ARAKAIN

Historie

ARAKAIN


Původ:Praha, Středočeský kraj, Česká republika (v té době Československo)
Aktivní roky:1982 - současnost
Styl:Heavy metal, speed metal, thrash metal, groove metal
Vydavatelé: Supraphon, Monitor, Popron music, Sony BMG, 2P Production
Web:arakain.eu

Historie:

Arakain je česká metalová legenda, která byla založena v roce 1982 z bývalých členů kapely Apad, zpěváka Aleše Brichty, kytaristy Jirky Urbana a bubeníka Mirka Nedvěda. Aleš Brichta byl frontmanem kapely až do roku 2002. Po jeho odchodu z kapely jej nahradil Petr Kolář a po dvou albech od roku 2005 pak Jan Toužimský. Složení ostatních členů kapely se často měnilo takže od roku 1982 zůstal z původní sestavy jen kytarista Jiří Urban. Kapela je sedmým nejúspěšnějším interpretem v historii ankety Žebřík, kterou každoročně pořádá hudební periodikum iReport (dříve v tištěné podobě jako Report). Arakain zde byli jedenkrát první, dvakrát druzí a třikrát třetí. Skupina získala několik zlatých desek, prvního alba se prodalo senzačních 124 tisíc kopií.

Počátky

Všechno začalo v únoru roku 1982 v Praze, poté co byl z kapely Apad vyhozen zpěvák a kytarista Aleš Brichta (1959) kvůli přílišné tvrdosti svých věcí. S ním odešli i kytarista Jiří Urban (1959) a jeho kamarád bubeník Miroslav “Tete” Nedvěd (1954), kteří s ním sdíleli stejný hudební názor, ovlivněný právě nastupující Novou vlnou britského heavy metalu (NWOBHM). Spolu vytvořili základ kapely se zvláštním a nesrozumitelným názvem ARAKAIN, který posledně jmenovaný člen v opojení vymyslel, aby následně prohlédl a zjistil, že se tak nejmenuje to, co se původně domníval (Koncentrát proti vším a cizopasníkům pod názvem Nerakain se vyráběl až do roku 1984). Název už ale zůstal.

ARAKAIN začal zkoušet v sestavě doplněné o zkušeného pražského kytaristu Rudolfa Rožďalovského, hrajícího ve známých kapelách Orient a Monzun, jinak kamaráda Mirka Nedvěda. Občas za něj taky alternoval kytarista Ivan Cifrinec z kapely Garáž. Basy se ujal Mirkův kolega z práce Oldřich Maršík, který se, jak vzpomíná Aleš, na první zkoušku dostavil s "jakýmsi prknem se třemi strunami bez tlustého éčka". Na další zkoušku se ovšem dostavil už ze zbrusu novou Galaxiskou. Kapela se pak postupně představila publiku s několika Brichtovými a několika převzatými písničkami s původními texty při ojedinělých klubových vystoupeních. První z nich proběhlo v klubu Cíl na Zahradním Městě v Praze 10. Mezi zhruba 60ti diváky, většinou známými kapely, pařícími na Alešovy skladby jako Nikotin, Le Mans nebo Bílá paní se objevil i budoucí člen kapely, kytarista Marek Podskalský. Popularita kapely díky tvrdému repertoáru pomalu stoupala a Arakain si brzo vytvořil pověst první opravdu metalové skupiny. Zpočátku vystupovali jako soubor zájmové umělecké činnosti pod Kulturním domem Praha 10. V listopadu se pak Alešovi podařilo sehnat jako zřizovatele TJ Máj Čestlice, za které hrál v té době fotbal, a kapela mohla na konci roku 82 podstoupit zkoušky, tzv. „Přehrávky“ před kulturně-politickou komisí. Ty dopadly úspěšně a skupina získala statut „lidových hudebníků“, který je opravňoval samostatně „vystupovat za úplatu“ (za honorář). Poté začali pilně zkoušet, většinou na vybavení upravené nebo přímo sestrojené Rudou Rožďalovským, a pomalu začaly přibývat i koncerty. V té době ještě Aleš Brichta hrával na třetí kytaru, ale časem ji odložil a věnoval se pouze zpěvu. Významný koncert proběhl 7.dubna 1983 v KD Barikádníků v Praze 10. „Barča“ pak už k Arakainu na léta přirostla a byla považována za jejich domovskou scénu a zároveň pražskou metalovou baštu. Kapela tu v prvních letech pravidelně několikrát do roka vystupovala a pak ještě dlouhou dobu každoročně udržovala tradici metalových festivalů Rockové vánoce na Barče.

V dalším roce (1983) Arakain dál pravidelně zkoušel, odehrál asi šest koncertů a tancovaček a mimo jiné se z taktických důvodů zůčastnil i soutežních kol Festivalu politické písně. V únoru roku 1984 pak byl spolu s dalšími třema kapelami vybrán přímo na mezinárodní soutěž do Sokolova. Na hlavní souteži představila skupina Alešovu skladbu Propadák s textem o mezinárodním terorismu, ale vzhledem k jejich tvrdosti moc velký úspěch u poroty, narozdíl od lidí, nezaznamenali, i když si celou akci pořádně užili a seznámili se zde s ostravskou kapelou Citron, v té době nejznámější československou metalovou partou.


