Iron Maiden a jednotliví hudebníci skupiny získali řadu nominací, vyznamenání a ocenění, včetně cen Grammy a jejich ekvivalentů v mnoha zemích, Brit Awards, Silver Clef Award, Nordoff-Robbins Award, Ivor Novello Awards, Juno Awards, Guinness Book of World Records, Public Choice International, Online Music Awards Germany, The Rocks Awards, Burrn! Awards, Classic Rock Roll of Honour Awards, ECHO Awards, Top.HR Music Awards, Žebřík Music Awards, čestné doktoráty, státní ceny, prodejní uznání, charitativní a sportovní ocenění a mnoho dalších.
Hudebníci také získali deset ocenění z patnácti nominací na Metal Hammer Golden Gods Awards, kapela se umístila na 24. místě v žebříčku VH1 "100 Greatest Artists of Hard Rock", na 4. místě v žebříčku MTV "Top 10 Greatest Heavy Metal Bands of All Time", na 3. místě v žebříčku VH1 Classic "Top 20 Metal Bands" a byla vyhodnocena jako nejúspěšnější britská metalová skupina na Channel 4. V roce 2012 bylo album The Number of the Beast zvoleno jako nejlepší britské album všech dob ve veřejné anketě spojené s Diamantovým jubileem královny Alžběty II. Iron Maiden byli uvedeni do Hollywood RockWalk, BPI Hall of Fame a Kerrang! Hall of Fame.
Film skupiny Flight 666 byl součástí prestižní expozice British Music Experience, která se konala v Londýně v roce 2011, a ikonický maskot - monstrum Eddie the Head byl vůbec poprvé představen na prahu British Music Experience v Liverpoolu v roce 2017 a stal se součástí stálé expozice. Iron Maiden jsou také součástí stálé expozice Rock and Roll Hall of Fame a Wacken Open Air Hall of Fame. Maskot kapely je také součástí Rock Legends Wax Museum umístěného v Ontariu.
V únoru 2021 byli Iron Maiden nominováni do třídy Rock and Roll Hall of Fame. V dubnu 2021 byli bývalí členové kapely (Paul Di'Anno, Blaze Bayley a slavný ilustrátor Derek Riggs) uvedeni do Metalové síně slávy. Do roku 2017 prodali Iron Maiden po celém světě hodně přes 100 milionů kopií svých alb, a to i přes malou podporu rádií a televize. Podle mnoha zdrojů se do roku 2021 celosvětově prodalo přes 200 milionů kopií veškerého audiovizuálního katalogu kapely, včetně řadových alb, singlů, kompilací a videoklipů. Do roku 2022 získaly jejich desky celosvětově přibližně 600 stříbrných, zlatých a platinových certifikátů.
Iron Maiden často používají slogan "Up the Irons" v poznámkách k diskům a tuto frázi lze vidět i na několika tričkách s oficiální licencí kapely. Jedná se o parafrázi fráze "Up the Hammers", která odkazuje na londýnský fotbalový klub West Ham United, jehož je zakladatel skupiny Steve Harris fanouškem. V roce 2020 vyšla kolekce nazvaná "Die With Your Boots On", která je výsledkem unikátní spolupráce Iron Maiden a West Ham United. Maskot kapely je oficiálním symbolem mládežnického fotbalového klubu Força Jovem Vasco.
Maskot Eddie je stálou součástí obalu alb skupiny ovlivněných sci-fi a hororem a také živých vystoupení. Původně se jednalo o masku z papíru, která byla součástí kulis a během živých vystoupení stříkala falešnou krev, později se jméno přeneslo na postavu, která se objevila na obalu debutového alba skupiny a kterou vytvořil Derek Riggs. Až do roku 1992 maloval Eddieho výhradně Riggs, poté začala kapela používat i výtvarné práce mnoha dalších umělců, včetně Melvyna Granta.
Eddie se kromě četných triček, plakátů a dalšího zboží souvisejícího s kapelou objevil také na videohře z pohledu první osoby Ed Hunter, stejně jako na jejich mobilní hře Iron Maiden: Legacy of the Beast. V roce 2008 získal cenu "Icon Award" na Metal Hammer Golden Gods, zatímco Gibson.com ho popisuje jako nejrozpoznatelnější metalovou ikonu na světě a také jednu z nejvšestrannějších.
