V roce 1980 pronikla NWOBHM do hlavního proudu, protože alba skupin jako Iron Maiden, Saxon a Motörhead se dostala do britské top 10. V roce 1980 se však již objevily i další skupiny promlouvající do historie. Ačkoli byly NWOBHM kapely jako Venom a Diamond Head komerčně méně úspěšné, měly významný vliv na další vývoj metalu. V roce 1981 se Motörhead stali první skupinou z této nové generace metalových kapel, která se s živým albem No Sleep 'til Hammersmith dostala na vrchol britské hitparády.
V důsledku nové vlny britského heavy metalu a průlomového alba British Steel (1980) skupiny Judas Priest se heavy metal stával na počátku 80. let 20. století stále populárnějším. Mnozí metaloví umělci těžili ze zviditelnění na MTV, která začala vysílat v roce 1981. Prodej často prudce stoupal, pokud se na tomto kanálu promítaly videoklipy kapely. Videoklipy Def Leppard k albu Pyromania (1983) z nich v Americe udělaly superhvězdy a Quiet Riot se stali první domácí heavymetalovou kapelou, která se s albem Metal Health (1983) dostala na první místo žebříčku Billboard. Jednou ze zásadních událostí rostoucí popularity metalu byl americký festival v Kalifornii v roce 1983, kde 'heavy metalový den', na němž vystoupili Ozzy Osbourne, Van Halen, Scorpions, Mötley Crüe, Judas Priest a další, přilákal největší počet diváků z celé třídenní akce.
V letech 1983-1984 se podíl heavy metalu na všech prodaných nahrávkách v USA zvýšil z 8 % na 20 %, vzniklo několik velkých odborných časopisů věnovaných tomuto žánru, včetně Kerrang! (v roce 1981) a Metal Hammer (v roce 1984), stejně jako řada fanouškovských časopisů. V roce 1985 časopis Billboard prohlásil: „Metal rozšířil svou posluchačskou základnu. Metalová hudba už není výhradní doménou mužských teenagerů. Metalové publikum se stalo starším (ve vysokoškolském věku), mladším (v předdospělém věku) a více ženským“.
V polovině 80. let byl v amerických hitparádách, hudebních televizích i v koncertních arénách dominantní glam metal. Hlavními taháky se staly nové kapely jako Warrant z L. A. a skupiny z východního pobřeží jako Poison a Cinderella, zatímco Mötley Crüe a Ratt stále těžily ze své popularity. Skupina Bon Jovi z New Jersey, která překlenula stylovou propast mezi hard rockem a glam metalem, se stala nesmírně úspěšnou díky svému třetímu albu Slippery When Wet (1986). Podobně stylizovaná švédská skupina Europe se stala mezinárodní hvězdou s albem The Final Countdown (1986). Její titulní skladba se dostala na první místo ve 25 zemích. V roce 1987 uvedla MTV pořad Headbangers Ball, věnovaný výhradně videoklipům s heavy metalovou tématikou. Metalové publikum se ale začalo dělit, přičemž příslušníci mnoha undergroundových metalových scén dávali přednost extrémnějšímu zvuku a vysmívali se populárnímu glam metalovému stylu, ozačujíc jej jako 'light metal' nebo 'hair metal'.
Jednou z kapel, která oslovila různorodé publikum, byli Guns N' Roses. Na rozdíl od svých glam metalových současníků v L. A. byli vnímáni jako mnohem syrovější a nebezpečnější. S vydáním svého hitparádového alba Appetite for Destruction (1987) dobíjeli a téměř sami několik let drželi scénu ze Sunset Strip (Sunset Strip je 1,5 míle dlouhý úsek bulváru Sunset Boulevard, který prochází městem West Hollywood v Kalifornii). Následujícího roku se ze stejné klubové scény L. A. vynořila skupina Jane's Addiction se svým debutem Nothing's Shocking (Nic není šokující), vydaným u major labelu. V recenzi tohoto alba časopis Rolling Stone prohlásil: „Stejně jako kterákoli jiná existující kapela je Jane's Addiction skutečným dědicem Led Zeppelin.“ Skupina byla jednou z prvních, která byla ztotožněna s alternativním metalovým proudem, který se dostal do popředí v následujícím desetiletí. Mezitím nové kapely jako newyorští Winger a Skid Row z New Jersey udržovaly popularitu stylu glam metal.
