Ve Fullertonu v Kalifornii byla Clarencem Leonidasem 'Leo' Fenderem založena společnost Fender Musical Instruments Corporation, výrobce a prodejce hudebních nástrojů a zesilovačů. Společnost Fender vyrábí akustické kytary, basové zesilovače a ozvučovací zařízení; nejznámější je však díky svým elektrickým kytarám s pevným tělem a baskytarám, zejména modelům Stratocaster, Telecaster, Jaguar, Jazzmaster, Precision Bass a Jazz Bass.
Společnost Ampeg původně založili v roce 1946 v Lindenu ve státě New Jersey Everett Hull a Stanley Michaels jako 'Michael - Hull Electronic Labs'. Dnes je součástí skupiny Yamaha Guitar Group. Ačkoli se Ampeg specializuje na výrobu baskytarových zesilovačů, již dříve vyráběl kytarové zesilovače a snímače a nástroje včetně kontrabasů, baskytar a elektrických kytar.
Carvin Corporation je rodinný výrobce kytarových zesilovačů a audio zařízení ze San Diega v Kalifornii. Je známý prvními pokusy s využitím plastů - vyráběl elektrické kytary z materiálu Resinox.
Framus je německá společnost zpočátku vyrábějící smyčcové nástroje, která existovala od roku 1946 až do svého bankrotu v roce 1975. Značka Framus byla obnovena v roce 1995 jako součást společnosti Warwick GmbH & Co Music Equipment KG v Markneukirchenu v Německu. Zakázkové obchody společnosti se nacházejí v Markneukirchenu, Šanghaji, New Yorku a Nashvillu.
Leo Fender zakládá společnost Electric Instrument Manufacturing Company, později známou jako Fender Musical Instruments Corporation. Fender byl původně opravářem automobilových rádií, později se však začal zajímat o kytary. Jeho návrhy kytar, baskytar a kytarových zesilovačů z roku 1950 dominovaly hudební scéně i o půl století později. Marshall a mnoho dalších společností na výrobu zesilovačů používaly nástroje Fender jako podklady pro své produkty. Fender a Les Paul jsou často označováni za dvě nejvlivnější osoby v oboru vývoje elektrických hudebních nástrojů ve 20. století.
Během druhé světové války se Fender setkal s Claytonem Orrem 'Doc' Kauffmanem, vynálezcem a hráčem na steel kytaru, který pracoval pro Rickenbackera a který deset let vyráběl a prodával steel kytary. Během práce u Rickenbackera vynalezl Kauffman kytaru 'Vibrola', s předchůdcem pozdějšího vibračního kytarového mechanismu. Fender ho přesvědčil, že by se měli spojit a založit 'K&F Manufacturing Corporation', kde by navrhovali a stavěli ozvučené havajské kytary a zesilovače. V roce 1944 si Fender a Kauffman nechali patentovat steel kytaru s elektrickým snímačem, který si již Fender patentoval předtím. V roce 1945 začali prodávat kytaru v sadě se zesilovačem navrženým společností K&F.
Na konci roku se Fender přesvědčil, že výroba je výnosnější než opravy a rozhodl se soustředit na tento segment. Kauffman ale zůstal nepřesvědčený a s Fendrem se počátkem roku 1946 přátelsky rozešli. Po Docově odchodu ještě Fender nějaký čas používal původní název, dokud nedoprodal zásobu štítků se jménem firmy a poté přejmenoval společnost na Fender Electric Instrument Company. Servisní obchod zůstal otevřený až do roku 1951, ačkoli Leo Fender na něj po roce 1947 již osobně nedohlížel.
Na konci 40. let 20. století začal Fender experimentovat s konvenčnějšími návrhy kytar. První Bradcastery provázely problémy. Zatímco Fender se chlubil silou jednodílného javorového krku nástroje, prvotní majitelé bědovali nad jeho tendencí prohýbat se ve vlhkém počasí. Fender neochotně přidal kovový prut do krku jeho kytar, což umožnilo tolik potřebnou schopnost doladit nástroj podle konkrétních potřeb hudebníka. Zjistilo se ale, že jméno Bradcaster už používá firma Gretsch pro svou bicí soupravu, což donutilo Fendera, aby kytaru přejmenoval. Masová výroba nově pojmenovaného Telecasteru byla zahájena v roce 1950 a vyrábí se v podstatě beze změn dodnes.
