Progresivní metal

Charakteristika progresivního metalu

Jednou z charakteristických hudebních kvalit progresivního metalu je stylistický eklekticismus, který prostupuje mnoha skupinami. Mezi riffy, refrény a sóla, které jsou typické pro rockové a metalové písně, prog metalové kapely velmi často přidávají sekce inspirované jazzem, klasickou hudbou, hudbu ze Středního východu (obzvláště často s využitím frygické dominantní stupnice), Dixieland, ragtime a mnoho dalších. Toho je obvykle dosaženo klávesovým hráčem kapely hrajícím jedinečné zvuky nebo zahrnutím nástrojů, které jsou pro metal neortodoxní, jako je saxofon. Myšlenka začlenění těchto různých druhů hudby byla primárně propagována kapelou Dream Theater a je slyšet na většině jejich diskografie. Mezi další skupiny, které často používají tyto výstřední sekce, patří Haken, Between the Buried and Me, Thank You Scientist, Opeth, Liquid Tension Experiment, Circus Maximus a další.

Přestože se progresivní i avantgardní metal vyznačují experimentováním a nestandardními myšlenkami, jsou mezi těmito dvěma styly docela velké rozdíly. Experimentování progresivního metalu stojí většinou na hraní komplexních rytmů a složitých struktur písní s tradičními nástroji. Pro avantgardní metal znamená experimentování používání neobvyklých zvuků a nástrojů. Progresivní metal také klade větší důraz na teoretickou a technickou komplexnost (například složitá tempa skladeb, komplexní formy písní, vliv jazz fusion), zatímco avantgardní metal je více neortodoxní a často překračuje hudební konvence. Jednou z nestandardních myšlenek je například experiment skupiny Aeon Zen, kdy tvorba písní probíhá on-line na sociální síti, což umožňuje zapojení fanoušků do tvůrčího procesu. Skupina pro hudbu vzniklou tímto postupem vytvořila označení "sociální metal".


Historie progresivního metalu

Předchůdci

Pátrání po počátcích progresivního metalu nás zavede zpět až ke skupinám hrající progresivní rock na přelomu 60. a 70. let, jako jsou Yes, Pink Floyd, Emerson Lake & Palmer, Jethro Tull, King Crimson, Genesis, Gentle Giant, Focus, Renaissance, The Alan Parsons Project, ranní Queen, Kansas, Atomic Rooster, Uriah Heep nebo Rush. Posledních pět jmenovaných, počínaje Queen, také často přimíchávalo do své hudby metalové prvky. Kanadské trio Rush je široce uznáváno za překlenutí propasti mezi hard rockem, anglickým progem a čistým heavy metalem. Zpočátku byli ovlivněni kapelou Led Zeppelin, později se vyvinuli směrem ve kterém kombinovali zavedenou progresivní rockovou techniku s bluesovými akordy. Na albu 2112(1976) předvedly technické dovednosti a složité kompoziční schopnosti a přitom stále využívali přímější přístup než zavedené anglické progrockové skupiny. Skupiny jako Rainbow nebo Black Sabbath měly i mnoho kvalit progresivního metalu, nicméně progresívní metal jako svébytný styl se nevyčlenil až do poloviny 80. let. Skupiny jako Fates Warning, Queensryche a později Dream Theater převzaly v první polovině osmdesátých let prvky těchto ranných progresivních metalových skupin - zejména instrumentalizaci a kompozitní strukturu skladby - a sloučily je s heavy metalovými styly dříve spojovanými s kapelami Metallica a Megadeth. Výsledkem je hudba s progresivní rockovou duši a s metalovým zvukem.

