Death metal je obtížně definovatelný žánr, jelikož většina kapel kombinuje prvky z různých stylů. Charakterizují ho hrubé a temné texty, které se často zaměřují na smrt jako nihilistickou metaforu (ne vždy), brutalitu, satanismus, politiku či pocity beznaděje. Skladby obvykle postrádají pevnou strukturu a důraz je kladen na rozvíjení motivů. Pro žánr jsou typické podladěné a technicky náročné kytary, energická rytmika a extrémně rychlé bicí. Zpěv zahrnuje hluboké growlingy (tzv. 'death grunts'), vrčení a někdy i screaming, přičemž bývá mylně označován jako 'hrdelní zpěv'.
Death metal vyniká prudkým tempem, častými změnami struktury skladeb a komplexní instrumentací. Některé kapely preferují technickou preciznost, zatímco jiné se zaměřují na rychlost a agresi. Standardním prvkem jsou hluboce podladěné kytary a baskytary, doprovázené dvojkopákovými bicími. Ačkoli je tato instrumentace nejběžnější, některé formace experimentují i s netradičními nástroji, jako jsou klávesy či saxofon. Fyzická náročnost hry na nástroje činí death metal jedním z nejnáročnějších metalových subžánrů.
Textová témata a inspirace
Deathmetalové texty jsou často nihilistické a svou 'zvráceností' poukazují na hlubší souvislosti. Vycházejí z thrash metalu a rozvíjejí jeho temnější ideje. Zaměření na smrt a extrémní témata dalo žánru jeho jméno. Texty mohou čerpat inspiraci ze slasherových hororů, náboženství (včetně satanismu), okultismu, mýtů, teologie, sci-fi nebo politiky.
Zatímco motivy násilí se vyskytují i v jiných hudebních žánrech, death metal se často zaměřuje na extrémní detaily – psychopatii, šílenství, mrzačení, mutace, pitvy, exorcismus, mučení, znásilnění, kanibalismus či nekrofilii. Podle sociologa Keitha Kahna-Harrise je tato fascinace násilím spjata s obecným lidským zájmem o tělesnost, která mísí touhu se znechucením. Publicista Gavin Baddeley navíc poukazuje na souvislost mezi uvědomováním si vlastní smrtelnosti a touhou po obrazech smrti a násilí v médiích.
Umělci v tomto žánru často obhajují death metal jako uměleckou formu srovnatelnou s hororovými filmy, avšak někteří kritici varují, že mladší posluchači mohou vnímat obsah pouze jako oslavování násilí bez širšího kontextu.
O původu termínu 'death metal' existují tři hlavní teorie. První se vztahuje ke skladbě "Death Metal" od kapely Possessed, která vyšla na jejich debutovém albu Seven Churches (1985). Ve stejném roce se však objevila i skladba stejného názvu na albu Power from Hell britských thrasherů Onslaught. Kromě toho neslo demo kapely Death název Death by Metal, což mohlo k šíření termínu rovněž přispět.
Druhá teorie tvrdí, že žánr získal své jméno právě podle kapely Death. Jejich strohý a úderný název se podle této verze postupně ujal jako označení pro nový extrémní metalový styl.
Třetí teorie se objevila až v roce 2003, kdy Quorthon, zesnulý zakladatel blackmetalové skupiny Bathory v rozhovoru pro britský tisk prohlásil, že termín 'death metal' vymyslel již v roce 1984. Ačkoli jeho kapela k tomuto žánru nikdy nepatřila, tvrdil, že pojem vznikl v souvislosti s jeho ranou tvorbou.
Na počátku vývoje extrémních stylů metalu stála zřejmě anglická skupina Venom z Newcastlu, založená v roce 1978, u které se na jejich prvních dvou albech Welcome to Hell (1981) a Black Metal (1982) krystalizovaly prvky toho, co se později stalo známým jako thrash metal, death metal a black metal. Jejich temný, nakřáplý zvuk, drsné vokály a hrůzostrašný, satana oslavující zjev se ukázal být hlavní inspirací pro extrémní metalové kapely.
Další, na rozvoj žánru, velmi vlivnou skupinou byli Slayer, založení v Los Angeles v roce 1981. Ačkoli skupina byla spojována s thrash metalem, jejich hudba byla násilnější než u jejich thrashových současníků jako byli Metallica, Megadeth a Anthrax. Jejich krkolomná rychlost a instrumentální zdatnost v kombinaci s texty o smrti, násilí, válce a satanismu získaly Slayer kultovní statut. Podle Mika McPaddena, Hell Awaits, druhé album Slayer, vytvořilo tolik zvuku a zuřivosti, aby se vyvinul death metal. Podle AllMusic jejich třetí album Reign in Blood inspirovalo celý deathmetalový žánr a mělo velký dopad na žánrové vůdce, jako je Death, Obituary a Morbid Angel.