Konzervativní prodejci nástroj zpočátku odmítali, ale model si rychle vydobyl zástup svých fanoušků. Přišroubovaný krk umožnil, aby tělo a krk nástroje byly frézovány a dokončovány samostatně, a aby konečné sestavení bylo provedeno rychle a levně nekvalifikovanými pracovníky. V roce 1959 vypustil Fender na trh kytaru Jazzmaster. Stejně jako slavný Stratocaster před ním i Jazzmaster se radikálně odklonil od předchozích návrhů. Ofsetové tělo, vibrato systém a inovativní elektronika byly navrženy tak, aby zaujaly jazzový trh, kterému do té doby dominovaly akustické kytary. Fender dokonce propagoval Jazzmaster jako prémiového nástupce Stratocasteru, což je vyznamenání, kterého nástroj nikdy nedosáhl. I přes to, že se vyhýbala jazzové komunitě, si kytara našla domov v rostoucí surf rockové scéně, stejně jako její nástupce Jaguar v roce 1962.
Ampeg je výrobce nejlépe známý svými basovými zesilovači. Původně byla společnost založena v roce 1946 v Lindenu v New Jersey Everittem Hullem a Stanleym Michaelsem jako 'Michaels-Hull Electronic Labs', dnes je Ampeg součástí Yamaha Guitar Group. Ačkoli se specializuje na výrobu basových zesilovačů, Ampeg již dříve vyráběl kytarové zesilovače a snímače a nástroje včetně kontrabasů, basových kytar i elektrických kytar.
Raná léta (1946 - 1959) - Everett Hull, klavírista a baskytarista, který hrál s kapelníkem Lawrencem Welkem v Chicagu ve snaze zesílit svůj nástroj vynalezl snímač pro kontrabas a 6. února 1946 podal patentovou přihlášku na 'prostředky zesílení zvuku pro strunné hudební nástroje typu houslí'. Následující rok mu byl udělen patent č. 2 430 717. Hull umístil snímač na vrchol podpěrného kolíku uvnitř těla nástroje a jeho manželku Gertrudu to insirovalo k pojmenování vynálezu 'Ampeg', což je zkrácená verze 'amplified peg (zesílený kolík)'. Poté se přestěhoval do New Jersey, kde se spojil s elektrotechnikem Stanley Michaelem, který prodával basové zesilovače své vlastní konstrukce, které byly brzy přejmenovány na Michael-Hull Bassamp. V roce 1946 založili v Newarku v New Jersey společnost Michael-Hull Electronic Labs, skrze kterou chtěli prodávat své dva produkty. Michael v roce 1948 firmu opustil a přenechal ji Hullovi, který ji v následujícím roce přemístil na 42. ulici na Manhattanu nad New Amsterdam Theatre a přejmenoval ji na 'The Ampeg Bassamp Company'.
Firma Michael-Hull inzerovala v časopise DownBeat a uvedla Chubby Jacksona a Johnny Friga jako basisty, kteří používají její výrobky. Dále s ní podepsal smlouvu na propagaci produktů Ampeg americký jazzový baskytarista Eddie Safranski a za odměnu obdržel vybavení dle vlastního výběru. Po Michaelově odchodu Hull nadále využíval spojení se známými hudebníky, aby zvýšil povědomí o svých produktech v newyorské jazzové komunitě. Nové sídlo společnosti Ampeg mezi Carnegie Hall, NBC Studios na 30 Rockefeller Plaza a Divadlem Paramount pomohlo navázat vztahy s basisty jako Oscar Pettiford, Joe Comfort, Amos Milburn a Don Bagley. V roce 1955 navštívil kanceláře Ampegu místní hudebník a elektrikář Jess Oliver a když si Hullův snímač snadno nainstaloval sám, Hull mu nabídl práci. Oliver se k Ampegu připojil na plný úvazek až v roce 1956, ve stejném roce, kdy byl název Ampeg zjednodušen na 'The Ampeg Company'. V roce 1959 byla založena společnost 'The Ampeg Company, Inc.'' s prezidentem Everettem Hullem, tajemnicí Gertrudou Hullovou a viceprezidentem Jesse Oliverem.
