TSA

Historie

Styl a nástroje

TSA


Původ:Opole, Polsko
Aktivní roky:1979-1989, 1991-1992, 1998-1999, 2001-2018, 2021-současnost
Styl:Hard rock, heavy metal
Vydavatelé:Tonpress, Polton, Mega Records, Warner Music Poland, TMM Polska, Zic Zac, Metal Mind Productions
Web:tsa.com.pl

Historie

TSA (zkratka Tajne Stowarzyszenie Abstynentów) je polská rocková skupina, která stála na počátku polské heavy metalové scény. Vznikla v roce 1979 v Opole z iniciativy kytaristy Andrzeje Nowaka a baskytaristy Tomasze 'Whatfora' Zatwarnického. Kapela debutovala už v roce 1981 singlem "Mass Media"/"Wpadka", první studiové album pod názvem TSA ale vyšlo až v roce 1983.

V prvních letech své existence se TSA inspirovali hudebními počiny AC/DC a raných LED ZEPPELIN, postupně si však vytvořili vlastní styl založený na vokálech Marka Piekarczyka. Jejich nahrávky se v 80. letech těšily v Polsku značné popularitě a prodávaly se v nákladech několika set tisíc kusů. Na počátku 90. let došlo mezi hudebníky ke konfliktu o práva na název skupiny. V té době existovali TSA (Nowak a Piekarczyk) a TSA-EVOLUTION (Machel a Niekrasz). Nakonec se obě skupiny v roce 1992 rozpadly. V roce 1998 se pokusili o obnovu, ale opětovné konflikty vedly v září 1999 k dalšímu rozpadu.

Na začátku 21. století Nowak, Piekarczyk, Machel, Niekrasz a Kapłon zahájili jednání, která vyústila ve smírné řešení mezi hudebníky, což přispělo k obnovení klasické sestavy TSA. V roce 2004 skupina vydala své první album nové éry s názvem Proceder, které bylo nominováno na cenu Fryderyk - cenu polského fonografického průmyslu. Album vyšlo u hudebního vydavatelství Metal Mind Productions, které v témže roce vydalo řadu reedicí desek kapely.

V roce 2018 opustil Marek Piekarczyk skupinu a novým zpěvákem se stal Damian Michalski. Skupina ale s Michalski odehrála pouhé tři koncerty, než kvůli vnitřním konfliktům pozastavila svou činnost. Michalski, Niekrasz a Kapłon se poté rozhodli pokračovat v hudební kariéře bez Andrzeje Nowaka a Stefana Machela jako TSA MICHALSKI NIEKRASZ KAPŁON. K dalšímu sjednocení došlo v roce 2021, poté kapela působila ve složení: Marek Piekarczyk (zpěv), Andrzej Nowak (kytara), Stefan Machel (kytara), Paweł Mąciwoda (baskytara) a Zbigniew Kraszewski (bicí).

4. ledna 2022 nečekaně zemřel Andrzej Nowak. Skupina nadále působí ve čtyřčlenné sestavě a aby se odlišila od skupiny v sestavě Michalski, Niekrasz a Kapłon, používá pro své desky a koncerty název TSA DREAM TEAM.

Začátky (1979-1982)

TSA vznikli v roce 1979 ve městě Opolí v Horním Slezsku, z iniciativy kytaristy Andrzeje Nowaka a baskytaristy Tomasze Zatwarnického. V počátečním období činnosti byla další sestava poněkud volná a zkoušek se účastnila řada hudebníků, kteří s TSA krátce spolupracovali. O rok později Nowak přizval ke spolupráci Janusze Niekrasze, kterého doprovázel bubeník Marek Kapłon a krátce se ke kapele připojil také kytarista Ryszard Petelnik. První vystoupení TSA se uskutečnilo v opolské 'Burse', další v Kędzierzyně. Brzy poté Petelnik skupinu opustil a nahradil ho Marek Raduli, s nímž hudebníci vystupovali na hudebním workshopu v Głubczycích.

Na podzim 1980 si Nowak přizval dalšího kytaristu - Stefana Machela, se kterým společně studovali na Kulturní a vzdělávací škole. V nové sestavě se skupina začala připravovat na vystoupení na 11. hudebním podzimu v Grodkowě. Těsně před koncertem ale kapelu opustil Kapłon a bicí převzal Leszek Wojtas. Skupina na přehlídce přesto obsadila 3. místo a za odměnu dostali hudebníci možnost nahrávat ve studiu Rozhlasu Opolska Polska. Během natáčení bylo nahráno šest písní, které byly později prezentovány v rádiu.