V listopadu 2021 se vedení skupiny spojilo se společností Marvel Entertainment. Výsledkem spolupráce byla mimo jiné série gadgetů obsahujících podobu nejznámějších postav Marvelu a Eddieho. Podle manažera Roda Smallwooda byla tato spolupráce splněným snem, protože se maskot skupiny připojil ke skupině popkulturních superhrdinů, jako jsou X-Men, Avengers, Spider-Man, Iron Man, Kapitán Amerika, Venom, Thanos, Thor nebo Deadpool.
Po celou dobu existence skupiny Eddie zdobil obaly, billboardy, plakáty a trička. Iron Maiden se co do využívání merchandisingu dostali téměř na úroveň Kiss.
Podle Enriqueho Campose, stylisty, kreativního manažera a módního experta jsou: "...trička s Eddiem k vidění všude a na všech lidech, dokonce i na těch, kteří hudbu kapely nikdy neslyšeli. Rock je spojován se 'zlobením', se životem na vedlejší koleji. Pojmy, ke kterým se tato část veřejnosti čas od času ráda přidá, a proto jsou v jejich tričkách vidět šik dívky ze čtvrti Salamanca".
V roce 2016 skupina uvedla na trh mobilní hru Iron Maiden: Legacy of the Beast a v roce 2018 stejnojmenný pinball. Hra se stala jedničkou mezi mobilními RPG hrami na několika trzích a po celém světě si ji stáhly více než čtyři miliony hráčů. Inspirována názvem hry, měla skupina podniknout světové turné Legacy of the Beast World Tour, které začalo v roce 2018 v Evropě a v roce 2019 následovaly koncerty v Severní a Jižní Americe. Finští vývojáři počítačových her Rovio Entertainment se spojili s vedením skupiny a zařadili maskota skupiny Eddieho jako jednu z postav vytvářejících speciální díl hry "Angry Birds Evolution", související s oslavou Halloweenu v roce 2017. Spolupráce s tvůrci hry Angry Birds, která má mnohamilionové publikum uživatelů po celém světě, znamenala, že potenciálně mnozí z nich dostali šanci zasvětit se do světa heavy metalu.
V květnu 2019 skupina podala žalobu v hodnotě 2 milionů dolarů na videoherní společnost 3D Realms za porušení jejich ochranné známky prostřednictvím plánovaného vydání hry s názvem Ion Maiden, která je podle kapely "téměř identická s ochrannou známkou Iron Maiden co do vzhledu, zvuku a celkového komerčního dojmu". Žaloba dále obviňuje společnost 3D Realms z toho, že způsobila "záměnu spotřebitelů" vyobrazením ikony lebky podobné maskotovi kapely Eddiemu a že hra Ion Maiden je podobná videohře Legacy of the Beast, kterou kapela sama vytvořila.
Od roku 2021 Iron Maiden uvítali herní spolupráci s ostatními rockovými a metalovými umělci. Jako první přišli Amon Amarth s hratelnou postavou vikinga Berserkera, následovala éterická Shadow Sorceress, která představovala frontmanku Lacuna Coil Cristinu Scabbii, a dalším krokem byl vstup Papa Emerituse ze skupiny Ghost do arény. V roce 2022 se maskot skupiny Disturbed The Guy zapojil do bitvy s tajemnými temnými silami v mobilní hře Legacy of the Beast. Iron Maiden se také spojili s německou powermetalovou skupinou Powerwolf, aby přinesli bitvu s Vârcolacem (vlkodlakem) v rámci akce představení postav ve hrách. Další postavou, která se ve hře objeví, je Queen Beast, vytvořená ve spolupráci se švédskou melodic deathmetalovou skupinou Arch Enemy.
