Alternativní metal

Rap metal

Nu metal


Zpět

Další

Rap metal

Původ a ranný vývoj

Rap metal je subžánr rap rocku a alternativního metalu, který spojuje hip hop s heavy metalem. Typicky jej charakterizují těžkotonážní metalové kytarové riffy, prvky funk metalu, rapované vokály a občasné využití gramofonových scratchů. Kořeny stylu najdeme jak u hiphopových formací, které samplovaly heavymetalovou muziku – například Beastie Boys, MC Strecker, Cypress Hill, Esham či Run-D.M.C. – tak i u rockových uskupení, která dokázala organicky propojit heavy metal s rapem. Patří sem například 24-7 Spyz nebo Faith No More. Scott Ian z Anthrax, který napomohl rozšířit žánr mezi širší publikum, je přesvědčen, že skutečnými zakladateli stylu byli Rage Against the Machine. Nutno však podotknout, že nizozemští Urban Dance Squad, kteří vznikli už v roce 1986, spojili rap a metal ještě před nástupem Rage Against the Machine. Přesto právě oni vdechli rap rocku ostrý výraz a hrubost, která definovala jeho charakter pro následující dekádu.

V roce 1987 heavymetalová parta Anthrax zakomponovala prvky hip hopu do metalu na svém EP I'm the Man (Jsem muž). O rok později se rapper Sir Mix-a-Lot spojil s Metal Church pro singl "Iron Man" (1988), jenž volně vychází ze stejnojmenné skladby od Black Sabbath. Rap metal lze nalézt i ve skladbě "Test" industriální metalové formace Ministry z jejich desky The Mind Is a Terrible Thing to Taste (1989), pro kterou přizvali na vokály rappery The Grand Wizarda (K. Lite) a The Slogan Goda (Tommie Boyskee). V roce 1990 založil rapper Ice-T metalový soubor Body Count a během turné Lollapalooza 1991 předvedl set, který míchal rapové pasáže s metalovými pasážemi. Uskupení Stuck Mojo a Clawfinger, obě založené v roce 1989, jsou rovněž považovány za další pionýry žánru. V roce 1991 navázali Anthrax spolupráci s Public Enemy a vytvořili cover "Bring the Noise", jenž spojil prvky hip hopu s thrash metalem. Téhož roku thrashmetalová sestava Tourniquet představila ve skladbě "Spineless" ze své studiovky Psycho Surgery hiphopové duo P.I.D..


Růst popularity (1990 - začátek tisíciletí)

V devadesátých letech se rap metal vyšvihl mezi populární hudební styly. Například skladba "Epic" od Faith No More zaznamenala obrovský úspěch a vyšplhala až na 9. příčku v žebříčku Billboard Hot 100. V roce 1993 spatřil světlo světa Judgment Night soundtrack, výsledek četných kolaborací mezi rapovými interprety, muzikanty a rockovými i metalovými formacemi. Deska Rage Against the Machine Evil Empire z roku 1996 debutovala na první příčce Billboard 200, a v roce 1999 se na špici téhož žebříčku objevila také jejich třetí studiovka The Battle of Los Angeles, která během prvního týdne zaznamenala 430 000 prodaných kusů. Každá ze zmíněných nahrávek skupiny získala alespoň platinový status. Biohazard vystoupili na hlavní scéně Ozzfestu po boku Ozzyho Osbourna, Slayer, Danzig, Fear Factory a Sepultury. Na podporu své nahrávky se Biohazard vydali na společné evropské turné s Suicidal Tendencies.

Dne 18. srpna 1998 vydal Atlantic nahrávku Devil Without a Cause od rapového umělce Kid Rocka, se singlem "Welcome 2 the Party (Ode 2 the Old School)", a Kid Rock se následně připojil k turné Vans Warped Tour na její podporu. Prodeje singlu i samotné desky byly zpočátku slabé, ale vystoupení na Warped Tour vzbudilo v Massachusetts a Nové Anglii regionální zájem. To přispělo k častému hraní písně "I Am the Bullgod" během léta a podzimu 1998 na stanicích WZLX a WAAF. Na počátku prosince téhož roku se Kid Rock během svého DJ setu v klubu seznámil s moderátorem MTV Carsonem Dalym, kterého přesvědčil, aby mu pomohl získat místo v pořadu. Výsledkem bylo vystoupení na MTV Fashionably Loud v Miami dne 28. prosince 1998 – show, která způsobila poprask, a to dokonce i u Jaye-Z.

V květnu 1999 začaly prodeje stoupat díky třetímu singlu "Bawitdaba", a do dubna téhož roku obdržela studiovka Devil Without a Cause zlatou certifikaci. Následující měsíc už byla platinová. Kid Rockovo první velké turné neslo název Limptropolis, kde sdílel pódium s Limp Bizkit a Staind. Status superhvězdy si upevnil vystoupením na Woodstocku 1999, přičemž 24. července byla jeho nahrávka dvojnásobně platinová. Následující singl "Cowboy", žánrový mix jižanského rocku, country a rapu, se stal ještě větším hitem a dostal se do Top 40. Stal se rovněž ústřední melodií zápasníka Jeffa Jarretta z WCW. Další singl "Only God Knows Why", rock-bluesová balada, se stal vůbec největším hitem alba, když dosáhl 19. pozice na Billboard Hot 100. Šlo o jednu z prvních mainstreamových skladeb, která využívala efekt automatického ladění. V době, kdy vyšel poslední singl "Wasting Time", už prodej desky přesáhl 7 milionů kusů. Devil Without a Cause bylo 17. dubna 2003 certifikováno RIAA jedenáctinásobnou platinou. Podle dat Nielsen SoundScan činil skutečný prodej k roku 2013 celkem 9,3 milionu kopií. Kid Rock byl nominován na Grammy v kategorii nejlepší nový umělec roku 2000, ale podlehl Christině Aguilerové. V kategorii nejlepší hardrockový výkon za "Bawitdaba" nestačil na cover hit Metallicy "Whiskey in the Jar".

