatažené a byla tam tma. Posádka několikrát volala, ale poté, co nedostala žádnou odpověď, vstoupila dovnitř a našla Hendrixe samotného v posteli. Dannemannová nebyla nikde k nalezení. Jones vypovídal: „No, museli jsme zavolat policii, měli jsme jen Hendrixe a prázdný byt, tak John vyběhl nahoru, zavolal vysílačkou a přinesl odsávačku. Bylo to strašné. Byl celý od zvratků. Byly toho tuny po celém polštáři - černé a hnědé to bylo. Měl úplně ucpané dýchací cesty až dolů ... Nahmatali jsme mu puls ... ukázalo se světlo v jeho očích. Ale vůbec nereagoval.“ V 11:30 dopoledne odpověděli policisté Ian Smith a Tom Keene na volání o policejní asistenci z dispečinku záchranky, což Jones komentoval: „Všichni jsme byli v pořádku. Jakmile policie dorazila, což se zdálo být jako chvilka, odvezli jsme ho do nemocnice, jak nejrychleji jsme mohli.“
Posádka sanitky vyjela z hotelu přibližně v 11:35, aby odvezla Hendrixe do nemocnice St. Mary Abbots, kam dorazila v 11:45. Lékařský registrátor Martin Seifert uvedl: „Jimiho odvezli na resuscitační pokoj. Byl připojen na monitor, ale ten [EKG stopa] byl plochý. Zkoušel jsem masáž srdce, ale nemělo to smysl, byl mrtvý.“ Podle Seiferta trval pokus o Hendrixovu resuscitaci jen několik minut. Chirurgický registrátor John Bannister to komentoval takto: „Byl studený a modrý. Měl všechny parametry někoho, kdo je už nějakou dobu mrtvý. Pracovali jsme na něm asi půl hodiny, aniž by vůbec reagoval.“ Bannister prohlásil Hendrixe za mrtvého v pátek 18. září 1970 ve 12:45: „Při příjmu byl zjevně mrtvý. Neměl puls, netlouklo mu srdce a pokus o resuscitaci byl pouhou formalitou.“
Reakce médií - Během dopoledne 18. září dorazil Eric Burdon do Samarkandu o něco dříve než posádka sanitky a zjistil, že Hendrix je již mrtvý. Burdon se okamžitě začal obávat, že policie najde v bytě drogy, a když sbíral usvědčující důkazy, našel báseň "Příběh života", kterou Hendrix napsal o několik hodin dříve. Burdon, který uvedl, že s Hendrixem dříve diskutoval o sebevraždě a smrti, předpokládal, že báseň je dopis na rozloučenou. Na základě této domněnky se vyjádřil pro tisk ohledně svého přesvědčení, že Hendrix spáchal sebevraždu, které později odvolal: „Učinil jsem nepravdivé prohlášení... Jednoduše jsem nepochopil, jaká je situace. Špatně jsem si ten vzkaz přečetl ... Myslel jsem si, že je to rozloučení.“ Dannemannová uvedla, že jí Hendrix řekl: „Chci, aby sis tuhle báseň navždy uchovala a nechci, abys zapomněla na nic z toho, co je tam napsáno. Je to příběh o tobě a o mně.“
Krátce poté, co Bannister prohlásil Hendrixe za mrtvého, mluvčí nemocnice sdělil tisku: „Nevíme, kde, jak a proč zemřel, ale zemřel na předávkování.“ Ještě téhož večera otiskly mnohé noviny v Londýně a New Yorku senzační titulky, které využívaly popis smrti z předávkování.
Hendrixův manažer pro styk s veřejností Les Perrin poskytl krátce po oznámení nemocnice rozhovor nizozemskému rádiu: „Vím jen to, že tělo pana Hendrixe bylo dnes v 11:45 převezeno do nemocnice St. Mary Abbots v londýnském Kensingtonu a při příjezdu bylo konstatováno jeho úmrtí. Jimi Hendrix, považovaný miliony lidí za jednoho z nejtalentovanějších a nejoriginálnějších interpretů moderní rockové hudby, je mrtev.“ Téhož dne večer ho deník The New York Times popsal jako geniálního černošského hudebníka, kytaristu, zpěváka a skladatele s brilantní dramatickou silou, který promlouval v tak velkých gestech, jaká si jen dokázal představit a vytvořit.
Dne 19. září Dannemannová hovořila s novinářem německého bulvárního deníku Bild. Během rozhovoru, který byl zveřejněn 24. září, prohlásila: „Milovala jsem ho a Jimi miloval mě. Už jsme byli zasnoubeni ... Já bych pak navrhoval obaly na jeho desky ... Nemohl spát. Tak jsem mu dala prášky.“ 20. září reportér listu The Daily Telegraph udělal rozhovor s jejímm bratrem Klausem-Peterem Dannemannem, který uvedl: „Hendrix si vzal devět tablet na spaní. Uvedla, že jí Jimi řekl, že se chce den a půl vyspat, než odjede do Ameriky. Řekla mi, že neměl v úmyslu se zabít.“
Post mortem - Pro určení příčiny smrti nařídil koroner Gavin Thurston Hendrixovo tělo pitvat, což 21. září provedl soudní patolog profesor Robert Donald Teare. Teare uvedl, že Hendrix byl dobře živený a svalnatý, a identifikoval čtvrtcentimetrovou jizvu na Hendrixově levém zápěstí. Uvedl, že nebyla zjištěna žádná stigmata [nitrožilní] drogové závislosti. Jakmile se tyto stopy v kůži jednou objeví, nikdy nezmizí. V tomto případě tam však žádné stopy nebyly.
Ačkoli Teare poznamenal, že pravá strana Hendrixova srdce byla široce rozšířená, nenašel žádné známky onemocnění srdečních chlopní. Objevil částečně zhroucenou levou plíci a 400 ml tekutiny v Hendrixově hrudníku. Obě plíce byly překrvené a v menších průduškách byly nalezeny zvratky. Podle Teareho Hendrixův žaludek obsahoval částečně natrávené jídlo, v němž bylo možné rozeznat rýži. Teare dospěl k závěru, že Hendrixovy ledviny jsou zdravé a játra jsou překrvená. Jeho močový měchýř byl z poloviny naplněn čirou močí. Uvedl, že obsah alkoholu v Hendrixově krvi byl 100 mg na 100 ml, což je dost na to, aby neprošel dechovou zkouškou, ekvivalent asi čtyř půllitrů piva. Teare uvedl, že analýza Hendrixovy krve odhalila směs barbiturátů odpovídající barbiturátům Vesparax a odhadl, že koncentrace drog odpovídá požití 1,8 g barbiturátů, 20 mg amfetaminu a 20 mg konopí. Teare uvedl jako příčinu smrti vdechnutí zvratků v důsledku intoxikace barbituráty. Čas Hendrixovy smrti se nepokusil určit.