Obrovská loutka s podobou Eddieho se mnohokrát objevila během karnevalových oslav v Riu de Janeiru a dalších jihoamerických městech, mezi dalšími instalacemi připomínajícími nejslavnější hvězdy divadelního jeviště, filmu, sportu a vlivné osobnosti světové politiky. Během Kavalkády mágů 2021 ve španělském Cádizu byla vedle loutek představujících postavy známé ze světa popkultury k vidění obrovská nafukovací mumie inspirovaná charakteristickou podobou maskota Iron Maiden z roku 1985. Kromě široké škály běžně dostupných gadgetů, jejichž protagonisty byly pozdější inkarnace maskota kapely, se podoba Eddieho ukázala být oblíbeným námětem pro tetování zdobící různé části těla tisíců fanoušků SF/Fantasy estetiky a těžkých stylů rockové hudby.
V průběhu několika desetiletí se ilustrace a ikonografie obalu kapely objevily v různých televizních inscenacích, hudebních videoklipech umělců reprezentujících populární hudbu v širším slova smyslu a v tiskových publikacích. Výrazné ilustrace obálek, zejména maskot a logo skupiny, se staly součástí oblečení celebrit (zejména triček) nošeného v soukromí i na prestižních oborových akcích, včetně módních přehlídek.
Výrazné logo skupiny Iron Maiden zdobí všechna alba kapely od jejího debutu, EP The Soundhouse Tapes z roku 1979. Písmo pochází z návrhu plakátu Vica Faira pro sci-fi film The Man Who Fell to Earth z roku 1976, který použil také Gordon Giltrap, ačkoli Steve Harris tvrdí, že ho navrhl sám, přičemž využil svých schopností architektonického kreslíře. Charakteristické písmo Metal Lord / Iron Maiden, známé z klasického loga skupiny, rozšířené po celém světě grafickými díly souvisejícími s činností kapely, si nadobro našlo cestu do popkultury a stalo se motivem běžně používaným při tvorbě různých log a nápisů. Charakteristické grafické motivy skupiny se mnohokrát objevily na obrovských transparentech na stadionech během fotbalových zápasů v mnoha zemích světa. Píseň "Always Look on the Bright Side of Life" (z filmu Monty Python's Life of Brian) je stálicí na jejich koncertech, kde se její záznam hraje po závěrečném přídavku. Skupina se také mnohokrát objevila na obrovských transparentech na stadionech v mnoha zemích světa.
Na začátku ledna 2021 byl papež František při generální audienci v Aule Paola VI. poctěn cirkusovou show v podání 25 artistů Cirkusu Ronny Roller, doprovázenou mimo jiné předvedením klasického kusu "The Trooper", jednoho z největších standardů britské formace. Bylo to poprvé v historii, kdy ve Vatikánu zazněla skladba heavy metalového umělce.
Spoluzakladatel skupiny Kiss Paul Stanley poznamenal, že Iron Maiden pomohli zrodit celý hudební žánr a ovlivnili doslova tisíce dalších umělců. Podle časopisu Guitar World hudba Iron Maiden ovlivnila celé generace novějších metalových kapel, od legend jako Metallica až po současné hvězdy jako Avenged Sevenfold, přičemž bubeník Metallicy Lars Ulrich poznamenal, že k nim vždy choval neuvěřitelný respekt a obdiv. Ulrich často uváděl Iron Maiden jako pravděpodobně největší vliv na kariéru Metalliky, kytarista Kirk Hammett označil obal debutového LP Iron Maiden za svůj nejoblíbenější obal alba a prohlásil, že píseň "Phantom of the Opera" z tohoto alba hrála důležitou roli v jeho kytarovém vývoji. Hammett vysvětlil, že spoustu kytarových prvků z této písně můžeme slyšet v jeho práci s Metallicou dodnes.
Kerry King ze Slayer řekl, že v jeho začátcích pro něj hodně znamenali. Dva ze zakládajících členů Anthrax, kytarista Scott Ian a baskytarista Danny Lilker, také zmínili Iron Maiden jako jeden z hlavních vlivů a inspirací kapely (zejména na počátku kariéry), přičemž první z nich dále uvedl, že měli zásadní vliv na jeho život. Megadeth uvedli Iron Maiden jako jednu ze svých největších inspirací na mnoha různých úrovních. Členové Testament prozradili, že Iron Maiden byli jednou z jejich vzorových kapel a mnohokrát coverovali jejich písně. Kytarista skupiny Exodus Gary Holt a zesnulý zpěvák Paul Baloff také uznali Iron Maiden jako jeden z vlivů kapely, přičemž první jmenovaný uvedl jak je, tak Judas Priest jako v podstatě kalibr věcí, které poslouchal v raných letech kapely Exodus. Kurt Cobain, zesnulý zakladatel, skladatel, zpěvák a kytarista skupiny Nirvana, byl velkým fanouškem Iron Maiden. Bývalí i současní členové Suicidal Tendencies je rovněž zmiňovali jako jeden ze zdrojů inspirace své hudby.
