Glam metal

Charakteristika glam metalu

Hudebně glam metal kombinuje tradiční heavymetalový zvuk s prvky hard rocku a punk rocku a přidává vyhrávky a kytarové riffy ovlivněné popem. Stejně jako ostatní heavymetalové skladby z 80. let (především thrash metalové), často obsahuje rychlá a náročná kytarová sóla. Zahrnuje také rozsáhlé využívání harmonií, zejména v charakteristických power baladách - pomalých, emotivních písních, které postupně směřují k silnému finále. Balady byly komerčně nejúspěšnějšími singly žánru a otevřeli jej širšímu publiku, které by tradiční heavy metal nepřitahoval. Lyrická témata se často zabývají láskou a chtíčem, písně často směřují ke konkrétní ženě.

Esteticky glam metal silně navazuje na glam rock 70. let, často s velmi dlouhými nalakovanými vlasy, líčením, křiklavým oblečením a doplňky, které sestávají hlavně z těsných džínsů nebo kožených kalhot, spandexu a čelenky. Vizuální aspekty glam metalu oslovily hudební hudební producenty, zejména stanici MTV, jejíž založení se shodovalo se vzestupem žánru. Glam metaloví umělci se nechvalně proslavili svým zhýralým životním stylem plném drog, striptérek a nočních večírků, o nichž se široce hovořilo v bulvárním tisku.

Sociologka Deena Weinsteinová poukazuje na velké množství termínů používaných k popisu komerčnějších forem heavy metalu, které sdružuje pod názvem lite metal. Mezi ně patří kromě glam metalu: melodic metal, false metal, poodle bands, nerf metal, pop metal nebo metal pop, přičemž poslední z nich vytvořil kritik Philip Bashe v roce 1983 k popisu kapel jako Van Halen a Def Leppard. AllMusic odlišuje pop metal, který odkazuje na celou pop-tónovanou hardrockovou a heavy metalovou scénu 80. let (včetně Def Leppard, Bon Jovi nebo Europe), od hair metalu, jehož charakteristikou je honosné oblečení a těžký makeup (jak jej ztělesňují Poison a Mötley Crüe). Používání hanlivého termínu hair metal začalo na počátku 90. let, kdy grunge získal popularitu na úkor metalu 80. let. V definitivním metalovém rodokmenu jeho dokumentu Metal: A Headbanger's Journey antropolog Sam Dunn odlišuje pop metal, který zahrnuje skupiny jako Def Leppard, Europe a Whitesnake, od glam metalových kapel, kam řadí Mötley Crüe a Poison.

V letech 1981–1984 vyšlo několik významných alb, která stvořila podobu žánru a změnila kurz hudby během osmdesátých let. Byla mezi nimi tato alba:

Quiet Riot - Metal Health

Mötley Crüe - Too Fast for Love

W.A.S.P. - W.A.S.P.

Ratt - Out Of The Cellar

Mötley Crüe - Shout at the Devil

Dokken - Tooth and Nail

Twisted Sister - Stay Hungry

Autograph - Sign In Please

Def Leppard - Pyromania

Bon Jovi - Bon Jovi


Historie glam metalu

Předchůdci

Hudební novinář Stephen Davis tvrdí, že kořeny tohoto stylu lze vysledovat až ke kapelám jako Kiss, Boston, Cheap Trick a New York Dolls. Kiss a v menší míře Alice Cooper měli na žánr zřejmě hlavní vliv. Finská kapela Hanoi Rocks, silně ovlivněná New York Dolls, přispěla k formováni vizuální stránky hair metalu.

Za vlivnou je považována skupina Van Halen, která se v roce 1978 objevila na hudební scéně v Los Angeles Sunset Strip. Její zvuk vycházel z dovedností kytaristy Eddieho Van Halena. Ten popularizoval techniku hraní zvanou tapping, která byla poprvé uvedena v písni „Eruption“ z debutového alba kapely z roku 1978. Tento zvuk a jevištní dovádění zpěváka Davida Lee Rotha měly na glam metal velký vliv, ačkoli Van Halen nikdy plně nepřijali estetiku glam metalu. Def Leppard, často řazení do Nové Vlny Britského Heavy Metalu, vydali v roce 1981 své druhé album High'n'Dry, kde míchali glam rock s heavy metalem a pomáhali definovat zvuk hard rocku po celé další desetiletí.