Thurston zahájil 23. září vyšetřování a 28. září dospěl k závěru, že Hendrix vdechl vlastní zvratky a zemřel na udušení při intoxikaci barbituráty. S odvoláním na nedostatečné důkazy zaznamenal otevřený verdikt: „Příčinou smrti bylo jednoznačně vdechnutí zvratků v důsledku intoxikace barbituráty, ale neexistují žádné důkazy o úmyslu spáchat sebevraždu ... Pokud nelze odpovědět na otázku úmyslu, je na místě konstatovat příčinu smrti a ponechat ji jako otevřenou otázku.“ Dannemannová později uvedla, že Hendrix užil devět tablet Vesparaxu na spaní. Devět tablet silného sedativa, které se mělo užívat v polovičních dávkách, představovalo osmnáctinásobek doporučeného množství.
Poté, co Desmond Henley Hendrixovo tělo nabalzamoval, bylo 29. září letecky přepraveno do Seattlu ve státě Washington. 1. října byl po bohoslužbě v baptistickém kostele Dunlap pohřben na hřbitově Greenwood Cemetery v Rentonu ve státě Washington, kde se nachází hrob jeho matky. Hendrixova rodina a přátelé cestovali ve 24 limuzínách. Pohřbu se zúčastnilo více než dvě stě lidí, včetně několika významných hudebníků, jako byli původní členové skupiny Jimi Hendrix Experience Mitch Mitchell a Noel Redding, dále Miles Davis, John Hammond a Johnny Winter.
Nesrovnalosti a vyšetřování Scotland Yardu - Tony Brown, autor knihy Jimi Hendrix: The Final Days (1997) byl s Dannemannovou v pravidelném kontaktu od roku 1980 až do její smrti v roce 1996. Několikrát ji navštívil a mnohokrát s ní hovořil po telefonu. Brzy poté, co ji kontaktoval, dospěl Brown k závěru, že její výpověď o událostech Hendrixových posledních dnů se mění od jednoho rozhovoru k druhému. Ve dnech následujících po Hendrixově smrti podala dvě výrazně odlišné výpovědi o ránu 18. září.
Přibližně ve čtyři hodiny odpoledne 18. září sdělila Dannemannová policejnímu seržantovi Johnu Shawovi: „Šli jsme spát kolem sedmé hodiny ranní. Když jsem se v jedenáct hodin probudila, měl obličej celý od zvratků a hlučně dýchal. Poslala jsem pro sanitku a odvezli ho do nemocnice. Také jsem si všimla, že mi chybí deset tablet na spaní.“ Ve výpovědi, kterou poskytla P. Weyellovi z úřadu koronera 24. září, uvedla: „Udělala jsem sendvič a povídali jsme si asi do sedmi hodin ráno, pak řekl, že chce jít spát. Vzal si nějaké tablety a šli jsme spát. Probudila jsem se asi v 11:00 a viděla jsem, že Jimiho obličej je pokrytý zvratky. Snažil jsem se ho vzbudit, ale nešlo to. Zavolal jsem záchranku a ta ho odvezla do nemocnice v Kensingtonu ... Než jsem s ním odjela do nemocnice, zkontroloval jsem své zásoby tablet na spaní Vesparax a zjistila jsem, že devět z nich chybí...“
V původní výpovědi Dannemannová uvedla, že se 18. září probudila v 11:00. Při vyšetřování uvedla, že se probudila v 10:20. V průběhu vyšetřování se však probudila až v 10:00 (V roce 1971 napsala rukopis, v němž uvedla, že se probudila v 10:00). V roce 1975 během rozhovoru se spisovatelem Caesarem Glebbeekem Dannemannová uvedla, že se probudila v 9:00. V roce 2005 se Dannemannová probudila v 10:00. V roce 2005 se Dannemannová probudila v 10:00. Podle Burdona mu Dannemannová zavolala, když oknem pronikalo první světlo úsvitu. Stickells uvedl, že mu volali ohledně problému s Hendrixem mezi osmou a devátou hodinou ranní. Mitchell řekl, že na Hendrixe čekal v klubu Speakeasy, dokud ve čtyři hodiny ráno nezavřeli, a pár hodin po jeho hodinu a půl dlouhé cestě domů mu zavolal Stickells, který mu sdělil, že Hendrix zemřel. Ve svých výpovědích na policii a u koronera se Dannemannová nikdy nezmínila o telefonátu s Burdonem.
Přestože Dannemannová tvrdila, že Hendrix byl při umístění do sanitky přibližně v 11:30 naživu a že s ním jela na cestě do nemocnice, posádka sanitky později popřela, že by tam byla. Výpovědi záchranářů, kteří reagovali na volání, potvrzují, že když přijeli v 11:27, našli Hendrixe v bytě samotného, plně oblečeného a zřejmě již mrtvého. Jones to později komentoval: „Hendrix byl v bytě sám: Když jsme přijeli do bytu, dveře byly dokořán, nikde nikdo, jen tělo na posteli.“ Saua uvedl: „Když jsme přijeli do bytu, dveře byly otevřené dokořán, nikde nikdo, jen tělo na posteli. Byl jsem tam jen já, oběť a řidič Reg. Nikdo jiný.“ Burdon uvedl: „Všichni jsme byli v autě. Dannemannová neodjela v sanitce, byla se mnou.“
Podle Jonese Hendrixova střeva a močový měchýř uvolnily část svého obsahu ještě před příjezdem posádky sanitky do Samarkandu. Saua uvedl, že zvratky byly při jejich příjezdu suché, takže použití odsávačky bylo neúčinné. Saua to komentoval: „Když jsme přijeli na místo, byl Hendrix v bezvědomí“. Podle policisty Smithe: „Když jsme Hendrixe přenášeli, plyny z něj ucházely, to se stává, když někdo zemře. Byli tam saniťáci, ale Jimi byl mrtvý. Opravdu pro něj nemohli nic udělat.“
Smith také zpochybňuje tvrzení Dannemannoé, že byla s Hendrixem v bytě i v sanitce: „Ne, vzpomínám si zcela jasně, jak se za posádkou zavřely dveře a Jimi ... nikdo tam nebyl. Kdyby byla v bytě, nikdy by nám nevolali, abychom přijeli ... Ale protože tam nikdo nebyl, byl mrtvý a okolnosti byly trochu zvláštní, podezřelé, zavolali nás vysílačkou... dovnitř. Až později jsem zjistil, že to byl Jimi Hendrix.“
V roce 1992, poté, co provedla rozsáhlou revizi událostí z 18. září 1970, vydala londýnská záchranná služba oficiální prohlášení:„V době příjezdu nebyl v bytě kromě zemřelého nikdo jiný, ani je nikdo jiný nedoprovázel v sanitce do nemocnice St Mary Abbotts.“
V roce 1992 Kathy Etchinghamová zařídila soukromé vyšetřování Hendrixovy smrti, jeho výsledky poskytla britským úřadům a požádala je o obnovení koronerova vyšetřování. Po několikaměsíčním vyšetřování Scotland Yardu, během něhož byli vyslechnuti všichni zainteresovaní účastníci událostí, byli úředníci přesvědčeni, že žádosti bude vyhověno. Vyšetřování se nakonec v roce 1993 ukázalo jako bezvýsledné, když generální prokurátor Sir Nicholas Lyell rozhodl, že pokračování ve vyšetřování by neprospělo veřejnosti, mimo jiné kvůli příliš dlouhé době, která uplynula od Hendrixovy smrti.