V 80. letech se vyvinulo mnoho nekomerčních subžánrů heavy metalu, jako například crossover thrash. Bylo učiněno několik pokusů zmapovat složitý svět undergroundového metalu, zejména redaktory AllMusic a také kritikem Garrym Sharpem-Youngem. Sharpe-Youngova vícesvazková metalová encyklopedie rozděluje metalový underground do pěti hlavních kategorií: thrash metal, death metal, black metal, power metal a příbuzné subžánry doom a gothic metal. V roce 1990 recenze v časopise Rolling Stone navrhla vyřadit termín 'heavy metal' z užívání, protože tento žánr je 'směšně vágní'. V článku se uvádělo, že tento termín pouze podněcuje mylné představy rock'n'rollových fanatiků, kteří stále předpokládají, že pět tak odlišných kapel jako Ratt, Extreme, Anthrax, Danzig a Mother Love Bone zní stejně.
Thrash metal se objevil na počátku 80. let pod vlivem hardcore punku a nové vlny britského heavy metalu, a začal se vyčleňovat z klasického heavy metalu zejména u těch skladeb, které tehdy byly označovány jako speed metal. Hnutí vzniklo ve Spojených státech, přičemž vedoucí scénou byl thrash metal v Sanfranciském Bay Area. Styl metalu vyvinutý thrashovými skupinami byl rychlejší a agresivnější než zvuk původních metalových kapel a glam jejich metalových následovníků, typické jsou hluboké a agresivní kytarové riffy překryté drtivými sóly. Texty často vyjadřují nihilistické názory nebo se zabývají sociálními otázkami za použití drsného a krvavého vyjadřování. Thrash bývá popisován jako 'hudba městského zmaru' a 'bleděmodrý bratranec rapu'.
Tento subžánr zpopularizovala 'velká thrashová čtyřka': Metallica, Anthrax, Megadeth a Slayer. Tři německé kapely, Kreator, Sodom a Destruction, sehrály ústřední roli při zavádění tohoto stylu do Evropy, kde byly původně označovány jako black metalové. Významný vliv měly i další formace, včetně kapel Testament, Death Angel a Exodus ze sanfranciského zálivu, Overkill z New Jersey a brazilských smeček Sepultura a Sarcófago.
Ačkoli thrash začal jako undergroundové hnutí a zůstal jím z velké části téměř deset let, přední kapely této scény začaly oslovovat širší publikum. Metallica přivedla tento styl v roce 1986 do první čtyřicítky albového žebříčku Billboardu svou deskou Master of Puppets, první platinovou deskou tohoto žánru, a o dva roky později se její album ...And Justice for All dostalo na šesté místo, zatímco Megadeth a Anthrax měli také desky v první čtyřicítce amerického žebříčku. Ačkoli byli Slayer komerčně méně úspěšní než zbytek velké čtyřky, vydali jednu z definitivních desek žánru: Reign of Blood. Přestože se Slayer nedostalo výrazného mediálního ohlasu, jejich hudba sehrála klíčovou roli ve vývoji extrémního metalu. Kapela si získala příznivce mezi krajně pravicovými skinheady a obvinění z propagace násilí a nacistických motivů (dle mého názoru nepravdivé) kapelu provázela celou její kariéru.
Thrash se brzy začal vyvíjet a štěpit na extrémnější metalové žánry. Podle MTV News byla hudba Slayer přímo zodpovědná za vznik death metalu. Důležitým předchůdcem extrémního metalu byla také britská skupina Venom.Deathmetalové hnutí v Severní Americe i v Evropě přijalo a zdůraznilo prvky rouhání a diabolismu, které tyto skupiny používaly.
Floridští Death, Possessed ze Sanfranciské zátoky a Necrophagia z Ohia jsou uznávány jako stěžejní kapely tohoto stylu. Všem třem se připisuje, že inspirovali název subžánru. Zejména Possessed tak učinili prostřednictvím svého dema Death Metal z roku 1984 a písně "Death Metal", která pochází z jejich debutového alba Seven Churches (1985). Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se začal prosazovat švédský death metal a vznikly melodické formy death metalu.
