Původ: | Mississauga, provincie Ontario, Kanada |
Aktivní roky: | 1975 - 1993, 2008. 2019 |
Styl: | Hard rock, heavy metal |
Vydavatelé: | Attic, RCA, MCA, TML, Victory |
Web: | triumphmusic.com |
TRIUMPH byla kanadská hardrocková kapela, která byla populární na konci 70. a v 80. letech 20. století. Stavěla na své pověsti skvělé koncertní skupiny a se svými 16 alby a DVD získala 18 zlatých a 9 platinových ocenění v Kanadě a Spojených státech. Byla několikrát nominována na cenu Juno Awards, včetně ocenění 'Skupina roku' v letech 1979, 1985, 1986 a 1987. V roce 2007 byla uvedeni do Síně slávy kanadského hudebního průmyslu, v roce 2008 do Kanadské hudební síně slávy a v roce 2019 na kanadský chodník slávy.
Kapela vznikla v Torontu a po většinu své existence hrála ve složení Rik Emmett (kytara, zpěv), Mike Levine (baskytara, klávesy, doprovodný zpěv) a Gil Moore (bicí, zpěv). Tato sestava, která nahrála prvních devět studiových alb skupiny, vydržela až do roku 1988, kdy Emmett TRIUMPH opustil a věnoval se sólové kariéře. Nahradil ho Phil 'X' Xenedis, s nímž TRIUMPH natočili v roce 1993 své dosud poslední album Edge of Excess. V roce 1993 přerušili činnost na dobu neurčitou. Klasická sestava Moore, Levine a Emmett se znovu sešla na dvou živých koncertech v roce 2008 na festivalech Sweden Rock a Rocklahoma a v roce 2019 na vystoupení se třemi písněmi v Torontu.
Ještě před Triumph existovala čtyřčlenná bluesová kapela ve složení Fred Keeler (kytara), Peter Young (varhany), Mike Levine (baskytara) a Gil Moore (bicí, zpěv). Tato skupina s názvem Abernathy Shagnaster podepsala v roce 1975 smlouvu s kanadským vydavatelstvím Attic Records a vydala singl "Hobo"/"Got to Get You Back in My Life". Singl se ale nedostal do hitparády a brzy po jeho vydání skupinu opustili Keeler a Young. V létě 1975 se Moore a Levine seznámili s kytaristou Rikem Emmettem, který hrál v torontské Hollywood Tavern ve skupině ACT III. Po jamování s dvojicí v Moorově domě v Mississaugě a po přezkoumání stávajících smluv skupiny Emmett souhlasil, že se ke skupině, která se přijala název Triumph, připojí. První placený koncert skupiny s Emmettem se konal v září 1975 na Simcoe High School.
Styl kytaristy Emmetta přinesl do kapely vlivy progresivního rocku i klasické hudby; většina alb skupiny obsahuje klasické kytarové sólo. Moore zdvojoval roli zpěváka v mnoha těžších skladbách skupiny a v pozdějších letech i v některých jemnějších baladách; baskytarista a pianista Levine produkoval jejich raná alba. Stejně jako u mnoha progresivních rockových a heavy metalových kapel se jejich styl ukázal jako nepopulární u rockové kritiky; recenzenti časopisu Rolling Stone je označili za 'kapelu bez tváře'.
První album skupiny v produkci Dougha Hilla a basáka Mike Levina s eponymním názvem vyšlo původně v Kanadě v roce 1976 a získalo zde zlato. Později bylo v reedicích (1995 a 2005) přejmenováno na In the Beginning a obdařeno novým obalem.
Rob Theakson na Allmusic o albu napsal: „Než se Triumph stali kanadskými progrockovými hrdiny na stejné úrovni jako Rush, usilovně se snažili rozvíjet svůj zvuk. Album »Triumph« (později vydané pod názvem »In the Beginning...«) zachycuje právě toto: debutovou nahrávku kapely v době, kdy ještě hledala a rozvíjela vzorce, které ji učinily tak úspěšnou. Úvodní "24 Hours a Day" by nezněla nepatřičně v nejlepších momentech katalogu Boston, ale většina skladeb, které zde najdeme, je silně ovlivněna přítomností Led Zeppelin. Gil Moore přebírá nechvalně proslulý Bonhamův koktavý úder do basového bubnu, přesný akordový postup, který se nachází na vrcholu "Stairway to Heaven", je zároveň ukotvením "Don't Take My Life", a přirovnání pokračují dál a dál. To však neznamená, že by »In the Beginning...« byla úplná prohra - zdaleka ne. Je to základní kámen, z něhož byl postaven dům jejich progrockové velikosti.“.