Asoka z Malmö vznikla v roce 1970 ze zbytků vynikající skupiny Taste of Blues. Toto zázemí bylo jen tušit, protože Asoka se vydala hardrockovým směrem s hlasitými kytarovými riffy umocněnými hammondovými varhanami a dychtivými bicími. Měli také slušného zpěváka, který nabízel veselé texty (ve švédštině). Některé skladby obsahovaly jakýsi "latinský funk" podobný ranému Santanovi a Kvartetten Som Sprängde. Claes Ericsson a Robban Larsson později natočili dvě alba s jazzrockovou skupinou Lotus.
V roce 1971 vydali jedinou vlastní desku, ale od té doby byla nedávno pro velký zájem znovu vydána nahrávací společností Mellotronen. Povzbuzena reedicí vydala skupina v roce 2007 album s názvem 36 Years Later.
Asoka (1971)
36 Years Later (2007)
Asoka Spelar Allan (2009)
Aunt Mary je jedna z prvních norských progresivních kapel, mnohými považovaná za jednu z nejlepších. Jejich hudba je směsicí těžkých hardrockových melodií, kombinovaných postupem času s jasnými vlivy symfonického žánru.
V roce 1970 podepsali nahrávací smlouvu s dánskou nahrávací společností Polydor Records, která jim umožnila vydání debutového alba Aunt Mary.
Později se skupina s nahrávkami Loaded (1972) a Janus (1973) postupně posunovala směrem k symfonickému progresivnímu rocku. Rozpadla se v roce 1973, ale od roku 1978 se několikrát znovu sešla na příležitostných koncertech. V roce 2019 skupina absolvovala turné po USA.
Bývalý zpěvák skupiny Jan Groth zemřel 27. srpna 2014 ve věku 68 let na rakovinu.
Aunt Mary (1970)
Loaded (1972)
Janus (1973)
Bluesprint (1992)
Blackwater Park byla progresivní rocková kapela (s anglickým zpěvákem), vzešlá z Berlínské undergroundové scény, která ve své hudbě přináší podmanivý, účinný bluesově těžký rockový 'trip' se spoustou řízných kytarových riffů, progresivních aranží Hammondových varhan, melodických těžkých vokálů a psychedelických efektů.
Skupina vydala u společnosti BASF pouze jediné (a jedinečné) album s názvem Dirt Box,, na němž se objevila i coververze písně "For No One" od Beatles. Původně bylo vydáno v roce 1972, reedice pak byla v roce 1990. Název kapely pochází z názvu gotického sídla z prostředí románu Wilkieho Collinse The Woman in White (Žena v bílém).
Mikael Åkerfeldt ze skupiny Opeth po ní pojmenoval jedno z alb své kapely.
Dirt Box (1972)
Bratři Jay (bicí) a Gary Leavittovi (kytara, zpěv) z amerického Maine se spolu s kytaristou a producentem Bobbym Hernem poprvé představili už v roce 1966 jako Cobras s garážovou klasikou, singlem "I Wanna Be Your Lover"/"Instant Heartache", to se ale pouze připravovali na náročnější roli.
To pravé ořechové přišlo až v roce 1970, kdy se oba bratři spolu s kytaristou a zpěvákem Ralphem Mazottou (ex-Lazy Smoke), kytaristou Haroldem Perinem Jr. a basákem Marisem transformovali do tvrdého psychedelického spolku Euclid, podepsali smlouvu s dceřinou společností Boba Thieleho 'Flying Dutchman Amsterdam' a byli jedním z mála rockových titulů vydaných u tohoto labelu.
Bob Herne na producentské židli (tuto roli si později zopakoval i u LP Philosophy Of The World od The Shaggs) pak vytvořil hudební "bad trip" okořeněný efektem zpětného pásku, temně znějícím vokálem a řádně ohulenými kytarami - jejich první a jediné LP Heavy Equipment.
Heavy Equipment (1970)
Fanny Adams byla krátce existující hardrocková superskupina, kterou v polovině roku 1970 založili v Londýně bývalí Australané a Novozélanďané. Kvarteto tvořili Johnny Dick na bicí (ex-Max Merritt and the Meteors, Billy Thorpe and the Aztecs, Doug Parkinson in Focus), Vince Melouney na kytaru (ex-Billy Thorpe and the Aztecs, Vince Maloney Sect, Bee Gees), zpěvák a kytarista Doug Parkinson (ex-Questions, In Focus) a Teddy Toi na baskytaru (ex-Max Merritt and the Meteors, Billy Thorpe and the Aztecs, Little Sammy and the In People). V prosinci se přestěhovali do Austrálie, kde se po několika měsících rozpadli. V červnu 1971 vyšlo jejich jediné eponymní album, které australský muzikolog Ian McFarlane popsal jako dobrodružný, těžký, progresivní blues-rock. Melouneyho skřípavé, mnohovrstevnaté kytarové riffy ve stylu Jimmyho Page držely nahrávku pohromadě.
Kytarista Vince Melouney opustil v roce 1968 po necelých čtyřech letech Bee Gees, získal u MCA Records smlouvu na sólovou desku a chtěl sestavit kapelu inspirovanou hudbou Led Zeppelin. Nejprve oslovil svého bývalého spoluhráče z Billy Thorpe and the Aztecs, novozélanďana Teddyho Toie, který tehdy pracoval v londýnském studiu. Poté požádal Dicka a Parkinsona, aby se přestěhovali z Melbourne; oba byli členy skupiny Doug Parkinson in Focus, která v roce 1969 vyhrála 'Hoadley's Battle of the Sounds'. V této sestavě nahráli debut.
V prosinci 1970 se přesunuli do Austrálie. V lednu vystoupili na popových festivalech Wallacia a Myponga a v červnu téhož roku vydali u MCA Records album Fanny Adams. Produkoval ho sám Melouney a všechny skladby napsali členové společně. McFarlane desku charakterizoval jako těžký, progresivní blues-rock s několika rozvláčnými, příliš dlouhými skladbami (například desetiminutovou "In a Room"), ale díky Melouneyho drsným, vrstevnatým kytarovým riffům ve stylu Jimmyho Page působila jako soudržný celek.