Death metal využívá rychlost a agresivitu thrashe i hardcoru, spojenou s texty zabývajícími se násilím a satanismem. Death metalový vokál je typicky ponurý, zahrnuje hrdelní 'death growl', vysokofrekvenční křik, 'death rasp' a další neobvyklé techniky. Hluboký, agresivní vokální styl doplňují podladěné, silně zkreslené kytary a extrémně rychlé bicí, často s rychlým dvojitým basovým bubnováním a blast beaty ve stylu 'wall of sound'. Typické jsou také časté změny tempa a časových signatur a synkopy.
Death metal, stejně jako thrash metal, obecně odmítá teatrálnost dřívějších metalových stylů a místo toho volí každodenní vzhled roztrhaných džínů a obyčejných kožených bund. Jednou z hlavních výjimek z tohoto pravidla byl Glen Benton ze skupiny Deicide, který si na čelo echal vypálit obrácený kříž a na pódiu nosil brnění. Morbid Angel si osvojili neofašistickou image. Tyto dvě kapely byly spolu s Death a Obituary lídry velké deathmetalové scény, která vznikla na Floridě v polovině 80. let. Ve Velké Británii vznikl z anarchopunkového hnutí příbuzný styl grindcore, v jehož čele stály kapely jako Napalm Death a Extreme Noise Terror.
První vlna black metalu se v Evropě objevila na počátku a v polovině 80. let 20. století v čele s britskými Venom, dánskými Mercyful Fate, švýcarskými Hellhammer, z kterých později vznikli Celtic Frost a švédskými Bathory. Koncem 80. let stály v čele druhé vlny norské kapely jako Mayhem a Burzum. Black metal se značně liší stylem a kvalitou produkce, i když většina kapel kladla důraz na ječivé nebo growlované vokály a silně zkreslené rychlé kytary, temnou atmosféru a záměrnou lo-fi produkci, často s ambientním šumem a sykavkami v pozadí. V black metalu jsou časté satanské motivy, ačkoli mnoho kapel se inspiruje starověkým pohanstvím a propaguje návrat k údajným předkřesťanským hodnotám. Řada blackmetalových kapel také experimentuje se zvuky všech možných forem metalu, folku, vážné hudby, elektroniky a avantgardy.
Koncem 80. let začíná vznikat power metalová scéna, převážně jako reakce na drsnost death a black metalu. Ačkoli se v Severní Americe jedná o poměrně undergroundový styl, těší se široké oblibě v Evropě, Japonsku a Jižní Americe. Power metal se zaměřuje na vzletné, epické melodie a témata, která apelují na posluchačův smysl pro statečnost a líbeznost. Prototyp tohoto zvuku (tenkrát označovaného jako speed metal) vytvořila mezi polovinou a koncem osmdesátých let německá skupina Helloween, která na svých albech Keeper of the Seven Keys z let 1987 a 1988 spojila power riffy, melodický přístup a vysoko položený, čistý styl zpěvu kapel jako Judas Priest a Iron Maiden s thrashovou rychlostí a energií, čímž vykrystalizovaly zvukové složky toho, co je dnes známé jako power metal.
Tradiční powermetalové kapely jako švédští HammerFall, angličtí DragonForce a američtí Iced Earth mají zvuk jasně poplatný klasickému stylu NWOBHM, zatímco mnoho powermetalových kapel, jako jsou američtí Kamelot, finské skupiny Nightwish, Stratovarius a Sonata Arctica, italští Rhapsody of Fire a ruští Catharsis, se vyznačuje symfonickým zvukem založeným na klávesách, někdy využívajícím orchestry a operní zpěváky. Power metal si vybudoval silnou fanouškovskou základnu v Japonsku a Jižní Americe, kde jsou populární kapely jako brazilská Angra a argentinská Rata Blanca.
S power metalem úzce souvisí progresivní metal, který přejímá komplexní kompoziční přístup kapel jako Rush a King Crimson. Tento styl se také objevil ve Spojených státech v polovině 80. let a jeho inovátory byly skupiny Queensryche, Fates Warning a Dream Theater. Typickým představitelem kombinace progresivního a powermetalového zvuku jsou Symphony X z New Jersey, jejichž kytarista Michael Romeo patří k nejuznávanějším kytaristům poslední doby.
Ve stejné době se objevilo doom metalové hnutí reprezentované kapelami jako kalifornští Saint Vitus, marylandští The Obsessed, chicagští Trouble a švédští Candlemass. Tyto skupiny odmítly důraz ostatních metalových stylů na rychlost a zpomalily svou hudbu až do ploužáku. Doom metal má své kořeny v lyrických tématech a hudebním přístupu raných Black Sabbath. Významný vliv na doom metal a řadu jeho subžánrů měla také skupina Melvins. Doom metal klade důraz na melodii, melancholická tempa a hrobovou náladu oproti mnoha jiným odrůdám metalu.