V roce 1981 skupina TSA vystoupila ve finále vyřazovacího koncertu v rámci Přehlídky písní mladých Toruń '81 v Nyse. Krátce poté se do sestavy vrátil Kapłon. Postupně rostoucí popularita kapely brzy vedla k pozvání od maďarské skupiny Skorpió k účasti na čtyřech koncertech. V roce 1981 také odjeli do Jarocina, aby se zúčastnili 2. celostátní hudební přehlídky mladé generace. Nadšeně přijaté vystoupení kapely přispělo k získání diváckého ocenění 'Zlatý chameleon'. A do Jarocina přijel také zpěvák Marek Piekarczyk, který vystoupil se skupinou Sektor A a krátce poté se připojil k TSA. Manažerem kapely byl v té době Jacek Rzehak.

Jako kvintet skupina debutovala 12. července na koncertě Music of the Young Generation v rámci Pop Session '81 v Sopotech. Krátce poté začali hudebníci spolupracovat s varšavskou koncertní agenturou PSJ a vystoupili na vratislavském festivalu Rock na Wyspie. V té době pomáhal Rzehakovi s organizační činností Ryszard Piekarczyk, Markův brat.

V září vystoupili TSA ve varšavském klubu 'Stodoła', kde je tehdy sledoval také zástupce hudebního vydavatelství Tonpress, s nímž měla skupina podepsanou smlouvu. Ještě v říjnu pak kapela nahrála svůj první singl s písněmi "Mass Media" a "Wpadka" v nahrávacím studiu Zjednoczone Przedsiębiorstw Rozrywkowych v krakovském divadle STU; singlu se prodalo 250 000 kusů. V říjnu také skupina vystoupila ve varšavské Sale Kongresowe v rámci Rock Jamboree '81, doprovodné akce festivalu Jazz Jamboree. O měsíc později následovaly mimo jiné vyprodané komcerty v Opole, Kędzierzyně, Poznani, Płocku, Białystoku a Hajnówce. Na konci listopadu TSA také vystoupili na Rockowisku '81 v Lodži před několika tisíci diváky.

V prosinci vznikl druhý singl s písněmi "51" a "Zwierzenia Kontestatora". Po zavedení stanného práva v Polsku na konci roku 1981 hudebníci na krátkou dobu přerušili svou koncertní činnost ale v prvním čtvrtletí dalšího roku se k činnosti vrátili a opakovaně vystupovali ve Slezsku a poté v krakovské hale Visla se skupinami Krzak a Laboratorium.


První alba a změny v sestavě (1982-1985)

V březnu 1982 byl natočen koncert v krakovském divadle STU a materiál byl vydán na vinylovém albu s názvem Live in 1982. O tři měsíce později byl v Krakově ve stanu Divadla STU na Błoniach zaznamenán další koncert, ten ale nebyl publikován. V červenci následovala další řada koncertů mimo jiné v Toruni, Bydhošti, Štětíně, Świnoujście, Koszalinu nebo Kołobrzegu a 26. srpna TSA hostovali na závěrečném koncertu 'III Ogólnopolski Przegląd Muzyki Młodej Generacji' v Jarocinu. Toto vystoupení bylo nahráno pro III. program Polského rozhlasu. Krátce poté byla píseň "Trzy zapałki" nahrána znovu pro III. program Polského rozhlasu během koncertu v klubuRiviera-Remontve Varšavě. Mezitím v říjnu ve varšavském studiu KAW hudebníci nahráli třetí singl pro Polton s písněmi "Na co cię stać" a "Nocny sabat".

Na podzim skupina vystoupila na festivalu Rockowisko '82 v Lodži a poté je čakala dvoutýdenní pauza před nahráváním studiového alba, které trvalo od 15. do 27. listopadu ve varšavském studiu KAW. Album pod jednoduchým názvem TSA produkovali Wojciech Przybylski a Jarosław Regulski a jeho vydání měla na starosti samozřejmě firma Polton. Během tohoto sezení byla také nahrána píseň "Marsz wilków" pro film Akademia Pana Kleksa. Po skončení nahrávání skupina opět vystoupila na řadě koncertů, mimo jiné v jižním Polsku.

TSA byli v té době na vrcholu své popularity, písně "51", "Trzy zapałki", "Zwierzenia kontestatora" byly zařazeny do mnoha hitparád a singly se prodávaly po desetitisících. V následujícím roce 1983 získala skupina zlatou desku za singl " Zwierzenia kontestatora/51". Od prosince do října se Nowak, Niekrasz a Piekarczyk podíleli také na zajímavém projektu Zbigniewa Hołdyse I Ching, inspirovaném Čínskou knihou proměn.

Mezitím v červenci začali hudebníci pracovat na anglicky zpívaném albu s názvem Spunk!, jehož vydání bylo naplánováno na rok 1984 a krátce poté začala skupina intenzivně zkoušet před nahráváním dalšího alba v rodném jazyce, které mělo poběhnou v říjnu. Album Heavy Metal World bylo tentokrát nahráno v krakovském divadle STU pod producentským dohledem Jacka Mastykarza. Později se umístilo na 10. místě v anketě 'nejlepší album v historii polského metalu', kterou uspořádal časopis 'Machina', polská obdoba magazínu Rolling Stone.