Počátky

Pro progresivní metal se stal významný rok 1984, který přinesl debutová alba od amerických kapel Queensryche (The Warninig) z Washingtonu a Fates Warning (Night on Bröcken) z Connecticutu. Obě skupiny postupně obohacovaly svou hudbu o progresivnější prvky buď experimentováním se zvukem nebo zdokonalováním kompozice, případně prostřednictvím extrémně složitých struktur a atypických riffů. V roce 1986 vydaly obě kapely klíčová alba, Queensryche Rage for Order a Fates Warning Awake the Guardian. V následujících letech se obě kapely vydaly rozdílnými cestami a prozkoumávaly a rozšiřovaly technickou dokonalost a zvukovou jemnost své hudby. Jejich práce vyvrcholila v závěru osmdesátých let důležitými alby Operation: Mindcrime(1988) od Queensryche a No Exit(1988) a Perfect Symmetry(1989) od Fates Warning, která položila základy celému žánru. Hlavní vlna progresivního metalu zaplavila hudební scénu počátkem 90. let, když se Queensryche se svou skladbou "Silent Lucidity" (1990, album Empire) dostali na 9. místo Billboard Hot 100 a na 1. místo na Billboard Album Rock Tracks chart. Tato power balada sice nebyla typická progresivně metalová píseň, ale svou popularitou prospěla i ostatním prog metalovým kapelám. Fates Warning byli agresivnější a tvrdší skupinou. Prokazatelně měli více společného s tehdejší thrash a extreme metalovou scénou, což způsobilo, že se stali méně přístupnými masám. I přesto měli krátké období komerčního úspěchu se svým albem Parallels.

Mezi další důležité progresivně metalové skupiny z konce 80.let patřily King's X - Gretchen Goes to Nebraska(1989), Crimson Glory - Transcendence(1988), Heir Apparent, Savatage - Gutter Ballet(1989) a kanadští inovátoři Voivod, jejichž experimentální syrový thrash z alba War and Pain z roku 1984 postupně přešel ve specifický progresivní metal plný psychedelických disonancí, který prezentovali na svém čvrtém (Dimension Hatröss z roku 1988) a pátém albu Nothing Face(1989). Progresivní metal také inspiroval v USA rychle rostoucí speed metalovou scénu, což se projevilo i na albu Metallicy ... And Justice for All z roku 1988. Průkopníci „Math-metalu“ Watchtower z Texasu posunuli koncepci časových změn na novou úroveň a kombinovali na svých albech Energetic Disassembly(1985) a Control and Resistance(1989)thrash metal, syncopation a prog, čímž vyvinuli extrémně technický přístup založený na rytmické dekonstrukci typické pro jazz fusion. Stejný typ prog metalu bude později integrován do death metalu americkými kapelami jako Atheist (Unquestionable Presence z roku 1991) a Cynic nebo holandskými Pestilence.

90. léta

Mezi hlavní americké kapely, které přispěly k dalšímu vymezení a rozvoji žánru, patří kapely Psychotic Waltz a Dream Theater. První z nich, s přístupem na půli cesty mezi Watchtower a Fates Warning, vytvořila nahrávky A Social Grace (1990) a Into the Everflow (1992) které spojily charakteristický progresivní zvuk s psychedelií. Dream Theater si vzali nejvíc z tradičního prog rocku a ve svých začátcích hodně stavěli na dovednosti jednotlivých členů kapely, nicméně později během své kariéry se už nenechali prog rockem tolik ovlivňovat (ovšem svou komplexnost prog rocku si zachovali), protože upřednostnili spíše ostřejší zvuk moderního progresivního metalu. Se svým vlastním pojetím stylu přišli už na debutním albu When Dream and Day Unite(1989). Album se zaměřilo na klávesové nástroje a instrumentální dovednosti členů kapely a jejich snaha později vyústila ve dvě zásadní alba, která institucionalizují klasický progresivní metal - Images and Words(1992) a Awake(1994). V roce 1993 se Dream Theater staly populárními v rádiích a na MTV songem "Pull Me Under" (z alba Images and Words z roku 1992). Pokud jde o Evropu, mezi průkopníky patří německá skupina Sieges Even, kteří začali s techno thrashem ve stylu Watchtower, a dospěli k maximálně technické a emotivní stránce progresivního metalu na albech The Art of Navigating by the Stars z roku 2005 a Paramount z roku 2007.