Tobias Forge, frontman a lídr švédské rockové kapely Ghost, uvedl: "Pro mě osobně byli hudebně velmi vlivní, vždy jsem je hodně poslouchal, když jsem vyrůstal jako metalový fanoušek. Jejich živé album Live After Death na mě mělo - a stále má - velký vliv, pokud jde o pracovní morálku. Když jsem si procházel tu knihu, která byla k desce přiložena, sledoval jsem všechny ty koncerty. Když jsem byl malý, seděl jsem tam s mapou a připínal si všechna města, kde hráli na tom turné. Bylo to snad sto koncertů po celé Americe. Ta show byla tak nadupaná, že nastavila standard. Maiden byli jedním z největších tahounů, co se týče heavy metalového zboží 80. let. Veškerý náš merchandise byl vždy inspirován kapelami jako Maiden. Takovou představu jsem měl o rokenrolovém merchandise."
M. Shadows z Avenged Sevenfold prohlásil: "...jsou zdaleka nejlepší živou kapelou na světě a jejich hudba je nadčasová", zatímco zpěvák Trivium Matt Heafy poznamenal, že bez Iron Maiden by Trivium určitě neexistovali. Frontman Slipknot a Stone Sour Corey Taylor řekl: "Steve Harris dokáže čtyřmi prsty víc, než jsem kdy kohokoli viděl. A Bruce Dickinson? Ty vole! Pro mě byl kvintesencí heavy metalového zpěváka staré školy. Uměl tóny, které byly prostě úchylné, a byl to skvělý showman. Díky všemu jsem se stal jeho fanouškem. A nebylo týpka, se kterým bych se stýkal a který by se nesnažil nakreslit Eddieho na učebnice." Jejich hudba také pomohla Jesperu Strömbladovi z In Flames stát se průkopníkem žánru melodického death metalu, když prohlásil, že chtěl spojit death metal s melodickým zvukem kytar Iron Maiden. Vikingští metalisté ze švédské skupiny Amon Amarth uvedli, že Iron Maiden jsou jedním z jejich největších vlivů, podíleli se také na projektu RPG hry Legacy of the Beast. Chris Impellitteri prohlásil, že Iron Maiden ovlivnili prakticky každou existující heavy metalovou kapelu svou hudbou, značkou a samozřejmě talentem!.
Bubeník Anthrax Charlie Benante prohlásil: "Iron Maiden přiměli každou kapelu, která jimi byla ovlivněna, aby se jim podobala. Když jsem se učil hrát na kytaru, byli jedna z věcí, které jsem cvičil. Vyvíjel jsem se jako kytarista a moje koordinace byla lepší a lepší. Maiden v sobě měli něco jiného, vytáhli z nás ten primární řev. Byl to nový styl hard rocku a metalu, měli punkový drive s kytarovými lickami ve stylu Bostonu, změnili hru. Často jsem říkal: Kdyby nebyli Maiden, nebyla by Velká čtyřka."
Rafael Bittencourt, kytarista brazilské heavymetalové skupiny Angra, chválil Iron Maiden jako kapelu, která definitivně definovala styl power metalu.
Slavná popová zpěvačka Lady Gaga prohlásila, že obdivuje to, čeho Iron Maiden ve své kariéře dosáhli, a chce jít v jejich stopách. "Když vidím oddanost fanoušků, kteří se svorně pohybují, buší pěstmi a sledují show, vidím v tom vzor pro svou budoucnost a vztah, který chci mít se svými fanoušky. Iron Maiden nikdy neměli hit, a přesto objíždějí stadiony po celém světě a jejich fanoušci žijí, dýchají a umírají pro Maiden, a to je můj sen. To je můj sen."