Po skončení nahrávání ale kapelu nečekaně opustil Kapłon a po něm i Nowak; poslední koncert ve staré sestavě kapela odehrála 2. prosince v Lodži na festivalu Rockowisko '83. Vystoupení bylo nahráno a v květnu 1984 vydáno na kazetě s názvem Live Rockowisko '83. Po odchodu z TSA začal Nowak spolupracovat se zpěvačkou Martynou Jakubowiczovou a Kapłon se připojil k poprockové skupině Wanda i Banda.

Na začátku roku 1984 kapela začala zkoušet s novým bubeníkem Zbigniewem Kraszewskim a mezitím v únoru vyšlo očekávané album Spunk!. V rámci propagace vystoupila skupina v Západním Berlíně v tříčlenné sestavě, protože Machelovi nebyl vydán pas. Omezení politického systému v Polsku ale znemožnila další propagaci nahrávek v západní Evropě.

V recenzi na metal-archives.com hodnotil 'DeathRiderDoom' nové album následovně: TSA jsou polští veteráni, kteří jsou mimo svou vlast málo známí, přestože mají dlouhou a bohatou historii a na kontě spoustu vinylů. V zemi, která je v této době možná nejznámější díky thrashovým kapelám jako Turbo a Wolf Spider, nejsou TSA nepodobní mnoha současným stálicím NWOBHM a kapelám jako italští Vanadium nebo švédští Lynx - kapelám, které v té době založili mladí muži vychovaní na dietě první vlny hard rocku - v podobě Led Zeppelin, Deep Purple, Uriah Heep a tak dále, kteří se rozhodli uctít a ukázat své vlivy tím, že vyvinuli zvuk podobný, ale postavený na kapelách této legendární školy.

TSA, kteří vznikli v roce 79, kdy první vlna NWOBHM zkoušela v plesnivých britských garážích a zatuchlých skladištích, si vždycky zachovali jisté kouzlo hard rocku 70. let a v té době už měli na kontě dlouhohrající LP a řadu menších desek. Po několika letech však TSA na tomto slušném, ale stále velmi rockovém albu ze 70. let vykazují posun v produkci a celkové kvalitě. Podivně nazvaná deska »Spunk« obsahuje řadu jednoduchých, tvrdých, místy až boogie úderů z té tvrdší heavy metalové strany. Skladby jako "Black Sabbath" jsou nesmlouvavé hospodské bluesrockové kousky, které jsou tradiční, poctivé, špinavé a nepolevují v tempu ani chytlavosti. Kapela zde projevuje svou podobnost s kapelami jako Black Angels nebo EF Band a zároveň jako by vzdávala hold Lynyrd Skynyrd. Pomalejší kousky nabízejí vokální exhibici schopného Marka Piekarczyka, na jehož oduševnělých tónech a schopnostech byste nikdy nepoznali, že jde o kapelu zpoza železné opony. Pomalejší čísla navíc stále nabírají na síle a díky zatraceně slušné producentské práci opravdu září. V dalších kouscích, jako je "Nothing Left to Say" - chlapci nabízejí své nejlepší ztvárnění Led Zeppelin.

Ačkoli obvykle dávám přednost poslechu alba v původním jazyce, myslím, že rozhodnutí TSA přeložit album do angličtiny bylo dobrým krokem. Vokály jsou zde solidní, srozumitelnější než u mnoha současných západoevropských počinů, a celkově je produkční práce solidní. TSA nabízí solidní album jednoduchého hard rocku/heavy metalu v tradičním duchu, které je pozitivní, kulervoucí a pohazuje hlavou. Kapela zde dospěla a zvuk je ostrý a promyšlený - dobře udělaná věc pro ty z vás, kteří ocení hudbu jako Led Zeppelin, EF Band, Black Angels, TKO, Krokus a materiál zakořeněný v 70. letech NWOBHM. Pokud se nebráníte opravdu tradičním věcem, pak tohle album rozhodně stojí za zkoušku.“

Záhy vydavatelství Polton oznámilo dokončení výroby alba Heavy Metal World a hudebníci zahájili přípravy na propagaci nahrávky včetně koncertu se skotskou skupinou Nazareth, který proběhl 20. května v Poznani. Jako druhý kytarista se ke kapele připojil Antoni Degutis.

V červnu vyšlo album Heavy Metal World, kterého se nakonec prodalo 150 000 kusů. V rámci propagace kapela vystoupila na Festivalu polských písní v Opole, dále pak v Krakově, Lodži, Kielcích a Olsztyně a také v Kołobrzegu na festivalu 'Rock nad Bałtykiem' (po vystoupení na následovaly nepokoje, které vyústily v zákaz vystupování TSA v Kołobrzegu). Proběhlo také třetí vystoupení na festivalu v Jarocinu. Další vystoupení ve Vratislavi na festivalu "Rock na wyspie" bylo přerušeno výbuchem policejního granátu se slzným plynem a nakonec ukončeno kvůli špatným povětrnostním podmínkám. Na konci roku pak TSA vystoupili na festivalu Rockowisko '84 v Lodži.