Druhé LP Rock & Roll Machine následovalo v roce 1977 a obsahovalo verzi písně Joea Walshe "Rocky Mountain Way", která se dočkala řídkého vysílání v USA. Ani jedno z těchto původních alb nebylo vydáno ve Spojených státech, nicméně v roce 1978 vydala společnost RCA Records debutové americké album rovněž s názvem Rock & Roll Machine. Toto album, které vyšlo i na mezinárodní úrovni, kombinuje písně z obou kanadských vydání s novým obalem.
Album, které produkovala stejná dvojice jako debut, dosáhlo v kanadském žebříčku na devatenácté místo a získalo později na domácí půdě dvojnásobnou platinu za 200 tisíc prodaných kusů. V ženříčku Bilboard 200 skončilo na 182. místě.
Eduardo Rivadavia na Allmusic shrnul nahrávku slovy: „»Rock & Roll Machine« bylo druhým oficiálním albem Triumph v rodné Kanadě, ale většina fanoušků po celém světě ho zná jako první, protože bylo přebaleno a znovu vydáno s polovinou eponymního debutu krátce poté, co skupina uzavřela novou globální smlouvu s MCA Records. To vše se v následujících letech stalo zdrojem mnoha nejasností, které se nakonec podařilo poněkud napravit v roce 1999, kdy bylo v rámci definitivní CD reedice celého katalogu kapely obnoveno původní kanadské zařazení obou alb. Jedinou nevýhodou tohoto kroku samozřejmě je, že pro velkou část fanoušků se kdysi impozantní album náhle proměnilo ve dvě podstatně méně efektní nabídky, ale takový je život. Stejně jako mnoho následujících alb Triumph, i »Rock & Roll Machine« začíná strhujícím hardrockovým nářezem Gila Moorea "Takes Time" a poté ustupuje jednomu z melodičtějších čísel Rika Emmetta "Bringing It on Home", které dalo mnoha posluchačům poprvé pocítit jeho hlasovou podobnost se zpěvákem Rush Geddym Lee (podobnost, která bude Triumph pronásledovat po celou jejich kariéru).
»Rock & Rol Machine« se také může pochlubit některými z nejodvážnějších výprav kapely do progresivní rockové pompéznosti, a to prostřednictvím dvoudílné skladby "New York City Streets" (v první se mísí MOR a jazzové kousky, druhá se vrací k hard rocku) a třídílné suity "City", která obsahuje krátký úryvek z Holstových »Planet« a úžasnou španělskou kytarovou práci Emmetta v segmentu s vtipným názvem "El Duende Agonizante" (což v překladu znamená "Trýznivý skřítek"). Album se však uzavírá silou díky svalnatému návratu titulní skladby k přirozenému heavy rockovému živlu Triumph, včetně plnohodnotné kytarové sólové sekce v polovině - což z ní dělá přirozený koncertní základ na dlouhá léta dopředu.“
V únoru 1978 Triumph zaskakovali za Sammyho Hagara na propagačním koncertu pro rozhlasovou stanici 99.5 KISS-FM v San Antoniu v Texasu, následovala série pěti koncertů v Texasu pro JAM Productions (promotér Joe A Miller) a poté absolvovali turné po Kanadě s dalšími kanadskými rockery Moxy a Trooper. A dne 26. srpna 1978 byli hlavními hvězdami festivalu Canada Jam v Mosport Parku, kde hráli před asi 110 000 diváky.
Na třetím albu Triumph, Just a Game z roku 1979, se objevil mírný americký rádiový hit "Hold On", který se dostal na 38. místo v žebříčku Billboard Hot 100 a stal se významnou písní na některých vybraných trzích; například v St. Louis se píseň dostala na 1. místo v rádiích KSHE a KWK, FM stanicích zaměřených na alba klasického rocku. V Kanadě se píseň "Hold On" dostala na 33. místo v žebříčku RPM Singles.
