Původ: | Opole, Polsko |
Aktivní roky: | 1979-1989, 1991-1992, 1998-1999, 2001-2018, 2021-současnost |
Styl: | Hard rock, heavy metal |
Vydavatelé: | Tonpress, Polton, Mega Records, Warner Music Poland, TMM Polska, Zic Zac, Metal Mind Productions |
Web: | tsa.com.pl |
Podrobnosti: | TSA - Metal Archives |
TSA (zkratka pro 'Tajne Stowarzyszenie Abstynentów' - neboli 'Společnost Anonymních Abstinentů') je polská rocková kapela, která stála na počátku polské heavy metalové scény. Vznikla v roce 1979 v Opole z iniciativy kytaristy Andrzeje Nowaka a baskytaristy Tomasze 'Whatfora' Zatwarnického. Debutovala už v roce 1981 singlem "Mass Media"/"Wpadka", první studiové album pod názvem TSA ale vyšlo až v roce 1983.
V prvních letech své existence se TSA inspirovali hudebními počiny AC/DC a raných LED ZEPPELIN, postupně si však vytvořili vlastní styl založený na vokálech Marka Piekarczyka. Jejich nahrávky se v 80. letech těšily v Polsku značné popularitě a prodávaly se v nákladech několika set tisíc kusů. Na počátku 90. let došlo mezi hudebníky ke konfliktu o práva na název skupiny. V té době existovali TSA (Nowak a Piekarczyk) a TSA-EVOLUTION (Machel a Niekrasz). Nakonec se obě skupiny v roce 1992 rozpadly. V roce 1998 se pokusili o obnovu, ale opětovné konflikty vedly v září 1999 k dalšímu rozpadu.
Na začátku 21. století Nowak, Piekarczyk, Machel, Niekrasz a Kapłon zahájili jednání, která vyústila ve smírné řešení mezi hudebníky, což přispělo k obnovení klasické sestavy TSA. V roce 2004 skupina vydala své první album nové éry s názvem Proceder, které bylo nominováno na cenu Fryderyk - cenu polského fonografického průmyslu. Vyšlo u hudebního vydavatelství Metal Mind Productions, které v témže roce vydalo taktéž řadu reedicí desek kapely.
V roce 2018 Marek Piekarczyk odešel a novým zpěvákem se stal Damian Michalski. Kapela ale s Michalski odehrála pouhé tři koncerty, než kvůli vnitřním konfliktům pozastavila svou činnost. Michalski, Niekrasz a Kapłon se poté rozhodli pokračovat v hudební kariéře bez Andrzeje Nowaka a Stefana Machela jako TSA MICHALSKI NIEKRASZ KAPŁON. K dalšímu sjednocení došlo v roce 2021, poté skupina působila ve složení: Marek Piekarczyk (zpěv), Andrzej Nowak (kytara), Stefan Machel (kytara), Paweł Mąciwoda (baskytara) a Zbigniew Kraszewski (bicí).
4. ledna 2022 nečekaně zemřel Andrzej Nowak. Kapela nadále působí ve čtyřčlenné sestavě a aby se odlišila od skupiny v sestavě Michalski, Niekrasz a Kapłon, používá pro své desky a koncerty název TSA DREAM TEAM.
TSA vznikli v roce 1979 ve městě Opole v Horním Slezsku z iniciativy kytaristy Andrzeje Nowaka a baskytaristy Tomasze Zatwarnického. V počáteční fázi byla sestava poněkud volná a zkoušek se účastnila řada hudebníků, kteří s TSA krátce fungovali. O rok později Nowak přizval ke spolupráci Janusze Niekrasze, kterého doprovázel bubeník Marek Kapłon, a na krátký čas se k partě připojil také kytarista Ryszard Petelnik. První vystoupení TSA se uskutečnilo v opolské 'Burse', další pak v Kędzierzyně. Brzy poté Petelnik formaci opustil a nahradil ho Marek Raduli, s nímž muzikanti hráli na hudebním workshopu v Głubczycích.
Na podzim 1980 si Nowak přizval dalšího kytaristu – Stefana Machela, se kterým studoval na Kulturní a vzdělávací škole. V nové sestavě se soubor začal připravovat na vystoupení na 11. hudebním podzimu v Grodkowě. Těsně před koncertem ale kapelu opustil Kapłon a bicí převzal Leszek Wojtas. Sestava přesto na přehlídce obsadila 3. místo a jako odměnu získala možnost nahrávat ve studiu Rozhlasu Opolska Polska. Během natáčení vzniklo šest skladeb, které byly později odvysílány v rádiu.