Death metal se vyvinul z thrash metalu, žánru plného extrémů. Obsahuje agresivní rychlá tempa, hlučnost, nestálost, řev (screaming) a nepředvídatelné struktury skladeb. Thrashmetalové kapely experimentovaly s novými technikami a nápady, aby posunuly tento styl dál od komerčního rocku. Nejextrémnější thrashmetalové kapely vytvořily proto deathmetalový zvuk tím, že hrály ještě rychlejší, tvrdší a temnější thrash. Okolo roku 1983 se začaly formovat agresivní americké skupiny jako floridští Death, kalifornští Possessed a chicagští Master.
Za přímý spojovací článek mezi thrash a death metalem je považována kapela Possessed, která se zformovala v oblasti San Franciského zálivu v průběhu roku 1983. I když se připouští, že na ně měli vliv i Slayer, současní i bývalí členové kapely ve skutečnosti zmiňovali za vzory, které je nejvíc ovlivnily, Venom a Motörhead, stejně jako rané skladby Exodus. Ačkoli skupina vydala ve svých formativních letech pouze dvě studiová alba a jedno EP, hudební novináři a hudebníci je popsali jako 'monumentální' ve vývoji stylu death metalu nebo označili Possessed jako první deathmetalovou skupinu. V Earache Records poznamenali, že lidé jako Trey Azagthoth a kapela Morbid Angel založili svou hudbu na tom, co dělali ve svých formativních letech Possessed na legendární nahrávce Seven Churches.
Ve stejném období jako Possessed vznikla v Orlandu na Floridě skupina Death, druhé vlivné metalové seskupení. Byla založena v roce 1983 Chuckem Schuldinerem, Kamem Lee a Rickem Rozzem původně pod názvem Mantas. V roce 1984 vydali první demo s názvem Death by Metal, po kterém následovalo několik dalších. Pásky obíhaly svět obchodníků s hudbou a rychle apopularizovaly jméno nové kapely. S kytaristou skupiny Schuldinerem, který převzal i vokální povinnosti, se skupina na scéně začala výrazně prosazovat. Rychlé riffy a mini vyhrávky byly doplněny rychlými bicími, čímž vznikl styl, který se dobře uchytil v kruzích obchodníků s kazetami. Schuldiner bývá díky tomu také označován jako 'Otec Death Metalu'. Debutové album Scream Bloody Gore z roku 1987 popsal Chad Bowar ze stránek About.com jako vývoj od thrash metalu k death metalu a jako první opravdovou deathmetalovou nahrávku. Spolu s Possessed a Death patří mezi další průkopníky death metalu ve Spojených státech skupiny Macabre, Master, Massacre, Immolation, Cannibal Corpse, Obituary a Post Mortem. K rannému death metalu se řadí také Švýcaři Messiah s albem Hymn to Abramelin (1986) a Kanaďané Slaughter s albem Strappado (1986).
V roce 1989 mnoho kapel podepsalo smlouvy s dychtivými nahrávacími společnostmi, které chtěly zpeněžit nově vznikající subžánr, včetně floridských Obituary, Morbid Angel a Deicide. Tento kolektiv deathmetalových uskupení pocházejících z Floridy je často označován jako 'floridský death metal'. Morbid Angel posunuli hranice žánru hudebně i textově vydáním debutového alba Altars of Madness v roce 1989, které stanovilo nové standardy a zároveň ovlivnilo nadcházející školu brutálního death metalu.
Koncem 80. let se death metal začal prosazovat i ve Skandinávii, zejména ve Švédsku. Na počátku 90. let vydala svá první alba uskupení jako Nihilist (později Entombed), God Macabre, Carnage (později Dismember), Unleashed a Grave. Jejich styl se vyznačoval odlišným kytarovým zvukem, který čerpal inspiraci mimo jiné od britských grinderů Unseen Terror.
Z jiného úhlu pohledu lze říci, že moderní koncepce death metalu – bod zřetelného osamostatnění od heavy a thrash metalu – se začala formovat právě v roce 1989. Stejně jako se Nová vlna britského heavy metalu inspirovala energií punk rocku v 70. letech, death metal na konci 80. let prošel podobným vývojem. Chaotické a často nepřehledné proměny této doby nejlépe ilustruje britská banda Napalm Death, která je sice obvykle považována za grindcore uskupení, ale současně měla blízko i k hardcore scéně. Na přelomu 80. a 90. let se Napalm Death od grindcoru odklonili a začali se ubírat jiným směrem. Na albu Harmony Corruption (1990) se přiklonili k agresivnějšímu a technicky propracovanějšímu stylu, který by dnes většina fanoušků označila za death metal. Tato deska se vyznačuje údernými a komplexními kytarovými riffy, propracovanými rytmy, hlubokým growlingem Marka 'Barneyho' Greenwaye a promyšlenými texty. Mezi další skupiny, které výrazně přispěly k tomuto ranému hnutí, patří britští Bolt Thrower a Carcass, američtí Cannibal Corpse, švédští Entombed a newyorští Suffocation.
