Alternativní metal

Rap metal

Nu metal


Zpět

Další

Rap metal

Původ a ranný vývoj

Rap metal je subžánr raprocku a alternativního metalu, který kombinuje hip hop s heavy metalem. Obvykle se skládá z heavy metalových kytarových riffů, funk metalových prvků, rapovaných vokálů a někdy využívá i gramofonů. Kořeny žánru jsou jak v hip hopových skupinách, které samplovaly heavymetalovou hudbu, jako jsou Beastie Boys, MC Strecker, Cypress Hill, Esham nebo Run - DMC, tak i v rockových kapelách které spojili vlivy heavy metalu a hip hopu, například 24-7 Spyz a Faith No More. Scott Ian z Anthrax (který pomohl propagovat žánr) věří, že žánr vynalezli Rage Against the Machine. Nicméně, holandští Urban Dance Squad (vznikli v roce 1986) spojil rap a metal před Rage Against the Machine, i když se má za to, že Rage Against the Machine dodali rap rocku ostrost a hrubost, a vylepšili zvuk který definoval žánr pro nadcházející roky.

V roce 1987 spojila heavymetalová skupina Anthrax hip hop s heavy metalem na svém EPI'm the Man (Jsem muž). O rok později se rapper Sir Mix-a-Lot spojil s Metal Church pro svůj singl „Iron Man“ z roku 1988, který volně vychází ze stejnojmenné písně Black Sabbath. Rap metal najdete ve skladbě „Test“ od industriální metalové kapely Ministry (na jejich albu z roku 1989 The Mind Is a Terrible Thing to Taste), pro kterou si na vokály najali rappery The Grand Wizarda (K. Lite) a The Slogan Goda (Tommie Boyskee). V roce 1990 vytvořil rapper Ice-T heavy metalovou kapelu Body Count a při vystoupení na turné Lollapalooza v roce 1991 předvedl set, který byl naplněn napůl rapovými a napůl metalovými písněmi. Kapely Stuck Mojo a Clawfinger, které vznikly v roce 1989, jsou považovány za další dva průkopníky žánru. Anthrax se v roce 1991 spojil s Public Enemy a předělal jejich „Bring the Noise“, ve kterém spojili hip hop s thrash metalem. V roce 1991 představila thrash metalová kapela Tourniquet hip hopovou skupinu P.I.D. v písni „Spineless“ z jejich alba Psycho Surgery.


Růst popularity (1990 - začátek tisíciletí)

V 90. letech se rap metal stal populárním hudebním stylem. Například píseň „Epic“ skupiny Faith No More měla velký úspěch a dosáhla pozice 9 na Billboard Hot 100. V roce 1993 byl vydán Judgment Night soundtrack, který byl výsledkem četné spolupráce mezi rappery, hudebníky a rockovými a metalovými skupinou kapel. Album Rage Against the Machine Evil Empirez roku 1996 vstoupilo do Billboard 200 na první příčce a v roce 1999 debutovalo na prvním místě v Billboard 200 také jejich třetí studiové album The Battle of Los Angeles, když se za první týden prodalo 430 000 kopií. Každé z alb skupiny se stalo přinejmenším platinovým. Biohazard hrál na hlavní scéně Ozzfestu po boku Ozzyho Osbourna, Slayer, Danzig, Fear Factory a Sepultury. Na podporu alba se Biohazard vydal na krátké společné turné po Evropě se Suicidal Tendencies.

18. srpna 1998 vydal Atlantic rapovému hudebníku Kid Rockovi album Devil Without a Cause ze singlem „Welcome 2 the Party (Ode 2 the Old School)“ a Kid Rock se vydal na turné Vans Warped Tour na podporu alba. Prodej „Welcome 2 The Party“ a Devil Without a Cause byl slabý, ačkoli turné Warped Tour vzbudilo v Northamptonu regionální zájem v Massachusetts a Nové Anglii. To vedlo k častému hraní singlu „I Am The Bullgod“ v létě a na podzim roku 1998 na rádiích Wacherset WZLX a WAAF v Massachusetts. Na začátku prosince 1998, během DJingu v klubu, se Kid Rock setkal a spřátelil s hostitelem MTV Carsonem Dalym. Přemluvil Dalyho, aby mu zajistil vystoupení na MTV a 28. prosince 1998 účinkoval na MTV Fashionfully Loud v Miami na Floridě. Jeho vystoupení vzbudilo rozruch, a to dokonce i u Jaye-Z. V květnu začaly prodeje růst díky třetímu singlu „Bawitdaba“ a do dubna 1999 získal Devil Without a Cause zlatou desku. A následující měsíc byl platinový. Prvním velkým turné Kid Rocka bylo Limptropolis, kde zahájil s Limp Bizkit a Staind. Své postavení superhvězdy upevnil představením na Woodstock 1999 a 24. července téhož roku byl Devil Without a Cause dvojnásobně platinový. Následující singl „Cowboy“, směsice jižanského rocku, country a rapu, byl ještě větším hitem a dostal se do Top 40. Stal se dokonce ústřední melodií Jeffa Jarretta z WCW. Další singl skupiny, rock bluesová balada „Only God Knows Why“ byla největším hitem alba, v žebříčku dosáhla č. 19 na Billboard Hot 100. Byla to jedna z prvních skladeb, která využívala efekt automatického ladění. V době, kdy vyšel poslední singl „Wasting Time“, se alba prodalo už 7 milionů kopií. Devil Without a Cause byl 17. dubna 2003 RIAA certifikován 11krát platinou. Podle společnosti Nielsen SoundScan je k roku 2013 skutečný prodej 9,3 milionu. Kid Rock byl nominován jako nejlepší nový umělec na Grammy Awards 2000, ale prohrál s Christinou Aguilerou. Byl nominován na cenu „Bawitdaba“ za nejlepší hardrockový výkon, ale podlehl hitu Metalliky „Whiskey in the Jar“.