První vlna (1981 - 1985)

Na začátku 80. let se kapely z celých Spojených států začaly přibližovat tomu, co se později stalo glam metalovým zvukem. V roce 1981 vydali Mötley Crüe z Los Angeles) své první album Too Fast for Love, Dokken (také z Los Angeles) vydali své první album Breaking the Chains a Kix (ze západního Marylandu) vydali své první album Kix. V roce 1982 potom vydali Night Ranger ze San Franciska své původní album Dawn Patrol, které se dostalo do top 40 ve Spojených státech.

Rok 1983 byl průlomovým rokem heavy metalu: Metal Health od Quiet Riot bylo prvním albem heavy metalu, které se dostalo na první místo v hitparádách Billboard. Úspěch Quiet Riot vydláždil cestu mnoha heavymetalovým skupinám, glamovým i jiným. V témže roce dosáhla vlna heavy metalových alb dříve neslýchaného komerčního úspěchu, když Mötley Crüe vydali své druhé album Shout at the Devil, Def Leppard třetí album Pyromania a Kiss vydali Lick It Up. Ačkoli se glam metal dosud skutečně nevyprofiloval jako komerčně životaschopný subžánr heavy metalu, tyto kapely otevřely ostatním dveře.

Pyromania od Def Leppard, později 10x platinová, dosáhla čísla dva na Biboard 200. Singly „Foolin '“, „Photograph“ a „Rock of Ages“ podpořené MTV, dosáhly Top40. Styl Pyromanie byl široce napodobován, zejména nastupující kalifornskou scénou. Nejaktivněj se glam metalová scéna začala projevovat v klubech na Sunset Strip v Los Angeles, včetně takových podniků, jako The Trip, Whisky a Go Go a Starwood. Tyto kluby se začaly vyhýbat rezervaci punkrockových kapel kvůli obavám z násilí a začaly si rezervovat mnoho oblastních metalových kapel, obvykle na základě „pay to play“, čímž vytvořily pulzující scénu hardrockové hudby. Rostoucí počet metalových kapel byl schopen v roce 1984 vyprodukovat svá debutová alba, včetně Ratt (z Los Angeles) s jeho průlomovým albem Out of the Cellar, Bon Jovi (z New Jersey) s debutem Bon Jovi, Great White s albem Great White, Black 'n Blue (z Portlandu v Oregonu) s Black' n Blue, Autograph s prvním albem Sign In Please a WASP s debutovým albem s vlastním názvem. V roce 1984 vydala také Lita Ford své druhé album s názvem Dancin 'on the Edge, Quiet Riot vydali pokračování Metal Health s názvem Condition Critical, Dokken vydali své druhé album s názvem Tooth and Nai a Kiss vydali glam metalově znějící album Animalize. Všechny tyto skupiny hrály roli ve vývoji celkového vzhledu a zvuku glam metalu na začátku 80. let.

V roce 1985 se začalo objevovat mnoho dalších komerčně úspěšných glam metalových alb. Mötley Crüe vydal Theatre of Pain, Ratt druhé album Invasion of Your Privacy, Dokken třetí album Under Lock and Key, Stryper debut oldiers Under Command, Bon Jovi 7800 ° Fahrenheit a Autograph druhé album That's The Stuff. Los Angeles nadále podporovalo nejdůležitější scénu kolem Sunset Strip, se skupinami jako London, která původně vznikla jako glam rocková kapela v 70. letech, a poté, co se v její sestavě mihli budoucí členové Mötley Crüe, Cinderella, WASP a Guns N 'Roses, konečně vydali v roce 1985 své debutové album Non Stop Rock.