Kruh se uzavřel poté, co formace Death vydala své čtvrté album Human (1991), které představovalo milník v definici moderního death metalu. Chuck Schuldiner posunul nekompromisní rychlost a technickou virtuozitu na novou úroveň. Mezi další zásadní desky této éry patří Carcass – Necroticism: Descanting the Insalubrious (1991), Suffocation – Human Waste (1991) a Entombed – Clandestine (1992). V tomto bodě už death metal naplno definovala prudká tempa, časté změny rytmu, extrémně rychlé bicí, morbidní texty a hrdelní vokály.
Na přelomu 80. a 90. let začaly velké nahrávací společnosti podepisovat smlouvy s deathmetalovými bandami ve velkém. Earache Records a Roadrunner Records se staly nejvýznamnějšími vydavatelstvími žánru a spolupracovaly s interprety jako Carcass, Napalm Death, Morbid Angel, Entombed, Obituary, Sepultura, Pestilence a Deicide. Ačkoliv původně nebyly zaměřeny na death metal (Earache se specializovali na grindcore a Roadrunner na thrash metal), na počátku 90. let se staly klíčovými hráči scény. Kromě nich vznikaly nové labely jako Nuclear Blast, Century Media a Peaceville, které v průběhu 90. let získaly úspěch i v dalších metalových subžánrech.
V září 1990 uspořádal manažer B Eric Greif na předměstí Milwaukee ve Wisconsinu 'Day of Death', jeden z prvních severoamerických deathmetalových festivalů, na kterém vystoupilo 26 kapel včetně Autopsy, Broken Hope, Hellwitch, Obliveon, Revenant, Viogression, Immolation, Atheist a Cynic.
Popularita death metalu dosáhla svého počátečního vrcholu v letech 1992 – 1993, přičemž některé skupiny jako Morbid Angel a Cannibal Corpse se těšily i mírnému komerčnímu úspěchu. Žánr jako celek se ale do hlavního proudu nikdy nedostal. Rostoucí popularita mohla být částečně zodpovědná za silné soupeření mezi norskými blackmetalovými a švédskými deathmetalovými scénami. Fenriz z Darkthrone poznamenal, že norští blackmetaloví hudebníci byli v té době otráveni celou deathmetalovou scénou. V 90. letech se tento styl diverzifikoval a vytvořil bohatou paletu subžánrů, které i v současnosti stále mají velký undergroundový vliv.
V roce 2000 řada kapel hardcore punkové scény, včetně Black Breath a Trap Them, začala do svého zvuku začleňovat prvky death metalu. Následně na scénu vstoupila vlna kapel, včetně Dead Congregation a Necros Christos, které rozšířily death-doomový styl Incantation a zároveň do něj začlenily prvky ambientní hudby.
Kolem roku 2010 se objevilo hnutí kapel oživujících zvuk původního death metalu 80. let, označované jako 'nová vlna old school death metalu'. Jednou z prvních kapel této vlny byla skupina Horrendous, která vznikla v roce 2009, a která spolu s Tomb Mold pojala žánr progresivně. Tomb Mold, Necrot, Undergang a Blood Incantation byly jedny z prvních kapel, které se prosadily v roce 2010, přičemž pozdější pandemie COVID-19 umocnila pozornost, kterou na toto hnutí přitáhly Cryptic Shift, Slimelord a Vaticinal Rites. V článku MetalSucks z roku 2022 spisovatel Christopher Krovatin uvedl: „Právě teď jako hudební novinář slyším jen o death metalu.“ Ve Spojeném království se toto hnutí stalo 'novou vlnou britského death metalu' v čele s Mortuary Spawn, Vacuous a Celestial Sanctuary, přičemž tento název vymyslel Tom Cronin z Celestial Sanctuary, aby tyto kapely s hardcorovými dluhy oddělil od předchozích hnutí v zemi. Prvními kapelami této vlny byly Cruciamentum a Grave Miasma.
Velkou část nové vlny old school death metalu tvořily deathmetalové kapely, které vzešly z hardcorové scény a které do svého stylu vnášejí prvky hardcoru. Xibalba a Fuming Mouth byly mezi prvními, vlnu pak upevnily Gatecreeper, 200 Stab Wounds, Creeping Death, Sanguisugabogg a Kruelty. Z této scény vzešli Venom Prison, kteří si získali pozornost zejména díky své konfrontaci s tím, co Kerrang! nazval 'problémem misogynie' death metalu, tím, že místo toho psali příběhy o pomstě za znásilnění. Jejich zpěvačka Larissa Stupar byla publikací označena za 'nejdůležitější - a nekompromisní - hlas metalu'.