Kapela se rozpadla ještě před vydáním alba kvůli 'vnitřním neshodám, neuváženému chlubení se blížícím úspěchem a vysokým očekáváním publika'. Přispěl k tomu také požár na diskotéce Caesar's Palace v Sydney, který skupinu připravil o vybavení. McFarlane později podotkl: „Příběh Fanny Adams byl jedna z největších katastrof australské rockové hudby. To, co teoreticky znělo jako geniální nápad, se ukázalo jako nešťastná a krátká záležitost pro všechny zúčastněné.“
Parkinson po svém odchodu obnovil In Focus. Melouney během sedmdesátých let působil v řadě skupin, například Cleves, Rockwell T James and the Rhythm Aces a John Paul Young's Allstars. Dick a Toi spolupracovali s Lobbym Loydem a všichni tři byli členy reformovaných Wild Cherries.
V březnu 2023 vydal Gil Mathews z Aztec Music remasterovanou jedenáctiskladbovou verzi Fanny Adams na CD, doplněnou o čtyři bonusové skladby. V té době byl Vince Melouney jediným žijícím členem kapely.
Fanny Adams (1971)
Lucifer's Friend byla německá rocková skupina, kterou v roce 1970 v Hamburku založili kytarista Peter Hesslein, zpěvák John Lawton, baskytarista Dieter Horns, klávesista Peter Hecht a bubeník Joachim Reitenbach. Byla raným vyznavačem heavy metalu a progresivního rocku, i když do své hudby začlenila také prvky jazzu a fusion, zejména na čtvrtém albu Banquet z roku 1974. Kromě heavy metalu je uváděna jako jeden z průkopníků doom metalu – díky těžkému zvuku a temně laděným textům debutu z roku 1971 pomohla definovat oba žánry. V roce 1981 se vrátila ke svým kořenům (i když s větším vlivem speed metalu) s deskou Mean Machine. Tim Baker, zpěvák doom metalové kapely Cirith Ungol v rozhovoru pro Metal Forces uvedl, že Lucifer's Friend ovlivnili zvuk jeho skupiny, a prohlásil: „Opravdu jsme chtěli být jako oni.“
Příběh Lucifer’s Friend začíná v roce 1969, kdy se skupina Stonewall zpěváka Johna Lawtona rozpadla během turné v Západním Německu. Zatímco zbytek kapely se vrátil domů do Británie, Lawton se rozhodl zůstat a seznámil se s Peterem Hessleinem, Dieterem Hornsem, Peterem Hechtem a Joachimem Reitenbachem – členy formace The German Bonds. Společně nahráli v roce 1970 album pod názvem Asterix, ale brzy se přejmenovali na Lucifer's Friend.
V Evropě vycházela jejich raná alba na značce Vertigo Records, zatímco ve Spojených státech je vydávaly menší nezávislé nahrávací společnosti (Billingsgate, Janus, Passport), často s ročním či delším zpožděním oproti Evropě. Navzdory kultovnímu statusu se tak desky skupiny těžko sháněly a komerční úspěch se jí vyhýbal. V roce 1977 konečně podepsala smlouvu s Elektra Records a vydala tři alba s komerčnějším popovým zvukem, ale v té době už zájem o kapelu opadl – tato nahrávky byly ještě méně úspěšné než ty předchozí.
Skupina byla známá častými změnami hudebního stylu a vlivů na jednotlivých albech. Debut z roku 1971 se vyznačoval temnými texty a syrovým kytarovým i varhanním stylem a zněl podobně jako Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin a Black Sabbath. Dodnes patří mezi vyhledávané nahrávky fanoušky raného heavy metalu. Druhá deska Where the Groupies Killed the Blues (1972) se vydala experimentálním směrem progresivního a psychedelického rocku pod vedením Johna O'Briena Dockera. Na třetím albu I'm Just a Rock & Roll Singer (1973) opět změnili směr, tentokrát k přímočařejšímu rockovému zvuku, který tehdy zpopularizovala například Grand Funk Railroad, a v textech reflektovali život na cestách. Banquet (1974) se neslo ve stylu jazz fusion s rozsáhlými, mnohovrstevnatými skladbami, při jejichž nahrávání se připojila třicetičlenná doprovodná kapela. Kratší písně na této desce připomínaly tvorbu skupin Chicago a Traffic. Prvních pět alb – včetně eponymního Asterix – dnes patří k nejvyhledávanějším titulům kapely.
Album Mind Exploding (1976) navázalo na předchozí desku a pokusilo se spojit jazzové prvky z Banquet s garážovým rockem z I'm Just a Rock & Roll Singer. Nebylo však přijato tak dobře jako předchozí nahrávky. V roce 1976 odešel zpěvák John Lawton k Uriah Heep a nahradil ho Ian Cussick. S ním skupina nahrála a v červnu 1977 vydala 7" singl "Old Man Roller" / "Writing on the Wall". Ještě v témže roce ho vystřídal Mike Starrs, bývalý zpěvák skupiny Colosseum II. Na dvou albech bez Lawtona se kapela posunula ke komerčnějšímu zvuku – Good Time Warrior (1978) a Sneak Me In (1980). John Lawton se vrátil na desku Mean Machine (1981), kde se skupina opět přiklonila k heavy metalu, tentokrát v duchu Rainbow a NWOBHM.
Skupina se oficiálně rozpadla v roce 1982, ale o třináct let později, v roce 1994, se John Lawton a Peter Hesslein krátce znovu spojili, aby pod názvem Lucifer's Friend II vydali album Sumo Grip. Klasickou sestavu nahradili Curt Cress, Andreas Dicke, Jogi Wichmann a Udo Dahmen. Po vydání alba se formace opět rozpadla.
Ačkoli John Lawton prohlásil, že kapela nemá v plánu znovu nahrávat nebo vystupovat naživo, v srpnu 2014 na svých webových stránkách oznámil, že se původní sestava dá dohromady a odehraje několik koncertů v roce 2015, včetně červnového Sweden Rock Festivalu – téměř 40 let po svém posledním společném vystoupení. Poté vydali kompilační album Awakening, které obsahovalo i čtyři nové skladby. Zesnulého Joachima 'Addiho' Reitenbacha nahradil Stephan Eggert. Původní klávesista Peter Hecht se reunionu odmítl zúčastnit, a tak klávesové party na novém albu nahrál kytarista Peter Hesslein. Na koncertech v letech 2015 a 2016 pak na klávesy hrál Jogi Wichmann, který se podílel na Sumo Grip.
Následně vydali Lucifer's Friend další dvě alba – Too Late to Hate (2016) a Black Moon (2019). V prosinci 2020 zemřel baskytarista Dieter Horns a v červnu 2021 odešel i John Lawton, čímž kapela fakticky ukončila činnost. Píseň "Ride in the Sky" zazněla v bulharském filmu Love.net, kde Lawton ztvárnil člena fiktivní kapely Tabloid.