Ve Spojených státech se na konci 80. let objevil sludge metal, mísící doom metal a hardcore - skupiny Eyehategod a Crowba byly lídry významné louisianské sludgeové scény.
V polovině osmdesátých let se také začala v okolí města Seattle rodit scéna, která měla s popularitou metalu v další dekádě řádně zatřást, i když z něj sama částečně vyšla. První grunge (jak byl tento styl nazván) kapely byly ovlivněny především lokálními punkovými a hardcoreovými skupinami. Své polínko do ohně přidala i z počátku velmi rychlá hardcorová, později pomalá doommetalová kapela Melvins, pyšnící se jak nejtvrdšími riffy, jaké lze v rockové hudbě slyšet, tak přízviskem 'nejpomalejší punková kapela'. Mezi jiné zdroje patří alternativní rock jako Sonic Youth, Pixies, R.E.M. a Dinosaur Jr., hard rock a heavy metal (Black Sabbath, Led Zeppelin, Aerosmith, Jimi Hendrix, The Who, The Rolling Stones, Iron Maiden nebo i The Doors), hardcore (Black Flag, Butthole Surfers), sedmdesátkový punk rock (Sex Pistols, The Clash, Ramones), zároveň s protopunkem, jako jsou The Stooges a MC5. Další výrazný vliv na grungeovou hudbu měl zpěvák a kytarista Neil Young, který proslul silně zkresleným (grungeovým) zvukem kytary a kterého spousta grungeových umělců (i díky existencionalistickým a protispolečenským textům) uvádí jako svůj vzor. První skupinou považovanou za grungeovou je seattleská Green River, jejíž členové později stáli u zrodu Mudhoney a Pearl Jam.
Prvopočátek grunge se dá odhalit v kompilačním albu Deep Six (vyšlo 1.dubna 1986), které sice nevzniklo pod hlavičkou později proslulého SupPopu (značka sice již existovala, ale samotný label byl založen až o dva roky později), nicméně však mapovalo tehdejší undergroundovou scénu Severozápadu. Kompilace představila 14 skladeb od šesti kapel: Green River, Soundgarden, Melvins, Malfunkshun, Skin Yard a The U-Men. Pro mnohé z kapel to byla zároveň první profesionální nahrávka, kromě 'ostřílených' Green River, kteří už v roce 1985 vydali své debutové EP Come on Down, které mnozí zmiňují jako vůbec první grungeovou nahrávku. Na konci 80. let pak začaly grungeové skupiny pronikat směrem k hlavnímu proudu hudby. Soundgarden byli první grungeovou skupinou, která získal smlouvu s významnou značkou, když v roce 1989 podepsala smlouvu s A&M Records.
Nástupem 80. let se začal heavy metal stále více objevovat i na české a slovenské hudební scéně. Na počátku stály pražské kapely Kroket a Arakain. Po nich pak následovala řada dalších. Kapela Kroket byla založena v roce 1980 s cílem hrát melodický heavy metal. Formace bohužel nikdy nedosáhla věhlasu Arakainu a postupně změkčovala svoji hudbu až se stala víceméně komerční záležitostí. Mezi zpěváky Kroketu patřili i pozdější známí pop muzikanti Jakub Smolík a Jiří Strnad.
Skupina Arakain byla založena v roce 1982 kytaristou Jiřím Urbanem a zpěvákem Alešem Brichtou. V začátcích vystupovala především na zábavách, později začala aktivně koncertovat a po roce 1989 se stala profesionální kapelou.
V roce 1990 jim vyšlo první LP Thrash The Trash, kterého se prodalo 120.000 kusů (schválně si zkuste najít, za jaký prodej se v rúzných částech světa dnes dávají platinové a zlaté desky, pak si uvědomíte jak zázračné číslo to je). Arakain poté pravidelně vydávali nová alba a účastnili se mnoha zajímavých koncertů a festivalů (Metalmania, Masters of Rock). Získali řadu ocenění (zlaté desky, vítězství v anketách).