Později vzniklo v USA několik dalších pozoruhodných progresivních metalových kapel. Shadow Gallery, progresivní metal s prvky melodického power metalu, a Symphony X, kteří skloubili progresivní prvky s power metalem a klasickou hudbou, a tím přemostily mezeru mezi třemi podstyly. Dále Redemption ze zpěvákem Ray Alderem z Fates Warning a OSI s Kevinem Moorem (bývalý klávesista Dream Theater) a Jimem Matheosem (bývalý kytarista Fates Warning). Další skupiny se zaměřily více na technické prvky, patří k nim Tool, Zero Hour, Arch/Matheos a instrumentální skupiny jako Spastic Ink, Liquid Tension Experiment, Gordian Knot a Canvas Solaris.

Řada výborných progresivních metalových kapel vznikla i v Evropě. Norští Conception s melodickou power metalovou stránkou, další norská kapela Ark, němečtí Vanden Plas, angličtí Threshold, dánští Royal Hunt, švédské kapely Andromeda a Evergrey, polští Riverside nebo španělská skupina Avalanch. A také technické a experimentální norské skupiny Spiral Architect, s jejich inovativním přístupem mezi Watchtower, Fates Warning a Leprous.

Přelom tisíciletí

Mezi kapelami z konce 90. let, kterým se podařilo do stylu vnést další inovace patří holandský Ayreon (projekt Arjen Anthony Lucassena) a švédští Pain of Salvation. Ayreon se zaměřil na divadelní a melodramatické rockové opery jako Into the Electric Castle(1998) a The Human Equation(2004) v podání mnoha různých členů předních metalových kapel. Předchůdci experimentálnějšího a alternativnějšího přístupu jsou Thought Industry, Mind over Four a Voivod. Další důležitou a klíčovou postavou pro eklektický a neobvyklý prog je zpěvák, kytarista a skladatel Devin Townsend, zakladatel, zpěvák a kytarista heavy metalové skupiny Strapping Young Lad, který zkombinoval prvky post-metalu a ambientu s tradičním progresivním metalem na jeho prvních dvou sólových deskách Ocean Machine: Biomech a Infinity. Opeth kombinoval progresivní metal s death metalem. Další vliv na prog metal měly kapely hrající technický metal, například Meshuggah, Atheist a Cynic které hrály složitě strukturované skladby za pomoci hudebních virtuózů. Skupiny jako Sun Caged, Dominici a Circus Maximus jsou ovlivněny tradičním prog metalem a některými skupinami z 90. let. Kapely jako Dark Suns, Disillusion nebo Conscience jsou ovlivněny emotivně prog metalovými skupinami Opeth, Pain of Salvation, Green Carnation a Anathema. Švédský Tiamat byl také ovlivněn progresivním metalem a to konkrétně v roce 1994 na jejich průlomovém albu Wildhoney.

.

Od roku 2019 se žánr stále vyvíjí v různých formách a dosáhl mnohem širší palety zvuků a stylů, než jaké měl při svém vzniku, přičemž mnoho historických kapel pokračuje v nahrávání nové hudby a koncertování, zatímco se každý rok se na undergroundové scéně objevují nové kapely z celého světa. V poslední době jsou to Mastodon a Gojira, dva příklady moderních progresivních kapel, které dosáhly větší popularity v mainstreamu.


Stylová rozmanitost progresivního metalu

Progresivní metal lze rozdělit do mnoha podžánrů odpovídajících určitým dalším stylům hudby, které ovlivnily progresivní metalové skupiny. Například dvě kapely, které se běžně označují jako progresivní metal, King's X a Opeth, jsou na opačných koncích zvukového spektra. King's X jsou do značné míry ovlivněni měkčím mainstreamovým rockem a ve skutečnosti přispěly k růstu grunge a ovlivnili kapely jako Pearl Jam. Deathové vokály a těžké kytary Opeth (liberálně smíchané s akustickými pasážemi evokujícími metal a čistými melodickými vokály)je často řadili do progresivního death metalu, přesto jejich zpěvák Mikael Akerfeldt vždy označoval jako hlavní vlivy jejich hudby Yes a Camel a na svých na posledních albech se Opeth přiklonili ke klasickému progresivnímu rocku