V roce 1998 vydal Ice Cube své dlouho očekávané LP War & Peace Vol. 1 (The War Disc), které v některých skladbách propojovalo prvky nu metalu s rapem. Deska debutovala na 7. místě v Billboard 200 a během prvního týdne se jí prodalo 180 000 kusů. Vrcholu popularity dosáhla v průběhu roku 1999. Právě tehdy začal nový žánrový směr získávat pozitivní ohlasy i v mainstreamu – zejména po "problémovém" festivalu Woodstock 1999, na kterém se představila řada umělců spojovaných s rapem a nu/alternativním metalem, jako byli Kid Rock, Limp Bizkit, Rage Against the Machine nebo Reveille.

„Tyto macho rap-metalové kapely jsou prostě temperamentní. Podívejte se, co se stalo ve Woodstocku (loni v létě). Veškeré násilí, rabování a požáry. Něco divného se děje. Možná to má něco společného se vší tou ekonomickou prosperitou. Je to stejně ošklivé, jako tomu bylo v 80. letech, kdy bylo tolik lidí a kapel taky tak nafoukaných.“

Studiovka nu/rapmetalové formace Limp Bizkit z roku 1999 Significant Other se vyšvihla na první místo žebříčku Billboard 200 a během prvního týdne se jí prodalo 643 874 kopií. Ve druhém týdnu se prodalo dalších 335 000 kusů. Následující LP této party, Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water, vytvořilo rekord v nejvyšších týdenních prodejích rockového alba s více než milionem kusů prodaných v USA – z toho 400 000 během jediného dne. Stalo se tak nejrychleji prodávanou rockovou nahrávkou všech dob, když překonala sedm let starý rekord Pearl Jam s deskou Vs.

V témže roce zaznamenal major label debut skupiny Papa Roach Infest platinový úspěch. Cypress Hill do svého alba z roku 2000 Skull & Bones zakomponovali přímé vlivy heavy metalu – šest skladeb doprovázela živá sestava včetně členů Fear Factory (Christian Olde Wolbers, Dino Cazares) a bubeníka Rage Against the Machine Brada Wilka. B-Real navíc založil rapmetalový projekt Kush s Wolbersem, bubeníkem Fear Factory Raymondem Herrerou a kytaristou Deftones Stephenem Carpenterem. Podle B-Reala je Kush tvrdší a agresivnější než jiné skupiny v rámci žánru. Rapmetalovou dráhu rozjela i SX-10, formace založená v roce 1996 Sen Dogem, která rovněž kombinuje rap rock a tvrdé riffy.

V roce 2000 získala nahrávka rapmetalového uskupení P.O.D. z předešlého roku The Fundamental Elements of Southtown platinové ocenění a stala se 143. nejprodávanější deskou roku. Na sklonku téhož roku vydali Linkin Park svůj debut Hybrid Theory, který se stal nejen nejprodávanějším debutem jakéhokoli interpreta 21. století, ale s 27 miliony prodaných kusů i nejúspěšnějším rockovým albem všech dob. Během roku 2001 šlo rovněž o nejprodávanější nahrávku napříč všemi žánry – předčila dokonce i mainstreamové hvězdy jako Backstreet Boys či N'Sync. Za druhý singl "Crawling" získali Linkin Park Grammy, a čtvrtý singl "In the End", který vyšel koncem roku 2001, se stal jedním z nejikoničtějších tracků prvního desetiletí 21. století.

Do hlavního proudu nu metalu prorazila také rocková sestava Crazy Town se studiovkou The Gift of Game z roku 1999, především díky hitu číslo jedna "Butterfly". Ten se v březnu vyšplhal na první místo v řadě žebříčků včetně Billboard Hot 100, kde zůstal celých 23 týdnů. Deska samotná dosáhla 9. příčky v Billboard 200 a globálně se jí prodalo přes 2,5 milionu kopií – více než 1,5 milionu jen v USA.

V témže roce slavila úspěch i druhá studiová nahrávka formace Saliva Every Six Seconds, která debutovala na 6. místě v Billboard 200. V roce 2001 zaznamenala trojnásobnou platinovou certifikaci i další deska P.O.D., konkrétně Satellite, která rovněž dosáhla na 6. příčku v tomto žebříčku.


Po roce 2010

Proyecto Eskhata, španělská formace, která debutovala v roce 2012 s albem Proyecto Eskhata, si získala ve Španělsku přízeň mnoha novinářů díky fúzi progresivního rocku a rap metalu, který kritici popsali jako 'progresivní rap metal'.

Dalším z moderních podžánrů rap metalu je trap metal (také známý jako ragecore, death rap, industriální trap či scream rap) — fúzní žánr, který kombinuje prvky trapové hudby (subžánr hip hopu), heavy metalu a také rysy dalších stylů, jako je industrial nebo nu metal. Vyznačuje se podladěnými heavy metalovými kytarami, hiphopovými beaty a hrubými vokály.