Mezi další významné kapely patří bezesporu formace Törr, založená již v roce 1977 Otou Herešem. V počátcích školní kapela byla velmi ovlivněná hardrockovými Motörhead, později blackmetalovými Venom a Celtic Frost. Veřejně poprvé vystoupili v roce 1981, nicméně v té době ještě zdaleka nebyli tím Törrem, který o pár let později patřil k prvním propagátorům black metalu v našich zemí.
Dalším významným následovníkem těžkého kovu byla skupina Vitacit, o které byla zmínka v předešlé kapitole. K metalu se začali přibližovat zhruba kolem roku 1983, kdy se k nim po dvou letech u Benefitu vrátili bubeník Václav Pokorný a zpěvák Dann Horyna. Kapela prošla časem značnými personálními změnami, působila zde taková jména jako Ladislav Křížek a Miloš 'Dodo' Doležal. Křížek působil před Vitacitem ve skupině Tam, která vznikla už v roce 1979 a byla silně inspirována heavymetalovou vlnou a zřejmě ovlivnila mnohem známější kapely.
O Tamu se zmiňuje ve svém článku Petr Kolár: „Je to až k neuvěření, ale je to tak. Možná vůbec první kapela v Čechách, která začala ve svém repertoáru reflektovat klasický heavy metal, nebyli to ani Vitacit, ani Arakain či někdo jiný, ale pražská formace Tam. Vzpomínám si na někdejší profil Arakainu v časopise Melodie (1985), kde se o Tamu Aleš Brichta zmiňoval jako o jedněch z prvních průkopníků heavy metalu v Čechách vedle Arakainu, Orientu, Törru, Vitacitu nebo Kroketu.“
V Ostravě začal výrazně přitvrzovat Citrón. Poté co natočili v roce 1981 svou debutovou desku Obratník raka, která nakonec vyšla jen v anglické verzi, se skupina skoro rozpadla. Zůstává jen druhý kytarista Jiří Schmutz a bubeník Radim Pařízek. Kapelnictví se ujímá Pařízek a angažuje zkušeného zpěváka Standu Hranického. S ním přichází kytarista Jindřich Kvita a baskytarista Jiří Krejčí. V této sestavě pak natáčejí singly "Zítra, zkrátka příště" / "Kamaráde na pomoc tě volám" a "V tu ránu" / "Jenom já sním", které vycházejí v roce 1983 u Supraphonu. Ještě v témže roce v létě dochází k další zásadní změně v sestavě: Schmutze a Krejčího nahrazují kytarista Jaroslav Bartoň a baskytarista Václav Vlasák, kteří přicházejí ze skupiny Proto Pavla Nováka. Společně se pouštějí do natáčení dalších singlů, které jsou okamžitě rozprodány. Skladby jako "Revizor" nebo "Vezmi si mně jako dárek" se stávají velkými hity a kapela začíná pomalu, ale znatelně přitvrzovat svůj styl směrem od hard rocku až k heavy metalu. Dlouhohrající deska je už už na obzoru.
Z méně známých pražských skupin působících v tomto období je ještě třeba zmínit následující: Železná neděle, Tma, Ampér, Heavy Afect, Autogen, Madonna, 666 (kde se dali dohromady Ota Hereš s Vlastou Henychem, základ pozdějšího černěkovového Törru). Bigbítoví veteráni Orient také vpluli do heavy vod poté, co se posíleni o Rudolfa Rožďalovského z Arakainu rozešli z mladším Sodomou. Repertoár byl ale složen převážně z převzatých skladeb, i když s vlastními českými texty.
Metal ale zdaleka nebyl jenom pražská záležitost. Z Kolína začíná vyrážet Hever, proslulý českými versemi Motörhead. V Brně o sobě dávali hlasitě vědět hardrockově melodický Kern, Puls a jednoznačně metalový Titanic. V Přerově se rozjíždí Pirillo, v Hodoníně Argema, v Ústí nad Labem Total, v Poděbradech Iras, v Prachaticích Wolfram a další. Na Slovensku o sobě dávají vědět bratislavská Metallinda a banskobystrický Hematit.
Z hard rockových souborů je vhodné zmínit kapelu Projektil, která se přes klidnější začátky dopracovala až k rázné metalové poloze. Další populární hard rockové skupiny jsou v této době například Gen, Graham, Markýz John, Benefit, Dux, Domino, Akcent, Grafit, Odyssea, Extra band, Medium, Sifon, Radikál, Tlustá Berta, Krabat, Krátký proces nebo Ciment. Na Slovensku patří k nejvýznamějším hard rockovým skupinám trio Gravis, Demikát a zejména Tublatanka, která už v únoru 1984 natočila svou první dlouhohrající desku.