Melodický death metal – Melodický death metal, zkráceně také melodeath, je méně extrémní forma death metalu. Skladby se zakládají na melodice kytarové hry, převzaté od Iron Maiden, a growlingu ve vysokých tónech. První album v tomto stylu (Heartwork – 1994) je někdy připisováno grindcore formaci Carcass. Mezi nejznámější představitele patří Hypocrisy, Amon Amarth, In Flames, Arch Enemy, Dark Tranquillity a At the Gates, kteří se řadí mezi průkopníky stylu zvaného Gothenburský metal.
Skandinávský death metal – Skandinávský death metal je předchůdce melodického death metalu. Uskupení jako Entombed, Dismember, Unleashed a výše zmínění At the Gates pomohla definovat zvuk, z něhož se melodeath vyvinul. Tento pojem je běžně zaměňován s melodickým death metalem. Entombed (dříve Nihilist) byli mezi prvními, kdo začali kombinovat punkové a death/thrashové riffy. Současně vytvořili nový kytarový zvuk využitím efektu kytarového pedálu, čímž vznikl surový, mechanický, elektrický bzukot, který se později pokoušelo napodobit mnoho dalších formací. Tento zvuk má své kořeny u britských deathgrindových Unseen Terror a jejich alba Human Error.
Floridský death metal – Floridský death metal je konzervativnější a útočnější než jeho skandinávská verze, důkladnější, vybroušený a tradiční. V mnohých ohledech jej lze v prvních letech existence považovat za brutálnější a komplikovanější thrash metal. Vyznačuje se přímočarostí a agresivitou, často bývá považován za brutálnější alternativu k technickému death metalu. K tomuto stylu patří Deicide, Resurrection, Malevolent Creation, Monstrosity, Obituary, Brutality, Morbid Angel a Death (i když jejich pozdější tvorba spadá i do progresivního death metalu).
Technický death metal – Technický death metal vznikl na počátku 90. let a vyvinul se z thrash metalu (např. raná tvorba kapel Metallica, Slayer a Coroner), progresivního rocku (Rush), old school death metalu (rané nahrávky Death a Morbid Angel či tvorba Possessed), ale také z progresivních a virtuózních tendencí jazzu a klasické hudby. Základy tohoto subžánru položili Atheist, Death, Nocturnus, Gorguts, Demilich a Immolation. Z hudebního pohledu má technický death metal velice blízko k progresivnímu death metalu.
Progresivní death metal - Progresivní death metal je styl death metalu, který z progresivního metalu převzal nadčasovost a kolísavost nálad. Některé znaky těchto žánrů je možno najít dokonce u obou. Typické znaky death metalu (growling, rychlé bicí, brutalita) a progresivního metalu (nestandardní délka skladeb, netradiční nástroje, akustické části a pod.). Žánr zastupují kapely jako Amorphis, Opeth, Cynic, Novembre, Coprofago, Death, Pestilence (poslední studiový počin), Nocturnus a Atheist. Žánr je úzce spjatý s technickým death metalem a mnohé kapely patří do obou stylů.
Brutální death metal - Brutální death metal vznikl kombinací grindcore a death metalu, ale neměl by se zaměňovat s deathgrindem (kombinace death metalu a grindcore v poměru 50:50), protože nemá nic nebo skoro nic společného s hardcore punkovými postoji a estetikou. U tohoto stylu je důležitá neotesanost, hrubost a brutalita, ale ve většině případů také technická zručnost. Brutální death metal je spojován se skupinami jako Suffocation, Cannibal Corpse, Nile, Iniquity, Cryptopsy, Disgorge, Devourment, Krisiun, Disavowed a Deeds of Flesh. Growling je většinou ve velmi nízkých tónech a v textech je 'plno krve'. Krom toho, kytary hrají většinou živelné, hyper rychlé a hluboce podladěné melodie.
Death/Doom - Death/doom je pomalý a depresivní styl, který se nechal inspirovat klasickým doom metalem. Styl vytvořily kapely jako Sempiternal Deathreign, Dream Death, Delirium, Asphyx, My Dying Bride, Paradise Lost (raná tvorba), Anathema, Winter a Disembowelment. Zatímco tradiční doom metal se opírá o pomalé tempo, aby tak vytvořil depresivní atmosféru, death/doom je o něco rychlejší a klade důraz na melodie v mollové stupnici, aby tak vytvořil podobnou atmosféru, a navíc využívá kombinaci growlingu a zpěvu.