Mezitím byl do kin uveden film Michała Tarkowského Koncert, v němž členové kapely vystupují a zájem o ně projevil také významný polský dokumentarista Andrzej Fidyk, který natočil film zachycující TSA během koncertního turné vysílaného televizí TVP.

Začátkem roku 1985 skupina podepsala nahrávací smlouvu s hudebním vydavatelstvím Mausoleum Records a na přelomu března a dubna zahájili hudebníci nahrávání anglické verze alba Heavy Metal World. Vydání obsahovalo písně z polskojazyčných alb Live a Heavy Metal World v nových aranžích. Na konci dubna byly nahrávky z natočeného alba poprvé představeny v Lodži. Mezitím bylo nelegálně vydáno ve Spojených státech společností American Phonograph album Heavy, Heavy Metal jako reedice alba Spunk!.

Na metal-archives.com o albu 'Axecrusher' napsal: „Polsko má několik opravdu skvělých heavy a speed metalových kapel jako Kat, Stos, Turbo a tady máme TSA. Tato deska vyšla dvakrát, v polské a anglické verzi. Navzájem se od sebe liší (tracklist, zvuk, texty a skladby), ale vzorec zůstává stejný: jednoduchý, velmi čistý a poctivý heavy metal s pravým rock'n'rollovým feelingem. Pokud máte rádi kapely jako AC/DC nebo Pokolgép, pak se vám určitě bude líbit i tohle. Písně jako "She Kat" ("Kokica" na polské verzi) jsou jedny z těch střednětempých, u kterých se velmi dobře pije malé pivo (nebo velké) a je těžké při nich nezvednout pěst! Vokál je melodický a opravdu mám raději polskou verzi, protože mix zní přirozeněji a lépe. Na anglické verzi (která má mimochodem hezčí obal) zní zpěv čas od času trochu divně. Riffy a sóla mají také typický 'jednoduchý heavy metalový' feeling. Jednoduchost může být někdy tak pěkná...

Tomuto albu jsem dal 80 bodů, ale polská verze dostává o něco víc, protože se mi víc líbí její mix. Každý heavy metalista nebo hardrocker by si měl toto vydání pořídit! Najděte si tohle LP, položte vinyl na gramec, otevřete si pivo a užívejte si!“

V srpnu 1985 vydavatelství Mausoleum Records vydalo anglickou verzi alba Heavy Metal World při jehož propagaci kapela vystoupila v Západním Berlíně, Nizozemsku a Belgii. Navzdory propagačním snahám zde ale album nezaznamenalo výrazný komerční úspěch. V říjnu začali hudebníci dokonce v Bruselu nahrávat nové album, avšak kvůli neshodám s nahrávací společností bylo nahrávání přerušeno. Byly nahrány instrumentální skladby pro 7 skladeb, ale nahrávka nebyloa nikdy dokončena.


Nowakův návrat a rozpad skupiny (1986-1989)

V lednu 1986 začala skupina v Krakově nahrávat album Rock 'n' Roll, kterého se účastnil také Andrzej Nowak, i když pouze jako host. Ve stejné roli vystoupil Andrzej také na únorovém koncertu 'Rock bez maku'. V květnu pak TSA vystoupili v rámci Live Aid ve Varšavě společně se skupinami Kat a Jaguar a 5. července v rámci koncertu Best of the Best skupina oslavila pět let umělecké činnosti. S kapelou vystoupili také Nowak a Kapłon.

V červenci vyšel singl s písněmi "Wielka fiesta" a "Francuskie ciasteczka", který měl obrátit pozornost na nové album. Kvůli námitkám komunistického cenzurního orgánu však album vyšlo až o dva roky později. V září 1986 skupina vystoupila v Paříži na koncertě pořádaném časopisem L'Humanité. Koncem roku skupinu opustili manažer Jacek Rzehak a kytarista Degutis, čímž se otevřel prostor pro návrat Andrzej Nowaka.

V lednu 1987 začali hudebníci pracovat na rockové opeře Andrewa Lloyda Webbera Jesus Christ Superstar, kterou režíroval Jerzy Gruza. Inscenace byla uvedena v Hudebním divadle v Gdyni s Piekarczykem v titulní roli. V dubnu kapela vystoupila na festivalu Metalmania, kterého se účastnili hvězdy jako Running Wild, Helloween nebo Overkill. V létě Piekarczyk vystoupil v Jarocinu společně s Ryszardem Riedelem. Na podzim TSA absolvovali turné se skupinami Kombi, Dżem, Lombard a Lady Pank a ukázali se mimo jiné také v Československu.