V roce 1998 vydal Ice Cube své dlouho očekávané album War & Peace Vol. 1 (The War Disc), které mělo v některých skladbách prvky nu metalu a rapu. Album debutovalo na 7. místě v žebříčku Billboard 200, v prvním týdnu se ho prodalo 180 000 výlisků. Vrcholu své popularity dosáhlo v průběhu roku 1999. V téhle době začal nový styl získávat pochvalné kritiky v hlavním proudu, zejména po problémovém festivalu Woodstock 1999, na kterém se představilo mnoho umělců spojených s rapem a nu/alternativním metalem, jako je Kid Rock, Limp Bizkit, Rage Against the Machine a Reveille. Popový punkový hudebník Jeff Brogowski řekl v roce 1999 deníku The Morning Call: "Tyto macho rap-metalové kapely jsou prostě temperamentní. Podívejte se, co se stalo ve Woodstocku (loni v létě). Veškeré násilí, rabování a požáry. Něco divného se děje. Možná to má něco společného se vší tou ekonomickou prosperitou. Je to stejně ošklivé, jako tomu bylo v 80. letech, kdy bylo tolik lidí a kapel taky tak nafoukaných."

Album nu/rap metalové skupiny Limp Bizkit z roku 1999 Significant Other se vyšplhalo na 1. místo na Bilboard 200 a v prvním týdnu se ho prodalo 643 874 kopií. V druhém týdnu po vydání se alba prodalo dalších 335 000 kopií. Následné album kapely, Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water, vytvořilo rekord v nejvyšší prodejnosti rockového alba v prvním týdnu s více než milionem prodaných kopií v USA, přičemž 400 000 kopií se prodalo hned první den, což z něj dělá nejrychleji prodávané rockové album vůbec, po té co překonalo rekord, který 7 let drželi Pearl Jam s albem Vs. Téhož roku se major label debut skupiny Papa Roach Infest stal platinovým. Cypress Hill začlenil přímé vlivy heavy metalu do svého alba z roku 2000 Skull & Bones, které obsahovalo šest skladeb, ve kterých rappery B-Reala a Sena Doga doprovázela kapela včetně členů Fear Factory Christiana Olde Wolbersa a Dina Cazares a bubeníka Rage Against the Machine Brada Wilka. B-Real také založil rap metalovou skupinu Kush s Wolbersem, bubeníkem Fear Factory Raymondem Herrerou a kytaristou Deftones Stephenem Carpenterem. Podle B-Reala je Kush agresivnější než jiné kapely v tomto žánru. SX-10, založená v roce 1996 Sen Dogem, hraje také rap rock a rap metal.

V roce 2000 získalo album rapové kapely P.O.D. z roku 1999 The Fundamental Elements of Southtown platinu a bylo 143. nejprodávanějším albem roku 2000. Na konci roku 2000 vydali Linkin Park své debutové album Hybrid Theory, které zůstává jak nejprodávanějším debutovým albem jakéhokoli umělce 21. století, tak s 27 milióny prodaných kusů nejprodávanějším rockovým albem všech dob. Toto album bylo také v roce 2001 nejprodávanějším albem všech žánrů, poté co překonalo tržby prominentních popových hvězd, jako jsou Backstreet Boys a N'Sync. Za svůj druhý singl „Crawling“ obdržela skupina Grammy Award a čtvrtý singl „In the End“, který vyšel koncem roku 2001 se stal jednou z nejuznávanějších písní v prvním desetiletí 21. století.

Do hlavního proudu úspěchu nu metalu pronikla také rocková kapela Crazy Town se svým albem The Gift of Game z roku 1999, zejména s hitem číslo jedna „Butterfly“, který během března vystoupal na první místo v mnoha hitparádách včetně Billboard Hot 100 a zůstal zde po dobu 23 týdnů. Album dosáhlo čísla 9 na Bilboard 200. Celosvětově se alba prodalo více než 2,5 milionu kusů, z toho více než 1,5 milionu pouze v USA. Ve stejném roce bylo úspěšné i druhé album kapely Saliva Every Six Seconds, které debutovalo na 6. místě na Bilboard 200. V roce 2001 získalo album Satellite od P.O.D. trojnásobnou platinu a také dosáhlo na 6. místo na žebříčku Billboard 200.


Po roce 2010

Proyecto Eskhata, španělská kapela, která debutovala v roce 2012 s albem Proyecto Eskhata, si získala ve Španělsku přízeň mnoha novinářů díky fúzi progresivního rocku a rap metalu, který novináři popsali jako „progresivní rap metal“. Dalším z moderních podžánrů rap metalu je Trap metal (také známý jako ragecore, death rap, industriální trap a scream rap, fúzní žánr, který kombinuje prvky trapové hudby (subžánr hiphopu), heavy metalu a také prvky jiných žánrů, jako je industrial a nu metal. Vyznačuje se podladěnými heavy metalovými kytarami, hip hopovými rytmy a drsnými vokály. Podle časopisu Kerrang byljedním z prvních praktiků tohoto žánru kolem roku 2014 americký raper Bones. Britský rapper Scarlxrd je také často spojován se žánrem a je považován za průkopníka trap metalu. Jako součást raného vývoje žánru rádio WQHT označilo také eponymní EP rapera OG Maco z roku 2014. Mezi další umělce spojené s trap metalem patří Dropout Kings, Bone Crew, Ghostemane, ZillaKami, Fever 333, Ho99o9, City Morgue, Kid Bookie, Rico Nasty a Suicideboys, stejně jako sem patří ranná kariéra XXXTentacion, 6ix9ine a Ski Mask the Slump God. Někteří umělci nebo skupiny jako Ho99o9, ZillaKami a 6ix9ine jsou také ovlivněni hardcore punkem, zatímco hudba Ghostemane obsahuje prvky black metalu, gothic rocku a emo.