Druhý singl "Lay It on the Line" se dočkal většího přijetí v albově orientovaných rockových FM rádiích v USA a Kanadě. Skladba byla hojně hrána a dosáhla v žebříčku Billboard Hot 100 na 86. místo. V rádiích formátu 'oldies classic-rock' v USA zůstává nejhranější a nejznámější skladbou z katalogu Triumph. Album se nakonec v USA stalo zlatým.
Eduardo Rivadavia o úspěšném albu tentokrát napsal: „První celosvětově vydaná deska Triumph, »Rock & Roll Machine«, dokázala upoutat pozornost mnoha fanoušků hard rocku a heavy metalu (a také některých progrockových nadšenců), ale ještě více jich zůstávalo podezřívavých vůči podobnosti kanadského power tria s tamními zavedenými stálicemi Rush. Naštěstí na albu »Just a Game« z roku 1979 Triumph přijali opatření (i když nenápadná) k vytvoření vlastní silnější osobnosti, když se vzdali některých progresivních tendencí výměnou za obecně bluesovější, nepochybně rockový písničkářský přístup, který je nakonec definoval jako o něco těžší protipól jejich slavných krajanů.
Další vlastní produkce, na kterou dohlížel baskytarista, klávesista a všehoschopný mírotvorce Mike Levine, opět vyvážila stejný počet skladeb dvojice zpěváků a autorů Rika Emmetta (kytara) a Gila Moora (bicí). Zatímco však Emmett s pisklavým hlasem byl po celou dobu ve skvělé formě a přinesl dva z nejlepších singlů Triumph, hymnickou "Lay It on the Line" a neodolatelně optimistickou "Hold On", a pak si vysloužil vysoké hodnocení za samotnou majestátní titulní skladbu, mnoho Mooreových příspěvků (včetně křečovité "American Girls" a ucházejícího blues "Young Enough to Cry") trpělo přemírou hudebních klišé a příšerně laciných textů. "Suitcase Blues" mělo úplně jiné problémy, padalo na hubu a znělo spíš jako písnička pro místní Holiday Inn lounge než pro LP Triumph.
Abychom však byli spravedliví, byly to jednodušší časy, na hony vzdálené cynickým postojům, které se vyvinuly po několika desetiletích opakování rock'n'rollu, takže moderní posluchači by udělali dobře, kdyby Mooreovi a Triumph trochu odpustili. A co může být lepšího, než úvodní skladba alba "Movin' On", jejíž refrén s jasně vrstvenými harmoniemi odkazuje na chicagské pomp rockery Styx, kteří v době vydání tohoto alba zažívali vrchol své popularity a vlivu. S ohledem na to všechno je snadné pochopit, proč »Just a Game« - se všemi nedokonalostmi - zůstává jedním z nejoblíbenějších a nejprodávanějších alb skupiny Triumph.“
V roce 1980 vyšlo skupině čtvrté album Progressions of Power, které se v USA umístilo na 32. místě a v Kanadě v celkovém prodeji dosáhlo na zlato. Singl "I Can Survive" navíc dosáhl na 91. místo v žebříčku Hot 100. Singl "I Live for the Weekend" sice nebyl úspěšný v domovské zemi kapely, ale zajistil jí jedinou příčku v hitparádě ve Spojeném království, kde se umístil na 59. místě.
Album bylo znovu vydáno v roce 1985 u MCA Records, poté v roce 1995 u TRC Records a v roce 2005 bylo remasterováno a znovu vydáno u vlastního labelu skupiny TML Entertainment (dříve známého jako TRC Records). V témže roce skupina vystoupila s heavy metalovou show v Passaicu ve státě New Jersey; bylo to její první vystoupení v oblasti New Yorku.
Význam alba znovu shrnuje Eduardo Rivadavia: „I v nejlepších dobách byla kariéra skupiny Triumph poznamenána nekončícím bojem o moc mezi dvěma zpěváky a hlavními autory písní, Rikem Emmettem a Gilem Moorem. Poté, co se kytarista Emmett dostal na přední místo na působivém albu »Just a Game« z předchozího roku, bubeník Moore bojoval a zajistil si těsné vítězství na albu »Progressions of Power« z roku 1980. Jedno z nejkonzistentnějších alb skupiny, i když postrádalo zásadní hity na vrcholcích hitparád, dokázalo, že je věrné svému názvu, když ho odstartovala naprosto neúnavná "I Live for the Weekend", které spolu se samozřejmou "Tear the Roof Off" patřila k Moorovým nejlepším autorským kouskům vůbec. Navíc se zdálo, že zpěvák a bubeník hodlá Emmetta porazit v jeho vlastní hře, když předložil dvojici mimořádně schopných kandidátů na singly v podobě rozverné "I Can Survive" a pohodové, BTO provařené "Woman in Love" (ne-li méně dynamické "Nature's Child").