Podle časopisu Kerrang! byl jedním z prvních praktiků tohoto stylu kolem roku 2014 americký rapper Bones. Britský interpret Scarlxrd je s tímto žánrem rovněž úzce spojován a často označován za jednoho z jeho průkopníků. Rádio WQHT považuje za součást raného vývoje žánru také eponymní EP rappera OG Maco z roku 2014.

Mezi další tvůrce spojované s trap metalem patří Dropout Kings, Bone Crew, Ghostemane, ZillaKami, Fever 333, Ho99o9, City Morgue, Kid Bookie, Rico Nasty a Suicideboys, stejně tak sem spadá raná tvorba XXXTentacion, 6ix9ine a Ski Mask the Slump God.

Někteří interpreti či uskupení jako Ho99o9, ZillaKami nebo 6ix9ine čerpají inspiraci z hardcore punku, zatímco tvorba Ghostemane obsahuje i prvky black metalu, gothic rocku a emo.


Nu Metal

Charakteristika Nu metalu

Terminologie a původ – Nu metal, známý také jako nü-metal nebo agro-metal, je subžánr alternativního metalu. Podle MTV se raná nu metalová parta Korn objevila v roce 1993 na rychle rostoucí scéně alternativního metalu, která se proměnila v nu metal podobně, jako se z univerzitního rocku stal alternativní rock.

Nu metal míchá prvky heavy metalu s grungem, hip hopem a alternativním rockem. Sestavy hrající tento styl čerpají i z elektroniky, funku, gothic rocku, hardcore punku, punk rocku, taneční hudby, new wave, jazzu, post-punku, symfonického rocku či synth-popu. Nechybí ani inspirace dalšími větvemi metalu: death metal, rap metal, groove metal, funk metal nebo thrash metal. Některé formace, jako Static-X a Dope, do nu metalu začlenily i industriální zvuky. Na rozdíl od jiných metalových žánrů se nu metal často drží popové struktury: sloka–refrén–bridge.

Instrumentace – Nu metal je silně synkopovaný a postavený především na kytarových riffech. Chybějící kytarová sóla ho odlišují od ostatních odnoží metalu. Na rozdíl od komplexních harmonií nebo temné atmosféry jiných žánrů dává nu metal přednost rytmu a groove. Riffy často připomínají death metal. Nástroje jako wah pedál se využívají jen příležitostně.

Basa a bicí bývají ovlivněné funkem a hip hopem. Blast beaty, běžné v black nebo death metalu, se tu téměř neobjevují. Harmonicky se nu metal opírá o dórskou, aiolskou či frygickou stupnici. Elektrické kytary jsou silně zkreslené a podladěné, někdy se používají sedmistrunné. Basisté někdy sáhnou po pětistrunných či šestistrunných nástrojích s důrazem na funky groove. Součástí sestav bývají i DJové, kteří přidávají samply, scratching a elektronické efekty. Rytmika je často převzatá z hip hopu.

Zpěv – Vokální styly v nu metalu zahrnují čistý zpěv, rap, growling i screaming. Vokály jsou často rytmické a hiphopově laděné. Zatímco parta Limp Bizkit či Linkin Park aktivně rapují, jiní – jako Godsmack nebo Staind – rap nevyužívají. Občas si pozvou hosty z hip hopové scény.

V písni "Children of the Korn" od Korn hostuje rapper Ice Cube, který se přidal i k turné Family Values Tour v roce 1998. Hip hopový muzikant Nasho se objevil v "Play Me" z desky Korn Take a Look in the Mirror. Limp Bizkit nahrával s Method Manem, Lil Waynem, Xzibitem, Redmanem, DMXem i Snoop Doggem. Linkin Park spolupracoval s Jay-Z na LP Collision Course z roku 2004. Kid Rock zase tvořil s Eminemem a Snoop Doggem.

Texty – Nu metalové texty bývají naštvané, nihilistické nebo depresivní. Často se dotýkají bolesti, úzkosti, šikany, emočních krizí, zrady nebo izolace. Lyrika bývá přímá a surová, podobně jako u grunge. Výjimkou nejsou ale ani skladby s jiným tématem.

Móda – Styl nu metalu zahrnuje pytlovité kalhoty, JNCO džíny, adidas teplákovky, sportovní dresy, volné mikiny, kšiltovky a šusťákové kraťasy. Účesy jako dredy, obarvené špičaté vlasy nebo holé lebky jsou typické. Doplňky? Peněženkové řetězy, tetování a piercing – hlavně na obličeji.

Vzhled nu metalových formací často čerpá z hip hopu. Některé partičky jako Motograter, Mushroomhead, Mudvayne či Slipknot nosí masky, kombinézy nebo kostýmy. Coal Chamber, Evanescence a Kittie zas přinášejí gotický vizuál.