Lucifer's Friend (1971)
Where the Groupies Killed the Blues (1972)
I'm Just a Rock 'n' Roll Singer (1973)
Banquet (1974)
Mind Exploding (1976)
Good Time Warrior (1978)
Sneak Me In (1980)
Mean Machine (1981)
Sumogrip (1994, jako Lucifer's Friend II)
Too Late To Hate (2016)
Black Moon (2019)
Murasaki je japonská hardrocková/heavy metalová skupina z Okinawy, která vznikla v roce 1970. Název kapely v překladu znamená 'Purple', což je pocta skupině Deep Purple, která měla na kapelu největší vliv. V 70. letech kapela vydala dvě alba, na kterých se mísí hard rock a raný heavy metal. Obě tato alba dosáhla v Japonsku rekordních prodejů v době, kdy rocková hudba v zemi teprve začínala získávat na popularitě.
Skupina se rozpadla v roce 1978 a poté příležitostně pořádala reunionové koncerty (1983, 1992, 1994, 1997, 1998, 2000). V roce 2007 se Murasaki reformovali a přizpůsobili svůj zvuk těžšímu a metalovějšímu zaměření. V roce 2010 vydali album Purplessence, první od alba Impact z roku 1976. To bylo v následujících letech následováno dalšími dvěma studiovými alby - Quasar (2016) a Timeless (2023).
Murasaki (1976)
Impact (1977)
Purplessence (2010)
Quasar (2016)
Timeless (2023)
Necromandus je anglická rocková kapela pocházející z Egremontu v hrabství Cumberland. V roce 1972 si ji všiml Tony Iommi z Black Sabbath, který se následně stal jejím manažerem. Skupina nahrála v roce 1973 album Orexis of Death, ale krátce nato se rozpadla a deska nebyla oficiálně vydána až do roku 1999.
Kořeny Necromandus sahají do roku 1968, kdy se rozpadly dvě skupiny ze západní Cumbrie, Jug a Heaven. Někteří z jejich členů – Barry 'Baz' Dunnery (sólová kytara), Dennis McCarten (baskytara), Frank Hall (bicí) a zpěvák Bill Branch – založili novou těžce progresivní blues-rockovou formaci, kterou nejprve pojmenovali Hot Spring Water, poté se krátce přejmenovali na Taurus. Po výzvě v rozhlasovém pořadu, kde žádali posluchače o návrhy na nový název, se kapela nakonec ustálila na Necromandus.
V roce 1972, po rozsáhlém koncertování a neúspěšném pokusu o vydání desky, zaujali členové skupiny kytaristu Black Sabbath Tonyho Iommiho, který se rozhodl je podporovat. Počátkem roku 1973 nahráli pod jeho vedením v londýnském studiu Morgan album Orexis of Death, přičemž Iommi přidal několik kytarových partů do titulní skladby. Skupina podepsala smlouvu s vydavatelstvím Vertigo a začala předskakovat Black Sabbath i skupině Badger Tonyho Kaye.
Krátce poté ale Barry Dunnery kapelu opustil, což vedlo k odložení vydání alba u Vertiga. Navzdory tomu si Necromandus získali respekt a podporu hudební scény. Ozzy Osbourne dokonce zvažoval, že by kytaristu, baskytaristu a bubeníka Necromandus přizval do svého projektu Blizzard of Ozz. Dennis McCarten, Barry Dunnery a Frank Hall se v roce 1977 skutečně krátce stali součástí této formace, avšak projekt se v té době neuskutečnil.
Po rozpadu Necromandus založili Dunnery a Hall coververzní kapelu Nerves, z níž Dunnery v roce 1976 odešel do Violinski. Oba později spolupracovali i v britské heavy metalové skupině Hammerhead, i když Dunneryho působení v ní bylo jen krátké.
Jediným žijícím členem původní sestavy Necromandus je Frank Hall. Dennis McCarten zemřel v prosinci 2004 na onemocnění ledvin ve věku 54 let, Barry Dunnery (starší bratr Francise Dunneryho) podlehl rakovině 29. května 2008 ve věku 56 let a Bill Branch zemřel v červnu 1995 ve věku 45 let. V roce 2016 byla skupina reformována s novou sestavou, aby dokončila album založené na nahrávkách z roku 1975. Výsledek byl vydán v roce 2017.
Orexis of Death (1999, nahráno 1973)
Necromandus (2017)
Night Sun byla německá hardrocková a heavy metalová skupina z Mannheimu. Díky náhlým změnám rytmu, kytarovému riffování s varhanami a některým studiovým efektům se kapela vzdálila běžným boogie a rock'n'rollovým postupům. Jejich zvuk se skládal z mnoha prvků, z nichž všechny budou zajímat fanoušky thrashe, stoneru, doomu, power a prog metalu a jejich kořenů ze sedmdesátých let.
Zárodek Night Sun se začal probouzet koncem 60. let v jazzové skupině Take Five, která byla populární v německé oblasti Rýn-Neckar. Právě z ní vznikla počátkem 70. let původně osmičlenná kapela Night Sun Mournin’. V této sestavě byl jediný člen, který se později účastnil nahrávání LP, multiinstrumentalista Knut Rössler. Uvnitř tak velkého ansámblu se záhy projevily různé představy o žánrovém směřování.
Night Sun Mournin’ se rozdělili v červenci 1970. Část muzikantů založila Kin Ping Meh, druhá polovina si ponechala (zkrácený) název Night Sun a po doplnění o nové spoluhráče začala fungovat jako sextet. Po několika obměnách se koncem roku sestava ustálila: Joachim Romeis (trubka, housle), Edmund Seiboth (trubka), Freddie Münster (saxofon, zpěv), Knut Rössler (saxofony, flétna, trombon, klávesy), Walter ‘Jimi’ Kirchgessner (kytara), Ernst Vöster (baskytara) a Uli Staudt (bicí).
Stylově se v té době zaměřili na masivní dechařský sound typu Chicago / Blood, Sweat & Tears. Předskakovali mimo jiné Guru Guru a Uriah Heep. Na jaře roku 1971 opouští kapelu Edmund a Ernst a přichází baskytarista a zpěvák Bruno Schaab. Začíná se formovat silné rockové jádro. Styl se posunuje směrem k hardrocku se silnými vlivy jazzrocku.
Transformace v úderné rockové kvarteto je dokončena v srpnu 1971, kdy odchází poslední 'čistokrevní' dechaři Joachim Romeis a Freddie Münster.
Novou zvukovou předlohou se stali Deep Purple, potažmo Emerson, Lake & Palmer. V květnu 1972 skupina získala smlouvu s vydavatelstvím Polydor (sublabel Zebra). Sestavu na LP Mournin' tvořili: Bruno Schaab (zpěv, baskytara), Walter Kirchgassner (kytara), Knut Rössler (varhany, piano, trumpeta, fagot) a Ulrich Staudt (bicí).
Kirchgassnerovy skladby a způsob hry na kytaru připomínaly Ritchieho Blackmora z Deep Purple a Schaabův zpěv zněl jako křik Roberta Planta z Led Zeppelin. Skupina hrála ranou formu metalu a hard rocku, pro kterou byla charakteristická těžká progresivní instrumentace ve složení sólová kytara, varhany, basa a bicí.