V roce 1988 vyšlo konečně album Rock 'n' Roll i když se na něm kvůli cenzuře neobjevila píseň "Mechaniczny pies". Na začátku roku se ale hudebníci soustředili na představení Jesus Christ Superstar v Gdyni. Vystoupení se konala také ve Spojených státech.

Po návratu TSA vystoupili v Poznani a poté pokračovali v koncertech v Rusku. Na podzim se skupina vrátila do Polska, kde v krytých arénách odehrála opět rockovou operu. Kapela byla také pozvána na jubilejní koncert k desátému výročí Dżem 24. června 1989, ale TSA nakonec nehráli, protože Andrzej Nowak, Stefan Machel a Janusz Niekrasz se rozhodli, že na pódium vyjedou na svých 'harlejích' a vzhledem k tomu že pódium k tomu nebylo vhodné, tak hudebníci odmítli vystoupit. Marek Piekarczyk, zděšený chováním členů kapely, se poté rozhodl TSA opustit. I přes hledání nového zpěváka se hudebníkům nepodařilo najít za Piekarczyka náhradu a tak byla na konci roku 1989 skupina rozpuštěna.


TSA a TSA-Evolution, obnovení činnosti a opětovný rozpad (1990-1999)

Po odchodu z TSA založil Piekarczyk skupinu Ball's Power, zatímco Machel, Niekrasz a Kapłon vystupovali jako Blues Power a hráli bluesové standardy. V roce 1990 pak Machel a Niekrasz obnovili činnost bez Nowaka a Piekarczyka v sestavě: Machel, Niekrasz, Kraszewski, kytarista Piotr Łukaszewski a zpěvák Janusz Pyzowski.

V červenci tato sestava zahrála na Festivalu polské písně ve Vitebsku i když v tomto složení vystupovali jen zřídka, především na jednorázových klubových koncertech, a na začátku roku 1991 začala zkoušet před nahráváním alba s názvem TSA - Evolution. Další vystoupení proběhlo na Festivalu polské písně v Opole '91, což se setkalo s negativní reakcí Piekarczyka a Nowaka; téhož roku na festivalu v Jarocinu Nowak a Piekarczyk vystoupili jako TSA s kytaristou Pawlem Stompörem, baskytaristou Andrzejem Walczakem a bubeníkem Dariuszem Biłykem. Brzy poté Nowak a Piekarczyk obvinili Machela z neoprávněného používání jména kapely.

V té době existovaly skupiny TSA - Piekarczyk a Nowak a TSA-Evolution - Machel a Niekrasz, které obě nahrávaly ve studiu Izabellin. Písně však nikdy nebyly vydány, s výjimkou skladby "Jsme spolu", která vyšla na kompilaci Polského rozhlasu. V roce 1992 zájem o vystoupení TSA opadal, ale Nowak a Piekarczyk přesto natočili další studiové album s názvem 52 dla przyjaciół. To vyšlo téhož roku na CD u hudebního vydavatelství Zic Zac.

Po dokončení nahrávání skupina několikrát vystoupila v Polsku a poté odjela do Spojených států, kde vystupovala pro polskou komunitu. Tyto koncerty byly zdokumentovány na desce USA '92 - Live, která vyšla na jaře 1993. V červnu 1992 skupina přestala vystupovat ve Spojených státech a pozastavila činnost. Piekarczyk a Nowak se usadili ve Spojených státech, zatímco Degustis se usadil v Kanadě.

Krátce poté, po tuctu koncertů, byli rozpuštěni i TSA-Evolution. Kraszewski se připojil ke skupině O.N.A. a Kapłon, Niekrasz a Machel začali znovu vystupovat pod názvem Blues Power. V roce 1992 ještě vyšla reedice alba Heavy Metal World na CD, ale nebyla doprovázena propagací kapely, která v té době již neexistovala. V roce 1993 navíc prodal bývalý manažer kapely neoprávněně získaná práva na nahrávku, která byla později vydána společností Sonic.

Na přelomu let 1996 a 1997 se o vydání desek TSA začala zajímat společnost Warner Music Poland. Na základě smlouvy, kterou hudebníci podepsali, vyšla v roce 1997 kompilace The Best of TSA. V rámci propagace byl vydán singl "51"/"Bez podtekstów" a Nowak přijel do země a poskytl řadu rozhovorů. V témže roce byl v Krakově naplánován koncert, na kterém měli vystoupit Piekarczyk, Nowak, Machel, Niekrasz, Kapłon, Kraszewski a Degustis. Koncert byl však zrušen kvůli Machelově autonehodě a odložen na rok 1998. Na pomoc Machelovi uspořádal Piekarczyk charitativní koncert v New Yorku.