V roce 1981 formace TSA vystoupila ve finále vyřazovacího koncertu v rámci přehlídky Písní mladých Toruń '81 v Nyse. Krátce poté se do sestavy vrátil Kapłon. Postupně rostoucí popularita uskupení vedla k pozvání od maďarské legendy Skorpió ke čtyřem společným koncertům. Ve stejném roce vyrazili také do Jarocina, kde se zúčastnili 2. celostátní přehlídky mladé generace. Nadšeně přijaté vystoupení přispělo k získání diváckého ocenění 'Zlatý chameleon'. Do Jarocina dorazil i zpěvák Marek Piekarczyk, který tehdy vystoupil s Sektor A a brzy nato se přidal k TSA. Manažerské otěže tehdy držel Jacek Rzehak.
Jako kvintet se sestava představila 12. července na koncertě Music of the Young Generation v rámci Pop Session '81 v Sopotech. Krátce nato navázali muzikanti spolupráci s varšavskou agenturou PSJ a představili se na festivalu Rock na Wyspie ve Vratislavi. V té době Rzehakovi s organizací pomáhal Ryszard Piekarczyk, bratr Marka.
V září vystoupili TSA ve varšavském klubu 'Stodoła', kde je sledoval i zástupce labelu Tonpress, s nímž měla sestava podepsanou smlouvu. Ještě v říjnu nahráli první singl s písněmi "Mass Media" a "Wpadka" ve studiu Zjednoczone Przedsiębiorstw Rozrywkowych v krakovském divadle STU. Singlu se prodalo 250 000 kusů. Ve stejném měsíci se představili i ve varšavské Sale Kongresowe na Rock Jamboree '81, doprovodné akci festivalu Jazz Jamboree. O měsíc později následovaly mimo jiné vyprodané koncerty v Opole, Kędzierzyně, Poznani, Płocku, Białystoku a Hajnówce. Na konci listopadu TSA zahráli také na Rockowisku '81 v Lodži před několika tisíci diváky.
V prosinci vznikl druhý singl s písněmi "51" a "Zwierzenia Kontestatora". Po vyhlášení stanného práva v Polsku na konci roku 1981 skupina krátce přerušila koncertní činnost. Už v prvním čtvrtletí následujícího roku se ale vrátila na pódia a opakovaně vystupovala ve Slezsku, následně i v krakovské hale Visla spolu s formacemi Krzak a Laboratorium.
V březnu 1982 byl natočen koncert v krakovském divadle STU a materiál byl vydán na vinylu s názvem Live in 1982. O tři měsíce později proběhl v Krakově, ve stanu Divadla STU na Błoniach, další koncert, ten však zůstal nevydán. V červenci se uskutečnila série vystoupení mimo jiné v Toruni, Bydhošti, Štětíně, Świnoujście, Koszalinu či Kołobrzegu. Dne 26. srpna TSA vystoupili na závěrečném koncertu 'III Ogólnopolski Przegląd Muzyki Młodej Generacji' v Jarocinu. Tato show byla zaznamenána pro III. program Polského rozhlasu. Krátce nato byla skladba "Trzy zapałki" znovu nahrána právě pro tento program během koncertu v klubu Riviera-Remont ve Varšavě. V říjnu téhož roku pak hudebníci pořídili třetí singl pro Polton, a to ve varšavském studiu KAW, s písněmi "Na co cię stać" a "Nocny sabat".
Na podzim se soubor zúčastnil festivalu Rockowisko '82 v Lodži a následovala dvoutýdenní pauza před nahráváním studiového počinu, které probíhalo mezi 15. a 27. listopadem opět ve varšavském studiu KAW. Studiovka nesla prostý název TSA a na svědomí ji měli producenti Wojciech Przybylski a Jarosław Regulski, přičemž vydání zaštítila společnost Polton. Během těchto seancí vznikla i skladba "Marsz wilków", určená pro film Akademia Pana Kleksa. Po dokončení nahrávání vyrazilo uskupení znovu na šňůru koncertů, zejména v jižním Polsku.
TSA byli v této době na vrcholu popularity. Písně "51", "Trzy zapałki" a "Zwierzenia kontestatora" bodovaly v mnoha žebříčcích a singly mizely z pultů po desetitisících. V následujícím roce 1983 získala formace zlatou desku za singl "Zwierzenia kontestatora/51". Od prosince do října se Nowak, Niekrasz a Piekarczyk podíleli také na zajímavém projektu Zbigniewa Hołdyse I Ching, inspirovaném Čínskou knihou proměn.
V červenci začali hudebníci pracovat na anglicky zpívané desce s názvem Spunk!, která měla vyjít v roce 1984. Krátce poté se začalo intenzivně zkoušet před nahráváním další LP v rodném jazyce, jež mělo proběhnout v říjnu. Studiová nahrávka Heavy Metal World vznikla tentokrát v krakovském divadle STU pod producentským dohledem Jacka Mastykarza. Později se umístila na 10. místě v anketě "nejlepší album v historii polského metalu", kterou uspořádal časopis 'Machina', polský ekvivalent magazínu Rolling Stone.