Album produkoval Konrad Plank (mezi jehož producentské zásluhy patří raná tvorba Kraftwerk a Ash Ra Tempel) v hamburském studiu Windrose. Hudba skupiny byla natolik progresivní, že měla jen mírný místní úspěch a po odchodu kytaristy Waltera Kirchgassnera (stihl to ještě v roce 1972) se skupina o rok později rozpadla.
Po zániku kapely se Bruno Schaab nakrátko připojil ke skupině Guru Guru, kde byl jeho přínos pozoruhodný ve skladbě "The Story Of Life". Walter Kirchgassner později přešel ke hře na klasickou hudbu (violoncello) v různých symfonických orchestrech a smyčcových kvartetech.
Mournin' (1972)
Speed, Glue & Shinki bylo japonské psychedelic rockové power trio, které v roce 1970 v Tokiu založili kytarista Shinki Chen a hudební producent Ikuzo Orita. Původně hráli ve složení Chen, Masayoshi Kabe (baskytara) a Joey Smith (bicí a zpěv) a vydali jedno studiové album. Masayoshi Kabe odešel během nahrávání druhého studiového alba na konci roku 1971 a Joey Smith poté do skupiny přibral dalšího filipínského hudebníka Mikea Hanopola a před rozpadem na konci roku 1972 vydali druhé studiové album. Přestože se Speed, Glue & Shinki během své činnosti nedočkali velkého uznání, od té doby si získali kultovní postavení po celém světě jako skrytý klenot psychedelického rocku 70. let.
Když Ikuzo Orita vydal sólovou desku Shinkiho Chena, který byl považován za japonskou obdobu Jimiho Hendrixe, byla mezi muzikanty, kteří se na albu podíleli také skupina s názvem Shinki Chen & His Friends. Orita, který převzal japonskou divizi Atlantic Records, pomohl Shinkimu založil trio Speed, Glue & Shinki s Kabeem na baskytaru a filipínským zpěvákem a bubeníkem Joeym Smithem, kterého Chen objevil, když vystupoval se skupinou Zero History v nákupním centru v Jokohamě. Název kapely byl odvozen od Smithova užívání amfetaminů a Kabeho zájmu o šňupání lepidla Pro-Bond v 60. letech.
Debutové album Eve vydala kapela v roce 1971, ale krátce poté se rozpadli kvůli smíšeným recenzím, nízkému prodeji a tomu, že Chen a Kabe nebyli schopni tolerovat Smithův osobní život. Po rozpadu vydal Smith nezávisle na nich velké dvojLP s názvem Speed, Glue & Shinki, které bylo převážně dílem jeho samotného a nového baskytaristy/spolupěvce Mikea Hanopola ze Smithovy skupiny Zero History. Smith také nasamploval Chenovy kytarové nahrávky z předchozí studiové práce. Album obsahovalo dvě nevydané písně s názvy "Sniffin & Snortin" a "Run And Hide", které byly nahrány pro album Eve, ale byly vyřazeny, protože se nehodily do celkového zvuku.
Kvůli tomu, že mu Smith kradl nahrávky, se Chen přestal věnovat nahrávání hudby a rozhodl se věnovat výhradně živé hudbě, v čemž pokračuje dodnes. Kabe pokračoval ve své vlastní úspěšné hudební kariéře, především s Charem a Johnnym Yoshinagou v superskupině Pink Cloud, zatímco Smith znovuobjevil svou pódiovou osobnost jako 'Pepe Smith' a spolu s Hanopolem se vrátil na Filipíny, kde se znovu spojil se svým bývalým spoluhráčem a kytaristou Wallym Gonzalezem a kde se všichni tři stali fenoménem se svou superskupinou Juan de la Cruz Band.
25. prosince 2019 byla obě alba skupiny oficiálně znovu vydána na vinylu společností Atlantic, což byla první oficiální vinylová reedice alb po 48 letech v Japonsku. Dne 6. října 2021 vydala společnost Super Fuji Discs živé album z roku 1971 s názvem Maahngamyauh.
Joey Smith zemřel v lednu 2019 ve věku 71 let. Masayoshi Kabe zemřel v září 2020 ve věku 70 let.
Eve (1971)
Speed, Glue & Shinki (1972)
Kapela byla krátkověkým a nešťastným dítětem Petera Spearinga, úžasného kytaristy a skladatele. Před založením Stonehouse absolvoval v letech 1966 - 1967 turné po Německu, nahrál několik singlů pro Deutsche Vogue a dokonce se objevil i v brémské televizi. Po návratu do Velké Británie vydal několik singlů u společností Decca a Columbia.
Stonehouse vznikli v roce 1970, kdy se Peter spojil s Jamesem 'Jimmy' Smithem, zpěvákem s mohutným vysokým hlasem, který v některých momentech přechází až do hysterie a křičí jako ztracená duše, bubeníkem Ianem 'Snowy' Snowem a basákem Terry Parkerem.
Kapela brzy dostala nabídku od RCA a už v roce 1971 během pouhých tří dnů nahrála v londýnských Advision Studios dnes vzácné album Stonehouse Creek, pojmenované podle malé lokality v Plymouthu, známé v dobách královny Viktorie také jako Deadlake.
Skupina se bohužel po vydání desky rozpadla a James Smith a Ian Snow se připojili k Asgard.
Stonehouse Creek (1971)
Suck byla rocková formace, která patřila k první vlně jihoafrického hard rocku nazvané 'The Big Heavies' (tento termín vznikl na kompilačním LP z roku 1972). Působila pouhých osm měsíců v letech 1970 až 1971, během nichž nahrála své jediné LP Time to Suck (v roce 2009 vyšlo v Americe). Suck byli také jednou z prvních formací, které začaly hrát věci od Black Sabbath. V březnu 2007 se o nich psalo v článku časopisu Classic Rock s názvem 'The Lost Pioneers of Heavy Metal', kde byli označeni jako 'acidpunk metal'.
Uskupení vzniklo v Johannesburgu na začátku roku 1970. Louis 'Moose' Forer, baskytarista narozený ve Spojených státech, který předtím působil ve formaci Peanut Butter Conspiracy v Salisbury, se v jednom klubu seznámil s kytaristou Stevem 'Gilem' Gilroyem, který právě přijel z Londýna. Gil spolupracoval s kytaristou Mickem Abrahamsem, původním kytaristou Jethro Tull a zakladatelem skvělé skupiny Blodwyn Pig. Další do party, bubeník Saverio 'Savvy' Grande, původem Ital, který předtím působil ve formacích Elephant a Oompah, se s Gilem a Moosem seznámil v jednom klubu v Hillbrow v Johannesburgu. K nim se přidal kyperský zpěvák, kytarista a flétnista Andrew Ionnides, narozený v Port Elizabeth, který dříve působil ve formacích Meenads, Blind Lemon Jefferson a October Country a který se nedávno přestěhoval do Johannesburgu. Suck byli na světě.