Druhá vlna (1986 - 1991)

V polovině 80. let se glam metal v Americe začal stávat hlavním mainstreamovým hudebním stylem, kdy se mnoho hudebních videí těchto kapel objevovalo v častých rotacích na MTV často v horní části denního odpočítávání MTV a některé z kapel se objevily v pořadu Headbanger's Ball, který se stal jedním z nejpopulárnějších programů s více než 1,3 miliony zhlédnutí týdně. Skupiny také těžce rotovaly na rozhlasových stanicích, jako je KNAC v Los Angeles. Skladba Bon Jovi „Livin'on a Prayer“ se v 80. letech dostala na první místo v Billboard Hot 100. A tři další jejich písně ji v 80. letech ještě následovaly. Rok 1986 byl pro glam metalovou hudbu významným rokem, protože jedno z komerčně nejvýznamnějších alb této éry vydali Bon Jovi pod názvem Slippery When Wet. Nahrávka, která míchala hard rock s popovou senzitivitou, strávila celkem osm týdnů na vrcholu žebříčku alb Billboard 200 a ve Spojených státech se jí prodalo přes 12 milionů kopií. Stala se tak prvním hardrockovým albem, které mělo tři singly v první desítce, z nichž dva dosáhly čísla jedna.

Švédská skupina Europe vydala v roce 1986 hymnické album The Final Countdown, které se dostalo do první desítky v několika zemích, včetně USA, zatímco titulní singl dosáhl v 26 zemích vrcholu. Stryper uskutečnil ve stejném roce mainstreamový průlom vydáním platinového alba To Hell with the Devil a vnesl do jejich hardrockového a glam metalového stylu křesťanské texty. Dvě pennsylvánské kapely, Poison a Cinderella, vydaly v roce 1986 multi-platinová debutová alba, Look Look the Cat Dragging In a Night Songs. Van Halen vydal 5150, své první album se Sammy Hagarem na postu zpěváka, což bylo číslo jedna v USA po dobu tří týdnů a prodalo se ho přes šest milionů kopií. Některé etablované hardrockové kapely té doby, jako jsou Scorpions, Whitesnake, Dio, Aerosmith, Kiss, Alice Cooper, Ozzy Osbourne, Judas Priest a Accept, začaly do svých zvuků a obrazů začleňovat hair metalové prvky, protože popularita žánru prudce vzrostla.

Glam metalové skupiny pokračovaly v komerčním úspěchu i v roce 1987, kdy Mötley Crüe vydali Girls, Girls, Girls, White Lion vydal Pride a Def Leppard vydali album Hysteria, hard rockovou nahrávku se sedmi hitovými singly. Jedním z největších úspěchů éry se stali Guns N 'Roses, kteří původně vznikli fúzí kapel L.A. Guns and Hollywood Rose, když vydali nejprodávanější debut všech dob, Appetite for Destruction. S odvážnějším a syrovějším zvukem než většina glam metalových kapel vyprodukovali tři hity, které skončily v top 10, včetně jedničky „Sweet Child O 'Mine“. Dominance stylu byla taková, že kalifornská hardcore punková kapela T.S.O.L. se v tomto období posunula ke glam metalovému zvuku. Jízda pokračovala také v roce 1987, kdy L.A. kapela Faster Pussycat vydala své debutové eponymní album a Dokken vydali další úspěšné album Back for the Attack.

V posledních letech dekády měly velký úspěch alba New Jersey(1988) od Bon Jovi a OU812(1988) od Van Halen. Album Open Up and Say ... Ahh!(1988) od Poison obsahovalo hit číslo jedna „Every Rose Has Its Thorn“ a nakonec se ho celosvětově prodalo osm milionů kopií. Britny Fox z Filadelfie a Winger z New Yorku vydali své eponymní debuty v roce 1988. V roce 1989 Mötley Crüe produkovali své komerčně nejúspěšnější album, multiplatinové Dr. Feelgood. Ve stejném roce vydali stejnojmenné debuty Danger Danger z New Yorku, Dangerous Toys z Austinu v Texasu (kteří žánru dodali více jižanského rockového tónu) a Enuff Z'Nuff z Chicaga, kteří dodali jejich zvukovému a vizuálnímu stylu prvek psychedelie. Úspěch debutů Warrant s Dirty Rotten Filthy Stinking Rich(1989) a Skid Row s jejich eponymním albem (1989), které dosáhlo čísla šest v Billboard 200, ale měly být jedny z posledních, které se objevily v éře glam metalu.