První změny

Různé drobné zákazy a kontroly provázely kapelu vpodstatě od začátku a většinou se díky Alešovým kontaktům podařilo je brzy zrušit. Během roku 1984 po koncertě ve Starkoči u Chrudimi ale přišlo na kapelu udání a byla jí na půl roku pozastavena činnost. Zákaz činnosti ze strany tehdejších úřadů neustáli někteří členové. Jelikož kytarista Rudolf Rožďalovský byl souběžně členem zaběhnutých kapel (Monzun, Pedopat), neměl na začínající Arakain tolik času a odešel. Olda Maršík také neviděl svou další budoucnost s baskytarou, na kterou hrál, jak sám říká, víceméně náhodou. A tak se postupně v letech 84-85 v Arakainu vystřídají kytaristé Miloň Šterner, v 85-86 Marek Podskalský (přišel z kapely Železná Neděle) a “studovaný” (LŠU) basista Václav Ježek.

S kapelou jako stálý host začala v roce 1985 vystupovat i mladá zpěvačka Hanka, kterou tehdejší hudební boss Petr Hannig mezitím uvede na českou scénu pod uměleckým pseudonymem Lucie Bílá, jinak zpěvačka pražské skupiny Rock automat. Brzy vzniklo několik písní speciálně pro ni - legendární Zimní královna, Satanika nebo Cornouto. A Lucka si v podstatě hned od začátku naprosto získala metalové publikum jak svým vyjímečným hlasem, tak uhrančivým projevem. Změn doznala i rytmická sekce. V lednu 1986 nahrazuje Mirka Nedvěda za bicími zkušený profesionální hráč Karel Jenčík (Projektil, Energit, Benefit) a ze skupiny Železná neděle se k Markovi Podskalskému přidává i baskytarista Zdeněk KUB (1964). V polovině roku ´86 oznámí Marek Podskalský přestup do jiného žánru a tak si Arakain vyhlédne zručného kytaristu Miroslava Macha (1964) z prapůvodního pražského Törru (Vlasta Henych je v té době zatím příležitostný bedňák a kamarád Arakainu). Oba novici se ihned zapojují do vytváření repertoáru a v průběhu dalších měsíců, potažmo let je jasné, že personálně i autorsky je kapela ustálena a kvarteto BRICHTA-URBAN-KUB-MACH se stává na dlouhou dobu osou a jakýmsi kmenem Arakainu. Horká bude pouze bubenická stolička… Komunistický režim nebyl kapele nikdy nakloněn a tak ARAKAIN zkoušel, koncertoval a hrál po tancovačkách zcela mimo zájem médií a hudebních vydavatelství. To kapele ale nebránilo v tom aby se u nás postupně dostala mezi špičku rockové a především metalové hudby.


První nahrávky

V roce 1986 konečně přichází první studiová zkušenost. Nabídka na nahrávku pro sampler Posloucháte Větrník 3 přišla díky tomu, že Aleš napsal pro Petra Hanniga, který produkoval Lucii Bílou, několik textů pro Lucku a Jakuba Smolíka. Skladba "Nesmíš to vzdát", s novým názvem "Cesta" byla ale nakonec málem příčinou žaloby na Supraphon. Alešovi ji rozmluvil až Petr Janda při natáčení dalších dvou skladeb do Rockmapy (Proč?/Amadeus). Na jaře 87tého roku pak Arakain začal ve studio Smetanova divadla natáčet svůj první ryze thrash metalový singl GLADIÁTOR/EXCALIBUR, který vyšel zhruba po roce u progresivního vydavatelství PANTON (leden 1988).

Ne všechny události přinášely jenom radost. Rostoucí popularita popového debutu Lucie Bílé v roce 1987 stále více kolidovala se zaměřením Arakainu, na plakátech již občas bývá uváděna jako hlavní hvězda a v případě její účasti na plakátech a neúčasti na koncertech někdy vznikají i problémy. Jejich cesty se tak nakonec musí rozejít a Lucie dostává na Rockové lize v brněnské hale Rondo padáka. Tenkrát to hodně obrečela, nicméně jako vítaný host vystupuje na významných akcích s kapelou dodneška.

Začátek roku 1988 proběhl ve znamení velké události. 31.ledna při jubilejním koncertu k 5.narozeninám Arakain poprvé jako samostatná kapela vyprodává velký sál Lucerny. Samotné výročí se sice díky nedostatku vhodných termínů posunulo z jara 87 až na leden roku příštího, to ale akci vůbec neublížilo. Na pódiu se vystřídali všichni muzikanti, kteří u kapely působili a každý z nich zahrál skladbu z doby, kdy s nimi hrál. Další zajímavý blok pak zazpívali kamarádi a hosté Arakainu - Lucka Bílá (Dotyky), Vilda Čok (Motýl noci), Láďa Čepelák (Nechceš), Láďa Vápeník (Kat) a Danny Horyna (Nesmíš to vzdát). Bohouš Němec v knize "Arakain - 20 let natvrdo" o téhle akci napsal: "Na výroční koncert vzpomínám velmi rád.Jednak jsem si ověřil, že tahle kapela má smysl, druhak jsem poznal bývalé členy a staré skladby, které jsem vzhledem ke svému věku nemohl zažít. Bylo to velmi poučné a na tomto příkladu si pozorný fanoušek mohl všimnout, kterak se soubor vyprofiloval a vyvinul v rámci stylu i vlastní vyhranosti a nastoupené cestě. Skupina tehdy muzikou doslova žila. Mach na jevišti oproti dnešku doslova běsnil (vůbec se tenkrát Arakain tak nějak víc hýbal a radost z koncertů byla mnohem průkaznější než v posledních několika letech), Brichta byl skutečně ten ortodoxní, rozzuřený mladý muž, "táta" Urban by za okřídlené áčko přinejmenším položil na pódiu život, Kub se pomalu připravoval na novou životní roli (v zákulisí se manželka Věra pyšnila pětiměsíčním bříškem) a Jenčík netušil, že jeho dny jsou pomalu sečteny. Pokud bych měl srovnat dosavadní tři výroční Lucerny,tahle ve mě zanechala zřejmě největší zážitek.