Podobně kapely jako Dream Theater, Planet X, Puya, Liquid Tension Experiment, The Faceless, Between the Buried and Me a Animals as Leaders odráží ve své hudbě jazzový vliv s rozšířenými sólovými sekcemi. Cynic, Atheist, Opeth, Pestilence, Between the Buried and Me a Meshuggah spojili jazzovou fúzi s death metalem, ale dramaticky odlišnými způsoby. Devin Townsend čerpá z okolních vlivů v atmosféře své hudby. Progresivní metal je také často spojován s power metalem, proto existují hudební festivaly ProgPower s kapelami jako Fates Warning a Conception, power metalovými kapelami, které do své hudby postupně začleňovaly progresivní prvky, které časem zastínily jejich kořeny sahající do power metalu. V poslední době se žánr technického metalu stává stále populárnější, což vedlo k tomu, že do progresivního šuplíku byly zařazeny i kapely, které nemusí nutně hrát v tradičním stylu, jako jsou thrash/power metaloví Nevermore a průkopníci technického death metalu Necrophagist a Obscura. Tyto kapely jsou často označovány jako progresivní, protože hrají složitou a technickou hudbu, která se těžko identifikuje s jiným žánrem.

V pozdních letech nového tisíciletí skupiny jako Born of Osiris, Periphery, Tesseract, Animals as Leaders a Vildhjarta zpopularizovaly „djent“ styl progresivního metalu,původně vyvinutého skupinou Meshuggah. Vyznačuje se tlumenými, synkopovanými riffy (často obsahujícími polymetry), stejně jako použitím kytar s více strunami. Ty se objevují také v jiných formách progresivního metalu; umělci včetně Devin Townsenda, Dir En Gray a Ne Obliviscaris používali 7strunné kytary, aniž by byli součástí hnutí „djent“. Proyecto Eskhata, španělská kapela, získala ve Španělsku velký ohlas pro svou fúzi progresivního rocku a rap metalu, kterou novináři popsali jako „progresivní rap metal“. Progressivní doom je žánrová fúze, který kombinuje prvky progresivního metalu a doom metalu. Patří k ní skupiny King Goat, Under the Sun, Sierra nebo Oceans of Slumber.


Československá scéna

V roce 1987 vznikla v Klatovech legendární kapela Asmodeus, hrající thrash metal, který začal brzy směřoval k mnohem progresivnější hudbě. Na kontě má už 8 alb (k roku 2022).

V roce 1993 vznika v Rosicích multižánrová progresivní skupina Forgotten Silence, jako vedlejší projekt thrash metalových Sax.

Rok 1996 s sebou přinesl vznik skupiny Six degrees of Separation, která se ujala své tvorby velmi osobitě. Její melodický progresivní metal si získal velkou základnu fanoušků doma i v zahraničí. Tato kapela z Velkého Ořechova dokazuje, že poctivý přístup k muzice se vyplácí, pod vedením zpěváka a baskytaristy Radka Zábojníka alis Doctora, stojí na české metalové špičce. I přes velkou domácí popularitu se nicméně této formaci nepodařilo prosadit v zahraničí. Ve stejném roce vznikla v Českých Budějovicích skupina Seven v čele s kytaristou Honzou "Kirkem" Běhunkem, která sjezdila Evropu a spolupracovala například s německou metalovou královnou Doro Pesch. V roce 2010 největší metalová firma na světě Nuclear Blast potvrdila vydání jejich sedmého řadové alba. (prodalo se 15000 ks)

Mezi první českou ligu bezesporu patří i Personal Signet z Mohelnice.