Emmett je zodpovědný za nezapomenutelně náladovou power baladu "In the Night", odvážnou závěrečnou skladbu alba "Hard Road", bohužel až muzakovský šraml "Take My Heart" a také si dopřál jednu ze svých vždy ohromujících (alespoň pro hudební fanoušky) instrumentálních akustických show - příznačně pojmenovanou "Fingertalkin'". Klidně tedy udělte čtvrté kolo probíhajícího hudebního boxerského zápasu Triumph Gilu Moorovi; jeho tvůrčí sparing s Emmettem přinese ještě několik vzrušujících alb a let akce, než se navzájem srazí k zemi a vezmou s sebou i věčně trpělivého producenta/basistu/klávesistu/referenta Mikea Levina.“
Následujícího, pátého alba Allied Forces z roku 1981 se prodalo v USA přes milion kopií a zároveň se dostalo na nejvyšší příčky v hitparádách, kterých kdy album Triumph dosáhlo: 23. místo v USA a 13. místo v Kanadě. Obsahovalo písně "Fight the Good Fight" a "Magic Power", z nichž druhá dosáhla 5. místa v největší kanadské rozhlasové stanici Top 40, CHUM-AM v Torontu a dosáhla také na 14. místo v celostátním kanadském žebříčku RPM Singles. Stala se tak jejich největším hitem v rodné Kanadě. Mimo to se dostala na 8. místo v žebříčku Billboard Mainstream Top Rock Tracks a na 51. místo v Hot 100, zatímco "Fight the Good Fight" se dostala na 18. místo v žebříčku Top Rock Tracks.
A nemůže chybět i Eduardův pohled: „Na albu z roku 1981, které se jmenuje příznačně »Allied Forces« tři členové Triumph odložili své neshody, spolupracovali hladčeji než kdykoli předtím a vydali pravděpodobně nejlepší album své dlouhé kariéry. Stejně jako na předloňském mimořádně intenzivním albu »Progressions of Power« a snad s výjimkou poněkud zapomenutelné nové skladby "Ordinary Man" zde nápadně chyběly přízemní rockovky ve středním tempu, které někdy narážely na předchozích albech, a místo nich se zde díky zpívajícímu bubeníkovi Gilu Moorovi objevily heavy metalové masožravky s chňapavými zuby, jako je úvodní "Fool for Your Love" a neúnavná titulní skladba - obě stejně strhující jako chytlavé. Aby toho nebylo málo, zpěvák a kytarista Rik Emmett obnovil špičkovou melodickou hardrockovou formu, která ho na předchozím albu opustila, a Mooreovým nejlepším podáním čelil několika vlastními vítěznými salvami, včetně okamžitě klasického singlu "Magic Power", amped-up blues-rockové "Hot Time (In This City Tonight)", velitelského poloproggeru "Fight the Good Fight" a letní akustické vybrnkávačky "Say Goodbye". Baskytarista Mike Levine se mezitím zhostil své obvyklé role producenta a spolehlivého prostředníka a zároveň experimentoval s nenápadnými klávesovými podklady, které ale nikdy neohrožovaly hardrockové srdce hudby. Dokonce i dvojice meziher - úvodní "Air Raid" se speciálními efekty a povinná Emmettova sólová ukázka "Petite Etude" - dokázala podpořit, nikoliv přerušit, tvůrčí tok alba a dokázala, že Triumph byli na »Allied Forces« opravdu na vrcholu svých sil.“
Album Never Surrender vyšlo původně v roce 1982 u kanadského vydavatelství Attic Records (ve Spojených státech bylo vydáno až v lednu 1983). V USA získalo album status zlaté desky a v americkém žebříčku alb se umístilo na 26. místě. Skladby skupiny na něm také získaly více politický podtext, Zatímco předtím Emmett na každé album Triumph zařadil jen jedno politické téma ("Just a Game", "Hard Road" a "Ordinary Man" zobrazují silné populistické sklony Rika Emmetta), na novém albu se jich objevilo hned pět. Jimi Hendrixem inspirovaná "Too Much Thinking" dokonce sampluje Ronalda Reagana z jednoho z jeho prezidentských projevů.