Z iniciativy fanklubu Alien byl učiněn také pokus o uspořádání charitativního koncertu v Polsku, který byl ale nakonec zrušen kvůli finančním problémům. V roce 1998 oznámilo polské vydavatelství Warner Music reedici desek skupiny a mezitím byly na září ohlášeny první koncerty skupiny od roku 1992. Dobře přijaté koncerty kapela odehrála v sestavě Nowak, Piekarczyk, Degutis, Paweł Mąciwoda a Duane Cleveland. Téhož roku byl také natočen koncert, který později vyšel na albu Live '98.

V listopadu skupina odehrála svůj první akustický koncert v Teatr Powszechny v Radomi a v prosinci nahrála album TSA w Trójce akustycznie (vyšlo o rok později). V lednu 1999 došlo opět ke konfliktu mezi hudebníky a Machel, Niekrasz a Kapłon podali na Nowaka a Piekarczyka žalobu za neoprávněné užití názvu skupiny. Navzdory tomuto konfliktu skupina ještě v březnu akusticky odehrála koncerty propagující album. Nowak a Piekarczyk byly poté právně donuceni přijmout název TSA '99, ale nakonec se Piekarczyk, Machel, Kapłon, Niekrasz a Nowak rozhodli zakopat válečnou sekeru a znovu spolu hrát. Piekarczyk poté začal zkoušet rockovou operu Jesus Christ Superstar. V létě skupina odehrála několik koncertů, než se v září opět rozpadla.


Poslední etapa klasické sestavy (2000-2017)

V srpnu 2000 podepsali Piekarczyk, Niekrasz, Machel a Kapłon dohodu o budoucí činnosti skupiny. V říjnu se k dohodě připojil Nowak, což předznamenalo obnovení TSA. V květnu 2001 skupina neoficiálně zahrála na oslavě narozenin Marka Kaplona. Akce vyvolala zájem o kapelu a její první oficiální koncert se uskutečnil 23. června nedaleko Kališe. Další koncert se konal 22. července v Kališi, následovaly koncerty v Opole, Varšavě a Poznani.

Na začátku roku 2002 vystoupila kapela v rámci Vánočního charitativního orchestru v Pruszkowě a Płocku. Po těchto koncertech začali hudebníci pravidelně zkoušet v Opolí. Další koncerty se konaly v Tychách a Lodži, v rámci srazu fanoušků TSA, kde kapela hrála také akusticky. Brzy poté začali hudebníci pracovat na nových skladbách. První z hotových skladeb byla "Krew", kterou později představili na koncertech, mimo jiné v Krakově a Katovicích.

Na jaře začala Nowakova skupina Złe Psy natáčet nahrávky, které práci na novém albu TSA oddálily. Mezitím však hudebníci vystoupili v Bełchatowě a Kędzierzyně-Koźli. Na začátku roku 2003 kapela získala nového manažera Marcina Jacobsona, dlouholetého spolupracovníka skupin Krzak a Dżem. Krátce poté opět vystupovala jako součást Velkého orchestru vánoční charity (Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy) a koncertovala ve Varšavě, Vilniusu, Toruni, Gliwicích, Bielsku-Białé, Čenstochové a Gdaňsku.

V létě kapela zahájila jednání s hudebními vydavatelstvími, která měla zájem o vydání reedice jejích nahrávek. V této době TSA vystupovali v Bytomi, Sierakowě, Biskupci a Kołobrzegu a v červenci v Tychách na festivalu Rysiek Riedel. V prosinci 2003 se přesunuli do studia Polského rozhlasu v Katovicích, kde proběhlo zkušební nahrávání. Po skončení nahrávání byly připraveny piloty písní, které byly použity při skutečném natáčení.

V roce 2004 podepsali hudebníci smlouvu s hudebním vydavatelstvím Metal Mind Productions, které jim nabídlo výhodnější podmínky. Po koncertě v rámci Velkého orchestru vánoční charity v Kutně odjeli členové TSA do Piaseczna, kde se nacházelo Studio 7 (místo nahrávání bylo vybráno na doporučení Zbigniewa Kraszewského, který zde již dříve nahrával). Natáčení začalo 12. ledna a bylo dokončeno o tři týdny později, hotové skladby byly smíchány ve studiu S1. Krátce poté byl natočen videoklip k titulní skladbě "Proceder".

V prvním čtvrtletí roku TSA vystoupili před velšskou skupinou Budgie. Další koncerty se uskutečnily ve Varšavě, Krakově a Katovicích na festivalu Metalmania, který se konal ve Spodku. Vystoupení TSA doprovázela propagace nových nahrávek v rozhlase, píseň "Proceder" se dostala na 6. místo hitparády třetího programu polského rozhlasu.

Dne 5. dubna bylo album Proceder vydáno a poté v rámci propagace skupina uspořádala sérii setkání s fanoušky v salonech Empik ve Varšavě, Gdyni, Poznani, Lodži, Vratislavi, Krakově a Katovicích.