Blackened death metal - Blackened death metal je odnož death metalu spojená s celistvými a melodickými prvky black metalu. Kapely tohoto stylu také převzaly některé náměty black metalu, jako je zlo, satanismus a okultismus. Příkladem jsou Necrophobic, Goatwhore, Behemoth, Belphegor, Zyklon a Dissection. Blackened death metal je spíš black metal než death metal, i když podle názvu by to mělo být opačně; obsahuje mnohé blackmetalové prvky.
Deathrash - Deathrash (též 'Death/Thrash nebo 'death-thrash') je druh thrash metalu s prvky death metalu, mezi které patří rychlé bubnování, kytary, tematika smrti a občas také vokály v deathmetalovém stylu. V prvním období byl tento styl přechodem od thrash metalu k death metalu, který začal v roce 1986. Mezi ukázkové desky stylu patří: Reign in Blood od Slayer, Beneath the Remains od kapely Sepultura, Pleasure to Kill od Kreator a Darkness Descends od Dark Angel. Mezi další kapely patří Pestilence, Epidemic a Cancer.
Grindcore - Mnozí považují grindcore za extrémní variantu death metalu a hardcore i když většinou se příznivci grindcore a hudební historici přiklánějí k názoru považovat ho spíš za samostatný žánr. Přestože se vyvíjel paralelně s death metalem (death metal z thrash metalu, grindcore z crust punku) a navzájem na sebe působily, tak má raný grindcore kořeny v hardcore, punk metalu a anarcho-punku. Mezi první grindcore skupiny patří Anal Cunt, Napalm Death, Carcass, Impetigo, Fear of God, Terrorizer, Extreme Noise Terror, Repulsion a čeští Ingrowing.
Ostatní styly - Existují také metalové odnože, které vznikly kombinováním death metalu a jazzu, například Pestilence a jejich deska Spheres, nebo výtvory floridských Atheist a Cynic. Gorguts je další kapela, která používá prvky jazzu (studiový počin Obscura). Nile do své hudby zase začlenili egyptskou hudbu a tematiku Blízkého východu. V poslední době si získává stále větší popularitu metalcore, styl kombinující moderní hardcore punk s thrash metalem a death metalem. Dying Fetus je jedna z takovýchto kapel, jejíž členové byli aktivní v lokální hardcorepunkové scéně, i když Dying Fetus nemá s metalcore kapelami mnoho společného. Třeba také poznamenat, že mnoho skupin možno lehce zařadit do dvou nebo více popisovaných stylů, a že kategorizace kapely je často jen věcí názoru a interpretace.
V 80. letech se Československo nacházelo pod tzv. komunistickým režimem (byl to ve skutečnosti socialismus), což mělo výrazný vliv na kulturní a hudební scénu. Oficiálně schválené hudební styly byly v zásadě velmi omezené, a tak se na scéně etabloval underground, který se stal útočištěm pro mnohé subkultury a nepovolené neoficiální hudební směry. V rámci tohoto undergroundu se začal formovat prostor pro metalovou hudbu, přičemž v 80. letech stále dominoval heavy metal. V tomto období vznikaly první kapely, které si budovaly fanouškovské základny, přičemž byly nuceny vystupovat v neoficiálních prostorech nebo na soukromých akcích.
Dostupnost inspirativní západní hudby byla velmi omezená, ale díky nelegálnímu pašování kazet, vinylů a fanzinů se postupně začaly šířit i nahrávky zahraničních metalových formací, které byly hladově přijímány dychtivými posluchači i muzikanty. Mnohým z nich však začala být heavy metalová vesta už příliš těsná, a tak se poohlíželi po něčem, co by jejich stoupající nároky na tvrdost hudby uspokojovalo. A západní scéna jim to začala poskytovat. Přilétaly první vlaštovky v podobě kultovních nahrávek kapel Possessed, Celtic Frost, Necrophagia, Death, Assassin, Carcass, Bathory, Pestilence, Obituary, Necronomicon, Morbid Angel, Master, Atheist, Morgoth, Asphyx a dalších, výčet by byl velmi dlouhý. Tyto skupiny tehdy nebyly vnímány jako deathmetalové, 'rozškatulkovávání' se ještě nenosilo, a tak byly označovány jako 'tvrdé' či 'nářez'... Mnoho tuzemských heavymetalových muzikantů zjistilo, že se dá hrát tvrději, rychleji, extrémněji a navíc i lépe. Chutě se vrhli do komponování, zkoušení, koncertování, a ti šťastnější z nich i do nahrávání.
Režim jim však nevycházel vstříc, mnoho koncertů bylo zakazováno, tvorba potlačována a perzekuce byly běžným jevem. Navíc existovalo strašidlo v podobě 'přehrávek', kdy před 'nestrannou' komisí musely kapely předvádět muzikální vyzrálost, angažovanost a 'správné postoje' k politické situaci, což většina z nich nehodlala absolvovat a tak se musela uchýlit do hudebního polosvěta ilegálních koncertů a amatérských nahrávek, šířených osobními předáními a kopírováním, z čehož jim mnohdy nekápla ani ta příslovečná koruna. Většině z nich to však nevadilo, byli šťastní, že se jejich tvorba dostává mezi lidi a ti jim to opláceli fanděním a podporou.