Po výročním koncertu přichází další změna v obsazení. S Arakainem se loučí Karel Jenčík, který přes všechno svoje umění přece jenom thrash metalové období Arakainu nestíhal, a místo něj nastupuje dvoukopákový ďábel Robert Vondrovic (1964) z kapely Autogen. Karel to nejdřív špatně nesl, ale po přestupu do Assessoru dokázal, že zdaleka nepatří do starého železa. Assessor pak vydal desku ještě dřív než Arakain.

V té době už začíná být domáci česka kotlina pro stále lepší a stále tvrdší Arakain trochu malá a vyráží i za její hranice. V srpnu roku 1988 navšívili polský festival v Jarocine, kde vzbudili velké nadšení a museli přidávat. Po smršti vlastních skladeb tedy publikum uzemnili nesmrtelnou thrashovou klasikou Reign In Blood od Slayer. Tady byl počátek velké popularity Arakainu v Polsku. Další zahraniční koncerty se uskutečnily i v SSSR a Maďarsku.

Ne všecho ale běží tak jak má. Jednou z příčin častých hádek mezi členy kapely jsou nevyrovnané výkony nového bubeníka Roberta Vondrovice a Alešova vznětlivost. Po rozepřích Aleše a Mirka Macha druhý jmenovaný odchází z kapely a zapojuje se do projektu Alarm Miroslava Imricha. Na jeho místo nastupuje na krátký čas Dan Krob z plzeňské kapely Ferat.

Thrash the Trash

Přichází rok 1989 a s ním profesionalizace kapely. Kapela v té době jezdila 20-25 koncertů měsíčně. Aleš Brichta předává své povinnosti kapelníka manažeru Slávkovi Jíšovi, z Hradce Králové přišla nabídka na druhou sólovou třídu a skupina přechází na profesionální dráhu. Rozsáhlý Fanclub skupiny v té době převzal Robert Kania a počet jeho členů se vyšplhal na čtyři a půl tisíce.

Významnou akcí tohoto roku byla polská Metalomania, na které se Arakain potkal na jednom pódiu nejen s polskými hvězd jako byli Turbo nebo Hammer, ale i s tehdejšími evropskými hvězdami extrémního metalu, jako byli němečtí Living Death a Protector. Vrcholem přehlídky pak byla švýcarská technothrashová kapela Coroner, patřící do první světové ligy tohoto stylu. Na téhle akci si kapela vyzkoušela nejen vyšší technickou úroveň koncertu ale zjistila, že se může směle měřit s evropskou špičkou.

Pomalu se také rodila první dlouhohrající deska Arakainu. Petr Janda prosazoval názor, že úspěšné kapely, které prodaly třeba třicet tisíc singlů Rockmapy by měly mít nárok natočit velkou desku. On jim to umožní tím, že Supraphonu za minimální náklady poskytne studio. Právě Petr Arakainu v tomhle směru hodně pomohl, v roce 1988 byla deska schválena a s jejím natáčením se začalo v únoru 1989. Na desku byly vybrány výhradně thrashové skladby z nového programu. Album Thrash the Thrash nakonec vyšlo až v roce 1990 a prodalo se ho na naše poměry neuvěřitelných 124 tisíc kusů. Bohužel se v té době Zlatá deska udělovala za 200 tisíc prodaných nosičů (dnes stačí 5000 ). Dnes by to byl multiplatinový debut. Album se stává jakýmsi mezníkem českého metalu a dnes je už považováno za „kultovní“.

V září 1989 Arakain prostřednictvím Pragokoncertu reprezentuje Českou republiku na týdením mezinárodním rockovém festivalu v pěrestrojkové Moskvě. Hrálo se v jedné ze sportovních hal v Lužnikách a pódiu bylo překvapivě slušně vybaveno západní hudební technikou. Během týdne Arakain vystoupil čtyřikrát a udělal si zde solidní jméno, patřil k nejtvrdším kapelám celého festivalu.