Joakim Broden, autor písní, který je zpěvákem, klávesistou a příležitostným třetím kytaristou švédské heavymetalové skupiny Sabaton, prohlásil, že The Number of the Beast je album, které definuje celý hudební žánr. Tajemství receptury kapely podle něj spočívá v tom, že vzala energii punku a vložila ji do heavy metalu, aniž by ztratila cokoli z toho, co dělalo metal skvělým.
Brian Slagel, majitel Metal Blade Records, prohlásil: "The Number Of The Beast je pro mě dodnes dokonalé heavy metalové album. Všechno je dokonalé. Zvuk je dokonalý, písně jsou dokonalé, texty jsou dokonalé. Je to dokonalé heavy metalové album, které splňuje všechny požadavky. Po čtyřiceti letech je vliv alba slyšet v širokém spektru současných heavymetalistů a možná by bylo rychlejší vyjmenovat významné metalové hudebníky, kteří tuto desku neuvádějí jako inspiraci. Pro mě šla ruku v ruce s dobou, kdy jsem se do celého metalu opravdu silně dostával. Zakládal jsem svou nahrávací společnost a byl to klíčový bod v mém životě, který určil, co budu dělat po zbytek! Maiden mě motivovali k tomu, abych dělal cokoli, aby tuhle úžasnou hudbu slyšeli i další lidé. Byla to zkušenost, která mi změnila život."
Jak si všiml hudební novinář Geoff Barton, hudba kapely představovala důležitý přechod mezi klasickou heavy rockovou školou přelomu 60. a 70. let, vycházející z rhythm 'n blues, a současným heavy metalem, který se vyznačuje subžánrovou diverzifikací a stylovým eklekticismem. Podle časopisu Rock 'n Roll Fantasy Camp styl a přístup bubeníka Nicka McBraina inspiroval generace heavymetalových bubeníků, které následovaly. Jak uvedl bývalý redaktor německého časopisu Rock Hard Götz Kühnemund, Iron Maiden byli (a stále jsou) inspirací pro všechny heavymetalové kapely, které známe dnes, protože jsou podstatou heavymetalové skupiny. Stejně tak je důležitá pro ty, kteří hrají power metal, speed, thrash, death, black, hard rock - téměř všechny žánry. Iron Maiden vzali hard rock ze 70. let, přenesli ho do 80. let a vytvořili nový žánr, který předtím neexistoval. Tato kapela zavedla DIY přístup k celé rockové hudbě. Ještě více než všichni ostatní zpopularizovali kytarové harmonie v metalu. Mnoho dnes existujících metalových kapel má dva kytaristy, kteří používají dvojité kytarové harmonie, a právě v tom se od nich inspirovali.
Jörg Pistorius, německý hudební novinář, prohlásil: "Žádná kapela nemůže tvrdit, že vytvořila nebo vynalezla heavy metal. Existuje však jedna, která jej formovala a byla do značné míry zodpovědná za to, že se z něj stal celosvětově uznávaný styl a segment trhu s vysokým prodejním potenciálem. Iron Maiden hráli rychlé kytarové figury jiskřící energií v kombinaci s harmonickými melodiemi a refrény, které se daly okamžitě zpívat. Žádná kapela neformovala heavy metal tolik jako oni."
Ian Christe, švýcarský hudebník, hudební publicista a autor publikace Sound of the Beast tvrdil, že Iron Maiden jsou zodpovědní za další vývoj žánru, uskutečněný pod záštitou nové vlny britského heavy metalu. Jak tvrdil, Iron Maiden jsou spolu s Judas Priest zodpovědní za největší rozvoj metalového žánru. Zatímco AC/DC a Black Sabbath zůstali prvoplánoví, temní, byli to právě Iron Maiden a Judas Priest, kteří transformovali dvojité kytarové harmonie a vytvořili zcela novou kvalitu.
Bývalý kytarista a spoluzakladatel skupiny Judas Priest, K. K. Downing, přiznal: "Hudba Iron Maiden mi úplně nesedí, nemohu ale popřít, že měla velký vliv na heavy metal a hudbu obecně. Jako Brit jsem strašně hrdý na to, čím se jim za ta léta podařilo zaplnit mezeru, kterou si vytvořili. Kromě toho jsem je vždycky obdivoval za to, že dokázali dosáhnout tak velkého komerčního úspěchu svých marketingových aktivit."