"All the Way" (2. místo) a "A World of Fantasy" (č. 3) se staly vůbec nejvýše umístěnými skladbami Triumph v žebříčku Top Rock Tracks, zatímco titulní skladba dosáhla na 23. místo. Také proto album získalo ve Spojených státech status zlaté desky (za prodej 500 000 kusů).
V této době se však vztahy kapely s RCA Records zhoršily, což vyvrcholilo tím, že šéf MCA Records Irving Azoff poté převzal jejich pohledávky a podepsal s nimi smlouvu na pět alb. Po změně vydavatelství v roce 1984 převzala MCA na deset let distribuci jejich starého katalogu. Po přechodu k MCA začala skupina spolupracovat s externími producenty a jejich studiová alba bylo stále obtížnější reprodukovat na pódiu. Proto Triumph nakonec v roce 1986 doplnili svou sestavu o Ricka Santerse, kytaristu a klávesistu z Toronta, který podpořil jejich poslední tři turné.
Následující album Thunder Seven vyšlo koncem roku 1984, původně jako kompaktní disk (brzy bylo ale vydáno i na kazetách a vinylech). Navzdory dvěma hitům a videoklipům, "Spellbound" (10. místo v žebříčku Top Rock Tracks) a "Follow Your Heart" (13. místo) ale album nedosáhlo očekávané úrovně prodeje. Na novém albu se Emmettovy texty, určené pro dospělé publikum, zabývaly sociálními problémy a Rik Emmett a Gil Moore zpívali střídavě vokální party v písních "Follow Your Heart" a "Killing Time". Celá druhá strana, pokračující v duchu Never Surrender, tvořila volný koncept zaměřený na různé perspektivy času, přičemž v "Time Canon" se většinou objevovaly vícehlasé harmonie. Album Thunder Seven se v roce 2003 stalo zlatým albem s certifikací RIAA.
O rok později pak kapela vydala Stages, dvojitý koncertní set sestavený z předchozích tří turné. Obsahoval také dvě nové písně, včetně "Mind Games", ke které byl natočen videoklip (píseň se ale nedostala do kanadské ani americké hitparády). 7. června 1985 se ale Triumph umístili na 2. místě v šestitýdenním žebříčku časopisu Performance 'Tops in Performance'. V témže roce skupina také vystoupila se skupinou Mountain v Prairie Capital Convention Center ve státě Illinois.
Komerčnějším směrem se Triumph vydali se studiovým albem The Sport of Kings z roku 1986. Píseň Rika Emmetta "Somebody's Out There" se hned koncem roku 1986 dostala do americké Top 40, zaznamenala značný ohlas v rádiích a prosadil se také videoklip. Skladba, napsaná a nahraná v závěru natáčení alba The Sport of Kings ve snaze dodat hitový singl, který by uspokojil požadavky nahrávací společnosti, se během října a listopadu 1986 dostala na až na 27. místo v žebříčku Billboard Hot 100 a je dodnes nejvýše umístěnou skladbou z katalogu Triumph v tomto žebříčku. Dostala se také na 9. místo v žebříčku Top Rock Tracks, i když v Kanadě se jí dařilo méně, v tamním singlovém žebříčku dosáhla pouze na 84. místo.
Skladba "Tears in the Rain" od Gila Moorea, která byla střižena ze stejného materiálu jako "Mind Games", si v USA nevedla v hitparádách tak dobře, neboť dosáhla 'pouze' na 23. místo v žebříčku Top Rock Tracks. Třetí singl, pomalá skladba "Just One Night", ke které byl natočen i videoklip, si vedl v Kanadě poměrně dobře a v dubnu 1987 se umístil na 33. místě singlového žebříčku (v USA se ale do hitparád nedostal).
Na podzim roku 1986 Triumph doplnili svou sestavu o již zmíněného Ricka Santerse a vyrazili na turné na podporu alba po Spojených státech doprovázeni švédským kytaristou Yngwie Malmsteenem.
V roce 1987 se kapela pokusila o návrat ke svému obvyklému stylu s albem Surveillance. Zatímco Gil Moore a Mike Levine zůstali pevně zakotveni v blues-rocku, Rik Emmett se vydal modernějším progresivním směrem, do kterého zapojil i kytaristu Dixie Dregs a Kansas Steva Morseho. Spolupracovali na dvoukytarovém sólu pro úzkostný vokál Gila Moora v písni "Headed for Nowhere", kterou napsali Emmett a Santers.