Nu Metal

Charakteristika Nu metalu

Terminologie a původ - Nu metal je také známý jako nü-metal nebo agro-metal. Jedná se o subžánr alternativního metalu. MTV uvádí, že raná nu metalová skupina Korn dorazila v roce 1993 na rychle se rozvíjející scénu alternativního metalu, která se proměnila v nü-metalovou způsobem, jakým se z univerzitního rocku stal alternativní rock. Nu metal spojuje prvky heavy metalové hudby s prvky jiných hudebních žánrů, jako je grunge, hip hop, a alternativní rock. Nu metalové kapely využily prvky různých hudebních žánrů, včetně elektronické hudby, funku, gothic rocku, hardcore punku, punk rocku, taneční hudby, new wave, jazzu, post-punku, symfonického rocku nebo synth-popu. Nu metalové kapely také využívají prvky různých žánrů heavy metalové hudby, jako je death metal, rap metal, groove metal, funk metal a thrash metal. Některé nu metalové kapely, jako Static-X a Dope, dělaly nu metalovou hudbu s prvky industriálního metalu. Na rozdíl od jiných žánrů heavy metalu má nu metal tendenci používat stejnou strukturu veršů, refrénů a přechodů jako pop music.

Instrumentace - Nu metal je silně synkopován a je založen hlavně na kytarových riffech. Obecný nedostatek kytarových sól kontrastuje s jinými žánry heavy metalu. Dalším kontrastem s jinými žánry heavy metalu je důraz nu metalu na rytmus, spíše než na složitost nebo náladu, často zní jako rytmus groove metalu. Občas se používá Wah pedál. Nu metalové kytarové riffy jsou někdy podobné těm z death metalu. Nu metaloví basisté a bubeníci jsou často ovlivněni funkem a hip hopem, což přispívá k rytmické povaze nu metalu. Blast beaty, které jsou běžné v jiných metalových subžánrech, jako je black metal a death metal, jsou v nu metalu extrémně vzácné. Podobnost Nu metalu s mnoha subžánry heavy metalu se projevuje v použití klasických předznamenání, zkreslených kytarách, power akordech a notové struktuře, ktera se primárně točí kolem dorských, aiolských nebo frygických stupnic. Zatímco hlasité a silně zkreslené elektrické kytary jsou základním prvkem všech metalových žánrů, nu metaloví kytaristé posunuli zvuky „násilí a destrukce“ na novou úroveň. Některé nu metal kapely používají sedmistrunné kytary, které jsou hodně podladěné. Podobně někteří basoví kytaristé používají pětstrunné a šestistrunné nástroje. Hra na basovou kytaru v nu metalu často klade důraz na funkové prvky. Součástí nu metalových kapel jsou často DJové někdy uváděni, aby dodali hudbě sampling, schratching a elektronické pozadí. Nu metal má tendenci k hip hopovým rytmům.

Zpěv - Vokální styly používané v hudbě nu metalu zahrnují čistý zpěv, rapování, growling i sreaming. Vokály jsou často rytmické a ovlivněné hip hopem. Zatímco některé nu metalové kapely, jako Limp Bizkit a Linkin Park, mají ve své hudbě rapování, jiné nu metalové kapely, jako Godsmack nebo Staind rapování nepoužívají. Nu metalové kapely občas ve svých písních uvádějí jako hosty hip hopové hudebníky. V písni „Children of the Korn“ od Korn hostí rappera Ice Cube, který vystoupil i na turné Family Values Tour v roce 1998. Hip hopový hudebník Nasho hostoval v písni „Play Me“, která je na albu skupiny Korn Take a Look in the Mirror. Limp Bizkit nahrával s několika hip hopovými hudebníky, včetně Method Mana, Lil Wayna, Xzibita, Redmana, DMXe a Snoop Dogga. Linkin Park spolupracoval s hip hopovým hudebníkem Jayem Z na albu Collision Course z roku 2004. Kid Rock nahrával s hip hopovými hudebníky Eminem a Snoop Doggem.

Texty - Texty v nu metalových písních jsou často naštvané nebo nihilistické. Mnoho žánrových textů se zaměřuje na témata jako bolest, úzkost, šikana, emocionální problémy, opuštění, zrada nebo osobní nodcizení, podobně jako jako u grunge. Mnoho nu metalových textů, které se týkají těchto témat, má obvykle velmi přímý tón. Není to ale stoprocentní pravidlo, Některé nu metalové písně mají i texty, které se týkají jiných témat.

Móda - Nu metalové oblečení se obvykle skládá z pytlovitých kalhot, košil a kraťasů, džín JNCO, teplákových souprav Adidas, sportovních dresů, kšiltovky, volných mikin a tepláků. Nu metalové účesy zahrnují dredy, bradky, špičaté a obarvené vlasy i plešaté hlavy. Mezi běžné doplňky patří peněženkové řetízky, tetování, a piercing, zejménana obličeji. Nu metalová móda bývá srovnávána s hip hopovou. Některé nu metalové kapely jako Motograter, Mushroomhead, Mudvayne a Slipknot nosí masky, kombinézy, kostýmy a používají barvy. Několik nu metalových kapel, jako je Coal Chamber, Evanescence a Kittie, má gotický vzhled.