V roce 1983 vznikají také pozdější hvězdy a destetinásobní držitelé Českého Slavíka (k roku 2021), kapela Kabát, původně jako thrashmetalová formace z Teplic. Jejich první album Má ji motorovou vychází ale až v roce 1991.
V Roce 1984 se v Teplicích dává dohromady speed metalový Motorband a kapela Hlahol, kterou prošla většina členů Motorbandu i Kabátu. V Plzni vzniká Sapon, v Přeloučí Polymetal a v Brně Regon. V Ostravě vzniká pozdější thrashová a deathmetalová naděje severomoravského metalu, skupina Denet, které se ovšem potenciál nepodařilo tak úplně naplnit. V roce 1984 vznikla v Uherském Hradišti také skupina Monster, z nichž během dalších třech let a několika dalších názvů vykristalizovala známá moravská deathmetalová kapela Krabathor, která společně s polskými Vader patří mezi první východoevropské deathmetalové skupiny, kterým se v 90. letech podařilo prorazit i na západě.
O rok později se v Bratislavě rodí heavy metaloví Dereš a v Mníšku pod Brdy Řetěz, kde později působili také bubeníci Štěpán Smetáček a Marek Žežulka, než je přetáhl Arakain. Rok 1985 také vypustil na světlo thrashové smečky Sax (Brno) a Dr. Triceratops (Praha).
V kontextu s hard rockem a heavy metalem je nutné zmínit další hudební styl zvaný hardcore. Na české hudební scéně se víceméně zjevuje až v roce 1987. Ale pokud se dostaneme hlouběji, nalezneme jeho zrod u havířovské kapely Radegast (1981-1993). Radegast nepatřil mezi formace, které by hojně koncertovaly. Dokonce své první regulérní album nahráli až po roce 1989. Tato kapela je první, která se na domácí scéně označovala jako hardcore. Je všeobecně známo, že se heavy metal a hardcore navzájem velmi ovlivňovali. Na našem území se tento trend opozdil, především kvůli rozdílným názorům hudebníků. Obě scény se tak poměrně dlouho míjely.
Arakain vstupuje do tohoto roku se změněnou sestavou a začína pomalu přitvrzovat a zrychlovat. Novými členy jsou Mirek Mach, Zdeněk Kub a Karel Jenčík.
Citron na jaře podnikl turné po SRN s tamější dívčí kapelou Rosa Vista. Mělo sloužit jako promo k právě vydané LP desce Full of Energy. U nás se česká verze Plni energie dostala na pulty v závěru června, následována koncerty s německými kráskami v ČSSR. Šlo o historický okamžik, světlo světa spatřilo první tuzemské metalové album. Deska se stává okamžitě zlatou a nakonec se alba prodá přes půl miliónů nosičů! Přicházejí také další úspěchy, především v anketě Zlatý slavík, kde Citron v konkurenci československé špičky populární hudby obsazuje druhé místo hned za slovenským Elánem.
Poslední červnový víkend se v Paláci kultury uskutečnila první přehlídka tvrdší hudby - Rockfest 86. Zvlášní scéna byla vyhrazena i heavy metalu, nicméně na nový tvrdý styl hudby je stále koukáno skrze prsty a zmatení dramaturgové nejsou schopni rozlišovat mezi rockovou a metalovou hudbou. Každopádně Arakain a Vitacit v průběhu Rockfestu pořídili své první rozhlasové nahrávky.
Na Metalových vánocích šokoval Törr v nové sestavě Hereš, Háva, Henych. Na tak tvrdou a syrovou muziku se satanistickými texty si u nás zatím nikdo netroufl.
Nahoru se kromě Arakainu a Vitacitu, hlavně díky úspěchův v radiovém pořadu Větrník derou Kern, Titanic a Autogen.
Nastupuje čestvá, vesměs thrashová krev. V Čechách vznikají Boron, Brian, Fata Morgana, Skramasax, Tormentor a Debustrol. Na Slovensku Deus Pacis a Striga.