Prvním singlem uvolněným pro rozhlasové stanice v Kanadě byla skladba "Let the Light Shine on Me", která si vedla dobře na některých kanadských rockových stanicích, například dosáhla prvního místa na Q107 v Torontu a zároveň se dostala na 61. místo kanadské singlové hitparády. V USA se v hitparádě neobjevila. První singl vydaný pro rozhlasové stanice v USA, "Long Time Gone", dosáhl 23. místa v žebříčku Top Rock Tracks; v Kanadě se píseň do hitparády nedostala. K singlu "Never Say Never" byl natočen videoklip, ale píseň se neumístila v žebříčku Top Rock Tracks ani v kanadském singlovém žebříčku.
Turné v roce 1988, během něhož členové kapely zažívali rostoucí neshody ohledně obchodních rozhodnutí a uměleckého směřování, skončilo 3. září koncertem na pódiu Kingswood v kanadském Wonderlandu. Ještě téhož roku opustil Emmett kapelu a vydal se na sólovou dráhu, jeho první sólové album Absolutely přineslo v Kanadě čtyři hity. Mezitím Triumph vydali v roce 1989 kompilační album Classics jako svou povinnou pátou desku, kterou dlužili MCA Records.
V roce 1992 zbývající členové Triumph angažovali Phila Xenidise, kanadského kytaristu známého ze spolupráce s Aldo Novou a Frozen Ghost a vrhli se na natáčení nového materiálu. Hlavním autorem písní a zpěvákem na albu Edge of Excess z roku 1992 byl Moore s pomocí kytaristy a producenta Mladena Zarrona. Po ruce zůstal také Rick Santers jako koncertní kytarista, klávesista a zpěvák pro severoamerické turné v roce 1993. Zazpíval také party Rika Emmetta ve fanoušky oblíbených skladbách "Magic Power" a "Fight the Good Fight". Počáteční přijetí alba americkými rádii se zdálo být poměrně příznivé, dokud nahrávací společnost kapely, dceřiná firma Polygramu, v roce 1993 nečekaně nezanikla.
James Anderson na Allmusic o albu napsal: „Poté, co v roce 1988 opustil Triumph původní kytarista a ústřední hudební postava Rik Emmett, se zdálo, že s jednou z nejúspěšnějších kanadských hardrockových kapel je konec. Skupina se těšila více než desetiletému úspěchu, prodávala miliony desek a vstupenek na koncerty především díky Emmettovu mile opernímu vokálu a neoklasické, ale pro rádia příjemné kytarové práci a skladbám. Bubeník Gil Moore a baskytarista Mike Levine se však na úspěchu kapely solidně podíleli a po několika letech nečinnosti oba hudebníci doplnili sestavu o dalšího kanadského kytaristu Phila X a v roce 1993 vydali album »Edge of Excess«. Reformovaná verze Triumph si vedla překvapivě dobře a v Kanadě si za tuto comebackovou nabídku vysloužila velkou chválu; ve Státech byl disk obecně ignorován. Deska se pyšnila dvěma hitovými singly, "Child of the City" a "Trouble Maker" (který se objevil i na soundtracku k filmu »Hellraiser III«). Další výrazné skladby jako titulní a "Black Sheep" se mohou pochlubit svalnatým a zároveň melodickým zvukem, který byl vždy charakteristickým znakem kapely, a dokazují, že Moore, Levine a X mají potřebné schopnosti a instinkty, aby se jim dařilo i bez Emmetta. Přestože starším fanouškům bude Emmettova přítomnost jistě chybět, »Edge of Excess« nijak nezhoršila pověst Triumph.“
1. prosince 1993 se na předávání rockových cen Q107 k Mooreovi, Levinovi a Ricku Santersovi ještě připojili superfanoušek skupiny Triumph Sebastian Bach ze Skid Row a Phil X, aby společně zahráli skladbu "Rock & Roll Machine", koncem roku 1993 se ale Triumph fakticky rozpadli, především kvůli krachu jejich nahrávací společnosti. V roce 1998 sice proběhly určité pokusy o obnovení skupiny, Rik Emmett ale odolal nabídkám svých bývalých spoluhráčů na potenciálně lukrativní turné k dvacátému výročí založení kapely v USA s tím, že nemá zájem. Moore a Levine nicméně odkoupili zpět celý jejich albový katalog od MCA, založili vlastní vydavatelství TML Entertainment a nadále vydávali živé nahrávky a videoklipy ze své dlouhé kariéry.