Kritika některých muzikantů, kteří inspirovali nu metal - Někteří hudebníci, kteří ovlivnili nu metal, se pokusili distancovat od tohoto subžánru a jeho kapel. Mike Patton, zpěvák skupiny Faith No More a Mr. Bungle jej kritizoval, přestože je uveden v písni „Lookaway“ na albu Roots heavymetalové skupiny Sepultura, kde také vystupuje Jonathan Davis. Patton o vlivu své hudby na nu metal řekl: „Necítím za to žádnou odpovědnost, je to chyba jejich matek, ne moje.“ Člen Helmet Page Hamilton řekl: „Je frustrující, že nás lidé odepisují, protože jsme svázáni nebo zdiskreditováni s vytvořením nu-metalu a rap metalu ...". Page Hamilton se ale objevil v písni „All for Nothing“ na albu Linkin Park The Hunting Party. Ačkoli Trent Reznor z Nine Inch Nails prohlásil, že zná některé členy Korn a že si myslí, že jsou super kluci, kritizoval nu metal slovy: „Když se mě někdo zeptá, co si myslím o spoustě nu-metalových kapel, které jsou venku, moje odpověď je, že se mi to zdá být opravdu neúpřimné. 'Měl jsem opravdu sračkové dětství a jsem opravdu naštvaný a jsem opravdu ošklivý a hodně jsem se nalíčil a jsem tvrdší a rychlejší a můj hlas zní spíš jako hlas cookie monstra než ten tvůj.'' Pro mě to všechno vypadá jako komické, jako být parodií sama sebe.“


1980 - 1993 (Předchůdci a vlivy)

Základ pro vývoj nu metalu položilo mnoho heavy metalových, alternativních, industriálních, funkmetalových a rapových umělců a kapel z 80. a začátku 90. let, kteří kombinovali těžké metalové kytarové riffy se strukturou pop music. Patří sem skupiny jako Faith No More, Primus, Helmet, Boo-Yaa TRIBE, Tool, Fear Factory, 24-7 Spyz, Hot Dawgz, Fishbone, Biohazard, Suicidal Tendencies, Infectious Grooves, Godflesh, Red Hot Chili Peppers, Nine Inch Nails nebo White Zombie. Hlavní vliv měly Bungle, Prong, Rage Against the Machine a Ministry. Groove metalové a thrash metalové kapely ze stejného období jako Machine Head, Sepultura, Metallica, Pantera, Slayer a Anthrax byly také často citovány jako jeden z vlivů, stojících u vzniku nu metalu. Například Anthrax byli na jejich EP z roku 1987 I'm the Man průkopníkem žánru rap metalu, když zkombinovali hip hop a rap s heavy metalem. Zpěvák Korn Jonathan Davis řekl o kytaristovi Pantery Dimebagu Darrellovi: „kdyby neexistoval Dimebag Darrell, nebyl by ani Korn.“

Producent Rick Rubin pomohl v 80. letech s hip hopovými skupinami, jako jsou Beastie Boys a Run-D.M.C vytvořit rap rock. V 90. letech se objevily kapely popsané autorem Garry Sharpe-Youngem jako „neo-metal“. Tyto kapely zahrnují Panteru, Strapping Young Lad, Machine Head, Biohazard a Fear Factory. Sharpe-Young napsal, že tyto kapely se rozhodly zbavit metal surového, prvotního prvku a že neo-metal připravil cestu pro nu-metal. Nu metal je výrazně ovlivňen hip hopem. Hip hopoví hudebníci Dr. Dre a Ice Cube mají velký vliv na tvůrce a průkopníky nu metalu Korn. Kytarista Munky uvedl, že skupina se snaží napodobit Dr. Dreovo album The Chronic z roku 1992. Munky a kytarista Korn Head také uvedli, že se pokusili napodobit samply hip hopové skupiny Cypress Hill. Geto Boys a N.W.A. měli také na Korn zásadní vliv. Fred Durst z Limp Bizkit uvedl jako hlavní vliv hip hopovou skupinu The Fat Boys. Nu metalová kapela Papa Roach citovala jako vliv rappera Nas a hip hopové skupiny Wu-Tang Clan a Fugees. Shifty Shellshock z nu metalové skupiny Crazy Town citoval Run - D.M.C. a Beastie Boys. Josey Scott z nu metalové kapely Saliva uvedl jako vlivy Run - D.M.C., LL Cool J, Beastie Boys, Public Enemy, N.W.A., Chuck D, Doug E. Fresh a Whodini. Sonny Sandoval z nu metalové kapely P.O.D. citoval hip hopové skupiny Boogie Down Productions a Run - D.M.C.. Mezi hip hopové oblíbence člena Linkin Park Mika Shinodyho patří Boogie Down Productions, Public Enemy, N.W.A. a Juice Crew. Chester Bennington, další člen Linkin Park, uvedl jako vliv Tribe Called Quest, KRS-One, Run-D.M.C., Public Enemy, N.W.A., Beastie Boys a Rob Base. Beastie Boys jsou hip hopová hudební skupina, která hodně ovlivnila nu metal. Hip hopová skupina Run - DMC byla jednou z prvních skupin, které kombinovaly rap s rockem a připravili tak cestu pro nu metal.