Listopadová revoluce kromě změny režimu přináší Arakainu další změnu personální. Na podzim roku 1989 vyvrcholily ne úplně nejlepší vztahy ve skupině odchodem Vondrovice a Kroba do nově se formujícího Kreysonu. V následném bubenickém konkurzu svojí precizností a technikou zvítězil mladý a talentovaný student Pražské konzervatoře Štěpán Smetáček, do té doby člen skupiny Řetěz. Kapela pak na konci roku vystoupila na Koncertu pro všechny slušný lidi v pražské Sportovní hale ve čtyřech členech. Tam se jim podařilo přemluvit Mirka Macha k návratu a do devadesátých let pak mohli opět vstoupit v silné a perspektivní sestavě. (Legendární Koncert pro všechny slušný lidi se odehrál 3. prosince 1989, původně byl plánovaný jako benefiční akce, ale vzhledem k listopadovým událostem se koncert stal hudebně-politickým happeningem, na kterém konečně mohli vystoupit i zakazovaní umělci a emigranti včetně Karla Kryla).


Devadesátá léta

V roce 1990 vstoupil Arakain do nové doby, která ovšem hned zpočátku projevila i své stinné stránky. Aleš dal dohromady firmu, která začala pořádat koncerty, mimo jiné i vynikající pražskou Metalománii a díky několika podvodníkům ho misto zisku čekaly dluhy. Celý zbytek roku se nesl ve znamení desítek koncertů a jedné hodně nepříjemné záležitost, kterou byly Alešovy problémy s hlasivkami. Chvíli to dokonce vypadalo, že má se zpíváním utrum. Nakonec se tahle černá vize nenaplnila, ale o d té doby má hlas posazený o tercii níž.

Rok 1991 přinesl druhé řadové album nazvané Schizofrenie, které vyšlo opět u Supraphonu. Album je zběsile technothrashové, s dlouhou stopáží a singlem Schizofrenie/Iluzorium, ponejvíce ovlivněné poslechem technických kapel typu Cacophony nebo Coroner. Prodej klesl oproti debutu zhruba na 25 tisíc nosičů, to bylo ale způsobeno i tím, že se thrash metalová muzika celosvětově dostávala do útlumu. V témže roce také startuje spolupráce s plzeňskou hudební agenturou SOKOL’S POWER VOICE a posouvá už výhradně koncertní činnost ARAKAINU na velmi profesionální úroveň s pečlivě volenou účastí na velkých festivalech a koncipovaných vlastních koncertech. V tomto roce také dochází k další personální změně. Po dvou letech odchází z kapely bubeník Štěpán Smetáček, který inklinuje spíše k jiným žánrům. Za sebe doporučí ke konkursu spolužáka z kurzů prof.Veselého, sedmnáctiletého Marka Žežulku (1973). Kapela ještě chvíli uvažuje o návratu Roberta Vondrovice, který mezitím opustil Kreyson, ale Marek při konkurzu natolik přesvědčil, že je kvalitní náhradou Smetáčka, že místo obhájil a stal se členem Arakainu na dalších 13 let.

Zbytek devadesátých let znamená prakticky co rok to album. Rok 1992 s novým bubeníkem přináší především koncert k desátému výročí, opět před vyprodanou Lucernou, kde se natáčí album HISTORY- Live (skladby z prvních let před první deskou). V průběhu roku pak vzniklo ve studiu Propast třetí studiové album Black Jack (tentokrát vyšlo u Monitoru), které je inspirováno „Černým albem“ Metalliky a poprvé naznačuje odklon z dosud jasně thrashového směr. Přesto je přijato velmi příznivě. V následujícím roce 1993 začíná dlouhotrvající spolupráce s hudebním vydavatelstvím POPRON MUSIC. Současná pětice, poprvé pod vedením firmou doporučeného producenta Miloše Dodo Doležala, připravuje a posléze nahrává ve studiích Citron a Propast studiové album Salto Mortale. Dodo se postaral také o mix.

Rok 1994 přinesl jednu zásadní událost. Zpěvák Aleš Brichta za účasti kytaristy Mirka Macha vydává svou první sólovou desku Růže pro Algernon. ARAKAIN proto vydává pouze remasterovanou anglickou verzi alba Thrash The Trash na CD THRASH! a v roce 95 následně natáčí během neuvěřitelných 7 dní v ostravském studiu Citronu páté album Legendy – coververze světových hitů limitované datem vzniku do roku 1980 s Brichtovými texty, které dávají skladbám další rozměr. Zlatá deska a prodej přes 30 000 kusů potvrzují nadšené přijetí projektu fanoušky. Následuje podpis exkluzivní smlouvy s POPRON MUSIC a velmi úspěšné turné po Čechách i Slovensku, včetně několika velkých festivalů, kde je kapela jednoznačným headlinerem. Rok 1996 je do značné míry kopií roku předešlého – opět koncertní turné, opět festivaly – jen s tím rozdílem, že tentokrát na nich zní především věci z nového alba S.O.S. BRICHTA si podruhé odskakuje k sólovému projektu a kapela zatím začíná vybírat a aranžovat materiál na výroční retrospektivní výběrové dvojalbum. Za rok totiž oslaví 15 let existence!

Rok 1997 je už zcela ve znamení dvou narozeninových alb – je totiž jasné, že jedno album není schopné postihnout průřez letitou tvorbou. V lednu se tedy nahrávají vybrané bonusy-staré skladby, které nikdy nevyšly na nosičích, doplněné o výběr stěžejních hitů z dosud vydaných alb a koncepce 1. výběrového alba ARAKAIN 15 Vol. 1 je na světě. Znovu vyprodává Lucernu a hostem a kmotrem je v té době už megapopulární Zlatá slavice Lucie Bílá, včetně většiny bývalých členů kapely. Na podzim vychází pokračování 2. výběrovým albem ARAKAIN 15 Vol. 2. Ještě v tomtéž roce vychází také videokazeta ARAKAIN 15 – VHS, které obsahuje záběry z jubilejní Lucerny a dosavadní videoklipy a završuje tak rok 1997.