Kritika některých muzikantů, kteří inspirovali nu metal – Někteří hudebníci, kteří ovlivnili nu metal, se pokusili distancovat od tohoto subžánru a jeho part. Mike Patton, zpěvák Faith No More a Mr. Bungle, jej kritizoval, přestože je uveden v písni "Lookaway" na albu Roots metalového souboru Sepultura, kde také vystupuje Jonathan Davis. Patton o vlivu své hudby na nu metal řekl: „Necítím za to žádnou odpovědnost, je to chyba jejich matek, ne moje.“ Člen Helmet Page Hamilton uvedl: „Je frustrující, že nás lidé odepisují, protože jsme svázáni nebo zdiskreditováni s vytvořením nu-metalu a rap metalu ...“ Page Hamilton se ale objevil v písni "All for Nothing" na desce Linkin Park The Hunting Party. Ačkoli Trent Reznor z Nine Inch Nails prohlásil, že zná některé členy Korn a že si myslí, že jsou super kluci, kritizoval nu metal slovy: „Když se mě někdo zeptá, co si myslím o spoustě nu-metalových kapel, které jsou venku, moje odpověď je, že se mi to zdá být opravdu neúpřimné. 'Měl jsem opravdu sračkové dětství a jsem opravdu naštvaný a jsem opravdu ošklivý a hodně jsem se nalíčil a jsem tvrdší a rychlejší a můj hlas zní spíš jako hlas cookie monstra než ten tvůj.' Pro mě to všechno vypadá jako komické, jako být parodií sama sebe.“


1980 - 1993 (Předchůdci a vlivy)

Základ pro vývoj nu metalu položila řada heavy metalových, alternativních, industriálních, funkmetalových a rapových umělců a part z 80. a začátku 90. let, kteří kombinovali těžké metalové kytarové riffy se strukturou pop music. Patří sem uskupení jako Faith No More, Primus, Helmet, Boo-Yaa TRIBE, Tool, Fear Factory, 24-7 Spyz, Hot Dawgz, Fishbone, Biohazard, Suicidal Tendencies, Infectious Grooves, Godflesh, Red Hot Chili Peppers, Nine Inch Nails nebo White Zombie. Klíčový vliv sehrály Mr. Bungle, Prong, Rage Against the Machine a Ministry. Groove metalové a thrash metalové formace ze stejného období jako Machine Head, Sepultura, Metallica, Pantera, Slayer a Anthrax byly rovněž často zmiňovány jako jedni z inspirátorů vzniku nu metalu. Například Anthrax byli na svém EP z roku 1987 I'm the Man průkopníky žánru rap metalu, když zkombinovali hip hop a rap s heavy metalem. Zpěvák Korn Jonathan Davis prohlásil o kytaristovi Pantery Dimebagu Darrellovi: „Kdyby neexistoval Dimebag Darrell, nebyl by ani Korn.“

Producent Rick Rubin pomohl v 80. letech hip hopovým souborům jako Beastie Boys a Run-D.M.C. vytvořit rap rock. V 90. letech se objevila uskupení, která autor Garry Sharpe-Young popsal jako neo-metal. Tato formace zahrnují Panteru, Strapping Young Lad, Machine Head, Biohazard a Fear Factory. Sharpe-Young napsal, že tyto party se rozhodly zbavit metal surového, prvotního prvku, a že neo-metal připravil cestu pro nu-metal.

Nu metal je výrazně ovlivněn hip hopem. Hip hopoví hudebníci Dr. Dre a Ice Cube měli silný vliv na tvůrce a průkopníky Korn. Kytarista Munky uvedl, že se skupina snažila napodobit Dr. Dreovo album The Chronic z roku 1992. Munky a kytarista Korn Head rovněž uvedli, že se pokusili napodobit samply hip hopové formace Cypress Hill. Geto Boys a N.W.A. také zásadně ovlivnili Korn.

Fred Durst z Limp Bizkit označil jako hlavní inspiraci hip hopovou skupinu The Fat Boys. Nu metalová formace Papa Roach citovala jako vliv rappera Nase a hip hopová uskupení Wu-Tang Clan a Fugees. Shifty Shellshock z partičky Crazy Town uvedl jako vzory Run-D.M.C. a Beastie Boys. Josey Scott z formace Saliva zmínil mezi vlivy Run-D.M.C., LL Cool J, Beastie Boys, Public Enemy, N.W.A., Chuck D, Doug E. Fresh a Whodini. Sonny Sandoval ze souboru P.O.D. citoval Boogie Down Productions a Run-D.M.C.. Mezi hip hopové oblíbence člena Linkin Park Mika Shinody patří Boogie Down Productions, Public Enemy, N.W.A. a Juice Crew. Chester Bennington, další člen Linkin Park, uvedl jako vliv A Tribe Called Quest, KRS-One, Run-D.M.C., Public Enemy, N.W.A., Beastie Boys a Rob Base.

Beastie Boys jsou hip hopová sestava, která výrazně ovlivnila vývoj nu metalu. Run-D.M.C. byli jedním z prvních hudebních těles, které spojily rap s rockem a připravily tak cestu pro tento žánr.