Glam metal vstoupil do 90. let jako jeden z hlavních komerčních žánrů populární hudby, ale tento útrend už dlouho nepokračoval. V roce 1990 dosáhl debut Slaughter z Las Vegas Stick It to Ya a stejnojmenný debut FireHouse ze Severní Karolíny na 18. a 21. místo, ale to už bylo maximum.

Některá z hlavních alb od 1985-1991 byla:

Mötley Crüe - Girls, Girls, Girls

Ratt - Invasion of Your Privacy

W.A.S.P. - The Last Command

Poison - Look What the Cat Dragged In

Cinderella - Night Songs

Stryper - To Hell with the Devil

Bon Jovi - Slippery When Wet

Def Leppard - Hysteria

Europe - The Final Countdown

Whitesnake - Whitesnake

Mötley Crüe - Dr. Feelgood

Bon Jovi - New Jersey

Winger - Winger

Poison - Open Up and Say...Ahh!

Warrant - Cherry Pie

Mötley Crüe - Theatre Of Pain

Skid Row - Skid Row


Úpadek

Film z roku 1988 The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years (Úpadek západní civilizace část II:Metalové roky) zachytil losangeleskou scénu úspěšných a aspirujících kapel. Rovněž zdůraznil excesy glam metalu, zejména scénu, ve které byl kytarista W.A.S.P. Chris Holmes zpovídán, zatímco pije vodku na plovoucí židli v bazénu, a jeho matka to sledovala. Výsledkem bylo, že to pomohlo vytvořit odpor proti žánru. Na počátku 90. let popularita glam metalu po téměř deseti letech úspěchů rychle poklesla. Úspěšné kapely ztratily členy, kteří byli klíčovými při skládání hudby nebo živých vystoupeních, jako byl například frontman Mötley Crue Vince Neil, kytarista Poison C.C. DeVille, kytarista Def Leppard Steve Clark nebo kytarista Guns N 'Roses Izzy Stradlin. Několik hudebních spisovatelů a hudebníků se začalo posmívat glam metalovým muzikntům jako „vlasovým farmářům“, jak naznačuje brzy zpopularizovaný termín „hair metal“. Dalším důvodem poklesu popularity stylu mohla být klesající popularita power balad. Zatímco zpočátku bylo jejich použití úspešnou formulí, zejména po tvrdé rockové skladbě, na počátku 90.let publikum o tento přístup ztratilo zájem.

Jedním z významných faktorů poklesu byl vzestup grungeové hudby ze Seattlu s kapelami jako Nirvana, Alice in Chains, Pearl Jam a Soundgarden. To bylo zvláště patrné po úspěchu alba Nevermind (1991) kapely Nirvana, které spojilo prvky hardcore punku a heavy metalu do špinavého zvuku, který využíval silné kytarové zkreslení, fuzz a zpětnou vazbu, spolu s temnějšími lyrickými tématy a úplně odmítlo vizuální styl a postupy glam metalu. Mnoho velkých labelů mělo pocit, že byli zaskočeni úspěchem grunge, a začali se obracet k mladším zaměstnancům, kteří se v nové scéně orientovali. Když MTV přesunula svoji pozornost na nový styl, tak se glam metalové skupiny stále častěji dostávaly do pozdního nočního vysílacího času a Headbanger's Ball byl nakonec v závěru roku 1994 zrušen. Vzhledem k tomu, že glam metal neměl prostor v rádích velkého formátu, ztratily kapely způsob, jak oslovit své publikum. Žánr pomohly potlačit i jiné (dříve hollywoodské) alternativní rockové kapely jako Red Hot Chili Peppers a Jane's Addiction.