V následujícím roce 1998 ARAKAIN vydává významné album své historie, nazvané Apage Satanas, se známým výjevem zápasu satana s tygrem od výtvarníka Josefa Kestlera na obalu ve stylu airbrush. Většina skladeb z tohoto alba se stala zlatým fondem koncertních programů. Titulní skladba už od té doby nemůže chybět v žádném závěru koncertu každý rok. Kapela opět sbírá čelní místa v žebříččích desek a anketách instrumentalistů českých hudebních periodik. Aleš BRICHTA vydává třetí sólovou desku Hledač pokladů a na konci roku se také objevuje na 2CD reedice prvních dvou alb Thrash The Trash a Schizofrenie v remasterované úpravě a také výběr Arakain 15 Vol. 1 & 2 společně na 2CD .

Začátkem roku 1999 připravuje dvojice Urban/Kub s klávesistou Zdeňkem Vlčem indrustriálně laděný Projekt Kain (Popron Music) s několika hostujícími zpěváky (Bárta, Zíka, Jandová, Simon atd). Na jaře také vychází deska „bokovky“ Marka ŽEŽULKY – hardcoreová W8. V červnu 1999 Arakain před zaplněnou brněnskou sportovní halou Vodová natáčí koncert, který zaznamenává a vysílá Česká televize. Zároveň záznam tohoto koncertu rozšířený o bonusy vychází na videokazetě ARAKAIN Gambrinus Live VHS. Ale hlavně následuje další řadové album Farao – důstojné pokračování rukopisu a zvuku předchozího úspěšného alba Apage Satanas. Opět se zvukem studia Propast Petra Jandy a mistra zvuku Petra Ackermanna. Tradičně melodické, ale přitom, dle slov recenzentů, nejtvrdší album ARAKAINU, vychází na podzim 1999.


Odchod Brichty

Na jaře roku 2000 vychází 2CD ARAKAIN Gambrinus Live, které obsahuje téměř kompletní audiozáznam brněnského koncertu´99, včetně dvou nových studiových bonusů a také složku CD-ROM s materiálem o kapele. ARAKAIN je oceněn cenou České hudební akademie „Česká Gramy“ v oblasti Hard and heavy – „Anděl 1999“. Jiří Urban otevírá Rockový club KAIN v Praze na Žižkově, jehož je spolumajitelem. Arakain tak získává na dlouhou dobu zázemí, zkušebnu i kancelář. V roce 2001 se na trhu objevuje album Forrest Gump a s generálním partnerem Staropramen se Arakain připravuje na oslavy 20.výročí svého vzniku, které proběhnou v příštím roce. Oprášením materiálu z dřevních dob let osmdesátých, které nebyly nikdy nikde natočeny a zveřejněny, chystá tzv. „nulté“ album ARCHEOLOGY, které je ale už celkově desátým studiovým albem v řadě.

Na začátku roku 2002, v průběhu natáčení alba Archeology ve studiu Propast, však kulminuje dlouhodobá krize mezi kapelou a Alešem Brichtou, která posléze vyústí v pozdější odchod Brichty na sólovou dráhu. ARAKAIN v tomto složení ještě stihne support pražského koncertu britské legendy Judas Priest ve Sportovní hale. Ke svým dvacetinám kapela absolvuje úspěšné turné po sportovních halách České republiky, které vrcholí Výročním koncertem ARAKAIN 20 v Lucerně, jehož záznam vychází na DVD ARAKAIN – 20 LET NATVRDO. Tímto koncertem se Aleš Brichta definitivně loučí s ARAKAINEM. V tisku probíhají mediální přestřelky, fanoušci se bouří, tvoří se vášnivé názorové tábory a málokdo by vsadil na smysluplnou reinkarnaci souboru. Nastane období hledání, ale kapela má ve výběru v krátkém čase poměrně rychle jasno. Na místo zpěváka v létě 2002 angažuje objev české scény a velký hlas z pražského Precedensu Petra Koláře (1967) a začíná svůj boj o novou identitu a důvěru fanoušků. S odstupem ještě vychází retrospektivní kniha „Arakain – 20 LET NATVRDO“ (autoři Kania/Němec), jejíž obsah už je ale mírně poznamenán atmosférou odchodu Aleše Brichty, kdy kniha vznikala. Přesto je dnes vyhledávanou relikvií, která se prodává v internetových aukcích za několikanásobnou cenu.

Kapela pilně skládá a zkouší v Kainu, ale mezitím co připravuje materiál na nové album, získává na prvních neoficiálních koncertech s tímto výjimečným zpěvákem i novou tvář a nové fanoušky. V roce 2003 pak vychází důležité album Metalmorfoza (Popron Music), první s Kolářem, které za rok prodeje dosáhne na Zlatou desku. Zvolená cesta byla fanoušky oceněna a začíná nová etapa kapely. Během roku ještě následuje výběr pomalých skladeb na CD BALADY – Best Of, které získá další Zlatou desku – už třetí v pořadí!