Po dokončení nahrávání však formaci nečekaně opustil Kapłon a záhy i Nowak. Poslední vystoupení ve staré sestavě odehráli 2. prosince v Lodži na festivalu Rockowisko '83. Koncert byl zaznamenán a v květnu 1984 vyšel na kazetě pod názvem Live Rockowisko '83. Po svém odchodu z TSA začal Nowak spolupracovat se zpěvačkou Martynou Jakubowiczovou, zatímco Kapłon se přidal k poprockové partě Wanda i Banda.
Začátkem roku 1984 začalo uskupení zkoušet s novým bubeníkem Zbigniewem Kraszewskim a v únoru spatřila světlo světa očekávaná nahrávka Spunk!. V rámci její propagace vystoupila sestava v Západním Berlíně v tříčlenné konfiguraci, neboť Machelovi nebyl vydán pas. Omezení tehdejšího politického režimu v Polsku ale znemožnila rozsáhlejší propagaci materiálu v západní Evropě.
V recenzi na metal-archives.com hodnotil 'DeathRiderDoom' nové album následovně: „TSA jsou polští veteráni, kteří jsou mimo svou vlast málo známí, přestože mají dlouhou a bohatou historii a na kontě spoustu vinylů. V zemi, která je v této době možná nejznámější díky thrashovým kapelám jako Turbo a Wolf Spider, nejsou TSA nepodobní mnoha současným stálicím NWOBHM a kapelám jako italští Vanadium nebo švédští Lynx – kapelám, které v té době založili mladí muži vychovaní na dietě první vlny hard rocku – v podobě Led Zeppelin, Deep Purple, Uriah Heep a tak dále, kteří se rozhodli uctít a ukázat své vlivy tím, že vyvinuli zvuk podobný, ale postavený na kapelách této legendární školy.“
TSA, kteří vznikli v roce 1979, kdy první vlna NWOBHM zkoušela v plesnivých britských garážích a zatuchlých skladištích, si vždycky zachovali jisté kouzlo hard rocku 70. let a v té době už měli na kontě dlouhohrající LP a řadu menších desek. Po několika letech však TSA na tomto slušném, ale stále velmi rockovém albu ze 70. let vykazují posun v produkci a celkové kvalitě. Podivně nazvaná deska Spunk obsahuje řadu jednoduchých, tvrdých, místy až boogie úderů z té tvrdší heavy metalové strany. Skladby jako "Black Sabbath" jsou nesmlouvavé hospodské bluesrockové kousky, které jsou tradiční, poctivé, špinavé a nepolevují v tempu ani chytlavosti. Uskupení zde projevuje svou podobnost s partami jako Black Angels nebo EF Band a zároveň jako by vzdávalo hold Lynyrd Skynyrd. Pomalejší kousky nabízejí vokální exhibici schopného Marka Piekarczyka, na jehož oduševnělých tónech a schopnostech byste nikdy nepoznali, že jde o formaci zpoza železné opony. Pomalejší čísla navíc stále nabírají na síle a díky zatraceně slušné producentské práci opravdu září. V dalších kouscích, jako je "Nothing Left to Say" – chlapci nabízejí své nejlepší ztvárnění Led Zeppelin.
Ačkoli obvykle dávám přednost poslechu LP v původním jazyce, myslím, že rozhodnutí TSA přeložit desku do angličtiny bylo dobrým krokem. Vokály jsou zde solidní, srozumitelnější než u mnoha současných západoevropských studiovek, a celkově je produkční práce dobrá. TSA nabízí solidní studiový počin jednoduchého hard rocku/heavy metalu v tradičním duchu, který je pozitivní, kulervoucí a pohazuje hlavou. Formace zde dospěla a zvuk je ostrý a promyšlený – dobře udělaná věc pro ty z vás, kteří ocení muziku jako Led Zeppelin, EF Band, Black Angels, TKO, Krokus a materiál zakořeněný v 70. letech NWOBHM. Pokud se nebráníte opravdu tradičním věcem, pak tohle LP rozhodně stojí za zkoušku.“
Záhy vydavatelství Polton oznámilo dokončení výroby desky Heavy Metal World a hudebníci zahájili přípravy na propagaci nahrávky včetně koncertu se skotskou partou Nazareth, který proběhl 20. května v Poznani. Jako druhý kytarista se ke kapele připojil Antoni Degutis.
V červnu vyšla deska Heavy Metal World, kterého se nakonec prodalo 150 000 kusů. V rámci propagace soubor vystoupil na Festivalu polských písní v Opole, dále pak v Krakově, Lodži, Kielcích a Olsztyně a také v Kołobrzegu na festivalu 'Rock nad Bałtykiem' (po vystoupení na následovaly nepokoje, které vyústily v zákaz vystupování TSA v Kołobrzegu). Proběhlo také třetí vystoupení na festivalu v Jarocinu. Další vystoupení ve Vratislavi na festivalu 'Rock na wyspie' bylo přerušeno výbuchem policejního granátu se slzným plynem a nakonec ukončeno kvůli špatným povětrnostním podmínkám. Na konci roku pak TSA vystoupili na festivalu Rockowisko '84 v Lodži.