Někteří umělci se snažili změnit svůj zvuk, zatímco jiní bojovali s původním stylem. V roce 1995 vydali Van Halen multi platinové album Balance, poslední kde zpíval Sammy Hagar. V roce 1996 se krátce vrátil David Lee Roth a jeho náhradník, bývalý zpěvák skupiny Extreme Gary Cherone, opustil kapelu krátce po vydání komerčně neúspěšného alba Van Halen III z roku 1998. Van Halen pak nekoncertovali ani nenahrávali až do roku 2004. Warrant vydal v roce 1995 Ultraphobic, album s více alternativním/grungeovým přístupem, které ale mělo malý komerční úspěch. Debutové album waleské rockové skupiny Manic Street Preachers z roku 1992 Generation Terrorists představilo glam metalový zvuk. Album dosáhlo č. 1 ve Velké Británii, ale nedokázalo zabodovat ve Spojených státech.

Mezitím byla klasická sestava Guns N 'Roses během dekády postupně ořezávána. Bubeník Steven Adler byl vyhozen v roce 1990, kytarista Izzy Stradlin odešel koncem roku 1991 poté, co s kapelou nahrál Use Your Illusion I a Use Your Illusion II. Napětí mezi ostatními členy kapely a vedoucím zpěvákem Axlem Rose pokračovalo i po vydání alba The Spaghetti Incident? z roku 1993 s punkrockovým obalem. Kytarista Slash odešel v roce 1996, následován v roce 1998 basistou Duffem McKaganem. Axl Rose, jediný zbývající člen z klasické sestavy, v té době pracoval s několika sestavami skupiny na nahrávání Chinese Democracy - alba, jehož dokončení trvalo více než 10 let a uvidíte na něm, jak kapela začleňuje do hudby prvky elektronického rocku, industriálního rocku a nu metalu


Probuzení a nostalgie festivalů (1997-dosud)

Během pozdních devadesátých let a na počátku nového tisíciletí začal glam metal znovu ožívat. Některé zavedené skupiny, které dokázaly překonat bouři, se těšily obnovené popularitě, jiné se reformovaly, a objevily se také nové kapely, které napodobovaly styl glam metalu. Bon Jovi byli stále schopni dosáhnout komerčního úspěchu se singlem „It's My Life“ (2000). V roce 2006 vstoupili i do country hudby s verzí své písně z roku 2005 „Who Says You Can't Go Home“, která dosáhla č. 1 na žebříčku Hot Country Singles v roce 2006 a o rok později s rock/country albumem Lost Highway, které dosáhlo také nejvýš. V roce 2009 vydali Bon Jovi album The Circle, které znamenalo návrat k jejich hardrockovému zvuku a dosáhlo č.1 na Bilboard 200. Mötley Crüe se znovu sešli s Vincem Neilem, aby nahráli album z roku 1997 Generation Swine, a Poison se sešli s kytaristou C.C. DeVillem v roce 1999, aby vyprodukovali převážně živou nahrávku Power to the People(2000). Obě kapely poté začaly intenzivně cestovat. Na turné se spojili i s kapelou Van Halen (s Hagarem v roce 2004 a poté s Rothem v roce 2007). Dlouho očekávané album Guns N 'Roses Chinese Democracy bylo konečně vydáno v roce 2008, ale i když v USA získalo platinu, tak nepřineslo žádné úspěšné singly a nepřiblížilo se úspěchu materiálu z konce 80. a počátku 90. let. „Final Coutdown“ od Europe se těšilo ke konci tisíciletí, poté co se kapela reformovala, nové popularitě. Mezi obnovené skupiny dále vstoupili Ratt, Britny Fox, Stryper a Skid Row.