Ledy však začínají postupně tát.
V roce 1984 vznikla v Uherském Hradišti pod vedením kytaristy Christophera kapela Monster, larvální stádium československé death metalové legendy Krabathor. Společně s polskými Vader patří k prvním východoevropským death metalovým skupinám, které se v 90. letech 20. století dokázaly výrazněji prosadit i na Západě. S Krabathorem je spojena i legendární americká skupina Master, kterou založil v roce 1983 v Chicagu zpěvák a baskytarista Paul Speckmann. Kapela Master je společně s Death považována za první deathmetalovou kapelu na světě. Do roku 1998 vydala v Americe čtyři studiová alba. V roce 1999 se Speckmann společně s kytaristou Christopherem podílel na projektu Martyr a následně se přestěhoval do Uherského Hradiště, kde se stal členem Krabathor.
Ve stejném roce jako Monster vzniká v Ostravě skupina Denet, jejíž styl je na pomezí death a thrash metalu. Své první demo Oslavy zla natočili v roce 1990.
V roce 1989 vzniká ve Veselí nad Moravou skupina Death Mosh Core (D.M.C.) a také (pod původním názvem Kronos) ostravská thrash/deathová kapela Nemesis, jejíž druhé demo In God We Trust z roku 1992 je již čistě deathmetalové.
V roce 1990 vzniká ve Vyškově skupina Moral Insanity a o rok později v Hronově smečka Tortharry. V té době se začíná formovat také Krabathor, která později získává kultovní status.
90. léta byla klíčová pro rozvoj československého death metalu. V této době došlo k zásadnímu uvolnění režimu a otevření hranic, což znamenalo pro metalovou scénu nový začátek. V roce 1991 vznikl festival Brutal Assault, který se stal významnou platformou pro domácí i zahraniční death metalové kapely. V roce 1993 se konal první ročník festivalu Obscene Extreme, zaměřeného na extrémní metalové žánry.
V této době také došlo k větší profesionalizaci domácí metalové scény. Kapely začaly vydávat svá alba na vinylových, MC i CD nosičích, což znamenalo výrazný krok vpřed oproti kazetovým demo nahrávkám z předešlých let.
Rok 1992 je na death metal bohatý. Ve Volyni v jižních Čechách vznikají Avenger, v Českém Těšíně Immer, Melancholy Pessimism ve Vyškově a Scabbard ve Spytihněvu. V Bratislavě, ještě za bývalého Československa, je založena skupina Pathology Stench.
Rok 1994 přinesl olomoucké Godless Truth a mohelnické Scenery.
Koncem roku 1995 byla v Boskovicích založena kapela Stigma, jejíž zpěvačka Alžběta Hejnová nezpívá čistě, ale představuje hutný growling v ženském podání. Taktéž vznikají i F.O.B. v Táboře, Livores Mortis v Turnově, Pandemia v Chebu a Grace, hrající technický death v Hranicích.
V roce 1999 opouští Krabathor tehdejší basák Bronislav 'Bruno' Kovařík a společně s bubeníkem Petrem 'Pegasem' Hlaváčem formují legendární smečku Hypnos. Kapela začíná tvořit a aktivně koncertovat. První album nese název In Blood We Trust, vyšlo v září 2000 u Morbid Records a prodalo se jej přes 7000 kusů. Kapela koncertuje na prestižních metalových akcích po boku známých světových skupin (Amon Amarth, Behemoth, Six Feet Under). Dodnes vydali šest alb a po čtyřleté pauze stále aktivně koncertují.
V roce 2002 je založena pražská kapela Belligerence, která si svým agresivním death/blackem brzy získává mnoho fanoušků i díky bravurnímu zpěvu zpěvačky Apie, která svým hutným growlingem ukázala, že na domácí scéně existují další nadané metalové vokalistky.
... výčet není ani zdaleka úplný... Navíc spousta skupin během své kariéry a hudebního vývoje 'koketuje' s dalšími hudebními styly, jak se odvíjí muzikantská zručnost i vnímání jejich členů.
Dnes je československá deathmetalová scéna stále aktivní a nadále ji reprezentují kapely jako Krabathor, Tortharry, Hypnos, Avenger, Melancholy Pessimism, Scabbard, Scenery, Stigma, F.O.B., Livores Mortis, Pandemia, Grace, Belligerence a další. I když mnoho původních skupin již nefunguje, jejich odkaz a hudba i nadále inspirují novou generaci metalistů. Moderní scéna je bohatá na nově vznikající kapely a pravidelně jsou pořádány festivaly, které ukazují sílu české i slovenské deathmetalové hudby na evropské i světové scéně.