Mezitím byl do kin uveden film Michała Tarkowského Koncert, v němž členové bandu vystupují a zájem o ně projevil také významný polský dokumentarista Andrzej Fidyk, který natočil snímek zachycující TSA během koncertního turné vysílaného televizí TVP.
Začátkem roku 1985 formace podepsala nahrávací smlouvu s hudebním vydavatelstvím Mausoleum Records a na přelomu března a dubna zahájili muzikanti nahrávání anglické verze studiovky Heavy Metal World. Vydání obsahovalo písně z polskojazyčných alb Live a Heavy Metal World v nových aranžích. Na konci dubna byly nahrávky z natočeného alba poprvé představeny v Lodži. Mezitím bylo nelegálně vydáno ve Spojených státech společností American Phonograph LP Heavy, Heavy Metal jako reedice desky Spunk!.
Na metal-archives.com o albu 'Axecrusher' napsal: „Polsko má několik opravdu skvělých heavy a speed metalových kapel jako Kat, Stos, Turbo a tady máme TSA. Tato nahrávka vyšla dvakrát, v polské a anglické verzi. Navzájem se od sebe liší (tracklist, zvuk, texty a skladby), ale vzorec zůstává stejný: jednoduchý, velmi čistý a poctivý heavy metal s pravým rock'n'rollovým feelingem. Pokud máte rádi bandy jako AC/DC nebo Pokolgép, pak se vám určitě bude líbit i tohle. Písně jako "She Kat" ("Kokica" na polské verzi) jsou jedny z těch střednětempých, u kterých se velmi dobře pije malé pivo (nebo velké) a je těžké při nich nezvednout pěst! Vokál je melodický a opravdu mám raději polskou verzi, protože mix zní přirozeněji a lépe. Na anglické verzi (která má mimochodem hezčí obal) zní zpěv čas od času trochu divně. Riffy a sóla mají také typický 'jednoduchý heavy metalový' feeling. Jednoduchost může být někdy tak pěkná...
Tomuto LP jsem dal 80 bodů, ale polská verze dostává o něco víc, protože se mi víc líbí její mix. Každý heavy metalista nebo hardrocker by si měl toto vydání pořídit! Najděte si tohle LP, položte vinyl na gramec, otevřete si pivo a užívejte si!“
V srpnu 1985 vydavatelství Mausoleum Records vydalo anglickou verzi desky Heavy Metal World, při jehož propagaci parta vystoupila v Západním Berlíně, Nizozemsku a Belgii. Navzdory propagačním snahám zde ale album nezaznamenalo výrazný komerční úspěch. V říjnu začali hudebníci dokonce v Bruselu nahrávat novou desku, avšak kvůli neshodám s nahrávací společností bylo nahrávání přerušeno. Byly nahrány instrumentální skladby pro 7 skladeb, ale nahrávka nebyla nikdy dokončena.
V lednu 1986 začala TSA v Krakově nahrávat desku Rock 'n' Roll, na které se jako host podílel i Andrzej Nowak. Ve stejné roli vystoupil Andrzej i na únorovém koncertě 'Rock bez maku'. V květnu pak TSA zahráli v rámci Live Aid ve Varšavě společně s formacemi Kat a Jaguar, přičemž 5. července během vystoupení na koncertě Best of the Best oslavili pět let umělecké činnosti. S partou se tehdy na pódiu objevili také Nowak a Kapłon.
V červenci vyšel singl s písněmi "Wielka fiesta" a "Francuskie ciasteczka", jehož cílem bylo upozornit na připravovanou studiovku. Kvůli zásahům komunistické cenzury ale vyšla až o dva roky později. V září 1986 se formace představila v Paříži na akci organizované časopisem L'Humanité. Koncem roku pak odešli manažer Jacek Rzehak a kytarista Degutis, čímž se uvolnilo místo pro návrat Andrzeje Nowaka.
V lednu 1987 začali hudebníci pracovat na rockové opeře Jesus Christ Superstar Andrewa Lloyda Webbera v režii Jerzyho Gruzy. Inscenace se hrála v Hudebním divadle v Gdyni s Markem Piekarczykem v hlavní roli. V dubnu se TSA zúčastnili festivalu Metalmania po boku hvězd jako Running Wild, Helloween či Overkill. V létě pak Piekarczyk vystoupil v Jarocinu s Ryszardem Riedelem a na podzim absolvovali členové turné společně s Kombi, Dżem, Lombard a Lady Pank, přičemž nechyběla ani zastávka v Československu.