V roce 2003 vydali TML živé DVD s názvem Live at the US Festival, původně nahrané v San Bernardinu v Kalifornii na americkém festivalu v roce 1983. Na tomto historickém festivalu, který přilákal téměř 250 000 rockových fanoušků, vystoupili také Van Halen a The Clash (Triumph již dříve vydali tento koncert na VHS po skončení turné k albu Never Surrender společně s dvěma videoklipy z připravovaného alba Thunder Seven). V roce 2004 vydala společnost TML druhé DVD s koncertem A Night of Triumph, natočeným v roce 1987 v Halifax Metro Centre během turné The Sport of Kings. Nejobsáhlejší antologie Triumph, Livin' for the Weekend: Anthology, byla vydána v roce 2005. CD s rozšířenými verzemi některých nejpopulárnějších hitů skupiny nazvané Extended Versions: Triumph vyšlo v roce 2006.
10. března 2007 byla skupina Triumph uvedena do Síně slávy kanadského hudebního průmyslu na slavnostním ceremoniálu v torontském hotelu Fairmont Royal York. Slavnosti se zúčastnili všichni členové 'klasické' sestavy skupiny (Emmett, Moore, Levine). Přestože se neplánoval žádný reunion a Moore se věnoval práci na plný úvazek ve společnosti Metalworks, členové kapely nevyloučili budoucí spolupráci; Nick Blagona například masteroval Emmettův poslední hardrockový projekt Airtime (2007) v masteringovém studiu Metalworks. Dne 6. dubna 2008 pak byla skupina uvedena také do kanadské hudební síně slávy v rámci předávání cen Juno Awards.
V roce 2008 vystoupila klasická sestava poprvé od roku 1988 naživo, a to na dvou reunionových koncertech: první se konal 7. června na Sweden Rock Festivalu ve švédském Solvesborgu a druhý 11. července na hudebním festivalu Rocklahoma v Pryoru ve státě Oklahoma. V roce 2011 skupina znovu vydala album Allied Forces jako vinylový balíček ke svému 30. výročí a 14. července stejného roku byla na počest kapely oficiálně vysvěcena ulice Triumph Lane ve městě Mississauga v provincii Ontario.
Dne 28. srpna 2012 skupina vydala balíček CD+DVD z reunionového koncertu ze 7. června 2008 ve Švédsku s názvem Live at Sweden Rock Festival na Frontiers Records v Evropě a na labelu TML v Kanadě a Spojených státech. V roce 2013 pak byli Triumph na slavnostním ceremoniálu konaném na radnici města Mississauga uvedeni do Legends Row (Řady legend).
V roce 2016 vydal Rik Emmett album RES9, na kterém se objevila píseň "Grand Parade", na které hrál Gil Moore na bicí a Mike Levine na baskytaru. Píseň je baladou připomínající "Suitcase Blues" a dokonce obsahuje verš 'Já, já se zase poflakuju s Johnnym Walkerem'.
V roce 2019 byla skupina Triumph vyhlášena legendou živé hudby na předávání cen Live Music Industry Awards 2019 v rámci kanadského hudebního týdne. V témže roce, 16. listopadu, vystoupila skupina poprvé po jedenácti letech společně na akci pouze pro zvané v Metalworks Studios v Mississaugě v Ontariu, kde před přibližně 300 přítomnými 'superfanoušky' zahráli tři písně - "When the Lights Go Down", "Lay It on the Line" a "Magic Power". Toto vystoupení Superfan Fantasy bylo natočeno pro dokument Triumph: Rock 'n Roll Machine. Téhož měsíce byli Triumph uvedeni na kanadský chodník slávy. Na otázku, zda bude kapela v budoucnu znovu vystupovat, Emmett odpověděl: „Myslím, že se to pokusíme udělat každých zhruba 11 let. To je doba, která uplynula od našeho reunionu ve Švédsku“. Dokumentární film Triumph: Rock 'n Roll Machine měl premiéru na mezinárodním filmovém festivalu v Torontu (TIFF) 10. září 2021 .