V roce 2004 ARAKAIN po deseti letech opouští vydavatelství Popron Music a podepisuje smlouvu s nadnárodní společností Sony BMG, která si žádá album. Reprezentuje Česko na velkém mezinárodním festivalu Metalmania ve společnosti kapel Soufly, Moonspell, Morbid Angel atd. Je také opakovaně zván na mezinárodní Open Air Fest Master Of Rock. Přestože má kapela úspěšně našlápnuto, věhlas a rychlost vzestupu talentu Petra Koláře bohužel na jaře 2005 vyústí k jeho již dříve avizovanému odchodu na sólovou dráhu.


Doxa a Toužimský

Shodou náhod kapela naštěstí ihned najde za Koláře plnohodnotnou náhradu, zatím nepříliš známého zpěváka z Jistebnice Jana Toužimského (1978), který v té době alternuje právě Koláře a Kamila Střihavku v hlavní roli muzikálu Excalibur. Při příležitosti této změny oznámí po 13 letech za bicími odchod i Marek Žežulka, který už několik posledních let souběžně hrál také v kapele Divokej Bill!

Na jaře 2005 vychází ještě Petrem Kolářem nazpívané album Warning! (Sony BMG), ale Honza Toužimský se již tady stačí představit jako host v duetu s Kolářem Strom života. Následuje turné WARNING 2005, kterého se účastní oba zpěváci a fanoušci mohou vidět raritu - Arakain se dvěma sólovými zpěváky. Jejich kvality a neuvěřitelná hlasová podobnost dávají tušit mnohdy úžasným zážitkům! Konkurz na místo za bicími se do začátku turné nepodaří uzavřít, pro toto turné je tedy přizván ke spolupráci jeden z nejoriginálnějších bubeníků v Čechách Roman Lomtadze (Čechomor). Vrcholem turné 2005 k albu Warning! a dalším velkým mezníkem v historii kapely je velký koncert v pražské Sazka aréně. Arakain zde vystoupil coby první český rockový interpret s významnými hosty Blazem Bayley z Iron Maiden a německou rockstar Doro Pesch. Zazpívá si i Aleš Brichta a Kamil Střihavka, který je kmotrem nového alba. Poslední koncert turné a poslední koncert s Kolářem za mikrofonem, který Arakain odehrál v dubnu už absolvuje nově vybraný bubeník, profesor hry na bicí na pražské Konzervatoři J.Ježka, Lukáš „Doxa“ Doksanský. Album WARNING! ještě na podzim téhož roku opět získává Zlatou desku!

Arakain v nové sestavě dále pokračuje v koncertování, ale novici v řadách kapely žádají rychle novou desku. Je tedy současně připravován nový materiál. Album Labyrint, které vychází u Sony BMG v roce 2006, je opět podporováno koncertním turné a účastí na největších tuzemských festivalech. Arakain plní roli headlinera českého večera i na mezinárodním Open Air Festivalu Master Of Rock.

Na jaře roku 2007, při příležitosti 25.výročí svého vzniku, vyráží Arakain na česko-slovenské turné s dvouapůlhodinovým programem, který mapuje celou dosavadní kariéru skupiny. Se skladatelem a korepetitorem Státní opery Praha Václavem Zahradníkem a s uměleckým vedoucím a houslistou Heroldova kvarteta Janem Valtou připravuje k pětadvacátému výročí koncert kapely se symfonickým orchestrem. 20.dubna 2007 se koná Výroční megakoncert ARAKAIN XXV na Zimním stadiónu v Edenu za účasti Plzeňské filharmonie dirigované Václavem Zahradníkem a také za účasti hostů Lucie Bílé a Aleše Brichty. Zazní 12 skladeb Arakainu v úpravě Václava Zahradníka a Jana Valty pro symfonický orchestr a kapelu, v druhé části následuje průřez repertoárem kapely v celkově tříhodinovém programu. Bezpochyby největší akce v historii kapely! Česká televize pořizuje záznam celé úspěšné akce a u vydavatelství Sony BMG v listopadu 2007 vychází DVD a 2CD ARAKAIN XXV EDEN, které za měsíc prodeje získává ocenění Multiplatinová deska! Zařazuje se tak mezi komerčně nejúspěšnější projekty českého hudebního průmyslu tohoto roku a v cenách DESKA ROKU Allianz 2007 Arakain získává druhé místo v kategorii „Nejprodávanější hudební video DVD a VHS“!

Kytarista Mirek Mach je po vleklých zdravotních potížích na 5 týdnů hospitalizován v nemocnici – skupina potřetí ve své historii koncertuje v okleštěném obsazení se čtyřmi členy. Na jaře 2008 s podporou Poštovní spořitelny kapela absolvuje úspěšné SPACE TOUR, kde jsou při koncertě doprovázeni synchronizovanou videoprojekcí skladeb s Plzeňskou filharmonií a v dalším programu dále mapuje repertoár z celé historie kapely. Fanoušci mají poprvé možnost hlasováním prostřednictvím internetu ovlivňovat playlisty jednotlivých koncertů! Arakain vítězí v anketě Radia Beat a 20.května 2008 na koncertě v pražském Retro Music Hall je uveden do Beatové Síně slávy mezi legendy české rockové historie! V květnu téhož roku prodlužuje smlouvu s vydavatelstvím Sony BMG na další řadovou desku. Kapela začíná připravovat nové album RESTART, které vychází na jaře 2009. K tomuto albu jede kapela opět turné po českých a slovenských městech. Téměř po roce prodeje získává Restart pro Arakain další Zlatou desku, již pátou v řadě, kterou převezmou na jarním tour 2010.