V roce 1988 konečně vyšlo LP Rock 'n' Roll, ovšem kvůli cenzurním zásahům na něm chyběla skladba "Mechaniczny pies". Na začátku roku se však hudebníci nadále soustředili na představení Jesus Christ Superstar v Gdyni. Koncertní provedení se uskutečnilo rovněž ve Spojených státech.
Po návratu z USA se TSA objevili v Poznani a následně pokračovali v koncertním turné po Rusku. Na podzim se vrátili do Polska, kde ve sportovních halách opět uváděli rockovou operu. Formace byla rovněž pozvána na jubilejní koncert k desátému výročí Dżem, konaný 24. června 1989, ale nakonec nevystoupila. Důvodem bylo rozhodnutí Andrzeje Nowaka, Stefana Machela a Janusze Niekrasze, kteří chtěli na pódium vjet na svých 'harlejích', což ovšem technicky nešlo – a tak koncert zrušili. Marek Piekarczyk, otřesený chováním kolegů, následně TSA opustil. Navzdory hledání nového zpěváka se náhradu nepodařilo najít, a tak byla kapela na konci roku 1989 rozpuštěna.
Po odchodu z TSA založil Piekarczyk formaci Ball's Power, zatímco Machel, Niekrasz a Kapłon vystupovali jako Blues Power a hráli bluesové standardy. V roce 1990 pak Machel a Niekrasz obnovili činnost bez Nowaka a Piekarczyka v sestavě: Machel, Niekrasz, Kraszewski, kytarista Piotr Łukaszewski a zpěvák Janusz Pyzowski.
V červenci tato sestava zahrála na Festivalu polské písně ve Vitebsku, i když v tomto složení vystupovali jen zřídka – především na jednorázových klubových večerech. Na začátku roku 1991 začali zkoušet před nahráváním studiovky s názvem TSA - Evolution. Další koncert proběhl na Festivalu polské písně v Opole '91, což vyvolalo nevoli Piekarczyka a Nowaka. Téhož roku na festivalu v Jarocinu se Nowak a Piekarczyk představili jako TSA s kytaristou Pawłem Stompörem, baskytaristou Andrzejem Walczakem a bubeníkem Dariuszem Biłykem. Brzy poté Nowak a Piekarczyk obvinili Machela z neoprávněného používání názvu kapely.
Tehdy existovaly dvě formace – TSA (Nowak a Piekarczyk) a TSA-Evolution (Machel a Niekrasz) – které obě natáčely ve studiu Izabellin. Nahrávky ale nebyly oficiálně vydány, s výjimkou skladby "Jsme spolu", která se objevila na kompilaci Polského rozhlasu. V roce 1992 začal zájem o TSA upadat, přesto však Nowak a Piekarczyk dokončili další studiovou desku 52 dla przyjaciół, která vyšla téhož roku na CD u labelu Zic Zac.
Po dokončení nahrávání soubor několikrát vystoupil v Polsku a poté odcestoval do USA, kde hráli pro polskou komunitu. Tyto koncerty byly zachyceny na živáku USA '92 - Live, který vyšel na jaře 1993. V červnu 1992 kapela přestala koncertovat ve Státech a pozastavila činnost. Piekarczyk a Nowak se usadili ve Spojených státech, zatímco Degutis zamířil do Kanady.
Krátce nato, po sérii asi dvanácti koncertů, se rozpadli i TSA-Evolution. Kraszewski se přidal ke O.N.A. a Kapłon, Niekrasz a Machel začali opět vystupovat jako Blues Power. V roce 1992 ještě vyšla reedice Heavy Metal World na CD, ale neproběhla žádná propagace, protože uskupení už tehdy neexistovalo. V roce 1993 bývalý manažer kapely navíc nelegálně prodal práva na nahrávku, která byla později vydána pod hlavičkou společnosti Sonic.
Na přelomu let 1996 a 1997 se o vydání nahrávek TSA začala zajímat společnost Warner Music Poland. Na základě nové smlouvy vyšla v roce 1997 kompilace The Best of TSA. V rámci propagace byl vydán singl "51"/"Bez podtekstów" a Nowak přijel do Polska, kde poskytl sérii rozhovorů. V témže roce se v Krakově měl uskutečnit koncert, na kterém měli vystoupit Piekarczyk, Nowak, Machel, Niekrasz, Kapłon, Kraszewski a Degutis. Koncert byl však zrušen kvůli Machelově autonehodě a odložen na rok 1998. Piekarczyk poté uspořádal v New Yorku charitativní koncert na pomoc Machelovi.