Prvními heavymetalovými videoklipy v historii vysílanými MTV byly snímky k živým verzím písní "Iron Maiden" a "Wrathchild" pořízené z oficiální VHS Live at the Rainbow (Iron Maiden). Píseň "Flash of the Blade" byla zařazena na soundtrack hororu Daria Argenta Phenomena (1985) (alias "Creepers") a její coververzi nahrála americká skupina Avenged Sevenfold na svém dvojalbu Live/DVD Live in the LBC & Diamonds in the Rough. Rhapsody of Fire rovněž nahráli coververzi této písně, která se nachází na deluxe edici jejich alba From Chaos to Eternity. Skladbu "Flash of the Blade" lze také slyšet v epizodě Jem and the Holograms "Kimber's Rebellion", těsně poté, co se členové kreslené kapely vrátí domů z Paříže, na stereofonním boom-boxu, který nese kolemjdoucí.
Jméno kapely bylo výrazně zmíněno v několika písních, například v singlech "Teenage Dirtbag" od skupiny Wheatus, "Back to the 80's" od dánské dance-popové skupiny Aqua a "Fat Lip" od Sum 41. Na Iron Maiden odkazují také Weezer ve skladbě "Heart Songs" (z jejich stejnojmenného alba Red z roku 2008), Blues Traveller ve skladbě "Psycho Joe" (z alba Straight on till Morning z roku 1997) a NOFX ve skladbě "Eddie, Bruce and Paul" (z alba Coaster z roku 2009), kterou Sputnikmusic popisuje jako humorné převyprávění odchodu Paula DiAnna.
Počet vydání a počinů vzdávajících hold britské formaci lze navíc odhadovat na stovky - reinterpretace úspěchů kapely tvoří nesmírně širokou škálu stylových variant, jako jsou četné subžánry rocku a metalu, soulu, popu, klasiky, symfonické hudby, alternativní hudby, elektro, techna, industriálu, hip-hopu, rapu, reggae, ska, jazzu, chorálů, pastišů, klavírní hudby, staré hudby, smyčcové hudby, staré hudby nebo akustických verzí s širokou škálou klasických nástrojů. V roce 2008 vydalo nakladatelství Kerrang! album Maiden Heaven: A Tribute to Iron Maiden, album složené z coververzí písní kapely v podání kapel Metallicaa, Machine Head, Dream Theater, Trivium, Coheed and Cambria, Avenged Sevenfold a dalších skupin ovlivněných touto kapelou.
V roce 2010 vydala Maiden uniteD, akustická tributní skupina složená ze členů Ayreon, Threshold a Within Temptation, album Mind the Acoustic Pieces, které je reinterpretací celého alba Piece of Mind. K roku 2021 existuje téměř 200 audiovizuálních coververzí Iron Maiden (na každé z nich se podílejí různí umělci), mezi nimiž jsou mimo jiné klavírní, elektro, smyčcový kvartet a hiphopové tributy.
Písně Iron Maiden se objevily v soundtracích několika videoher, včetně Carmageddon 2, Grand Theft Auto: Vice City, Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City, Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned, Marvel's Guardians of the Galaxy, Tony Hawk's Pro Skater 4, SSX on Tour a Madden NFL 10. Jejich hudba se objevuje také v sériích rytmických videoher Guitar Hero a Rock Band. Americká střílečka s názvem PowerSlave byla odkazem na stejnojmenné album skupiny vydané v roce 1984, které má rovněž obal s egyptskou tématikou.
Autor Transformers Bill Forster je zapřísáhlým fanouškem skupiny a ve svých knihách, včetně série The Ark a série The AllSpark Almanac, uvedl několik odkazů na Iron Maiden, včetně textů písní a fráze "Up the Irons". Hudba, texty písní, motivy, fanoušci a ikonografie Iron Maiden se objevily v mnoha epizodách a filmech, včetně kvazidokumentárních komedií jako Schemers, The Night of the Beast a také v dokumentárních filmech, jako je Global Metal nebo vlastní film kapely Flight 666 a mnoho dalších. Písně Iron Maiden se objevily také ve filmech, jako je Phenomena (v USA pod názvem Creepers) a Murder by Numbers. Píseň "The Trooper" a prvky image kapely se objevily v hudební komedii pro mládež s názvem Metal Lords vysílané na Netflixu.