Muzikanti se dali dohromady s Clivem Calderem, jedním z nejúspěšnějších a nejuznávanějších mužů hudebního byznysu, který je vzal pod svá křídla a plány na nahrání alba se daly do pohybu. Formace byla pohromadě sotva tři týdny, když začaladesku nahrávat. Nicméně i za tu krátkou dobu stihli vyvolat úžasnou kontroverzi svým hard rockem a podivnými pódiovými výstřelky, které zahrnovaly ničení vybavení a simulované mrzačení. Jejich první koncert na johannesburské Rand Easter Show v Milner Parku vzbudil bouři a jihoafrický tisk se o nich vyjadřoval na každém kroku, protože takové chování rockového uskupení bylo v konzervativní Jihoafrické republice neslýchané!
Dosáhli tak sice svého cíle stát se nejkontroverznějším počinem v zemi, ale zároveň tak přispěli k brzkému zániku formace. Těžký život na cestách, neschopný a chamtivý management, nedostatek míst a vysílacích časů, nedostatek finančních prostředků, zákazy, vládní a policejní omezení, která měla v té době v Jihoafrické republice negativní dopad na rockovou hudbu obecně, způsobily, že členové kapely byli velmi rozčarováni a na konci roku 1970 se rozešli.
Chtěli psát vlastní materiál, ale nikdy k tomu neměli moc příležitostí. Jedinou jejich vlastní skladbou na narychlo sestaveném albu je "The Whip". Deska, nahraná ve studiích EMI v Johannesburgu během asi šesti hodin, byla v podstatě albem coververzí velkých formací a umělců té doby jako Grand Funk Railroad, King Crimson, Colosseum, Deep Purple nebo Black Sabbath.
Time to Suck (1971)
Skupina Sunday ze skotského Glasgow byla kvartetem ve složení Jimmy Forest (piano, varhany, zpěv), John Barclay (kytara, zpěv), Davy Patterson (zpěv, baskytara) a Pete Gavin (bicí). Někdy byla uváděna pouze jako trio bez bubeníka Pete Gavina. V roce 1972 vydala v Německu svůj jediný eponymní počin. Kromě něj bylo o této obskurní kapele z počátku 70. let známo jen málo.
Stylově byla někde mezi Santanou a Deep Purple, funky rock s tunami Hammondových varhan a kytar podpořených dobrými vokály. Píseň "Sad Man Reaching Utopia" byla skvělý epos, který střídal světlo a temnotu, ale výborný byl i zbytek jejich desky.
V roce 2011 vyšla deska znovu na CD (mastering byl proveden z vinylové kopie, protože původní master pásky se s největší pravděpodobností ztratily).
Sunday (1972)
T2 vznikli v Londýně z dřívější kapely Neon Pearl, kterou vedl bubeník Pete Dunton a kde působil i basák Bernard Jinks. Když se tato skupina v roce 1969 rozpadla, Dunton nastoupil do Gun po boku Adriana Gurvitze, zatímco Jinks se stal členem Bulldog Breed.
Nové uskupení vzniklo, když se Dunton spojil s baskytaristou Jinksem a kytaristou Keithem Crossem, který byl kdysi členem Bulldog Breed. Trio hrálo psychedelický nebo proto-prog rock, který navazoval na tvorbu jejich předchozích kapel. T2 založil a řídil John Morphew, někdejší manažer Bulldog Breed. Financoval jejich vznik a úspěšně dojednal smlouvu s Deccou za tehdy obrovskou částku 10 000 liber jako zálohu na honorář.
Po vydání debutové desky It'll All Work Out in Boomland odehráli T2 řadu úspěšných koncertů, včetně vystoupení na festivalu Isle of Wight 1970, kde byl Cross přirovnáván k novému Ericu Claptonovi. Objevili se také v pořadu BBC 2 a poté se vrátili do studia, aby začali pracovat na dalším studiovém počinu. Během nahrávání se ale kvůli vnitřním konfliktům rozpadli.
V roce 1992 vyšla deska It'll All Work Out in Boomland znovu na CD, což vyvolalo krátký reunion T2, bohužel už bez Keitha Crosse, který byl původní hvězdou souboru. Kapela, kterou tehdy tvořili Dunton, Jinks a Moore, vydala v devadesátých letech další nahrávky Second Bite (1992), Waiting For The Band (1993) a On The Frontline (1994). V době vydání posledně jmenovaného opustil Jinks sestavu a Moore se přesunul na baskytaru, aby se přizpůsobil novému kytaristovi Rayi Leeovi. V roce 1997 vyšla kolekce demosnímků (původně pod názvem Fantasy a později pouze jako T2 nebo 1970), které původní sestava napsala po vydání alba It'll All Work Out in Boomland. V roce 2012 u Acme Records vyšlo třetí album demosnímků s názvem 1971 - 1972, které obsahuje materiál napsaný a nahraný Duntonem a dalšími střídajícími se hudebníky po odchodu Crosse a Jinkse.
Bubeník a zpěvák Peter Dunton zemřel 20. ledna 2022 na rakovinu mozku.
It'll All Work Out in Boomland (1970)
Second Bite (1992)
Waiting For The Band (1993)
On The Front Line (1994)
Fantasy (1997, dema z roku 1970)
1971-1972 (2012, dema z let 1971-1972)
Toad byla švýcarská hardrocková skupina, kterou v roce 1970 v Basileji založil kytarista a zpěvák Vic Vergeat. Prošla mnoha změnami v obsazení, ale nejdéle trvající a nejstabilnější sestavu tvořila trojice Vergeat a bývalí členové Brainticket Werner Fröhlich (baskytara, zpěv) a Cosimo Lampis (bicí). Mezi jejich nejznámější skladby patřily coververze "Purple Haze" od Jimiho Hendrixe a "I Saw Her Standing There" od Beatles, spolu s originály "Usin' My Life" a "Stay!".
Na jejich prvních dvou albech se podílel později slavný producent Martin Birch, známý spoluprací s Iron Maiden, Deep Purple nebo Black Sabbath. Ačkoli kapela nezaznamenala komerční úspěch mimo Švýcarsko, získala si oblibu na koncertech díky své energii, muzikantství a pódiovým výstřelkům, zejména Vergeatovu hraní na kytaru zuby. Jejich koncerty byly často přirovnávány k vystoupením Jimiho Hendrixe. Nikdy sice nedosáhli velkého úspěchu v zahraničí, ale ovlivnili švýcarskou heavymetalovou scénu 80. let a inspirovali skupiny Krokus a Celtic Frost. Na počátku roku 2000 se dočkali obnoveného zájmu evropské hardrockové scény, jejich alba byla znovu vydána a remasterována pro novou generaci posluchačů.
Koncem roku 1970 Toad napsali a nahráli materiál pro své stejnojmenné album, které vyšlo v roce 1971 spolu se singlem "Stay!", jenž si vedl poměrně dobře a výrazně se prosadil ve švýcarské hitparádě, což se tehdy žádné jiné hardrockové skupině nepodařilo. Na desce zpíval Benjamin 'Beni' Jaeger, který však kapelu krátce po jejím dokončení opustil. V době vydání alba v roce 1971 natočila švýcarská televize jejich vystoupení na jazzovém festivalu v Montreux, ale záznam se později ztratil.