Počáteční vývoj a vzestup (1993-1998)

Joel McIver uznal Korn jako skupinu, která vytvořila a propagovala žánr nu metalu svou demo nahrávkou Neidermayer's Mind, která vyšla v roce 1993. Uznal také Korn jako skupinu, která zahájila novou vlnu amerického heavy metalu, což je hnutí heavy metalu, které začalo v 90. letech. Agresivní riffy Korn, rapování Limp Bizkit a melodické balady Staind vytvořily zvukovou šablonu pro nu metal. Počátky pojmu „nu metal“ jsou často přisuzovány práci producenta Rosse Robinsona, který byl mezi producenty nazýván „Kmotr Nu Metalu“. Robinson produkoval kapely jako Korn, Limp Bizkit a Slipknot. Mnoho z prvních nu metalových kapel jako Korn a Deftones, pocházelo z Kalifornie. Žánr se ale brzy rozšířil po celých USA a kapely vznikaly v různých státech, například Limp Bizkit z je Floridy, Staind z Massachusetts a Slipknot z Iowy. V knize Brave Nu World napsal Tommy Udo o nu metal kapele Coal Chamber: „Existují důkazy, které naznačují, že Coal Chamber byla první kapelou, na kterou byla značka„ nu metal “ve skutečnosti použita, v živé recenzi v časopise Spin.

V roce 1994 Korn vydali své debutové album, které je všeobecně považováno za první populární album nu metalu. Korn v té době zažívaly undergroundovou popularitu, jejich debutové album dosáhlo na 72. místo v žebříčku Bilboard 200. Dříve téhož roku ale vyšlo také album P.O.D. Snuff the Punk, které bylo později uznáno jako první album nu metalu. V roce 1995 vydala skupina Sugar Ray své debutové studiové album Lemonade and Brownies, album popisované jako nu metalové. V roce 1995 vydali Deftones své debutové album Adrenaline. Album dosáhlo na 23. místo na žebříčku alb Heatseekers 5. října 1996. Album kapely Sepultura Roots z roku 1996 obsahuje inspirativní nu metalové prvky, zatímco samotné album bylo ovlivněno debutem Korn. Až do roku 1997, kdy kapely jako Coal Chamber, Limp Bizkit a Papa Roach vydaly svá debutová alba hrálo nu metal jen málo kapel. Pozornost MTV a Ozzyho Osbourna, který představil některé skupiny na Ozzfestu v roce 1995 byly nedílnou součástí zahájení jejich kariéry.

Nu metal začal růst na popularitě, když album Korn Life Is Peachy z roku 1996 skončilo na 3. místě Bilboard 200 a během prvního týdne se ho prodalo 106 000 kopií. V roce 1997 vydala kapela Sugar Ray své druhé studiové album Floored. Album dosáhlo úspěchu velmi rychle a bylo 20. února 1998 2x platinové. Ačkoli album je nu metalové, jedinou písní z alba, která dosáhla úspěchu v hitparádě, byla skladba „Fly“, která je reggae písní. Ačkoli Sugar Ray byli i nadále velmi populární, skupina opustila brzy žánr nu metalu a stala se poprockovou.


Mainsreamová popularita (1998-2003)

V roce 1998 se nu metal stal jedním z nejhlavnějších hudebních žánrů, když třetí album Korn Follow the Leader dosáhlo na vrchol hitparády Bilboardu, bylo 5x platinové a vydláždilo cestu dalším nu metalové kapelám. Vzápětí mnoho nu metalových kapel podepsáno smlouvy s významnými nahrávacími společnostmi a hrály kombinace heavy metalu, hip hopu, industriálu, grunge a hardcore punkových stylů. Hip hopoví umělci Vanilla Ice a Cypress Hill, spolu s heavy metalovými kapelami Sepultura, Primus, Fear Factory, Machine Head a Slayer vydali alba, která čerpají ze žánru nu metalu. V roce 1999 Korn vydali čtvrté studiové album Issues, které bylo znovu až na vrcholu žebříčku. Album bylo 3x× platinove za pouhý jeden měsíc. Za první týden se alba prodalo nejméně 573 000 kopií a jeho první singl „Falling Away From Me“ skončil na 8. místě v žebříčku Bubbling Under Hot 100 Singles. Krátce před vydáním alba se Korn objevili v epizodě South Parku s názvem „Korn's Groovy Pirate Ghost Mystery“, ve které měla skladba „Falling Away from Me“ premiéru. Během pozdních devadesátých let a na začátku další dekády se skupiny jako Korn, Limp Bizkit a P.O.D. opakovaně objevily na MTV Total Request Live.

Festival Woodstock 1999 představil několik nu metalových umělců a kapel jako Korn, Kid Rock, Godsmack, Limp Bizkit a Sevendust. Během a po vystoupení Limp Bizkit na festivalu došlo k násilí a lidé během písně „Break Stuff“ trhali ze zdí překližku. Během festivalu se údajně stalo několik sexuálních útoků; znásilnění, které bylo hlášeno během představení Limp Bizkit, a údajně došlo ke znásilnění i během koncertu Korn. Navzdory událostem na festivalu nebyla ovlivněna popularita Limp Bizkit ani prodej jejich tehdy nedávného alba Significant Other. Album dosáhlo vrcholu hitparády Bilboard 200, v prvním týdnu po vydání se ho prodalo 643 874 kopií, přičemž za dva týdny se jich prodalo přes milion a nakonec bylo v roce 2001 7x platinové. Ve Spojených státech se prodalo nejméně 7 237 123 kopií.