Bruce Dickinson je mediálně nejaktivnějším členem skupiny. Frontman skupiny uváděl v letech 2002-2010 pořad Bruce Dickinson's Friday Rock Show na rozhlasové stanici BBC 6 Music. Kromě pořadu na stanici 6 Music Dickinson v letech 2003-2007 moderoval také seriál Masters of Rock na BBC Radio 2. Svůj zpěv a epizodní herectví představil ve filmech Klub Paradise, Vyvolený pana Beana a A Nightmare on Elm Street: The Dream Child. Bruce Dickinson byl hlavní postavou podcastu Psycho Schizo Espresso, který byl publikován na sociálních platformách. Dickinsonova letecká vášeň a vypravěčský talent se projevily mimo jiné v seriálu Flying Heavy Metal (Discovery Series). Tématem jednotlivých epizod byly jevy, které se nedají racionálně vysvětlit.
V roce 1982 skupina vydala jedno ze svých nejpopulárnějších, nejkontroverznějších a nejuznávanějších alb The Number of the Beast. Obal a titulní skladba vedly křesťanské skupiny ve Spojených státech k tomu, aby kapelu označily za satanistickou a nabádaly lidi, aby kopie tohoto alba zničili. Manažer kapely Rod Smallwood později poznamenal, že křesťané nejprve desky pálili, ale později se rozhodli je zničit kladivy ze strachu, že se nadýchají výparů z tajícího vinylu. Protesty se neomezily jen na USA, v roce 1992 křesťanské organizace zabránily Iron Maiden vystoupit v Chile.
V rozporu s obviněními skupina vždy popírala, že by byla satanistická, přičemž zpěvák Bruce Dickinson tak učinil přímo na pódiu ve videu z koncertu Live After Death. Steve Harris se k tomu později vyjádřil takto: "Bylo to šílené. Vzali to za úplně špatný konec. Zjevně si nepřečetli text. Prostě jen chtěli věřit všem těm nesmyslům o tom, že jsme satanisté." Harris také uvedl, že píseň "The Number of the Beast" byla inspirována noční můrou, kterou měl po zhlédnutí filmu Damien: Omen II, a také byla ovlivněna písní Roberta Burnse "Tam o' Shanter". Kromě toho je bubeník kapely Nicko McBrain od roku 1999 znovuzrozeným křesťanem.
Pro své světové turné Somewhere Back in Time v letech 2008 a 2009 si Iron Maiden objednali jako dopravní prostředek Boeing 757 společnosti Astraeus Airlines. Letadlo bylo přestavěno do kombinované konfigurace, která umožnila přepravu kapely, jejího štábu a pódiové produkce, čímž skupina mohla vystupovat v zemích, které byly dříve považovány za logisticky nedostupné. Bylo také přemalováno a dostalo speciální vzhled ve stylu Iron Maiden, který se letecká společnost rozhodla zachovat po obdržení pozitivních ohlasů od zákazníků.
Letadlo, pojmenované "Ed Force One" podle soutěže na webových stránkách kapely, pilotoval Dickinson, protože byl také pilotem komerčních aerolinek Astraeus, a hraje také hlavní roli v oceňovaném dokumentárním filmu Iron Maiden: Flight 666, který byl uveden do kin ve 42 zemích v dubnu 2009. Pro světové turné The Final Frontier World Tour v roce 2011 bylo použito jiné letadlo (registrace G-STRX) s pozměněným vzhledem, který převzal obal alba The Final Frontier, a výrazně se objevuje v dokumentu "Behind the Beast" z roku 2012.