Od založení skupiny Triumph přispívá kapela svým časem, energií, hudbou, zařízením, vybavením a finančními prostředky na podporu celé řady charitativních, vzdělávacích a humanitárních akcí.
Největším jednorázovým charitativním příspěvkem skupiny bylo její poslední vystoupení v Maple Leaf Gardens v Torontu 22. ledna 1987. Uspořádal ho Gary Slaight pro kampaň 'Sounds United' kanadské pobočky United Way of Canada, Greater Toronto Division, a celý výtěžek ve výši 179 356,66 dolarů byl věnován na tento účel.
V nedávné době také trio získalo více než 250 000 dolarů díky programu Signed Guitars. Od roku 2009 Triumph podepsali více než 100 kytar Fender a věnovali je různým charitativním organizacím do živých a tichých aukcí, přičemž každá z nich vynesla 1 500 až 6 500 dolarů. Individuálně Emmett přispěl kytarami také organizacím Kids With Cancer, CNIB Ride For Sight a Barrett House Aids Hospice. V roce 2011 věnovala kapela svůj hudební a obchodní archiv knihovnám Torontské univerzity.
Moore, Levine a Emmett se společně i každý zvlášť podíleli na mnoha významných sbírkách, včetně vystoupení posledně jmenovaného na singlu "Tears Are Not Enough" kanadského hudebního průmyslu na podporu etiopského hladomoru v roce 1985, který nakonec vynesl přes 3,5 milionu dolarů. Moore, spolu s Tomem Cochranem , Alexem Lifesonem z Rush a dalšími působil ve výboru, který stál v čele pomoci při tsunami, Canada for Asia, v roce 2005.
Mezi další akce, které Triumph a Metalworks podpořili nebo sponzorovali, patří např: MusiCounts, program Rock Star for a Day, nadace Children's Wish Foundation, program Canada's Walk of Fame Emerging Artist Program, národní soutěž v psaní písní Canadian Music Week, mnoho středoškolských soutěží Battle of the Bands, Full Circle, Camp Rock, Bike for Betty a Friends of We Care - Easter Seals. Moderní zařízení ve studiích Metalworks bylo také mnohokrát věnováno na pomoc dobročinným účelům, včetně kanadského koncertu Live 8, který se konal 2. července 2005 v Barrie v Ontariu.
V roce 1996 věnovali Triumph autorské honoráře písně "Magic Power" za jeden milión prodaných kusů diamantové kompilace Oh What a Feeling": A Vital Collection of Canadian Music na podporu Kanadské akademie nahrávacích umění a vědy a ceny Juno. Moore také věnoval kytary s autogramy na golfové turnaje celebrit, Levine hrál bowling pro nadaci TJ Martell a Emmett pravidelně vystupuje na mnoha benefičních akcích.
V roce 2013 byla Emmettovi udělena Medaile královny Alžběty II. k diamantovému jubileu 2012 za práci pro komunitu a Moore získal hvězdu na Mississaugském hudebním chodníku slávy za přínos ve vzdělávání a podporu komunity. Skupina Metalworks Production Group získala v roce 2014 od Mississauga Board of Trade cenu Sam McCallion Small Business Community Involvement Award. Metalworks Institute koordinuje dobrovolníky pro charitativní organizaci Make Music Matter se sídlem v Calgary (dříve Song For Africa), kteří jezdí do Afriky a sdílejí své technologické a hudební vzdělání. V květnu 2015 obdržel Moore cenu Laurie Pallett Patron of the Arts, MARTY Award od Mississauga Arts Council za svůj přínos pro mississaugskou uměleckou komunitu a v dubnu 2016 enu Mississauga Board of Trade, Lifetime Achievement Award za svou oddanost podnikání v Mississaugě a komunitě.
Členové skupiny v průběhu let působili také v různých správních radách. V roce 2014 se Moore stal členem poradních rad organizací Music Canada a CAAMA (Canadian Association for the Advancement of Music and the Arts) a Levine působí v představenstvu a poradním sboru organizace MROC (Musicians' Rights Organization Canada). Emmett v minulosti působil v poradních radách Humber College a Songwriters Association of Canada. Moore působil také ve výkonné radě Kanadské akademie nahrávacích umění a vědy (CARAS) a v Asociaci hudebníků v Torontu (TMA).