Z iniciativy fanklubu Alien se chystal také benefiční koncert v Polsku, ale ten byl nakonec zrušen kvůli finančním potížím. V roce 1998 Warner Music oznámilo reedici desek této legendy a na září byly ohlášeny první koncerty od roku 1992. Vydařená vystoupení proběhla v sestavě Nowak, Piekarczyk, Degutis, Paweł Mąciwoda a Duane Cleveland. Téhož roku byl také natočen koncert, který později vyšel jako Live '98.
V listopadu formace odehrála svůj první unplugged koncert v Teatr Powszechny v Radomi a v prosinci nahrála akustickou nahrávku TSA w Trójce akustycznie, která vyšla o rok později. V lednu 1999 došlo opět ke konfliktu – Machel, Niekrasz a Kapłon podali žalobu na Nowaka a Piekarczyka kvůli neautorizovanému použití jména skupiny. Přesto v březnu ještě proběhla série akustických koncertů propagujících novou desku. Duo Nowak a Piekarczyk bylo právně donuceno vystupovat pod názvem TSA '99, ale nakonec se Piekarczyk, Machel, Kapłon, Niekrasz a Nowak rozhodli zakopat válečnou sekeru a znovu se dát dohromady. Piekarczyk zároveň začal zkoušet rockovou operu Jesus Christ Superstar. V létě band odehrál několik koncertů, než se v září opět rozpadl.
V srpnu 2000 podepsali Piekarczyk, Niekrasz, Machel a Kapłon dohodu o budoucí činnosti formace. V říjnu se k dohodě připojil Nowak, což předznamenalo obnovení TSA. V květnu 2001 uskupení neoficiálně zahrálo na oslavě narozenin Marka Kapłona. Akce vyvolala zájem o kapelu a její první oficiální koncert se uskutečnil 23. června nedaleko Kališe. Další vystoupení se konalo 22. července v Kališi, následovaly koncerty v Opole, Varšavě a Poznani.
Na začátku roku 2002 se TSA představila v rámci Vánočního charitativního orchestru v Pruszkowě a Płocku. Po těchto vystoupeních začali hudebníci pravidelně zkoušet v Opolí. Následovaly koncerty v Tychách a Lodži, v rámci srazu fanoušků TSA, kde parta hrála také akusticky. Brzy poté začali členové pracovat na nových skladbách. První hotovou písní byla "Krew", kterou později představili na koncertech mimo jiné v Krakově a Katovicích.
Na jaře začala Nowakova parta Złe Psy natáčet nahrávky, což pozdrželo práce na novém albu TSA. I přesto hudebníci vystoupili v Bełchatowě a Kędzierzyně-Koźli. Na začátku roku 2003 uskupení získalo nového manažera – Marcina Jacobsona, dlouholetého spolupracovníka Krzak a Dżem. Krátce poté se znovu objevili jako součást Velkého orchestru vánoční charity (Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy) a koncertovali ve Varšavě, Vilniusu, Toruni, Gliwicích, Bielsku-Białé, Čenstochové a Gdaňsku.
V létě hudebníci zahájili jednání s vydavatelstvími, která měla zájem o reedice jejich starších nahrávek. V té době TSA vystoupili v Bytomi, Sierakowě, Biskupci a Kołobrzegu, a v červenci v Tychách na festivalu Rysiek Riedel. V prosinci 2003 se přesunuli do studia Polského rozhlasu v Katovicích, kde proběhlo zkušební nahrávání. Po jeho dokončení byly připraveny piloty skladeb, které posloužily jako základ pro řádné natáčení.
V roce 2004 podepsali hudebníci smlouvu s vydavatelstvím Metal Mind Productions, které nabídlo výhodnější podmínky. Po koncertě v rámci Velkého orchestru vánoční charity v Kutně zamířili členové TSA do Piaseczna, kde se nacházelo Studio 7 – doporučené Zbigniewem Kraszewským. Natáčení začalo 12. ledna a skončilo o tři týdny později, hotové písně byly smíchány ve studiu S1. Krátce nato vznikl videoklip k titulní skladbě "Proceder".
V prvním čtvrtletí TSA vystoupili jako předkapela velšské legendy Budgie. Následovaly koncerty ve Varšavě, Krakově a Katovicích na festivalu Metalmania ve Spodku. Vystoupení doprovázela mediální kampaň; píseň "Proceder" se vyšvihla na 6. místo hitparády třetího programu polského rozhlasu.
Dne 5. dubna bylo album Proceder oficiálně vydáno a kapela uspořádala sérii autogramiád a setkání s fanoušky v salonech Empik ve Varšavě, Gdyni, Poznani, Lodži, Vratislavi, Krakově a Katovicích.