Pro světové turné The Book of Souls World Tour v roce 2016 skupina přešla na bývalý Boeing 747-400 jumbo jet společnosti Air Atlanta Icelandic (registrovaný jako TF-AAK), který byl upraven společností Volga-Dnepr Gulf, což umožňuje větší prostor, aniž by letadlo muselo projít výraznou přestavbou pro přepravu jejich vybavení. V lednu 2022 Bruce Dickinson sdělil agentuře Associated Press, že nebude pilotovat letadlo kapely na jejich nadcházejícím turné s odkazem na to, že se blíží povinnému věkovému limitu pro piloty komerčních aerolinek. Podle Federálního leteckého úřadu (FAA) a Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) musí komerční piloti odejít do důchodu v 65 letech. V současné době však není stanovena maximální věková hranice pro soukromé piloty ani pro piloty letectva.
Steve Harris, baskytarista a hlavní autor písní, uvedl, že mezi jeho vlivy patří především Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep, Pink Floyd, Genesis, Yes, Jethro Tull, Thin Lizzy, UFO, Queen a Wishbone Ash. V roce 2010 prohlásil: "Myslím, že pokud chce někdo pochopit rané věci Maiden, zejména harmonické kytary, stačí si poslechnout album Argus od Wishbone Ash. Thin Lizzy taky, ale ne tolik. A pak jsme tam chtěli mít i něco z progresivních věcí, protože jsem měl hodně rád kapely jako Genesis a Jethro Tull. Takže když to všechno zkombinujete s těžkými riffy a rychlostí, máte to." V roce 2004 Harris vysvětlil, že "těžkost" kapely byla inspirována Black Sabbath a Deep Purple s trochou Led Zeppelin. Kromě toho Harris vyvinul svůj vlastní styl hry, který kytarista Janick Gers popisuje jako "spíše rytmickou kytaru" a který je zodpovědný za cvalový styl kapely, který je slyšet v písních jako "The Trooper" nebo "Run to the Hills".
Kytaristé skupiny, Dave Murray, Adrian Smith a Janick Gers, mají každý svůj vlastní individuální vliv a styl hry. Dave Murray je známý svou technikou legata, která se podle něj vyvinula přirozeně. "Když jsem vyrůstal, slyšel jsem Jimiho Hendrixe, jak používá legato, a tento styl hry se mi líbil." Adrian Smith uvádí, že byl inspirován spíše blues rockem než metalem, ovlivnili ho Johnny Winter a Pat Travers, což vedlo k tomu, že se z něj stal "melodický hráč". Janick Gers naproti tomu dává přednost improvizovanějšímu stylu, do značné míry inspirovanému Ritchiem Blackmorem, který je podle něj v kontrastu se Smithovým rytmickým zvukem.
Zpěvák Bruce Dickinson, který obvykle spolupracuje s kytaristou Adrianem Smithem, má operní styl zpěvu, inspirovaný Arthurem Brownem, Peterem Hammillem, Ianem Andersonem a Ianem Gillanem, a je často považován za jednoho z nejlepších heavymetalových vokalistů všech dob.
Ačkoli Nicko McBrain získal pouze jeden autorský podíl, a to na albu Dance of Death, Harris se na něj při vývoji písní často spoléhá. Adrian Smith se k tomu vyjádřil takto: "Steve s ním rád hraje. Dřív spolu celé hodiny probírali tyhle basové a bubenické patterny".
Po celou kariéru se styl kapely v podstatě nezměnil, a to i přes přidání kytarových syntezátorů na albu Somewhere in Time z roku 1986, kláves na albu Seventh Son of a Seventh Son z roku 1988 a pokus o návrat k "odosobněné" produkci dřívějšího materiálu na albu No Prayer for the Dying z roku 1990. V posledních letech však kapela začala ve svých skladbách používat progresivnější prvky, které Steve Harris popisuje jako nikoliv progresivní v moderním smyslu, ale jako Dream Theater více ve stylu 70. let. Podle Harrise bylo album Seventh Son of a Seventh Son prvním albem skupiny, které bylo "progresivnější", a k tomuto stylu se vrátili až od alba The X Factor z roku 1995, o kterém uvádí, že je jakoby prodloužením Seventh Son ve smyslu progresivního prvku v něm. Tento vývoj kontrastuje s dřívějším syrově znějícím materiálem kapely, o němž AllMusic uvádí, že jasně čerpal z prvků punk rocku, ačkoli to Harris důrazně popírá.