Počáteční vývoj a vzestup (1993 - 1998)

Joel McIver uznal Korn jako formaci, která vytvořila a propagovala žánr nu metalu svou demo nahrávkou Neidermayer's Mind, vydanou v roce 1993. Stejně tak označil Korn za partu, která zahájila novou vlnu amerického heavy metalu, jež vznikla v 90. letech. Agresivní riffy Korn, rapování Limp Bizkit a melodické balady Staind vytvořily zvukovou šablonu pro nu metal. Počátky pojmu nu metal jsou často přisuzovány producentovi Rossu Robinsonovi, kterého mezi kolegy přezdívali „Kmotr Nu Metalu“. Ten produkoval uskupení jako Korn, Limp Bizkit a Slipknot. Mnoho prvních nu metalových formací, například Korn a Deftones, pocházelo z Kalifornie. Žánr se však brzy rozšířil po celých Spojených státech, a tak vznikaly kapely v různých státech, například Limp Bizkit z Floridy, Staind z Massachusetts či Slipknot z Iowy. V knize Brave Nu World napsal Tommy Udo o partě Coal Chamber: „Existují důkazy, které naznačují, že Coal Chamber byla první formace, na kterou byla značka ‚nu metal‘ ve skutečnosti použita, a to v živé recenzi v časopise Spin.“

V roce 1994 Korn vydali své debutové studiové LP, které je všeobecně považováno za první populární desku nu metalu. V té době si Korn budovali undergroundovou popularitu a jejich debut skončil na 72. místě v žebříčku Billboard 200. Téhož roku však vyšlo i album P.O.D. Snuff the Punk, které bylo později uznáno jako jedna z prvotin nu metalu. V roce 1995 vydala parta Sugar Ray debutové studiové LP Lemonade and Brownies, označované za nu metalovou nahrávku. Také v roce 1995 přišla na trh první deska Deftones s názvem Adrenaline, která se 5. října 1996 dostala na 23. místo žebříčku Heatseekers. Deska Sepultura Roots z roku 1996 obsahuje výrazné prvky nu metalu, zároveň ale čerpá inspiraci z debutu Korn. Až do roku 1997, kdy vydaly debutová studia kapely Coal Chamber, Limp Bizkit a Papa Roach, byla scéna nu metalu stále poměrně úzce specializovaná. Významnou roli sehrála také pozornost MTV a podpora Ozzyho Osbourna, který uvedl některé party na Ozzfestu v roce 1995, což zásadně pomohlo rozjezdu jejich kariéry.

Nu metal začal získávat na popularitě, když deska Korn Life Is Peachy z roku 1996 vystoupala na 3. místo Billboard 200 a během prvního týdne se jí prodalo 106 000 kopií. V roce 1997 vydala skupina Sugar Ray druhý studiový počin Floored, který zaznamenal rychlý úspěch a 20. února 1998 byl certifikován jako 2x platinový. Ačkoli deska je nu metalová, jedinou hitovou písní byla reggae skladba "Fly". Přestože Sugar Ray zůstali populární, brzy opustili žánr nu metalu a přešli k pop rocku.


Mainsreamová popularita (1998 - 2003)

V roce 1998 se nu metal stal jedním z nejvýznamnějších hudebních žánrů, když třetí deska Korn Follow the Leader dosáhla na vrchol hitparády Bilboardu, byla 5× platinová a vydláždila cestu dalším nu metalovým formacím. Brzy poté podepsalo mnoho nu metalových uskupení smlouvy s významnými nahrávacími společnostmi a hrály kombinace heavy metalu, hip hopu, industriálu, grunge a hardcore punkových stylů. Hip hopoví interpreti Vanilla Ice a Cypress Hill, spolu s heavymetalovými party jako Sepultura, Primus, Fear Factory, Machine Head a Slayer, vydali desky čerpající ze žánru nu metalu. V roce 1999 Korn vydali čtvrtý studiový počin Issues, který opět kraloval žebříčkům. Album bylo 3× platinové během pouhého měsíce. Za první týden se desky prodalo nejméně 573 000 kopií a první singl "Falling Away From Me" skončil na 8. místě v žebříčku Bubbling Under Hot 100 Singles. Krátce před vydáním alba se Korn objevili v epizodě South Parku nazvané "Korn's Groovy Pirate Ghost Mystery", kde měla skladba "Falling Away from Me" premiéru. Během pozdních devadesátých let a na začátku další dekády se formace jako Korn, Limp Bizkit a P.O.D. pravidelně objevovaly na MTV Total Request Live.

Festival Woodstock 1999 představil několik nu metalových hudebníků a bandů jako Korn, Kid Rock, Godsmack, Limp Bizkit a Sevendust. Během a po vystoupení Limp Bizkit na festivalu došlo k násilnostem a lidé během písně "Break Stuff" trhali ze zdí překližku. Událo se několik sexuálních útoků; znásilnění, které bylo hlášeno během setu Limp Bizkit, a údajně ke znásilnění došlo i během koncertu Korn. Navzdory těmto událostem popularita Limp Bizkit ani prodej jejich tehdy nedávného studiového počinu Significant Other neuposlechly. Deska dosáhla vrcholu hitparády Bilboard 200, v prvním týdnu po vydání se jí prodalo 643 874 kopií, za dva týdny překročil prodej milion a nakonec byla v roce 2001 7× platinová. Ve Spojených státech se jí prodalo nejméně 7 237 123 kusů.