Další vývoj - V roce 1960 představil Ampeg B-15, basový kombinovaný zesilovač s inovativní funkcí flip-top, který vynalezl a patentoval Oliver. B-15 byl prvním zesilovačem řady Poraflex a brzy se stal preferovaným studiovým zesilovačem hudebníků jako James Jamerson a Chuck Rainey. B-15 a jeho varianty se staly nejvíce používanými basovými zesilovači pro nahrávání v historii. Do roku 1963 řada Portaflex tvořila 44 % prodeje zesilovačů Ampeg. V roce 1962 se Ampeg a jeho 40 zaměstnanců přestěhovali do nového výrobního závodu v Lindenu v New Jersey. Plocha 8 000 čtverečních stop byla třikrát větší než jejich předchozí působiště. V červnu následujícího roku Ampeg oznámil počáteční nabídku vydaných akcií a stal se veřejně obchodovatelnou společností. V roce 1964 měla společnost Ampeg 100 zaměstnanců a potřebovala tedy opět více prostoru, přestěhovala se proto o jeden blok dále.
Kombinace rostoucí popularity rokenrolu a přechod basistů z kontrabasu na elektrickou basovou kytaru během této doby představovalo výzvu pro hlavní podnikatelskou činnost společnosti. V jejích reklamách nadále vystupovali významní klasičtí, jazzoví a country umělci, ale s výraznou absencí rockerů a Hull se snažil minimalizovat návštěvy rockových hudebníků ve svých prodejnách. Jeho nechuť k rock and rollové hudbě byla dále umocněna úspěchem hlavního konkurenta společnosti Ampeg, společnosti Fender, přestože Ampeg neustále vedla v celkových prodejích. Celá šedesátá léta byly zesilovače Ampeg navrhovány pro čistý, nezkreslený zvuk, přičemž Hull řekl: „Nikdy nebudeme dělat nic pro rock 'n' roll“. Společnost nadále rostla, přesto měla 3,5 milionu dolarů v nenaplněných nevyřízených zakázkách. To způsobilo, stejně jako neshody s Hullem, že Oliver rezignoval a Hull začal hledat pro společnost potenciálního kupce.
V září 1967 se Ampeg stal dceřinou společností Unimusic Inc., když nově vytvořená skupina investorů získala většinový podíl akcií Ampeg. I když byl Hull stálé jejím prezidentem, Unimusic koupil společnost s úmyslem použít ji jako výchozí bod pro změnu. Po konfliktu s Unimusic Hull 3. října 1968 na svou funkci rezignoval. Unimusic představila přepracované logo Ampeg a novou řadu reklam, zaměřených na rockový trh. Hlavní inženýr Ampegu Bill Hughes a Roger Cox, s podporou Boba Rufkahra a Dana Armstronga vyvíjeli to, co si Cox představoval jako 'největší a nejodpornější basový zesilovač, jaký kdy svět viděl'.
Manažer The Rolling Stones Ian Stewart kontaktoval Richa Mandellu z kanceláře Ampeg v Hollywoodu a zařídil, aby kapela mohla používat pět prototypových zesilovacích hlav tohoto nového vysoce výkonného modelu. Ty využívaly čtrnáctilampovou konstrukci, která generovala 300 Wattů v době, kdy většina lampových zesilovačů nedosahovala ani 100. Rolling Stones vzali tyto prototypy na turné a po celou dobu jeho trvání je používali na všechny kytary a basu. Po turné Ampeg uvedl design do výroby jako SVT a představil jej na NAMM Show v roce 1969. Poté, co Armstrong a technik Tom Duffy začali upravovat basové hlavy B-25 pro rockovou kytaru, vytvořili konstrukční tým a vypustili řadu V, která představila v roce 1970 hlavy V-3, V-2 a V-4, VT-22 a Kombo VT-40 v roce 1970. V-2, V-4 a V-22 byly adoptovány slavnými kytaristy jako Ron Wood a Keith Richards; oba používali 'hlavy' a reprobedny Ampeg SVT až do roku 1981, kdy je nahradili Mesa Boogie Mark I a Coliseum.