Skupina Orgy z Los Angeles se stala populární na konci 90. let albem Candyass, které bylo v červenci 1999 platinové a jejich cover „Blue Monday“ od kapely New Orderse dostal na 56. místo na Billboard Hot 100. Eponymní debutové album Godsmack vyšlo v roce 1998 a v prosinci 2001 bylo 4 × platinové. V dubnu 1999 bylo album Devil Without a Cause od Kid Rocka zlaté a následující měsíc platinové. Alba se ve Spojených státech prodalo nejméně 9 300 000 kopií a bylo nakonec 11krát platinaové. V roce 1999 přišli Slipknot s extrémně těžkým nu metalovým zvukem a vydali své vlastní album, které bylo v roce 2000 platinové a v roce 2005 už dvojnásobně. V recenzi alba napsal Rick Anderson z AllMusic o Slipknot: „Myslel sis, že Limp Bizkit je tvrdý? Jsou to Osmondové. Tito muži jsou něco úplně jiného.“

V roce 1999 vyšlo druhé album od Stain Dysfunction. Skladba „Mudshovel“ dosáhla na 10. místo v žebříčku Mainstream Rock a byla 2x platinová. V roce 2000 vytvořilo třetí studiové album Limp Bizkit Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water rekord v nejvyšším prodeji rockového alba v prvním týdnu, v prvním týdnu se ve Spojených státech prodalo přes 1 000 000 kopií - z toho 400 000 první den, což z něj dělá nejrychleji prodávané rockové album vůbec a překonalo rekord, který po sedm let držel Pearl Jam. Album bylbylo 6x platinové a ve Spojených státech se ho prodalo nejméně 8 miliónů kopií. Téhož roku vyšlo druhé studiové album skupiny Papa Roach Infest a debutové studiové album Disturbed The Sickness . The Sickness získalo 4x platinu a Infest bylo trojnásobně platinové. Píseň Disturbed „Down with the Sickness“ byla také platinová. Píseň Papa Roach „Last Resort“ skončila na 57. místě na Billboard Hot 100 a na 1. místě v žebříčku Modern Rock Tracks. V roce 2000 získalo album P.O.D. The Fundamental Elements of Southtown platinu ve Spojených státech a bylo 143. nejprodávanějším albem roku 2000. Píseň alba „Rock the Party (Off the Hook)“ se dostala na 1. místo v MTV's Total Request Live. V roce 2000 vydala hip hopová skupina Cypress Hill své páté studiové album Skull & Bones, které se stylově řadí k nu metalu a rap metalu. Album se stalo ve Spojených státech platinovým už za dva měsíce. Na začátku roku 2000 byla velmi oblíbená nu metalová skupina Incubus, která vytvořila 2x platinová alba Make Yourself a Morning View.

Na konci roku 2000 vydali Linkin Park své debutové album Hybrid Theory, které bylo nejprodávanějším debutovým albem jakéhokoli umělce jakéhokoli žánru v 21. století. Album bylo také nejprodávanějším albem roku 2001. Linkin Park získal cenu Grammy za svůj druhý singl „Crawling“. Jejich čtvrtý singl „In the End“ byl vydán koncem roku 2001 a skončil na 2. místě Billboard Hot 100 v březnu 2002. V roce 2001 se alba Hybrid Theory prodalo ve Spojených státech 4 800 000 kopií, což z něj dělá nejprodávanější album roku. Album bylo diamantové a ve Spojených státech se ho prodalo nejméně 10 222 000 výtisků. V roce 2000 vydali Godsmack své druhé studiové album Awake, které bylo v březnu 2002 2x platinové. Titulní skladba alba dosáhla čísla 1 v žebříčku Mainstream Rock. Titulní skladba alba a píseň „Sick of Life“ byly uvedeny v televizních reklamách námořnictva Spojených států.

Debutové album od Crazy Town The Gift of Game dosáhlo na 9. místo Bilboard 200, v únoru 2001 bylo platinové a ve Spojených státech se prodalo nejméně 1 500 000 kopií. Celosvětově se alba prodalo nejméně 2 500 000 kopií. Album Staind Break the Cycle z roku 2001 debutovalo na 1. místě Bilboard 200 a v prvním týdnu se hoprodalo nejméně 716 000 kopií. V roce 2003 bylo 5x platinové. V březnu 2001 kapela Saliva vydala své druhé album Every Six Seconds a album bylo také platinové. Píseň alba „Click Click Boom“ byla použita jako ústřední melodie pro wrestlingovou událost WWE No Mercy z roku 2001 a hrála se i během fotbalových střetnutí. Jejich skladba„Your Disease“ dosáhla čísla 7 v žebříčku Billboard Modern Rock Tracks a čísla 3 v žebříčku Billboard Mainstream Rock.

V srpnu 2001 vydali Slipknot své album Iowa, které dosáhlo na 3. místo na Bilboard 200 a v říjnu 2001 získalo platinu. Kritik John Mulvey nazval album absolutním triumfem nu metalu. Album SAT od P.O.D. z roku 2001 získalo trojnásobnou platinu a dosáhlo čísla 6 na Bilboard 200. Popularita P.O.D. pokračovala i v roce 2002. 5. června 2001 skupina Drowning Pool vydala album s názvem Sinner, které obsahuje píseň „Bodies“. Album se stalo platinovým 23. srpna 2001 a jeho píseň „Bodies“ se stala jedním z nejčastěji přehrávaných videí na MTV od nové kapely. „Bodies“ dosáhl čísla 6 v žebříčku Mainstream Rock a jako svou osobní melodii jej použil hráč Boston Red Sox Jonathan Papelbon.