2011 - dodnes

Na konci tohoto roku začíná kapela pracovat na řadovém albu Homo Sapiens..?, které vychází 1. března 2011. Kapela k tomuto albu jede nejdelší turné v jejich historii, které je dlouhé téměř 3 měsíce a čítá bezmála 30 zastávek v České republice a na Slovensku.

Roku 2012 slaví Arakain 30 let své nepřetržité existence. K této příležitosti uspořádá vzpomínkové XXX Best of Tour 2012 společně s Lucií Bílou, která stála v letech 1984–1987 spolu s Alešem Brichtou za mikrofonem. Ze zkoušek na toto turné vzniká DVD ARAKAIN & Lucie Bílá – XXX Music City/Open Air. Dne 26. 10. se koná v Praze finální koncert, ze kterého na jaře roku 2013 vyjde DVD ARAKAIN & Lucie Bílá & Petr Kolář – XXX Praha PVA Expo. Paralelně s tímto turné probíhalo i vzpomínkové turné Aleše Brichty – Arakain Memorial, kde dostali prostor bývalí členové kapely. Na podzim roku 2013 kapela ohlásila první čistě klubové turné pod názvem THRASH CLUB TOUR, které bylo limitované repertoárem prvních dvou thrashových desek Arakainu a zahrnovalo 20 koncertů po klubech České a Slovenské republiky. Turné se setkalo s obrovským úspěchem a napovědělo, že možná nebude poslední.

Na přelomu roku 2013/2014 kapela připravuje novou desku s názvem Adrenalinum, která vychází na konci února 2014 a společně s kapelou Dymytry, která má také nové album, jede jarní i podzimní turné s názvem ARAKAIN-DYMYTRY TOUR 2014. Turné slaví velký úspěch a obě kapely si společné turné zopakují hned za dva roky.

V roce 2015 přicházejí “Kristova léta” nebo-li Třiatřicátiny. Takové číslo vybízí k zvláštnímu počinu. Legenda české metalové scény a nejpopulárnější česká zpěvačka a hvězda první velikosti, Lucie Bílá, se opět na jaře 2015 spojí! Lucie se znovu stane právoplatnou členkou kapely Arakain, se kterou před 30 lety začínala. Naváže tak nejen na své začátky, ale i na úspěšné výroční turné Arakain XXX, kdy s kapelou absolvovala celé jarní tour. Turné Arakain & Lucie Bílá XXXIII Tour 2015 běží tři měsíce a představuje exkluzivní program složený z nejžádanějších hitů kapely včetně novinky Lucie Bílé, speciálně vytvořené pro toto jarní turné. Nejpopulárnější česká zpěvačka a mnohonásobná Zlatá slavice, tak dokazuje, že Arakain a tvrdou hudbu má stále ve svém srdci.

Rok 2016 přináší nové CD se slovní hříčkou Arakadabra, na které navazuje druhé společné turné s Dymytry. ARAKAIN-DYMYTRY Tour 2016 má jarní a podzimní část s celkem 49 zastávkami po celé České republice. Nejoriginálnějším prvkem celého koncertu je vždy společný blok Arakain & Dymytry, kdy se nejprve oba bubeníci utkali v „souboji“, aby je následně doplnili kytaristé, kteří zahráli i úryvky ze skladeb světoznámých hitů. Publikum se dočkalo společných skladeb známých již z předchozího turné („Jedna krev“, „Bouřlivá krev“, „Žít svůj sen“) a také nové společné písně „Do stejný řeky“. Během jarní části bylo natočeno album ARAKAIN-DYMYTRY Live 2016, které bylo na podzimní části možné dostat ke vstupence zdarma.

Dá se už snadno dopočítat, že rok 2017 se ponese v duchu 35. výročí kapely a že opět přinese něco speciálního, nejspíš retrospektivního, jak už to tak v kapele při výročích bývá. Nejvíc se nabízí zopakování úspěšného projektu thrashového programu, který provázel takový zájem fanoušků a mnoho žádostí o jeho zopakování v budoucnosti. Ale aby to nebylo jen tak, kapela se rozhodne, že konečně připraví dlouhodobě diskutovaný, ale dosud nerealizovaný projekt unplugged, tedy akustický, s doprovodem smyčcových nástrojů, které pomohou s “dlouhými tóny”. A tak se koncipuje ARAKAIN XXXV DOUBLE Tour 2017, čítající 30 koncertů na 15 místech po celé ČR. Zcela unikátní je i samotná koncepce tour. Poprvé v historii se Arakain v každém městě zastaví hned na dva dny, aby odehrál dva zcela odlišné koncerty. První koncert je v UNPLUGGED provedení, za doprovodu dívčího smyčcového tria String Ladies, což bude poprvé za celou existenci souboru. Druhý koncert se pak opakuje úspěšný thrash metalový program Thrash Tour, vystavěný z prvních dvou alb Thrash The Trash a Schizofrenie. Tedy dva naprosto odlišné koncerty a leckdy i odlišné publikum. Zajímavý pohled do spektra fanoušků kapely. Dalším významným počinem je účast na letních koncertech masového putovního festivalu největších hvězd českého showbyznysu ČESKÉ HRADY, kde vystoupí se svým atraktivním stálým hostem Lucií Bílou.