V roce 1971 společnost Ampeg koupila společnost Magnavox, která už vlastnila výrobce hudebních nástrojů Selmer, který byl ale známější spíše televizory, rádii a hi-fi komponenty. Následující rok Magnavox přesunula vedení společnosti Ampeg do kanceláří společnosti Selmer-Magnavox v Elkhartu v Indianě. V roce 1978 ji opustil návrhář SVT Bill Hughes. V roce 1980 společnost Ampeg přešla pod společnost Music Technology, Inc. (MTI), velkoobchod se specializací na zesilovače z Japonska a klávesy z Itálie, která chtěla dále expandovat. Pod vedením MTI byly prototypy zesilovačů SVT a V upraveny pro výrobu v Japonsku (ačkoli série V tam nebyly nikdy vyrobeny). Společnost MTI také představila pět nových polovodičových zesilovačů, šest nových lampových zesilovačů a řadu efektových pedálů. Ale po problémech s výrobou a nestandardních prodejích vyhlásila MTI o několik let později bankrot.
V roce 1986 získala aktiva Ampegu společnost St. Louis Music, včetně práv na značku a veškerý zbývající inventář MTI. Na základě originálních výkresů SVT a objednávek dílů z roku 1969 vytvořil tým v roce 1987 sérii 500 zesilovačů, které byly nazvány SVT-HD Limited Edition. SLM poté obnovila výrobu produktů Ampeg ve své továrně Borman Avenue v St. Louis. V roce 2005 společnost LOUD Technologies Inc. koupila St. Louis Music a její značky, včetně zesilovačů Ampeg a Crate, ukončily výrobu v závodě Yellville v Arkansasu v březnu 2007 a přenesly ji do Asie. V květnu 2018, po koupi společnosti Loud Technologies Inc. společností Transom, značku Ampeg získala od restrukturalizované firmy LOUD Audio LLC firma Yamaha Guitar Group, Inc.
Společnost založil v roce 1946 Lowel C Kiesel jako L.C. Kiesel Company v San Diegu v Kalifornii. Jejími prvními vlastními výrobky byly kytarové snímače, které byly navinuty pomocí starého šicího stroje. Poté se její aktivita soustředila na výrobu steel kytar. V roce 1947 se krátce přesunula do Kieslova rodného města Göteborgu v Nebrasce a v roce 1949 se vrátila zpět do jižní Kalifornie, kdy Kiesel pojmenoval společnost jménem Carvin, odvozeným od křestních jmen svých dvou nejstarších synů, Carsona a Gavina.
V letech 1950 až 1970 firma Carvin vyráběla a montovala několik typů kytar a zesilovačů. Byla také autorizovaným výrobcem a prodejcem kytar Fender a Martin, snímačů DeArmond a akordeonů Sonola. V 60. a na začátku 70. let používala na svých kytarách Höfnerovy krky. Počínaje sedmdesátými léty využila mezeru v trhu s hudebními nástroji přímým prodejem zákazníkům prostřednictvím zásilkového prodeje. Na konci 70. let Carvin zahájila výrobu vlastních nástrojů a rozšířila své produktové řady o profesionální audio zařízení, zesilovače, nahrávací zařízení, osvětlení a další jevištní a studiové vybavení. Později přešla na výrobu kytar s thru-neck krkem a přitáhl metalisty jako Jason Becker a Marty Friedman. V 80. letech také začala nabízet kytary a basy na míru.
28. prosince 2009 bylo oznámeno, že zemřel zakladatel Carvin Guitars / Kiesel Guitar, Lowell C. Kiesel. V roce 2015 společnost Carvin Corporation převedla obchod s kytarami na novou společnost Kiesel Guitars, která pokračuje v budování elektrických a akustických kytar, syntezátorových MIDI kytar, basových kytar a dalších nástrojů pod značkou Carvin Guitars a také další, Kiesel značkové nástroje. Společnost Carvin Corporation nadále provozovala značky Carvin Amplifiers a Carvin Audio, které vyráběly kytarové a basové zesilovače a další profesionální audiozařízení. V říjnu 2017 společnost Carvin Audio oznámila, že jejich kalifornská továrna zavře po více než 70 letech své brány. 23. ledna 2018 společnost Carvin Amps and Audio oznámila opětovné spuštění svých webových stránek a 14. června 2018 oznámila, že sklad byl přesunut do centralizovaného umístění v USA, aby zákazníkům nabídl rychlejší přepravu po celé zemi.