Seznam českých a slovenských skupin hrajících progresivní metal - Aaen Anima, Abstract Essence, Ascendancy, Archeonic, Asmodeus, Castaway, ClayFeeders, Deep Stare, Dirty Game, Draco Hypnalis, Ereley, Etterna (SVK), Forgotten Silence, Miea, Mindwork, Misty Ways, Modesty a Pride, Personal Signet, Pessimist, Porta Inferi, Power 5, Renaissense (SVK), Seven, Signum Regis, Six degrees of Separation, The Split, Split Bearing, Synaesthetics, Therva, Venefica, Warning Vision, Zubathaa


Seznam progresivních metalových skupin (podle data vzniku)

1968

Rush


1979

Crimson Glory, King's X, Savatage


1980

Queensrÿche


1981

Loudness


1982

Fates Warning, Sieges Even, Voivod, Watchtower, Wrath, X Japan


1983

Heir Apparent, Mind over Four


1984

Atheist, Blind Guardian, Pain of Salvation, Rage


1985

Dream Theater, Shadow Gallery, Viper


1986

Believer, Elegy, Pestilence, Revelation, Vanden Plas, Waltari


1987

Asmodeus, Cynic, Intruder, Kamelot, Last Crack, Marty Friedman, Meshuggah, Secrecy, Unortodox, Veni Domine


1988

Psychotic Waltz, Sacrosanct, Threshold


1989

Conception, Cyclone Temple, Royal Hunt, Sacrament, Seventh Avenue, Thought Industry, Wuthering Heights


1990

Anathema, Ark, Galactic Cowboys, Green Carnation, Kyyria, Opeth, Skyclad, Tool, Tourniquet


1991

Angra, Emperor, Katatonia, Labyrinth, Nevermore, Orphaned Land, Puya


1992

Beyond Twilight, In the Woods, The Quiet Room


1993

Avalanch, Extol, Forgotten Silence, Spastic Ink, Spiral Architect, Zero Hour


1994

Borknagar, Disillusion, Fortress Under Siege, Prototype, Symphony X, Vintersorg


1995

After Forever, Ayreon, Balance of Power, Evergrey, Kekal, Moonsorrow, Power 5, Sonata Arctica, Vanishing Point


1996

Artension, Carina Alfie, Control Denied, DGM, Gojira, Ivory Tower, Narnia, Pessimist, Seven, Shining, Six degrees of separation, Stam1na


1997

Dark Suns, Devin Townsend, The Dillinger Escape Plan, Dir En Gray, Elvenking, Jacobs Dream, Liquid Tension Experiment, The Old Dead Tree, Pharaoh


1998

Cult of Luna, Demons & Wizards, Edenbridge, Gordian Knot, Thy Catafalque, Týr


1999

Andromeda, Avantasia, Canvas Solaris, Draco Hypnalis, Lumsk, Sun Caged, Trivium, Voyager


2000

Adagio, Between the Buried and Me, Circus Maximus, Harmony, Mastodon, Planet X, Ring of Fire, Shaman, Sylosis


2001

69 Chambers, Circle II Circle, Leprous, Myrath, Redemption, Riverside, Serenity, Twilight Odyssey


2002

Avian, Obscura, OSI, Split Bearing, Star One, Theocracy, Vektor


2003

Abstract Essence, Baroness, Born of Osiris, Dirty Game, Ex Libris, Hamka, Ne Obliviscaris, Personal Signet, Tesseract


2004

Castaway, The Faceless, Finsterforst, Kiko Loureiro


2005

Aaen Anima, Borealis, Ihsahn, Kingfisher Sky, Misty Ways, Periphery, To-Mera, Vildhjarta


2006

Mindwork, Porta Inferi


2007

Amon Sethis, Animals as Leaders, ClayFeeders, Haken, Signum Regis, Subsignal, Venefica


2008

Ascendancy, Devin Townsend Project, Highlight Kenosis, Jinjer, Modesty a Pride, Paranorm


2009

Persona, Synaesthetics, Thank You Scientist, Virtual Symmetry


2010

Heptah, Zubathaa


2011

Anciients, Oceans of Slumber, Renaissense, Vipassi


2012

Therva


2013

Deep Stare, Fractal Universe, Witherfall


2014

Ereley, The Gentle Storm, Voice of Baceprot


2015

Archeonic, Crown Lands, Entheos, Paralydium, Scardust


2016

Etterna, Joviac, Vuur


2017

Miea, Nita Strauss


2018

After Lapse, Empress, The Split


2020

Dianthus, Seventh Storm


2021

Ibaraki, Leviathan Project