Počínaje rokem 1999, vydělala na nostalgii kompilace Monster Ballads, což byla série kompilačních alb, která obsahují populární power balady, obvykle z žánru glam metalu. První díl byl platinový. VH1 sponzorovaly, počínaje rokem 1998, Rock Never Stops Tour, což dalo příležitost vidět mnoho glam metalových kapel znovu na jevišti. Úvodní turné spolu odehráli Warrant, Slaughter, Quiet Riot, FireHouse a L.A. Guns. Slaughter se turné zúčastnil v roce 1999 společně s Tedem Nugentem, Night Ranger a Quiet Riot. Poison a Cinderella společně cestovali v letech 2000 a 2002 a v roce 2005 se Cinderella stala hvězdou turné Rock Never Stops Tour s podporou Ratt, Quiet Riot a FireHouse. V roce 2007 přivítal čtyřdenní festival Rocklahoma v Oklahomě glam metalové kapely Poison, Ratt a Twisted Sister. Warrant a Cinderella se podíleli i na festivalu v roce 2008. O nostalgii žánru svědčí vznik glam metalového muzikálu Rock of Ages, který se poprvé hrál v Los Angeles v roce 2005 a v New Yorku v roce 2008. Byl vydaný i jako film a to v roce 2012.

Glam metal zažil na přelomu stisíciletí částečné oživení, i kvůli zvýšenému zájmu o internet, a v létě roku 2000 se uskutečnil i úspěšný hudební festival „Glam Slam Metal Jam“. Na začátku roku 2000 začala hrstka nových kapel oživovat glam metal v té či oné podobě. AlbumPermission to Land(2003) od Darkness, popsané jako děsivě realistická simulace metalu 80. a glamu 70. let, trumflo britské žebříčky a stalo se pětinásobně platinové. One Way Ticket to Hell ... and Back (2005) dosáhlo čísla 11. Kapela se rozpadla v roce 2006, ale v roce 2011 se znovu sešla a v následujícím roce vydala album Hot Cakes. Los Angelesské skupině Steel Panther se podařilo prosadit se hraním glam metalu ve stylu 80. let. Ve Švédsku se hnutí „sleaze metal“ pokusilo o oživení žánru, a to kapelami jako Vains of Jenna, Crashdiet a H.E.A.T a finskou skupinou Reckless Love. Mezi další nové počiny patřily Beautiful Creatures a Buckcherry. Jejich průlomové album 15(2006) získalo v USA platinu a singl „Sorry“ (2007) se dostal do top 10 Billboard Hot 100. Ve Francii se kapele BlackRain podařilo získat určitý úspěch díky práci s legendárním producentem Jackem Douglasem. Skupiny známé svým metalcorovým pozadím, jako jsou Black Veil Brides a Blessed by a Broken Heart, změnily svůj styl tak, jako by byly inspirovány glam metalem, a to jak hudebně, tak vizuálně, přičemž Black Veil Brides přidaly k tradičnímu glamu gotické prvky.


Seznam glam metalových skupin (podle data vzniku)

1964

Alice Cooper


1967

T.Rex


1970

Aerosmith


1971

New York Dolls


1972

Twisted Sister, Van Halen


1973

Heart, Kiss, Quiet Riot


1974

Y&T


1975

The Runaways


1976

Kick Axe, Ratt


1977

Def Leppard, Great White, Kix


1978

London, Whitesnake


1979

Dokken, Europe, Girl, Hanoi Rocks, Icon, Night Ranger


1980

Bitch, Vanadium, Vixen, Wrathchild


1981

Black’n Blue, Easy Action, Loudness, Mötley Crüe, Pantera, Rough Cutt


1982

Cinderella, Krull, Lita Ford, WASP, X Japan


1983

Autograph, Barren Cross, Bon Jovi, Bride, King Kobra, L.A. Guns, Poison, Shy, Stryper, White Lion


1984

Bloodgood, Enuff Z'Nuff, Keel, Vinnie Vincent Invasion, Warrant


1985

Britny Fox, The David Lee Roth Band, Extreme, Faster Pussycat, Guns N' Roses, Holy Soldier, White Tiger


1986

Circus of Power, Skid Row


1987

Danger Danger, Dangerous Toys, Kingdom Come, Ugly Kid Joe, Winger


1988

Badlands, Bang Tango, Mr. Big, Saigon Kick, Slaughter


1989

Damn Yankees, FireHouse


1991

Bad4Good


2000

Crashdiet, The Darkness, Steel Panther


2001

Reckless Love


2002

Crazy Lixx


2003

Blessed by a Broken Heart


2005

Vains of Jenna


2006

Black Veil Brides


2007

H.E.A.T, Santa Cruz


2012

The Struts