Uskupení Orgy z Los Angeles získalo popularitu na konci 90. let díky albu Candyass, které bylo v červenci 1999 platinové, a jejich cover verze "Blue Monday" od kapely New Order se dostala na 56. místo Billboard Hot 100. Eponymní debutový studiový počin Godsmack vyšel v roce 1998 a v prosinci 2001 byl 4× platinový. V dubnu 1999 bylo album Devil Without a Cause od Kid Rocka zlaté a následující měsíc platinové. V USA se alba prodalo nejméně 9 300 000 kopií a nakonec byla 11× platinová. V roce 1999 přišla formace Slipknot s extrémně těžkým nu metalovým zvukem a vydala své debutové dílo, které bylo v roce 2000 platinové a v roce 2005 dvojnásobně. V recenzi napsal Rick Anderson z AllMusic o Slipknot: „Myslel sis, že Limp Bizkit je tvrdý? Jsou to Osmondové. Tito muži jsou něco úplně jiného.“

V roce 1999 vyšlo druhé album Staind Dysfunction. Skladba "Mudshovel" dosáhla na 10. místo v žebříčku Mainstream Rock a byla 2× platinová. V roce 2000 vytvořilo třetí studiové dílo Limp Bizkit Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water rekord v nejvyšším prodeji rockového počinu v prvním týdnu; během prvního týdne se ve Spojených státech prodalo přes 1 000 000 kopií - z toho 400 000 první den, což z něj činí nejrychleji prodávanou rockovou desku vůbec a překonalo rekord, který po sedm let držel Pearl Jam. Deska byla 6× platinová a ve Spojených státech se jí prodalo nejméně 8 milionů kusů. Téhož roku vyšlo druhé studiové album uskupení Papa Roach Infest a debutové studiové dílo Disturbed The Sickness. The Sickness získalo 4× platinu a Infest bylo trojnásobně platinové. Píseň Disturbed "Down with the Sickness" byla také platinová. Skladba Papa Roach "Last Resort" skončila na 57. místě na Billboard Hot 100 a na 1. místě v žebříčku Modern Rock Tracks. V roce 2000 získalo album P.O.D. The Fundamental Elements of Southtown platinu ve Spojených státech a bylo 143. nejprodávanějším počinem roku 2000. Píseň alba "Rock the Party (Off the Hook)" se dostala na 1. místo v MTV's Total Request Live. V roce 2000 vydala hip hopová formace Cypress Hill své páté studiové dílo Skull & Bones, které se stylově řadí k nu metalu a rap metalu. Album se ve Spojených státech stalo platinovým už za dva měsíce. Na začátku roku 2000 byla velmi oblíbená nu metalová sestava Incubus, která vytvořila 2× platinová alba Make Yourself a Morning View.

Na konci roku 2000 vydali Linkin Park své debutové dílo Hybrid Theory, které se stalo nejprodávanějším debutovým albem jakéhokoli umělce jakéhokoli žánru v 21. století. Deska byla také nejprodávanějším počinem roku 2001. Linkin Park získali cenu Grammy za svůj druhý singl "Crawling". Jejich čtvrtý singl "In the End" byl vydán koncem roku 2001 a v březnu 2002 skončil na 2. místě Billboard Hot 100. V roce 2001 se desky Hybrid Theory prodalo ve Spojených státech 4 800 000 kopií, což z něj činí nejprodávanější počin roku. Album bylo diamantové a ve Spojených státech se ho prodalo nejméně 10 222 000 výtisků. V roce 2000 vydali Godsmack své druhé studiové dílo Awake, které bylo v březnu 2002 2× platinové. Titulní skladba desky dosáhla čísla 1 v žebříčku Mainstream Rock. Titulní skladba alba a píseň "Sick of Life" byly použity v televizních reklamách námořnictva Spojených států.

Debut Crazy Town The Gift of Game dosáhl na 9. místo Bilboard 200, v únoru 2001 byl platinový a ve Spojených státech se prodalo nejméně 1 500 000 kopií. Celosvětově se desek prodalo nejméně 2 500 000 kusů. Album Staind Break the Cycle z roku 2001 debutovalo na 1. místě Bilboard 200 a v prvním týdnu se jej prodalo nejméně 716 000 kopií. V roce 2003 bylo 5× platinové. V březnu 2001 vydala formace Saliva své druhé dílo Every Six Seconds, které bylo rovněž platinové. Píseň "Click Click Boom" z alba byla použita jako ústřední melodie pro wrestlingovou událost WWE No Mercy 2001 a hrála i během fotbalových zápasů. Jejich skladba „Your Disease“ dosáhla čísla 7 v žebříčku Billboard Modern Rock Tracks a čísla 3 v žebříčku Billboard Mainstream Rock.

V srpnu 2001 vydali Slipknot své album Iowa, které dosáhlo na 3. místo Bilboard 200 a v říjnu 2001 získalo platinu. Kritik John Mulvey označil desku za absolutní triumf nu metalu. Album SAT od P.O.D. z roku 2001 získalo trojnásobnou platinu a dosáhlo 6. místa na Bilboard 200. Popularita P.O.D. pokračovala i v roce 2002. 5. června 2001 vydala kapela Drowning Pool album Sinner, které obsahuje skladbu "Bodies". Album se stalo platinovým 23. srpna 2001 a "Bodies" se stala jedním z nejčastěji vysílaných videí na MTV od nové kapely (dosáhla čísla 6 v žebříčku Mainstream Rock a jako svou osobní melodii ji použil hráč Boston Red Sox Jonathan Papelbon).