V roce 2018 si kapela vyčlení čas na přípravu dalšího alba a tak je koncentrace koncertů nižší. Ale v historii letité a renomované kapely není nouze o mezníky a výročí. A na podzim je tu dvacíté výročí, které se tentokrát neváže ke vzniku kapely, ale jednomu z nejoblíbenějších alb Apage Satanas. A tak kapela v mezidobí přípravy desky pro fanoušky připraví speciální turné APAGE SATANAS Tour 2018, které by připomnělo tuto výraznou desku z diskografie Arakainu a v programu odehraje ve stejném playlistu, jak je uveden na desce.

Po vleklých a u Arakainu obvyklých „porodních bolestech“ je na jaře 2019 na světě osmnácté studiové album JEKYLL&HYDE! Obsahuje 12 pecek v moderním zvukovém zpracování Martina “Hollyho” Hollandra. Obvyklé turné na podporu desky je naplánováno na podzim, aby se deska stačila dostat mezi lidi a turné JEKYLL&HYDE Tour 2019 čítá sedm zastávek, aby pokračovalo na jaře 2020. V roce 2020 ale přichází pohroma pro celosvětovou kulturu v podobě epidemie koronaviru a jarní turné není možné v naplánovaných termínech odehrát. Turné se v naději lepších časů podaří přeložit na podzim roku 2020 a Arakain přes léto odehraje provizorní “Open Air” Turné parketů a venkovních scén, leckdy na místech jako za dřevních časů před třiceti léty, aby fanoušky potěšilo v “blbý době” programem svých největších hitů. Ale vzhledem k negativnímu vývoji epidemie v zemi není možné uskutečnit ani podzimní turné a tak po zralé úvaze managementu spolu s promotéry akcí se rozhodnou neprodlužovat nejistotu fanoušků a všechny koncerty definitivně odvolat. Jiří Urban musí z důvodu výpovědi majitele z prostor domu po 20 letech ukončit činnost klubu KAIN. Stane se tak 30.8. symbolicky, posledním koncertem Arakainu v klubu. Na podzim vláda nařizuje Nouzový stav a kapela se na dlouhou dobu odmlčí. A tak je tento rok 2020 velkou krizí pro všechny obory veřejně činné kultury, která vzhledem k vládním opatřením není momentálně dlouhodobě povolena, většinou úplně zakázána. A tak i Arakain čeká a jen silní přežijí…

Čekání na spásu celosvětové zdravotnické krize se nekonečně vleče a na konci roku 2020 se začíná v mnoha zemích očkovat novou vakcínou a blýská se na lepší časy. Všechna opatření, vyhlašovaná státními institucemi, se po kritickém jaru 2021 postupně uvolňují a před prázdninami kulturní život v nouzovém režimu začíná ožívat. Arakain plní smluvní závazky z minulého roku, ale sjednává i nové koncerty, aby uspokojila hlad fanoušků a celé léto úspěšně koncertuje s zatím poslední deskou Jekyll&Hyde, ale program RESPIRATOUR 2021 je víceméně spíše takový univerzální Best Of. S podzimem a nástupem období respiračních chorob a tím i nových vládních opatření a omezení je ale zaběhnutá letitá praxe života hudebních skupin nabourávána nedůvěrou promotérů, ale i fanoušků a koncerty opět zažívají návštěvnický propad, což se odráží na chodu klubů a zejména profesionálních kapel. V divadlech, koncertních sálech i hudebních skupinách se odehrává boj o každého fanouška, o každý koncert, o existenční jistotu. Dlouhodobé napětí a nejistota doby se bohužel podepisuje i na vnitrokapelních vztazích mezi basistou Zdeňkem Kubem a managementem a kapelou, které vyústí v jeho náhlou rezignaci a v říjnu 2021 po 35 letech baskytarista a autor i textař mnoha hitů oznámí ukončení činnosti a odchod z kapely.

Arakain narychlo sjednává záskok v podobě Marka Loučky (Forrest Jump), který již před lety za Kuba alternoval, aby zachránil podzimní koncerty RESPIRATOUR a koncertuje v prozatímní sestavě. 14. ledna 2022 kapela oznámila, že Marek Louček se oficiálně stává novým baskytaristou. Kapela se také chystá na oslavy 40 let od založení. Vše má vyvrcholit začátkem roku 2023 koncertem v pražském O2 Universum

Na své hudební pouti se Arakain potkal na jevištích s mnoha evropskými či světovými hvězdami (Coroner, Destruction, Europe, GammaRay, Guano Apes, Halloween, Hammerfall, King Diamond, Kreator, Running Wild, Saxon, Judas Priest, Anthrax, Soufly, Moonspell, Morbid Angel, Napalm Death, Rage, ProPain, Behemoth, Testament a mnoho dalších.). Kapela je také sedmým nejúspěšnějším interpretem v historii ankety Žebřík, kterou každoročně pořádá hudební periodikum iReport (dříve v tištěné podobě jako Report). Arakain zde byli jedenkrát první, dvakrát druzí a třikrát třetí.