Abhorrence, Abhorrent Cabaret, Action, Alienation Mental, Altars Ablaze, Amortez, Antigod, Arawn, Arch of Hell, Arthemion, Avenger, Awrizis, Beautiful Cafillery, Bad Face, Bad Victim, Bed Sores, Barracuda, Belligerence, Belly Error, Black Heaven, Blankvers, Blastera, Bohemyst, Born Again, Brauncholda, Brutally Deceased, Cata, Coldbreed, Consequences, Cutter, Cutterred Flesh, Cycles of Revocation, DAI, Dark Gamballe, Dead Carnage, Death Mosh Core, Demimonde, Denet, Desperate Desire, Despise, Diligence, Dissolving Of Prodigy, Doomas, DPK, Draco Hypnalis, Dustborn, Dysangelium, Endless Drain, Entrapped, Excalibur, Exhumace, Extreme (CZE), Fleshless, F.O.B., Forgotten Silence, Four Seats for Invalides, Gate of Sorrow, Gladiator (SVK, ranná tvorba), Godless Truth, Grace, Hadí Mord, Heaving Earth, Hemperor (SVK), Horrible Creatures, Hypnös, Immania, Immer, Incalm, Infer (SVK), Ingrowing, InnerSphere, Isacaarum, Keep On Rotting, Krabathor, Livores Mortis, Llyr, Locomotive, Lunatic Gods (SVK), Mallephyr, Martyr, Master, Mean Messiah, Melancholy Pessimism, Milligan, Mindwork, Moral Insanity, Moriorr, Mortifilia, Mr. Scarecrow, Murmur, Nahum, Námöl, Nemesis, Neurotic Machinery, New Hate Form, Oblomov, Octagone, Ora Lamae, Pandemia, Pathology Stench (SVK), Perversity (SVK), Pessimist, Phylactery, Pigsty, Pikodeath, Plague Patrol, Poppy Seed Grinder, Porfyria (SVK), Psora, Pure, Purnama, Ravenoir, Redemptorist, Return to Innocence, Rotting Beetroo, Rubufaso Mukufo, Sanguis, Scabbard, Scenery, Scorched Æarth, Screaming, Sectesy, Section Brain, Sepsis, Silence Before Decay, Sinetrium, Sklepmaster, Smashed Face, Sněť, Solution of Panic, Somnus Aeternus, Soul Massacre, Spreading Dread, Stigma, Stochastic Reaper, Strange Feelings (StrangeFeelings), Suffocate With Your Fame, Syridas, Tisíc let od ráje, !T.O.O.H.!, Tortharry, Translunaria, Tredis-Harm-Any, Trigonum Mortis, Vanguard, Verpa, Větrací Šachta, Vibrathörr, Victims, VUVR, Wormgod, Zubathaa a další...
Napalm Death
Death, Hexx, Master, Morbid Angel, Possessed, Vader
Atheist, Denet, Dragon (POL), Excruciation, Inhume, Krabathor, Massacre, Obituary, Sepultura
Atrocity, Carcass, Extreme Noise Terror, Morgoth, Verpa
Bolt Thrower, Grave, The Great Kat, Massacra, Merciless, Pestilence
Asphyx, Assück, Autopsy, Cynic, DAI, Deicide, Entombed, Epidemic, Impetigo, Mortification, Nunslaughter, Seventh Angel, Therion
Broken Hope, Cadaver, Cannibal Corpse, Carnage, Cephalic Carnage, Devoid, Dismember, Extreme (CZE), Gladiator, Immolation, Moriorr, Paradise Lost, Pungent Stench, Sinister, Suffocation, Winter
Abhorrence, ... And Oceans, Benediction, Brujeria, Dark Tranquillity, Death Mosh Core, Disembowelment, Edge of Sanity, Exhumace, Fear Factory, General Surgery, Haggard, Nemesis (CZE), Incantation, Living Sacrifice, Sentenced, Torturer, Unleashed, Vomitory
Amorphis, Antestor, Asmodina, At the Gates, Brutal Truth, Dark Gamballe, Green Carnation, Hypocrisy, In Flames, Konkhra, Moral Insanity, My Dying Bride, Opeth, Royal Anguish, Sadist, Septicflesh, Thergothon, Tourniquet
A Canorous Quintet, Behemoth, Black Heaven, Crematory, Defleshed, Deranged, Disfigured Corpse, Dying Fetus, Funeral, Illdisposed, Kataklysm, Section Brain, Tortharry
Amon Amarth, Avenger, Avernus, Cryptopsy, Four Seats for Invalides, Graveworm, Immer, Malignancy, Meathook Seed, Melancholy Pessimism, Occult (Legion of the Damned), Pathology Stench, Necrophagist, Scabbard, Soulgrind, Vibrathörr, VUVR