Desky Anthology od Alien Ant Farm, které vyšlo v roce 2001, se prodalo ve Spojených státech nejméně 1 900 000 kopií a ve stejném roce bylo platinové. Cover verze Alien Ant Farm písně Michaela Jacksona "Smooth Criminal" dosáhla čísla 23 na Billboard Hot 100. V roce 2001 dosáhlo album Toxicity od System of a Down čísla 1 na Bilboard 200. V listopadu 2002 bylo 3× platinové. V roce 2002 vyšel soundtrack k filmu The Scorpion King, který dosáhl vrcholu v žebříčku Top Soundtracks; na albu hraje několik nu metalových uskupení jako Drowning Pool, Coal Chamber, Lifer, Sevendust, Flaw a Godsmack. Skladba Godsmack "I Stand Alone" byla nejhranější aktivní rockovou písní roku 2002 po čtrnáct týdnů v řadě a také dosáhla vrcholu žebříčku Mainstream Rock.

V roce 2002 MTV napsala, že popularita nu metalu klesla, když citovala, že páté album Korn Untouchables a třetí deska Lovehatetragedy od Papa Roach se prodala méně než předchozí počiny obou uskupení. Zpěvák Jonathan Davis obvinil hudební piráty, protože album se na internetu objevilo více než čtyři měsíce před oficiálním vydáním. MTV také uvedla, že nu metalové bandy se hrály na rozhlasových stanicích méně často a MTV se začala zaměřovat na jiné hudební žánry. Podle MTV má třetí deska Lovehatetragedy od Papa Roach méně hip hopových prvků než předchozí Infest. MTV také uvedla, že druhé album Crazy Town Darkhorse nemělo hitové singly a prodalo se méně než předchozí The Gift of Game. MTV poznamenala: „Dalším důvodem ústupu nü-metalu a rap-rocku ze světel reflektorů může být rozředěný talentový fond způsobený tolika podobně znějícími formacemi. American Head Charge, Primer 55, Adema, Cold, the Union Underground, Dope, Apartment 26, Hed (Planet Earth) a Skrape – všichni vydali alba v letech 2000 až 2001 – zanechali spíše kolektivní dojem než individuální.“s

I přes zprávu MTV certifikovala RIAA v červenci 2002 album Korn Untouchables jako platinové a jeden ze singlů "Here to Stay" dosáhl čísla 72 na Billboard Hot 100 a získal cenu Grammy. Desek se prodalo nejméně 434 000 kopií v prvním týdnu a album dosáhlo čísla 2 na Bilboard 200. Úspěšný byl i další singl "Thoughtless", který dosáhl čísla 11 v žebříčku Billboard Modern Rock Tracks a čísla 6 v žebříčku Billboard Mainstream Rock. Přesto se album neprodalo tak dobře jako komerčně nejúspěšnější počin Korn Follow the Leader. Píseň Papa Roach "She Loves Me Not" z alba Lovehatetragedy z roku 2002 dosáhla 76. místa na Billboard Hot 100.

Navzdory tvrzení MTV o úpadku nu metalu zůstaly kapely jako Linkin Park, Godsmack, Trapt a Evanescence extrémně populární. Remixové album Reanimation od Linkin Park vyšlo v červenci 2002 a toho roku se ho prodalo více než milion kopií, což MTV označila za „působivé pro remixové album“. Skladba „Headstrong“ od Trapt z roku 2002 uvedla skupinu do hlavního proudu; dosáhla čísla 16 na Billboard Hot 100, čísla 4 v žebříčku Mainstream Top 40 a čísla 1 v žebříčku Billboard Mainstream Rock Tracks. Píseň "Still Frame" od Trapt dosáhla 69. místa na Billboard Hot 100. Titulní album skupiny bylo v roce 2003 platinové. Debutové dílo Evanescence Fallen vyšlo v březnu 2003 a Johnny Loftus z AllMusic zaznamenal nu metalový zvuk alba. V roce 2003 dosáhlo album Linkin Park Meteora vrcholu Bilboard 200 a během prvního týdne se prodalo nejméně 810 000 kopií. Meteora od Linkin Park a Fallen od Evanescence se umístila na třetím a čtvrtém místě nejprodávanějších počinů roku 2003. Desek Fallen od Evanescence se prodalo ve Spojených státech nejméně 7 600 000 a Meteora od Linkin Park nejméně 6 100 000 kopií. V roce 2003 Korn vydali skladbu "Did My Time", která dosáhla 38. místa na Billboard Hot 100. Téhož roku vydal Godsmack své třetí studiové dílo Faceless, které dosáhlo vrcholu Bilboard 200 a během prvních pěti týdnů bylo platinové.


Pokles (2003 - 2009)

Popularita nu metalu po období mainstreamového úspěchu s kapelami jako Godsmack, Trapt, Linkin Park a Evanescence v letech 2003 a 2004 prudce poklesla. Deska Limp Bizkit z roku 2003 Results May Vary, která obsahuje mix alternativní rockové hudby a nu metalu, dosáhla čísla 3 na Bilboard 200 s prodejem nejméně 325 000 kopií v prvním týdnu. Za tři týdny vydání se z ní prodalo nejméně 500 000 kopií. V roce 2004 server Blabbermouth.net uvedl, že podle Nielsen SoundScan se ve Spojených státech prodalo 1 337 356 kopií. Album ale získalo špatné recenze a v důsledku toho se prodávalo mnohem slaběji než předchozí počiny Limp Bizkit. Ačkoli skladba z alba Take a Look in the Mirror od Korn „Did My Time“ skončila na 38. místě v žebříčku Billboard Hot 100, deska se prodávala hůře než předchozí. V roce 2004 dosáhly úspěchu post-punkové revivalové kapely jako Jet a The Darkness, protože popularita nu metalu klesala. V polovině dekády popularita emo žánru překonala klesající vliv nu metalu. Jedním z nejpopulárnějších stylů nové vlny amerického heavy metalu se stal metalcore.