Na konci roku vydalo Metal Mind Productions mimo jiné reedice alb Spunk! a Heavy Metal World. V říjnu byli hudebníci také hosty pořadu 'Szansa na sukces' na 2. kanálu polské televize. Krátce poté vyšlo první DVD kapely s názvem Live 1982, které obsahuje záznam koncertu z roku 1982 z ochozu divadla STU v Krakově. V rámci propagace DVD v dubnu, květnu a červnu 2005 kapela odehrála řadu koncertů a vystoupila ve finále programu 'Szansa na sukces', který se konal v Sala Kongresowa ve Varšavě. V srpnu se naopak účastnili akce 'Rockiem w režim' (Rock do režimu), jejímž cílem bylo přenést polskou rockovou hudbu do Běloruska.

Ke konci roku hudebníci odehráli řadu akustických koncertů, mimo jiné v Lodži, Varšavě a Skarżysku Kamienném a vystoupili v rámci festivalu 'Rockowisko - 25 let poté'. Na koncertě vystoupily také skupiny Dżem, Armia, KSU a Perfect.

V roce 2006 kapela obnovila koncertní činnost přerušenou v prosinci předchozího roku kvůli zdravotním problémům. TSA vystoupila mimo jiné v Poznani, Wrześni, Zabrze a Gdaňsku. V polovině roku Marek Piekarczyk ohlásil práci na sólovém albu ve svém domácím studiu v Bochni. V témže roce vyšlo také album Stało się - czas na prawda... skupiny Janusz Niekrasz Band. V prosinci vyšlo kompilační album TSA Box, které obsahuje 9 audio CD a 1 DVD.

V roce 2007 se skupina zaměřila na koncertní činnost a vystoupila mimo jiné ve Świętochłowicích, Wieluni, Paczkowě, Novém Sączu, Bartoszycích, Olsztyně, Nové Soli a Białystoku. Na začátku roku 2008 začal Niekrasz pracovat na dalším albu svého projektu. Mezitím zahájili TSA v únoru turné po Polsku a odehráli koncert v Rakousku. V červnu byla kapela oceněna hvězdou v Aleji hvězd polské písně v Opole. Odhalení ocenění doprovázelo vystoupení třicetičlenného pěveckého sboru opolské technické univerzity. V červenci kapela vystoupila na koncertu věnovaném památce spoluzakladatele skupiny Azyl P. Andrzeje Siewierského.

15. února 2009 uspořádala skupina v katovickém klubu Mega charitativní koncert na pomoc dětem postiženým Sanfilippovou chorobou a 21. března vystoupili na Rock Metal Festu v Krakově společně s kapelami Kat, Acid Drinkers a Virgin Snatch. Dne 24. října vyšlo první sólové album zpěváka Marka Piekarczyka s názvem Źródło.


Změna zpěváka, rozdělení kapely, TSA Dream Team, návrat Piekarczyka, smrt Andrzeje Nowaka (2017-současnost)

2. prosince 2017 oznámil Marek Piekarczyk prostřednictvím svého oficiálního facebookového profilu, že koncert v Gomunici, který toho dne TSA odehráli, byl jeho posledním koncertem s formací. Tato informace byla sice z Piekarczykova profilu rychle odstraněna, ale mezi fanoušky skupiny zasela obavy. Kapela zpěvákovo rozhodnutí oficiálně nekomentovala, ale brzy poté se objevila zpráva, že se Piekarczyk rozhodl prodloužit spolupráci s TSA, aby naplnil své koncertní smlouvy, poslední z koncertů se uskutečnil 24. března 2018 v Gostyni.

V druhé polovině roku 2018 kapela odhalila nového zpěváka. Stal se jím Damian Michalski, známý mimo jiné jako účastník pořadu 'Hlas Polska'. S novým zpěvákem odehráli TSA tři koncerty, z nichž poslední se uskutečnil 1. září 2018 v Tychách. V květnu 2018 byl také zrušen oficiální fanklub skupiny 'Alien', který existoval nepřetržitě od roku 1985. Zároveň se rozhořel konflikt mezi členy kapely poté, co vyšlo najevo, že Andrzej Nowak si v tajnosti před ostatními hudebníky zaregistroval u polského patentového úřadu ochrannou známku pod číslem R.263140 ve snaze získat výhradní práva na název kapely.

Dne 26. září 2018 bylo na žádost Marka Kaplona a Janusze Niekrasze zahájeno soudní řízení, které trvalo do 13. února 2019, na němž byla přihlášená ochranná známka prohlášena za neplatnou. V odůvodnění rozhodující orgán posoudil jednání související se zápisem patentu, které učinil tehdy oprávněný Andrzej Nowak, jako jednání v rozporu se zásadami společenského soužití a označil je za jednání ve zlé víře.