Začátky - Firma Framus pochází vlastně z města Schönbach, dnes zvaného Luby (okres Cheb) v České republice na úpatí Krušných hor, které formovala hudba. Byly zde vyráběny housle a další strunné nástroje a vyváženy odtud do celého světa. Tady se v roce 1917 narodil zakladatel společnosti Framus Fred Wilfer. Po druhé světové válce, když se doslechl o plánech vyhnat sudetské Němce z poválečného Československa se rozhodl vybudovat nový základ pro svůj podnik na západě. Ještě předtím, než se první vlak chystal přepravit výrobce houslí ze Schönbachu do jiných oblastí, Fred Wilfer kontaktoval různé vládní úřady v Bavorsku a seznámil je se svými úmysly. Bavorská vláda jeho plány uvítala a požádala ho, aby vytvořil všechny podmínky potřebné pro přestěhování těchto kvalifikovaných sil do Bavorska. V roce 1946 tedy vznikla společnost FRAMUS, jejíž název je zkratkou FRAnconian MUSical instruments a je navržen tak, aby upozornil na skutečnost, že slavní výrobci houslí z Schönbachu učinili z regionu Franconia v Německu svůj nový domov. Když do Erlangenu přijel první vlak, přepravující pracovníky, kvalifikované pro výrobu houslí, byl pro ně Wilfer mužem, který jim našel bydlení a učinil také kroky pro zřízení prvních dílen.
Vývoj - Na podzim roku 1946 byla v bývalém skladu kol v Möhrendorfu zřízena továrna. Na konci roku 1948 byla továrna přesunuta do bývalého pivovaru v nedalekém Baiersdorfu. I tento velký prostor se brzy ukázal jako nedostatečný. Na konci roku 1949 se centrem osídlení Schönbachových houslařů stalo město Bubenreuth. Tam Wilfer začal stavět jednu z nejmodernějších továren své doby a v létě roku 1954 už zde pracovalo asi 170 zaměstnanců. S 2200 metry čtverečními, které měli k dispozici, brzy vyrobili více než 2 000 nástrojů za měsíc. Kytara - zejména elektrická - se stala novým bestsellerem. Koncem padesátých let se tržby enormně zvýšily kvůli popularitě rock and rollové hudby a bylo proto zavedeno několik nových technologických prvků (například zavedení kovového prutu do krku kytary) a v Pretzfeldu (25 km severně od Bubenreuthu ve franském Švýcarsku) byla postavena v roce 1966 druhá továrna. Framus se stal největším výrobcem kytar v Evropě, do konce 60. let zaměstnával přibližně 300 pracovníků.
V 50. letech vlastnil Paul McCartney (Beatles) model kytary Zenith firmy Framus. Původně dostal ke svým 14. narozeninám trubku, brzo ji ale vyměnil právě za tuto kytaru. Použil ji k tomu, aby složil některé ze svých prvních písní, včetně "When I'm Sixty-Four". Stále visí v jeho ateliéru. I když jejich kytary byly zdaleka nejpopulárnější, Framus vyráběl i další nástroje. Zejména jejich čtyřstrunná tenorová banja byla velmi populární mezi irskými tradičními hudebníky. Společnost vlastnila také hudební mateřskou školu, která používala malé, barevné „noty“, které dětem pomáhaly začít se učit notový zápis už ve třech letech. Mezi návštěvníky továrny v Bubenreuthu patřil i vídeňský Saengerknaben (chlapecký sbor), který v dílnách uspořádal i speciální koncert, a německý kancléř Konrad Adenauer, který továrnu a její hudební mateřskou školu navštívil během návštěvy houslařské vesnice.
Bankrot a oživení - V rozhovoru Fred Wilfer shrnul svůj všezahrnující koncept následujícími slovy: „Není důležité vyrábět pouze nástroje, ale je důležité i 'vyrábět zákazníky'“. Toto heslo se nachází také v dalších projektech Framus. Nakonec však cenový dumping společností z Japonska spolu s dalšími vnějšími i vnitřními faktory donutil Framus na konci 70. let k bankrotu. Mnoho aspektů historie firmy je stále utopeno ve tmě, poté kdy došlo při bankrotu ke ztrátě téměř celého archivu. V roce 1995 Hans-Peter Wilfer (syn zakladatele Freda Wilfera) oživil jméno Framus na výrobu hudebních nástrojů jako součást společnosti Warwick GmbH & Co Music Equipment KG v německém Markneukirchenu. Spolu s řadou elektrických kytar společnost vyrábí i náhradní díly (jako jsou knoflíky, tunery, můstky a koncovky) pro své vintage modely a malou řadu špičkových elektronkových zesilovačů.