Na sklonku zimy Ladislav Křížek opouští Vitacit a přechází do skupiny Citron. Původně měl být pouze dočasnou náhradou za Standu Hranického, který se léčil po zlomeníně nohy. Nakonec to ale dopadlo tak že zůstal a mohla začít příprava na nové album. Vitacit mezitím vyzkoušel několik nových zpěváků. Jejich úroveň ale byla taková, že nakonec dohnala za mikrofon kytaristu Miloše Doležala a ten už u něj zůstal.
Kapela Arakain přestává spolupracovat s Lucií Bílou kvůli jejím středoproudým hudebním aktivitám a vyjíždí s novým repertoárem jednoznačně směřujícím k thrash metalu. Touto dobou již známá formace Törr vydává legendární demo Kladivo na čarodějnice. V září má na Barče premiéru nový program Orientu, který od zábavového metalu přešel na vlastní tvorbu ve stylu speed/thrash metalu. Ráznou změnu způsobil nástup kytaristy Jaroslava Pracny. Tahle etapa bohužel trvala asi jen půl roku, poté Pracna odchází a Orient se vrací ke komerčnější produkci. Svá nejlepší léta zažívá kapela Autogen, ta se ale později také vydává jiným stylovým směrem.
Vedle zmíněných skupin nastupuje v tomto roce opět nová vlna metalových kapel, jakými jsou například Abax, Asmodeus, Atomic, Crionic, Detto, Ferat, Chimera, Insania, Kryptor, Master's Hammer, Root, Sebastian nebo Tarantula. Na Slovensku vzniká Makar Čudra.
Propuká éra metalových festivalů. V rámci březnového čtvrtého Rockového maratónu byl tvrdému rocku vyhražen jeden den v Lucerně. Kromě Citronu, Arakainu, Vitacitu a Duxu sem povšem pořadatelé bůhví proč zařadili i Stromboli. V polovině roku se v hale Rondo konal fesťák s jednoznačným názvem Metal 87. Zůčastnili se ho Travex, Tublatanka, Titanic, Törr, Vitacit a Arakain. Na srpnové několikadenní přehlídce na Barče se předvedli třeba Iras, Vektor, Sapon a poprvé na veřejnosti také Kryptor. V prosinci pak proběhly na 'Barče' (kulturní dům Barikádníků) další Metalové vánoce. Z dalších akcí byl významný druhý Rockfest, kde zaujal Titanic, i když ho vzápětí setřeli v televizních Aktualitách. Na Vysočině 87 na sebe poprvé upozornil teplický Motorband s Kamilem Střihavkou za mikrofonem.
S deskama to ovšem byla stále bída. Tublatanka vypustila druhé LP Zkúsime to cez vesmír, jinak se objevují jenom singly.
Letopočet 1988 se již silně nesl ve znamení black a thrash metalu. Tyto styly se stále více rozmáhaly a vznikaly další nové kapely tohoto ražení. V květnu skupina Törr uspořádala v pražském Domu kultury Dopravních podniků akci s názvem Death Metal Session. Na prvním DMS si po boku Törru zahrály kapely Kraken, Doktor Triceratops, Kryptor a Debustrol, který zaujal svým nesmlouvavým thrashem ve stylu Slayer. Skupině Fata Morgana bylo učinkování na nátlak plzeňských institucí zakázáno, což způsobilo rozpad skupiny a odchod kytaristy Dáni Švarce do Törru.
S novými a extrémnějšími kapelami přicházely i další nové festivaly. Za zmínku stojí jistě pardubický Metal Image, významný zejména proto, že zde poprvé vystoupila skupina Root. Ti byli také v listopadu pozváni na Death Metal Session II, kde se definitivně představili širšímu publiku a našli své místo v popředí české metalové scény.
V tomto roce nahráli Root tři demo nahrávky: Deep in Hell, Reap of Hell a War of Rats. V duchu black metalu se neslo i demo kapely Master’s Hammer nazvané Finished. Další zajímavé nahrávky spadající do tohoto roku jsou Vyznání smrti od skupiny Debustrol a trojice dem Breath of Death, Total Destruction a Brutal Death od Krabathor. Tato moravská deathmetalová kapela v rozhovoru pro časopis Pařát uvedla jak vznikalo jejich první demo Breath of Death: „Naše první demo se natáčelo naživo, s chybami, monofónně a navíc hrozně nekvalitně. Nevíme, jestli to někdo poznal, ale v intru jsme použili pasáž z televizního kresleného filmu o Čachtické paní.“ Následně po vydání dema vznikl i fanklub, díky kterému se hudba Krabathor šířila stále více mezi posluchače. Objevil se také debut kapely Kryptor Vice and Virtue. Stylově se také hodně vymykala brněnská formace Insania, která ve své době přišla s ultrathrashcoroevým metalem, který zachytila na demu Possessed by Insania.