Ve druhé polovině první dekády mnoho nu metalových formací experimentovalo s jinými žánry a zvuky. Třetí studiová deska Linkin Park Minutes to Midnight, vydaná v roce 2007, byla známá úplným odklonem od nu metalového zvuku kapely. Kapely jako Disturbed a Drowning Pool přešly na hard rockový nebo tradiční heavy metalový styl. Slipknot se také odchýlili od svého nu metalového zvuku a do své hudby začlenili prvky groove metalu, death metalu a thrash metalu. Staind a Papa Roach přešli k lehčímu zvuku. Papa Roach opustili žánr nu metalu a s albem Getting Away with Murder z roku 2004 vstoupili do hard rockového stylu.

Soulfly se vzdálili od nu metalu a zaměřili se na death metal a thrash metal. Kittie také opustili nu metal a začali tvořit hudbu s prvky black metalu a death metalu. Korn a Mudvayne zůstali v polovině 2000s mainstreamovými, přesto však styl nu metalu zcela neopustili. Korn spojili svůj dřívější zvuk s vlivy jiných žánrů, například industriálního metalu. Jejich skladby "Coming Undone" a "Twisted Transistor" z alba z roku 2005 See You on the Other Side dosáhly žebříčku Billboard Hot 100. Producenti popové hudby Matrix pomohli s produkcí desky. Album Mudvayne z roku 2005 Lost and Found se vydalo směrem k přístupnějšímu zvuku. V roce 2005 vydal Limp Bizkit nahrávku The Unquestionable Truth (part 1) bez větší propagace. Album nebylo příliš populární a jeho prodeje během druhého týdne klesly o 67 %. V roce 2006 Limp Bizkit na čas ustoupili do pozadí.


Oživení a fůze s dalšími žánry (Od roku 2010)

Po roce 2010 proběhla v médiích diskuze o možném oživení nu metalu jeho spojením s jinými styly a návratu dřívějších nu metalových formací. Navzdory nedostatku hraní v rádiích některé nu metalové kapely znovu získaly část své dřívější popularity. Desky Korn z roku 2010 Korn III: Remember Who You Are se během prvního týdne prodalo 63 000 kopií a skončily na 2. místě na Bilboard 200. Celkem se jich ve Spojených státech prodalo nejméně 185 000. Zpěvák Jonathan Davis uvedl, že se s novou deskou kapela „chce vrátit zpět do atmosféry staré školy“. Také dodal: „Bude to velmi syrové, bude to stará škola jako první nahrávky Korn.“ V roce 2011 vyšlo šesté studiové album Limp Bizkit Gold Cobra; během prvního týdne se ve Spojených státech prodalo 27 000 kopií a deska dosáhla čísla 16 na Bilboard 200. Téhož roku vyšlo eponymní album Staind, které ukazuje návrat k těžšímu nu metalovému zvuku. Deska debutovala na 5. místě a v prvním týdnu se jí prodalo 47 000 kopií, čímž se stala pátým nejprodávanějším počinem. V říjnu 2011 debutovalo album Evanescence na prvním místě v žebříčku Billboard 200 a dalších amerických hitparádách, přičemž za první týden se prodalo přes 127 000 kopií. V prosinci téhož roku Korn vydali album The Path of Totality, kterého se během prvního týdne prodalo 55 000 kopií. Deska kombinuje nu metal s dubstepem. Jak Phoenix New Times, tak LA Weekly označily tento počin za nový směr pro nu metal. Album získalo cenu Revolver Golden God za „Album roku“. V roce 2014 se Linkin Park vrátili ke svým nu-metalovým kořenům se svým šestým studiovým albem The Hunting Party. Deska dosáhla třetího místa na Bilboard 200 s prodejem 110 000 kopií v prvním týdnu ve Spojených státech. V témže roce vydali Slipknot své páté studiové album, na kterém se vrátili k žánru nu metalu.

Mnoho metalcorových a deathcorových souborů jako My Ticket Home, Stray from the Path, Emmure, Of Mice & Men, Suicide Silence a Issues získalo v roce 2010 mírnou popularitu díky používání prvků nu metalu. Tato fúze byla někdy označována jako „nu metalcore“. Album kapely Suicide Silence z roku 2011 The Black Crown, které kombinuje nu metal a deathcore, dosáhlo čísla 28 na Bilboard 200. V roce 2014 eponymní debutové album Issues dosáhlo čísla 9; nahrávka obsahuje prvky metalcore, nu metalu, popu a R&B. Deska Of Mice & Men z roku 2014 nazvaná Restoring Force, která obsahuje nu metalové prvky, dosáhla čísla 4. Bring Me the Horizon, dříve známí pro mnohem tvrdší styl, vydali v roce 2015 své páté album That's the Spirit, které dosáhlo druhé příčky. Album čerpá z různých žánrů včetně nu metalu, kapela však zcela opustila svůj metalcorový styl. V roce 2010 se objevily nové nu metalové party jako From Ashes to New, Ded a Islander. Myšlenka oživení žánru byla explicitně zmíněna novináři. Mezi představitele tohoto hudebního hnutí patří Islander, My Ticket Home, Sworn In, DangerKids, Stray from the Path a Issues.

Zpět Další