Alba Anthology od Alien Ant Farm, které vyšlo v roce 2001, se prodalo ve Spojených státech nejméně 1 900 000 kopií a ve stejném roce bylo platinové. Cover Alien Ant Farm k písni Michaela Jacksona „Smooth Criminal“ dosáhl čísla 23 na Billboard Hot 100. V roce 2001 dosáhlo album Toxicity od System of a Down čísla 1 na Biboard 200. V listopadu 2002 bylo 3x platinouvé. V roce 2002 vyšlo album soundtracku k filmu The Scorpion King a dosáhlo vrcholu v žebříčku Top Soundtracks; na albu hraje několik nu metalových kapel jako Drowning Pool, Coal Chamber, Lifer, Sevendust, Flaw a Godsmack. Skladba od Godsmack „I Stand Alone“ byla nejhranější aktivní rockovou skladbou v roce 2002 po čtrnáct po sobě jdoucích týdnů. „I Stand Alone“ také dosáhly na vrchol žebříčku Mainstream Rock.

V roce 2002 MTV napsala, že popularita nu metalu klesla, přičemž citovala, že pátého alba Korn Untouchabless a třetího alba Lovehatetragedy od Papa Roach se prodalo méně než předchozí alb obou kapel. Zpěvák Jonathan Davis obvinil hudební piráty, protože album se objevilo na interneut více než čtyři měsíce před oficiálním datem vydání. MTV také napsala, že nu metalové kapely se na rozhlasových stanicích hrály méně často a MTV se začala zaměřovat na jiné hudební žánry. MTV napsala, že třetí album Lovehatetragedy od Papa Roach má méně hip hopových prvků než předchozí album Infest. MTV také napsala, že druhé album Crazy Town Darkhorse nemělo hitové singly a prodalo se ho méně než předchozího alba The Gift of Game. MTV také napsala: „Další příčinou odchodu nü-metalu a rap-rocku ze záře reflektorů může být rozředěný talentový fond způsobený tolika podobně znějícími kapelami. American Head Charge, Primer 55, Adema, Cold, the Union Underground, Dope, Apartmen 26, Hed (Planet Earth) a Skrape - z nichž všichni vydali alba v letech 2000 až 2001 - zanechali spíše kolektivní dojem než individuální“.

I přes to, co napsala MTV, RIAA v červenci 2002 certifikovala album Korn Untouchables jako platinové a jeden ze singlů alba „Here to Stay“ dosáhl čísla 72 na Billboard Hot 100, získal Grammy. Alba se prodalo nejméně 434 000 kopií v prvním týdnu a dosáhlo čísla 2 na Bilboard 200. Úspěšný byl také „Thoughtless“, další singl alba, který dosáhl čísla 11 v žebříčku Billboard Modern Rock Tracks a čísla 6 v žebříčku Billboard Mainstream Rock. Ale se ale stále neprodalo tolik kopií jako komerčně nejúspěšnějšího alba Korn Follow the Leader. Píseň Papa Roach „She Loves Me Not“, která pochází z alba skupiny Lovehatetragedy z roku 2002, dosáhla na 76. místo na Billboard Hot 100.

Navzdory zprávě MTV, že nu metal upadá, zůstaly kapely jako jako Linkin Park, Godsmack, Trapt a Evanescence extrémně oblíbené. Remixové album Reanimation od Linkin Park vyšlo v červenci 2002 a toho roku se ho prodalo více než milion kopií, což MTV komentovala jako „působivé pro remixové album“. Píseň „Headstrong“ od Trapt z roku 2002 uvedla skupinu do hlavního proudu; píseň dosáhla čísla 16 na Billboard Hot 100, čísla 4 v žebříčku Mainstream Top 40 a čísla 1 v žebříčku Billboard Mainstream Rock Tracks. Píseň „Still Frame“ od Trapt dosáhla na 69. místo na Billboard Hot 100. Titulní album skupiny bylo v roce 2003 platinové. Debutové album Evanescence Fallen vyšlo v březnu 2003. Johnny Loftus z AllMusic zaznamenal nu metalový zvuk alba. V roce 2003 dosáhlo album Linkin Park Meteora vrcholu Bilboard a během prvního týdne se prodalo nejméně 810 000 kopií. Meteora od Linkin Park a Fallen od Evanescence se umístily na třetím a čtvrtém místě nejprodávanějších alb roku 2003. Alba Fallen od Evanescence se prodalo ve Spojených státech nejméně 7 600 000 kopií a Meteor od Linkin Park nejméně 6 100 000 kopií. V roce 2003 Korn vydali píseň s názvem „Did My Time“, která dosáhla na 38. místo na Billboard Hot 100. Téhož roku vydal Godsmack své třetí studiové album Faceless, které dosáhlo na vrchol Bilboard 200 a během prvních pěti týdnů bylo platinové.


Pokles (2003-2009)

Popularita nu metalu po období mainstreamového úspěchu s kapelami jako Godsmack, Trapt, Linkin Park a Evanescence v letech 2003 a 2004 prudce poklesla. Album Limp Bizkit z roku 2003 Results May Vary, které obsahuje mix alternativní rockové hudby a nu metalu,dosáhla čísla 3 na Bilboard 200 s prodejem nejméně 325 000 kopií v prvním týdnu. Za tři týdny vydání se z alba prodalo nejméně 500 000 kopií. V roce 2004 server Blabbermouth.net uvedl, že podle Nielsen SoundScan se alba prodalo ve Spojených státech 1 337 356 kopií. Získalo ale špatné kritiky a v důsledku toho byl prodej mnohem slabší než u předchozích alb Limp Bizkit. Ačkoli píseň z alba Take a Look in the Mirror od Korn „Did My Time“ skončila na 38. místě v žebříčku Billboard Hot 100, alba se prodalo méně než předchozího. V roce 2004 dosáhly úspěchu post-punkové revival kapely jako Jet a The Darkness, protože popularita nu metalu klesala. V polovině dekády popularita emo překonala klesající popularitu nu metalu. Jedním z nejpopulárnějších žánrů nové vlny amerického heavy metalu se v té době stal metalcore.