Na konci roku vydalo Metal Mind Productions reedice desek Spunk! a Heavy Metal World. V říjnu se hudebníci objevili v pořadu 'Szansa na sukces' na druhém programu polské televize. Krátce nato vyšlo první DVD skupiny s názvem Live 1982, které obsahuje záznam koncertu z ochozu divadla STU v Krakově z roku 1982. Na podporu vydání odehráli TSA v dubnu, květnu a červnu 2005 řadu koncertů a vystoupili ve finále pořadu 'Szansa na sukces' v Kongresové hale ve Varšavě. V srpnu se zapojili do akce 'Rockiem w režim', jejímž cílem bylo přenést polskou rockovou hudbu do Běloruska.
Na konci roku odehráli řadu akustických koncertů – mimo jiné v Lodži, Varšavě a Skarżysku Kamienném – a zúčastnili se festivalu 'Rockowisko – 25 let poté', kde se představily i formace Dżem, Armia, KSU a Perfect.
V roce 2006 se TSA vrátila na koncertní pódia po přestávce způsobené zdravotními problémy. Skupina zahrála v Poznani, Wrześni, Zabrze a Gdaňsku. Uprostřed roku oznámil Marek Piekarczyk práci na sólovém albu, které vznikalo v jeho domácím studiu v Bochni. V témže roce vyšlo album Stało się – czas na prawda... od formace Janusz Niekrasz Band. V prosinci pak následovala kompilační kolekce TSA Box, obsahující 9 audio CD a 1 DVD.
Rok 2007 se nesl ve znamení koncertů – TSA vystoupila mimo jiné ve Świętochłowicích, Wieluni, Paczkowě, Novém Sączu, Bartoszycích, Olsztyně, Nové Soli a Białystoku. Na začátku roku 2008 zahájil Niekrasz práce na dalším albu svého projektu. V únoru TSA odstartovala turné po Polsku a zahrála také v Rakousku. V červnu byla skupina oceněna hvězdou v Aleji hvězd polské písně v Opole – při slavnostním odhalení zazněl zpěv třicetičlenného sboru opolské technické univerzity. V červenci parta vystoupila na koncertu věnovaném památce spoluzakladatele Azyl P. Andrzeje Siewierského.
Dne 15. února 2009 uspořádali TSA v katovickém klubu Mega benefiční koncert na podporu dětí trpících Sanfilippovým syndromem. O měsíc později, 21. března, zahráli na Rock Metal Festu v Krakově společně se skupinami Kat, Acid Drinkers a Virgin Snatch. Dne 24. října vyšlo první sólové album Marka Piekarczyka s názvem Źródło.
2. prosince 2017 oznámil Marek Piekarczyk prostřednictvím svého oficiálního facebookového profilu, že koncert v Gomunici, který toho dne TSA odehráli, byl jeho posledním koncertem s formací. Tato informace byla sice z Piekarczykova profilu rychle odstraněna, ale mezi fanoušky partičky zasela obavy. Hudebníci zpěvákovo rozhodnutí oficiálně nekomentovali, ale brzy poté se objevila zpráva, že se Piekarczyk rozhodl spolupráci s TSA prodloužit, aby naplnil své koncertní závazky. Poslední z vystoupení se konalo 24. března 2018 v Gostyni.
Ve druhé polovině roku 2018 uskupení představilo nového zpěváka. Stal se jím Damian Michalski, známý mimo jiné jako účastník pořadu 'Hlas Polska'. S Michalským odehráli TSA tři koncerty, přičemž ten poslední proběhl 1. září 2018 v Tychách. V květnu téhož roku byl zrušen oficiální fanklub 'Alien', fungující nepřetržitě od roku 1985. Zároveň se rozhořel konflikt mezi členy, když vyšlo najevo, že Andrzej Nowak si v tajnosti bez vědomí ostatních členů zaregistroval u polského patentového úřadu ochrannou známku pod číslem R.263140 — ve snaze získat výhradní práva na jméno TSA.
26. září 2018 bylo na žádost Marka Kapłona a Janusze Niekrasze zahájeno soudní řízení, které trvalo až do 13. února 2019. Na jeho konci byla ochranná známka prohlášena za neplatnou. Rozhodující orgán jednání kolem registrace značky označil za porušení zásad společenského soužití a jednání ve zlé víře.
14. června 2019 rytmická sekce oznámila záměr pokračovat v koncertní a nahrávací činnosti, a to v redukované sestavě: Michalski, Niekrasz a Kapłon. Důvodem bylo nepřijetí ze strany Nowaka a Machela. O čtyři dny později vydal Andrzej Nowak v časopise Gitarzysta prohlášení, kde uvedl, že hodlá s novou sestavou pokračovat. K ničemu takovému však nedošlo, a Nowak se vrátil ke své další formaci Złe Psy.