Dne 14. června 2019 rytmická sekce kapely po dlouhé odmlce oznámila, že hodlá pokračovat v koncertování a natáčení nových nahrávek, ale kvůli nepřijetí a nepochopení ze strany Andrzeje Nowaka a Stefana Machela tak učiní v okleštěné sestavě: Michalski, Niekrasz a Kapłon. Dne 18. června Andrzej Nowak vydal v časopise Gitarzysta prohlášení, v němž se k situaci vyjádřil; měl v úmyslu pokračovat ve skupině v nové sestavě. K pokračování kapely však nedošlo a Nowak se věnoval své další skupině Złe Psy.

V květnu 2021 se kapela znovu aktivovala ve složení: Marek Piekarczyk (zpěv), Andrzej Nowak (kytara), Stefan Machel (kytara), Paweł Mąciwoda (basová kytara) a Zbigniew Kraszewski (bicí). V červenci kapela odehrála koncert ke 40. výročí založení na festivalu v Jarocinu a poté se vydala na turné pod hlavičkou 'TSA Dream Team - 40 Tour', v jehož rámci vystoupili 4. září 2021 v Letní aréně v Gliwicích. Záznam tohoto koncertu vyšel ve formě koncertního CD/DVD alba pod názvem TSA Dream Team - Live 2021. Tento koncert byl posledním, kterého se zúčastnil Andrzej Nowak, který 4. ledna 2022 nečekaně zemřel. Po této události skupina zůstala ve čtyřčlenné sestavě.

Dne 15. března 2022 skupina prostřednictvím svého facebookového profilu oznámila úmrtí Jacka Rzehaka - bývalého manažera a autora textů mnoha hitů skupiny. Koncem měsíce pak ve složení Piekarczyk, Machel, Kraszewski a Mąciwoda vystoupila v pořadu 'Szansa na sukces'. V listopadu vyšel pod názvem TSA Dream Team singl "Bejbe" (digitálně a jako 7" analogový disk) a 2. prosince 2023 se v katovickém Spodku uskutečnil první koncert skupiny od smrti Andrzeje Nowaka.


Styl a nástroje

Ve svých začátcích se TSA inspirovali hudebními počiny skupin AC/DC a raných Led Zeppelin. Postupem času však kapela rozvinula vzorec prezentované hudby v rámci vlastního stylu. Na anglicky zpívané verzi alba Heavy Metal World z roku 1985 je slyšet inspirace tehdejším metalem, ale na následujícím, polsky zpívaném albu Rock 'n' Roll a na dalších nahrávkách kapela představila vlastní pojetí stylu rocku a heavy metalu. Na albu Proceder, prvním po obnovení skupiny v 21. století, se vedle tradičních rockových a hardrockových skladeb objevují také odkazy na současnou hudbu, expresivní písničkářství nebo experimenty se soulovým zpěvem a funkovou rytmikou.

V 80. letech 20. století psal texty k písním TSA Jacek Rzehak. Měly sporný charakter a vyjadřovaly nesouhlas s komunistickou 'korektností'. Později byl autorem textů k hudbě skupiny její zpěvák Marek Piekarczyk. Jeho texty z alba 52 Dla Przyjaciół jsou frivolní a hravé, ale ty z alba Proceder hovoří o lidských chybách a o tom, jak velkou škodu může citlivému jedinci způsobit lež a pokrytectví.

Baskytarista skupiny Janusz Niekrasz hrál zpočátku na bezpražcovou kytaru Fender Precision a poté na kytary Fender Precision Bass a Music Man Sting Ray. Od roku 2001 hraje na kytaru Fender Jazz Bass. Jako zesilovače používal Marshall Super Lead, Marshall, Hughes&Kettner a od roku 1998 používá Hartke 7000.

Kytarista Stefan Machel hrál během svých vystoupení na kytary jako SG model Jakubiszyn, Gibson SG nebo Marlin S.M. model a Gibson Les Paul Standard. Používal kytarové zesilovače Fender, Marshall 2203 100 W, Marshall S-Lead 100 W a od roku 1998 model Marshall S-Lead 100 W a kytarové reproduktory od firmy Noisy Box. V roce 2016 navázal spolupráci se společností Evolution Amps a používá sadu dvou zesilovačů Amber 40 pracujících v konfiguraci bi-amping. V současnosti používá kytary Gibson SG Supreme 2005 Transparent Emerald Burst.

Kytarista Andrzej Nowak hrál po většinu svého uměleckého života na kytary Gibson. Zpočátku používal kopii modelu Les Paul, poté Fender Stratocaster, Gibson Les Paul Std. a Gibson Les Paul Custom. Od roku 2009 používal také kytary Hagstrom. Ze zesilovačů preferoval Marshall Bass 50W a Marshall S-Lead 100W. Na konci prvního desetiletí 21. století začal spolupracovat se společností Laboga, která mu dodávala zesilovače Mr Hector.

Marek Kapłon hrál zpočátku na bicí soupravu od firmy Polmuz. V letech 1982 až 1998 pak používal bicí značky Rodgers. Od roku 1998 hraje na bicí vyrobené firmou Pearl.