V druhé polovině první dekády mnoho nu metalových kapel experimentovalo s jinými žánry a zvuky. Třetí studiové album Linkin Park Minutes to Midnight, vydané v roce 2007, bylo známé svým úplným odklonem od nu metalového zvuku kapely. Kapely jako Disturbed a Drowning Pool přešly na hardrockový nebo standardní heavymetalový zvuk. Slipknot se také odchýlili od svého zvuku nu metalu a do své hudby zahrnuli prvky groove metalu, death metalu a thrash metalu. Staind a Papa Roach přešli k lehčímu zvuku. Papa Roach opustili žánr nu metalu a s jejich albem Getting Away with Murder z roku 2004, vstoupili do hardrockového stylu.

Soulfly se vzdálili od stylu nu metalu a přesunuli se ke stylům jako death metal a thrash metal. Kittie také opustili styl nu metalu a začali dělat hudbu s prvky žánrů, jako je black metal a death metal. Korn a Mudvayne byli v polovině 2000s nadále mainstreamem. Přesto zcela neopustili styl nu metalu. Korn spojil svůj dřívější zvuk s vlivy jiných žánrů, například industriálních. Jejich písně „Coming Undone“ a „Twisted Transistor“, které jsou obě na jejich albu z roku 2005 See You on the Other Side, dosáhly Billboard Hot 100. Producenti popové hudby Matrix pomohli s produkcí alba. Album Mudvayne z roku 2005 Lost and Found bylo bylo taženo směrem k dostupnějšímu zvuku. V roce 2005 vydal Limp Bizkit nahrávku nazvanou The Unquestionable Truth (part 1), aniž by ji propagoval. Album nebylo příliš populární, jeho prodeje poklesly během druhého týdne o 67%. V roce 2006 ustoupil Limp Bizkit načas do pozadí


Oživení a fůze s dalšími žánry (Od 2010)

Po roce 2010 proběhla v médiích diskuze o možném oživení nu metalu jeho spojením s jinými žánry a návratu dřívějších nu metalových kapel. Navzdory nedostatku hraní v rádiích některé nu metalové kapely znovu získaly část své dřívější popularity. Alba Korn z roku 2010 Korn III: Remember Who You Are se během prvního týdne prodalo 63 000 kopií a skončilo na 2. místě na Bilboard 200. Alba se prodalo nejméně 185 000 kopií ve Spojených státech. Zpěvák Jonathan Davis řekl, že se svým novým albem kapela „chce vrátit zpět do atmosféry staré školy“. Také řekl: „Bude to velmi syrové, bude to stará škola jako první nahrávky Korn.“ V roce 2011 vyšlo šesté studiové album Limp Bizkit Gold Cobra; během prvního týdne se ve Spojených státech prodalo 27 000 kopií a dosáhlo čísla 16 na Bilboard 200. Téhož roku vyšlo eponymní album Staind; ukazuje to, jak se kapela vrací ke svému těžšímu nu metalovému stylu. Album debutovalo na čísle 5 a v prvním týdnu jeho vydání se prodalo 47 000 kopií, což z něj učinilo páté nejprodávanější album. V říjnu 2011 album Evanescence debutovalo na čísle 1 na vývěsní tabuli Billboard 200 a dalších amerických žebříčcích a za první týden se ho prodalo přes 127 000 kopií. V prosinci téhož roku Korn vydali album The Path of Totality, kterého se během prvního týdne prodalo 55 000 kopií. Album kombinuje nu metal s dubstep. Jak Phoenix New Times, tak LA Weekly jej označily jako nový směr pro nu metal. Toto album získalo cenu Revolver Golden God za „Album roku“. V roce 2014 se Linkin Park vrátili ke svým nu-metalovým kořenům se svým šestým studiovým albem The Hunting Party. Album dosáhlo číslo tři na Bilboard 200, s prodejem 110 000 kopií v prvním týdnu ve Spojených státech. V roce 2014 vydali Slipknot své páté studiové album na kterém se vrátili k žánru nu metalu.

Mnoho metalcorových a deathcorových skupin jako My Ticket Home, Stray from the Path, Emmure, Of Mice & Men, Suicide Silence a Issues získalo v roce 2010 mírnou popularitu když používaly prvky z nu metalu. Tato fúze byla někdy označována jako „nu metalcore“. Album kapely Suicide Silence z roku 2011 The Black Crown, které obsahuje prvky nu metalu a deathcore dosáhlo čísla 28 na Bilboard 200. V roce 2014 eponymní debutové album Issues dosáhlo čísla 9. Album obsahuje prvky metalcore, nu metalu, popu a R&B. Album Of Mice & Men z roku 2014, nazvané Restoring Force, které obsahuje prvky nu metalu, dosáhlo čísla 4. Bring Me the Horizon, dříve známí pro mnohem těžší styl hudby, vydali v roce 2015 své páté album That's the Spirit, které dosáhlo čísla 2. Album čerpá z různých žánrů, včetně nu metalu; kapela však úplně opustila svůj metalcorový styl. V roce 2010 se objevily nu metalové kapely jako From Ashes to New, Ded a Islander. Myšlenka oživení žánru byla výslovně zmíněna novináři. Mezi příklady tohoto hudebního hnutí patří Islander, My Ticket Home, Sworn In, DangerKids, Stray from the Path a Issues.

Zpět Další