Dissolving of Prodigy, Fleshless, Forgotten Silence, Children of Bodom, Nile, Orphanage, Six Feet Under, Sorath, !T.O.O.H.!, Vomitorial Corpulence
Crisis, Disillusion, Draconian, Eternal Tears of Sorrow, Excalibur, Godless Truth, Isacaarum, Lamb Of God, October Tide, Scenery, Sepsis, Suidakra, Tisíc let od ráje
Aborted, Arch Enemy, Ashes You Leave, The Berzerker, Darkest Hour, Desperate Desire, Devourment, F.O.B., Grace, Chthonic, Keep of Kalessin, Livores Mortis, Locomotive, Lunatic Gods, Melechesh, Pandemia, Perversity, Shadows Fall, Soilwork, Thorr's Hammer, Yyrkoon
Alienation Mental, Cattle Decapitation, Decapitated, Demimonde, God Forbid, Gojira, The Haunted, Ingrowing, Izegrim, Lyzanxia, Mokoma, Pessimist, Stigma
Abyssic, Ador Dorath, Cadacross, Carnal Forge, Dir En Gray, Gate of Sorrow, Hate Eternal, Insomnium, The Old Dead Tree, Origin, Poppy Seed Grinder, Severe Torture, Smashed Face
BAll That Remains , Bloodbath, Circle of Dead Children, Despise, Kalmah, Mortifilia, Pigsty, Pikodeath, Return to Innocence, The Crown
Barracuda, Blastera, Bleeding Through, Commander, DPK, Draco Hypnalis, Hypnos, Imperanon, Martyr, Redemptorist
Arsis, Bad Victim, Between the Buried and Me, Hatesphere, Oblomov, Sanguis, Sylosis
Avatar, Cutterred Flesh, Decadawn, Demiricous, Hemperor, Incalm, Misery Index, Strange Feelings
Beautiful Cafillery, Bed Sores, Eluveitie, Infer, The Monolith Deathcult, Obscura, Sepsis, Suicide Silence, Torture Killer
Amortez, Battlecross, Born Again, Decadence, Hatebeak, Job for a Cowboy, Keep On Rotting, Llyr, Malefice, Manimal (FRA), Octagone, Porfyria, Skeletonwitch, Translunaria, Wintersun
The Agonist, Bad Face, Belligerence, Beneath the Massacre, The Faceless, Grace Disgraced, Nahum, Tribulation (SWE), Vituperation
HDK, Inira, Nailed to Obscurity, Secret of Darkness, Silent Civilian, Swashbuckle, Triton Enigma, Victims, Wretched
Arch of Hell, Black Breath, Brymir, Divine Heresy, Doomas, Mindwork, Neurotic Machinery, Revocation, Rubufaso Mukufo, Whitechapel
Aeternam, Blood Mortized, Brutally Deceased, Cavalera Conspiracy, Dictated, Fleshgod Apocalypse, Hod, Immania, Rage of Light, Sklepmaster, Somnus Aeternus, Spreading Dread, Unleash the Archers
Action, Adligate, Belly Error, Blackguard, Bloodhunter, Carrion Vael, Ex Deo, Heaving Earth, Infected Rain, Make Them Suffer, Necrowretch, Triptykon
Karkaos, Lorna Shore, Screaming, Suffocate With Your Fame
Ævangelist, Horrible Creatures, MaYaN, Morgengrau, Vallenfyre, Zubathaa
Antigod, Artificial Brain, Awrizis, Blood Incantation, Dysangelium, Purnama, Sectesy
Critical Mess, Diligence, Ithilien, Just Before Dawn, Macabro, Mean Messiah, Sinetrium
Cryptic Shift, Dead Carnage, Fractal Universe, Grailight, Mallephyr, Vanguard, Wolfheart
Arthemion, Autokrator, Phylactery, Soul Massacre
InnerSphere, Memoriam, New Hate Form, Outreach, Tredis-Harm-Any
Black Earth, Cycles of Revocation, Gods Forsaken, Rotting Beetroo, Stochastic Reaper, Triton (USA), Větrací Šachta
Abhorrent Cabaret, Arawn, Bohemyst, Consequences, Dustborn, Endless Drain, Manam, Siege of Power, Thwart
Brauncholda, Cata, Entrapped, Gwendydd, Hadí Mord, Hyperia, Murmur, Pure, Sněť, Strigoi
Blankvers, Crypta, Silence Before Decay, The Halo Effect, Trigonum Mortis
Altars Ablaze, Cutter, Hiraes, Plague Patrol, Psora, Ravenoir, Sewer Fiend
Coldbreed, Haliphron, Milligan, Ora Lamae, Syridas
Dieth, Grymheart, Námöl, Scorched Æarth, Wormgod
Asinhell, Solution of Panic