V květnu 2021 se formace reaktivovala ve složení: Marek Piekarczyk (zpěv), Andrzej Nowak (kytara), Stefan Machel (kytara), Paweł Mąciwoda (basa) a Zbigniew Kraszewski (bicí). V červenci zahráli koncert ke 40. výročí na festivalu v Jarocinu a následně vyrazili na turné 'TSA Dream Team - 40 Tour', v jehož rámci se 4. září 2021 představili v Letní aréně v Gliwicích. Záznam vystoupení vyšel jako koncertní CD/DVD pod názvem TSA Dream Team - Live 2021. Šlo zároveň o poslední koncert Andrzeje Nowaka, který 4. ledna 2022 náhle zemřel. Skupina poté pokračovala jako čtyřčlenné uskupení.
15. března 2022 oznámili hudebníci úmrtí Jacka Rzehaka — bývalého manažera a textaře mnoha hitů TSA. Koncem měsíce vystoupili ve složení Piekarczyk, Machel, Kraszewski a Mąciwoda v pořadu 'Szansa na sukces'. V listopadu následovalo vydání singlu "Bejbe" pod hlavičkou TSA Dream Team, a to digitálně i jako 7" analogový disk. 2. prosince 2023 se v katovickém Spodku uskutečnil první koncert této sestavy od úmrtí Andrzeje Nowaka.
V červenci 2023 vydala formace nové album s názvem Niezwyciężony, které bylo nahráno mezi únorem 2020 a dubnem 2023 ve studiu 'Leonardo 27' v Bochni. Na albu se nachází deset skladeb, které jsou výsledkem spolupráce celé kapely. Producenty desky byli Marek Kapłon a Piotr Lekki. Jedním z unikátních bonusů je orkestrační verze písně "Jak jest?"", což je poprvé v historii kapely. Album bylo vydáno pod Black Mustache Records a získalo pozitivní ohlasy od fanoušků i kritiků.
V prosinci 2023 vydala TSA nový singl s názvem "Bejbe", který je prvním novým materiálem od roku 2004. Singl byl dobře přijat fanoušky a naznačuje směr, kterým se formace ubírá.
Ve svých začátcích se TSA inspirovali hudebními počiny uskupení AC/DC a raných formací Led Zeppelin. Postupem času však toto band rozvinulo vzorec prezentované hudby v rámci vlastního stylu. Na anglicky zpívané verzi studiového počinu Heavy Metal World z roku 1985 je slyšet inspirace tehdejším metalem, ale na následujícím, polsky zpívaném debutu Rock 'n' Roll a na dalších nahrávkách hudebního uskupení představila vlastní pojetí stylu rocku a heavy metalu. Na desce Proceder, prvním po obnovení skupiny v 21. století, se vedle tradičních rockových a hardrockových skladeb objevují také odkazy na současnou hudbu, expresivní písničkářství nebo experimenty se soulovým zpěvem a funkovou rytmikou.
V 80. letech 20. století psal texty k písním TSA Jacek Rzehak. Měly sporný charakter a vyjadřovaly nesouhlas s komunistickou 'korektností'. Později byl autorem textů k hudbě této formace její zpěvák Marek Piekarczyk. Jeho texty z desky 52 Dla Przyjaciół jsou frivolní a hravé, ale ty z Proceder hovoří o lidských chybách a o tom, jak velkou škodu může citlivému jedinci způsobit lež a pokrytectví.
Baskytarista hudebního uskupení Janusz Niekrasz hrál zpočátku na bezpražcovou kytaru Fender Precision a poté na kytary Fender Precision Bass a Music Man Sting Ray. Od roku 2001 hraje na kytaru Fender Jazz Bass. Jako zesilovače používal Marshall Super Lead, Marshall, Hughes&Kettner a od roku 1998 používá Hartke 7000.
Kytarista Stefan Machel hrál během svých vystoupení na kytary jako SG model Jakubiszyn, Gibson SG nebo Marlin S.M. model a Gibson Les Paul Standard. Používal kytarové zesilovače Fender, Marshall 2203 100 W, Marshall S-Lead 100 W a od roku 1998 model Marshall S-Lead 100 W a kytarové reproduktory od firmy Noisy Box. V roce 2016 navázal spolupráci se společností Evolution Amps a používá sadu dvou zesilovačů Amber 40 pracujících v konfiguraci bi-amping. V současnosti používá kytary Gibson SG Supreme 2005 Transparent Emerald Burst.
Kytarista Andrzej Nowak hrál po většinu svého uměleckého života na kytary Gibson. Zpočátku používal kopii modelu Les Paul, poté Fender Stratocaster, Gibson Les Paul Std. a Gibson Les Paul Custom. Od roku 2009 používal také kytary Hagstrom. Ze zesilovačů preferoval Marshall Bass 50W a Marshall S-Lead 100W. Na konci prvního desetiletí 21. století začal spolupracovat se společností Laboga, která mu dodávala zesilovače Mr Hector.
Marek Kapłon hrál zpočátku na bicí soupravu od firmy Polmuz. V letech 1982 až 1998 pak používal bicí značky Rodgers. Od roku 1998 hraje na bicí vyrobené firmou Pearl.