V roce 1972 vydali Toad desku Tomorrow Blue, která se nesla spíše v bluesovém duchu a byla bez hlavního zpěváka (zpěv převzali Vergeat a Fröhlich). Na housle zde hostoval Helmut Lipsky. Ještě téhož roku nahráli živé album Open Fire: Live in Basel 1972, které obsahovalo coververze Hendrixovy skladby "Red House" a "Who Knows" od Band of Gypsys.
V roce 1975 vyšla třetí studiovka Dreams, která obsahovala výhradně původní skladby, směs hard rocku, progresivního rocku a blues rocku. Na singlu se objevila také coververze Hendrixovy "Purple Haze" (s B-stranou "Making You Feel Right"). Tyto dvě písně byly později zařazeny jako bonusové skladby na reedici alba.
Pozdější historie Toad ze sedmdesátých a osmdesátých let zůstala z velké části nezdokumentovaná. Většinu této doby strávili účinkováním na několika kompilacích, vydáváním živých nahrávek a koncertováním, přičemž neustále měnili sestavu a postupně upadali do zapomnění. V roce 1993 vydali studiovou desku Stop This Crime a o dva roky později se rozpadli. Následovalo ještě album Hate To Hate, které obsahovalo stejné skladby jako Stop This Crime, ale s jiným obalem a názvem.
Vergeat se poté vydal na sólovou dráhu a v průběhu let vydal řadu alb. Založil také vlastní kapelu Vic Vergeat Band, se kterou koncertoval. Zemřel 1. listopadu 2023 z neznámé příčiny. Ostatní bývalí členové přešli do jiných skupin nebo odešli do hudebního důchodu.
Toad (1971)
Tomorrow Blue (1972)
Dreams (1975)
Stop This Crime (1993)
Hate to Hate (1993)
B.U.F.O. - Blues United Fighting Orginisation (2003)
Britská skupina Warhorse, která vznikla v roce 1970 kolem bývalého baskytaristy Deep Purple Nicka Simpera, měla pochopitelně blízko k jeho původní kapele. V její hudbě se mísil klávesově zabarvený progresivní rock a raný heavy metal.
Po vyhazovu z Deep Purple v roce 1969 se Simper připojil k doprovodné skupině herečky a modelky Marshy Huntové, ale nedlouho poté nahradil její muzikanty Gedem Peckem na kytaru a Macem Poolem na bicí. Když Huntová otěhotněla, skupina přestala koncertovat a Simper s Peckem ji reorganizovali na Warhorse. Novým zpěvákem se stal Ashley Holt a na klávesy hrál Rick Wakeman. V dubnu 1970 nahráli Warhorse své první demo, ale krátce nato Wakeman odešel ke skupině Strawbs a nahradil ho Frank Wilson.
Warhorse podepsali smlouvu se společností Vertigo a v listopadu 1970 vydali své první eponymní album. Kapela začala koncertovat, ale příliš se neprosadila a deska se nedostala do hitparád. V roce 1971 Peck po hádkách o hudební směřování odešel a přešel ke hře na klasickou kytaru. Nahradil ho Pete Parks.
V červnu 1972 vyšlo druhé album Red Sea, krátce poté však Warhorse opustili společnost Vertigo. Přibližně ve stejné době Poole odešel do skupiny Gong. Jeho místo zaujal Barney James a kapela ještě nějakou dobu pokračovala. Ashleyho Holta a Barneyho Jamese později angažoval Rick Wakeman do své skupiny The English Rock Ensemble, se kterou natočil alba Journey to the Centre of the Earth a The Myths and Legends of the King Arthur and the Knights of the Round Table. Poslední koncert Warhorse odehráli v roce 1974 v Polhill College v Bedfordu.
Členové Warhorse (Holt, Parks, Simper, Wilson a Poole) se později několikrát sešli a zahráli si spolu, mimo jiné v letech 1985 a 2005, naposledy pak na oslavě 60. narozenin bubeníka Poolea.
Poole zemřel 21. května 2015.
Warhorse (1970)
Red Sea (1972)
11.1.1970 - narodil se americký bubeník JASON BITTNER, člen skupin Shadows Fall a Overkill
11.1.1970 - narodil se anglický bubeník LEE MORRIS, člen skupin Marshall Law a Paradise Lost
13.2.1970 - narodil se kanadský baskytarista a zpěvák ERIC FORREST, člen skupiny Voivod
6.3.1970 - narodil se americký kytarista CHRIS BRODERICK, člen skupin Jag Panzer a Megadeth
6.3.1970 - narodil se americký bubeník MATT THOMPSON, člen King Diamond a mnoha dalších skupin
11.3.1970 - narodil se německý bubeník THOMEN STAUCH, člen skupiny Blind Guardian
12.4.1970 - narodil se americký basák SEAN MALONE (12.4.1970 - 7.12.2020), člen skupiny Cynic
23.4.1970 - narodil se anglický bubeník KEN OWEN, člen skupiny Carcass
16.6.1970 - narodil se český kytarista, zpěvák a skladatel DAN 'ŠAKAL' ŠVARC (16.6.1970 - 19.12.2024), člen skupin Törr, Fata Morgana a Giwmür
20.6.1970 - narodil se anglický kytarista a skladatel GREGOR JOHN MACKINTOSH, člen skupinyParadise Lost
4.7.1970 - narodil se německý basový kytarista CHRISTIAN 'SPEESY' GIESLER, člen skupiny Kreator
15.7.1970 - narodil se americký basák CHI CHENG (15.7.1970 - 13.4.2013), člen skupiny Deftones
31.7.1970 - narodil se americký kytarista JOHN 5 (vlastním jménem JOHN WILLIAM LOWERY), člen skupin Mötley Crüe, Marilyn Manson, David Lee Roth a dalších
4.9.1970 - narodil se brazilský bubeník a skladatel IGOR CAVALERA, člen skupin Sepultura a Cavalera Conspiracy
18.9.1970 - zemřel JIMI HENDRIX (27.11.1942 - 18.9.1970), americký kytarista, zpěvák a skladatel
16.10.1970 - narodil se německý bubeník MARC 'SPEEDY' REIGN, člen skupiny Destruction
20.10.1970 - narodil se polský basák ADAM 'HARRIS' JASIŃSKI, člen skupin Kat a Hamer
27.10.1970 - narodil se švédský bubeník ADRIAN ERLANDSSON, člen skupin At the Gates, The Haunted, Paradise Lost a mnoha dalších
29.10.1970 - narodil se polský bubeník KRZYSZTOF 'DOC' RACZKOWSKI (29.10.1970 - 18.8.2005), člen death metalové skupiny Vader a mnoha dalších
13.12.1970 - narodil se americký kytarista JOEL HOEKSTRA, člen skupiny Whitesnake