Už zavedený Citron vydal v březnu výborné druhé album Radegast a kromě již pátého vítězství za sebou v anketě Větrníku dosáhl dokonce na vítězství ve Zlatém slavíku. Arakain opět s novým 'dvoukopákovým' bubeníkem Robertem Vondrovicem hrál dvakrát s obrovským úspěchem v Polsku a v listopadu měl v Lucerně premiéru jeho nový pořad Thrash the Thrash. Na první SP desce skupiny lze nalézt skladby "Gladiátor" a "Excalibur". Do kin se také dostal film Horká kaše, který hudebně podbarvil Vitacit. Ve filmu se objevila i spousta záběru jejich koncertu na Barče, jinak je to ovšem dílko spíše podprůměrné.
Tublatanka se zprofesionalizovala a na pulty vrhla další LP Žeravé znamenie osudu. U příležitosti Rockfestu 88 vyšla také série singlů domácích amatérských formací, o jeden se podělili Titanic a Sifon. Součástí Rockfestu byl i koncert v Lucerně, nazvaný Metalové matiné.
Počet tuzemských metalových kapel se neustále zvětšoval. Pro představu je vhodné zmínit alespoň kapely jako Assesor, Asterix, Merlin, Moriorr nebo Terminátor. Na Slovensku vznikly například Acheron, Editor, Gladiátor nebo Šakal.
Citron v tomto roce vydal pouze singl "Uragán", který však po albu po Radegast znamenal zklamání. Kapela sice naplno koncertovala, ale pod povrchem narůstalo napětí. Na podzim odchází Láďa Křížek a bere sebou Jardu Bartoně. Spolu Danem Krobem a Robertem Vondrovicem z Arakainu a Karlem Adamem z Mopedu pak zakládají Kreyson. Pro rozjetý Arakain to znamená krutou ránu, protože zažívá své vrcholné období. Mimo jiné si v průběhu roku zahrál na Metalománii v polských Katowicích s Protectorem a Coronerem, kteří v té době patřili mezi evropskou thrashovou špičku. Dvojici dezertérů ale naštěstí velice rychle nahrazují mladý konzervatorista Štěpán Smetáček a navrátilec Miroslav Mach a Arakain je silnější než kdy před tím.
Rok 1989 byl významný pro celou hudební branži, především ale pro kapely tvrdě rockové a metalové. Prostředí bylo pro tento žánr již vhodnější. Publikum nebylo již tak odmítavé a překvapené z originality hraničící s provokací. To dokazuje i fakt, že kapela Arakain se stala skupinou roku. Začaly se více objevovat nahrávky s tvrdou muzikou. Vydavatelství Supraphon vydalo kompilaci zvanou Rockmapa, na které byl umístěn výběr převážně metalových ale i rockových písní. Objevily se na ní kapely jako Arakain, Sapon, Kern, Vitacit, Törr, Titanic, Motorband a Pohoda. Těmto zúčastněným kapelám vyšly i samostatné singly. Jednou z nejzajímavějších nahrávek tohoto roku bylo zřejmě album Metal Celebration od brněnských Titanic. O zajímavé demo nahrávky se postaraly kapely Root (Messengers from Darkness, The Trial), Sax (With Satan in the Body), Terminator (dema Termination a Unification), Kryptor (Vomit and Blood), Brian (1989?), Assessor (Assessor) a Master’s Hammer (The Mass). Zajímavostí byla plzeňská kapela Lochness, která měla první čistě dámskou sestavu. S rozrůstající fanouškovskou základnou vzniká první český fanzine s názvem Datakov, později přejmenován na Metaliště, připravovaný pardubickým nadšencem Markem Kuklou.
Rok 1989 opět rozšířil základnu českých a slovenských tvrdě kovových smeček. V Čechách vznikají Calibos, Death Mosh Core, Director, Doga, Drakar, Komunál, Kreyson, Nemesis, Radioactive Danger, R.E.T a V.A.R., na Slovensku Xibalba.